Analiza HotNews.ro

Romania: Modernizare fortata sau stat nefunctional?

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 23 septembrie 2010, 19:57 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
La trei ani de la integrarea in UE, Romania se indeparteaza de modernizarea promisa de PDL si Traian Basescu, pasii inainte in reformarea statului si societatii fiind anulati de numerosi alti pasi inapoi. Romania se intoarce la imaginea de stat nefunctional, blocat in dispute politice, de tip Moldova sau Ucraina, puternic marcate de influenta feudala a Moscovei. Votul trucat din Parlament la legea pensiilor si presupusul santaj reflecta, plenar, un mod comun de actiune - duplicitar, corupt si impredictibil - larg raspandit in politica, justitie si presa, dar si printre oamenii de rand. Arestarea si eliberarea omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu au fost teste majore, ratate de procurori, judecatori si jurnalisti, actori importanti intr-o democratie functionala.

Imaginea de stat nefunctional a desavarsit-o in aceste zile Parlamentul Romaniei, prin votul fraudat la legea pensiilor. Altfel spus, locul unde se naste regula - Parlamentul - nu respecta el insusi nici o regula. O realitate cunoscuta de ani de zile, tolerata si exploatata azi intr-un razboi politic galagios si sterp intre putere si opozitie. Scenele din Parlament se multiplica in aproape toate celelalte institutii cheie: administratie, justitie, presa. Cuvintele zilei sunt troc, santaj, coruptie si incompetenta. In vremuri de criza economica, reteta garanteaza un blocaj pe termen lung. 

O populatie debusolata


Clasa politica e in pragul unui faliment, pe un fond de confuzie generala, de isterie mediatica si populism feroce. Avem masuratori destul de exacte ca raportarea societatii la valori este deficitara. De exemplu, 61% din cetăţeni consideră comunismul drept o idee bună, faţă de 53% în urmă cu 4 ani, potrivit unui sondaj CSOP. Cercetarea, realizata la comanda IICCMER, este plina de paradoxuri si contradictii.

Oamenii regreta si condamna comunismul cu acelasi patos. Pentru multi, drepturile fundamentale au contat - si atunci, si acum - mai putin decat bunastarea personala.  Un procent nesemnificativ, (doar 1%) pune coruptia si favoritismul pe lista motivelor de evaluare in rau a Romaniei de dinainte de '89. Procent suspect de mic, deoarece compromisul era, sub comunism, un mod de viata. Totul se rezolva "pe sub mana" sau "cu mici atentii". Or, teama de a recunoaste deschis culpa unei vieti marcate de gesturi neetice, executate benevol sau de nevoie, are o mare relevanta astazi: dublul discurs si dublul standard au patruns adanc in toate sferele societatii. S-au generalizat. De fapt, au supravietuit si s-au adaptat.

In cei 20 de ani de capitalism primitiv, cetatenii Romaniei n-au internalizat valorile occidentale, astfel incat sa atinga o masa critica reformista. Nici in straturile de jos ale societatii, nici printre elite. Cei putini, o minoritate tot mai restransa atrasa in mod real de spiritul occidental autentic, isi imagineaza astazi viitorul in afara tarii. Un recent studiu Oxford Analytica descrie excelent acest fenomen.

In umbra marelui urs


Cu toate acestea, viitorul, pe termen lung, nu pare chiar atat de sumbru, cum arata la prima vedere. FMI si Comisia Europeana detin inca parghii puternice, financiare sau politice, sa tracteze Romania spre Vest. Apoi, Romania are sansa istorica de a fi asezata, geostrategic, pe harta intereselor americane la Marea Neagra, o pozitie care-i securizeaza temporar orientarea pro-atlantica. Instalarea scutului anti-racheta si prezenta bazelor americane tin Bucurestiul mai departe pe axa, dar sporesc anxietatea Rusiei. Vezi spirala expulzarilor de spioni deschisa in 2009 si razboiul diplomatic fara manusi dintre Bucuresti si Moscova.

Agresivitatea Rusiei sporeste pe masura ce Romania se implica tot mai puternic in sprijinirea Aliantei pentru Integrare Europeana de la Chisinau. O recenta analiza Stratfor descrie Republica Moldova ca fiind campul de batalie dintre Rusia si Occident, iar esecul referendumului pentru modificarea Constitutiei apare ca un semn al influentei crescande a Rusiei in regiune.

Cu toata presiunea externa si vointa Occidentului de a mentine Romania pe directia buna, atmosfera interna este dominata de haos si confuzie, speculata din plin de adversarii occidentalizarii. Pana si intelectuali de forta, din randul putinilor pro-occidentali convinsi din Romania, par astazi dezorientati.

Abandon, lehamite si emigrare

Scriitorul si publicistul Mircea Cartarescu a declarat, intr-un interviu pentru revista Observator Cultural, ca ”epoca Basescu mi se pare terminata” si descrie portretul unui presedinte invins: ”Ca şi Emil Constantinescu, actualul preşedinte e azi un prizonier neputincios al sistemului politic românesc, corupt şi nenorocit. De cînd nu mai cred că Băsescu poate schimba ceva în România, n-am mai putut să scriu cu siguranţa cu care-o făceam înainte. Căci azi nu mai cred în nici o direcţie şi în nici o persoană de pe eşichierul politic. În momentul ăsta, cauza pierdută în politica românească mi se pare că este chiar România”. Intuitia pare doar pe jumatate exprimata. Nu doar o epoca, ci o mare iluzie pare acum spulberata. Iluzia ca statul roman poate fi modernizat in mod ireversibil si sincronizat, dupa teoria lovinesciana, cu Occidentul.

Defetismul si disperarea prezente in discursul unor intelectuali de prima marime reprezinta, de fapt, verbalizarea unei stari de spirit generalizate. Activi si vocali intr-o vreme, figuri importante, ca Gabriel Liiceanu de pilda, s-au retras complet din spatiul public. Cei mai multi evita astazi sa mai adopte pozitii publice, pentru a nu mai fi asociati cu un Guvern, un partid si un presedinte prabusiti in sondaje.  

Un studiu Oxford Analitica, publicat in 16 septembrie, evalueaza pesimist sansele redresarii Romaniei: ”Profesionisti talentati si bine-calificati emigreaza, dezamagiti de salariile mici si, deseori, de coruptie si nepotism. Multi dintre ei au ajuns la concluzia ca Romania va ramane la nesfarsit o tara prost guvernata, bazata pe retelele informale de putere si influenta, in care profesionalismul conteza putin pentru a avansa... Romania pare capabila sa ofere unei mici parti din cetatenii sai conditiile pentru a duce o viata normala, fara probleme de stres inacceptabile si privatiuni severe ocazionale. Circa o zecime din populatia de 21.5 milioane a emigrat in ultimii 20 de ani, iar aceasta rata pare sa sporeasca”.

Diagnosticul lui Marino

Europa ne trage cu forta dupa ea, dar societatea, cu rare exceptii in pozitii cheie din politica, justitie sau presa, functioneaza mai departe in afara valorilor occidentale. Putini traiesc natural cu ele, le cultiva organic si devin apostolii lor. Observatia a implinit peste un veac si reprezinta, de la teoria formelor fara fond incoace, firul rosu in evolutia societatii romanesti. Modernizarea s-a petrecut mereu la impuls extern, fara mare sustinere in spatiul levantin.

Mai in vremurile noastre, Adrian Marino adauga explicatii suplimentare la intrebarea de ce comunizarea n-a intampinat, la noi, o mare rezistenta: ”In sfarsit, colaborationismul in masa se explica, in primul rand, prin lipsa totala de traditie si de constiinta civica, de tip liberal democratic occidental. A te bate pentru principii, democratie, drepturile omului si altele nu intra - in nici un fel - in mentalitatea subdezvoltata, minora, a acelei categorii. Ea era, in mod structural, organic si traditional, conformista si obedienta cu guvernul. Oricare ar fi fost acesta. In sfarsit, detaliu deloc neglijabil, ea depindea economic integral de Stat. De salarii, sinecuri si alte avantaje. Notiunea liberului profesionist intelectual lipsea cu desavarsire. Pe scurt, un vid ideologic antiliberal si antitotalitar total, cvasigeneral etc. Plus ravagiile mitului situatiei ireversibile. Intelectualii, scriitorii si publicistii de tip democratic-liberal, de o oarecare suprafata, puteau fi numarati pe degetele de la o mana. Iar audienta lor era mai mult decat redusa" (Viata unui om singur, Polirom 2010, pag 57, cap Revolta)

Observatiile lui Marino raman perfect valabile aplicate contemporanilor nostri. De ce intelectualii, jurnalistii sau societatea civila manifesta si astazi, in pseudo-democratie si pseudo-libertate, o rezistenta feroce la orice tip de reforma? Nimic nou sub soare. Aceasta categorie depinde mai departe de cineva: de stat, de oligarhi sau moguli. Nefiind suficient de liberi economic ca sa-si asigure libertatea spirituala, "a te bate pentru principii, democratie sau drepturile omului" nu intra nici astazi in sfera lor de preocupari imediate. Si astazi, anti-populistii, anti-demagogii si europenistii autentici din presa sau politica pot fi numarati pe degetele de la o mana.

Un popor din Estul salbatic

Romanii, nascuti cu un handicap istoric si geografic, au invatat, ca si moldovenii, bulgarii sau grecii, sa mimeze la pefectie valorile occidentului si regulile capitalismului. O fac dintr-un fel de fudulie balcanica, din mandria specifica tarilor periferice. Sunt natiile de barbari moderni camuflati intr-un decor capitalist, cu multinationale si alte ecosisteme care intretin iluzia progresului.

Romanii, bulgarii sau grecii conduc Mercedes, BMW sau Audi, isi fac cumparaturile la Carrefour, Metro, si Mall-uri, dar tot barbari au ramas in raport cu civilizatia apuseana. In jurul acestor aparente insule de capitalism occidental, altfel adaptat rapid la spatiul levantin, inoata rechinii capitalismului autohton. Ion Iliescu l-a numit de cumetrie, Traian Basescu i-a spus clientelar. E un amestec complicat de bani nefiscalizati, politica subterana, securism, kagebism si, eventual, asasinate sau razboaie medievale cu sabii si cutite. Depinde de tara. Newsweek a publicat, pe 14 august 2010, Generation Exile, un excelent articol pe tema modelului de business rusesc, adaptat la specificul local in Romania sau Bulgaria sau in alte tari de la granita cu UE, Moldova sau Ucraina.

Din aceste motive, statul roman nu este reformabil in sens occidental iar cetatenii lui - masa critica - prefera sa traiasca, in intimitate, dupa alte coduri politice si sociale, in care mita, coruptia, promovarea sociala pe criterii de clan, nepotismul etc, nu sunt in realitate rele chiar atat de mari. In mod public, cu totii declama coduri etice si morale pe care le incalca primii atunci cand sunt chemati sa le aplice.

Dublul discurs practicat pe scara larga in Romania i-ar putea determina pe naivi sa creada ca, de fapt, majoritatea cetatenilor si grosul clasei politice ar fi devotati unor principii mai inalte. Adevarul este ca nu sunt. Dovada sta frenezia cu care voteaza, cand i se ofera sansa sa-si aleaga conducatorii, cercetati penali, incompetenti, caricaturi sau si mai grav: personaje care le au pe toate astea la un loc.

Euroscepticismul si criza

Lipsa de orizont resimtita acum a mai dezarmat Romania, la o scara mult mai mare, imediat dupa mineriadele din '90. Atunci, sperantele au murit pe termen lung iar disperarea i-a impins pe multi sa emigreze. Si acum, mineriadele televizate, cu cercetati penali agresand continuu justitia si statul de drept, induc lehamitea instalata in societate in urma cu 20 de ani. Si conducatorii, dar si poporul e gresit. Fara valori si repere, el trebuie cumva reparat, ca sa-si poate schimba, apoi, in mod corect, conducatorii.

L-ati auzit pe Verheugen, fostul comisar european? A spus de curand ca Romania si Bulgaria nu sunt copiii-problema ai sistemului, si ca, in absenta calitatii de state comunitare, consolidarea democratica nu s-ar fi produs in aceste tari. Dar tot el spune insa ca reputatia UE a fost grav afectata odata cu primirea celor doua tari. Exasperarea e deja un loc comun la Bruxelles, in raport cu tarile din Est, in special cu noi si vecinii de la Dunare.

Drept raspuns, in aceste tari risca sa castige teren discursul euro-sceptic si anti-occidental, predicat de populisti sau grupuri interesate sa exploateze nenorocirile aduse de criza economica. Reprezentanti ai Bancii Nationale avertizeaza tot mai apasat ca rezistenta populatiei la reforme este din ce in ce mai dura din cauza populismului unor politicieni.

Antioccidentalism latent

Avem apoi fenomene protestatare noi, pe langa miscarile sindicale clasice. Revoltele impotriva bancilor, organizate pe internet, contin in subtext un mesaj profund anti-occidental. Ele, revoltele, pleaca de la abuzuri reale, nu imaginare, dar pot fi deturnate pe parcurs in scopuri politice. Exploatate politic, efectele crizei mondiale pot face ravagii in tarile cu democratii fragile. Simbolul sifonat al capitalismului, bancile au tratat noile piete din Est cu lacomie, s-au cartelizat rapid si au profitat din plin de ingaduinta Guvernelor si Bancilor Nationale. Vom vedea daca pe desfasuratorul facturilor lasate in urma de banci vom plati si un pret politic.

Apoi, razboiul declarat de opozitie Fondului Monetar International si, implicit, Comisiei Europene, exprima, in esenta, refuzul modernizarii rapide. Asistam la asaltul falselor solutii. Populismul predica dispretul fata de etica muncii si vinde paradisuri iluzorii. Toate acestea la un loc ar putea fi speculate, la un moment dat, de forte interesate sa puna sub semnul intrebarii succesul integrarii in UE si sa scoata Romania de pe orbita euro-atlantica.

