Marturisesc ca am asteptat cu emotie aceasta decizie a CCR. Decizia a fost luata cu 7-2, fiind prezenti toti cei 9 judecatori. Legea merge acum la promulgare. Este rascrucea de drumuri care ar fi permis educatiei sa porneasca pe un drum complet nou. Sa rupa cu incremenirea in tiparele comuniste, in care a zacut 20 de ani.Nu este insa o partida complet castigata. Infrastructura mentala se schimba cel mai greu, profesori, manageri, elevi, studenti si parinti trebuie sa accepte si sa inteleaga noul drum al educatiei.

Stefan VlastonFoto: Arhiva personala

Primul pas a fost insa facut. Cel mai greu. Cum presedintele Basescu nu are niciun motiv sa nu promulge legea, in cateva zile va intra efectiv in vigoare, prin publicarea in Monitorul Oficial. Depinde acum de esaloanele inferioare ale managementului educational sa construiasca o legislatie secundara in spiritul si litera legii. Este importanta contributia cadrelor didactice si a tuturor specialistilor care au avut si au un cuvant de spus pentru a contribui sau macar a asupraveghea elaborarea legislatiei secundare.

Forma Legii angajata de guvern o gasitiaici

Sa nu uitam eforturile extraordinare ale lui Mircea Miclea, autorul de facto al capitolelor referitoare la invatamantul superior, seful Comisiei Prezidentiale care a elaborat diagnoza, strategia si schita solutiilor pentru noua Lege a Educatiei Nationale.

Ce urmeaza?

Iata cele mai importante prevederi de interes general, unele cu aplicabilitate dupa 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Art. 364.(1) Senatele universitare sunt obligate ca, in termen de 6 luni de la

intrarea in vigoare a prezentei legi, sa definitiveze noua Carta universitara, regulamentele si metodologiile de organizare si functionare a universitatilor, in conformitate cu prezenta lege.

(2) La finalizarea actualului mandat, noile organe de conducere ale universitatilor se

vor stabili in baza prezentei legi.

Conducerea universitatilor ramane in functie pana la finalizarea actualului mandat, posibil 2-3 ani, abia apoi se procedeaza la noi alegeri sau concurs, in conformitatea cu noua lege.

Urmatorul articol reglementeaza etapizarea intrarii in vigoare a prevederilor care necesita pregatire logistica, finantare si legislatie secundara.

Art. 361

(3) Prin exceptie de la prevederile alin.(1):

a) masura introducerii clasei pregatitoare in invatamantul primar intra in vigoare

incepand cu anul scolar 2012 ￯ 2013;

b) masura introducerii clasei a IX-a in invatamantul gimnazial intra in vigoare

incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011-2012;

c) examenul de bacalaureat se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei

legi incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a IX-a in anul scolar 2012 -2013;

d) admiterea la liceu se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi

incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011-2012;

e) masura acordarii a 500 euro pentru educatia permanenta a fiecarui nou-nascut se aplica incepand din 2013

f) masura privind introducerea costului standar per elev si a principiului ￯finantarea urmeaza elevul￯ se aplica din 2012.

g) prevederile art. 8 intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2012. (art. 8 prevede alocarea a 6% din PIB educatiei si 1% din PIB cercetarii).

(4) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, institutiile de invatamant superior acreditate inceteaza procesul didactic la toate specializarile/programele de studii care nu au fost autorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate. Continuarea procesului didactic la aceste specializari/programe de studii sau initierea procesului didactic la alete specialiariprograme de studii neautorizate sau neacreditate reprezinta o incalcare a legii, institutia de invatamant superior fiind sanctionata cu intrarea in lichidare, iar vinovatii urmand a fi sanctionati potrivit prevederilor legale.

Acest aliniat (4) are un potential exploziv, in contextul in care exista multe specializari/programe de studii autorizate sa functioneze provizoriu, dar neacreditate, desi perioada in care puteau functiona provizoriu, dar neacreditate, a expirat de mult.

(Art 31, Legea 87/2006: c) termenul de depunere a cererii in vederea acreditarii este de 2 ani de la data absolvirii primei promotii, sub sanctiunea ridicarii autorizatiei de functionare provizorie;)

Foarte dur este sanctionata comercializarea lucrarilor in vederea plagiatelor.

Art 143 (5) Este interzisa comercializarea de lucrari stiintifice in vederea facilitarii falsificarii de catre cumparator a calitatii de autor al unei lucrari de licenta, de diploma, de dizertatie sau de doctorat.

Art. 360 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

(b) Nerespectarea dispozitiilor art, 143 alin (5), cu amenda de la 5.000 la 50.000 de lei

Exista un numar mare de articole care se refera la etica universitara si buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. (Art. 306-310, 312-326). Sunt explicitate abaterile si abaterile grave de la buna conduita, precum si sanctiunile ce se aplica de catre

Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii

Art. 310Constituie abateri grave de la buna conduitain cercetarea stiitifica si activitatea universitara:

a)plagierea rezultatelor sau publicatiilor altor autori

b)confectionarea de rezultate sau inlocuirea rezultatelor cu date fictive

c)introducerea de informatii false in solicitarile de granturi sau de finantare

Art. 325Se interice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane dovedite ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara, stabilite conform legii. Se anuleaza concursul pentru un post didactic sau de cercetare ocupat, iar contractul de munca cu universitatea inceteaza de drept, indiferent de momentul la care s-a dovedit ca o persoana a realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. Constatarea abaterilor se face de catreConsiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii.

Acest articol a pus pe jar pe aceia care se stiu cu musca pe caciula, dovediti sau inca nedovediti. Practic, este suficient ca oricine sa sesizeze cu dovezi Consiliul National de Etica asupra unui plagiat, de pilda, indiferent cand a fost comis, pentru ca persoana respectiva sa plece automat din functie si din invatamantul superior.

Art. 300 (1) Abilitarea consta in:

a)redactarea unei teze de abilitare;

b)sustinerea publica a tezei de abilitare in fata unei comisii de specialitate nmita de CNATDCU si formata din cel putin 3 persoane, care au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate

c)admiterea tezei de abilitare in urma sustinerii publice

d)obtinerea atestatului de abilitare.

(2) Teza de abilitare releva capacitatile si performantele didactice si de cercetare. Teza prezinta in mod documentat realizarile profesionale obtinute ulterior conferirii titlului de doctor in stiinta, care probeaza originalaitatea si relevanra contributiilor academice, stiintifice si profesionale si care anticipeaza o devoltare independenta a viitoarei cariere de cercetare si/sau universitare.

Acest articol, coroborat cu faptul ca accesul la functii de conducere, de conducator de doctorat si de profesor universitar este conditionat de existenta unei abilitari (existente si in America si in Germania), face sa apara pentru prima oara o sita de cernere a valorii de non-valoare, adica o separare clara a celor care au muncit cinstit pentru o cariera didactica sau de cercetare si aceia care au obtinut titlurile pe bani sau influenta politica.

Art 301 (5) Conditiile pentru ocuparea functiei didactice de profesor universitar sunt urmatoarele:

a)detinerea diplomei de doctor

b)detinerea atestatului de abilitare

c)indeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea functiei de profesor universitar, standarde aprobate conform art, 219 alin(1) lit.a)

d)indeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice functiei, aprobate de Senatul universitar, fara impunerea unor conditii de vechimem conform legii.

Acesta este de asemeni un articol cu potential exploziv deoarece, se pare, se aplica inclusiv celor care ocupa acum functii de profesor universitar, aceasta deoarece la dispozitii tranzitorii nu se prevede vreo derogare pentru aceia acare ocupa cum aceasta functie. Adica, prin legislatie secundara se poate stabili un termen pana la care actualii profesori universitari sa indeplineasca conditiile a-d.

Exista multe alte prevederi interesante, o parte au mai fost comentate aici (statut) si aici (invatamant superior)

In zilele urmatoare voi reveni si cu alte precizari.

Citeste si comenteaza pe Contributors.ro