Dilemele PNL

de Dragos Paul Aligica     HotNews.ro
Vineri, 20 noiembrie 2009, 10:56 Actualitate | Opinii


Dragos Paul Aligica
Foto: HotNews.ro
Dupa alegerile parlamentare din 2008, PNL a refuzat intrarea la guvernare. A fost o decizie ce a costat scump partidul. Dar si pe liderii considerati responsabili de luarea ei. Foarte curand PNL va fi pus din nou in fata unui test ce-i poate marca decisiv viitorul. Pozitia de al treilea partid, prins intre doi jucatori majori ce-si disputa hegemonia, poate aduce uneori avantaje. Ea este insa intotdeauna, fara exceptie, incarcata de incertitudine si pericole.

Lasand la o parte teoria problemelor jucatorului mai mic prins in triade cu doi jucatori mari, sa ne concentram atentia asupra celor doua mari intrebari ce sintetizeaza dilemele actuale ale conducerii PNL: (1) Cu cine? Cu PSD sau PDL? Cu Geoana sau cu Basescu? (2) Cand? Intre cele doua tururi? Sau dupa turul final?

Mai jos sunt cateva observatii care incearca sa surprinda conturul spatiului strategic in care PNL este obligat sa gaseasca raspunsul la aceste intrebari.

Cativa parametri

Sa incepem cu o observatie simpla dar cruciala. In scenariul in care castiga alegerile, Basescu va avea capacitatea de a reconfigura o majoritate in jurul PDL in doua moduri: (1) folosind aliante cu partidele existente sau (2) folosind segmente din acestea. Este evident ca preferinta sa va fi pentru varianta 2. Intre altele pentru ca va fi si mai stabila, si mai usor de controlat. In scenariul in care castiga alegerile, Geoana, va avea,  evident aceleasi optiuni. Momentan pare improbabil ca Antonescu sa aiba ocazia sa-si exercite preferintele pentru simplul fapt ca este putin probabil sa treaca de turul intai (sa continuam deci exercitiul sub aceasta asumptie, stiind insa ca ea poate fi contrazisa foarte bine de realitate). In lumina celor de mai sus, pare clar ca, pentru PNL, este dezirabil sa incerce sa solutioneze problema pozitiei sale in configuratia de putere post-electorala, inainte ca varianta 2 sa devina o posibilitate operationala.

Forta PNL in negocierile dintre cele doua tururi este subminata de o problema. Din motive ideologice sau/si material-finaciare (PDL controleaza bugete si « stimulente administrative » de interes pentru autoritatile liberale locale) nu este clar in ce masura conducerea  PNL poate garanta ca indicatiile de la centru vor fi urmate in teritoriu. Acest lucru este stiut de toate partile pasibile de a fi implicate in viitoarele negocieri dintre partide. Altfel spus, marja de negociere a PNL este mai mica decat pare, pentru ca liderii de la centru nu controleza bine votul «in teritoriu».

Observatia anterioara are o dezvoltare importanta. Mai concret, este incert daca masina PNL va da randamentul scontat daca liderii sai decid sa-l sustina pe Geoana. Lucrurile nu sunt insa simetrice. Dupa toate aparentele este mai probabil ca “teritoriul” liberal sa fie mai inclinat sa mearga cu Basescu. Motivul central este exact faptul ca PDL controleaza bugete si «stimulente administrative» de interes pentru autoritatile liberale locale. Mai mult, Basescu si PDL pot sa ofere imediat, pe loc, accesul la putere (dar despre asta, mai tarziu). In rezumat, «mobilizarea» partenerului arata intr-un fel cand ai ce sa oferi pe loc, la vedere, si alt fel cand oferi promisiuni.

Ecuatia victoriei

Acestea fiind spuse, ajungem sa identificam o ecuatie a victoriei certe in turul doi: PDL plus PNL, plus controlul asupra bugetelor si aparatului administrativ, plus certitudinea formarii noului guvern, egal victorie indubitabila pentru Basescu. Din clipa in care protocolul PNL-PDL este semnat, Basescu nu mai poate pierde al doilea mandat decat printr-un miracol.

Pe de alta parte insa, PSD plus PNL, fara controlul asupra bugetelor si aparatului administrativ, egal incertitudine. Probabilitatea de victorie se misca undeva in jur de 50/50. Atat.
 
Certitudini si incertitudini

Am vazut ca daca PNL face o alianta cu PDL pentru sustinerea lui Basescu intre cele doua tururi, rezultatul electoral devine cert. Dar nu numai asta. Intrarea la guvernare a PNL este asigurata. Este ceva ce poate fi aproape tangibil chiar inaintea turului doi. PNL nu primeste o promisiune ci o realitate. Fara emotie, fara suspans. Vedem mai clar marele avantaj al lui Basescu fata de Geoana. Basescu poate oferi certitudini imediate. Geoana doar promisiuni.

Daca PNL face o alianta cu PSD intru sustinerea lui Geoana, rezultatul final ramane incert. PNL trebuie sa astepte cel de al doilea tur. Si nici atunci nu e clar in ce formula va ajunge la guvernare. In aceasta varianta ar trebui sa se confrunte cu o incertitudine prelungita si sa-si asume niste riscuri pe masura. In plus, sa nu uitam, incertitudinea aditionala deja discutata: Chiar daca liderii de la centru ai PNL hotarasc sustinerea lui Geoana, in «teritoriu» aparatul de partid poate sa urmeze sau nu aceasta indicatie.

Momentul optim

Mai este ceva de adaugat. Si nu este deloc ceva neglijabil: Daca intre cele doua tururi PNL face o alianta cu PDL pentru sustinerea lui Basescu, PNL valorifica optim momentul in care cartile sale au cea mai mare greutate in joc. Negocierile sunt facute exact in momentul cand partea cealalta are nevoie cel mai tare de ceea ce PNL poate oferi. Post-electoral, cand Basescu va fi castigator, valoarea acestor atuuri se va diminua considerabil.

Din cele de mai sus se desprinde o conluzie importanta: a te declara neutru in turul doi si a lasa simpatizantii sa voteze « cum vor ei », a astepta sa vezi cine iese, ca apoi sa revii la masa negocierilor cu invingatorul, nu pare cea mai inspirata solutie. De ce ai face asta, cand tu poti decide momentul deznodamantului jocului?  De ce sa alegi un scenariu cu mari inceritudini cand ai certitudini pe masa? Cand o poti evita, de ce ai vrea neaparat sa te confrunti cu eterna problema a neutrilor: Cine garaneaza ca neutralitatea ta nu va fi interpretata de invingator ca ostiliate? Cine garanteaza ca invingatorul te va invita la negociere? Cine garanteaza ca, odata invitat, vei avea suficienta putere si autoritate sa fii luat in seama de invingator?

Raspunsuri

Daca cele de mai sus sunt corecte, atunci am gasit un raspuns la una dintre intrebarile noastre: «Cand? Intre cele doua tururi? Sau dupa turul final?» Raspuns : Intre cele doua tururi.

Ramanem acum cu a doua intrebare: «Cu cine? Cu PSD sau PDL? Cu Geoana sau cu Basescu?» Logica raspunsului este simpla: cu cel care ofera solutia cu cel mai mic grad de incertitudine. Adica acel candidat care, daca primeste suportul PNL, are victoria asigurata. Asadar, intrebarea se reformuleaza: Care dintre cei doi poate oferi cele mai multe beneficii imediate si certe? Care dintre cei doi potentiali finalisti prezinta certitudinea ca daca PNL i se alatura, are victoria in buzunar si astfel PNL nu risca nimic in fata rezultatului turului doi? Daca cele de mai sus sunt corecte, raspunsul pare destul de clar: Nu Mircea Geoana.

Probleme interne

La toate cele de mai sus sa adaugam o mica observatie privind dinamica interna la nivelul conducerii PNL. Sa zicem ca liderii hotarasc ca neutralitatea in turul doi este solutia optima. Cine isi va asuma, la nivel personal, raspunderea pentru amanarea negocierilor si refuzul intrarii la guvernare ? Oricine ar fi, aceasta persoana si echipa lui isi pun capul pe butuc. Isi semneaza sentinta in alb. Cealalta echipa va putea oricand sa-i execute sumar pentru “noua eroare strategica”. Cadavrul politic impaiat al lui Tariceanu de pe holurile partidului este exponatul pedagogic in acest sens. Sa zicem ca liderii hotarasc sustinerea lui Geoana. Cum vor explica ei restului partidului motivul pentru care isi asuma acest risc in numele tuturor? Cine isi va asuma, la nivel personal, raspunderea pentru scenariul, nu improbabil, ca Geoana va pierde?

Si sa mai notam un lucru. Actualul lider al PNL are toate motivele sa aduca partidul la guvernare sub bagheta sa. Cat mai rapid si fara niciun fel de faza de tranzitie si ezitari. Ca invins din primul tur, cu presiunea opozitiei interne, ce poate astepta de la viitor? PNL in opozitie, egal schimbare de lider. Doar certitudinile intrarii la guvernare ii dau lui Antonescu respiroul necesar. Pe de alta parte, competitorul intern nu-si poate permite sa se joace din nou cu activul partidului scos odata de la putere, anul trecut, de incapacitatea strategica a lui Tariceanu si compania. Pe scurt, sunt ceva premise sa vedem in interiorul PNL o cursa pentru castigarea meritului de a fi cel ce a salvat partidul din fundatura in care fusese bagat de Tariceanu.

Doua semne de intrebare

Toata discutia de mai sus suna bine si frumos. Numai ca doua semne de intrebare plutesc peste toata aceasta analiza.

Primul se refera la Traian Basescu. Sustinerea liberalilor in turul doi ii convine. Poate ca si sustinerea PNL ii convine. Dar aceasta din urma, nu oricum si nu in orice conditii. Unele formule guvernamentale PDL-PNL ii convin, altele nu. Unele solutii de premier ii convin, altele nu. In plus, este foarte posibil sa aiba si alte atuuri in maneca pentru asigurarea victoriei in turul doi decat alianta cu PNL. Deci ramane de vazut...

Al doilea pleaca de la observatia ca PNL nu mai are de mult reputatia unui partid ce-si gandeste strategic sau logic deciziile. Sau mai bine zis, are reputatia ca opereaza nu dupa logica pura a jocului politic ci dupa logica unui joc secund, de natura economica si personala, joc ce are loc pe alte paliere decat cele ale forurilor de decizie organizationala normala. Iata de ce saptamana urmatoare este asa de interesanta: Ce logica va castiga pana la urma? Analiza spatiului strategic in care PNL este obligat sa hotarasca, sugereaza o solutie. Logica jocului secund, o cu totul alta solutie. Indiferent ce se intampla, consecintele pentru partid vor fi imense. 






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3535 vizualizari

  • +15 (17 voturi)    
    ... (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:07)

    Aph [anonim]

    Articol de bun simt, nu imi dau insa seama cine e autorul - Dan sau Dragos?
    • +2 (6 voturi)    
      PNL nu va fi la guvernare alaturi de PDL (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:39)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Aph

      Pentru ca se va bate cu PSD-ul pentru loc :)))
  • -22 (28 voturi)    
    hehehe (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:07)

    Basescu a fost demis ! [utilizator]

    ..."teasing" se numeste.
    Pentru atragerea electoratului liberal naiv spre al vota pe Ba-secu in turul 2.

    Dragilor oficiosi, nu va chinuiti degeaba.
    Oricine intra in turul doi cu Ba-secu este de departe mult mai potrivit pentru aceasta pozitie decat iubitul vostru conducator (Spre gloria sa !)
  • +25 (25 voturi)    
    PNL la doua capete (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:09)

    bilbofil [utilizator]

    O alianta PNL-PDL pe trei ani va pune actualul PSD pe butuci si ii va da PNL o sansa majora sa ia locul PSD ca principala alternativa la PDL. Sigur, cu Rus si Mitrea in noul partid, dar oricum pentru actualii lideri liberali de la centru si mai ales din teritoriu vor fi mai multe sanse de avansare.

    Daca PNl nu doreste sa devina un PSD frecventabil, federalizarea cu PDL (evident, cu spargerea actualelor gasti pediste) va crea un partid care va domina viata politica in urmatorii 15 ani, asa cum au facut-o partidele lui Iliescu in primele 15.

    Viitorul suna bine in oricare varianta, desi poate da peste cap planurile financiare ale lui Ghise si colegilor sai.
    • -10 (12 voturi)    
      ”o alianta PNL+ PDL pe trei ani” (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:03)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

      Formularea
      ”o alianta X + PDL pe trei ani”
      in care X este orice partid imaginabil
      este absurda.
      PD ul nu a respectat niciodata,
      nici o alianta,
      nici macar pe vremea lui Petre Roman
      (cand stiti cine se ocupa cu departamentul SCANDAL...da tot ala care se ocupa si azi).
      Pe Tariceanu l-au atacat inca din vara lui 2005, după 7 luni de guvernare,
      pe PSD isti i-au zburat dupa 10 luni
      de mare alianta.
      Sa va mai amintesc de PNTCD trimis in moarte
      ireversibila (ca doar nu ia cineva in serios pe zombyul care poarta azi acesta onorabila titulatura?).
      *
      Oricat ar muri cainele de drum lung
      PNL ul este cel mai bine vaccinat
      pentru gripa porcina.
      Isi inchipuie cineva in mod serios
      ca 3 sau 30 sau 300 de vrajelui
      ”de dreapta” pe bloguri obscure pot asunde ranjetele dezertorilor liberali ”dragastolo” et comprefugiati la umbra parului inexistent ?
      • +6 (8 voturi)    
        tu tii cu ursu, vad eu (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:41)

