Mihai Eminescu, câine de circ mediatic

de Eugen Istodor     HotNews.ro
Luni, 14 ianuarie 2019, 17:04 Actualitate | PERSPEKTIVA


Mihai Eminescu
Foto: Google
Dă căutare pe google. Ce-i scris despre Mihai Eminescu? Pe Wikipedia e un text îmbârligat despre cel mai influent poet, despre “recuperarea curentelor literare”, despre partizanatul său conservator. Cine stă să citească așa ceva, vomită sau se ticăloșește: ce treabă am eu cu ăsta? CLICK aici Celelalte postări influente despre Eminescu sar de pe ax. E nebun, sifilitic, geniu, antisemit, băiat tocmai bun pentru vreo conspirație bolnavă. De fapt, e ziua ta, nu? Ce-au făcut din tine, bă, Eminescule?

„Tu-i neamul nevoii!” (înjurătura preferată a lui Mihai), băi, tu ești de vină pentru minciunile despre Eminescu. Ție îți place senzaționalul în creier și șaorma cu de toate în stomac. Ai nevoie de adrenalină și mix-amestecătură. Și, normal, tu duci la aceste indexări-parascovenii pe gugăl.

Ce urmează în acest text nu-i de tras în venă, nu aduce fericire și nici dependență. Ia-o ușor.


Eminescu era ca tine. Puștiul a trăit la țară și a ajuns în București după bani, afirmare. România era toată “o țărănie” pe vremea aia și tot Bucureștiul, ca astăzi, era o speranță că-ți găseai o bucată de pâine. Urban/rural? N-avea importanță. Nici Bucureștiul la anii 1850 nu arăta altfel decât un șir de mahalale.


CLICK AICI, să nu rămâi prost:
Constanța Vintilă Ghițulescu Evgheniţi, ciocoi, mojici. Despre obrazele primei modernităţi româneşti (1780-1860), Humanitas, 2013

Și Adrian Majuru „Bucureștii mahalalelor sau periferia ca mod de existență”, Editura Compania, 2003.

Mihai umbla în picioarele goale pe unde avea el chef.
Și umbla așa liber că încă din tinerețe a luat-o pe câmpii de acasă. A învățat atâta carte (destul de puțină) câtă să-i deschidă gustul pentru cărți. E ca acum. Îți plac trenulețele, te apuci să colecționezi, să te duci la expoziții, să cauți trasee stranii pe net, să umbli cu Mocănița, de astea. Cartea pe vremea aia nu era mare lucru, ba, din contră considerau mulți români că strică mintea, orbește, te tâmpește.

Eminescu a prins drag de carte.
Cum faci și tu. Ai vreo pasiune? Și cum nu e om care să nu scrie la viața lui o poezie, uite-l dând-o pe rimă. Păi, dacă nu poetizezi lumea în adolescență, când? Și s-a afirmat cu adevărat la moartea profesorului model, Aron Pumnul. A dat-o cu rima pe lacrimă, pe moarte, pe patriotism.

Acum te-ntreb: ce face un adolescent care trăiește de capul lui? Umblă după bani. Ce știa Eminescu să facă? Nimic! Cu puțina sa carte putea să devină însă revizor școlar, birocrat, avocat, chiar (pe atunci legea permitea astfel de slujbe. De ce? Pentru că majoritatea românilor erau analfabeți, iar instituțiile aveau nevoie de slujbași “cu mai multă carte” decât analfabeții, nu?). Eminescu a îmbrățișat astfel de slujbe (afară de avocat) de-a lungul vieții, dar vocația sa a simțit că-i alta. Nu era să stea la office-pușcărie ca un IT-ist de astăzi, nu? Era tânăr și avea neastâmpăr. Apoi, a devenit matur și vedea că-i diferit de ceilalți. Atu-ul lui cel mare: știa să scrie corect românește. Mare lucru în România chiar și până-n Unirea de la 1918. Și cum era muncă în vogă a dat-o pe jurnalism. Și cum avea succes s-a îngropat la “Timpul”, cotidian conservator.
CLICK AICI pentru a nu rămâne prost Călinescu-Viața lui Eminescu


Ce putea să scrie? Împotriva evreilor, da!

Dar nu numai. De ce era antisemit Eminescu? Pentru că el credea în mitologia strâmbă a epocii lui: evreii-cauza rămânerii în urmă a neamului. Soros-ii de pe vremea noastră, uite-i, erau în gura lumii de atunci. Nedreaptă poveste, o bazaconie care inflamată va conduce, în timp, la descreierata Legiune de Fier, la Antonescu și la păcatele noastre cu deportările țiganilor și evreilor.

CLICK AICI, să nu rămâi prost. Citește, de nu mă crezi, Oișteanu „Imaginea evreului în cultura română. Studiu de imagologie în context est-central european”, Humanitas, București, 2001 (ediția a II-a, Humanitas, 2004; ediția a III-a, revăzută, adăugită și ilustrată, Polirom, 2012).


În timpul liber, ce făcea?
Scria, citea. Se face caz de lecturile lui filosofice și enciclopedice. Eh, se face pe bună dreptate caz. Printre atâția proști, Eminescu era autodidact și lacom de cunoștințe. Nu cât de multe știa omul trebuie citit aici, ci cum funcționa sinapsa lui. Ce căuta, pe unde-l ducea mintea, pe ce tărâmuri nebătute de puțini român până atunci, ce șaorma cu geometrie și filosofie indică își făcea.

Și să nu uităm, a fost la Viena și Berlin ca să-și facă studiile. Nu-i era gândul la ceva sistematic.
Era fomist! Tu, când ai pasiune, devorezi site-uri, sari din link în link. Când nu, freci mouse-ul.

Uite-l aici pe preferatul meu Mihai. Se bucură de viață, pastramă, vin, femeie, un pic de filosofie, de tren:

“Din Berlin la Potsdam merge Drum de fier, precum se știe.
Dară nu se știe încă C-am luat bilet de-a trie,
C-am plecat de dimineață Cu un taler și doi groși...
Și de gât cu blonda Milly, C-ochi albaștri, buze roși.
Zice Brahma, tata Brahma, Cum că lumea asta nu e
Decât arderea-unei jertfe Într-o vecinică cățuie.
Am aprins și eu luleaua Și jertfesc lui tata Brahma,
Lângă mine-un șip cu Kümmel! Ș-o bucată de păstramă.
Zice Darwin, tata Darwin, Cum că omul e-o maimuță ­
Am picior de maimuțoi, Milly-nsă de pisicuță.
Și mă urc în tren cu grabă Cu o foame de balaur, Între dinți o pipă lungă, Subsuori pe Schopenhauer. Ș-acum șuieră mașina.
Fumul pipei lin miroasă, Sticla Kümmel mă invită, Milly-mi râde. ­
Ce-mi mai pasă!”

