​PIAȚA

Locul meu secret în Obor. Exotism, surpriză, ieftinătate. Apoi, scârbă și milă. Sindromul șarpelui care înghite elefantul

de Eugen Istodor     HotNews.ro
Duminică, 23 august 2020, 7:47 Actualitate | PERSPEKTIVA


Istodor privind
Foto: Cosmin Bumbut
Există un loc secret/mai puțin bătut în piața Obor. Ca-n orice piață. Un loc unde se vinde ce vrei și ce nu vrei la prețuri de nimic. Locul nu-l divulg, oricât ați bate din taste. Este locul meu cu legume și fructe ieftine, este locul meu plin de mici bucurii, descoperiri. Ieri, de exemplu, am găsit cartofi dulci, andive, mango, struguri fără sâmburi, ardei gras, roșii și verdeață. Altdată, kiwi și avocado. Problema mea în acest Paradis este că fiind totul ieftin, cumpăr, nu mă încurc. Apoi, nu pot să mănânc, cât cumpăr. Mi-e milă de mine, mi-e milă de ieftinătate, mi-e milă de fructele și legumele care se strică.

Locul acesta din Piață mereu m-a incitat.
Mi-a pus mintea la contribuție. E loc secret, nu? Vin surprizele, cum altfel, pe neașteptate. Nu știi dela zi la alta cu ce vin oamenii în Piață. De multe ori e o surpriză cred chiar pentru ei. Și mai este ceva.

Aici e Magnet.
Totul la juma de preț. Cum să nu iei? E un fel de grădină a Paradisului. Surprinzătoare, exotică, ieftină. De aici iau 2 avocado un leu bucata, portocale, lămâi, mandarine la 2 lei kilogramul. Cartofi dulci la 2 lei kilu. Și nu-mi amintesc ce mai cumpăr de aici, așa în prostie. Cumpăr orice, ca aspiratorul. E ieftin și-mi zic mereu că oi găti eu ceva din paradisul ăsta. Caisele erau ieri, cum să uit, la 3 lei kilogramul. Peste tot sunt 8 lei kilogramul. Dar cel mai tare mi s-a părut că erau verdețurile. Mărar, pătrunjel, leuștean, frunză de țelină la 5 lei, zece legături. Ba, chiar ți se dădeau și 15 legături la 5 lei. “Hai să plec acasă!”.

Prin supermarketuri se cheamă “vânzare accelerată”, uite în Oborul meu se numește Paradis.
Și am luat bolbotine, verdeață de m-am cocoșat. Și am găsit și tarhon ieftin. Micile bucurii ale vieții. Mărarul, pătrunjelul, foile de țelină, leușteanul. Un maldăr de verdeață am adus în bârlogul tău. Ehe, acum urmează nasoala cu Paradisul ăsta.

Cumperi, cumperi că-i ieftin, dar nu poți să halești cât cumperi.
Ți se lehămetește de atâta Paradis, ți se apleacă, ți se rupe de paradis. Duminică ai fost în Paradis, marți ți se apleacă. Marfa adusă-n bârlog n-o poți consuma la fel de repede pe cât ai cumpărat-o. Expiră, se veștejește, se înmoaie, se “duce”, piere. Așa am pierdut minuni de brocoli, castele de conopide, însuflețiri de avocado. Am luat 10 avocado că erau 5 lei, dar ce fac, mănânc zilnic avocado? Mi s-a aplecat de atâta avocado din prima zi. Vroiam să fac pauză zece zile. Nu puteam că dacă nu-l mâncam, se ducea, se pierea. Vroiam să uit de avocado. Să nu-l mai văd în fața ochilor. Să nu mai fie paradis. Dar în același timp mi-era milă de avocado. Mi-era milă de cât de ieftin cumpărasem. Cum, nu-s în stare să profit de mica mea investiție? Așa și ieri cu tone de verdeață. Am făcut o zeamă de buruieni, un deliciu. Dar mai am marfă pentru trei zeame. Ce fac? mereu, cumpăr și sufăr. mereu cumpăr și mi se face rău. Amnezic. Sufăr de sindromul șarpelui ce-nghite elefantul.

P.S.: Astăzi, ora 20 LIVE pe Facebook - Istodor, Perspektiva, Hotnews serialul “Hoinarul Business”, despre depresiile și bucuriile business-ului. Cu Andrei Botescu și Alexandru Manda. Moderator eu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















20577 vizualizari

  • -2 (30 voturi)    
    De unde provin? (Duminică, 23 august 2020, 8:12)

    ABC1001 [utilizator]

    Nu-ți dai seama că la prețul acela sunt, cel mai probabil, furate? Și că astfel încurajezi furtul? La astfel de prețuri nu se acoperă nici măcar jumătate din prețul de transport, darămite cel de producție și un cât-ar-fi-de-mic profit al vânzătorului. Întreabă-i pe comersanți, măcar o dată, de unde își iau marfa, să vedem dacă primești un răspuns convingător.
    • +8 (16 voturi)    
      :) (Duminică, 23 august 2020, 8:58)

      alex [anonim] i-a raspuns lui ABC1001

      Sau poate restul vând la preț dublu?...

      Fa-ne te rog un rezumat al costurilor, sa vedem daca chiar nu își acopera...
      • +8 (16 voturi)    
        Rezumat costuri (Duminică, 23 august 2020, 11:32)

        ABC1001 [utilizator] i-a raspuns lui alex

        Păi 10 bucăți de avocado înseamnă cca 2 kg. Asta înseamnă 2,50 RON / kg = 0,51 EUR / kg.
        Uite aici un studiu amănunțit al costurilor de producție din Mexic: https://panorama-agro.com/?page_id=3734
        Dacă mergi jos de tot și faci niște conversii - costurile de producție sunt de 60.945 pesos / ha, la o limită de rentabilitate de 3,3 t / ha. De obicei, o producție rentabilă pentru avocado e de cca 5 t / ha. Făcând câteva conversii, obținem 2,30 RON / kg preț de producție. Dacă mai pui și o marjă de profit a producătorului, obții deja peste 2,50 RON / kg prețul cu care pleacă de la producătorul din Mexic.

        Avocado pe care-i găsești în România însă, provin din Spania sau Israel, în cea mai mare parte, unde costurile de producție sunt mai mari decât în Mexic. Uite aici un articol orientativ despre prețul cu care pleacă de la producătorul din Spania: https://www.diariosur.es/economia/agroalimentacion/201504/03/precio-aguacate-malagueno-bate-20150403215153.html?ref=https:%2F%2Fwww.diariosur.es%2Feconomia%2Fagroalimentacion%2F201504%2F03%2Fprecio-aguacate-malagueno-bate-20150403215153.html. Cel mai ieftin e la 0,90 EUR / kg = 4,36 RON / kg.

        Pentru transport te las pe tine să faci documentarea, pentru a-ți demonstra singur ceea ce era oricum evident: la 5 RON / 10 avocado e imposibil să fie altfel decât furați.
        • +1 (7 voturi)    
          :) (Duminică, 23 august 2020, 17:03)

          alex [anonim] i-a raspuns lui ABC1001

          Imposibil e un cuvant mare. Sunt de acord cu calculele tale, dar la nivel principial cine spune ca pretul de vanzare trebuie sa fie corelat intotdeauna cu costul de productie, si ca nu poate cobori sub costul de productie/achizitie?

          Pretul de vanzare e in functie de cerere si oferta, nu in functie de costul de productie. Iar daca oferta e mare si cererea mica, uneori se apeleaza la "vanzare accelerata", de multe ori sub costul de achizitie.

          Nu zic ca nu pot fi practici de comert "neconventionale" in piata Obor (ma si amuza discutia asta), dar macar la nivel teoretic e posibil ca cineva sa vrea sa scape repede de niste marfa (poate ii vine un lot nou de exemplu si are nevoie de spatiu sau lichiditati :) ).... deci imposibilul ala sa nu fie o furaciune nu e chiar atat de absolut.
          • +3 (7 voturi)    
            ... (Duminică, 23 august 2020, 22:56)

            ABC1001 [utilizator] i-a raspuns lui alex

            Perfect de acord, în teorie e corect ce spui. Dar nu despre teorie economică era vorba aici, nici de tehnici de vânzări din manualele de la ASE, ci de colțul cu pricina din Obor.

