Dezbaterile publice in jurul problemei revizuirii Constitutiei si in special aprezumtiei de liceitate prevazuta de Constitutia in vigoare seamana cu vacarmul unui stadion pe care are loc un derby. Sustineri agresive, scandari la limita obscenitatii, refrene la adresa persoanei celui ce sustine altceva, intoleranta si vocabular licentios. E o infruntare de galerii, in care argumentele tehnice si bibliografia juridica sunt ignorate.Desi e greu sa-ti pastrezi calmul si atitudinea neutra in multimea detifosi fanatici scapata in media pentru a-si scanda sustinerile care nu mai au loc pe stadion, atat Consiliul Superior al Magistraturii, cat si Curtea Constitutionala au incercat sa induca o abordare rece care in mod normal trebuia sa potoleasca galeriile prea infierbantate. Ambele institutii amintite au afirmat explicit ca nu exista nici o interdictie in Constitutie –si nici nu a existat vreodata – cu privire la reglementarea in Romania a asa-ziseiconfiscari extinse, adica a averii sau partii de avere nejustificata dobandita prin savarsirea unor infractiuni grave. Constitutia Romaniei nu protejeaza averile ilicite. In Romania poate fi derulata orice politica penala apta sa alinieze sistemul nostru juridic la standardul european in ce priveste confiscarea averilor dobandite illicit, iar pentru asta nu e nevoie de anularea nici unei garantii constitutionale a dreptului de proprietate. Nu trebuie distrusa nici o valoare constitutionala pentru a remodela institutia juridica a confiscarii astfel incat sa corespunda intereselor actuale de autoprotejare a societatii romanesti impotriva acumularilor nelegale de capital.

Adrian NeacsuFoto: AGERPRES

De altfel, chiar astazi Guvernul Romaniei a adoptat textul unui proiect de lege scris de Ministerul Justitiei care-si propune reglementarea acestei confiscari extinse si implementarea in legislatia noastra a mult prea invocatei Decizii-cadru din 2005 privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea. Solutia pare curajoasa iar promtitudinea Ministerului Justitiei, aparent, de salutat.

Cred ca ramane insa o intrebare la care trebuie sa raspunda autoritatea investita cu initiativa legislativa si cu derularea politicilor penale in Romania:de ce abia acum? De ce a fost nevoie de un intreg scandal public, de atacuri la credibilitatea unor institutii constitutionale cum este CSM pentru a se propune o solutie care tot timpul trebuia sa ramana una tehnica si sa se impuna specialistului cu puterea evidentei?

Si o intrebare suplimentara:cine a impiedicat promovarea aceleiasi solutii privind reglementarea confiscarii extinse odata cu adoptarea in 2009, prin asumarea raspunderii guvernamentale in fata Parlamentului, a noului cod penal al Romaniei, cel a carui modificare tardiva se propune astazi?

In loc de raspunsuri voi oferi doar cateva fapte, in derularea lor cronologica.

1. In 25 februarie 2005Consiliul Europei adopta Decizia-cadru 2005/212/JAI privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea. Toate statele membre ale Uniunii Europene trebuiau sa ia masuri pentru implementarea noilor prevederi in legislatia proprie pana la 15 martie 2007. Decizia-cadru prevedea ca in cazul condamnat pentru anumite infractiuni grave si foarte grave, nu se confisca doar bunurile ce au facut obiectul infractiunii, ci si bunurile dobandite din activitati similare pentru care nu se pronunta condamnarea, daca sunt fapte specifice prin care instanta este convinsa de iliceitatea obtinerii acestora. Pentru cine detine o minima curiozitate asupra surselor, forma oficiala a deciziei-cadru poate fi consultataaici.

2. La 1 ianuarie 2007 Romania adera la Uniunea Europeana.

3. La 8 octombrie 2008 se publica in Monitorul Oficial al RomanieiHotararea de Guvern nr. 1183/2008 pentru aprobarea tezelor prealabile ale codului penal. Elaborarea noului cod penal al Romaniei intra in linie dreapta.Tezele prealabile aprobate de Guvernul Romaniei prevedeau in mod explicitobligatiacomisiei de elaborare a proiectului de a asigura implementarea in cadrul acestuia a Deciziei-cadru 2005/212/JAI a Consiliului din 24 februarie 2005 (vezi sectiunea a VI-a din anexa la HG 1183/2008).

4. Dupa un proces laborios, in sedinta din 25 februarie 2009, Guvernul Romanieiadopta, fara modificari, proiectul codului penal asa cum a fost elaborat de Ministerul Justitiei. Forma finala a proiectului asa cum a fost transmis de la ministerul justitiei incase regaseste pe site-ul acestuia din urma, aceasta in caz ca memoria institutionala va trebui suplinita de cea, cu siguranta mai onesta, a internetului. Proiectul finalizat de Ministerul Justitiei si adoptat formal de Guvernul Romaniei continea reglementarea explicita a institutiei confiscarii extinse, cu siguranta ca urmare a implementarii Deciziei-cadru 2005/212/JAI. Comisia de elaborare a proiectului codului penal se achitase de obligatia stabilita prin tezele prealabile asumate de Guvern. Redau integral art. 113:

“Art. 113. Confiscarea extinsă

(1) În cazul în care persoana este condamnată pentru comiterea unei infracţiuni pentru care legea prevede o pedeapsă cu închisoarea mai mare de 5 ani şi care este susceptibilă să îi procure un folos material, instanţa poate dispune şi confiscarea altor bunuri decât cele menţionate la art.112 dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:

a) valoarea bunurilor dobândite de persoana condamnată, într-o perioadă de cinci ani înainte şi, dacă este cazul, dupămomentul săvârşirii infracţiunii până la data punerii în mişcare a acţiunii penale, depăşeşte în mod vădit veniturile obţinute de aceasta în mod licit;

b) instanţa are convingerea că bunurile respective provin din activităţi de natura celor care au atras condamnarea.

(2) Pentru aplicarea dispoziţiilor alin. (1) se va ţine seama şi de valoarea bunurilor transferate de către persoana condamnată sau de un terţ unei persoane juridice asupra căreia persoana condamnată deţine controlul.

(3) Confiscarea nu poate depăşi valoarea bunurilor dobândite în perioada menţionată arătată la alin. (1) care excede nivelului veniturilor licite ale persoanei condamnate.”

5. La data de 12 iunie 2009 esteinregistrat la Biroul permanent al Camerei Deputatilor proiectul de lege privind noul cod penal al Guvernului Romaniei. La 22 iunie 2009 Guvernul isi asuma raspunderea in fata Parlamentului pe acest proiect de lege.Forma proiectului de cod penal inaintata de Guvern Parlamentului nu mai contine insa reglementarea Confiscarii extinse. Continutul prevazut la fostul articol 113 esteeliminat integral. Proiectul codului penal este adoptat la data de 26 iunie 2009, prin nedepunerea motiunii de cenzura, devenind Legea nr. 286/2009 privind codul penal. Procedura adoptarii unei legi prin asumarea raspunderii ofera initiatorului controlul deplin asupra continutului pe care doreste sa-l promoveze. Procedura clasica a amendamentelor parlamentare este inoperabila, iar Guvernul detine dreptul de a stabili unilateral forma finala a actului normativ promovat. In orice caz, amendamentele depuse oficial la proiectul codului penal pot fi consultate aici, evident nici unul nepriviind inexistentul art. 113 referitor la confiscare extinsa.

Citeste tot articolul si comenteza pe Contributors.ro