Nici din înjurat la gazete, nici din citit cărți, nu poți să trăiești ca lumea.

Săracule, nu știi tu ce-i sărăcia! Nici ajutor de la stat, nici subvenție de lemne! Norocul lui a fost mereu Maiorescu și Junimea. A fost respectat pentru talentul lui. Dar bani, bani prea mulți Maiorescu n-avea nici el. L-a ajutat cu slujbe, cu burse de studii.

Tu știi doar depresia consumeristă, stai ca un cârnat să aștepți sms de la bancă: v-a intrat salariul!
Eh, Eminescu își câștiga cârnatul de pe o zi pe alta. De multe ori murea de foame. Înjura „Tu-i neamul nevoii!”, bea-halea pe datorie.

Caragiale vorbește: „Așa l-am cunoscut atuncea, așa a rămas până în cele din urmă momente bune: vesel și trist; comunicativ și ursuz; blând și aspru; mulțumindu-se cu nimica și nemulțumit totdeauna de toate; aci de o abstinență de pustnic, aci apoi lacom de plăcerile vieții; fugind de oameni și căutându-i; nepăsător ca un bătrân stoic și iritabil ca o fată nervoasă. Ciudată amestecătură! – fericită pentru artist, nefericită pentru om!”

Era om, nu motor de căutare de cuvinte cheie.

Să-nchidem schema vieții lui Eminescu. A murit nebun? Ceva genetic avea din familie. Un frate i s-a sinucis, de exemplu. Era Eminescu plin de sifilis de i s-a urcat boala la cap? Posibil. Prezervativ pe atunci, deloc! Iar bani de tratament, chiar nu erau. Nivelul medicinii pe vremea aceea era rudimentar, descrierea bolii era și ea fără termeni exacți, iar vindecările n-aveau medicamentele de astăzi: “dl. Mihail Eminescu este atins de alienație mintală în formă de demență, stare care reclamă șederea sa într-un institut”

Cuminte! Tu, poți să gândești cu-minte?
Crezi într-un sindrom maniaco-depresiv tratat ca în secolul trecut. Se spune că un nebun din Spital i-ar fi tras ș-o piatră în cap. Posibil și asta.

Dar să crezi în piticii conspiraționiști care zic că pe Eminescu l-a otrăvit cu mercur Titu Maiorescu&gașca este o tâmpenie.

CLICK ca să nu rămâi prost pe cartea lui Boia - Eminescu

Opera lui Eminescu este poezia

N-avem noi treabă cu poezia astăzi. De ce o consideri plictis? Pentru că poezia înseamnă să stai să citești printre rânduri. Cine are timp să se întrebe la fiecare 3 rânduri ce a vrut să zică autorul? Păi, ce să spună? E un bou! Nu-mi spune nimic.

Pentru puținii care nu zic astfel despre poezie, din clanul sensibililor, este totuși de spus câte ceva despre ce-i cu Eminescu.

Nu e un geniu!
El a apărut în literatura română într-un moment în care limba română era matură. E ca la pâine, o bagi în cuptor, dacă o scoți necoaptă, o înghiți ș-o verși. Eminescu, după experiențe realizate de alții, Văcăreștii, Pann, Bolintineanu vine bine plasat și bagă gol în poartă. Între atâția analfabeți, atâția versificatori, Eminescu este mare. Citește chiar și ediția Maiorescu, de ești curios, și vezi că-nțelegi cum versifică Eminescu viața, moartea, iubita, pădurea. O spun simplu: cele mai banale discuții pe care noi le avem astăzi, Eminescu le-a scris cu 2 secole înainte în versuri. Eminescu este bunul simț/ simțul comun al limbii și discuțiilor de astăzi.

Dacă ar fi chestie doar de limbă Eminescu ar fi un număr într-o statistică.
Șaorma sa de lectură i-a dat carburant să facă un Lexus din poezie. Lexus, da, în secol 19. A dat formulări mișto, tari despre lume și viață (poți citi doar Glossa pentru asta), dramaturgii virile (poți lua la rând toate Scrisorile). Și dacă vrei ceva util, ia poeziile de dragoste și cred că poți agăța câte ceva și astăzi cu ele. Minte îți trebuie, vrăjeli îți dă Eminescu.

Că el a plictisit generații de-a rândul, nu este vina lui.
În școală e predat stupid, plin de șabloane, patriotard. Și chestia a pornit de la George Călinescu și Istoria sa, o istorie fascinantă, dar scrisă în vremurile exaltărilor naționaliste.

Vezi, nu muri prost, o carte mișto: Mircea Martin - Călinescu și complexele literaturii române

Că astăzi nu e citit, iar nu e vina lui. N-are răbdare nimeni să-l explice. CLICK AICI că este bine: mâine Academia Română lansează app Eminescu.

Că e folosit de unii-alții ca să se cațere patriotic pe un soclu, asta-i mizerie.
Că repetăm aceleași povești constipaționiste, iar e mizerie.
Că nu-l citim, dar umblăm cu el în gură, iar e mizerie
Că îl considerăm un sfânt, un nefericit în dragoste - treaba noastră. Nu-i nici sfânt, iar nefericirea și-a făcut-o singur. Putea fi cu Veronica. La bine și la rău, bătrânul Micle dăduse colțul, Veronica chiar a venit în București după Eminescu.
Că suntem mizerabili e vina noastră. Nu-i așa? Apropo de căutările pe gugăl.

Eminescu tace și ne-o zicea cam așa:

Bă, nu se nasc glorii pe goagăl
“Nu se nasc glorii pe stradă şi la uşa cafenelii,
N-avem oameni ce se luptă cu retoricele suliţi
În aplauzele grele a canaliei de uliţi,
Panglicari în ale ţării, care joacă ca pe funii,
Măşti cu toate de renume din comedia minciunii?
Au de patrie, virtute, nu vorbeşte liberalul,
De ai crede că viaţa-i e curată ca cristalul?
Nici visezi că înainte-ţi stă un stâlp de cafenele,
Ce îşi râde de-aste vorbe îngânându-le pe ele.
Vezi colo pe uriciunea fără suflet, fără cuget,
Cu privirea-mpăroşată şi la fălci umflat şi buget,
Negru, cocoşat şi lacom, un izvor de şiretlicuri,
La tovarăşii săi spune veninoasele-i nimicuri;
Toţi pe buze-având virtute, iar în ei monedă calpă,
Chintesenţă de mizerii de la creştet până-n talpă.
Şi deasupra tuturora, oastea să şi-o recunoască,
Îşi aruncă pocitura bulbucaţii ochi de broască…”

Eu mă recunosc, Sunt mizerabil. N-am mai citit din Eminescu de-o viață. Dar tu?


Citeste mai multe despre   
















13849 vizualizari

  • -22 (60 voturi)    
    Ce mizerie (Luni, 14 ianuarie 2019, 17:38)

    Kosmos [utilizator]

    Autorul interpreteaza istoria dupa bunul plac si este anti-roman
    • +13 (31 voturi)    
      De ce "mizerie"??? (Marţi, 15 ianuarie 2019, 2:33)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      ...ba din contra, daca va ganditi mai bine veti vedea ca Mihail, caine de circ este folosit ca o parabola fericita care ne ajuta sa avem aceasta revelatie: daca Mihail, eroul preferat al altui geniu uman - Jack London - se dovedeste a fi un spirit superior multor oameni, va imaginati ca aceasi caracteristica, aplicata Poetului nostru National. este automat amplificata inmiit.
      • -9 (21 voturi)    
        Lucky, Spiky ciini de circ. Onorant, nu-i asa? (Marţi, 15 ianuarie 2019, 15:57)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

        Tot nu-mi vine sa cred ca un asa articol mocirlos a putut fi scris de un cadru universitar si inca de la Facultatea de Litere - Universitatea Bucuresti.

        Titlurile academice nu pot fi retrase?
    • +23 (33 voturi)    
      Cât adevăr în acest articol! (Marţi, 15 ianuarie 2019, 10:33)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Și cât de șablonard gândești matale - nu vreau să te jignesc, dar ”cap pătrat” se referă la acest tip de persoane care cred că ”evreii suge sângele poporului”, când ei erau de fapt arendași, doar complici ai boierilor pământeni; sau că Eminescu este cel din imaginea lui Călinescu, când în realitat este cel înfățișat în articol.
      E mai ușor să gândești în șabloane, e ca atunci când desenezi - efortul nu există, poți desena chiar și cu ochii închiși.
      Totul este să accepți șabloanele. Nu, o țară nu poate evolua cu o astfel de gândire în tipare preprogramate. Germania nazistă a acceptat așa ceva și s-a distrus singură.
      • -16 (22 voturi)    
        Banditism (Marţi, 15 ianuarie 2019, 11:37)

        Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        Bechtelul ce a fost? sangele evreilor?
      • -9 (15 voturi)    
        Adevarul pe care mintea ta il poate cuprinde (Marţi, 15 ianuarie 2019, 11:45)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        Maxim maximorum. Atit si nimic mai mult.
      • +7 (9 voturi)    
        "E mai ușor să gândești în șabloane" (Marţi, 15 ianuarie 2019, 17:48)

        Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        Exact. Asta am vrut sa-i spun si eu dar m-am abtinut.
        Sunt convins ca o gandire in afara tiparelor, oricat ar fi de socanta, este infinit mai valoroasa daca are la baza argumente solide.
    • +11 (13 voturi)    
      Eminovici era roman verde? (Marţi, 15 ianuarie 2019, 12:47)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      impartirea asta a lumii in doua : noi si ei ( strainii ) , e foarte paguboasa si se poate intoarce impotriva ta!
    • -7 (15 voturi)    
      exact (Marţi, 15 ianuarie 2019, 13:58)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      Antiromanismul adus de ONG-urile Soros in anii 90 vad ca a prins bine radacini la tinerele generatii.
      App, PROTV e primul post Tv cu o emisiune anti-Eminescu (1996, cu N.Manolescu).
  • +16 (46 voturi)    
    Eugen Istodor... (Luni, 14 ianuarie 2019, 18:13)

    Lucky1 [anonim]

    Un articol plin de sare si piper si mult, foarte mult umor!
    L-am gustat din plin...

    Felicitari sincere!
    • -12 (36 voturi)    
      NU ... (Marţi, 15 ianuarie 2019, 11:04)

      AEV [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

      NU mă raliez deloc acestor felicitări!! Eugen Istodor și HotNews, Eminescu merita de ziua aniversară a nașterii lui un altfel de articol, cu un altfel de titlu decât cel inadmisibil de mai sus. Sunt suficiente celelalte 364 de zile ale anului pentru a persifla fără rețineri, în bunul stil actual, puținele valori spirituale reale create de români de-a lungul timpului.
      • +6 (14 voturi)    
        Domnul Eugen Istodor NU a persiflat (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:10)

        Leul in iarna [anonim] i-a raspuns lui AEV

        pe nimeni... Doar ne-a arătat că îl cunoaște foarte bine pe Eminescu și foarte multe din cele ce s-au scris despre el în o sută și treizeci de ani... Ne-a mai arătat că îl iubește pe poet citindu-l... Și a încercat să-i facă și pe alții să-l guste... Dacă citeați cu atenție articolul lui vedeați că îi cam condamnă pe cei care (ca ministrul actual al culturii) afirmă că Eminescu e cel mai mare poet român, se mândresc cu el, dar nu-l citesc și nu știu să numească nici o poezie de-a lui, darămite să știe vreun vers pe dinafară...
  • +8 (20 voturi)    
    sa nu tac prost (Luni, 14 ianuarie 2019, 18:57)

    maretiu f timidu [anonim]

    Bravos, mon cher! Acum, ca tot ne-ai zis-o, sa ne uram unii, altora, noapte buna!
  • +23 (31 voturi)    
    Chiar azi am recitit Scrisoarea |||... (Luni, 14 ianuarie 2019, 19:52)

    optlasuta [anonim]

    Dacă autorul textului a publicat o mică parte din poezie, eu am să vă las mai jos finalul acesteia
    ............................................................................................

    Și acum priviți cu spaimă fața noastră sceptic-rece,
    Vă mirați cum de minciuna astăzi nu vi se mai trece?
    Cînd vedem că toți aceia care vorbe mari aruncă
    Numai banul îl vînează și cîștigul fără muncă,
    Azi, cînd fraza lustruită nu mai poate înșela,
    Astăzi alții sunt de vină, domnii mei, nu este-așa?
    Prea v-ați arătat arama sfîșiind această țară,
    Prea făcurăți neamul nostru de rușine și ocară,
    Prea v-ați bătut joc de limbă, de străbuni și obicei,
    Ca să nu s-arate-odată ce sunteți - niște mișei!
    Da, cîștigul fără muncă, iată singura pornire;
    Virtutea? e-o nerozie; Geniul? o nefericire.
    Dar lăsați măcar strămoșii ca să doarmă-n colb de cronici;
    Din trecutul de mărire v-ar privi cel mult ironici.
    Cum nu vii tu, Țepeș doamne, ca punînd mîna pe ei,
    Să-i împarți în două cete: în smintiți și în mișei,
    Și în două temniți large cu de-a sila să-i aduni,
    Să dai foc la pușcărie și la casa de nebuni!
    • +14 (22 voturi)    
      PSD sa ia aminte (Luni, 14 ianuarie 2019, 20:45)

      cabora [utilizator] i-a raspuns lui optlasuta

      Cum nu vii tu, Țepeș doamne, ca punînd mîna pe ei,
      Să-i împarți în două cete: în smintiți și în mișei,
      Și în două temniți large cu de-a sila să-i aduni,
      Să dai foc la pușcărie și la casa de nebuni!
  • 0 (32 voturi)    
    "Și cu voi drapîndu-și nula ...." (Luni, 14 ianuarie 2019, 20:25)

    ww [anonim]

    Daca Eminescu poate fi "descris pe scurt" precum in delirul de mai sus, sa-i dam macar dreptul la un raspuns, chiar ceva mai scurt:

    "Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?
    Ei vor aplauda desigur biografia subțire
    Care s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vrun lucru mare,
    C-ai fost om cum sunt și dânșii... Măgulit e fiecare
    Că n-ai fost mai mult ca dânsul. Și prostatecele nări
    Și le umflă orișicine în savante adunări
    Când de tine se vorbește. S-a-nțeles de mai nainte
    C-o ironică grimasă să te laude-n cuvinte.
    Astfel încăput pe mâna a oricărui, te va drege,
    Rele-or zice că sunt toate câte nu vor înțelege...
    Dar afară de acestea, vor căta vieții tale
    Să-i găsească pete multe, răutăți și mici scandale -
    Astea toate te apropie de dânșii... Nu lumina
    Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele și vina,
    Oboseala, slăbiciunea, toate relele ce sunt
    Într-un mod fatal legate de o mână de pământ;
    Toate micile mizerii unui suflet chinuit
    Mult mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit"
  • -13 (37 voturi)    
    Boia 2 (Luni, 14 ianuarie 2019, 20:44)

    xolv [utilizator]

    Desfiintarea identitatii nationale pentru victoria revolutiei socialiste
  • +7 (15 voturi)    
    Mihai Eminescu geniu universal (Luni, 14 ianuarie 2019, 21:31)

    g [anonim]

    .
  • +15 (33 voturi)    
    Ca de obicei, superb, neconvențional, (Luni, 14 ianuarie 2019, 21:44)

    comentatordiletant [utilizator]

    ... dar cumva previzibil când citești numele autorului.
    De dimineață mi-am amintit că mâine e ziua lui Eminescu și mă gândeam că până adorm voi găsi vreun citat care să se preteze ca răspuns la provocările zilei de mâine. Și m-am bucurat că prima evocare peste care am dat în media este cea de față :-)
    • -7 (21 voturi)    
      Ce-i superb in aceasta mitocanie? Lipsa de talent? (Marţi, 15 ianuarie 2019, 13:26)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui comentatordiletant

      Daca acest ciot de articol care pare scris de un elev subdotat vi se pare superb, e grav, grav de tot.

      Refularea unei minti incetosate.
      • +9 (15 voturi)    
        În primul rând (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:21)

        Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui D-or

        v-aș sfătui să căutați în dicționar cuvântul „refulare” și să vedeți dacă nu cumva voiați să scrieți „DEFULARE”... În al doilea rând, dacă nu știați, Eugen Istodor este scriitor și are un fel personal de a scrie... Mie îmi place pentru că îl citesc cu atenție...
        • -6 (16 voturi)    
          Alta treaba n-ai, decit sa-ti dedici atentia (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:55)

          D-or [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

          unuia care publica asa ceva?

          Care cerseste atentie insultind fara vreo noima?

          Trista existenta mai au unii...
          • +5 (9 voturi)    
            În loc să mă compătimiți (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 1:50)

            Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui D-or

            pe mine, poate ar trebui să citiți mai cu atenție un text și abia după aceea să vă spuneți părerea... Și, eventual, să-l mai recitiți pe Eminescu...
        • -5 (11 voturi)    
          "Istodor are un fel personal" (Marţi, 15 ianuarie 2019, 18:07)

          Altiro [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

          de a scrie: el te face prost la fiecare a treia fraza. Se pare, @Leule in iarna, ca te simti bine la remarca asta. Pai, citeste-l in continuare cu placere!..
  • +8 (40 voturi)    
    Mare articol , mare (Luni, 14 ianuarie 2019, 23:13)

    Observatory [utilizator]

    binevenit acest îndrăzneț articolul adevărului ( care adevăr )?
    L-am învățat pe Eminescu in școala comunista, de proasta calitate.
    Școala comunista a mutilat nu numai istoria, ci literatura, fizica, chimia... unde totul a fost inventat de tovarășii “preteni”.....
    Adevarul despre Eminescu este de dorit și necesar gândirii și sufletului nostru, romanii merita un adevăr , adevărat, despre cel mai valoros, iubit și neînțeles (câteodată )

    Felicitări HN pentru acest minunat cadou oferit cititorului însetat de adevăr !
    • +12 (28 voturi)    
      "L-am învățat pe Eminescu in școala.... (Marţi, 15 ianuarie 2019, 7:12)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      ....comunista, de proasta calitate."

      Nu inteleg ce vreti sa spuneti. Cand am inceput sa-l citesc si sa-l recitesc spre a-l intelege mai bine, am fost socat de esenta scrisului sau, de modul direct, penetrant de comunicare al Poetului, de subantelesurile ce emanau din vorbele asternute cu maiestrie, vorbe simple dar pline de un talc adanc. Nu a trebuit nici o scoala sa-mi deschida ochii asupra acestui Geniu. Si, cum ar fi putut o scoala de lemn sa amputeze un diamant?!
      • +10 (14 voturi)    
        O, putea foarte bine școala (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:34)

        Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

        anilor cincizeci să amputeze tot ce era valoros în cultura românească... În școala aia din poemul „Împărat și proletar” era permis să studiezi doar partea cu suferințele și părerile proletarului... Restul nu era indicat nici măcar cu puncte, puncte... Cred că ați auzit de „realismul socialist”... Care i-a interzis pe toți artiștii care nu glorificau clasa muncitoare, ba chiar puteau să nască idei periculoase în capul oamenilor... Eu am terminat Facultatea de Filologie în 1963 fără să-l studiez pe Lucian Blaga, pentru că era interzis... Am avut norocul că m-am născut într-o casă cu cărți... Dar cei care veneau din case fără bibliotecă ce credeți că făceau? Considerau că Mihai Beniuc este un poet foarte mare... Ca și A. Toma (despre care dumneavoastră cred că nici nu știți că a existat)...
        • +7 (7 voturi)    
          Va inteleg argumentele... (Marţi, 15 ianuarie 2019, 17:58)

          Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

          ...dar sunt convins ca o minte curioasa isi gaseste caile de a scotoci pana isi va satisface acea curiozitate. Fie ca dispune sau nu de o biblioteca personala.
          • +4 (8 voturi)    
            Mințile curioase sunt destul de (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 1:47)

            Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

            puține... Iar bibliotecile în vremurile despre care am vorbit erau și ele arestate... Biblioteca Națională, de pildă, avea un fond secret de carte... Pe care nu-l puteai accesa decât cu aprobare specială de la direcție și, implicit, de la securitate... Am lucrat în această instituție un număr destul de mare de ani și nu am îndrăznit să fac niciodată o cerere de acest fel... Pentru că aveam un dosar nesănătos și familie pe care trebuia s-o apăr... Lucrurile par mai simple de la distanță și dacă nu le-ai trăit...
      • +10 (10 voturi)    
        Dacă ai trecut prin comunism (Marţi, 15 ianuarie 2019, 17:53)

        Observatory [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

        vitejește , am sa ma explic:
        In cartile de școala comuniste scrise la comanda CC al PCR , se scria despre Eminescu ca poet. Tovarășilor le era frica sa scrie de Eminescu ca filozof, om politic, și înclinații diplomatice / păreri personale ale unui geniu, nu numai literal.
        Asta au ascuns tovarășii lanindrumarile prețioase de la Moscova sau mai târziu Parcul Primăverii ..
        Eminescu nu a slugarism pe nimeni și nimic, avea geniu născut ca sa poata fi manevrat de politica sau alte valuri moderne ale timpului.

        Eminescu este unicat in Istoria romanilor !
  • -13 (27 voturi)    
    istodor, esti bugetar? Demisioneaza, nu te lasa (Marţi, 15 ianuarie 2019, 11:42)

    D-or [utilizator]

    intretinut din banii celor pe care-i dispretuiesti. Pentru ca da, ei il iubesc pe Eminescu.

    Fiecare roman stie macar un vers din Eminescu.
  • -7 (19 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 15 ianuarie 2019, 13:17)

    [anonim]

  • -5 (17 voturi)    
    Sfat (Marţi, 15 ianuarie 2019, 14:01)

    NoFive [utilizator]

    Dle Istodor, apreciez foarte mult ideile dvs si modul foarte original in care vi expuneti de cele mai multe ori. Dar domnule, de dragul frumusetii acestor idei, dati altcuiva sa va scrie textele, dvs nu aveti talent la scris si nici nu v-ati imbunatatit stilul de-a lungul anilor, pe oriunde au aparut textele dvs. Scrieti bolovanos, abrupt, incoerent. Scrieti rau, nu v-a zis nimeni? Eu personal nu pot urmari de la cap la coada un text scris de dvs, desi nu ma consider, si nici nu sint vreun analfabet functional. Luati, va rog, sfatul meu intr-o anumita considerare, stati 5 minute si cugetati, s-ar putea sa imi dati dreptate. Scrisul nu e pentru oricine, oricite idei grozave ar avea.
    • +7 (11 voturi)    
      Pai vs barna (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:12)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui NoFive

      Scrie mai bine decat dumneavoasta. Mult mai bine.
  • -2 (14 voturi)    
    Da, in RSR Eminescu era admirat de autoritati (Marţi, 15 ianuarie 2019, 14:01)

    Toni_Romania [utilizator]

    Da, in RSR Eminescu era admirat de autoritati - si asta pt. ca era NATIONALIST si se lua de perioada regalista a Romaniei. Dar tot acele autoritati comuniste NU i'au publicat multe pamflete in care se lua de o anumita etnie si afacerile ei. Oricum, asta nu e motiv sa ne dezicem de Eminescu.
  • +1 (9 voturi)    
    De admirat la Eminescu (Marţi, 15 ianuarie 2019, 15:08)

    delavrancea [utilizator]

    Măiestria cu care şi-a ales cuvintele.Iar felul in care le-a orânduit , tinând cont si de "vremuri" implică mult curaj.Sa nu mai vorbim de fapte.El si altii in acele vremuri au depus o urna la Mănăstirea Putna cu tărână din cele trei provincii.
    Porumbescu a facut temnita.Eminescu la nebuni!De alții nu mai ştim.Să le fie țărâna usoară!
    ...
    A sta intr-un birou cu climatizare si a scrie articole la tastatura...aşa ... să marcăm evenimentul , e facil.
    Vax!
  • +8 (10 voturi)    
    Eminescu altfel, de fapt cum era (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:01)

    demetru [utilizator]

    Propaganda ceausista l-a deformat pe Eminescu si i-a mutilat latura lui umana. E bine ca noua generatie sa-l descopere asa cum era, cu calitatile si defectele sale.
    • +1 (1 vot)    
      Aș zice (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 17:57)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui demetru

      „propaganda COMUNISTĂ”. Deformarea realității în ceea ce îl privește pe Eminescu a început de pe vremea lui Dej... De atunci s-a spus că, de exemplu, Titu Maiorescu l-a persecutat pe acest mare poet și l-a ținut în sărăcie... Pentru că Maiorescu făcea parte dintre dușmanii poporului... Minciuna asta s-a înfipt bine în capul oamenilor... Pe mulți abia poți să-i convingi că, de fapt, Titu Maiorescu l-a iubit, l-a ajutat și l-a publicat pe Eminescu... Că dacă nu i-ar fi publicat Maiorescu volumul de poezii poate nu am fi aflat că Eminescu există...
      • 0 (0 voturi)    
        fals (Joi, 17 ianuarie 2019, 8:27)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

        Sub ocupatia sovietica 1944-1958 Eminescu a fost INTERZIS in Romania. Ceausescu l'a reabilitat si readus in licee.
        • 0 (0 voturi)    
          Din întâmplare (Sâmbătă, 19 ianuarie 2019, 23:55)

          Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          eu chiar am trăit anii despre care vorbiți... Dacă vă informați mai bine s-ar putea să aflați cu uimire că dumneavoastră faceți niște afirmații nerealiste (ca să mă exprim eufemistic)... Eminescu nu a fost interzis, ci trunchiat... Doar unele poezii au fost interzise, ca, de exemplu, DOINA...
  • +2 (16 voturi)    
    Un articol superb (Marţi, 15 ianuarie 2019, 16:08)

    Ecce_Homo [utilizator]

    L-am citit pe nerasuflate. Este un articol foarte bun. Am zambit la recomandarile de lectura. Apropo de asta, Constanta Vintila Ghitulescu a scris cateva carti despre acea Romanie. Toate merita citite.

