Cernobîl/ Chernobyl. Totul despre felul în care serialul HBO a făcut senzație. Psihologia tâmpă a spectatorului de astăzi, mecanismele creației lui Craig Mazin și bomba cu care ne sinucidem zilnic: minciuna în care trăim.

de Eugen Istodor     HotNews.ro
Vineri, 7 iunie 2019, 11:12 Actualitate | PERSPEKTIVA


Cernobîl serialul
Foto: HBO
Eram cu pușca și burta la soare de Cernobîl, iar de cîte ori venea un vînt atomic dela sovietici eu și camarazii mei de arme ne întreceam în cine urinează "contra vîntului”. Așa mi-am petrecut eu Cernobîlul, în stagiul scurt din armata lui 1986 de la Constanța. Ne durea în pușcă de ordinele și conspirațiile gradațiilor (bă, vă omoară americanii, nu te juca cu rusul că te calcă-n picioare, bate vântul-uite norul, sunt atomice). Aveam 20 de ani, eram departe de Cernobîl și mai erau două luni pînă la “liberare”. Ba, mi-amintesc că aveam și un prieten bun atunci “Cernobîl” îi ziceam, un țigan des cu care colindam Constanța în căutare de bere, spart gagici și semințe. Deci, voi sunteți fani Cernobîl? Doamne ferește, ați ajuns să fiți fani dezastru, perversă minte mai aveți! Poate-i de înțeles, dar aveți curaj să vă urinați "contra vîntului"? Vîntul manipulării, fake-news-ului, prostirii de fiecare zi, analfabetismului urcat la butoanele Puterii? Pentru că Craig a dat “Cernobîl” la tot poporul, dar doar cîțiva aleși pot înțelege “Cernobîlul”. Cum așa? Uite, de asta m-am pus să-mi explic ce-i cu triumful ăsta al tuturor timpurilor, cum e listat astăzi pe IMDb.

Aș începe Cernobîlul cu episodul 4, minutul 7-8.

Acolo mi-am revelat eu lucrurile. Care ești fan știi treaba. După potolirea “incendiului”, după evacuare, după ce este împușcată orice vietate din zonă, problemele nu se sting. De ce nu se acoperă miezul radiant? Și aici Legasov se pune să ne explice.

Există 3 niveluri cărora el le-a dat nume de femeie.

Este Katia, aici se poate plimba oricine, în jurul ei, în limita a două ore. După aia este fatal. Nivelul 2 este Nina, e fatal la o oră de expunere. Cea mai rea este 3, Mașa, Mașa are 12000 rontgeni și spulberă pe oricine pe loc. De fapt, aici nu este doar miezul înțelegerii Cernobîlului, este miezul succesului acestui serial astăzi, în 2019.



Mulți sar pe Katia. Avem un serial înțeles de orice sensibil, analfabet, exibiționist, puști.

De aici, oricine își ia ce vrea. Cu o expunere medie nici nu se contaminează, înțelege senzaționalul filmului și atât îi e deajuns. Ăsta-i nivelul Katia. A fost în 1986 o explozie atomică la Cernobîl. Adică, undeva, cândva, teribil a fost. Carne arsă, mutilări, cancere peste ani.

Aici este nivelul senzației.

Bă, ce nasol a fost, este chiar ca-ntr-un Star Trek cu butoane și nava brusc se defectează. Ce facem? Uite, ce facem. Insistăm în eroare, bâjbâim, găsim soluții. De aici informațiile sunt despre cum e făcut un reactor, cum funcționează, cum poate fi oprit în distrugerea lui teribilă. Ce pastile de iod iei ca să nu rămâi un distrus. Tot aici, la nivelul Katia de înțelegere, avem reconstituirea Sovietică, făcută ca la carte: țigări, costume, vodcă, puști, mașini, mentalitate, pompieri - nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Da, clar suntem transpuși în 1986. E cursul scurt pentru proști despre sovietici, reactoare și energia atomică.

Ce legătură e cu psihologia de astăzi? Păi, de astfel de teoreticieni de un click e plină lumea ASTĂZI. Șobolănime teoretică ridicată pentru că a citit wikipedia. "Las’ bă că-ți spun eu cum funcționează, uită-te în gura mea!" Tot aici, sunt admirați cercetătorii de laborator, care ies la acțiune, sunt investigatori, salvatori, Batmeni și Supereroi.

Apoi, alunecăm spre Nina, nivelul al doilea de înțelegere unde turma de spectatori se-ncumetă.

Aici, creatorul Craig Mazin este tot stăpân. Suntem în plin regim autoritar în care dacă-n prima clipă cercetătorii nu-s crezuți, da, după aceea li se dă credit și mijloace. În scena citată Legasov cere vehicule lunare. Deci, în clipa în care cineva are încredere în tine poți cere orice, pentru că încrederea are deja legatul ei. Nu stă nimeni la discuții, ți se acordă încredere și gata. Da, vehicule lunare se dau pentru a închide nucleul radiant de la Cernobîl. Incredibilă soluție, dar nu-i cazul să trimiți oameni la moarte. Suntem în 1986 și începuseră roboții să fie ajutoarele oamenilor.

Dar, și aici e un “Dar”, rușii n-au curaj să ceară “pe bune” nemților vehiculul lunar potrivit și aduc o piesă de lego, o caricatură care imediat se strică. Minciună, minciună, minciună!

Deci, în acest nivel de înțelegere al “tortului” creatorul Creig Mazin dă satisfacție. Are detalii, are explicații, are acțiuni povestite, are chiar și o poveste de dragoste, nu? Aici intră pentru senzaționaliști investigația Khomiuc pentru elucidarea cauzelor, tot aici sunt explicate flăcările fascinante de deasupra Cernobîlului, tot aici e povestea de dragoste Ignatenko, vezi aici cum intră minerii în meserie pentru a săpa un tunel imposibil, cum sunt împușcați câinii și orice vietăți vii din zonă, cum e obligată o babă să-și părăsească averea de-o viață. Multe, multe detalii bine ținute în frâu de Craig și de regizorul Johan Renck.


Se dă la popor Emoție.
Avem scene făcute să-ți ia piuitul, suspansul e la el acasă. Reamintesc. Misiunea este să acoperim miezul radiant, cel care este viu și distruge vieți în continuare. Legasov a reușit să sigileze două zone: Katia și Nina.

Și eu ți-am explicat cele două niveluri de înțelegere a filmului. Până aici avem film de succes, de Abecedar teoretic, de senzații, de lucruri pentru prostimea cinefilă.

Dar dacă n-ar fi Mașa, nivelul superior, filmul n-ar fi avut succesul acesta. Pentru că atunci când omul nu-nțelege ceva zice dă-l în mă-sa, nu-nțeleg, nu-mi bat capul, dar îmi place. E aspiraționalul.

Ce-i cu Mașa? Când natura e sub control, când reactorul cel rău e izolat, omul și minciuna lui omoară adevărul. Premiza era începută de Nina. În scena citată Legasov cere vehicule lunare. Nu stă nimeni la discuții, i se acordă încredere și gata. Da, vehicule lunare se dau Cernobîlului. Dar, și aici e un “Dar”, rușii n-au curaj să ceară “pe bune” nemților vehiculul lunar potrivit și aduc o piesă de lego, o caricatură care imediat se strică. Cam asta pățește și Legasov.

Suntem în episodul 5. În procesul intentat vinovațiilor avem un Legasov care nu-și ține gura. Vă amintiți, nu?

E devină cutare pentru abuz, sunt de vină ăia pentru incompetență, dar e de vină Statul Sovietic care a investit în materiale slab calitativ. A făcut rabat de la calitate când a proiectat Cernobîlul. Hei, stai, zic anchetatorii ce faci, frate? Tu pe cine acuzi? Cum pe cine? Pe oamenii care ne fac viața nenorocită, acuz pe cretinii ajunși în fruntea statului care zic că merge și așa! Nu merge, cu "atomica-Mama Rusia", nu te joci.

Eh, și atunci se joacă KGB-ul cu Legasov.

Îl izolează și-i dă singurătate pe care n-o poate duce. Se sinucide. Eh, eu zic că aici puțini spectatori au acces. Nu pricep ce-i cu adevărul și minciuna, cu sinuciderea. Ori, aici este înțelesul superior: cu asta începe și filmul - Spunem minciuni până nu mai recunoaștem adevărul-.




Hey, câți dintre voi, mari fani Cernobîl ați reușit să pătrundeți acest adevăr? Câți? De ce întreb? Pentru că văd comentariile voastre de pe net. Văd cum faceți coadă la închinat-vizitat locuri de filmare, la excursii de pupat Cernobîlul în bot, văd o propagandă rusă a lui Putin făcând paradă în continuare de puterea ei de manipulare.

Văd un Putin care zice: lasă, bă, că nu e așa, e cum zic EU.

Și cică, sanchi, nu-s de vină idioții comuniști sovietici, e de vină americanu'. Hahaha! Nu cumva dacă Putin face un film emoționant îl credeți pe el?

Bă, Putine, e așa cum zice Craig, e așa cum a fost (și nici tu nu știi cum a fost!), e așa cum zici și tu. Lasă oamenii să-și facă ei o idee singuri, nu le zăpăci tu creierii.

Ori, eu așa zic. Mulți iubiți Cernobîlul, Doamne ferește să iubești răul, dar ce vrei, e emoție colectivă!

Și mai puțini înțelegeți Cernobîlul. Ia să vă văd cum vă luptați cu adevărul lui Putin acum, cum rezistați la atomicele minciuni aruncate pe piață de mașina de propagandă a lui Putin. Gorbaciov iluminatul a zis vorba aia mare: Cernobîl a dus la căderea comunismului. Pentru că a reușit să-i arate slăbiciunile în toate măruntaiele lui.

Mari fani "Cernobîl" aveți curaj să vă urinați "contra vântului" manipulării de tot felul? Mă tem că nu. La felul în care sunteți obsedați de o singură întrebare pe net: bă, cât de mult adevăr este în film?

Uite-l pe Craig povestind aici despre obsesia voastră.

Dar uite și un articol FORBES despre cât de rău face filmul.

Repet, nu de film trebuie să vă temeți. Ori, Forbes face greșeala să se ia după comentarii, nu după film. Un film este un film.

Filmul nu este obligat să respecte adevărul istoric și științific. Serialul nostru o face cu limitele lui. Și serialul nostru nu-ți bagă baliverne, nu arată atrocități, demențe, nu se joacă cu mintea spectatorilor.

Filmul lui Craig este ca un tort, și tortul este gustos. După ce-ai citit cronica, vezi înc-o dată serialul. Să vezi, e și mai mișto. Vei înțelege mai multe și mai multe.

Vei înțelege dece preferi minciuna, minciuna, minciuna? Da, de asta filmul e făcut ASTĂZI (altă obsesie a voastră, de ce azi-azi-azi? / Bă, pentru că acum Craig a fost inspirat!)! A fost produs astăzi, pentru tine, pentru că acum ești în lumea minciunilor tale virtuale, minciunilor lui Trump și Putin, Dragnea și Orban budapestanul, Și urarea cea bună ACUM este: "Cernobîl" să te trezească!


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















47469 vizualizari

  • +34 (42 voturi)    
    bun articol (Vineri, 7 iunie 2019, 11:50)

    Itsoc [utilizator]

    As adauga doar ca mistificarea adevarului incepe de foarte de jos si se propaga ierarhic pana la liderul suprem care in timp devine si el victima sistemului mincinos, anacronic complet.

    Cernobal ul romanesc se cheama "Colectiv", inlocuiti explozia cu incendiul, sigur; totul la scara mult mai mica dar...
    Nu s-a incercat diminuarea tragediei?
    Mistificarea faptelor? satanism, mana lui iohannis...
    N-a zis Banicioiu ca avem tot ce ne trebuie si n-avem nevoie de occident?
    A declarat cineva nosocomialele? nu, le au descoperit aia din Belgia care s-au ingrozit de cat de infectati erau arsii veniti din Romania.
    O ierarhie putreda in spitale, de la asistente si medici care inchid ochii pentru ca le e frica de directorul numit politic caruia ii e frica de primar caruia ii e frica de seful partidului caruia ii e frica de....

    Cernobil e si despre Romania, zi de zi si precum rusii care tot la tatucul oligarh trag, nici noi nu ne vom trezi vreodata ci vom suporta fiecare noua tragedie de dragul minciunii care ne a devenit religie si din cauza imposibilitatii de a mai recunoaste adevarul.
    • -8 (32 voturi)    
      Bre Istodoare (Vineri, 7 iunie 2019, 15:39)

      mimiloi [anonim] i-a raspuns lui Itsoc

      noroc cu matale care neai esplicat carei treaba cu filmu si care chestie de mare esenta nea scapat la ton(t)i.
      Sa traiesti bre mare intelect mare caracter!
    • +10 (10 voturi)    
      gresesti (Vineri, 7 iunie 2019, 17:21)

      Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      gresesti cand zici ca "mistificarea adevarului incepe de foarte de jos si se propaga ierarhic pana la liderul suprem"

      iti recomand sa citesti Arhipelagul Gulag ca sa intelegi cum sistemul s-a contruit invers, de sus in jos. Si mai ales cum a corut ireversibil societatea rusa. Rusia functioneaza asa de la revolutia rosie.
    • -19 (21 voturi)    
      Serialul este forate slab. (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 0:02)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      Am vazut doar ultimul episod.
  • -12 (36 voturi)    
    bun articol (Vineri, 7 iunie 2019, 11:58)

    Kommandant [utilizator]

    Dar cam lung, decat sa il citesc mai bine vad filmul..
  • -6 (26 voturi)    
    Exista teste (Vineri, 7 iunie 2019, 12:09)

    ipolitic [utilizator]

    pentru aproape orice.Test pentru stabilirea alcolemiei, test pentru determinarea glicemiei,test de sarcina, test de inteligenta, test cu markeri pentru cancer, test auto cat.B
    test grila pentru...as zice ca dupa epoca sclavagista, feudala, capitalista-am ajuns in epoca testelor. Eu testez, tu testezi, el-ea testeaza, noi testam..opaaa..alarm! security breach detected: no tests for fake-news exists!
    NU EXISTA METODA PENTRU DEPISTAREA MINCIUNII
    Ce ne facem, oameni buni?
    Pana nu apare un inventator (salvator al omenirii) al unui test de depistare a minciunii, exista totusi o solutie temporara: sa nu crezi nimic, sa nu crezi in nimic.
    • +20 (32 voturi)    
      uhm (Vineri, 7 iunie 2019, 13:08)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Detectorul de minciuni exista si se numeste creier! Cauta surse credibile sa confirme sau infirme o stire, stiu, e naspa sa muncesti un pic sa cauti veridicitatea unei stiri/povesti decat sa imghiti tot ce iti vara Antenele si Rusia Today direct in gura, gata mestecat tu doar sa inghiti.
      • -1 (19 voturi)    
        No va (Vineri, 7 iunie 2019, 13:37)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        Argumentatie circulara. Nu am timp sa intru in polemica, doar atat: cand un fapt, o intamplare, un eveniment are legatura cu omul, adevarul-de fapt,adevarurile devin relative si subiective. Nici macar in stiintele naturii nu exista adevaruri absolute, adevarul e cea sustinuta de mainstreem, adica daca nou savanti din zece sustin ca ASTA e adevarul, apoi asa este. Chiar daca peste-sa zicem-zece ani nu va mai fi.
        • -6 (14 voturi)    
          typo (Vineri, 7 iunie 2019, 14:16)

          ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          ..mainstream..
          • +1 (3 voturi)    
            M-am lamurit (Duminică, 9 iunie 2019, 9:42)

            ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

            Opt minusuri pentru ca am observat si mi-am corectat o gresala. E vina mea, mi-a zis tata in tinerete ca comentez prea mult..
        • +6 (8 voturi)    
          succes! (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 8:54)

          paniri [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          daca la apendicita, chirurgul iti scoate inima in loc de apendice, pe motiv ca totul e relativ, nu exista adevaruri absolute... cam nasol.
          Exista adevar! Gravitatia este un adevar.
          Cei care vor sa relativizeze totul au ceva probleme de rezolvat.
          • 0 (2 voturi)    
            Cunosti expresia (Duminică, 9 iunie 2019, 9:31)

            ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui paniri

            din engleza:"straw man"?
      • +6 (6 voturi)    
        Creierul este făcut să lucreze (Vineri, 7 iunie 2019, 19:01)

        Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        și cu adevăr și cu minciună, limitarea lui la oricare dintre extreme îl face irațional. O judecată normală, fie că se produce în creier sau într-un tribunal, implică obligatoriu cele două părți.
      • +7 (7 voturi)    
        detector de minciuni=creier (Vineri, 7 iunie 2019, 19:23)

        sile1 [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        E valabil pentru cei care au creier functional,dar oare cati il au ?

        Foarte multi au cap doar ca sa nu le ploua in gat !

        Pe asta se si bazeaza baietii care manipuleaza masele.
  • +12 (20 voturi)    
    Filmul mi se.... (Vineri, 7 iunie 2019, 12:19)

    gigiN [utilizator]

    Pare exceptional
    • -5 (9 voturi)    
      nimic special (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 14:32)

      invalidprotocol [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      Serialul e ok, dar e departe de a fi exceptional. E bazat pe fapte reale si subiectul intereseaza pe multi, de aceea este popular. Daca accidentul de la Cernobîl n-ar fi avut loc atunci acelasi film n-ar fi avut acelasi succes.
  • +6 (20 voturi)    
    N-am vazut filmu' (Vineri, 7 iunie 2019, 12:25)

    gigel [anonim]

    dar am trait Cernobal-ul copil fiind. Asta nu imi da nici un drept sa judec ce a fost acolo. La fel cum strabunica-mea nu avea cum sa judece ce s-a intamplat pe Titanic, desi au fost contemporane.

    S-a facut un film si despre Titanic, s-a facut o ecranizare si dupa Cel mai iubit dintre pamanteni, si dupa Morometii. La extrem, sunt fake, dar aici alta e problema: publicu' vrea sa fie stimulat cu stimuli tari, la dracu cu ideea, cu obtuzitatea sistemului, cu sentimentul prostesc de invincibiliate care produce dramele astea pana la urma. Publicului nu ii dai food for thought, nu idei la care sa relfecteze, el vrea sa vada drama imediata, a aluia care se zbate singur sa scape si nu reuseste, nu a lumii intregi cuprinsa de prostie, minciuna, propaganda si manipulare. Iti da cu flit cand ii dai idei, caci de, pe undeva se simte cu musca pe caciula. El insusi este gri si se zbate cu idei contradictorii ale vietii de zi cu zi, la care s-a saturat sa tot caute raspunsuri. In filme insa el vrea fictiune, povestea in care binele si raul e impartit clar, in Titanic bogatanul rece, egocentric, versus aia doi, amarati dar capabili de sentimente de iubire. Da, in filmul Titanic e povestea a 2 oameni, drama celorlalti nu mai conteaza. Titanic, si ma astept si Cernobal, sunt un fel de telenovela a faptelor relale, despre care n-ar fi nimic de spus: un reactor a bubuit sau un vapor s-a scufundat. Cauza: prostia umana. Se mai intampla. Cam asta e pe scurt povestea.

    Dar cand "ecranizezi", hehe, omul tre' sa vada fata aluia, a personajului "bun" cu care se poate identifica, plina de suferinte si stupori, cu iubiri si tradari, cu un personaj rau care ii face numai belele, asta e reteta de succes, echivalentul modern al bulucelii satului care mergea sa vada mortul.
  • +21 (27 voturi)    
    Filmul mi se pare... (Vineri, 7 iunie 2019, 12:26)

    gigiN [utilizator]

    ...exceptional si o ilustrare perfecta a celor doua “ principii “ ale comunismului- minciuna,inclusiv dezinformarea si crima.
    • +13 (19 voturi)    
      Ai uitat (Vineri, 7 iunie 2019, 13:12)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      Merita mentionat si incompetenta! Evident, gasesti incompetenta si la guverne democratice, dar campioni la incompeteta gasesti din plin la comunism, vezi China, URSS si Rusia, Romania (atat inainte cat si dupa 89), Corea de Nord, Venezuela si recent USA!
    • -6 (20 voturi)    
      O minciuna despre minciuni (Vineri, 7 iunie 2019, 18:39)

      VOX [anonim] i-a raspuns lui gigiN

      Si capitalismul are aceleasi "principii". Vezi minciuna cu armele nucleare irakiene, urmata de macelarirea a peste jumatate de milion de oameni.

      Bineinteles, capitalistii au metode mai rafinate, pentru ca au experienta vasta in sclavagism.
      • +2 (6 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 11:23)

        [anonim] i-a raspuns lui VOX

  • +14 (22 voturi)    
    Noroc cu (Vineri, 7 iunie 2019, 13:08)

    cinefilul prost [anonim]

    Noroc cu domnu' Istodor si cursul lui scurt despre cum sa faci un film de senzatie, ca altfel ramaneam in intuneric. Pe cand urmatorul episod din serialul "Totul despre..."?
  • +24 (34 voturi)    
    Cernobil a avut efecte de netagaduit (Vineri, 7 iunie 2019, 13:11)

    tahomir [utilizator]

    Unul este ca l-a facut pe Istodor foarte destept.
    Dar daca te uiti la nivelul ala cel mai ezoteric vezi ca de fapt l-a facut doar sa se creada foarte destept pe parere proprie si personala si in lipsa laudatorilor si nimic mai mult.
    Cred ca era extrem de enervant si de plictisitor de mic deci nu as da vina pe incompetenta sovietica si ptr asta..
    Spre deosebire de Cernobil reactia la fenomenul Istodor e mult mai la indemana, pur si simplu nu deschizi articolele semnate de el.
    • +5 (5 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 11:22)

      [anonim] i-a raspuns lui tahomir

  • +18 (24 voturi)    
    serial (Vineri, 7 iunie 2019, 13:18)

    chernobil [anonim]

    bun si un articol care se vrea socant si moralizator, dar care din cauza stilului modernist isi pierde din substanta si da in derizoriu....
  • -2 (14 voturi)    
    Dar Fukushima? (Vineri, 7 iunie 2019, 15:22)

    tontu [utilizator]

    Serialul nu e rau, dar nici asa grozav cum i se face reclama. Daca la Cernobil vorbim de incompenta si dezimformare la Fukushima a fost altfel? Centralele nucleare sunt un pericol greu de cuantificat, oricate regulamente si proceduri ai avea oricand poate sa apara o eroare aparent minora cu consecinte devastatoare.
    • +7 (7 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 11:22)

      [anonim] i-a raspuns lui tontu

  • +15 (23 voturi)    
    Domnul istodor, (Vineri, 7 iunie 2019, 15:43)

    hmc [utilizator]

    Cu "Ba" sa te adresezi lu' mamica dumitale!
    Esti un fel de Crin Antonescu al scrisului romanesc, prea frumos si prea destept pentru planeta asta, de aceea a sfarsit aruncat la latrina istoriei.
    Pacat, ca ai idei bune si sanatoase...dar cu limbaj de service auto de provincie.
  • +18 (24 voturi)    
    Cand vorbesti despre femei (Vineri, 7 iunie 2019, 16:01)

    Alexa.99. [utilizator]

    cu termenul "spart gagici" cred ca e doar un accident ca niste oameni decenti iti citesc articolele.
  • -4 (10 voturi)    
    OH. (Vineri, 7 iunie 2019, 17:15)

    letsoc [utilizator]

    Domnule Istodor va apreciez. Tatal meu avea o "vorba" :ba, fi destept ca tara geme de prosti . Cu stima , NC .
  • +16 (18 voturi)    
    articol slab (Vineri, 7 iunie 2019, 19:14)

    sponge bob [anonim]

    unul dintre cele mai slabe articole pe care le-am citit cu privire la un film!
  • +15 (15 voturi)    
    un articol ratat, din păcate... (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 0:14)

    kutez [anonim]

    Nu știu ce-a vrut autorul, dar mi-a pus bețe în roate la fiecare propoziție, încât am obosit să citesc recenzia lui cvasi-satirico-polemico-agresivă, cioplită din topor..

    Un text aproape imposibil de citit, for the wrong reasons!

    De văzut, firește că am văzut filmul. M-a edificat asupra unui subiect despre care probabil nu voi ajunge să citesc niciodată prea multe. Mie unul mi-ajunge ce-am înțeles dpdv istoric, și nu mi s-a părut greu de descifrat mesajul central al filmului... De-aia nu înțeleg de ce atâta tam-tam în articolul de mai sus..

    În fine, cu bine!
    • +6 (6 voturi)    
      tam-tam (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 9:06)

      paniri [utilizator] i-a raspuns lui kutez

      Nu am vazut decat trailerul pana acum dar ideea cu manipularea/minciuna razbate si din acel scurt clip.
      Tam-tamu-ul e ca autorul a dat doar peste pareri (in viziunea lui) superficiale pe marginea filmului, si a vrut, in bunatatea lui nemarginita, sa ne lumineze prostia. Asta reiese din tonul agresiv ("condescending"), pentru ca redarea tezei principale putea fi facuta si altfel.
  • +5 (7 voturi)    
    Foarte bun articol... (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 16:48)

    Kirri [utilizator]

    ...induiosator pe alocuri. Imi plac oamenii care vorbesc despre pasiunile lor iar, in acest caz, diatriba-recenzie a lui Istodor este usor de inteles. Este vorba despre pasiunea lui principala, urinatul impotriva vantului, despre care tot aminteste pe parcursul articolului. Unii admira fluturii, altii colectioneaza timbre...Istodor urineaza impotriva vantului. Este drept ca, cateodata, ca si in cazul de fata, vantul sufla mai puternic iar Istodor se mai uda insa este asumat gestul. Vorbim de o mare pasiune, totusi.
  • -1 (3 voturi)    
    bun articolul (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 18:04)

    falcoind [utilizator]

    a nu se uita totuși , ca fără Cernobil, nu puteai sa scrii un articol de genul , inca ii aplaudai pe tovarăși. Cernobil a fost catalizatorul care a dus la destrămarea URSS , efortul financiar și uman necesar pentru a tine sub control catastrofa , a fost prea mare și pentru economia "glorioasa " de partid.
  • +6 (6 voturi)    
    Am vizionat cele 5 episoade ale filmului (Sâmbătă, 8 iunie 2019, 22:26)

    Harald Hardrada [utilizator]

    Filmul este foarte emotionant, foarte bine documentat, si bine interpretat de catre actori. In plus este elaborat stiintific, astfel incat oricine cu minime cunostiinte de chimie nucleara, fizica si biologie sa inteleaga compexitatea dezastrului nuclear din Ucraina.
    Nu cred spusele lui Gorbaciov (prietenul lui Iliescu) ca acel dezastru nuclear a fost catalizatorul prabusirii URSS, asa cum grafitul din varful barelor de bor a fost catalizatorii exploziei reactorului nuclear rusesc.
    Este impresionant sacrificiul uman de care au dat dovada rusii nu numai la Cernobil, dar si in istoria lor . Ma intreb daca un asemenea dezastru s-ar produce la centrala nucleara de la Cernavoda sau la Kozlodui, langa Dunare, langa Bechet, se vor putea mobiliza romanii si aparatul de stat cum au facut-o rusii?
  • +8 (10 voturi)    
    Filmul... (Duminică, 9 iunie 2019, 11:30)

    minus [utilizator]

    arata si lucruri adevarate dar si mai putin.. reale, cel putin asa pare cand citesti raportul vesticilor despre accident.

    A spune ca operatorii nu cunosteau pericolul dat de acumularea Xenon-135 este o enormitate, operatorii erau ingineri bine instruiti, nu erau vacari adusi sa apese pe butoane.

    Scaderea puterii la 30 MW dupa trecerea pe control manual se pare ca s-a datorat faptului ca sistemul nu a raspuns corect la comanda de mentinere a puterii, mai degraba decat erorilor operatorului.

    Investigatorii si-au spart capul sa intelega de ce a fost apasat AZ-3- cea mai plauzibila explicatie este ca a fost apasat findca operatorii au vrut sa faca testul (ce presupunea oprirea turbinelor si generarea de curent electric pentru pompele de circulatie prin inertia rotorului turbinei si a generatorului) chiar in procedura de shutdown a reactorului. Se termina si testul, se oprea si reactorul. In orice caz AZ-3 nu a fost apasat din disperare, a fost apasat cand parametrii reactorului pareau stabilizati.

    Cauza nenorociriii a fost generarea masiva de abur care a rupt interioarele reactorului si imposibilitatea de a introduce rapid barele de bor. Dar chiar comisiile au spus ca de fapt nu existau proceduri adecvate, asa ca este greu de spus ca operatorii le-au incalcat. Procedura era mai degraba ordinul sefului! Asa a fost si in Romania, nu are rost sa ne prefacem!
    Nu in ultimul rand, sa nu uitam ca reactorul de acest tip este unul militar. Scopul prim este sa furnizeze material nuclear, iar productia de energie este un bonus.

    Daca filmul si-a propus sa arate mai degraba minciuna si falsitatea unui sistem, a reusit asta. Fiindca am trait ca matur evenimentele acelea, pot spune ca aceeasi minciuna si tembelism au fost si in gradina Maicii Domnului. Le traiesc si astazi, ca sa fiu cinstit!

    Si mai este ceva: daca autorul scrie despre "psihologia tâmpă a spectatorului de astăzi" imi este si mie permis sa scriu despre "psihologia tâmpă a autorului de astăzi", dragi moderatori!
    • +2 (2 voturi)    
      ... (Luni, 10 iunie 2019, 20:19)

      JooFerenc [anonim] i-a raspuns lui minus

      chapeau!
  • +3 (5 voturi)    
    generatii (Duminică, 9 iunie 2019, 12:18)

    andimi [utilizator]

    Nu as fi atat de dur, pana la urma perceptiile difera in functie de generatie. Noi astia nascuti ante 1980 e clar ca vedem filmul si din perspectiva mistificarii sovieto-comuniste, ni se par evidente minciunile si propaganda, insa cei veniti dupa noi se tem de puterea energiei nucleare si sunt mai putini sensibili la tema comunista. Insa nu as generaliza, unii, cei inteligenti, vad si aceasta fata a acestei teme. La fel cu WW2, deja se vede ca azi tot mai multi uita ce si de ce s-a intamplat acu 80 de ani. Riscul e, bineinteles, acela ca istoria sa se repete!
  • -5 (7 voturi)    
    un film cu iz politic (Duminică, 9 iunie 2019, 13:24)

    Kosmos [utilizator]

    Menit sa loveasca in serviciile americane care au multi scheleti in dulap
    • -2 (4 voturi)    
      Cum altfel? (Duminică, 9 iunie 2019, 19:38)

      Irina25 [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Mass-media de pretutindeni exista cu un singur scop: propaganda.
  • +2 (2 voturi)    
    pt. dl. Euglen (Luni, 10 iunie 2019, 14:08)

    Patriot1 [anonim]

    Suspectez ca autorul incearca o paralela cu seria Matrix care avea de asemenea cateva nivele de profunzime, dar cumva fiecare fraza se autoanihileaza prin injurii inutile
  • 0 (2 voturi)    
    Sunt un mare fan, (Luni, 10 iunie 2019, 18:04)

    embe [anonim]

    dle Istodor. Expuneti cu mare iscusinta miezul multor chestiuni care ne privesc.

    Chernobîl m-a fascinat si pe mine, cum nu? Cele 3 niveluri de intelegere pe care le invocati sunt foarte bine determinate. Cand am inceput sa scriu raspunsul asta ma gandeam ca nivelul 2 e mai complicat decat credeti, dat incercand sa ma explic, am ajuns la acelasi nivel 3 de intelegere pe care il invocati.

    Explozia nucleara fara precedent a multiplicat potentialul de drama umana (si sociala) la cote nemaicontemplate de dupa WWII. Evenimentul asta a produs mituri pe banda rulanta. Faptul ca statul a cautat si a reusit sa musamalizeze consecintele dezastrului este motivul miturilor si tema principala a filmului. Povestile Lyudmilei si a fătului radioactiv, ale "scafandrilor" kamikaze, ale minerilor si "exterminatorilor", a podului mortii sunt drame si tragedii nemaipomenite. Unele se bazeaza pe decursuri jurnalistice serioase, altele au existat in legende urbane si acuma HBO le-a dat viata-n cultura. Multe din povestile astea sunt exagerari, multe din ele sunt sigur ca sunt false. Dar sunt extrem de importante, ba chiar sunt absolut obligatorii. Degeaba vine lobbyul puterii nucleare pe Forbes sa-mi zica ca in realitate au fost mii de cancere da nu chiar atatea zeci de mii cat pretinde seria. Chestia e ca vrem sa intelegem consecintele dezastrului si atunci avem nevoie de povesti, vrem sa ne imaginam ce au putut simti oamenii aia de acolo. Vrem sa empatizam nu sa digeram numere sau statistici despre care oricum stim ca au fost inventate de sovietici. Conducatorii sovieticii au luptat (si urmasii lor continua sa lupte) impotriva adevarului pentru ca asta era logica sistemului si asta a condus la dezastru in primul rand. Dar a condus si la miturile pe care le propagam noi acum. Si pe care va incerca sa le contracareze Putin cu altele si mai contundente emotional.
  • 0 (0 voturi)    
    Cernoziom, Cernobyl, Cinema...hbo?! (Joi, 13 iunie 2019, 13:59)

    Namaste [utilizator]

    Multumiri jurnalistului pentru abordarea sincera a intoxicatiei cinematografice, propaganda abjecta HBO, mai nociva decat tot norul radioAktiv de la Chernobyl...


Abonare la comentarii cu RSS
22:23 Liga 1: Viitorul vs Astra Giurgiu 0-1 / A șaptea victorie consecutivă pentru echipa lui Bogdan Andone

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by