            Dacă nu ai fost până acum, du-te să-i vezi pe vânzători, de curiozitate. Sunt exact genul de negustori axați pe "vânzare accelerată", ce să zic... În plus, ei fac asta în mod constant, nu excepțional, deci dacă zilnic vând sub costul de achiziție, înseamnă că ar băga mulți bani din buzunar pentru acest masochism inexplicabil. Așa că "imposibil" s-ar putea, totuși, să nu fie un cuvând chiar atât de mare...

            Apropo: azi, la Lidl, erau niște avocado în vânzare accelerată, la 5,50 RON / 5 bucăți (reducere de la 8,50 RON / 5 bucăți). Cam ăsta cred că ar fi un preț corect pentru vânzare accelerată.

            Revenind de unde am început, pentru concluzie: nu mi se pare responsabil să cumperi de acolo, din alte n motive (pe care am să le enumăr poate cu altă ocazie), pe lângă faptul că probabilitatea e foarte mare (ca să nu mai folosesc cuvinte "imposibile") să fie furată.

            Evident, am prins ideea autorului și îi apreciez de multe ori stilul romantic-idealist-rebel. Dar, în locul lui, aș opta pentru mai multă responsabilitate când fac unele cumpărături.
            • +2 (2 voturi)    
              hm (Luni, 24 august 2020, 8:04)

              Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui ABC1001

              Nu inteleg de ce ti-ai luat minusuri, eu (alex) sunt multumit de raspunsurile/explicatiile tale.

              Nu am cumparat niciodata din Obor (reminiscente ale trecutului, amintiri cu caini vanduti drept miei samd), inseamna ca s-a schimbat doar aspectul exterior nu si tipul vanzatorilor.

              Articolul eu l-am incadrat de mult in tema hipstereasca- mici de Obor, etc. Insa il alta ordine de idei stiu lume foarte cu capul pe umeri care face cumparaturi din Obor- manageri generali de firme de peste 100 mil EUR de ex. O sa ma duc si eu o data sa vad ce minunatii gasesc prin piata :))

              Toate cele bune.
        • +1 (3 voturi)    
          Avocado (Duminică, 23 august 2020, 18:25)

          dowjones [utilizator] i-a raspuns lui ABC1001

          sunt 16-17 tone de avocado la hectar in Peru si Chile, aproximativ 10 in Colombia. Pretul FOB este min 50000USD/22 tone.
          In afara de pretul de productie,sunt costuri legate de sortare, conditionare si racire.
          Transportul Avocado se face in conditii de temperatura si armosfera controlate.
          Pretul avocado este influentat de marime si varietate.
          Doar daca e de furat sa fie sub 3 Euro/ kg.
        • +2 (2 voturi)    
          . (Duminică, 23 august 2020, 23:24)

          minrest [utilizator] i-a raspuns lui ABC1001

          S-au depreciat in supermarket. Fraier cine isi cumpara. E un sector serios de marfa depreciata in Obor.
        • 0 (2 voturi)    
          pret/cost (Luni, 24 august 2020, 12:26)

          carmen iancu [anonim] i-a raspuns lui ABC1001

          Nu demult pretul petrolului era negativ. Mutatis mutandis si vei afla ratiunea pretului in Obor. Nu e nevoie sa presupui furtul . Dar daca il presupui dovada nu sta in niste evaluari - nici macar valori actuale - ci in fapte. Ceea ce ai nici macar nu sugereaza furtul.
    • +2 (2 voturi)    
      . (Duminică, 23 august 2020, 23:22)

      minrest [utilizator] i-a raspuns lui ABC1001

      Cred ca le ia de la marfuri depreciate; multe arata binisor, si nu mai trebuie sa stai sa se coaca, eu insa nu iau niciodata de acolo. Nu sti sigur de unde provin, poate mananci din groapa sau tomberon. Si oricum, nu poti sa stii daca isi cumpara vreodata; nu e declaratie pe proprie raspundere, e beletristica; vrea sa prezinte un mod de raportare la marfa ieftina, nu un
      ghid de cumparaturi.
  • +4 (16 voturi)    
    nu sunt furate (Duminică, 23 august 2020, 8:53)

    tarsic [utilizator]

    nu platesc taxe pietei si vand mai ieftin. Din cand in cand mai sunt fugariti de politia locala, dar cred ca s-au format complicitati si acestia mai inchid ochii in schimbul unor legume/fructe cu care pleaca acasa.
  • +5 (9 voturi)    
    :))) (Duminică, 23 august 2020, 8:54)