    Cat despre Eminescu... cine-l mai citeste doar de dragul poeziei sau in cautarea unui sens printre randuri? De fapt cine mai citeste asa astazi?
    • +8 (8 voturi)    
      Cred ca multi... (Marţi, 15 ianuarie 2019, 18:33)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

      ...pentru ca Eminescu este etern si, nu mai putin important, o minte luminata isi cauta si gaseste scrieri minunate. Si sacul cu minti luminate nu se va deserta pana cand ultima luminista in Cosmos nu se va stinge.
      • +3 (5 voturi)    
        Cred că vă înșelați... (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 1:55)

        Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

        Sunt foarte puțini cei care mai citesc astăzi poezie... De fapt sunt puțini cei care citesc...
        • +5 (5 voturi)    
          este posibil sa ma si insel... (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 5:01)

          Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

          dar preferabil ar fi sa va inselati dvs. Altfel, spre ce ne indreptam?
          • +1 (1 vot)    
            Nici nu vă imaginați (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 18:00)

            Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

            cât de mult aș vrea să mă înșel eu...
  • +7 (13 voturi)    
    Eminescu cel cool & Out-of-the-Box (Marţi, 15 ianuarie 2019, 17:13)

    Petru [anonim]

    Un articol inteligent pentru putinii cititori care vor dori sa gandeasca un Eminescu altfel.....Altfel adica, cel real, nu mitul-icoana din intoxicatia pedagogica. Eu cred ca se vor arunca multe rosii in articolul asta pentru ca este mai comod sa te agati de tine insuti, de canapeaua mentala a obisnuitei, in loc sa te aventurezi in cautari sincere....sine ira et studio. La Multi Ani, Eminescu, oricine ai fi fost tu!
  • -1 (9 voturi)    
    Timpul crește-n urma mea... mă-ntunec (Marţi, 15 ianuarie 2019, 21:12)

    ww [utilizator]

    Littera gesta docet, Quod credas allegoria. Moralia quod agas, Quo tendas anagogia. 

    Buna seara iubitori si detractori ai Poetului. Va adresez tuturor, inclusiv autorului acestui articol gen schita-delir (care, in ciuda aparentelor, inteleg din comentariile fanilor ca e un mare eminescolog) o provocare. Haideti sa renuntam la stereotipiile scolaresti si sa facem cu totii un salt in abisul care este opera lui Eminescu. Sa discutam despre universalitate, despre surse si influente, sa vedem cum se reflecta in opera poetului cultura si antichitatea greco-romana, crestinismul, gnosticismul, filosofiile Indiei, ideile Renasterii, ocultismul, folclorul si, da, Biblia.
    Ati spus ca trebuie sa il cunoastem pe adevaratul Eminescu si ati adus vorba despre sensurile pe care le-ati gasit voi in opera lui. Cum "sensuri" prea multe in afara de cele definite de Dante nu prea pot fi, si probabil la ele va referiti, haideti sa discutam si despre sensurile superioare ale operei lui Eminescu. Il criticati pe Calinescu? Totusi ne-a oferit cea mai complexa si erudita analiza a operei lui Eminescu. Daca e ceva de criticat, e ca nu a trecut de cele mai multe ori de sensul literar.
    Haideti sa ducem noi mai departe exegeza, de unde a lasat-o Calinescu. Care e asadar sensul alegoric al marilor creatii eminesciene? Dar cel moral? Dar cel spiritual?
    Cu atatia cunoscatori pe aici, cred ca am putea lamuri si sensul simbolurilor din geniala opera: haideti sa vedem ce e Archeus? cine este iubita blonda si ale cui sunt ipostazele pe care le reprezinta? ce simbolizeaza omniprezentul androgin? care sunt planurile si lumile ce se intretaie in opere? care sunt portile spatio-temporale prin care personajele trec intre lumi? ce sunt personajele in sensurile superioare ale operei?
    Nu ati vrea sa discutam putin si despre pacatul originar, pacatul de moarte, despre Sufletul Lumii si mistica Polului, despre Dumnezeu-omul si despre omul-dumnezeu, asa cum le-a vazut Poetul?
    O fi scris Eminescu despre astea?
    • +6 (8 voturi)    
      Ne-ați dat gata! (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 2:00)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui ww

      Eu zic că putem începe prin a-l citi sau reciti pur și simplu pe Eminescu... După aceea poate ajungem și pe culmile pe care sunteți dumneavoastră...
    • +2 (2 voturi)    
      Asteptam o reactie mai consistenta caci,,,, (Joi, 17 ianuarie 2019, 1:59)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui ww

      ...tot comentariul dvs. a fost doar de parada.
      Poate trebuia sa ma limitez la titlul comentariul dvs, care recunosc, are ceva substanta.

      Timpul creste si-n urma si-n fata dvs., dar cred ca ar trebui sa schimbati rapid directia, tocmai ati deschis usa Infernului.
      • +1 (1 vot)    
        "Iar timpul creşte-n urma mea... mă-ntunec" (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:13)

        ww [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

        Stimabile, chiar putinul cel laudat, trebuie sa recunosc cu umilinta ca nu imi apartine. Este un celebru si cutremurator vers al unei poezii pe care orice școler, eminenke au ba, este musai s-o ștuduiasca. Nefiind complet, nu am pus ghilimelele de rigoare. Dar nici nu m-am gandit, in ticalosia mea, ca imi va fi atribuita paternitatea asupra lui, si in niciun caz de catre bunii cunoscatori ai operei lui Eminescu.
        • +1 (1 vot)    
          Stimabile, (Joi, 17 ianuarie 2019, 18:48)

          Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui ww

          Am spus eu ca va apatine acel citat? Am afirmat doar ca este singurul element de substanta din comentariul dvs.
          Singur, ati recunoscut ca, de fapt, totul este datorat altor autori. Cel putin macar si atat, mai bun decat nimic.
  • +2 (8 voturi)    
    dati aici un citat si gata, ati facut praf... (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 0:25)

    Lucky1 [utilizator]

    ...pe toata lumea.
    de ce nu scrieti dvs. un articol despre Dante si apoi vom vedea, pe masura capacitatii fiecaruia de intelegere, ce aveti de spus.
    Sau despre Eminescu, daca aveti ceva ce merita cunoscut de toata prostimea.
  • +1 (9 voturi)    
    Blasfemie! (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 10:59)

    amicugri [utilizator]

    Excelent articol.
    Bai cetateni care functionati cu sabloanele pe care vi le-au infipt alti sablonati in creier, nu mai strigati tati "blasfemie", nu vedeti ca nu intelegeti nimic!?
  • -1 (9 voturi)    
    Nu mai putem (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 12:27)

    Zenaibar [anonim]

    Nu inteleg de unde atata pasiune pentru Eminescu in zilele noastre. Unii sunt in stare sa te linseze daca il critici, altii nu sarbatoresc ziua copiilor lor dar o respecta pe a poetului.

    Chiar daca ar fi fost cel mai profund poet din lume, si nu unul facil (cum si este), de ce traim in trecut? La ce ne ajuta sa il preaslavim in loc sa cautam sa ne vedem de prezent?

    Il exploateaza si autorul de fata la fel ca patriotarzii mentinati. Eu unul sunt satul de el datorita modului in care ne-a fost bagat pe gat. Nu vreau sa il recitesc, nu imi place ca om (un legionar scapat de sub control, un artist betiv care nu tinea cont de nimic). Lasati-ne!
    • +6 (8 voturi)    
      Dar (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 12:52)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Zenaibar

      de Caragiale vă place? Sau o fi și el un neica-nimeni pentru cultura română? Și, în general, aveți vreun atașament cât de mic față de cultură? Și față de cultura României?
      • -2 (6 voturi)    
        Eminescu in special (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 13:40)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

        Eminescu in special le sta in gat celir din massmedia pt. ca era nationalist si anti-establishment. (Zvonurile care spun ca probabil guvernul vremii l'a lichidat nu s total nefondate). Ca si azi - ca azi oricine se ia de guverne si elite este sau "in slujba rusilor" sau "legionar".
      • +2 (6 voturi)    
        Si totusi (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:04)

        Zenaibar [anonim] i-a raspuns lui Leul in iarna

        Discutia e mai complexa dar incerc sa o simplific, desi observ ca nu ai citit ce am scris ci ai ales sa intelegi ce voiai tu.

        E ok Eminescu. Dar nu e dumnezeu pe pamant.

        E foarte bine sa invatam despre opera lui. Dar nu e in regula sa ni se impuna cum sa simtim cand il citim

        E ok sa ne placa Eminescu. Dar mai sunt si alti autori, chiar contemporani, care au ceva de transmis; au substanta.

        E bine sa il cunoastem si ca om. Mai ales atunci cand ne grabim sa il mistificam.

        Iar legat de atasament, ar fi mai util sa avem atasament fata de prezent; sa facem ceva, sa ne civilizam, sa muncim. Nu sa visam la trecut, sa ne laudam cu atasamentul fata de oameni la al caror nivel, aparent, nu suntem in stare sa ajungem.
        Evident ca am si eu o doza de atasament. Incearca sa intelegi esenta mesajului meu si sa nu te cramponezi de cuvinte cheie.
        • -1 (5 voturi)    
          'Sa ne civilizam". Adica tu(/voi) esti necivilizat (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:49)

          D-or [utilizator] i-a raspuns lui Zenaibar

          Mesajul tau aparent impaciuitor prin acel inselator "noi" spune de fapt :

          "Ia nu te mai impauna cu trecutul si fa ceva si munceste, necivilizatule! Si nu te mai atasa de oameni superiori, da o sansa mediocritatilor prezentului care nu au geniu, dar au si ele substanta."

          Iar "E Ok sa ne placa Eminescu" se traduce prin " "Hai, ca va dau voie sa va placa..."

          Pe bune? Va datoram ceva?

          Ia civilizeaza-te TU si pune TU mina si munceste!
        • +3 (3 voturi)    
          Ba chiar am citit ce AȚI scris... (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 18:17)

          Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Zenaibar

          Eu mă adresez cu pronumele de politețe persoanelor pe care NU le cunosc... Ați afirmat că este un poet „facil”, că ”nu vreți să-l recitiți”, că „nu vă place ca om (un legionar scăpat de sub control, un artist bețiv care nu ținea cont de nimic)”... Toate astea sunt chiar zicerile dumneavoastră... Nimeni nu a susținut, și eu așijderea, că Eminescu este singurul poet de băgat în seamă... Există și după el și chiar în zilele noastre poeți români de excepție (un exemplu: Mircea Cărtărescu; alt exemplu: Emil Brumaru care ne-a părăsit zilele astea)... Dar nici să susții ce ați susținut dumneavoastră în primul comentariu nu se face... Nu-i frumos...
        • 0 (0 voturi)    
          E ok sa ne placa Eminescu??? (Vineri, 18 ianuarie 2019, 20:36)

          Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Zenaibar

          Mediocritatea este OK, ba chiar este majoritara in lume. Oamenii super sensibili ca Eminescu nu pot fi intelesi, nu in totalitatea lor dar chiar intr-o proportie minima, de catre mediocritate. Nici nu trebuie. Eminescu era constient de acest adevar, iar versul de mai jos il exemplifica perfect:

          "Trăind în cercul vostru strâmt norocul vă petrece, ci eu în lumea mea mă simt nemuritor și rece".

          Asa ca, in numele memoriei lui Eminescu, iti spun:
          este OK sa-ti placa Eminescu, dar nu este OK sa incerci a-l aduce la nivelul mediocru daca nu te poti ridica la nivelul sau spre a-l intelege.

          O natiune trebuie sa aiba zeii sai respectati caci fara acesti zei, o natiune nu exista.
    • -3 (7 voturi)    
      Induiosator, mi-au dat lacrimile. "Lasati-ne"? (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:26)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui Zenaibar

      Sarmanii de voi, cei ce nu mai puteti indura agresiunea eminesciana.

      Dar cine sunteti voi, prezentati-va explicit, poate va ajutam sa intelegeti ca nu o sa ni-l scoateti niciodata nici pe Eminescu din sufletul nostru, nici pe noi, cei eminescieni, de-aici.

      Cum adica, "lasati-ne"? Cine pe cine sa lase? Noi nu plecam nicaieri, sa stiti.

      Si daca sunteti satui si deranjati ca ne cinstim poetul, in fapt, pe noi insine, amintiti-va vorba: " Sarace Bine, mult rau astepti"
      • +2 (6 voturi)    
        Ramai cu bine (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 14:37)

        Zenaibar [anonim] i-a raspuns lui D-or

        Nu ti-l ia nimeni. Eu iti spun sa nu ni-l bagi noua pe gat. Repet: citeste ce scriu! Ramai cu bine.
  • +1 (9 voturi)    
    "Eminescu - poetul rasei romane"* 1 (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 16:58)

    ww [utilizator]

    "Rareori un neam intreg s-a regasit intr-un poet cu atata spontaneitate si atata fervoare cu care neamul romanesc s-a regasit in opera lui Eminescu. [...] El ne-a revelat alte zari si ne-a facut sa cunoastem altfel de lacrimi. El, si numai el, ne-a ajutat sa ne intelegem bataia inimii. El ne-a luminat intelesul si bucuria nenorocului de a fi român. [...]
    Deasupra tuturor gloriilor efemere si desertaciunilor legate de patimile noastre omenesti, un singur punct ramane fix, neclatinat de nici o catastrofa istorica: geniul. [...] Un neam supravietuieste nu prin istoria sa, ci prin creatia geniilor sale [...] Singura <<eternitate>> acceptata de istorie este aceea a creatiilor spirituale. Care, bineinteles, reflecteaza si specificul national al gintei creatorului, si momentul istoric in care a vietuit acesta: le reflecteaza si, am spune, le proiecteaza in <<eternitate>>. [...] Neamul romanesc simte ca si-a asigurat dreptul la <<nemurire>> mai ales prin creatia lui Mihai Eminescu. Petrolul si aurul nostru pot, intr-o zi, seca. Grâul nostru poate fi facut sa creasca si aiurea. [...] Un singur lucru nu se mai poate intampla: disparitia poemelor lui Eminescu. Si, cat timp va exista, undeva in lume, un singur exempar din poeziile lui Eminescu, identitatea neamului nostru este salvata. Istoria patetica a neamului romanesc a fost <<proiectata in eternitate>> prin versurile unui poet care a suferit toata viata de saracie, uneori chiar si de foame, si a murit, omorât de un nebun, intr-un ospiciu ... Este o lectie de modestie pe care insasi istoria ne-o da noua, tuturora ..."**