In discursul tinut de Traian Basescu in Parlament pe data de 21 septembrie, ideile despre modernizarea statului, despre reforma Constitutionala, care au tinut capul de afis in primul sau mandat, au fost expediate la final, in cateva cuvinte. In mod realist, fara majoritatea necesara de doua treimi in parlament, seful statului a abandonat cauzele pierdute. S-a multumit cu un discurs corect despre bani, munca, despre abuzul asistential si supravietuire. Ceva mai realist, dar fara anvergura istorica visata in urma cu ceva timp.

  • O prima concluzie: schimbarile se produc, dar lent si mult sub ritmul occidentului. Ecartul dintre populatiile din Est si comunitatile din Vest se largeste periculos. In tot cazul, progresul este perceput vag la nivel personal, mai ales de catre generatia care se apropie azi de 40 de ani. O generatie ajunsa la limita rabdarii, care simte ca si-a ratat tineretea inaintand in ritm de melc. Ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Mark Gitenstein, a facut recent o observatie cruda, dar cu un sambure de adevar prea dureros pentru a fi rostit public: "Revoluţia a avut loc cu 20 ani în urmă. Părerea mea umilă şi personală este că mai nimic nu s-a schimbat în primii cel puţin zece ani. Odată cu alegerea lui Emil Constantinescu lucrurile au început să se schimbe", a susţinut ambasadorul SUA.
  • O a doua concluzie: modernizarea va avea un adversar letal in criza economica, pe langa inamicii naturali, mosteniti din comunism. Tot mai putini politicieni, intelectuali si lideri de opinie vor fi dispusi sa se sacrifice si sa sustina masuri impopulare, dar obligatorii, pentru iesirea Romaniei din mocirla populismului pagubos si din sfera oligarihilor, dezavantajati de regulile democratiei functionale de tip occidental. In mod paradoxal, fortele politice care inca mai forteaza reforme comit, in paralel, erori inadmisibile, si imping statul, in mod fatal, in bratele adversarilor terapiilor de soc.
  • Si a treia concluzie: revine unei elite minoritare, din politica, justitie, presa si alte domenii cheie, rolul dificil de a se bate mai departe - individual sau asociati in proiecte noi si credibile - pentru principii democratice, pentru economie de piata reala si pentru un stat functional, chiar daca activistii progresului dau astazi semne de resemnare si cocheteaza cu abandonul. Ceilalti nu obosesc, niciodata.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














12889 vizualizari

  • -44 (72 voturi)    
    wow! (Joi, 23 septembrie 2010, 20:18)

    db [anonim]

    ma uimiti, d-le T.! ati avut puterea sa recunoasteti frauda din parlament si, implicit, sa-i dati o palma Robertei A. si, mai ales, lui Traian B...
    pt. asta chiar as putea sa va felicit dar n-o fac! de ce? pt ca nu cred in buna-credinta a dvs! mai degraba cred ca incepeti sa va re-orientati sluj-ul //(editat de HotNews.ro)
    • +18 (34 voturi)    
      Da si eu ma miram... (Joi, 23 septembrie 2010, 20:30)

      bgd [utilizator] i-a raspuns lui db

      Oricum...bun articol, si are MARE MARE dreptate.
      • -12 (26 voturi)    
        Liiceanu presedinte !!! (Joi, 23 septembrie 2010, 21:15)

        Andy [anonim] i-a raspuns lui bgd

        Bun articol.

        Ce ce nu candideaza Licceanu sau Cartarescu la presedentie ?
        • +17 (33 voturi)    
          De ce? (Joi, 23 septembrie 2010, 23:53)

          emigrantul [anonim] i-a raspuns lui Andy

          Recent aici in Madrid am fost la o scara de bloc sa vad un mic ciubuc , dar inainte seful de scara care m-a sunat sa vin, nu ma cunostea, i-a ramas nr de tel. la mine si ca un defect profesional ii caut nr pe google sa vad daca mai gasesc ceva informatii despre om. In cazul asta aparea ceva informatii, juca sah la concursuri prin madrid, m-am zis, omul asta are un IQ mare, ca doar nu bati 2-3 cartere la sah asa usor, cand m-am intalnit cu el, era un om la 50 de ani, educat si foarte timid. Deci Cartarescu poate gandi bine dar nu are stomacul gros sa digerel 50 de atacuri zilnic ca Basescu. Parerea mea este ca ro. nu-l merita pe Basescu, care momentan a invins sistemul.
          • -7 (19 voturi)    
            Poate vrei sa spui ca a fost invins de sistem. (Vineri, 24 septembrie 2010, 7:59)

            bgd [utilizator] i-a raspuns lui emigrantul

            Nu neaparat el ca persoana, ci el ca ideea care o reprezenta la inceput...."schimbarea".
            Tu din Madrid nu vezi lucrurile asa cum sunt in tara. Tara e in haos prietene.
            • +14 (20 voturi)    
              . (Vineri, 24 septembrie 2010, 9:44)

              sache [anonim] i-a raspuns lui bgd

              tara e in haos pt ca oamenii ignoranti sint prea multi si sint manipulati prea usor. inghit pe nerasuflate orice gogosi li se servesc la tv
              • +3 (3 voturi)    
                E STEREOTIP (Vineri, 24 septembrie 2010, 12:31)

                alt db [anonim] i-a raspuns lui sache

                Actioneaza Principiul lui Peter vezi http://ro.wikipedia.org/wiki/Principiul_lui_Peter. E valabil in taote sectoarele de activitate si in toate societatile. P-afara lumea misca cate ceva sa nu cada in capcana principiului, pe aici sunt doar ilustrari ale dezastrelor pe care le provoaca principiul - actioneaza by the book.
              • +7 (7 voturi)    
                Si nu numai... (Vineri, 24 septembrie 2010, 12:55)

                bgd [utilizator] i-a raspuns lui sache

                E o problema majora de atitudine, lipsa de educatie si de bun simt... Societatea romaneasca e la pamant..si de aici toate problemele cu care ne confruntam.
                Incercari de manipulare sunt peste tot, insa nu peste tot functioneaza.
                Putem lejer arunca vina pe televiziuni...insa acele televiziuni functioneaza in baza unor legi, legi ce trec prin Parlament. Parlament format din oameni pe care NOI ii votam.
                Un cerc vicios pe care numai noi il putem rupe. Nu ne putem astepta de la alesii nostri sa o faca, pt ca lor le convine situatia...
                • 0 (4 voturi)    
                  SOLUTII ? D-le Tapalaga propuneti ceva ? (Vineri, 24 septembrie 2010, 15:40)

                  Cristi [anonim] i-a raspuns lui bgd

                  Asadar domnilor aceasta este problema, foaret bine sintetizata de dl Tapalaga.

                  CARE SUNT SOLUTIILE ?
                  (In alte timpuri s-a adus rege strain pentru ca romanii nu se mai intelegeau om cu om)
                  • +4 (6 voturi)    
                    Solutii? (Vineri, 24 septembrie 2010, 17:04)

                    aurelian [anonim] i-a raspuns lui Cristi

                    Rege a fost adus intradevar intr-un moment in care Romania era intr-o situatie similara celei de acum.
                    Dar stii care a fost concluzia lui dupa citeva luni de zile?
                    "Poporul roman se afla intr-o situatie fara iesire. Nu este in stare sa se conduca singur, dar nici nu accepta sa fie condus de altcineva"
                  • +6 (6 voturi)    
                    Solutia (Vineri, 24 septembrie 2010, 21:51)

                    Geo.B [utilizator] i-a raspuns lui Cristi

                    Mai tu chiar vrei mura-n gura?!!!
                    Cineva trebuie sa iti indice in scris solutiile si pasii? Ce, tu nu poti singur sa gandesti?!
                    D.T. iti spune pe degete practic care si unde sunt PROBLEMELE, iar tu ce ai inteles? Ca trebuie sa iti zica acuma si solutia? Gandirea ta de om care asteapta solutia de sus, asta e problema! Lipsa de reactie si initiativa publica, asta e boala societatii, impreuna cu coruptia, cumetrismul si absenta de la vot! Rezolva toate astea, fii lider de opinie, promoveaza o alta atitudine civica printre cunoscuti si o sa vezi si solutia!
              • +6 (6 voturi)    
                :) (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 9:11)

                alex [anonim] i-a raspuns lui sache

                Felicitari pentru sinceritate domnule Tapalaga !
                Am simtit tristete in articol, probabil ca e si tristetea multor romani, care ma incearca si pe mine cateodata.

                Cred ca discursul presedintelui ne-a facut sa avem asteptari mari fata de modernizarea romaniei, dar sa fim realisti, un om impreuna cu cativa jurnalisti, intelectuali nu pot trage dupa el o tara intreaga. Sunt multi oamnei care sustin schimbarea si nu se exprima public.

                Schimbarea are nevoie de TIMP.
                Schimbarile profunde se produc incet.
                Cum ar putea un popor care s-a obisnuit cu o atitudine de victima de sute de ani sa se schimbe in cativa ani si sa adopte o atitudine de invingator, de luptator?!. A lupta nu inseamna a striga insulte la mitinguri.
                Eu zic sa avem rabdare, intelgere cu noi si cu ceilalti, si atunci cand suntem pe pozitii contrare cu ei. Sa cautam sa intelgem ce-i face sa fie rezistenti la schimbare. Si sa nu le cerem mai mult decat pot.
                Unii oameni n-o sa se schimbe niciodata, se tem.
                Schimbarea care pare lenta pentru unii s-ar putea sa fie rapida si brutala pentru cei care se adapteaza mai greu.

                Chiar daca ne mai impiedicam, facem pasi inapoi, cred ca e important sa perseveram in a merge inainte.
          • -10 (20 voturi)    
            stai acolo (Vineri, 24 septembrie 2010, 8:52)

            Sorin [anonim] i-a raspuns lui emigrantul

            Stai acolo si viseaza! Cum sa invinga Basescu sistemul, cand el e reprezentantul sistemului profund corupt si care se dezvolta pe noi coordonate, sub patronajul presedintelui.
            Dl Tapalaga zice bine, dar tarziu. Si, oricum face jocul dupa cum primeste misiunea. Am spus asta pentru cunoscatori.
          • -4 (12 voturi)    
            esti naiv! (Vineri, 24 septembrie 2010, 9:28)

            kitto [utilizator] i-a raspuns lui emigrantul

            esti naiv rau!
        • 0 (0 voturi)    
          pai sa vedeti..... (Duminică, 26 septembrie 2010, 13:37)

          de 'aia'..... [anonim] i-a raspuns lui Andy

          ei sunt buni la 'vorbe'... la strans banii NU; toate afacerile lor, mai ales ;a Humanitas, sunt asa ca painea gratis data saracilor... nici nu te poti atinge de o carte de la ei
      • +29 (31 voturi)    
        Este cel mai bun articol... (Joi, 23 septembrie 2010, 23:02)

        Mircea [anonim] i-a raspuns lui bgd

        ...pe care l-am citit in ultimii 10 ani despre societatea romaneasca. Asa cum este ea.
        • -6 (28 voturi)    
          psd + pnl (Joi, 23 septembrie 2010, 23:51)

          gogu [anonim] i-a raspuns lui Mircea

          toate problemele pe care le are romania astazi sint din cauza guvernarilor pnl si psd
          plus ca in prezent aceste partide antiromanesti arunca cu noroi in basescu si in pdl si nu-l lasa pe boc sa guverneze
        • -5 (17 voturi)    
          Da, dar... (Vineri, 24 septembrie 2010, 8:55)

          Sorin [anonim] i-a raspuns lui Mircea

          E cel mai bun semnat de dl. Tapalaga.
          Si avizat de sefii sai mai mari in grad.
      • +21 (23 voturi)    
        istoria ne spune (Vineri, 24 septembrie 2010, 7:08)

        bula [anonim] i-a raspuns lui bgd

        ca pe nemti i-a civilizat Bismarck (a coborat disciplina din pod), iar Austria sub Maria-Tereza a facut saltul inainte -pe care noi il vedem in Ardeal (curatenie in curte si pe strada, cartea funciara si mai zicem..). Noi am introdus o democratie originala tip Iliescu in care orice se contesta si nu se face mai nimic. Sperante sunt: la Dacia se munceste altfel decat acum 10 ani (si se pierde mult mai putin timp), la Nokia incepe sa se munceasca ca in Germania nu ca in Rusia, la OMV e altfel si parca la Carrefour sunt mai politicosi decat la buticul din colt.
      • -1 (1 vot)    
        debusolat... ba din contra.... (Vineri, 24 septembrie 2010, 20:11)

        wow 02 [anonim] i-a raspuns lui bgd

        prea bulolat de hotii care mezeaza pe prostia umana si educatia altora......
    • +20 (24 voturi)    
      Raspuns (Joi, 23 septembrie 2010, 20:56)

      Vizitiul [utilizator] i-a raspuns lui db

      Doar de atat sunteti capabil sa comentati in urma acestui articol plin de fapte?

      Bravo :)

      @ Dan Tapalaga: Trecand peste structura oarecum ciudata a articolului, acesta prezinta situatia asa cum este si din pacate cu astia defilam. Stiti ca exista partidul NPCR nu? Este inregistrat si nu m-ar mira sa adune adepti, in ritmul asta.

      Felicitari pentru articol!
    • +12 (18 voturi)    
      Mda (Joi, 23 septembrie 2010, 21:07)

      eu [anonim] i-a raspuns lui db

      Avand in vedere ca nu e frumos sa injuri, iti spun doar atat: te injur! te injur din tot sufletul!
      Tampitule!
      • +5 (13 voturi)    
        Corectie (Joi, 23 septembrie 2010, 21:55)

        eu [anonim] i-a raspuns lui eu

        Ma refer la cel care a scris comentariul, nu la Dan Tapalaga!
    • -17 (23 voturi)    
      Vina aruncata asupra tuturor => diversiune. (Joi, 23 septembrie 2010, 22:02)

      andreiutz [utilizator] i-a raspuns lui db

      Deci d.ul Tapalaga ne scoate acum pe toti vinovati pentru ce se petrece in tara. Sa intelegem ca cei aflati la putere vad ca nu mai au pe unde scoate camasa de marile tampenii pe care le fac si incearca sa ne abureasca ca toti suntem vinovati. Rusine d.ule Tapalaga, starea in care se afla acum Romania este cauzata de conducatorii din ultimii 70 de ani si nu romanilor. Conducatori pe care am fost siliti sa-i acceptam sau siliti sa ii votam din lipsa de alternative. Liderii sunt cei ce pot schimba f multe intr-o tara. Nu suntem barbari d.ule Tapalaga, trebuie doar sa ne distrugem liderii actuali pentru a reusi sa ridicam capul la suprafata.
      • +13 (15 voturi)    
        Cine a zis.. (Vineri, 24 septembrie 2010, 4:17)

        Cris [anonim] i-a raspuns lui andreiutz

        ..că fiecare popor are conducătorii pe care îi merită?
      • +11 (11 voturi)    
        vina nu e niciodata a noastra (Vineri, 24 septembrie 2010, 10:56)

        codo [utilizator] i-a raspuns lui andreiutz

        Conducatorii de care pomeniti nu au venit de pe Marte, sunt din randul nostru, oglinda fidela a natiei care suntem. Asa ca rusine noua ca doar atat am putut.
    • +11 (13 voturi)    
      Grecia si Romania (Joi, 23 septembrie 2010, 22:41)

      aaa [anonim] i-a raspuns lui db

      Articol excelent despre ce s-a intampla in Grecia. Asemanarile cu Romania sunt de-a dreptul inspaimantatoare:

      http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010
    • +3 (15 voturi)    
      Mai rasfirati baieti, mai rasfirati! (Vineri, 24 septembrie 2010, 9:19)

      Scippio [anonim] i-a raspuns lui db

      Nici eu nu cred in buna ta credinta ci cred ca trebuie sa dai fuguta la partid ca se da solda ! Am observat ca sunteti masiv pe baricade de cand papusarii din umbra agita tot mai tare sforile lui Ipocrin si Victoras, Nu pot sa cred ca e o simpla coincidenta faptul ca in ultima vreme apar imediat primele comentarii exclusiv negative cand inca nici n-a apucat sa se "usuce cerneala" pe articolele de pe hotnews
  • +37 (41 voturi)    
    De salvat, arhivat, pastrat ... (Joi, 23 septembrie 2010, 20:22)

    Radu [anonim]

    Acest articol trebuie salvat undeva pentru a putea fi recitit peste ani!

    Multumesc pentru articol, dl. Tapalaga.
    • +13 (17 voturi)    
      Arhiva statului roman are cam 150 de ani (Joi, 23 septembrie 2010, 20:38)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui Radu

      de cand Caragiale a indosariat-o si dat-o spre executare posteritatii... in vecii vecilor amin!
    • +25 (29 voturi)    
      "Ceilalti nu obosesc, niciodata." (Joi, 23 septembrie 2010, 20:41)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui Radu

      Fi tu insuti schimbarea pe care o vrei in lume - Ghandi.

      Nu trebuie abandonat ci din contra trebuie continuat lupta pentru modernizarea acestei tari. Trebuie trasi de maneca cand gresesc, vezi votul Legea Pensiilor, pastrat in memorie, acestia sunt cu acestia trebuie sa mergem mai departe. Acele schimbari constitutionale sunt doar amanate cu 1-2 ani, atat. Peste un an situatia economica va fi alta. Pana atunci trebuie modificat, modernizat, schimbat CE SE POATE.

      Asta este, viteza melcului ... mama ei de viata ... dar mai rau este daca renuntam.

      "Ceilalti nu obosesc, niciodata."
      • +2 (2 voturi)    
        :) (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 9:17)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Radu

        de acord cu tine si cu Ghandi !
  • +24 (26 voturi)    
    Corect (Joi, 23 septembrie 2010, 20:37)

    Ruxandra [anonim]

    Bravo Dan, corect!
  • +20 (22 voturi)    
    Excelent (Joi, 23 septembrie 2010, 20:37)

    SM [anonim]

    Primul pas in vindecarea oricarei boli e in mod necesar diagnosticul.
    De foarte putine ori vad in presa scris cu negru pe alb ca, de fapt, boala Romaniei e insasi spiritul ei. Politicienii (sau, mai general spus, liderii) sunt doar un avatar al 'poporului'. Nu sunt nici mai rai nici mai buni. Astia suntem.
    Dar daca incepem sa ne vedem in oglinda asa cum suntem, atunci restul e doar o functie de timp.
    Inca sunt 'cautiosly optimistic'. Ce-i drept, din afara sistemul, ceea ce probabil face mai usor lucrul asta! :)

    Nu sunt de multe ori de acord cu dvs. (mai ales referitor la articolele pe care le percep ca fiind usor partinice) dar de data asta, chapeau!
  • -5 (25 voturi)    
    dezamagitor (Joi, 23 septembrie 2010, 20:37)

    luci [anonim]

    cu tot respectul pentru curajul din campanie, incercati subiecte mai usoare. altfel riscati un articol dezlanat, plin de metafore sablonistice si de exaltari usor penibile daca nu stapaniti cu adevarat "pana".
    in ceea ce priveste fondul, prea multa dezamagire incercati de la o vreme, Dle Tapalaga, aproape de ca si cum ati fi asteptat sa fiti rasplatit pentru "efortul" din campania electorala si acum defulati cu toata dezamagirea mediocritatii.

    si nu, nu aveti dreptate, nu cocheteaza nimeni cu abandonul atata timp cat continua cu incapatanare sa isi sustina principiile, fie si in ciuda unei din ce in ce mai anemice sustineri. si cred ca asta este progresul adevarat. daca nu ne mai putem invata parintii ca nu vrem sa traim ca ei, macar sa ne invatam copiii.

    cu siguranta ca nu vom reusi insa cu mai-sus vizibila falsa modestie in a detine cheia adevarului generatiei sale. adica a dumneavoastra.
    • +11 (13 voturi)    
      Lamurire (Vineri, 24 septembrie 2010, 8:03)

      Dorin Bretan [anonim] i-a raspuns lui luci

      Viata de zi cu zi demonstreaza spusele lui Dan Tapalaga. Sigur ca noua nu ne place sa privim adevarul in fata si apoi sa vedem ce e de facut. Pentru ca nu ne place sa avem ceva de facut. Sa faca altii si noi sa barfim pe la colturi. Dumneata esti esxemplul viu al carcotelii anonime! Ca sa arunci piatra trebuie sa demonstrezi ca esti curat si dumneatale nu poti sa demonstrezi nici macar ca esti !
    • -8 (12 voturi)    
      Impresie (Vineri, 24 septembrie 2010, 8:43)

      Hunyadi Janos [anonim] i-a raspuns lui luci

      impresia mea este ca Dl Tapalaga, partizan al Dl Basescu, incepe sa intrezareasca prin aburii rozalii care se risipesc incet, adevarata personalitate a Presedintelui...un amestec pitoresc de erou de manea si de politician roman de duzina.
      • +8 (10 voturi)    
        Uite ca nu e Basescu (Vineri, 24 septembrie 2010, 9:29)

        Dorin Bretan [anonim] i-a raspuns lui Hunyadi Janos

        Aici nu e vorba despre Basescu , Iliescu, Constantinescu...si toti ceilalti escu sau ne-escu. E vorba despre noi toti. Ma sperie cand vad ca pe orice subiet e cineva care ne imparte tot timpul intre Basescu si anti Basescu , romani si unguri, crestini si musulmani. Avem TOTI o problema de vreme ce exista o majoritate care are aceasta problema. Anihiland orice tentativa de unitate de scop si gandire ne facem rau singuri(si bine celor dupa ce ne-au separat in grupui-grupulete ne pot manevra dupa bunul plac)
        • 0 (6 voturi)    
          E vorba de noi toti, intradevar, (Vineri, 24 septembrie 2010, 10:22)

          Constantin [anonim] i-a raspuns lui Dorin Bretan

          si ne cunoastem foarte bine intre noi. Aici,in Romania, viata se joaca cu piesele negre si nu cele albe la care viseaza cei de pe Hotnews.
  • -11 (19 voturi)    
    slabutz (Joi, 23 septembrie 2010, 20:44)

    Tim [anonim]

    Draga Dan,

    E chiar asa de greu de inteles ca in tara asta lupta fosta nomenclatura cu securitatea? Acum a invins securitatea. SIMPLU. Daca te vei uita prin zona puterii gasesti tot felul de indivizi casatoriti ba cu fiice de ofiteri de securitate ba cu un trecut dubios prin zona asta. Referitor la lupta cu bancile gresesti amarnic cand spui ca e anti-occidentala. Se pare ca mai ai o gandire de anii 90. Dimpotriva eu consider ca e o prima miscare de tip civic e adevarat ca impinsa de la spate de criza. Imi place si ddetrunarea cu Parlamentul care e de vine. Pai principala vina o are Anastase...Ce sa mai zic Dane daca ti-e frica sa spui adevarul nu prea mai conteaza ce mai spui...
  • -5 (15 voturi)    
    partial de acord (Joi, 23 septembrie 2010, 20:45)

    anonim [anonim]

    Domnule Tapalaga, sunt partial de acord cu unele afirmatii, dar cred ca gresiti in unele concluzii la care ajungeti:
    1. revolta impotriva bancilor nu este un protest anti occidental. Multi din cei care au luat credite cu valori mai mari erau din clasa de mijloc, oameni care au vazut Occidentul si nu cred ca nu l-au apreciat. E vorba de politica de haita dusa de bancheri aici - cu rate de la dobanzi imense fata de aceleasi tari din Occident, cu clauze imposibile in Vest, cu comisioane peste comisioane samd. Pur si simplu oamenii au ajuns sa spuna: Ajunge, ne-ati furat destul!
    2. deficitul de incredere in politicieni este imens si, daca Doamne fereste lucrurile vor degenera, imi pare ca toate institutiile vor fi maturate. Iar aici, din pacate, Emil Constantinescu cu CDR si Traian Basescu cu Alianta DA au dat loviturile decisive increderii acelor oameni, de regula educati si din clasa de mijloc, ca se mai poate face ceva. Constantinescu a fost un impotent politic, dar Basescu nu si cu toate astea nu a facut nimic. Daca pe Emil Constantinescu nu il suspectez de rea intentie, pe Basescu da, ptr ca a incercat sa faca exact ce au facut cei de dinaintea lui, sa isi subordoneze toate institutiile statului dupa principiul Statul sunt eu, si-a promovat membrii familiei pe pozitii nemeritate, a patronat, exact ca Nastase, o mafie a unor grupuri de interese. Cred ca de aici provine decuplarea unor intelectuali de marca de proiectul Basescu si nu din prabusirea puterii in sondaje.
    3. oamenii sunt satui de incompetenta. Daca (si aici puteti sa imi dati cate minsuri vreti, dar asta e adevarul) in guvernarile PSD si chiar PNL am avut ministri competenti (in marea majoritate), guvernarea PDL este un dezastru. Fie nu au oameni de calitate, fie caracatitia clientelara a penetrat prea adanc in administratia centrala, altfel nu imi explic decizii aberante luate in ultima perioada.
  • +24 (28 voturi)    
    Excelent articol! (Joi, 23 septembrie 2010, 20:45)

    ShoboLingoZauR [utilizator]

    Singura sansa de a evolua este ca cei plecati in strainatate sa-i educe si pe vecinii si pe prietenii lor cu mentalitatea vestica atunci cand vin macar in vizite inapoi in Romania. Sincer cred ca trebuie sa fi prost sa te intorci in tara dupa ce ai prins gustul vietii de afara!

    Intr-o tara cu 50% cretini, 35% oameni de bun simt si 15 % smecheri (care exploateaza filonul de 50%), nu vei reusi niciodata sa ai masa critica pt a moderniza tara. Singura noastra sansa e ca UE si SUA sa aibe nevoie de noi. Momentan exista interes pe Romania si de-aia inca nu ne prabusim. Sa speram ca acest interes sa existe inca vreo 30 de ani de-acum inainte pt. a avea timp sa devenim un stat cat de cat functional si cu oameni un pic mai luminati la minte!
  • -16 (22 voturi)    
    Ai obosit Dan Tapalaga? (Joi, 23 septembrie 2010, 20:50)

    aac [utilizator]

    Las ca-ti trece instantaneu daca vine che gargara la putere.
  • +8 (16 voturi)    
    eroare! (Joi, 23 septembrie 2010, 20:50)

    srpc [utilizator]

    revoltele impotriva bancilor nu reprezinta antioccidentalism ci antiescrocherie, stimate domn! a, daca escrocheria bancara o fi specifica Occidentului, asta e, suntem si antioccidentali!
  • +10 (14 voturi)    
    Fain articol (Joi, 23 septembrie 2010, 20:58)

    biazofia [anonim]

    dle Tapalaga, e o teză închegată, o panoramă gândită si justa. Asta daca admitem ca modelul Occidental e singura civilizatie posibila si ca orice este inafara ei e barbarie. Cum puneti dvoastra problema e exact cum gandeau romanii plecati in campanii de cucerire, pentru care civilizatia se sfarsea cand ieseau pe poarta cetatii de pe 7 coline :). Or, recenta discutie a politologilor este daca e necesar (in spiritul democratie al recunoasterii alteritatilor) sa identificam europa de vest cu cea de est (sau centrala, sau de sud-est) sau e o diversitate in unitate pe care occidentul trebuie sa si+o asume fara pretentii colonialiste... Deci nu sunt de acord ca romania trebuie sa urmeze un model occidental ca sa se civilizeze, dar sunt de acord ca in acest moment e o tara neguvernabila.
  • +6 (8 voturi)    
    Profetii indecente despre tara mea (Joi, 23 septembrie 2010, 21:08)

    Doru BARBU [anonim]

    http://dorubarbu.blogspot.com/2010/05/profetii-indecente-despre-tara-mea.html
  • +14 (16 voturi)    
    schimbari... (Joi, 23 septembrie 2010, 21:09)

    UnCapsunarCanadian [anonim]

    o tara nu se poate schimba asa usor cu una cu doua si poate o comparatie cu celelalte (foste) tari socialiste ar fi mai utila... Brucan a fost primul care si-a dat seama de asta...

    Acum cativa ani in Canada noaptea pe un canal de stiri se dadeau reluari ale jurnalelorde acum 20 si ceva de ani... Era fascinant pentru mine sa privesc acele jurnalele dupa atatia ani. Poate ca n-ar fi idee rea ca TVR sa dea reluari de acum 20 si ceva de ani ale jurnalelor, cenaclului Flacara, etc. Asta asa pentru a mai readuce cu picioarele pe pamant nostalgicii comunismului...

    Cat despre comportment in general cititi articolul acesta ( http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010 ) despre greci si coruptia de acolo... Ceea ce e in Romania e joaca de copii... Ce sa mai vorbim despre ziaristii impuscati prin Bulgaria si Rusia?

    numai bine
    UncapsunarCanadian

    PS: -Daca caderea comunismului a insemnat o pierdere pentru cineva, aceea o fost pentru cei din Vest. Pina la caderea comunismului, de bine de rau comunismul tot mai era amenintare... Dupa ce comunismul a cazut au inceput taierile la capitolele sociale, mutarea productiei si a joburilor bine platite din productie in China, etc
    -Cel mai important si mai important e ca alta societate mai buna decat capitalism nu exista... Cine crede altfel se inseala...
    • +6 (10 voturi)    
      Vai ce vremuri rele traim ... (Vineri, 24 septembrie 2010, 0:45)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui UnCapsunarCanadian

      "... taierile la capitolele sociale, mutarea productiei si a joburilor bine platite din productie in China, etc"

      Acum ~300 de ani, cand a inceput revolutia industriala, oameni au atacat utilaje agricole si s-au opus modernizarii.

      Astazi multa lume se plange de outsourcing ...

      Am o mica idee de cum este in Canada, am fost de cateva ori la rude, in Toronto. Ei sunt in Ca din 1998.

      Este un lucru rau outsourcing si mutarea productiei in China si India? Dar cand au sa existe roboti sa faca aproape TOATA munca fizica oamenilor cum va fi?
      Te plingi ca au plecat joburile din Canada si State? Si ca au venit in Ca multi asiatici in ultimi ani? Te plingi degeaba, mutarea productiei a intarziat doar momentul dezvoltarii robotilor ... In timpul vietii noastre vom vedea cum se diminueaza SI MAI MULT numarul locurilor de munca.

      Ajutor social de tip grecesc, balcanic, etc.? Acela nu este ajutor ci idiotenie socialista care face mai mult rau prin nemunca.

      Lumea in care traim se schimba cum s-a mai si schimbat de-a lungul istoriei, nu o sa opreasca asta cineva!
      Invata inca cel putin o meserie altfel ...
  • +13 (15 voturi)    
    99% de acord cu articolul (Joi, 23 septembrie 2010, 21:09)

    kozmo [anonim]

    Foarte bun articolul. Voi spune doar cu ce nu sunt de acord:
    "Revoltele impotriva bancilor, organizate pe internet, contin in subtext un mesaj profund anti-occidental."

    Procesele inaintate bancilor in instanta au ca scop aducerea contractelor in conformitate cu legile in vigoare (nu doar OUG 50/2010, ci legi care erau in vigoare la data semnarii contractului si care au fost de la bun inceput sau pe parcurs incalcate de catre banci)
  • -5 (11 voturi)    
    Precizare (Joi, 23 septembrie 2010, 21:37)

    tot eu [anonim]

    Am folosit acel limbaj agresiv la adresa primului comentariu, nu la adresa lui Dan Tapalaga, pe care il respect foarte mult. Pur si simplu m-am enervat citind acel comentariu.
  • -1 (11 voturi)    
    kamikaze (Joi, 23 septembrie 2010, 21:39)

    un roman kamikaze [anonim]

    Daca maine as sti ca macar jumatate din parlamentarii nostri iubiti ar peiri in urma unui atentat kamikaze....m as sacrifica,cu siguranta as face un bine Romaniei.
  • +9 (11 voturi)    
    Corect (Joi, 23 septembrie 2010, 21:40)

    Rafaila [anonim]

    As fi vrut sa pot sa nu iti dau dreptate, Dane, bre. Dar si de aici, de afara, la fel se vede. Corect, n-ai ce-i face, asta e. Te felicit!
  • +4 (8 voturi)    
    iluzii (Joi, 23 septembrie 2010, 21:41)

    eugeni [anonim]

    Iluzii au fost si mai sunt inca. Numai ca nu aceleasi de acum 2-3-4-5-6 ani. Totul se misca si evolueaza
    Iluziile au un caracter pasiv de reverie si contemplare sunt destinate sa nu se implineasca. Nu ar trebui sa vorbim de idealuri si ideologii? implicit inseamna si ceva actiune?
  • +9 (11 voturi)    
    Exemplara analiza (Joi, 23 septembrie 2010, 22:02)

    cris [anonim]

    Deocamdata analiza organizeaza multe din ideile momentului.
  • -7 (9 voturi)    
    Basesc, SOV si Felix NU OBOSESC NICIODATA. (Joi, 23 septembrie 2010, 22:02)

    marea [anonim]

    Basescu n-a vrut niciodata modernizarea statului
    Dac-ar fi vrut-o, si-ar fi atras populatia alaturi de el, asa cum SOV si Felix au stiut s-atraga populatia aalturi de PSD


    In loc sa faca asta, i-a lasat cu buna stiinta pe SOV si Voiculescu sa transforme populatia intr-o turma infometata de pomeni.
    Basesc, SOV si Felix joaca in aceeasi piesa: EI NU OBOSESC NICIODATA.
  • -1 (9 voturi)    
    viata-i grea dar trece (Joi, 23 septembrie 2010, 22:07)

    goe [anonim]

    Romania nu se va schimba niciodata, indiferent cine o va conduce. Cine e destept se salveaza pe persoana fizica (adica emigreaza). Cine mai spera inca, ala nu e prea destept.
    As vrea sa vad (de la distanta) ziua in care in Romania vor mai fi ramas numai trantorii care vor sa traiasca din munca altora, sa-i vad tavalindu-se pe jos si mancandu-se intre ei, ca niste paduchi care nu mai au pe cine parazita si cui suge sangele. Probabilitatea sa se intample asa este foarte mica, deoarece parazitul anesteziaza gazda, care continua sa il alimenteze fara sa banuiasca de ce se simte rau tot timpul. Insa doar daca se va intampla asta, Romania ar putea avea o noua sansa.
  • +9 (15 voturi)    
    debusolat, dar ma distrez (Joi, 23 septembrie 2010, 22:10)

    minus [utilizator]

    61% din cetăţeni consideră comunismul drept o idee bună. Si eu consider comunismul " o idee" atractiva. Nu sunt deloc debusolat si nu as vrea sa retraiesc intr-o tara comunista. Multumesc, refuz.

    Vad ca politicienii apeleaza astazi la ideea de solidaritate sociala. Este o idee buna. Nu sunt deloc debusolat si inteleg conceptul, dar nu vreau sa vad ca statul imi fura banii munciti pentru a sustine un sistem care nu functioneaza. Multumesc, refuz.

    Ma distreaza cand cei ce ma conduc ma cred debusolat atunci cand nu inghit gogosile lor comuniste concepute in bojdeuca de 1340 de metri pătraţi de la Snagov. Ma distreaza candoarea cu care declara “Cei care muncesc îşi permit”. Pai da, Marx ne-a invatat ca munca creează valoarea.

    Oamenii nu sunt debusolati. Din pacte pentru voi.
    Dar va inteleg: daca nu ati spune prostiile astea, ca mai ramane de facut? Sa munciti, Doamne fereste si sa creati vreo valoare?
  • +5 (7 voturi)    
    Mulţumesc din nou! (Joi, 23 septembrie 2010, 22:14)

    gabriela.anitei1260626408213 [utilizator]

    Subscriu la cele afirmate de Radu. Am să păstrez şi acest articol al dvs. ca pe o mostră de luciditate şi profesionalism.
  • +1 (15 voturi)    
    PNTCD (Joi, 23 septembrie 2010, 22:25)

    taranistu [utilizator]

    Cand o sa ii avem in Parlament din nou pe taranisti o sa avem (sper), o voce distincta si un mod mai moral de a face politica.
    www.pntcd.eu
  • -6 (12 voturi)    
    Se-ntorc cocorii ?! (Joi, 23 septembrie 2010, 22:38)

    Radu Humor [anonim]

    O analiza destul de exacta a unei situatii la care am ajuns si cu sprijinul substantial al unor ziaristi ca Tapalaga !
    Asteptam asemenea luari de pozitie, si nu exact contrariul lor atunci cand se mai putea face ceva ! Dar atunci Cartarescu, Manolescu si acest prea mic pentru un razboi atat de mare, care semneaza articolul erau cu toti pe coverta marinelului, contribuind si ei cat au putut , la pervertirea cu buna stiinta a votului, mai ales printre intelectualii care erau inca nehotararti.
    Asa ca schimbarea de macaz nu mai poate constitui o surpriza , ci doar o prevazatoare pozitionare vis-a-vis de coborarea vertiginoasa in care se afla cei pe care anterior i-au sustinut cu aceeasi convingere, dar cu rezultate mult mai catastrofale pentru Romania. Pentru c aacum la concluziile lor au ajuns, si inca cu mult inainte, toti oamenii cu capul pe umeri.
    Acum astfel de articole nu afecteaza(paradoxal) opinia publica, ci doar ii pozitioneaza in niste pol pozisan viitoare !
    Nu tine !
  • +6 (12 voturi)    
    comentarii la comentariu (Joi, 23 septembrie 2010, 22:47)

    Andrei T [anonim]

    Inca cu timiditate, comentatorii nostri politici acorda importanta rolului Rusiei in ceea ce se intampla in Europa de Est. Este spaima inca atat de mare incat blocheaza orice incercare de analiza a rolului Moscovei in ceea ce se intampla in Romania, mai ales acum, cand clasa politica s-a impartit clar in doua si partea care e adepta occidentului risca sa piarda din nou teren, poate pentru mult timp? Este asa de mare riscul in a recunoaste in mare parte din membrii conducerii PNL si PSD agenti de influenta ai Moscovei? Ca incercarea celor doua partide in a impiedica o activitate functionala a Guvernului si a Parlamentului are in spate o comanda externa? Pentru ca nu e greu de priceput cui foloseste haosul promovat de aceste doua forte politice. Lor, ca organizatii apte de a prelua oricand guvernarea, actuala situatie perpetuata s-ar putea dovedi, in lipsa unui sprijin extern masiv, mortala. Numai executarea unei comenzi rusesti, cu promisiunea unui sprijin exterior la momentul necesar, sprijin platit cu transformarea Romaniei intr-un satelit rusesc, poate explica activitatea atat de frenetica a unei parti a clasei politice si a a unei mari parti a presei. Ca nu este imposibil ca acestia sa aiba castig de cauza se poate vedea ce s-a intamplat in Ucraina, Moldova si in Polonia, unde, dupa lichidarea elitei anti-ruse a venit la conducere un guvern care a facut din relatiile bune cu Moscova pilonul de baza. Sub privirile plictisite ale occidentului.
  • +10 (12 voturi)    
    Despre perspectiva (Joi, 23 septembrie 2010, 23:00)

    V. Istina [utilizator]

    Lucida. Laudabil mai cu seama efortul de a idepasi "maruntele marlanii" ale vietii noastre politice desconspirandu-le din perpectiva geopoliticii. Si atunci par monstruoase si uriase.

    Clar rolul Rusiei. Raspicat.

    Putin cam trist si deprima(n)t cand vine vorba despre elita care nu oboseste niciodata. Eu cred ca din cand in cand oboseste. E firesc. Dar isi va reveni sper. Prostia si marlania sunt constante. Inteligenta, vorba cuiva, e intermitenta.

    In plus, cred ca elita asta... in prezent e cam vlaguita, dezorientata, inactiva si tacuta. Tocmai de aceea, articolul asta e o fericita exceptie.
  • +10 (14 voturi)    
    Ocuparea spatiului public (Joi, 23 septembrie 2010, 23:10)

    Razvan_M [utilizator]

    Mai este o chestiune foarte grava care cred ca frustreaza pe cetatenii obisnuiti din Romania: spatiul public a fost ocupat de fosti securisti, fosti nomenklaturisti, fosti turnatori si de odraslele lor. Discursul public al acestor lipitori si al servitorilor lor este atat de grav viciat, incat cine-l crede traieste parca intr-o lume paralela, unde este normal sa ciordesti, este normal sa inseli, este normal sa dai peste oameni cu masina si sa scapi de parnaie, este normal sa trisezi. Totu-i sa fii poet (vezi Adrian Paunescu), sa fii intelectual, poet si foarte inteligent (vezi Vantu) sau sa ai barba si sa fumezi trabuc (vezi Patriciu).
    • +6 (8 voturi)    
      ne vom trezi, dar poate prea tarziu.... (Vineri, 24 septembrie 2010, 0:04)

      roman diaspora [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      Asta-i pretul duplicitatii noastre! I-am lasat sa-si faca de cap si suntem cu totii complici la furtul lor !
      Iar ca statul sa functioneze, trebuie ca fiecare sa nu-l scape din vedere, sa-i amendeze orice abatere, si bineinteles sa ne facem corect datoria de cetatean.
      Iar modernizarea ar trebui facuta chiar si fortat daca vrem sa ramanem in Europa, daca nu, Asia e ne ramane deschisa...
      • +4 (4 voturi)    
        Buba e veche (Vineri, 24 septembrie 2010, 13:54)

        oneone [anonim] i-a raspuns lui roman diaspora

        Nene, sistemul asta putred nu a fost creat dupa 1989, cum se amagesc unii.Vine din trecut, era bine infipt/inoculat in societatea romaneasca, doar ca dupa 1989 i s-a schimbat denumirea si s-au rotit un pic "cadrele".
        Buba e de demult......din pacate.
        Acu ne pute mai tare pentru ca dupa Revolutie speram sa scoate capul insa ne-au bagat astai inapoi in rahat.
    • +4 (10 voturi)    
      Fosti securisti.... (Vineri, 24 septembrie 2010, 2:19)

      Sarsaila [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      Ce scuza eleganta asta cu spatiul public ocupat de fosti securisti.... Cind singura carateristica a romanului este "sa moara capra vecinului" (in loc sa isi ia si el doua capre...) ce vrei mai mult? Ai tabloul: fostii securisti sint de fapt toti romanii, care sint si actuali securisti.. Securitatea nu a fost decit denumirea carateristicii noastre principale: ura si distrugerea aproapelui. Securitatea a venit ca o manusa acestui popor! Ca si comunismul de altfel... Gaura neagra! Asta sintem. Tot ce atingem se preface in ruina... Ne prabusim sub propria greutate! SIntem cea mai mare contradictie de pe planeta asta: o lipsa totala de incredere in noi mascata in acelasi timp de o grandomanie egala. Si asta duce clar la "capra vecinului": daca cel de linga tine e bun, rezulta c atu esti mai prost iar asta nu trebuie in veci sa o afle cineva, o stii doar tu. Deci sa facem orice incit vecinul sa fie adus jos! Multiplicati asta cu citeva zeci de milioane.. si aveti tabloul complet. Toti contribuim la scufundare prin simpla scufundare a vecinului. Ce sa se ridice in tara asta cind noi nu stim decit sa darimam? Si asta e foarte grav... Ne scufundam in primul rind copii, care ar putea sa ne salveze, dar preferam sa ne folosim de ei ca sa mai supravietuim noi putin. Ei, treaba lor, sa-si faca si ei copii la rindul lor si sa se ridice peste ei... desi cred ca generatiile noi accepta din ce in ce mai greu asta... deja se vede. Toata lupta atsa nu ne face decit sa devenim profesionistii apararii, defensivei.... dar atacul? Cum poti a cistigi daca singurul lucru pe care il faci e sa nu iei gol?
      ... ce securisti, nomenclaturisti fosti sau actuali?.... e simplu de tot: nu ne credem in stare de nimic si exact asta avem. NIMIC! Singurul lucru pe care ne bazam sint generatiile viitoare... in trecut nu exista nimic.
      Infernala masinarie!...
      • 0 (0 voturi)    
        bine punctat (Duminică, 10 octombrie 2010, 13:25)

        Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui Sarsaila

        Conecptul nu e romanesc. Are o componenta balcanica foarte importanta. Uita-te la toate tarile din jur. Toate sufera de acelasi complex. Asta a fost si unul din motivele conflictelor inter-ednice din spatiu fostei Iugoslavii. Uita-te la Macedonia, Bulgaria. Astea sunt surorile noastre. Ce ne-a mai salvat pe noi nitel a fost influenta germanica in spatiul transilvanean, dar pacat ca s-a terminat. Tranvilvania si-a inceput si ea degradarea accelerata.

        Salvarea Romaniei sta in sistemul de invataman. Generatia urmatoare trebuie sa fie una a elitelor. Trebuie cultivat spiritul muncii, al responasbilitatii. Generatia actuala e compromisa. Nu poti pune bazele pe o fundatie macinata. Fundatia trebuie refacuta cu beton proaspat.
    • -2 (8 voturi)    
      Nu e nicio "ocupare", e LIBERTATEA PRESEI (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:26)

      Andra [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      Asa-i zice basescu si nu cred ca vrei sa-l contrazici :)
      Se bate cu SOV, dar nu si cu "ocuparea spatiului public"
      Daca n-ar fi SOV, ar trebui sa se bata cu lucrurile cu adevarat importante.
      Deci. ticalosii ca SOV sunt niste "ticalosi extrem de utili"


      Basescu a dat libertate unor infractori sa "ocupe" tot spatiul public" iar tie-ti spune sa te uiti la desene animate, cum face el, si sa-l urasti pe vantu.

      N-ai voie sa-l contrazici pe basescu.
      Daca-l contrazici, s-ar putea sa te mai vad ca nu mai scrii pe niciun site de-al lui Vantu :))
      • +5 (9 voturi)    
        Crezi? (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:42)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui Andra

        Crezi ca tot ce gandeste cineva in lumea asta este raportat la Basescu? Poate ar trebui sa recitesti ce-ai scris inainte de a publica...
        • -1 (7 voturi)    
          Cand cel mai puternic om in stat are o problerma (Vineri, 24 septembrie 2010, 12:28)

          Andra [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

          cu presa, eu zic ca normal e sa-l bagi in seama ...
          iar tu tocmai il contrazici pe cel mai puternic om din stat, care nu cu presa - asa cum este ea acum si cum te doare pe tine – are o problema
          ci el are o problema doar cu "vantu".

          vezi ca s-ar putea ca din cauza asta sa nu mai ai voie sa scrii pe niciunul din site-urile lui vantu.... ciudata legatura, dar exista. ti-o spun din experienta.
          deci, ai grija pe cine contrazici.
  • +12 (14 voturi)    
    intr-adevar (Joi, 23 septembrie 2010, 23:28)

    Dragos [anonim]

    articolul asta ma umple de manie. ma simt intr-un moment de cumpana, de parca tara mea ezita intre Evul Mediu si Civilizatie. ma consum pentru faptul ca nu pot face nimic. ce pot sa fac eu sa schimb lucrurile? tot ce pot sa fac este sa ma comport, eu personal, asa cum as vrea sa vad ca poate sa o faca acest popor.
    m-as duce in fata Parlamentului si as striga la portavoce: "mai oameni, lasati certurile si interesle voastre patetice si meschine. chiar nu sunteti in stare sa vedeti binele comun? cine v-a luat mintile in asemenea hal incat sa nu mai stiti ce e bine? ganditi-va la saracia din tara asta, la oamenii care n-au curent electric in 2010, la copiii care merg pe jos km intregi pana la scoala, la batranii care incep sa planga cand ii intrebi ce mai fac. cine sunteti voi sa-mi furati mie tineretea cu galcevele voastre penibile? propovaduiti adevarul, responsabilitatea, competenta, bunul simt. Fiti crestini pentru o zi, pateticilor".
    Dane, din tot ce am citit scris de tine pana acum, articolul asta m-a miscat cel mai mult. seara buna
    • +8 (10 voturi)    
      Fara ironie (Vineri, 24 septembrie 2010, 7:01)

      busymind [anonim] i-a raspuns lui Dragos

      Apelul tau de durere risca sa se ciocneasca de multe spatare goale.
      O societate are nevoie de lideri.
      Intr-o vreme stateam, oarecum mirat, in fata unui post TV specializat (transmis in fiecare zi dintr-un parlament - nu e vorba de Romania). Primul lucru evidentiat dupa cateva zile (in care am avut interes) si anume - prezenta. Al doilea - prezenta liderilor in dezbateri - aproape permanenta, Al treilea - prezenta comunicarii (uneori dura dar acceptat dpdv al bunului simt.) Poate intr-o zi isi vor lua jobul in serios.
      Al patrulea - stiinta de a crea iluzia prezentei.
      p.s.
      La felul cum lucreaza domnii parlamentari din punctul meu de vedere n-ar fi eligibili nici pentru ajutor social.
  • +8 (14 voturi)    
    Ca de obicei ... (Joi, 23 septembrie 2010, 23:37)

    Daniel [anonim]

    ... Dan Tapalaga nu se dezminte. Tind sa cred ca, alaturi de Turcescu, au cam ramas singuri tinand steagul sus. Putinii care au coloana vertebrala, care nu par a fi angajatii nimanui, care fac ceea ce presa ar trebui sa faca: sa fie cainele de paza al democratiei.

    Felicitari, Dan, pentru una dintre cele mai corecte analize a societatii romanesti pe care am citit-o in multi ani...Imi dai speranta de fiecare data cand iti citesc articolele si ma faci sa cred ca mai sunt motive sa raman aici. Multumesc!
  • +8 (12 voturi)    
    identitate (Joi, 23 septembrie 2010, 23:44)

    free_symbolic [anonim]

    in 90 eram mandru de noi,de romania si visam "occident" si "orient" in arcul carpatic. chiar credeam ca un naiv ca vom reusi ca nemtii dupa 45 si in plus vom adauga o creativitate exploziva, latina. rezultatul? mineri, iliescu si gasca lui, sange din nou, prostie, prosti si oportunisti au fost lasati sa ocupe scena de cei care au ajuns cu sansa la conducerea tarii. puteam fi originali si interesanti. demni si pragmatici. am preferat sa repetam istoria noastra dureroasa. ne ofuscam acum ca elvetienii ne trateaza ca pe ultimii saraci ai europei, ca ceilalti europeni ne confunda cu rromii.
    suntem saraci, a spus-o raspicat multimilionarul videanu acum cateva ore, si nu ne permitem planuri inteligente de relansare economica. nu mai avem multe creiere, nu investim mai nimic in cercetare si asteptam sa reusim cu "banii europeni". de ce nu reusim prin noi insine dle D.T. ? pentru ca cei care sunt respectuosi cu statul sunt cei mai sanctionati iar restul profita sau incearca sa supravietuiasca.ne-a mai ramas umorul "prelucrat" de unii din serviciul roman si secret de comedie.
  • -3 (7 voturi)    
    vasco da gama (pe scurt, vax) (Vineri, 24 septembrie 2010, 0:16)

    crap [anonim]

    majoritatea tarilor central si vest europene au fost cuprinse in imperii care au supt si si-au cladit civilizatiile pe bogatiile din colonii. alte cateva tari au fost ori comercianti geniali, ori au fost sateliti directi pe langa marile puteri colonialiste. romania a avut ghinionul de a avea o conducere imbacsita, intotdeauna (inclusiv interbelic), in care din cauza saraciei coruptia masiva a existat mereu. nu putem cere taranului sa dezvolte maniere si mentalitati superioare cand el se zbate ptr existenta. mentalitatile evolueaza dupa bogatia tarii respective, la fel si cultura si starea societatii; revolutia capitalista a inceput in vest, unde exista un flux constant de resurse din exterior. la noi marii bahari luau pielea de pe om prin intermediari, in timp ce ei isi consumau tineretile si averile prin vest (monte carlo etc). noi suntem ca nobilul scapatat, ros la maneci si la coate, venit la curtea regala unde domina opulenta; n-avem maniere sau bani, si ne descurcam greu in paienjenisul relatiilor de la curte (ca daca spuneti ca nu exista nepotism sau coruptie in vest, traiti in alt univers). ca si in literatura insa, unde copilul nobilului scapatat se descurca mai bine si reuseste pana la urma sa penetreze acolo unde parintele a esuat, cred in mantuirea de maine a Ro; asta inseamna generatia urmatoare. nu poti pune la zid tara si juca teatru' intelectualului chipurile deprimat de lipsa de schimbare cand e absolut normal ca generatia actuala sa nu fie in stare sa faca tranzitia la nivel de mentalitate; nu stiu tara care sa-si fi schimbat regimul si pac! sa se fi dat cu rotile in sus peste noapte! uite la germania de est, si asta in conditiile in care nemtii au pompat bani cu motopompa ca la nasa.. sa fim seriosi, mentalitatile se vor schimba cand conditiile vor fi de natura sa favorizeze procesul, si nu ca a fost ales basescu sau iliescu. romanii sunt mai dornici de a intra in civilizatia vest decat grecii sau rusii, asa ca iarasi nu mi se pare real ce spuneti.
  • -3 (7 voturi)    
    Totusi se poate... (Vineri, 24 septembrie 2010, 0:45)

    Gogu M. [anonim]

    Iata ca e posibil. Dan Tapalaga reuseste o analiza decenta, chiar buna, dovedind ca despartirea de marota "reformismului basescian" ii poate fi benefica.

    Sigur, cineva vorbea mai sus, in primul comentariu -si nu fara temei - de "reorientarea slujului" lui Tapalaga. Eu sper sa fie vorba de o renuntare, chiar daca tardiva si treptata (si neimpartasita de multi din autorii de pe acest site) la sluj, si spun ca de data asta, autorul merita (in ansamblu) felicitari. Mai bine mai tarziu decat niciodata.

    In rest, articolul prezinta teme serioase de reflectie. I-as gasi, in ansamblu, cusurul ca imparte demersul in/intre prea multe teme, epuizandu-i conciziunea si dandu-i un caracter mai degraba compozit. Plus, ca detaliu, faptul ca include cateva lucruri care sunt absolut in plus: paragraful remanent cu aprecieri favorabile fara acoperire la adresa discursului lui Basescu - si a bilantului ineficientei si lipsei de solutii facut de acesta - plus consemnarea reflectiilor politice de tip Gaga ale lui Cartarescu - fata de care nu pot sa zic decat ca-mi pare rau pentru el. Cat despre spusele lui Marino, in aceasta privinta s-ar putea intr-adevar discuta si adauga multe.

    Pacat ca ansamblul abordarilor de pe Hotnews nu reflecta registrul asta in care, intr-adevar, se poate discuta. Ba mai nou, in lipsa de materiale, vad ca site-ul a devenit un mediu de repovestire a dejectiilor lui moraru (din nou, numele lui nu suporta majuscule) de laB1 TV.
  • -2 (8 voturi)    
    ce frumos ... (Vineri, 24 septembrie 2010, 1:07)

    bango [anonim]

    recita dl. tapalaga.

    cica razboiul declarat fmi este antimodernizare. tz tz tz. ia uite cine are acorduri cu fmi : http://www.imf.org/external/np/fin/tad/extarr11.aspx?memberKey1=ZZZZ&date1key=2020-02-28

    cu 2 exceotii, doar tari din lumea a treia. ma rog, cu modernizarea asta a lui basescu acolo ajungem. desigur, si ungaria respingand fondul nu se va mai moderniza veci pururi.

    logica de tapalaga.
    dansul peroreaza:
    1. criza este cel mai mare dusman al democratiei
    2. revolta impotriva bancilor cuprinde un mesaj anti occindental.

    dar criza mondiala (una a capitalismului) a fost provocata de sistemul bancar.

    ma rog, cer prea mult. in afara de magica formula modernizarea statului - moguli-basescu-anticomunism, dl. tapalaga nu stie nimic.
    e ca ca stravetele lui caragiale.
  • +4 (6 voturi)    
    excelent articol (Vineri, 24 septembrie 2010, 1:13)

    grotaus [utilizator]

    Sunt intrutotul de acord cu Dan Tapalaga, mai putin la faza cu revolta impotriva bancilor.
    Daca, din cate am inteles eu, oamenii se revolta impotriva unor comisioane impuse abuziv, cred ca este de bun simt sa dai o banca in judecata.
  • +7 (9 voturi)    
    tara mea iubita (Vineri, 24 septembrie 2010, 2:11)

    johnny [anonim]

    Ne miram ca in tara hotilor se fura? Ne miram ca in tara lenesilor se freaca menta? Ne miram ca in tara ipocriziei tiganii sunt de vina pt toate? Ne miram ca intr-o tara de lasi si slugi oamenii vor iar comunism?
    Ne miram ca in tara cersetorilor "s-a declarat razboi impotriva bancilor"? Poate trebuia declarat neluand credite in franci elvetieni...
    Atata putem, atata facem, fratilor...
  • +6 (6 voturi)    
    Cauza? (Vineri, 24 septembrie 2010, 4:33)

    Cris [anonim]

    Extras din http://dorubarbu.blogspot.com/2010/05/profetii-indecente-despre-tara-mea.html :
    ”Tara mea este locul in care smecheria a ajuns virtute, prostii sunt formatori de opinie, ticalosii sunt deontologi iar manelistii castiga mai mult decat un profesor universitar!”
    O mică corecție; nu cred ca ”a ajuns”, mai degrabă ”a fost și este”
    Asta însumează motivele pentru care am părăsit țara (de fapt m-am simțit alungat!) în urmă cu 17 ani. Din nefericire nu am regretat niciodată plecarea; dacă nu plecam eram acum fie la cimitir, fie la glumeți..
    Singura deosebire e că în 93 maneliștii erau doar incipienți.
    Unii m-au demascat ca trădător de țară că nu am rămas.. Poate au dreptate dar dacă rămâneam cred că eram doar o altă nesemnificativă jertfă pe altarul schimbării.
    • +2 (2 voturi)    
      "Ubi bene, ibi patria" (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 16:36)

      Doru BARBU [anonim] i-a raspuns lui Cris

      http://dorubarbu.blogspot.com/2010/09/ubi-bene-ibi-patria.html
  • +7 (9 voturi)    
    Constiinta civica (Vineri, 24 septembrie 2010, 4:55)

    Nae [anonim]

    De 20 ani tot am dat vina pe politicieni.Pe drept,numai ca nu ei sunt singuri vinovati.Tara traieste inca in letargie.
    Toti se plang pe la televiziuni ca o duc rau si la miting de protest apar doar 10.000..la fel ca la un meci bun cu Steaua.
    Tre' sa ne hotaram naibii odata..Ori ne place ori nu.Revolutia nu se face in fata televizorului.
  • +4 (8 voturi)    
    Excelent articol (Vineri, 24 septembrie 2010, 8:37)

    Hoffa [anonim]

    Felicitari, domnule Tapalaga. Excelent articol excelenta analiza...
  • +6 (8 voturi)    
    Realtitati (Vineri, 24 septembrie 2010, 8:40)

    Horia [anonim]

    Felicitari pentru sinteza... e cruda realitatea, dar ne vom complace in continuare in situatia prezenta. Nu vei vedea romani cerebrali mandri care sa-si doreasca progresul atat timp cat presupune schimbari majore ale comportamentului personal. Vom prefera in continuare sa ne "fofilam" in speranta ca va cadea cel de langa. O prima decimarea societatii romanesti s-a produs deja. Din pacate nu i-am pierdut pe cei slabi ci pe cei mandri care aveau un punct de vedere. Si nici asasinate politice nu vei vedea pe la noi... nu suntem suficient de orgoliosi.
  • 0 (8 voturi)    
    Corect, cu cateva mici corecturi (Vineri, 24 septembrie 2010, 9:09)

    Rali [utilizator]

    1. Clasa politica numita opozitie nu are nimic coerent in discursul economic, ei vor doar jos Basescu. De aici si pana la a face economia sa functioneze e cale lunga. PSD vrea impozit progresiv, adica saracie pentru toata lumea, deci asistati sociali care sa-i voteze pentru o galeata si un tricou. PNL nu mai intel;eg ce vrea, avand un lider nefunctional si rupt de electoratul propriu (anti-PSD).
    2. Acordul cu FMI este o galeata cu apa aruncata intr-un put secat. Atata timp cat statul nu trece la un excedent bugetar, cum vom plati noi acesti bani inapoi? Sunt bani care vor trebui platiti incepand cu 21012 (dupa cate stiu) si atunci noi avem prognozat un deficit de 3%. Daca nici atunci nu vom avea suficienti bani pentru a ne acoperi cheltuielile, de unde vom plati?
    3. Clasa politica este oglinda unui popor, asa cum ei se descurca sus la fel se descurca si femeia de serviciu, functionarul si corporatistul. Deci problema este lipsa de cultura si educatie civica a noastra ca popor. Aceasta nu se face insa la PROTV si cu Click si CANCAN ci prin exemplul dat de noi copiilor nostri. Dar ce exemplu putem da atata timp cat valorile noastre sunt doar perdele de fum (consumerismul si barfa)?
    4. PDL si Basescu sunt doar declarativ pentru reforma, atata timp cat nu au reusit nimic si nu pot trece de la vorba la fapta nu sunt decat un alt FSN.
  • -1 (5 voturi)    
    realitate , adevar (Vineri, 24 septembrie 2010, 9:23)

    lca [anonim]

    tulburator de adevarat, multumim. e clar nu trebuie sa ne facem iluzii ca se va schimba vreodata mentalitatea de roman: superficial ,vaicaret si smecher
  • +5 (9 voturi)    
    intrebare (Vineri, 24 septembrie 2010, 10:20)

    gica contra [anonim]

    Domnule, de ce naiba scrii asa rar? Nu am chef sa te laud, dar, de obicei, daca vreau o sinteza a evenimentelor recente, astept articolul tau. Ii lasi pe toti ciofligarii sa ne inece in articole gretos de tendentioase. Poate ar fi timpul sa faci un efort si sa fii mai vizibil
  • +4 (8 voturi)    
    excelent (Vineri, 24 septembrie 2010, 10:24)

    zone [utilizator]

    Foarte bun articol, domnule Tapalaga. Echilibrat si la obiect, asa cum obisnuiti. Felicitari! Nu degeaba astept cu nerabdare comentariile dumneavoastra.
  • +5 (11 voturi)    
    Ce bine ca toata lumea este de acord (Vineri, 24 septembrie 2010, 10:33)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    cum se face ca nu ati observat pana acum?

    Basescu este persoana care trage dupa el o tara care se impotriveste.
    Cei care l-au sustinut si acum il contesta au dat de greu .
    Este mai convenabil si mai la indemana sa-l pui in aceeasi oala cu SOV , Patriciu si Vociulescu decat sa pui umarul la modernizarea societatii romanesti.

    Nu-i asa d-le Tapalaga?
    Sper ca nu va declarati pe jumatate invins de RTV si Antene. Pentru ca rezistenta populatiei la reforma este cultivata de cativa potentai prin aceste trusturi.

    Nu va predati! Suntem multi cei care stim ce avem de castigat cu un stat respectat de cetateni si de celelalte tari europene. Numai ca nu ajungem sa ne exprimam.

    Oare cei 61% care ar prefera comunismul stiu ce ar pierde prin intoarcerea la comunism?

    De ce nu avem un sondaj pe aceasta tema?
    -propietatea privata; vor sa redevina chiriasi, sa-si piarda pamantul si padurile?
    -dreptul la libera circulatie : pot renunta munca, studii, stabilire oriunde in Europa in functie de dorinta individului:
    -economia de piata : intreprinzatorii pot renunta la libera initiativa, la firma de familie, liberfprofesionism?
    -controlul serviciilor de politie, protectie, paza si securitate : le vor din nou discretionare?
    -salarii dupa nevoi- munca dupa posibilitati si plata dupa nevoi: vor ca doar vechimea sa conteze pentru cariera lor si sa traga pentru toti lenesii si smecherii
    -descentralizarea - vor sa renunte la dreptul de guvernare locala in functie de nevoile comunitatii: sanatate, educatie, serv.sociale?
    NU CUMVA ATINGEREA NIVELULUI LOCAL AL REFORMEI ESTE PUNCTUL NEVRALGIC?

    De ce nu dezbate presa avantajele castigate pana acum si pericolul de ale pierde?

    De ce va concertati loviturile asupra singurei persoane care a tras statul roman in directia buna.

    Acesta este Basescu.
    In rest , totul este un bruiaj nerusinat al unora care au furat la adapostul linistii iliesciene si vor sa perpetueze aceasta "liniste".
  • -6 (10 voturi)    
    Bati campiile patriei cu sarg (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:16)

    ZOLI [anonim]

    "Apoi, razboiul declarat de opozitie Fondului Monetar International si, implicit, Comisiei Europene, exprima, in esenta, refuzul modernizarii rapide"
    Vai, ce prostii scrii !?!?!?!? Cum reusesti sa-i faci pe unii sa creada ca scrii bine ?????
    • +5 (5 voturi)    
      poti demonstra? (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:29)

      bolovanul [anonim] i-a raspuns lui ZOLI

      poti demonstra cu niste argumente valabile afirmatia ta?
  • -3 (7 voturi)    
    Alta (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:25)

    ANDRA [anonim]

    "In mod paradoxal, fortele politice care inca mai forteaza reforme comit, in paralel, erori inadmisibile, si imping statul, in mod fatal, in bratele adversarilor terapiilor de soc. "
    Doar o alta prostie exprimata cu nonsalanta in articolul nervosului (atunci cand apare la TVR) Papalaga.
    Spune concret, cine, frate ? Fortele politice. M-ai lamurit. Cine e ADVERSASARUL terapiile de soc ? O bagi la stramba, usor si la general, sa nu superi pe stii tu cine.
  • +4 (6 voturi)    
    excelent ariticol (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:26)

    cami [anonim]

    excelent articol si o foarte buna "radiografie" facuta societatii romanesti..
  • +7 (11 voturi)    
    O ANALIZA EXTRAORDINARA! (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:28)

    admus [utilizator]

    Acest articol ar trebui sa stea "cap de lista" pe HotNews foarte mult timp de acum incolo.
    Felicitari domnule Tapalaga!
  • +5 (5 voturi)    
    "Deci dac-o spargem o spargem. S-o spargem măine". (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:29)

    Andra [anonim]

    Bogdan Chireac: Deci dac-o spargem o spargem. S-o spargem măine.
    Catalin Macovei : Păi cum s-o spargem måine?
    Bogdan Chireac: S-o dăm noi în presă. Necentrată pe tine.
    Curentul, 11 Noiembrie 2009

    In ultimii 20 de ani, am avut:
    Trei “bule” electorale de dreapta:
    1. "Schimbarea" lui Constantinescu din 1996
    2. "Anti-coruptia" lui Basescu din 2004
    3. "Modernizarea statului" din 2009.

    Si o singura “bula” electorala de stanga:
    Sa moara “ceilalti”


    Patru bule electorale pe care ei le-au creat, le-au umflat si le-au numit :
    "solutii", iar apoi le-au plantat in mintea oamenilor, ca sa se ridice si pe ei odata cu valul popular
    Ajunsi la putere, tot ei le-au "spart", asa cum sparge Bogdan Chireac o bomba de presa pentru amici.

