​PDL a depus la doua comisii dezabterea proiectului de revizuire a Constitutiei in varianta venita de la Cotroceni, declarand ca doreste astfel sa-si mareasca sansele trecerii proiectului. La prima sedinta a comisiei mixte de revizuire a Constitutiei, desfasurata miercuri, PDL a anuntat ca, daca proiectul presedintelui Basescu se blocheaza in comisia speciala, muta dezbaterea in Comisia Juridica. Demersul pare fara finalitate. Chiar daca proiectul va fi adoptat in Comisia Juridica, va ajunge in plen unde PDL are nevoie de votul a doua treimi din numarul parlamentarilor.

"In ipoteza in care comisia mixta se va dovedi a fi functionala si o sa putem lucra fara niciun fel de probleme si fara niciun fel de opreliste din partea partidelor din Opozitie, o sa lucrez pe acest proiect, insa in masura in care lucrarile la nivelul comisiei se vor bloca in mod cert ma voi duce cu lucrarile la Comisia Juridica de la Camera Deputatilor.

Este o centura de siguranta la care voi apela in masura in care voi fi nevoit sa fac acest lucru. Daca dezbaterile se vor bloca, in termen de doua saptamani voi demara lucrarile in Comisia Juridica din Camera Deputatilor", a declarat presedintele Comisiei mixte de revizuire a Constitutiei, Daniel Buda.

Opozitia a participat la prima sedinta a comisiei parlamentare mixte de revizuire a Constituţiei si a solicitat reprezentantilor Puterii sa retraga proiectul depus la comisia juridica insa, fara niciun rezultat.

Toni Grebla, senator PSD: "Suntem uşor în inconsecvenţă pentru că lucrăm la două proiecte în paralel. Trebuie stabilită o subcomisie pentru redactarea unui regulament de funcţionare a comisiei. Astăzi nu putem să ne aplecăm asupra textului în lipsa unui regulament. Trebuie să stabilim şi câteva întâlniri publice cu mass- media, cu reprezentanţii mediului academic, ai universităţilor, trebuie gândită aceasta pentru că elaborarea unui proiect de Constituţie este o treabă în care trebuie să antrenăm cei mai buni specialişti".

Ciprian Dobre, deputat PNL: "Birourile Permanente trebuie să stabilească în şedinţă comună care dintre aceste comisii are competenţa de a discuta revizuirea Constituţiei. Nu putem merge pe două drumuri pentru că asta ar însemna două proceduri, două tipuri de vot".

In sedinta comisiei mixte s-a decis ca saptamana viitoare sa se realizeze un regulament de organizare si functionare a acestui for. Totodata membrii comisiei au decis ca abia peste doua saptamani sa fie demarate discutiile propriu zise pentru modificarea Constitutiei

Inaintea inceperii sesiunii legislative, parlamentarii PDL au depus la Camera Deputatilor, sub forma unei initiative legislative, proiectul de revizuire a Constitutiei lucrat de Guvern si Cotroceni. Biroul Permanent al Camerei Deputatilor(in care Puterea are majoritate) a hotarat ca proiectul sa mearga la Comisia juridica si in termen de 60 de zile sa elaboreze raportul.

Folosindu-se de artificiul legislativ, PDL poate adopta mai usor, cu o majoritate simpla, in comisia juridica proiectul de revizuirea a Constitutiei. Conform procedurii parlamentare raportul merge in plenul Camerei Deputatilor unde are nevoie de votul a doua treimi din deputati pentru a fi adoptat. Reprezentantii Coalitiei PDL, UDMR, UNPR si Minoritatile nu detin doua treimi din numarul de mandate iar demersul are sanse mari sa ramana blocat.

Principalele modificari din proiectul propus de Guvern si Presedintia Romaniei

  • Parlamentul este alcatuit dintr-o singura Camera iar numarul parlamentarilor nu poate depasi 300 de persoane.
  • Imunitatea Parlamentara se modifica si se precizeaza ca "Urmarirea, perchezitia, retinerea, arestarea sau trimiterea in judecata penala a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, se poate face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie". In forma actuala in vigoare, articolul 72 din Constitutie stipuleaza ca parlamentarii "nu pot fi perchezitionati, retinuti, sau arestati fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor".
  • Propunerea primului-ministru de revocare si de numire a unor membri ai Guvernului se poate face numai dupa consultarea prealabila a Presedintelui.
  • Presedintele Romaniei poate dizolva Parlamentul daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 45 de zile (n.r. - fata de 60 de zile cat este in prezent) de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari.Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de catre Parlament, "dupa obtinerea avizului Curtii Constitutionale cu privire la gravitatea faptelor si incalcaea Constitutiei". Se precizeaza clar ca doar un aviz favorabil al CC duce la continuarea procedurii de suspendare, iar in cazul unui aviz negativ din partea CC, procedura de suspendare va inceta.
  • Parlamentul se va pronunta prin vot asupra formarii noului Guvern in termen de 10 zile de la data solicitarii votului de incredere. In caz contrar, dupa trecerea celor 10 zile, candidatul propus, impreuna cu programul si lista Guvernului va fi considerat respins de catre Parlament", iar Presedintele Romaniei va desemna un alt candidat.
  • Raspunderea membrilor Guvernului. Daca in prezent, paragraful (2) stipuleaza ca "Numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor", forma propusa de presedintie abroga acest paragraf si completeaza la paragraful (3) ca "Raspunderea penala a membrilor Guvernului, pentru fapte savarsite in exercitiul functiei lor, se stabileste prin lege organica".
  •  Angajarea raspunderii Guvernului, la paragraful (1), in forma propusa, se stipuleaza ca "Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Parlamentului, o singura data pe sesiune", dar ca limitarea angajarii raspunderii nu se aplica in cazul proiectului bugetului de stat si cel al asigurarilor sociale.  
  •  Adoptarea legilor si hotararilor, se va modifica si i se va adauga paragraful (4) "Propunerile legislative si proiectele de legi vor fi dezbatute si votate in plen in doua lecturi succesive, la cel putin 30 de zile distanta. In cadrul primei lecturi, dezbaterile si votul se vor face pe articole. Inc adrul celei de-a doua lecturi, dezbaterile si votul se vor face pe articole, urmate de votul final pe intreaga lege. In mod exceptional, Parlamentul poate aproba, cu majoritatea voturilor membrilor prezenti, reducerea termenului de 30 de zile si adoptarea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative in procedura de urgenta."
  •  Referendumul, se adauga paragrafele (2)-(4), care spun ca "problemele care se supun referendumului si ca data desfasurarii acestuia se stabilesc de catre presedintele Romaniei prin decret" si ca "punctul de vedere al Parlamentului asupra initierii referendumului de catre presedintele Romaniei se exprima, printr-o hotarare adoptata de Parlament, cu votul majosritatii membrilor prezenti, in termen de cel mult 30 de zile". Daca hotararea nu este adoptata in termenul prevazut, procedura de consultare a parlamentului se considera a fi indeplinita, iar Presedintele poate emite decretul privind organizarea referendumului.