    tarsic [utilizator]

    stiu si eu locul, de fapt sunt 2, inainte erau vreo 4, dar au mai ramas 2 locuri de unde poti cumpra ieftin ca braga....
  • 0 (12 voturi)    
    Samanatorismul de fata cu reactiunea (Duminică, 23 august 2020, 8:54)

    xolv [utilizator]

    capitalist-consumerista. Zizek iar a mancat din tomberon. Narcotice.
  • +1 (5 voturi)    
    Pe bune ca nu stiu locul (Duminică, 23 august 2020, 9:58)

    George21 [utilizator]

    Un mic hint,cam pe unde ar fi?
    • +2 (2 voturi)    
      ... (Luni, 24 august 2020, 8:17)

      ursu_rebegea [utilizator] i-a raspuns lui George21

      aleea de langa parcarea cu intrare din campul mosilor. negustorii sunt mai bronzati (hint)
  • +2 (6 voturi)    
    Difficiles nugae... (Duminică, 23 august 2020, 11:06)

    Namaste [utilizator]

    Frumos articol! Multe multumiri!
    Aveti dreptate sa va fie mila de aceste mici minuni de-ale pietei de fructe si verdeturi, care se trec prea repede, e jalnic sa le arunci, mare pacat de ele...
    Cat de fin observator sunteti, bravo! :-)
  • +12 (14 voturi)    
    Sunt furate 100% (Duminică, 23 august 2020, 12:14)

    Gigi [anonim]

    O spun în cunoștință de cauză. Șoferii de pe mașinile de logistică ale supermarketurilor, de exemplu Lidl, fură și vând marfă foarte multă. Prețul furturilor se regăsește în prețul de la raft, firma nu se obosește să-i oprească. E o economie de piață de tip haiducie. Ia de la bogați și dă săracilor în piață la Obor.
    • +12 (12 voturi)    
      Mai e un fenomen (Duminică, 23 august 2020, 15:05)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Gigi

      Mașini din Turcia/Grecia/Bulgaria care declară că sunt în tranzit către vest la Giurgiu dar descarca marfa in Buc, fără taxe, fără vamă, fără tva, deci pretul minim. S-a tot scris în ziare, dar nu s-a făcut nimic.
      De aici pleacă prin toate piețele dube prin toate piețele pe la 5 dimineața și dau la fiecare “producător” adevărat cu tarabă închiriată, câte 2-3 lădițe cu orice, fără acte, numai contra cash.
      • +7 (7 voturi)    
        :) (Duminică, 23 august 2020, 17:08)

        Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui nick24

        La nivel legal nu este posibil asa ceva. Tot ce intra in Giurgiu face o declaratie vamala de tranzit care trebuie inchisa in 48 de ore in punctul de frontiera de iesire din tara. Daca nu ajunge la punctul de frontiera prin care iese din tara se presupune automat ca a descarcat in Romania si se face dosar de impunere (taxe, tva etc), plus amenda/dosar penal daca e cazul.

        Daca se (mai) fac golanii de genul asta, se fac doar cu stirea vamii- cu camioane neinregistrate.
  • -5 (13 voturi)    
    nu-mi fac iluzii că acest coment va fi publicat!! (Duminică, 23 august 2020, 13:43)

    Fu Thien Zbang [utilizator]

    nu văd care e rostul articolelor acestui ...om,altul decât cel pecuniar!!
    omul e în lumea lui!
  • +5 (7 voturi)    
    Piata OBOR (Duminică, 23 august 2020, 13:57)

    Niculescu Dan [anonim]

    Sunt de acord cu preturile mici. Piata fiind mare si concurenta este mare. Am o singura dilema - locul acesta mirific exista si acum ? Intreb asta pentru ca locuiesc in complexul de locuinte BUCUR OBOR si observ ca fotografia a fost facuta cu cel putin 3 - 4 ani in urma. Intre timp blocul a fost reabilitat - pe vremea lui Ontanu. In poza blocul arata mult mai vechi !!!
    • +1 (3 voturi)    
      Era locul asta (Duminică, 23 august 2020, 15:07)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Niculescu Dan

      pe stânga, la începutul pieței, cu multe vechituri de vânzare. Credeam că s-a desființat după modernizarea zonei.
    • +1 (1 vot)    
      ALMO (Duminică, 23 august 2020, 17:20)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui Niculescu Dan

      Apropo, cum sunt blocurile alea? Zona pare sa aiba o dinamica accelerata si preturile sunt inca mici (cred ca si "multumita" faunei locale care vad ca incepe sa mai dispara de cand au aparut tineret/familii tinere in zona); eu o urmaresc de cativa ani- ma refer strict la complexul de blocuri ALMO.

