Alexandru Solomon a produs un excelent film-documentar-investigatie-portret. Canalul Arte l-a difuzat de 1 Decembrie, HotNews.ro l-a rezumat aici, iar pelicula o puteti viziona aici. Ma voi referi mai putin la curajul abordarii, la personajele recompuse din detalii semnificative, la documentarea minutioasa si imaginile inedite. Toate la un loc merita aprecierea celor mai priceputi in arta filmului. Ca jurnalist, remarc simbolistica ingenioasa si inspirata a peliculei. Primii pestisori misca din coada acasa la Dan Voiculescu.

Urmariti cu atentie filmul: Dan Voiculescu, imbracat lejer, zburda prin mica sa imparatie cu holuri lungi tapetate cu tablouri. La intrare, zarim incrustate in zid cateva acvarii albastre cu pestisori colorati, inofensivi. La biroul sau, Voiculescu vorbeste de sub un tablou cu Voiculescu. Ochiul din spatele camerei il vede dublu: in viu si pictat. Imaginea urca incet de pe fata vie pe chipul zugravit. Tabloul imita trasaturile aristocratiei. Cel viu se misca grobian. Raspunde ca un actor cand e intrebat unde s-au dus banii Securitatii?

Urmeaza un prim desen animat. Apare si primul rechin. Inoata ranjind in urma unui vapor care aduce lingouri de aur si tenacuri cu dolari din tari straine. Le urmareste, sare pe mal si inghite rapid incarcatura vaporului.

Alt peste mare: fostul ofiter DIE Ioan Niculae sparge valurile intr-un iaht luxos. Si el are, acasa, acvarii si pesti. Vedem imagini cu Niculae filmate prin peretii de sticla strabatuti de mici umbre tacute. O zenzatie ciudata, aproape ireala: Niculae si lumea subacvatica parca s-au contopit.

Inca un desen animat: fabricile comuniste dispar maruntite intr-o uriasa masina de tocat. Din ea, se scurge o pasta rosie. Se transforma in vile, masini luxoase si iahturi, fireste. Apare un fel de robotel, le admira, topaie multumit. Desenul animat il transforma intr-un rechin.

George Padure n-are nici pesti, nici acvarii. E un pestisor pe uscat. Balta a cam secat si acum se zbate in uitare, la fel ca decrepitul sau tata, fostul primar comunist al Constantei. Padure? Pentru cine-si aminteste, primul capitalist vanzator de televizoare color. Alt simbol care merita urmarit: televizorul, carcasa lui insurubata in capul nostru.

Apare Dan Diaconescu, un pestisor straniu printre rechinii lumii vechi. Acvariul sau in care pescuieste cu mult succes se numeste OTV, televizorul inundat cu ape statute.

Istoria penala a Romaniei defileaza la televizoarele-acvarii. Pesti mari si mici: Vantu, Tender, Dan Ioan Popescu, Patriciu se zbat pe la usile tribunalelor. Va considerati vinovat? Vantu rade cinic. Pana azi, nici unul n-a fost prins definitiv in navodul justitiei. Au alunecat mereu si s-au intors in marile negre ale Romaniei.

Desenul-cheie al filmului il executa cu maiestrie Dinu Patriciu pe o coala alba de hartie. Din cateva miscari precise, arhitectul deseneaza in trei imagini evolutia originalului capitalism romanesc: rechin, balena, caracatita. Sunt, in fond, cele trei metamorfoze suferite de oligarhia romaneasa. Rechinareala in ape tulburi din zorii anilor 90, balenizarea capitalului si, in fine, gestionarea si apararea lui cu ajutorul sistemului tentacular. Este chintesenta filmului, cheia cu care insusi Dinu Patriciu decripteaza succesul in afaceri cu trei imagini zambitoare: rechin, balena, caracatita.

Nu putea lipsi pestisorul auriu Gigi Becali. In acvariul sau totul sclipeste si totul pare mort.

Filmul lui Solomon se incheie la restaurant. Oameni-cu-televizoare-in-loc-de-cap asteapta la masa. Din capetele televizor ne vorbesc toti pestii mari de mai sus. Ultimele imagini de film arata interiorul unui acvariu, cu pestisori inofensivi, agitandu-se inutil printre fetele vorbitoare ale lui Patriciu, Voiculescu, Neculaie, Becali, etc.

  • Pe alocuri, filmul pare incomplet si tezist. Lipseste complet celalata fata a capitalismului romanesc de dupa 89. Ea inseamna si multinationale, cateva afaceri de succes corecte si capital onest. Numai ca regizorul s-a scufundat in strafundurile oligarhiei romanesti, ca un scafandru hotarat sa scota la lumina o lume intunecata, acunsa.
  • Adevarul lui Solomon e crud, relevat prin simbolistica caricaturala si realism jurnalistic: suntem cu totii captivi in mica lume stapanita de ei. Filmul sau are o putere uriasa  de esentializare in imagini brute si metafore revelatorii.
  • Filmul incepe simbolic cu marele jaf de la Banca Nationala, tema altui documentar de referinta  semnat tot de Solomon. Imaginile de la Marele Jaf Comunist leaga in chip simbolic doua epoci: comunismul, cu jafurile lui, si capitalismul, cu jafurile lui.
  • Un portret vitriolant al oligarhiei romanesti. Cu aceste cuvinte prezinta site-ul Arte ingeniosul film de Alexandru Solomon, o combinatie inspirata intre documentare minutioasa, investigatie precisa si detaliul unei opulente de periferie.
  • Solomon exploreaza fara inhibitii Romania tenebroasa, apele ei tulburi: lumea pestelui-pradator, universul captiv al acvariului-televizat. Ei, nouveaux riches de la marginea Europei, rechinii, balenele, caracatitele si noi, pestisorii tacuti absenti, umbrele din acvariu.