ean Claude Trichet, guvernatorul BCE al carui mandat expira in Octombrie 2011, a declarat joi, 2 iunie, raspicat ceea ce se soptea in culisele institutiilor europene de cateva luni de zile. Cu ocazia primirii prestigiosului premiu Charlemagne 2011 pentru unitatea Europeana, Dl Trichet s-a intrebat retoric daca „ar fi prea indraznet, in domeniul economic, cu o piata unica, o moneda unica si o banca centrala unica, sa ne gandim la un minister de finante al uniunii”? Din continuarea declaratiei au reiesit si o serie de caracteristici ale unei astfel de institutii care, prin detaliul lor, dovedesc un proces de conceptie destul de elaborat. Nu trebuie uitat ca dl Trichet este unul din parintii Tratatului de la Maastricht care a pus bazele monedei unice europene dar ca o astfel de institutie europeana ar necesita o modificare a Tratatului de la Lisabona din 2010.

Mihnea VasilacheFoto: Contributors.ro

EuroMinisterul de Finante („EMF”) va guverna in mod centralizat o serie de aspecte ale economiilor celor 17 tari care folosesc euro drept moneda. Desi dl Trichet a mentionat ca administrarea unui buget federal de dimensiuni mari nu este neaparat necesara, a enuntat trei domenii importante in care EMF isi va exercita direct responsabilitatea (adica inlocuind atributiile echivalente ale ministerelor de finante nationale).

  1. Supravegherea politicilor fiscale si competitionale si asumarea responsabilitatii directe (repet, asta ar insemna in locul si peste capul autoritatilor nationale) pentru tari cu probleme financiare semnificative. Sunt greu de exagerat consecintele implementarii in practica. De la armonizarea politicii fiscale ceea probabil va limita competitia fiscala la unficarea bazei de impozitare a multinationalelor, una din cele mai importante parghii economice nationale va fi mutata cel putin partial la Bruxelles. Politicile competitionale se pot referi la tranzactii de fuziuni si achizitii, subventii de stat din diferite domenii precum si la supravegherea practicilor de tip monopol economic – impreuna acopera un vast domeniu de politici economice.
  2. EMF ar exercita responsabilitatile tipice executive in ceea ce priveste sectorul financiar integrat european cu scopul de a accelera procesul de integrare. Aceasta masura ar insemna probabil o armonizare a regulilor de supraveghere prudentiala a sectorului bancar si financiar in general. In mod cert ar diminua avantajul competitiv al marilor centre financiare din afara zonei euro precum Londra sau New York.
  3. Ultimul domeniu de implicare al EMF ar fi acela de a reprezenta uniunea euro pe arena internationala. Implicit, reprezentarea inseamna elaborarea unui punct de vedere comun a priori.

Neobosit, dl Trichet a continuat sa detalieze responsabilitati specifice in cazuri de criza economica. Tari precum cele care au acceptat pachete de ajutorare financiara care nu executa promisiunile de ajustare fiscala (taiat cheltuieli, marit taxe), ar trebui sa se supuna unui drept de veto al EMF in ceea ce priveste o serie de decizii nationale din domeniul politicilor economice. Specific, dreptul de veto s-ar putea aplica in cazul cheltuielilor guvernamentale majore precum si in cazul unor elemente esentiale pentru competitivitatea unei tari. Grecia ne ofera deja o avanpremiera a unor astfel de masuri: privatizarea dirijata de UE, nu in ultimul rand pentru a evita ca activele statului sa fie vandute ieftin catre acei jucatori locali care prin evaziune fiscala repetata au cauzat (partial) aceste vanzari fortate.; supravegherea colectarii taxelor; impunerea de limite de beneficii (de exemplu cresterea varstei de pensionare).

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro