Ce asteptam de la noul ministru al educatiei  

de Stefan Vlaston     HotNews.ro
Luni, 28 decembrie 2009, 23:48 Actualitate | Opinii


Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala
De ani buni asociatia EDU CER urmareste fenomenul educational din Romania. Chiar inaintea comisiei prezidentiale, condusa de Mircea Miclea, am pus diagnosticul: sistemul educational si de formare profesionala a ramas incremenit in tiparele comuniste, corupt si ineficient.  

Comisia Miclea a adaugat: irelevant, inechitabil si de slaba calitate. Insulele de excelenta, din invatamantul preuniversitar si universitar, nu pot anula oceanul de incompetenta si impostura in care se scalda aceste sisteme.  

S-au scris hectare de proza pe aceasta tema, astfel incat prefer sa-mi indrept privirile spre viitor.

Avem acum o noua putere, presedinte, premier si ministru al educatiei, avand aceleasi convingeri si idealuri si un noian de promisiuni.  

Noul ministru al educatiei are in fata sa trei drumuri:

1. Sa se “solidarizeze” cu sistemul, sa-l apere si protejeze, sa ceara bani, asa cum o closca sau o mama isi apara odraslele, chiar daca sunt lenese, proaste, urate si, vai,  pe deasupra si furacioase.  Sa asigure plata salariilor fara sa se intrebe pentru ce sunt platite aceste salarii. Sa nu vada ca banii destinati educatiei dispar ca apa in nisip, fara sa lase urme, altfel decat in buzunarele initiatilor. Sa pastoreasca un domeniu in care nimeni nu da socoteala de nimic.

2. Sa incerce sa reformeze sistemul cu “binisorul”, sa nu-l “destabilizeze”, sa nu-l “sifoneze”. Este exact ce-au incercat si alti ministrii, dnii Mircea Miclea si Mihail Hardau, insa si-au dat seama repede ca “sistemul” isi sapa propriile transee de supravietuire, de conservare a privilegiilor, de aparare a profitului obtinut pe seama bugetului de stat si naivitatii elevilor si studentilor. Ipocrizia, impostura, mistificarea si trucarea  adevarului au fost arme de succes pentru mentinerea status-quo-ului, atat de profitabil. Alti ministri, Ecaterina Andronescu si Cristian Adomnitei nici macar nu au incercat sa schimbe sistemul, au devenit foarte repede parte a sa.

3. Singura cale de succes este terapia de soc, “antibiotice” administrate in doze masive, concretizate in taierea de finantari, desfiintarea de entitati capuse, care consuma fara sa produca, de refacerea rapida a legislatiei pentru stapanirea legala a fenomenelor negative, de inlocuirea imediata a personalului de decizie care a franat reformarea educatiei.

Nu stim ce cale va alege noul ministru al educatiei. In ceeace ne priveste, ne propunem sa monitorizam lunar activitatea ministerului, dupa grila detaliata mai jos. Vom acorda procente pentru realizarea obiectivelor avute in vedere, urmarind si cantitativ nivelul atins in evolutia reformei.

In acelasi timp ii oferim dlui ministru colaborarea, sprijinul si expertiza noastra, pentru realizarea binelui educatiei si cercetarii. A binelui pe care-l intelegem noi.
 
Grila de evaluare a performantei MECTS (Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului)

1. Reevaluarea cadrului legislativ, incepand cu Legea Educatiei Nationale, care nu a trecut de filtrul Curtii Constitutionale.

Cum diavolul se ascunde in amanunte, toate actele normative, de legislatie principala sau secundara, ne vor da informatii asupra drumului ales de noul ministru al educatiei. Exista o sansa importanta ca impreuna cu noua conducere sa facem un upgrade al legii educatiei, sa eliminam “minele” plantate de fostul ministru si s-o aducem la o forma cat mai aproape de necesitatile momentului.

2. Eficientizarea sistemelor de educatie, formare si cercetare pentru a obtine maximum de rezultate cu resursele financiare existente

 Contrar celor  clamate de catre sindicate si unii profesori din sistem, problema educatiei nu este a subfinantarii ci a proastei gestionari a banilor primiti, atunci cand nu sunt pur si simplu furati. Iata doar cateva exemple de  risipa iar  modalitatea de a le inchide o reprezinta  si finantarea “per capita”, aplicata de la 1 ianuarie 2010:

    * Clase care functioneaza doar cu 8-10 elevi prezenti la cursuri, desi in catalog sunt trecuti mult mai multi, dar care n-au trecut niciodata pe la scoala.
    * Utilitati (caldura, electricitate, apa curenta), necontorizate sau platite fara nicio actiune de economisire.
    * Scheme de personal mult peste necesitati (s-au gasit scoli in care numarul angajatilor este mai mare decat al elevilor!)
    * Toate structurile subordonate Ministerului trebuie sa devina autofinantate, autonome, functionand pe baze contractuale cu ministerul si alti beneficiari.
    * Banii pentru infrastructura se pierd prin circuite complicate si responsabilitati difuze.
    * Se poate reduce numarul de ore obligatorii la 5 pe zi, fara nicio pierdere in planul eficientei, cu posibilitatea depasirii acestui numar prin programe de studii dorite de elevi, neobligatorii.
    * Unversitatile de stat pot fi asimilate  agentiilor de stat ale caror venituri au trecut la buget. Nu poti fi autonom financiar, sa practici autosalarizare, profitand de baza materiala a statului. Universitatile de stat raman cu autonomie referitoare la curricula, programe de studii, de resursa umana, dar nu financiara, care ar reprezenta o  privatizare de facto.

3. Proiectarea unui nou Curriculum National.
Este vorba doar de Trunchiul Comun al curriculumului, cel obligatoriu, reprezentand 75% din curriculumul scolar. Restul de 25% ramane la dispozitia scolii si a profesorilor. 

4. Transparenta imediata in toate sectoarele de activitate
Este obligatorie in special in zona acordarii titlurilor universitare si doctorale. Obligarea tuturor posesorilor de titluri universitare si doctorale sa-si publice pe pagina proprie CV-urile si lista articolelor ISI care au justificat obtinerea titlurilor.

Este necesara transparenta totala in privinta executiei bugetare, in special a cheltuirii fondurilor destinate infrastructurii.

5. Declansarea unei actiuni de reevaluare si raportare postfinantare pentru fondurile cheltuite in infrastructura din ultimii 10 ani.

6. Depolitizarea si descentralizarea reala si imediata, manageriala, financiara, curriculara si de selectare a personalului, de la nivel de minister si inspectorate la nivelul unitatilor scolare. Flexibilizarea lantului de decizie cu clarificarea si partajarea deciziilor.

7. Refacerea referentialelor pe baza carora se autorizeaza si acrediteaza unitati/institutii si se acorda titluri universitare si doctorale, utilizandu-se preponderent standarde din SEIS, Spatiul European al Invatamantului Superior, din care facem parte.

8. Credibilizarea examenelor de absolvire, bazate pe teste tip grila- personalizate, cu evaluare informatica, operate de catre persoane neimplicate in procesul educational al candidatilor.

9. Clarificarea si amplificarea zonei de reglementare, control, ancheta si sanctiuni administrative pentru ca apelul la justitie sa fie doar de ultima instanta.

10. Elaborarea unor criterii clare de acordare a resurselor pentru cercetare, bazate pe calitatea cercetatorilor, masurata cu referentiale europene.

11. Initierea unui proces de reevaluare a titlurilor universitare si doctorale, acordate in ultimii 20 de ani, de catre colective de aceeasi specialitate din universitati de prestigiu aflate in top 50.

12. Evaluarea in vederea acreditarii si autorizarii in invatamantul superior sa fie realizata de agentii specializate din tari ale UE, cu referentialele aplicate in SEIS, Spatiul European al Invatamantului Superior, caruia ii aprtinem.

13. Stimularea invatamantului privat preuniversitar pentru aparitia competitiei generatoare de calitate, cu controlul corespunzator privind calitatea proceselor.

14. Reducerea numarului de locuri finantate integral de stat in invatamantul superior, adica inclusiv intretinerea si costurile pregatirii, la maximum 30.000, ocupate prin concurs de admitere sever, de catre elevi foarte performanti dar lipsiti de mijloace materiale.

15. Introducerea in legislatie a unor prevederi clare privind conflictul de interese in managementul universitar,  in comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor libere si acordare a titlurilor universitare si doctorale si a criteriilor de accedere in astfel de comisii.

 

Iata, in incheire, ce-i scrie dlui ministru, pe blogul personal, o cititoare:

andra spunea...

Dle Funeriu, prea MULTE SPERANTE S-AU PUS IN NUMIREA DVSTRA PENTRU A DEZAMAGI. ATENTIE MARE LA COLABORATORI. EVITATI RECHINII SI GREAUA MOSTENIRE. Sunt nenumarate cadre didactice care va pot fi de un real folos. Renuntati la ilustre nume care au facut numai rau invatamantului. Aveti sansa de a nu fi poate legat intr-un fel de mafia academica romaneasca pentru a-i fi captiva. Luati-o de la zero, de la minister pana la Academie si faceti ordine. Suntem sufocati si total nemotivati. Dati-ne un semn ca merita sa muncim si sa ramanem in Romania. Faceti lustratia in educatie si cercetare. Reacreditati toate titlurile academice si doctoratele obtinute dupa 1990. Dati afara plagiatorii. Interziceti ocuparea de functii de conducere de catre fostii colaboratori ai securitatii. Verificati modul de utilizare a resurselor financiare din cercetare si modul de atribuire a contractelor, precum si rezultatele cercetarilor...Schimbati toate comisiile CNCSIS, ARACIS, CNATDCU, etc. Faceti criterii unice pentru toate specializarile si verificati corectitudinea CV-urilor( sunt softuri in acest sens). Este mult de lucru, dar fara un purgatoriu, nu veti face nimic. Saracia culturala se va extinde ca o pelagra.

      28 decembrie 2009, 21:56 

Doar progresul evident pe drumul aplicarii acestor directii poate duce la eliberarea educatiei de paradigma comunista si aducerea ei pe coordonate moderne, europene. 

Va fi dl ministru omul providential care sa faca toate astea? Vom vedea. De doi lei speranta….

Dar si inselarea sperantelor a milioane de oameni va fi extrem de costisitoare pentru domnia sa.
      

      Prof. Stefan VLASTON, Presedinte EDU CER 






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2855 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    a patra cale (Marţi, 29 decembrie 2009, 0:13)

    Paraipan [anonim]

    Parerea mea e ca ministrul va alege a patra cale. Este o persoana eficienta si hotarata si in acelasi timp cu experienta manageriala (e drept ca nu la noi in tara...) si capacitati de comunicare excelente. Sunt sigur ca are o strategie proprie de "zguduire" a sistemului si va incepe cu punctele vitale. Nu va porni un "razboi total" pentru ca asa ceva nu se poate castiga dar se va face respectat si va stabili niste jaloane clare. Sper sa aiba la dispozitie si vreo 4-5 juristi buni (o casa de avocatura?) ca sa poata demite fara probleme pe cei recalcitranti...
  • +2 (2 voturi)    
    E jale! (Marţi, 29 decembrie 2009, 0:25)

    val [anonim]

    Imi place cum ganditi, cred ca ati fi un ministru bun, necesar. Actualuuil ministru ii lipseste (cred) cunoasterea sistemului, va intra in capcana functionarilor invechiti in raul care ar trebui schimbat.
    Invatamantul e mediocru si, mai ales, extrem de corupt. Exista locuri in care parintii si chiar elevii de liceu, direct, cumpara note negociind cu profesorii. Este un efect al disparitiei concursurilor de admitere si al slabei calitati a corpului profesoral..
    Exista profesori si invatatori cu o pregatire precara,
    factorul OM e cel mai deficitar, alarmant de deficitarsi nu baza materiala.
    Amestecul sindicatelor si al politicii au incurajat impostura.
    Maine voi citi intregul articol cu multa atentie si voi mai comenta, daca va fi cazul.
    • +1 (1 vot)    
      Am alta opinie (Marţi, 29 decembrie 2009, 15:50)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui val

      Profesorii aplica si ei prinipiul capitalist, altfel sanatos, sa obtii foloase maxime cu eforturi minime. Cand salarizarea lor va fi legata strict de performanta si rezultatele muncii, altfel se vor desfasura lucrurile.
  • +2 (2 voturi)    
    Bravo domnule profesor! (Marţi, 29 decembrie 2009, 0:59)

    Marian [anonim]

    Foarte bun comentariul si de asemenea foarte pertinent!Am convingerea ca cliseul pe care l-ati prezentat este unul care scaneaza realitatea vie a sistemului de invatamant romanesc!
    Sunt un profesor care doresc sa parasesc sistemul romanesc de invatamant!Mi-am echivalat studiile pentru o alta tara a UE pentru ca nu se mai poate aici!
    Asta nu este un sistem de valori,ci unul clientelar...
    Ce parere aveti daca s-ar renunta la examenele de titularizare in invatamant?Vedeti exemplul sistemului englez...
  • +1 (1 vot)    
    Reforma fara bani... se poate? (Marţi, 29 decembrie 2009, 1:28)

    Silviu-Laurentiu Badea [anonim]

    Stimatele d-le Stefan Vlaston,

    Sunt de accord cu unele propuneri din Grila de evaluare a performantei MECTS dar cu altele nu pot sa fie pt ca suntem in UE si nu in SUA unde se platesc studille:

    Iata propunerile cu care nu sunt de accord :

    11. Initierea unui proces de reevaluare a titlurilor universitare si doctorale, acordate in ultimii 20 de ani, de catre colective de aceeasi specialitate din universitati de prestigiu aflate in top 50.

    Mi se pare o vanatoare de vrajitoare. Este greu de verificat un numar asa de mare de diplome. In plus, in stiinte exacte este extrem de greu de produs cu mana ta date experimentale pentru o lucrare de diploma sau Master pt simplul fapt ca nu exista inca aparatura. Intradevar, la doctorat trebuie sa lucrezi cu mana ta in laborator.

    14. Reducerea numarului de locuri finantate integral de stat in invatamantul superior, adica inclusiv intretinerea si costurile pregatirii, la maximum 30.000, ocupate prin concurs de admitere sever, de catre elevi foarte performanti dar lipsiti de mijloace materiale.

    Mi se pare potrivit pentru SUA dar noi suntem in UE !
    Sa va reamintesc ca in cele mai multe tari europene (de exemplu Suedia, Germania, etc) studille universitare sunt gratuite?!

    Realitatea cruda este ca Bugetul Cercetarii pe 2010 este la fel de sarac ca si 2009:
    http://www.ad-astra.ro/posts/view_post.php?post_id=1373&lang=ro
    • +1 (1 vot)    
      Da, dar... (Marţi, 29 decembrie 2009, 15:14)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Silviu-Laurentiu Badea

      Nu ar trebui sa vedem mai intai pe ce se cheltuie banii acordati cercetarii? Doar asa, de dragul de a avea cercetare?
      • 0 (0 voturi)    
        Cea mai buna idee , reevaluarea universitarilor (Marţi, 29 decembrie 2009, 18:56)

        dana [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Initierea unui proces de reevaluare a titlurilor universitare si doctorale, acordate in ultimii 20 de ani, de catre colective de aceeasi specialitate din universitati de prestigiu aflate in top 50. Sunt total de acord cu acest principiu. Asa s-ar elimina nulitatile prea multe din sistemul universitar. Niciodata nu s-a incercat acest lucru. Sper sa poata fi aplicat acest principiu de reevaluare.
    • +1 (1 vot)    
      Apropo de reevaluare (Marţi, 29 decembrie 2009, 15:32)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Silviu-Laurentiu Badea

      Este vorba de declansat procesul. Cine crea sa nu fie taxat "la gramada", solicita singur o reevaluare la universitati mari din lume si va avea un ascendent asupra celorlalti colegi. Va fi angajat cu prioritate. Nu credeti ca va functiona?

      Noi n-avem banii Suediei sau Germaniei, avem in schimb multi studenti care se "joaca" de-a facultatea. S-o faca, dar pe banii lor.
  • +1 (1 vot)    
    exceptional diagnostic (Marţi, 29 decembrie 2009, 12:33)

    admirator [anonim]

    dle vlaston, faceti un lucru superb, insistind pe aceasta dimensiune a transparentei. as vrea sa mergeti si la televizor, poate la b1tv sau alte televiziuni mai deschise, pentru a indica minciunile sistemului care se auto-protejeaza cu propaganda sindicalista, etc.

    va felicit din inima si sper sa-i puteti cere dlui funeriu o audienta in fiecare luna pentru a discuta cu domnia sa lista restanta.
    • +1 (1 vot)    
      Multumesc (Marţi, 29 decembrie 2009, 15:26)

      Srefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui admirator

      Mai ramane sa doreasca si domnia sa!
  • +1 (1 vot)    
    concurenta (Marţi, 29 decembrie 2009, 14:34)

    mihai [anonim]

    Cred ca ceea ce ii lipseste cu adevarat invatamantului romanesc universitar este concurenta. Ma refer mai exact pe lipsa de informatii de care despune un absolvent de liceu cand isi alege o facultate (ma refer atat la calitatea facultatii cat si la posibilitatea de a urma o cariera).

    In mod normal ar trebui sa existe o statistica serioasa cu numarul abolventilor care reusesc sa se angajeze in domeniu dupa 6 luni de la absolvirea facultatii.

    Cum acesta este greu de realizat, propun doua metode simple. Fiscul sa realizeze o statistica cu media salariilor pe an a absolventilor fiecarei facultati din tara (se pleaca de la ideea ca marea majoritate a absolventilor buni isi vor gasi un loc de munca bine platit in domeniu).

    Chiar daca ideea li s-ar parerea unora greu de implementat, in realitatea singura informatie care lipseste fiscului este anul absolvirii si facultatea absolvita a angatilor cu studii superioare.

    Pe langa faptul ca salariul de inceput este o informatie relevanta pentru calitatea absolventului, in timp se pot realiza statistici foarte interesante.

    Ceea de-a doua am auzit-o prima data la d. prof. Oprea . Ideea era ca din impozitul platit statului, o parte sa revina facultatilor. Pe langa faptul ca s-ar rezolva in mod echitabil finantarea invatamantului superior, s-ar putea calcula si care este media salariilor absolventilor generatiei X ai facultatii Y. Ideea mi s-a parut foarte buna si nu stiu de ce d. prof. Oprea, acum parlamentar, nu o mai sustine.
    • +1 (1 vot)    
      Mai este o solutie (Marţi, 29 decembrie 2009, 15:34)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui mihai

      Case de sondare a opiniei publice sa faca un sondaj in randul absolventilor, inclusiv pe tema salariilor si al momentului angajarii, in specializarea urmata. Am mai propus asta.
      • 0 (0 voturi)    
        statistica.... (Marţi, 29 decembrie 2009, 22:34)

        mihai [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Cu tot respectul pentru majoritatea ideilor pe care le sustineti, sondajul de opinie ar ridica problema esantionului reprezentativ. Avand in vedere numarul foarte mare de facultati si faptul ca ar trebuie considerat un esantion reprezentativ pentru fiecare generatie a unei facultati, ar rezulta un numar mare de persoane la nivel national.

        Cred ca ideea d. prof. Oprea este mai simplu de implementat si pe langa sumele care ar ajuta intr-o anumita masura financiar facultatile, ar rezulta si o statistica mai apropiata de adevar decat sondajul la nivel national.

        M-am gandit ca intr-o prima faza s-ar putea considera un procent relativ mic. De exemplu 2% din cei din impozitul de 16%. La un salariu brut sa zicem de 1000 Euro asta ar insemna sa revina unei facultatii cam 3 Euro de absovent. Pentru o generatie cu 100 de absolventi (cazul unei facultati mici), ar rezulta 300 de euro de generatie si 3000 de euro pentru 10 generatii pe luna. Asta ar insemna salariile a 2-3 profesori, a 6 asistenti sau o retea cu 6-7 calculatoare. Nu este o suma foarte mare, dar pentru faculatile care sunt tot timpul la limita cu banii, este mai mult decat nimic .

        De asemenea, la nivel national, suma cred ca ar fi relativ mica in comparatie cu bugetul ministetului educatiei.

        Calculele sunt aproximative, dar nu cred ca sunt departe de adevar.
  • +1 (1 vot)    
    Edu Cer (Marţi, 29 decembrie 2009, 16:17)

    Ilinca [anonim]

    Domnule Vlaston,
    Cine sunt persoanele ce activeaza in Edu-Cer?
    M-am uitat pe site-ul respectivei asociatii si la acest capitol este un vid total. Mai ales ca-i oferiti ministrului "colaborarea, sprijinul si expertiza dvs" , dupa cum va exprimati, ar fi interesant de vazut cine sunt acesti experti, nu?
    In alta ordine de idei, ati sintetizat bine problemele invatamantului si ale cercetarii romanesti, numai ca se vorbeste despre asta, se pun aceleasi intrebari de ani si ani, fiecare ministru promite marea cu sarea si atat. Legea despre care se tot vorbeste se vroia un raspuns si o solutie, macar partiale, la aceste probleme ridicate de multi altii.
    Si nu, nu cred ca Daniel Funeriu va alege varianta cea mai dura pentru simplul motiv ca-i legat prea tare de pdl, sunt prea multe interese la mijloc si nu va risca sa deranjeze politicienii-universitari din propriul partid ( si nu numai). As vrea sa ma insel.....
    • +1 (1 vot)    
      Site (Marţi, 29 decembrie 2009, 16:45)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

      Este www.educer.eu (nu.ro!)

      Membrii EDU CER nu au numele publicate pe site, pentru a nu se expune unor represiuni. Doar adresa si numele meu este acolo.

      Depinde daca propriul partid si presedintele care, nu-i asa, are influenta in partid, doresc sa faca reforma in educatie. Pana acum asa s-au laudat.
      • 0 (0 voturi)    
        edu-cer (Marţi, 29 decembrie 2009, 22:02)

        Ilinca [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Domnule Vlaston, o organizatie nu este un om ci o entitate si trebuie privita ca atare.
        Faptul ca membrii sai se tem de "represiuni" mi se pare cel putin bizar;presupun ca exista antecedente si ar fi bine sa le mentionati daca vreti sa fiti credibil.
        Pe de alta parte nu este singura organizatie de acest tip si membrii celorlalte nu se tem sa-si dea numele , deci mi se pare cel putin curioasa aceasta atitutine.
        Dvs. vorbiti despre invatamant, cercetare, granturi etc, dati sfaturi, aduceti acuzatii ( amandoua sunt normale) , vorbiti de specialisti, dar ramane intrebarea: cine sunt acesti specialisti ce judeca pe altii ( poate pe buna dreptate), ce-si dau cu parerea despre acest subiect atat de important?
        Sau vorbiti in numele dvs. si atunci nu aduceti in discutie numele asociatiei, sau este cazul sa stim din cine este formata aceasta asociatie, care le sunt meritele etc. Intrebarea mi se pare de bun simt si absolut normala in acest context.
        Cat priveste dorinta presedintelui si a clasei politice ( indiferent de culoare) de a reforma invatamantul si cercetarea.......daca ne uitam la diplomele si calitatea celor ce ne conduc ( marea majoritate) concluzia se impune de la sine.
        • 0 (0 voturi)    
          Justificarea anonimatului... (Miercuri, 30 decembrie 2009, 1:31)

          Ionasku [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

          ...celorlalţi reprezentanţi ai EDU CER este limpede: vi se pare că "rechinii" de la "Spiru Haret" nu au prieteni şi "sus-puşi" care să le facă viaţa grea, la propriu, acestor colegi ai domnului Vlaston? Poate nu ştiţi cât este de uşor în ţara asta de doi bani să faci cuiva o "campanie negativă". Iar, când cel căruia i se face această campanie, are familie, casă, rate... gândiţi-vă ce ar urma... Îi veţi plăti dumneavoastră facturile?
          În altă ordine de idei, după ce am parcus textul dumneavoastră, dar şi comentariile ante-"scriitorilor" mei, am hotărât, stimate domnule profesor Vlaston, să vă adresez câteva opinii:
          1. La punctul 2: în ceea ce priveşte universităţile, există unele care se pot lăuda cu o bază materială care, dacă nu le aparţine, a fost/este modernizată/extinsă, cu fonduri proprii, încât nu pot să ştiu cât mai este a "statului";
          2. La punctul 8: aştept să văd, concret, cum va dispărea copiatul la toate testările premergătoare fiecărui ciclu (din gimnaziu la liceu, din liceu la facultate), în condiţiile în care există profesori (care îşi fac treaba) şi "profesori" (care ajută elevii să fraudeze testul, ca "să iasă şcoala bine");
          • 0 (0 voturi)    
            justificare? (Miercuri, 30 decembrie 2009, 9:50)

            Ilinca [anonim] i-a raspuns lui Ionasku

            Anonimatul acelor membrii ar fi justificat daca si celelalte organizatii ce activeaza in acelasi domeniu ar face la fel, sau daca efectiv ar exista cazuri concrete de intimare , presiuni etc. Daca exista este grav si ar trebui facute publice.
            Domnul Vlaston apare foarte des cu diverse articole , pozitii fata de o lege sau alta, fata de o hotarare, etc si vorbeste in numele acestei organizatii, da sfaturi, judeca, propune specialisti etc. Inteleg din postarea dvs ca lucrati in invatamantul universitar: nu sunteti interesat deloc cine sunt acesti specialisti ce-si propun ajutorul si experienta actualului ministru? De unde stiti ca sunt mai buni ca dvs. ca, la o adica, sa va judece? De unde stiti ca sunt mai buni decat actualii? Este plin ministerul de consilieri si bagatori de seama cu CV-uri necunoscute. Nu vreti o schimbare in bine?
            Pe site-ul acestei organizatii citesc de exemplu fraza urmatoare:
            """Solicitam afisarea pe site-ul MEdC a CV-urilor si a listelor de lucrari stiintifice ale distinsilor membri ARACIS, precum si a criteriilor exacte ce au determinat numirea respectivilor in acest important organism."""
            Sunt de acord cu cererea aceasta dar daca as face-o dintr-o pozitie oficiala atunci ar fi normal ca lumea sa stie cine sunt eu si care-mi sunt competentele.
            Am pus intrebarea asta privind identitatea membrilor organizatiei din curiozitate si , sincer, ma asteptam la alt raspuns. Acum imi pun intrebari de-a binelea vazand tot "misterul" de care sunt inconjurati membrii respectivi.
            Parca asteptam schimbari, vorbim de transparenta, de calitate.....
            Cei care militeaza pentru acestea ar trebui sa dea primii tonul, nu sa se ascunda.
            • 0 (0 voturi)    
              si totusi (Miercuri, 30 decembrie 2009, 11:05)

              andra [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

              Draga Ilinca, nu stiu de ce esti atat de contrariata. Membri Educer, ca si ai altor ONG - uri nu au putere de decizie, ei doar observa anumite disfunctionalitati si le semnaleaza celor care au putere decizionala. Este firesc in schimb sa se ceara transparenta totala celor care decid soarta invatamantului romanesc - ARACIS, CNCSIS, CNACTDCU, de ce te deranjeaza? Nu poti sa decizi soarta unei asociatii profesionale cu mare impact socio - economic daca nu esti competitiv si profesionist. Care este gradul tau de implicare in aceste agentii de esti atat de suparata pe dl prof. Vlaston si pe Educer? Ce te deranjeaza atat de tare din principiile sustinute de ei? Cred ca este momentul ca toate ONG-urile si societatea civila in general sa se uneasca si, impreuna cu noul ministru, sa realizaze ceea ce ne dorim cu totii: un invatamant competitiv, sustinut de o cercetare pe masura. Simplu. Cu atitudini de genul celor sustinute de tine nu facem nimic. Iti doresc numai bine.
              • 0 (0 voturi)    
                @andra (Miercuri, 30 decembrie 2009, 12:22)

                Ilinca [anonim] i-a raspuns lui andra

                @andra,

                Ceea ce ma contrariaza ( si nu are nici o legatura cu edu cer in particular, as fi facut aceeasi remarca indiferent de organizatie) este exact lipsa de transparenta. Cand oamenii pretind ca se bat pentru niste principii, in cazul de fata calitatea invatamantului si a cercetarii, este normal ca ei sa urmeze aceste principii. Vorbim de calitate, transparenta, corectitudine etc. Intrebarea mea a fost simpla: cine sunt acesti membrii si care le sunt calitatile? Chiar nu ma asteptam ca discutia sa degenereze , chiar speram un raspuns clar. Deci, repet, nu principiile acestei organizatii ma deranjeaza, dimpotriva, ci vreau doar sa fiu sigura ca aceste principii nu sunt vorbe in vant si cei care militeaza pentru ele sunt oameni de calitate. Nu uitati ca domnul Vlaston, cum singur spune, nu esta un universitar sau cercetator. Ca sa vorbesti despre calitate in aceste domenii trebuie sa stii exact despre ce este vorba. Nu uitati ca dansul propune competentele acestor oameni noului ministru. Care competente? as vrea sa stiu si mi se pare foarte important ca oamenii implicati in aceasta reforma sa stie exact despre ce este vorba. Oportunisti tot vedem..... Chiar nu inteleg de ce deranjeaza intrebarea mea pe care o gasesc foarte normala.
                Daca dvs. sunteti acea @andra al carui mesaj a fost preluat in textul domnului Vlaston, atunci sa stiti ca fraza dvs.
                "Faceti criterii unice pentru toate specializarile "
                denota o necunoastere a sistemului respectiv. Si ma surprinde ca domnul Vlaston
                a preluat-o asa, fara nici un comentariu. Este absolut absurd sa pretinzi criterii unice pentru toate specializarile. Un adevarat specialist stie de ce. Amatorii isi dau cu parerea.....
                • 0 (0 voturi)    
                  Si totusi (Miercuri, 30 decembrie 2009, 12:56)

                  Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

                  Exista o deosebire. Noi emitem doar pareri, care pot sa fie, sau nu, luate in seama. Alt impact asupra vietii sociale nu avem. Asa dar este importanta calitatea ideilor noastre, nu a oamenilor.
                  Putem gresi, dar prin asta n-am influentat in rau nicio persoana sau un segment al unui sistem, pentru ca nu avem functii de decizie. De aceea nu vad necesara transparenta totala, ca sa ce, sa fim trasi la raspundere pentru ce, ca ne-am dat cu parerea?
                  Iar Andra cred ca se referea la criterii comune: nr. articole ISI, factor de impact, recunoastere internationala. Adica sa nu existe in comisiile de atribuire a titlurilor universitare si doctorale oameni cu o "vizibilitate" stiintifica sub aceea a candidatului
                • 0 (0 voturi)    
                  specialisti (Miercuri, 30 decembrie 2009, 13:18)

                  andra [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

                  Draga Ilinca,

                  Dl. Vlaston a reusit sa raspunda inaintea mea. Un raspuns partial, deoarece eu merg chiar mai departe: criterii egale pentru titluri academice egale. Ce intelegeti prin "specialisti"? Si puteti dezvolta putin ideea? Chiar sunt interesata si fara patima. Haideti sa discutam, sunteti de acord?
                  Cu prietenie,
                  Andra
                  • 0 (0 voturi)    
                    andra si stefan vlaston (Miercuri, 30 decembrie 2009, 14:05)

                    Ilinca [anonim] i-a raspuns lui andra

                    Va inselati, dvs.( ca asociatie) vreti sa faceti mai mult decat sa emiteti pareri. Va citez: "ii oferim dlui ministru colaborarea, sprijinul si expertiza noastra, pentru realizarea binelui educatiei si cercetarii." Nu as fi reactionat daca nu ar fi fost aceasta fraza ce denota clar intentia de a se implica direct in aceasta reforma. Iar in acest caz mi se pare absolut necesara transparenta. Cat priveste criteriile unice la care se referea @andra, faceti aceeasi greseala ca toti cei ce habar nu au de cercetare: nu poti compara dupa numarul de articole ISi si dupa factorul de impact oameni din domenii diferite. Altfel ajungem la aceleasi greseli din trecut , ca de exemplu cerinta a nu stiu cate articole ( indiferent de domeniu) pentru un post de conferentiar, profesor etc., "vestitul" clasament al oamenilor de stiinta facut de ad-astra si alte "minuni" de acelasi gen.
                    Ca sa fie clar; dvs. stiti multe lucruri, experienta dvs. ca profesor la liceu va este sigur de folos, principiile pe care le enuntati sunt cat se poate de corecte ( numai ca se tot enunta de ani de zile si de multa lume fara nici o finalitate) dar multe alte probleme va depasesc. Nu-i o rusine, dar trebuie ca fiecare sa-i vada limitele. Admir orice persoana care se implica intr-o actiune civica si o face neasteptand nimic in retur. Dar nu inteleg oameni care vorbesc despre competenta si transparenta, isi ofera aceste competente si se ascund.
                    PS @ andra, acum vad mesajul dvs. Cred ca v-am raspuns macar partial. Regret ca o intrebare naturala este tratata in acest fel de catre domnul Vlaston: " credeti si nu cercetati".
                    • 0 (0 voturi)    
                      Tot nu inteleg (Miercuri, 30 decembrie 2009, 14:28)

                      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

                      Ii oferin dlui ministru idei si propuneri. Le ia in considerare, bine, nu le ia, iarasi bine. Care-i diferenta?

                      Faptul ca respingeti clasificarea dupa nr de articole ISI si factorul de impact ma surprinde, ca sa nu spun mai mult. E parerea dv. Nu vad de ce trebuie sa fim de acord cu ea. Am luat nota ca exista si alte pareri.
                      • 0 (0 voturi)    
                        stefan vlaston (Miercuri, 30 decembrie 2009, 14:51)

                        Ilinca [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

                        Domnule Valston,
                        Nu ati inteles nimic: nu resping clasificarea dupa numarul de articole si dupa IF, dimpotriva. Resping un clasament cretin facut la gramada fara sa se tina cont de diferentele dintre discipline, diferente foarte importante., resping niste cretirii generale care nu denota realitatea academica. Daca nu puteti intelege asta poate ar trebui sa va axati pe problemele invtamantului preuniversitar si sa lasati problemele universitare celor ce sunt capabili sa vada aceste diferente esentiale.
                        PS Sper sa nu aflam ca acaesta organizatie este plina de diverse persoane formate pe la cine stie ce universitati "vestite" din tara si cu o vizibilitate internationala ce tinde spre zero. Ar fi pacat ca oameni ce au crezut in genul acesta de organizatie si in calitatea oamenilor rsepectici sa fie inselati, nu credeti?
          • 0 (0 voturi)    
            pareri (Miercuri, 30 decembrie 2009, 10:03)

            Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Ionasku

            Daca la univ. de stat va referiti, faptul ca si-au extins baza materiala nu inseamna ca proprietari devin rectorii, si-au extins-o cu venituri de natura bugetara. Rezultatul este tot proprietate de stat

            2.Exista un sistem aplicat in multe tari: examenele constau din teste-grile personalizate, adica similare dar nu identice, generate de aplicatii informatice, cu corectare tot informatica. Cu exceptia ariei curriculare limba si comunicare se pot aplica la toate tipurile de evaluari.
        • 0 (0 voturi)    
          Continuare... (Miercuri, 30 decembrie 2009, 1:34)

          Ionasku [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

          3. La punctul 14: pe de o parte, să veniţi dumneavoastră să ţineţi şi ore la grupe de peste 40 de studenţi şi să mai faceţi şi cercetare, de nivel european (şi naţional) - plus pregătire articole pentru sesiuni de comunicări şi publicare în reviste recunoscute ISI, pregătire, completare şi perfecţionare suporturi de curs, seminarii şi lucrări practice – care să permită avansarea în grad!... Şi... fiindcă şi în România există o lege a drepturilor de autor, adoptată încă din 1996, poate se găsesc şi modalităţile prin care, pe de o parte, să fie pedepsiţi şi nesimţiţii de studenţi care pun „la liber” suporturi de curs, în format electronic, încă nepublicate, precum şi acei vestiţi profesori plagiatori, atât din autori autohtoni, cât şi externi. Când mă refer la „modalităţi”, am în vedere faptul că legislaţia românească şi felul cum justiţia o aplică sunt cel puţin... dubioase...
          Nu în ultimul rând, în loc de concluzie: cum rămâne cu unităţile şcolare (de stat) "de fiţe", unde fie predau "dascăli" care au impresia că planeta începe şi se termină cu ei, fie se găsesc odrasle de indivizi "cu figuri în cap"? De asemenea, mi se pare jignitor şi injurios la adresa corpului profesoral ca să fie acuzată întreaga breaslă de acordarea de meditaţii doar de către o parte dintre membrii ei, puţinele exemple fiind generalizate, cu foarte multă uşurătate, de o presă în declin mai rapid decât învăţământul. Arătaţi-mi mie profesor de fizică, istorie, geografie, biologie din mediul rural sau învăţător de şcoală de sat care face meditaţii...
          Vă rog să reţineţi că nici nu apăr, dar nici nu blamez "in corpore" cadrele didactice. În acelaşi timp, ca membru al acestei bresle, solicit să ni se acorde, nouă, cadrelor didactice, din partea TUTUROR CELORLALŢI Este vorba, în primul rând, de POLITICIENI, MASS-MEDIA, PĂRINŢI şi, deloc în ultimul rând, ba dimpotrivă, de ELEVI şi STUDENŢI, al căror nivel de bun-simţ scade (chiar mai mult decât) direct proporţional cu cel al „celor 7 ani de acasă”!
          • 0 (0 voturi)    
            Meditatiile (Miercuri, 30 decembrie 2009, 10:06)

            Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Ionasku

            Sunt de blamat doar atunci cand se dau propriilor elevi sau elevilor din propria scoala. In rest, daca exista parinti care doresc sa investeasca in educatia copiilor lor, asa cum investesc in sanatatea lor (dandu-i la sport), cine-i poate opri?
        • 0 (0 voturi)    
          Societatea civila (Miercuri, 30 decembrie 2009, 10:12)

          Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Ilinca

          Nu este alcatuita din somitati. Eu insumi sunt profesor de preuniversitar, am fost 18 ani director la un grup scolar. Membrii unui ONG trebuie sa aiba alte calitati. Sa se bata pentru idei politico-sociale-economice, sa urmareasca si sa compare sistemele de la noi si din alte tari, sa aiba idei clare incotro ar trebui sa se indrepte sistemele pentru a-si indeplini menirea. Nu cred ca ar fi relevante articolele ISI. Iar colegii mei din EDU CER: nu sunt multi, dar impartasim aceleasi idealuri
  • 0 (0 voturi)    
    Domnule Funeriu... (Marţi, 29 decembrie 2009, 19:59)

    Tropicarmin [anonim]

    Domnule Funeriu, dumneata crezi ca vei conduce un minister de „prioritate naţională”cu 6 (şase) la sută din PIB, nemaivorbind de procentul peren trucat?...Ştiai că, real, cifra este mult mai mică (aproximativ 3,3%)? Cum vei reuşi să mulţumeşti un minister „complex”, care are trei/patru sectoare? Cercetarea, domeniul dumitale, va primi doar 0,23% şi nu 1% declarat!... Pentru „tineret şi sport”?... Matematica asta!!!... Ufff!
    Profesorii?! Ştii, cred că îţi voi da o idee (care… nu-mi aparţine!): cuvântul magic „Google”! Îl recunoşti? Dumneata l-ai rostit, atunci când ai afirmat că elevul nu mai trebuie să fie „bombardat” cu informaţie! Dar ştiai că un motor de căutare nu poate selecta informaţia? Acesta nu este… Dumnezeu! Desigur, vei spune indignat că nici profesorii nu sunt… „dumnezei”! Evident, dar sunt mai aproape de El… Ar trebui să creezi în laboratorul dumitale „profesorul virtual”! Evrica!!! Acesta va fi pasiv, fără opinie, fără revoltă… Nu va avea nevoi, doar cerinţe bine definite: o minimă sursă de energie şi, periodic, mici revizii… Un profesor-hologramă ar fi ideal: îmbrăcat impecabil, respectă codul deontologic, evaluează obiectiv, nu face meditaţii, este… Perfecţiunea întruchipată! Minunat!
    Dar ar trebui să depăşim terenul anticipaţiei şi să ne întoarcem în prezent, în durerosul prezent…
    Te vei confrunta cu fireşti reacţii ale oamenilor „frustraţi”! Violente, poate… Cum crezi că vei gestiona conflictele?! Ridicând neputincios din umeri într-un calchiat gest moromeţian şi rostind „N-am!”?!
    Acum vreo cinci-şase ani, într-o şcoală din mediul rural, vizitată de o brigadă de inspecţie „comandat㔺i „montată”, s-au auzit ( în mod surprinzător ) glasuri de copii, care strigau: „Nu ne furaţi profesorii!”… Hmmm! Vei spune: „Elucubraţii…”Nu, domnule! În ciuda aparenţelor, între copii şi profesori există empatie!
    Vei trece la ameninţări: concedii forţate, concedieri masive, evaluări ale personalului după standarde imposibil de atins, impunerea
  • 0 (0 voturi)    
    Cerc vicios (Miercuri, 30 decembrie 2009, 12:54)

    val [anonim]

