In adevar, absenta evaluarii credibile si cinstite in sistemele de educatie si formare profesionala a facut din educatie locul unde nimeni nu da socoteala de nimic.

Stefan VlastonFoto: Arhiva personala

Salariile sunt acordate fara nicio raportare la performanta si rezultatele obtinute, sumele alocate infrastructurii scolare se pierd in ceata, pentru ca, exceptand programele europene, cele bastinase-de la bugetul de stat, nu sunt urmarite pana la finalizare, cu raportare post finantare, care sa arate contribuabililor pe ce s-au dus banii recoltati din taxe si impozite. Acesta este obiceiul pamantului, initiat de clientele transpartinice.

Discrepantele enorme, devoalate cu ocazia unui bacalaureat relativ corect, au aratat prapastia intre evaluarea facuta la clasa de profesori si rezultatele obtinute de elevi la examene de absolvire. De unde aceasta diferenta uriasa, s-a intrebat ministerul.

Solutia evitarii pe viitor a acestor diferente inexplicabile a venit prin sintagma “evaluare standardizata”. Ce a inteles ministerul prin aceasta sintagma si cum va rezolva evaluarea standardizata?

Primul pas, diferentierea claselor pe trei categorii: foarte bune, medii si slabe, in urma unor teste date la inceput de an. Clase, care sa beneficieze apoi de un tratament diferentiat. Am aratat aici, de ce nu cred ca este o solutie buna. Impartirea claselor se face pe fiecare disciplina, sau per total medii? In acest din urma caz am putea avea diferente care sa nu tina cont de specificul clasei, de profilul sau specializarea ei. O clasa de sportivi ar iesi pe ultimul loc dupa notele la disciplinele asa zis “teoretice”!

Consiliile metodice din scoli ar urma sa elaboreze testele pentru stabilirea clasificarii claselor in cele trei categorii. Bineinteles ca aceste teste vor fi dupa chipul si asemanarea scolilor respective, a profesorilor care alcatuiesc respectivele consilii. Iar presiunea elevilor si parintilor pentru note cat mai mari, conditie de accedere la un liceu bun in clasa a IX-a sau la facultate, va inceta cumva? In mod sigur nu, iar profesorii sunt “legati” de parinti si elevi, pe ei trebuie sa-i multumeasca.

Si fara impartirea claselor in trei categorii profesorii adevarati fac ce trebuie pentru elevii lor. Iar legea noua le da suficient timp pentru aceste eforturi diferentiate.

Evolutia conceptului de evaluare in educatie

Solutia Comisiei Miclea. In conceptia Comisiei Miclea, evaluarea se face suficient de des si devreme, penru a permite actiuni remediale. Nu doar atunci cand este prea tarziu pentru a mai repara ceva.

Art.41 (1) Evaluarea elevilor se centrează pe competenţe, oferă feed-back real elevilor şi stă la baza planurilor individuale de învăţare. În acest scop, se va crea o bancă de itemi de evaluare unică, cu funcţie orientativă, pentru a-i ajuta pe profesori în notarea la clasă.

(2) Un elev cu deficienţe de învăţare beneficiază, în mod obligatoriu, de educaţie remedială

(5) Rezultatele evaluărilor vor fi utilizate pentru realizarea unui raport de evaluare asupra fiecărui elev, care va fi înmânat părinţilor, pentru orientarea şcolară către un anumit tip de liceu şi pentru stabilirea planurilor individualizate de învăţare pentru anii următori de studiu din învăţământul obligatoriu.

Solutia Funeriu (din Legea Educatiei Nationale)

Art. 71. — (1) Scopul evaluării este acela de a orienta și de a optimiza învățarea.

(2) Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu, respectiv modul de pregătire.

(4) Controlul utilizării și al respectării standardelor naționale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecția școlară.

(5) Notarea elevilor fără utilizarea și respectarea standardelor naționale și a metodologiilor de evaluare constituie abatere disciplinară și se sancționează conform prevederilor prezentei legi.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro