"Trebuie sa gasim o formula rapida sa ne revitalizam fortele aeriene. Nu vrem sa ajungem in situatia ca alte tari sa ne faca patrularea aeriana, deoarece este costisitoare si umilitoare", a declarat joi presedintele Traian Basescu, la Palatul Cotroceni, dupa sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Seful statului a spus ca "ne apropiem de un moment in care fortele noastre nu vor fi operationale". Pe de alta parte, Basescu a afirmat ca restructurarea Ministerului de Interne va continua, urmand sa mai fie facute dispionibilizari.

Iata principalele declaratii ale presedintelui:

Despre misiunile in strainatate:

* Astăzi s-a aprobat planul de forţe pentru misiuni în străinătate, forţe ale M.Ap.N. şi ale M.A.I. Misiunile vor fi îndeplinite, din punct de vedere al Ministerului Apărării Naţionale, de un număr de 2.348 de militari aflaţi simultan în teatrele de operaţii - deci, avem o diminuare cu 177 de militari, comparativ cu anul care se încheie.

* Se menţine însă participarea în Afganistan cu 1.940 de militari, tot într-o misiune NATO-KFOR, în Kosovo, cu 64 de militari, şi în Bosnia-Herţegovina - 71 de militari.

* De asemenea, Ministerul Apărării Naţionale va disloca o fregată de tip T-22 cu elicopter şi având la bord o echipă, un grup pentru operaţiuni speciale, în Oceanul Indian, în operaţiunea Uniunii Europene Atlanta - este vorba de zona Golfului Aden, în Oceanul Indian, pentru protejarea navelor comerciale de actele de piraterie.

* In ceea ce priveşte rezervele pentru anul 2012, în ţară vor fi gata de intervenţii unităţi cumulând un efectiv de 1.210 militari, forţe dislocabile în orice moment la dispoziţia NATO.

* Sigur, în ceea ce priveşte forţele operative, ştiţi foarte bine, o repet, atunci când ai în teatre 2.348 de militari, de fapt, trebuie să ai patru seturi de 2.348 - un set la odihnă, un număr echivalent la pregătire, un număr echivalent în teatru şi, de asemenea, să poţi înlocui oricând efectivele întregului grup, în orice moment, indiferent în care dintre cele trei situaţii se află.

* În ceea ce priveşte forţele Ministerului de Interne, ele au o uşoară creştere - cu 36 de persoane. Vom avea poliţişti şi jandarmi, în total, într-un număr de 382 de persoane. Asta, în condiţiile în care, începând cu 24 decembrie 2011, retragem cei 106 jandarmi pe care-i avem în misiunea EULEX din Kosovo, în zona Mitrovica. Mai rămân doar cinci jandarmi pentru predarea materialelor şi a cazărmilor pe care le-au utilizat jandarmii români.

* Vom creşte însă participarea noastră la misiunile europene din Afganistan - în EULEX şi EUROPOL, unde ne creştem participarea cu jandarmi şi poliţişti pentru a răspunde comandamentelor de instruire a stucturilor de ordine publică din această ţară. De asemenea, menţinem un efectiv de 51 de persoane în misiuni ONU. Nu în ultimul rând, la dispoziţia Agenţiei Frontex, în misiuni destinate protejării frontierelor Uniunii Europene, vom avea 134 de poliţişti de frontieră pe nave ale Poliţiei de Frontieră. Mai sunt poliţişti, militari dislocaţi în Africa, în alte zone ale lumii, ca observatori.

Despre prioritatile serviciilor de informatii:

* Un alt subiect discutat şi stabilit în această şedinţă a Consiliului a fost legat de aprobarea planului de priorităţi informative pentru structurile de informaţii, fie că vorbim de SRI, SIE sau structurile de informaţii ale Ministerului de Interne.

* Aici am dorit să precizez foarte clar pentru structurile de informaţii că în următorul CSAT, când vom aproba dispersarea misiunilor pe fiecare structură de informaţii, am exigenţa extrem de fermă ca fiecare să se ocupe şi să îndeplinească misiunile pentru care a fost creată.

* Şi aici vizez în primul rând cooperarea între SRI şi DGIPI, DGIPI urmând să se concentreze în mod fundamental să furnizeze poliţiştilor şi procurorilor informaţii legate de crima organizată. Iar atunci când depistează subiecte, acţiuni care vizează securitatea naţională, să le transfere imediat SRI-ului. Deci, ţin foarte mult ca în planurile de detaliu pe fiecare structură, DGIPI să rămână pentru misiunea lui fundamentală, pentru ce a fost creat.

Despre restructurarea MAI:

* În sfârşit, s-a făcut o analiză legată de procesul de restructurare a Ministerului Administraţiei şi Internelor. Acest proces a inclus desfiinţarea a 35.056 de posturi care erau neocupate, dar generau finanţare de fond de salarii.

* În acelaşi timp, au fost disponibilizaţi 9.330 de angajaţi, în urma selecţiei făcute de Ministerul de Interne - şi acest proces va continua.

* Toate elementele care au fost prezentate arată că nu a fost diminuată cu nimic capacitatea operativă a Ministerului de Interne, fie că vorbim de poliţie, jandarmi, pompieri sau alte structuri ale Ministerului de Interne, prioritate la disponibilizare având cei care au venit din afara sistemului – şi au fost acele procedee de angajare din afară, fără şcoli de poliţie, fie că erau de ofiţeri sau subofiţeri; aceştia au fost primii care au părăsit MAI. În orice caz, procesul va continua.

* Ce am observat şi nu se justifică a mai continua: promoţii mari din şcolile de subofiţeri şi de la Academia "Alexandru Ioan Cuza" care nu pot fi angajate. Practic, se generează locuri de muncă pentru instructori, profesori în aceste şcoli şi se produc absolvenţi pe care Ministerul de Interne nu-i poate absorbi.

* De aceea, am cerut Ministrului de Interne să ia măsuri de corectă calibrare a promoţiei care va intra în 2012 atât în Academia "Alexandru Ioan Cuza", cât şi în alte şcoli ale Ministerului.

* Până la urmă, nu înţeleg de ce se scot absolvenţi pe bandă rulantă, care sunt şi absolvenţi de drept în acelaşi timp, iar Ministerul de Interne nu are posturi să-i angajeze. De aceea, promoţia anului 2012 trebuie corect calibrată din punct de vedere al nevoilor de perspectivă ale Ministerului de Interne.

* Se impune însă un efort al ministerului pentru a da o soluţie promoţiei care a terminat în 2011 şi nu este angajată. Totuşi, în aceşti oameni s-a investit, şi am convingerea că mai pot fi găsite cadre care provin din alte sisteme decât din şcolile MAI şi care pot fi trimise de unde au venit, pentru a se crea locuri promoţiei 2011. Sper ca acest lucru să se întâmple în primele luni ale anului viitor.

Despre achizitia de avioane F-16:

* Vă pot spune şi o temă care n-a primit încă o decizie, pentru că nu are soluţii de finanţare pentru moment, dar CSAT a abordat şi problema capacităţii forţelor noastre aeriene, capacităţii viitoare de apărare a spaţiului aerian al ţării.

* Să nu fie vreo confuzie: nu vorbim de capacităţile de transport şi de proiectare, forţe în afara teritoriului sau în teritoriu, vorbim de aviaţia de vânătoare, sau de avioanele multirol, cele destinate să apere spaţiul aerian.

* Se prefigurează o situaţie critică: în 2015, avioanele pe care le avem îşi epuizează resursa, iar România nu este încă în poziţia de a spune că îşi va respecta obligaţiile asumate atunci când a intrat în NATO, şi anume de a contribui cu 48 de astfel de avioane la forţele NATO, dar şi la apărarea propriului teritoriu.

* În orice caz, ce trebuie să evite România pentru a nu se decredibiliza ca stat membru NATO este să ajungem la situaţia în care alte ţări să vină să ne facă patrularea aeriană. Ea este şi costisitoare, şi umilitoare din punct de vedere al capacităţii forţelor armate, în general, şi al forţelor aeriene, în special.

* De aceea, deşi nu există finanţare în momentul de faţă, concluzia Consiliului a fost că trebuie să găsim în cel mai scurt timp formule pentru a ne putea revitaliza forţele aeriene, în perspectiva epuizării resursei actualelor nave de luptă de care dispun Forţele Aeriene Române.

* Aici am cerut să se ia în calcul şi faptul că o prelungire de resurse a actualelor avioane este extrem de scumpă, iar dacă ajungem la situaţia în care alte state NATO ne-ar asigura patrularea aeriană, am fi în situaţia de a plăti această prestaţie, şi trebuie să avem în vedere că cele două soluţii s-ar putea să fie mai costisitoare decât găsirea unei soluţii de finanţare pe termen lung a achiziţiei de aeronave.

* Nu stiu cate avioane vom putea cumpara, insa este exclus sa ne angajam intr-un proces cu 48 de avioan. Trebuie insa sa o facem, chiar daca vom cumpara un avion pe an. Eeste un program propus de SUA, dar, deocamdata, nu stim nicio alta tara care sa fi intrat in acest program

Despre scutul anti-racheta:

* Astăzi am promulgat legea pentru ratificarea acordului dintre România şi SUA privind amplasarea sistemului de apărare împotriva rachetelor balistice, care s-a semnat la 13 septembrie 2011. Deci, din punct de vedere legal, activităţile de transformare şi adaptare, precum şi activităţile de dotare cu rachete a bazei aeriene de la Deveselu pot să înceapă. Cam acestea sunt cele care cred că erau de interes public.

Joi, de la ora 14.00, a avut loc sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Aceasta s-a incheiat dupa o ora si jumatate de discutii.

Printre temele discutate in CSAT s-a aflat si derularea procesului de restructurare a personalului din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.

La sfarsitul lunii noiembrie, Basescu declara ca va trebui ca la Consiliul Suprem de Aparare a Tarii din luna decembrie sa fie prezentat un raport cu privire la restructurarea personalului de la Ministerul de Administratie si Interne, mentionand ca va incerca sa corecteze daca restructurarile nu s-au facut pe criterii de performanta.

"Eu, ca presedinte, va spun ca nu o sa fac prima apreciere la televizor, desi am scapat putin, ci intai vreau sa discut cu ministrul si cu Ministerul de Interne. Oricum, va trebui la CSAT-ul din decembrie sa se prezinte un raport legat de restructurarea personalului in MAI si atunci va fi o discutie. Pentru mine, ce am auzit azi a fost un semnal ca de fapt restructurarea nu s-a facut pe criterii de performanta intotdeauna, desi stiu ca au fost niste examinari, dar ca au fost si destule interese de-astea de familie, de protejate. Am preluat semnalul din presa si va asigur ca in analiza care se va face in CSAT-ul din decembrie voi incerca sa corectez acest lucru", a spus Basescu, la acea data.