    In tot acest timp Presa functioneaza continuu si rade orice energie si speranta de pe creierele romanilor. Orice energie care nu produce “consum” e nociva: asta e reteta americana de televiziune, implantata si la noi.
    Prin spargere, “bulele” electorale mari disipeaza energii mari.
    Presa insa, ridica si ucide zilnic mii de sperante mai mici.
    O astfel de energie, odata prinsa, canalizata si distrusa, nu se mai reface niciodata.
    Pe drumul pavat cu intentii bune, distruse una cate una, nu se mai intoarce nimeni inapoi.
    Singurul drum stabil de 20 de ani e drumul-inapoi pavat cu intentii rele: sa moara ceilalti.
    Cu timpul, oamenii devin incapabili sa-si mai doreasca lucruri MAI BUNE. Nivelul general de inteligenta scade dramatic, si urmatoarele “bule” electorale vor putea fi fabricate chiar si din filmele pentru copii.
  • +4 (6 voturi)    
    Reforma statului vs finante (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:34)

    andrei [anonim]

    Pai este simplu: Basescu avea de ales intre reformarea statului (ff importanta dupa mine) si reforma finanteleor. A ales prost: reforma finantelor. Asta este usor de facut si poate fi schimbata usor dupa alegeri. O alegere proasta facuta de Traian Basescu pe care o sa o platim dupa alegeri. Pacat.
    • +5 (5 voturi)    
      Cauza (Vineri, 24 septembrie 2010, 13:24)

      admus [utilizator] i-a raspuns lui andrei

      Daca nu s-ar fi suprapus cu aceasta criza economica, s-ar fi facut pe rand. De aia Tariceanu a pierdut sansa (cu interes) sa reformeze statul cand era crestere economica.
  • +4 (10 voturi)    
    Hai sa gandim pozitiv, domnule Tapalaga (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:35)

    ovidiu35 [utilizator]

    Domnule Tapalaga,
    Ai alunecat in butoiul cu pesimism?
    Nu uita ca totdeauna se poate si mai rau .
    Alternativa este micul Che Ghe Vara cu impozit de 50% la salariile decente?Si cu Nastase iar Prim Ministru?Uite cateva motive ca sa fim optimisti:
    1. Impozitele sunt mici(inca 16%) .exista speranta sa fie si mai mici!
    2. Boc, cu perseverenta si persuasiunea sa de ardelean tenace a reusit sa taie CONSISTENT din cheltuielile publice.
    3. Votarea legii pensiilor prin acest mic furtisag a salvat tara de colapsul pensiilor. Daca ramane legea actuala, noi, cei de 30-40 ani , nu mai aveam nici o sansa sa putem primi pensie peste 25-30 ani.
    4. Incep lucrarile de infrastructura.Tripleta BVB a fost abolita.Incet incet isi fac loc profesionistii in fonduri europene si la trasnporturi
    5.Justita incepe sa miste. Noii presedinti la Inalta Curte , CSM sau CC nu mai au bubele celor precedenti. Este bine ca Vantu a fost lasat liber, este rau daca procesul lui va trena la nesfarsit. Procurorii lui Morar sau Laura Kovesi nu mai asculta de nici o comanda politica.Nu mai exista intreruperi pe neconstiturionalitate
    6.Tehnic, Basescu nu mai poate fi suspendat
    7. Practic , imigratia nu mai e o soltuie, mai ales pentru cei cu copii. Multi se intorc acasa.Copiii simt cel mai tare discriminarea, iar cand nu vorbesti germana, italiana sau olndeza ca bastinasii , inevitabil esti discriminat!
    8.Economia incepe sa produca, balonul imobiliar s-a spart , bancile au rezistat, nu e o avalansa de executari ca in America, s-au gasit solutii de re-esalonare.cursul Euro e fix de un an!Exportam Logan) ,Nokia dar dar si software.In doi ani nu va mai fi redeventa mica pentru OMV.
    9.Am o solutie si pentru tembeliziuni: care sunt principalele vinovate de panica si disperarea publica. Modificarea legii CNA .Taxa anuala d elicenta nationala ( cablu , DTH sau eter) un milion de Euro de post TV. Amenzile pentru calomnii, raspnadire de informatii false sau instigare sa le plateasca autorul , nu statia TV!
    • +4 (6 voturi)    
      Scopul scuza mijloacele (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:54)

      ovidiu35 [utilizator] i-a raspuns lui ovidiu35

      Hai sa fim lucizi.Nu trecea legea pensiilor , se bloca transa de la FMI, adica crestea cursul Euro si statul s eimprumuta la dobanzi duble ca sa plateasca pensiile din iarna asta.
      Daca nu creste varsta de pensioare, da faliment sistemul de pensii. Noi, cei de 30 ani , nu mai avem nici o sansa sa primim pensie peste 40 ani, dar macar parintii nostri sa o primeasca intreaga si la timp! Pana la urma scopul scuza mijloacele!
  • +4 (6 voturi)    
    Romania: Modernizare fortata sau stat nefunctional (Vineri, 24 septembrie 2010, 11:39)

    mihai [anonim]

    poate cea mai buna analiza citita in ultimii ani despre adevarata Romanie, Felicitari d-le Tapalaga, acesta este un articol care merita toate aprecierile cititorilor!
  • -2 (4 voturi)    
    Adevaruri si prostii gogonate (Vineri, 24 septembrie 2010, 12:16)

    LM [anonim]

    Cam asa as rezuma continutul acestui articol, scris intr-un stil mult prea sofisticat, pentru ideile vehiculate.
    Este adevarat ca noi, alaturi de alte popoare balcanice, suntem "barbarii moderni" ai Uniunii Europene, cei care vom duce aceasta organizatie la faliment, pe modelul Imperiului Roman. Sa nu uitam, insa, ca vechii barbari care au cucerit Roma, cu arme romane, sunt stramosii actualilor fondatori ai Uniunii Europene! Asa se invarte roata istoriei...
    Este o aberatie, insa, sa sustii ca revolta clientilor bancilor este o actiune "antioccidentala"! Dimpotriva, dle Tapalaga, este un comportament extrem de occidental, care aduce o umbra de indoiala calificarilor dvs. excesiv de pesimiste, pentru ca este vorba de revolta organizata a consumatorilor, o forma de expresie a adevaratei societati civile. Este o manifestare foarte normala, intr-o tara UE.
    Abandonul, lehamitea si dispretul fata de munca si de lupta sunt vechi defecte romanesti. Nu ar trebui sa va mire ca persista, de vreme ce nimeni nu ia in serios remedierea lor.
    Cat despre sentimentul "lipsei de solutii", acesta este intr-adevar indus de o presa puternic stipendiata (inclusiv de acest articol), cu interese obscure si probabil dirijata din afara. Eu cred ca acest sentiment se va atenua, o data cu trecerea crizei economice si cu spulberarea acestor televiziuni si ziare dubioase, care nu e departe. Pana atunci, un sfat pentru toti romanii: evitati televiziunile romanesti si informati-va de la canalele occidentale: BBC, CNN, Euronews, TV5. Va va ajuta enorm sa vedeti mai limpede si mai departe.
  • +5 (7 voturi)    
    BRAVO! (Vineri, 24 septembrie 2010, 12:34)

    DT [anonim]

    Draga Dane,
    Excelenta analiza. Te felicit. Imi pare bine ca te cunosc, si mi-ar placea sa fim in aceeasi echipa. Pentru ca tot ai vorbit de presa mogulizata care tine trena antireformista, de dreapta sau de stanga, sper ca ai citit comentariul profesorului MIhai Coman despre starea jurnalisticii romanesti. Tu stii f bine cata dreptate are profesorul cand spune: "Imaginea unor cohorte de potentiali candidati care isi platesc studiile a sclipit orbitor pentru multe universitati, indiferent daca erau de stat sau particulare. Ca un efect pervers al acestui sistem de finantare, sectiile si facultatile de jurnalism si comunicare au devenit "vacile hranitoare" pentru sectiile si facultatile depopulate, fiind alipite fortat in mega-facultati si fiind obligate sa inmatriculeze sute de studenti - uneori toti cei care s-au inscris la admitere, pentru a finanta din taxele acestora supravietuirea celorlalte catedre". Tinerii din presa de astazi, in marea majoritate, sunt cei despre care scrie dl Coman, victime si calai ai libertatii de exprimare. Si atunci, cum sa mai poti tine piept valurilor antireformiste din Rom? Cine? Cei de peste 50 de ani?
    • -2 (2 voturi)    
      ... (Vineri, 24 septembrie 2010, 17:36)

      Poc [utilizator] i-a raspuns lui DT

      V-ati gasit voi sa reformati statul cu Base in frunte? Sa mor de ras nu alta
  • -1 (3 voturi)    
    Marin Preda (Vineri, 24 septembrie 2010, 13:05)

    misulica [anonim]

    vorba unui personaj din Morometii:v-ati adunat ba,fir-ati ai dracu?
  • +4 (4 voturi)    
    Felicitari ! (Vineri, 24 septembrie 2010, 13:07)

    Mihaela Viziteu [anonim]

    Excelent articol ! :)
  • +2 (4 voturi)    
    masa critica... (Vineri, 24 septembrie 2010, 13:08)

    yellowdog [utilizator]

    Intradevar cheia schimbarii este in masa critica. Eu zic ca aceasta masa critica exista, dar nu este coagulata. Romanii sunt foarte buni profesionisti, "afara" peste tot unde am lucrat cand auzeau ca sunt roman vorbeau laudativ de conationali.

    Intr-o societate, grup e nevoie de 5% sa mearaga intr-o singura directi pt ca restul sa urmeze. Pt Romania cam 600-700 mii ar fi de ajuns sa reprezinte polul schimbarii. Avem o resursa pe care nu o utilizam si care inlatura barierele geografice si ne permite - accesul la Internet. Se poate construi in cateva luni o platforma, portal care sa ne permita sa dezbatem, luam decizii rapide, consulta, vota, propune solutii, initia actiuni locale cu sprijin general. Intr-un cuvant putem colabora efectiv pe baza catorva reguli. Mai multe despre aceasta forma de colborare care poate schimba societate si principii cititi in "We-think: The power of mass creativity - Charles Leadbeater" Asa cum comunitati de programatori au dezvoltat aplicatii care rivalizeaza pe cele comercial, asa putem si noi dezvolta o "aplicatie" ce va inlatura coruptia si mocirla din Romania.
    De multe ori comentariile la articole sunt superioare, sau vadesc o mai buna cunoastere a problemelor decat articolelor in sine si e pacat sa lasam sa se iroseasca asemenea surse.
    Crowdsourcing e o alta referinta!
    Cine se inscrie?
    • -1 (3 voturi)    
      massa critica a existat in 2007 dupa suspendare (Vineri, 24 septembrie 2010, 14:43)

      masse [anonim] i-a raspuns lui yellowdog

      Basescu nu avea de facut nimic altceva decat sa comunice cu ea
      In loc de asta, a macinat sperantele acestei "masse critice", una cate una, chiar cu ajutorul lui vantu si felix:
      - folosindu-i pe vantu si felix chiar impotriva celor care l-au sustinut.
      La fel ca PSD si PNL, Basescu are nevoie de fraieri, nu de sustinatori
  • -1 (3 voturi)    
    aspecte (Vineri, 24 septembrie 2010, 13:23)

    Dr. Gionescu [anonim]

    Autorul uita sa precizeze ca asa cum bolsevismul a fost adus cu tancurile (fara ca romanii sa fie intrebati) tot asa si capitalismul, in dec. 1989. a fost adus prin forta militara si niste actiuni subversive in care poporul nu a avut niciun rol (desi am toata compasiunea pt. victime, disperatii si curiosii scosi atunci din casa si executati nu e "poporul").
  • -2 (2 voturi)    
    imi pare rau... (Vineri, 24 septembrie 2010, 14:44)

    lucian [anonim]

    articolul este bun, chiar prea bun, dar nu pot fi total de acord cu el...
    motive? multe... chiar daca ar fi sa ne raportam la comunism si capitalism, ca sisteme, nu la modul de aplicare....
    daca in primul legea era excesiva, in capitalism, este inexistenta, sau pentru saraci, sau banul face legea, sau... asa este si in occident, numai ca ei isi permit sa le inchida gura maselor prin salarii mai decente, asistenta sociala, etc., dar nu pentru multa vreme...
    noi ca ei nu vom fi niciodata, dar ei ca noi, mult mai repede, sistemul fiind de vina, produce mai mult decat se consuma, marile companii, globalizare, lobby(spaga nu pot suporta occidentalii sau inselatorie- nu este reclama si trebuie sa te documentezi, eventual sa devii economist, doctor, nutritionist, etc.)...
    nu pot fi de acord nici cum abordezi problema clientilor nemultumititi, poate asa ai inteles tu problema, poate esti bine intentionat, dar faci exact ca alti colegi in alte domenii: prin prostie, manipulare, tec., se pun capra in calea progresului...
  • -2 (2 voturi)    
    prea putini (Vineri, 24 septembrie 2010, 14:51)

    Scifi [anonim]

    Dan Tapalaga, Grigore Cartianu, Robert Turcescu, Radu Moraru, Mircea Cartarescu.
    Degetele mele de la o mana s-au terminat...
    Unde sunt greii presei si intelectualitatii romanesti, inteleptii, cei din generatii mai vechi?
    De ce au bagat capul in pamant sau au intrat in corul populistilor?
    Chiar nu le mai pasa de Romania?
    Pentru ei e mai important sa nu fie injurati decat datoria lor de incerca sa invete poporul asta sa gandeasca?
    Chiar si asa, refuz sa cred ca nu mai avem nici o sansa.
  • -1 (1 vot)    
    sanse ratata (Vineri, 24 septembrie 2010, 18:43)

    Kris [anonim]