    Propunerile domnului Vlaston dovedesc nu numai preocupare, dar si cunoastere si mult bun simt.
    Am lucrat in invatamantul liceal si stiu in ce stare se afla. In mare, stiu si ce se intampla in invatamantul superior Exista un cerc vicios cu efecte dezastruoase asupra invatamantului si asupra intregii societati: liceele ofera elevi din ce in ce mai slabi, iar universitatile ii intoarce ca profesori slabi in invatamantul preuniversitar. Unii elevi si unii profesori tineri, bietii de ei, nu au nicio vina. Nu au avut, in conditiile acestui invatamant jalnic, cum sa cunoasca binefacerile seriozitatii, ale unei exigente normale, sa aiba in amfiteatre sau sali de clasa profesori adevarati.
    Aceasta stare alarmanta isi are redacinile in comunism, cand universitarii se lasau convinsi nu atat de partid, cat de gazdele primitoare care isi dadeau grade didactice fara acoperire in valoare, promovau absolventi ce treceau prin facultati "f.f." ca gastele prin apa.
    Dar, dupa revolutie, situatia a devenit catastrofala. Admiteri in Universitati pe baza notelor umflate, teste nationale, examene de bacalaureat trucate. Universitati particulare - fabrici de diplome fara acoperire, doctorate si masterate contra cost.
    Si, aparand aceasta uriasa stare de impostura, imbogatindu-si liderii si propulsandu-i in politica, sindicatele, cu tupeul lor nemasurat
  • 0 (0 voturi)    
    Solutii? (Miercuri, 30 decembrie 2009, 14:41)

    val [anonim]

    E greu de imaginat o solutie completa. Unele masuri ar mai reduce dezastrul si cred ca, pana la gasirea formulei geniale, este bine sa ne multumim si cu unele masuri, precum:.
    - Desfiintarea universitatilor-taraba. Daca acestea sunt greu de desfiintat, deoarece sunt protejate de niste legi specifice mediului de afaceri, sa se faca o ierarhizare clara a diplomelor si cui ii convin diplome de mana a saptea, sa-si asume riscul.
    -Pana cand va exista moralitate si exigenta in invatamantul preuniversitar, este obligatorie introducerea examenelor de admitere in licee si facultati - notele obtinute aici sa fie singurele criterii de admitere.
    - Ierarhizarea retroactiva a doctoratelor obtinute, daca anularea celor indoielnice este imposibila. Daca e posibil, si pentru diplomele de licenta. s-ar cere aceasta masura.

    Par idei utopice, dar pana nu are cineva curajul sa incerce, nu se va schimba nimic. Orice reforma va fi adaptata sistemului corupt, deformata, mutilata.
  • 0 (0 voturi)    
    studentii mediocri (Miercuri, 30 decembrie 2009, 15:51)

    In general vorbind [anonim]

    . In general vorbind, studentii mediocri se pot ascunde, camufla foarte bine daca universitatea la care invata este etichetata ca fiind de stat!
  • 0 (0 voturi)    
    absolventi mediocri (Vineri, 1 ianuarie 2010, 8:53)

    ela [anonim]

    As propune o evaluare a temelor lucrarilor de licenta. In sensul ca se verifica titlul/continutul lucrarilor in ultimii 5 ani.Eliminarea plagiatului trebuie facuta de la inceput.Si fara mila. Si e foarte simplu la nivel de universitate.
    Nu cred ca este atat de greu sa faci simultan cercetare si invatamant universitar,cu conditia asigurarii unei calitati corespunzatoare a absolventilor,care pot participa activ la temele de cercetare,in schimbul finantarii studiilor.
  • -1 (1 vot)    
    Redati limbii latine locul cuvenit ! (Duminică, 3 ianuarie 2010, 11:27)

    tudor vladoi,profesor [anonim]

    Domnule ministru,
    Cu respectul cuvenit, evident, vin cu rugamintea , indreptatita ,sa corectati o GRAVA EROARE in sustinerea bacalaureatului !
    Elevii de la sectiile de uman, profil filologie, profil limbi straine, etc, studiaza patru ani de zile limba latina, limba care modeleaza spiritul uman prin valorile morale impuse de operele lui CAESAR , SALLUSTIUS , CICERO , TITUS LIVIUS,PETRONIUS,TACITUS, HORATIUS, LUCRETIUS ,OVIDIUS ,CATULLUS ,VERGILIUS ! Verificati, va rog, in statistici si observati faptul ca la obiectul matematica sunt prevazute 2 ore /saptamana, la clasele a ix-a si a x-a ,iar la limba latina o ora/saptamana, un obiect la care elevii sustin teza!
    VI se pare ca este posibil sa obtinem performante cu acesti elevi(Atentie, Uniunea Europeana solicita cunoasterea unor limbi de circulatie internationala!) dupa parcurgerea unui numar de 18 ore in primul semestru?
    Ce am vrut sa spun?
    Ca la profilul uman ,de departe, este considerata proba de profil LIMBA LATINA!
    De ce nu figureaza ,ca proba LA ALEGERE , in sustinerea bacalaureatului si limba latina, atata vreme cat exista multi elevi olimpici, multi elevi care doresc sa aleaga acest obiect la care au sustinut teza in toti cei patru ani de studiu?
    NU UITATI, domnule ministru -am vazut ca utilizati dictoane si expresii latinesti in discutiile dumneavoastra - CA STUDIUL LIMBII LATINE URMARESTE IMPLICIT INTELEGEREA SI INSUSIREA CORECTA A LIMBII ROMANE!
    REDATI LOCUL LIMBII LATINE IN INVATAMANTUL ROMANESC!
    S-AU SCRIS MEMORII PESTE MEMORII, SEMNATE DE PROFESORII DE SPECIALITATE, DE ELEVII OLIMPICI, DE ALTI COLEGI CARE AU TANGENTA CU LIMBA LATINA... DAR DEGEABA! NU A AUZIT NIMENI!
    Bulgarii si germanii obtin premii la Arpino- Roma, Italia, an de an, desi nu sunt popoare latine!
    De ce reusesc ei, iar noi nu?
    Amintiti-va ,dumneavoastra insiva ,de modelele perene ale Antichitatii romane !Daca tot ne mandrim ca suntem latini, de ce sa nu redam locul cuvenit studiului limbii latine? Multumesc !
  • 0 (0 voturi)    
    Sa invete copii. (Luni, 4 ianuarie 2010, 0:05)

    George [anonim]

    Domnule Ministru.

    Va rog sa faceti ceva , ca ,copii acestei tari sa puna mana sa invete. Chiar si obligati cum faceau si dascalii nostri cu noi.
    Va multumesc.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by