    * este titlul unui capitol din M. Eliade - Jurnal portughez vol. 2, Humanitas 2006
    ** M. Eliade - Impotriva deznadejdii, Humanitas 1992, p. 55-58 passim
    • 0 (0 voturi)    
      Foarte frumos... (Sâmbătă, 19 ianuarie 2019, 2:55)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui ww

      Uite, ca se poate sa elogiezi un talent fara infatuare, fara a incerca sa subclasezi alti adoratori.
      Pot spune acum: usa Infernului s-a inchis. Felicitari, sunteti salvat!
  • -1 (7 voturi)    
    "Eminescu - poetul rasei romane" 2 (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 16:59)

    ww [utilizator]

    "Un Eminescu verifica rezistenta celulei romanesti tot atat de sigur ca o lupta istorica impotriva unei cotropiri straine. Oare s-a temut Eminescu de vreo cultura, de vreo filosofie sau poezie straina? Oare n-a fost el romanul care a patruns pretutindeni in cultura universala, fara sa-i pese de primejdii, fara sa se teama de influente si de sterilitate? [...] De la budhism si Schopenhauer, pana la romanticii francezi si poezia clasica - a ramas ceva pe care sa nu-l fi gustat Eminescu, a ramas vreun teritoriu spiritual pe care sa nu-l fi patruns, macar provizoriu si in pripa? Si acelasi lucru se verifica pretutindeni. Dante, Shakespeare, Cervantes, Rabelais, Goethe - toti au fost oameni dârji, neinfricati de influente, oameni cu pofte intacte, care au cutreerat toate culturile si nu s-au temut de nicio influenta straina. Oameni care au asimilat materiale universale si le-au dat forma specifica geniului si natiunii lor. Se poate spune, fara nicio exagerare, ca operele acestor barbati echivaleaza cu marile lupte de aparare a neamurilor lor."*

    "Majoritatea creatorilor, dupa cum vom vedea, au asimilat o parte a culturii europene, dar au creat cu propriile lor forte. Intr-adevar, cel mai mare geniu român, Mihai Eminescu, era in acelasi timp unul dintre oamenii cei mai culti, un adevarat om universal. De la filosofie la lingvistica, de la economie politica la folclor si la ocultism, pe toate le-a parcurs, avid de o stiinta enciclopedica si profunda in acelasi timp. Si totusi, creatiile sale, pastrand adesea chiar si forma poeziei populare romanesti, exprima intr-o forma desavarsita geniul poporului român." **


    * M. Eliade - Profetism romanesc vol. 2, p. 119, Roza Vanturilor 1990
    ** M. Eliade - Jurnal portughez vol. 2, p. 276, Humanitas 2006
  • -1 (7 voturi)    
    "Eminescu - poetul rasei romane" 3 (Miercuri, 16 ianuarie 2019, 17:02)

    ww [utilizator]

    " .... În sâmburul de ghindă
    E un stejar. ­ Cum dânsul din proprii rădăcine,
    Din planul vieții sale ascuns în colțu-obscur
    Își crește trunchiul aspru ­ așa, poporul meu,
    În tine e puterea-ți, nălțarea-ți și pieirea-ți.
    Eu cred că tot ce este menit de a fi mare
    Să-și înnăsprească trebui superba rădăcină
    Prin viscole turbate, prin arșiță și-ngheț."

    S-a intrebat pe aici: ce e dom'le cu Eminescu asta? Ce nevoie mai avem noi de el acum? Raspunsul e simplu: avem nevoie mai mult ca oricand de el pentru a ne regasi demnitatea si identitatea nationala, el exprimandu-le pe deplin.
    In observatiile lui Eliade gasim si raspunsul la intrebarea: de ce il urâti pe Eminescu? Pai pentru ca urati poporul in care v-ati nascut. De ce urati poporul? Pentru ca va urati pe voi insiva. De ce va urati? Pentru ca duceti o viata de frustrari, de lipsuri si umilinte. Pt ca oricine vrea va pune ciomagul pe spinare si apoi va rade in nas. Pt ca strainii au grija sa ne injoseasca cu fiecare ocazie, exploatandu-ne si jecmanindu-ne ca intr-o colonie africana. Pt ca "elitele" (finantate vartos din afara), au avut grija sa va stearga din minte toate valorile si orice motiv de mandrie nationale. Tot ce e autentic romanesc nu poate fi decat "mit", "comunist" sau "fara valoare" iar romanii nu pot fi decat "hoti, prosti si lenesi". Comparati un astfel de popor cu un copil crescut in umilinte si intrebati-va care poate fi viitorul ambilor.
    Nu este bine apoi ca romanii sa-l citeasca cu atentie si dragoste pe Eminescu (mai ales opera politica si publicistica). Doamne fereste sa ajunga sa se intrebe: oare ce s-a schimbat cu adevarat in ultimii 150 de ani in tara asta?
    Credeti ca un popor poate fi tinut in robia trupeasca fara cea spirituala? Aunci recititi-l pe Orwell si istoria totalitarismelor care au insangerat omenirea in sec al XX-lea.
    • +1 (3 voturi)    
      Se repeta istoria (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:36)

      demetru [utilizator] i-a raspuns lui ww

      Instrumentalizarea lui Eminescu pentru justificarea frustrarilor si obsesiilor romanului complexat. Se citeaza si scriitori cu simpatii legionare in biografia lor.

      "Pt ca strainii au grija sa ne injoseasca cu fiecare ocazie, exploatandu-ne si jecmanindu-ne ca intr-o colonie africana. Pt ca "elitele" (finantate vartos din afara), au avut grija sa va stearga din minte toate valorile si orice motiv de mandrie nationale."
  • +1 (1 vot)    
    În noi totul e spoială... (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:09)

    anonim [anonim]

    Între pietre și nisip
    Doar cei cu elanul mic
    Știu să`ncânte, să-i descânte
    Pe toți care nu au ginte.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version