      PS: Nu cred ca poza e facuta de pe vreunul din blocurile ALMO.
  • +7 (7 voturi)    
    Preturile de azi (Duminică, 23 august 2020, 16:34)

    piros [utilizator]

    Avocado 1 leu bucata (coapte, nu verzi), banane 3-3.5 lei kg, nectarine 3 lei kg, piersici, 3 lei kg, caise 4 lei kg, verdeata 0.5 lei legatura sau 5 lei snopul mare, iti ajunge o sptamana sa pui la salata :)
  • +5 (5 voturi)    
    si (Duminică, 23 august 2020, 18:15)

    andrei [anonim]

    sotia mea cumpara tot de acolo. dar majoritatea produselor sunt la limita expirarii.
  • +4 (4 voturi)    
    sunt furate (Duminică, 23 august 2020, 18:28)

    miculescu-rucar [utilizator]

    de la destinatia lor: groapa de gunoi!
    sunt produse expirate, sau care urmeaza sa expire in scurt timp.
    cine sunt vanzatorii?
    tziganii din comunele limitrofe bucurestiului.
    • 0 (4 voturi)    
      Și supermarketurile, acum, (Duminică, 23 august 2020, 20:48)

      Namaste [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

      prin comenzile on line ! ajung fructe și legume perimate...afaceri profitabile/ murdare pe chestia SARS COV2...
    • 0 (4 voturi)    
      Și supermarketurile, acum, (Duminică, 23 august 2020, 20:49)

      Namaste [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

      prin comenzile on line ! ajung fructe și legume perimate...afaceri profitabile...
  • +1 (1 vot)    
    Interpretare proprie (Luni, 24 august 2020, 16:34)

    TurmentatuTheThird [utilizator]

    Eu am interpretat articolul ăsta în lumina ultimului paragraf. Nu mă interesează puncual cu cât ia Istodor avocado, sau verdețurile. Interpretarea mea: dacă totul ți se dă la jumătate de preț, care îți e limita? Vei cumpăra normal, în funcție de nevoi, indiferent de preț? Sau cumperi cât poți, doar pentru că e totul la jumătate de preț, indiferent de nevoi?

    Exemplu din viată reală: magazin, suc de roșii bio. Nici un mușteriu. Mai luam din când în când câte o cutie, doar să simt gustul diferit (puțin diferit, nu știu dacă în urma unui blind test aș fi fost în stare să-mi dau seama care e sucul bio și care e cel normal). Într-o săptămână apare marea reducere (20-30%, nu mai știu cât). Era bătaie!!! Oameni peste copii, copii peste bătrâni, bătrâni dând din baston poate mai apucă sucul magic. Oameni care cumpărau bax-uri întregi de cutii de suc de roșii. Am rămas perplex. Deci, cu doar 3 lei mai scump (nu e suma exactă), acel suc nu prezenta nici un interes. La diferență de 3 lei, suntem în stare să ne cumpărăm nevoia de suc de roșii pe 10 ani. Sucul acela are totuși termen de garanție! Întrebare: de ce era bătaia aceea pe acel suc de roșii redus cu X%? Ce a trezit interesul subit pentru acel suc? Nevoia? Sau prețul?
    • +2 (2 voturi)    
      Psihologie a vanzarilor (Luni, 24 august 2020, 17:59)

      Tyrion.lann [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

      Este bine studiata tendinta oamenilor de cumparare in exces in momentul in care percep o reducere, perceptie care poate fi sau nu adevarata.
      Magazinele promoveaza pe site-uri/materiale tiparite reducerile, oamenii vin in magazin si cumpara acestea si in plus cumpara si alte produse la pret "normal". Strategia e numita "loss leader".


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by