In articolul precedent cu acelasi titlu Miron Damian face o analiza a ceea ce multe ziare au numit “dezastrul de la bac”. Analizand pe rand responsabilitatile actorilor implicati, elevi, profesori, parinti, minister, Miron demonstreaza ca nici unul dintre ei nu poate fi socotit vinovat pentru ceea ce s-a intamplat. Mai mult, asigurarea desfasurarii unor examene corecte este un prealabil pentru orice solutie a problemelor cu care se confrunta invatamantul romanesc. Subscriu la cele afirmate in acest articol. Dar as vrea sa merg putin mai departe si sa vorbesc despre ceea ce ar trebui facut pentru ca sa nu mai traim o astfel de “rusine nationala”.

Pentru a raspunde la intrebare ar trebui mai intai sa stabilim daca procentajul de 44% de promovabilitate este unul rusinos. Putem sa privim problema in termeni relativi si sa comparam cu rezultatele precedente. Dar daca judecam onest, trebuie mai degraba sa spunem ca rusinoase erau procentele de peste 80% care se inregistrau in unele judete in anii trecuti. Cine a crezut vreodata in valabilitatea acestor rezultate asemanatoare cu productivitatile la hectar raportate pe vremea lui Ceausescu ? Dar nu ne-am rusinat sau indignat in legatura cu ele sau atunci cand am facut-o ne-a trecut repede. De altfel, si in acest an, harta promovabilitatii pe judete arata o corelatie evidenta intre procente si prezenta camerelor de luat vederi ; n-ar trebui atunci sa ne rusinam de rezultatele prea bune din unele locuri ?

Putem de asemenea sa facem o comparatie cu rezultatele din alte tari, unde “masacrul de la bacalaureat” * de la noi a fost relatat in ziare. Am citit o comparatie cu bacalaureatul francez unde promovabilitatea este mult mai ridicata. Ar trebui insa atunci sa comparam cele doua sisteme de invatamant, unul cu traditie si altul care este in permanenta tranzitie, supus la nenumarate reforme contradictorii in ultimii ani. Sau sa vorbim despre faptul ca procentul bugetului alocat Invatamantului in Franta este in jur de 20% !! Comparatia nu ne poate avantaja in nici un chip. Dar revenind strict la examenul de bacalaureat, daca aveti curiozitatea sa comparati subiectele la matematica, veti descoperi ca al nostru acopera o programa mult mai larga si este mai dificil. Curios, nu ? Exigenta in ceea ce priveste nivelul subiectelor este ridicata, dar se trece cu vederea faptul ca se triseaza de dragul de-a avea rezultate bune.

In fine, putem sa analizam si la modul absolut si sa spunem ca o promovabilitate atat de mica este in sine dezastruoasa. Asa sa fie ? Raspunsul la intrebare depinde de ceea ce dorim sa reprezinte diploma de bacalaureat. O diploma este cu atat mai importanta cu cat se obtine mai greu. Si in consecinta o diploma accesibila unui numar larg de elevi are putina valoare pe piata muncii. Spre exemplu bacalaureatul francez ofera foarte putine posibilitati de angajare daca nu este completat de alte studii. Aceasta este tendinta si in Romania, unde facultatile de abia asteapta sa-i primeasca pe proaspetii absolventi. Cu deosebirea ca la noi sunt o sumedenie de posibilitati de-a obtine diplome universitare in schimbul unor sume frumusele. Cu alte cuvinte elevii care obtin bacalaureatul devin materie prima pentru industria universitara de diplome. Privata si de stat. Iar problemele se deplaseaza din zona bacalaureatului in cea universitara unde sunt mai greu de controlat si de rezolvat. Nu se pot pune camere de luat vederi in toate salile de examen. Iar singura dificultate de-a face o lucrare de diploma este eventual de ordin financiar (cautati pe Internet !).

Daca este ceea ce vrem, daca consideram ca un procentaj mare de elevi in posesia bacalaureatului este ceea ce dorim de la invatamantul romanesc, atunci va trebui sa adaptam nivelul exigentelor (subiecte, barem) la cel al elevilor de azi. Si sa ne rugam ca reforma sistemului universitar propusa de ministrul Funeriu sa dea rezultate. Daca din contra, dorim ca bacalaureatul sa fie mai selectiv, atunci trebuie sa construim alte filiere pentru cei care nu au nivelul cerut de acest examen. Pe vremea cand invatamantul nostru nu fusese inca afectat de diversele reforme, existau scoli profesionale. Astazi avem licee cu orientare profesionala cu reusita zero la bacalaureat, am progresat oare ? Cand vom avea astfel de filiere profesionale paralele procentul admisilor la bacalaureat va capata o alta semnficatie, si ne vom putea ingrijora daca valoarea sa va fi apropiata celei de acum.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro