Mircea Geoana a anuntat ca va contesta la Curtea Constitutionala decizia Senatului privind revocarea sa din functie. Geoana invoca Decizia 601/2005 a CCR si sustine ca revocarea presedintelui Senatului s-ar putea realiza doar ca sanctiune pentru abateri grave sau fapte penale. PSD nu a expus motivele revocarii din functie ci a invocat retragerea sprijinului politic. Astfel, senatorii au votat o hotarare de revocare in baza statutului deputatilor si senatorilor, care prevede ca dupa retragerea sprijinului politic un membru din conducerea Senatului isi pierde functiile detinute. In apararea lui Geoana a sarit un senator-jurist din PDL, care scrie pe blog ca revocarea sa s-a produs cu incalcarea Constitutiei.

Decizia Curtii Constitutionale 601/2005 abroga articolul 30 din Regulamentul Senatului care prevedea revocarea presedintelui Senatului. De altfel, chiar un grup de 53 de senatori PSD argumentau, in 2005, ca revocarea se face doar la solicitarea grupului din care provine si numai pentru abateri grave in exercitarea functiei, incalcarea Constitutiei, abuzuri sau fapte penale.

Senatorii PSD, intre care si Ion Iliescu si Ilie Sarbu, care au atacat regulamentul senatului in 2005 pentru a-l apara pe Nicolae Vacaroiu, pe atunci presedintele Senatului, explicau urmatoarele in actiunea la Curtea Constitutionala: "revocarea presedintelui Senatului, ca si a presedintelui Camerei Deputatilor, inainte de expirarea mandatului Senatului, respectiv al Camerei Deputatilor, nu poate fi reglementata prin regulamentele acestora, decat la initiativa exclusiva a grupului parlamentar care a sustinut candidatura si numai pentru abateri grave in exercitarea functiei. Schimbarea ulterioara a configuratiei politice nu poate constitui un temei constitutional al revocarii presedintelui unei Camere parlamentare, deoarece o asemenea configuratie politica nu rezulta din alegeri in conditiile art.64 alin.(5), in consonanta cu art.63 alin.(3) si cu art.36 si 37 din Constitutie, raportate la art.2 si 8 din Legea fundamentala, ci constituie o majoritate parlamentara creata in afara criteriilor politice rezultate din vot."

Cu alte cuvinte pentru revocarea lui Mircea Geoana din fruntea Senatului, grupul PSD trebuia sa exemplifice eventuale fapte de abuzuri in functie si incalcari ale Constitutiei. In baza deciziei CCR din 2005 si in baza solicitarii PSD fara o motivatie clara, Mircea Geoana a anuntat ca va contesta la Curtea Constitutionala decizia Senatului privind revocarea sa din functie.

"In argumentele cu privire la cele doua motive si cai invocate de PSD, revocarea si retragerea sprijinului politic, acestea se aplica exclusiv membrilor Biroului Permanent, presedintele Senatului, conform Deciziei 601 a CCR, avand un statut distinct, e ales pe patru ani, neutru politic si singura modalitate ca el sa fie revocat este in situatia in care ar incalca in mod grav si repetat prevederi constitutionale sau legale, fapte juridice care sunt pasibile cu sanctiuni politice sau juridice. Aceasta motivare nu exista in motivarea grupului PSD, acolo se invoca exclusiv o decizie politica", a explicat Geoana.

Grupul PSD din Senat a invocat insa statutul deputatilor si senatorilor pentru a-l revoca pe Geoana, nu prevederile regulamentului care a fost amendat de Curtea Constitutionala.

Social-democratii au depus la Biroul Permanent al Senatului o solicitare prin care anunta ca lui Mircea Geoana i s-a retras sprijinul politic pentru functia pe care o detine in prezent in Camera Superioara. Pe baza acestei solicitari Biroul Permanent al Senatului a cerut plenului votul de revocare a lui Geoana.

Senatorii au adoptat in plen o hotarare prin care s-a constatat ca Mircea Geoana, prin excluderea din PSD si retragerea sprijinului politic, a pierdut statutul de membru al Biroului permanent si presedinte al acestui for legislativ. Practic Geoana a fost judecat de senatori si a pierdut functia de la Senat in baza Legii 96/2006, articolul 33 privind statutul deputatilor si senatorilor care prevede ca pierderea sprijinului politic atrage incetarea de drept a statutului de membru al Biroului permanent sau de titular al oricarei functii obtinute prin sustinere politica.

  • STATUTUL DEPUTATILOR SI SENATORILOR, Legea 96/2006. Articolul 33, aliniatul 2 "Fiecare Camera isi alege un birou permanent, in conditiile prevazute de Constitutie si de regulamente. Pierderea sprijinului politic atrage incetarea de drept a statutului de membru al Biroului permanent sau de titular al oricarei functii obtinute prin sustinere politica".

Senatorul PDL, Iulian Urban, membru in Comisia Juridica, sustine pe blogul sau ca revocarea lui Mircea Geoana din fruntea Senatului a fost facuta in mod neconstitutional. Urban scrie ca punctul sau de vedere este strict juridic si si-l asuma.

"Presedintele Senatului in constructia constitutionala actuala pune aceasta functie intr-o zona de protectie speciala, astfel incat doar simpla retragere a sprijinului politic nu este suficienta. Juristii PSD au gresit grav neargumentand suficient si conform Regulamentului Senatului cererea de suspendare a Presedintelui Senatului, astfel incat in acest moment cred ca la Curtea Constitutionala, decizia de azi a Senatului va fi invalidata, astfel incat PSD va fi obligat sa arate cum a incalcat Mircea Geoana Regulamentul Senatului. Problema este ca judecatorii CCR vor fi obligati sa se pronunte rapid in aceasta cauza pana la eventuala alegere a unui nou Presedinte al Senatului", sustine Urban.

Social-democratii sustin ca Mircea Geoana nu mai poate face contestatie la Curtea Constitutionala pe motiv ca nu mai detine functia de presedinte al Senatului. Juristul PSD, senatorul Dan Sova, sustine ca in baza legii de functionare a Curtii Constitutionale o contestatie la CCR poate fi facuta de presedintii de Camera, un grup de 25 de senatori sau 50 de deputati.

Procedural insa, pana la publicarea in Monitorul Oficial a hotararii Senatului, Mircea Geoana beneficiaza de toate preorogativele de presedinte al Senatului. Publicarea in MO se face de regula in termen de trei zile de la data hotararii. Conform surselor HotNews.ro Mircea Geoana ar fi depus deja contestatia la Curtea Constitutionala.