    Iliescu a fost primul presedinte care a avut sansa de a fi providential pentru Romania...a esuat lamentabil!
    Constantinescu a avut pentru scurt timp sansa lui dar s-a impiedicat prea repede in umbrele trecutului...
    Basescu a avut si el sansa reformarii dar a spus una si a facut pe dos...
  • -2 (2 voturi)    
    articol cam slab (Vineri, 24 septembrie 2010, 19:07)

    GOPO [anonim]

    ma uimeste pup'n'doseala unora de mai sus. aceste dovezi de aplaudac emotionat imi sugereaza ca implicarea rece analitica e cam inexistenta. mai ales ca articolul, cum au sugerat si unii mai sus, are hibele lui. Am sa ma refer la alt exemplu decat cele mentionate:
    "Apoi, razboiul declarat de opozitie Fondului Monetar International si, implicit, Comisiei Europene, exprima, in esenta, refuzul modernizarii rapide"
    arutorul crede in mod ingenuu ca, IN ESENTA, :)), opozitia are intr-adevar tentatia de a refuza modernizarea romaniei. o sfanta naivitate, autorul e la fel de naiv ca si cei naivi pe care-i avertiza; adevarul e unul simplu: opozitia si puterea sunt fortate pe acelasi drum, dar aproape ca in orice alta tara, opozitia urla populist si se opune masurilor puterii! nu e asa PESTE TOT? sa vezi cum tipa democratii si conservatorii unii la altii, sau liberalii la pro/neo/conservatori.. declaratii acide, sarcastice, puerile sunt peste tot.. dar cand ajung la putere ajung sa faca aproape tot ceea ce infierau! ce-a facut de ex basescu cand l-a rupt pe tariceanu cu cresterea salariilor profesorilor? a atatat populist contra guvernului, iar cand au ajuns la putere, pdl si base au spus ca nu mai sunt bani!! nu vedeti ca sunt toti la fel, daca psd sau pnl ar fi venit azi la putere, ce-ar fi facut? acord cu fmi, mie'n suta!! si atunci ce mai tot aplaudati si va dati de ceasul mortii, romania se va moderniza cand ii va veni sorocul, si nu mai devreme sau mai tarziu. dar asa suntem noi: complexati. tot ni se pare ca vaca vecinului e mai manoasa, dar uitam ca vecinul e mai batran si a avut timp din belsug sa-si studieze vaca.. sunt buruieni pe care trebuie sa le indepartam, desigur, dar vad actuala conducere la fel de impotenta ca altele, si la fel de inclinata de a manipula politic. cazul lui sov e ultra-concludent ca dosarele se folosesc tot cand apare lumina verde, comutatorul fiind tot 'sus'.. cum zice unul, articolul cica sa ramana la vedere 10 ani de acum inainte.. :)))
  • -1 (1 vot)    
    romania (Vineri, 24 septembrie 2010, 20:36)

    danarad1702 [anonim]

    NEMORDENIZAREA MODERIZARII ! pina si CARAGIALE , care , prin scrierile lui ,arata tarele societatii romanesti , din aceea perioada ,a ales sa emigreze ...asa ca astept ocazia ..noapte buna ,romania ...
  • +2 (2 voturi)    
    No comments ! (Vineri, 24 septembrie 2010, 20:54)

    mirela [anonim]

    Unul din cele mai bune articole aparute vreodata in presa romaneasca !Felicitari Dan tapalaga !
  • +2 (2 voturi)    
    PT TAPALAGA (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 2:06)

    catalin [anonim]

    Este atat de disperata situatia si totodata atat de simpla.Ne plangem ca nu avem ce face cam de 10 ani cand ne-am convins ca nu se schimba mai nimic.Ne plangem ca sant aceeasi politicieni aceasi judecatori corupti aceeasi politisti . Nu vedeti ca sant si aceeasi ziaristi de la care asteptam raspunsuri si solutii.Cand se intampla ceva toate televiziunile ii cheama sa ne explice ei ce se intampla.De ce trebuie sa-i ascultam mereu pe aceeasi : nistorescu, r. stanescu ,

    dinescu sau ctp?Si ei sant in presa si ii sustin pe aceeasi politicieni prin rotatie tot de 20 de ani sau poate mai mult.Cred ca au aceleasi rezultate ca si politicienii.De ce ei nu-si asuma nimic .Mereu au avut un cuvant mare de spus in fata unei mari majoritati a populatiei.Asa cum politicienii se cred politicieni pe viata asa sant si ei.Vrem sa mai vedem si alti ziaristi precum tapalaga , turcescu.La noi tote meseriile sant pe viata si eventual mostenite.Fiul lui iordanescu e obligatoriu antrenor ,a lui craciunescu arbitru a avocatei sova normal avocat,noroc ca basescu,iliescu si constantinescu nu au baieti ca era programata presedentia pe 12 ani.Noi mereu trebuie sa alegem din ce ni se ofera .Ii uram pe toti si totusi ne certam pentru ei fara sa incercam sa-i schimbam.
  • -2 (2 voturi)    
    D-le Tapalaga.... (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 4:07)

    Vigilante [anonim]

    ...cam tarziu v-ati dat seama ca nu poti moderniza nici macar un catun cu personaje imorale, vulgare, tupeiste, cinice, needucate, corupte si fara scrupule precum Basescu si gasca lui de imbecili.
    Mie mi s-a facut lehamite de acesti netrebnici cu 2-3 ani in urma, mai ales dupa ce progenitura-Elena a fost "aleasa democratic" ca si Parlamentar European iar cealalta Elena, Udrea, a devenit un fel de "Mama-Omida-a-politicii-romanesti".
    Basescu este atat de marlan incat nu poate convietui cu oameni civilizati si destepti care ar fi de mare folos tarii; ( Va mai amintiti de ce si-a dat Andrei Plesu demisia din functia de Ministru de Externe?) Basescu conduce Romania ca un bataus de Ferentari, chit ca-i atat de pipernicit incat nu este in stare sa lupte cu barbatii ci loveste miseleste copii asa cum toata lumea stie. Chiar asa naiv sunteti d-le Tapalaga, sa sperati ca un asemenea specimen ar fi in stare sa modernizeze statul roman? Poate credeti si dvs precum dl Liiceanu ca acest Basescu o fi vreun Machiavelli , Vai si amar de intelectualii romani care si-au pus numele in slujba acestei hahalere care cred ca, in curand, va iesi din politica romaneasca "cu picioarele inainte".
  • +3 (3 voturi)    
    observatie (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 9:26)

    alex [anonim]

    Am impresia ca sunt doua stari de spirit dominate:
    - grupul oamenilor furios, anti-basescu, telespectarii antenelor.
    - grupul oamenilor tristi , pro-basescu, oamnei care incep sa-si piarda rebadarea si speranta vazand ca schimbarea nu se produce asa repede cum ar vrea.

    Parerea mea e ca incet, incet, schimbarea se produce.
    O sa muncim mai mult, va trece si criza.
    Cred ca lumea se vor prinde la un moment dat ca mai bine lasa furia antenelor deoparte si se adapateaza la noile realitati economice.
    • -1 (1 vot)    
      Ma-ndoiesc ca mai exista romani care (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 13:55)

      oma [anonim] i-a raspuns lui alex

      sa-si doreasca acum vreo "schimbare", sau romani "tristi" (ca nu s-a produs vreo schimbare). romanii isi doresc cel mai mult sa scape de basescu si de scandalul lui Scurt.
      • 0 (0 voturi)    
        si dupa aia? (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 20:03)

        alex [anonim] i-a raspuns lui oma

        Nu toti romanii isi doresc sa scape de Basescu.
        Basescu n-o sa mai fi presedinte la un moment dat.
        Si dupa aia ???
        Din pacate dupa parerea mea multi romani nu stiu ce vor, stiu ce NU vor.
        Bucuria de scapa de basescu o sa fie scurta... dupa aia ???


        Am senzatia, poate ma insel, ca romanii care vor sa scape de scandalul lui Basescu fac mai mult scandal decat Basescu.
        • 0 (0 voturi)    
          CEI MAI MULTI romani doresc sa scape de basescu (Luni, 27 septembrie 2010, 15:52)

          o-ma [anonim] i-a raspuns lui alex

          Diferenta intre "nu toti" si "cei mai multi" inseamna ca s-a depasit pragul "critic" despre are vorbeste cineva mai jos.
          "Dupa aia" conteaza pt. cineva? A contat pentru basescu ?
  • +3 (3 voturi)    
    acest articol este de pagina intai pentru luni de (Sâmbătă, 25 septembrie 2010, 9:40)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    luni de zile ar trebui tinut acest articol pe pagina intai.
    Poate invata media si politicienii cate ceva.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu vrem (Duminică, 26 septembrie 2010, 10:08)

    Borat [anonim]

    valori occidentale si nu vrem democratie. Progresul poate sa vina doar pe baza credintei ortodoxe. Ne trebuie un stat national-ortodox. Nu democratic-occidental ca pana acum.
  • 0 (0 voturi)    
    superb articol (Duminică, 26 septembrie 2010, 14:20)

    ady [anonim]

    D-l Tapalaga ..cel mai bun jurnalist din Romania?
  • 0 (0 voturi)    
    Modernizarea... (Duminică, 26 septembrie 2010, 16:01)

    Tanasie [anonim]

    Este un articol analitic de o calitate remaracabila. De astfel de oameni e nevoie in presa din Romania in primul si in primul rand. Sa-l elogiem e prea putin. De urmat ideile lui si de a face in jurul lor o paltforma e de datoria noastradar si dansului. Este o invitatie? Sa fie atunci !Si mi-as dori sa-i vad si sa-i traiesc efectele. Omul face parte nu doar dintr-o generatie tanara care vede politica altfel decat ajunsii de pana acum ai clasei politice romanesti. Omul nostru, domnul Dan Tapalaga, are capacitatea , inteligenta , tenacitatea si clarviziunea de a deveni un lider autentic de opinie. Dimensiunile noii elite intelectuale romanest i incep sa se contureze deja. Fireste , nu numai cu numele si personalitatea sa. Incurand randurile sale se vor imbogati si vor iesi la suparafata. Sunt sigur de asta ca lumina zilei. Deci , domnule Dan Tapalaga va vom mai invita la ... tribuna!! Aveti audienta asigurata. Pe langa mine , am mai convins vreo zece suflete. Nu, nu sunt nici moarte ,nici sarmane. Mai mult. Incurajarea noastra , imi place sa cred ,va obliga. Din zece se pot face cu usurinta 100. Depinde de dv. Succes si va asteptam.Uite, fac si o mica confidenta. Nu sunt tanar. Dar imi place teribil judecata tanara si plina de vitalitate.Dumnezeu ajuta pe cei care sunt cu mintea treaza. Chiar daca sunt anonimi.
  • 0 (0 voturi)    
    Modernizare cu cine? (Duminică, 26 septembrie 2010, 21:06)

    satanae [anonim]

    Constat ca dl. Tapalaga si-a luat in sfirsit Distonocalmul si revine la probleme mai omenesti. Cu toate astea, articolele lui sufera in continuare de lipsa de informare si, ca de obicei, incearca sa atace teme complicate avind prea putine resurse pentru asta.
    Pentru ca tot a adus in discutie modernizarea in Romania, l-as intreba daca vina pt esecurile repetate pe care le-a suferit aceasta actiune dupa 1848 se pot pune oare numai in sarcina celor au opus rezistenta acestui proces sau si celor care l-au infaptuit. Pentru ca nu cred ca are nimeni iluzii in privinta faptului ca procesul de modernizare a avut parte de o opozitie acerba oriunde a fost pus in practica, inclusiv in Occident - iar Franta ofera un exemplu foarte bun. Cui se datoreaza atunci faptul ca aceasta opozitie pare sa fi avut succes tocmai la noi? Sintem noi mai inapoiati? OK, sintem, dar nu poate fi aceasta singura explicatie, pt ca se cunosc multe natii aflate la un nivel de dezvoltare mult inferior noua - cele din Asia de Sud-Est sint doar un exemplu in acest sens - in cazul carora modernizarea a reusit, in ciuda unei opozitii remarcabile. Mai pot da aici exemplul Japoniei - tot din aceeasi regiune, - unde opozitia fata de occidentalizare a fost furibunda - dar, pur si simplu, mi se face rusine atunci cind alatur Japonia Romaniei intr-o propozitie.
    Parerea mea este ca aici a fost vorba de atitudinea si credibilitatea clasei conducatoare care si-a propus modernizarea. Daca, asa cum a fost cazul la noi, cu PNL-ul de pe vremuri, elita conducatoare care vrea sa obtina modernizarea se distinge prin coruptie, incompetenta, prostie, lipsa de viziune in privinta telurilor, ea-si va pierde orice credibilitate in fata celor condusi si atunci opozitia, mai mult sau mai putin interesata, fata de operatiunea de modernizare va capata cistig de cauza. Nu opozitia fata de modernizare a fost cea care a stopat-o, ci incompetenta cu care a fost pusa in practica de-a lungul timpului la noi. O problema actuala, nu?
  • 0 (0 voturi)    
    INTREBARE (Luni, 27 septembrie 2010, 20:24)

    YO [anonim]

    "FMI si Comisia Europeana detin inca parghii puternice, financiare sau politice, sa tracteze Romania spre Vest.


    Europa ne trage cu forta dupa ea, dar societatea, cu rare exceptii in pozitii cheie din politica, justitie sau presa, functioneaza mai departe in afara valorilor occidentale."

    INTREBAREA mea e urmatoarea:
    De ce oare EUROPA ar vrea sa ne traga dupa ea, atat timp cat DANSA e multumita ca urmare a exploatarii noastre in regim de sclavagism modern???
    EUROPA exact asta si-a dorit si acum ranjeste ca LUPUL la gatul mielului...
    AMIN.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version