        ginel [anonim] i-a raspuns lui MIHAI 2

        Mai, eu vad ca tu tii cu aia care vor sa ciordeasca.
        Pai Tariceanu s-a pus de-a curmezisul si a dat PDL-ul afara, nu viceversa.
        Si cu PSD-ul, aia s-au retras de la guvernare, dupa ce PDL-ul a vrut sa dea afara un ministru care a vorbit fara sa gandeasca.
  • -6 (12 voturi)    
    autorul articolului de mai sus (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:09)

    FlorinStelian Dumitru [anonim]

    Cum sa spun mai bine, imi place cum arata Dl Tapalaga in ultima vreme, ca in poza aceasta, de exemplu, sau imi place noua semnatura a Dlui Aligica?....lol
  • -12 (16 voturi)    
    decizia a fost corecta! (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:12)

    cenzurat [anonim]

    Orice om normal isi da seama ca daca PNL ar fi acceptat sa intre intr-un guvern condus de PDL ar fi fost eliminat de pe scena politica! Singura garantie a unei relatii corecte ar fi fost un PM liberal, ceecace sunt de acord ca ar fi fost inacceptabil pentru PDL sau PSD. Consider ca este de admirat atitudinea ferma a liberalilor la acel moment, acest lucru reflectandu-se acum atat in faptul ca au un candidat cu sanse la presedintie cat si in faptul ca PNL este considerat la ora actuala cel mai de incredere partener de catre celelalte partide parlamentare.
    Pe de alta parte, cele mai mari daune pentru nerealizarea aliantei cu liberalii le suporta acum marinarul, acestuia propunandu-i-se atunci ca, in schimbul premierului, sa fie sustinut de liberali in alegerile de acum. Va dati seama ca toate emotiile privitoare la un nou mandat pentru betiv ar fi disparut cu desavarsire! Propunerea liberalilor era absolut corecta avand in vedere ca in 2004 liberalii au acceptat un tandem asemanator, chiar daca erau mult mai bine situati in intentiile de vot decat democratii!
    • +14 (14 voturi)    
      Nu (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:50)

      Sammy [utilizator] i-a raspuns lui cenzurat

      Nu e adevarat, daca PDL si PNL ar fi guvernat in ultimul an PSD castiga fara probleme.. Ar fi facut opozitie si ar fi capitalizat puternic in urma crizei..
      Din punct de vedere strategic Basescu a jucat perfect luand PSD la putere.
    • +7 (7 voturi)    
      ... (Vineri, 20 noiembrie 2009, 12:15)

      Aph [anonim] i-a raspuns lui cenzurat

      Nu inteleg de ce, daca ar fi intrat la guvernare, PNL ar fi fost eliminat? S-a intamplat cumva la fel cu PSD?
      In urma a ceea ce s-a intamplat in ultimii 5 ani de zile, nici un presedinte al Romaniei nu va mai accepta vreodata un premier de la un alt partid, care-i poate deveni ostil la un moment dat. Fie si in cazul unei Aliante...
  • +16 (16 voturi)    
    Frumoasa analiza :) (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:15)

    cris [anonim]

    dar eu cred ca pnl ar trebui sa mai ia in calcul ca are si concurenta pentru formarea unui guvern: udmr + minoritati + independenti (care daca nu ma insel fac o majoritate impreuna cu pdl). de aceea cred ca daca vor la guvernare (in cazul in care castiga basescu si cred ca o va face) trebuie sa se decida intre tururile de scrutin....
    • 0 (0 voturi)    
      te inseli (Sâmbătă, 21 noiembrie 2009, 9:34)

      hope [utilizator] i-a raspuns lui cris

      PDL+udmr + minoritati + independenti nu au majoritatea
  • +14 (16 voturi)    
    Nu stim ce vrea Crin! (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:23)

    iulia [anonim]

    Antonescu nu imi pare ca ar vrea sa ajunga presedinte, acum. Este posibil sa-si doreasca acest lucru, dar la urmatoarele alegeri.
    Daca este asa, atunci mai are inca un motiv, de data asta personal, sa faca o alianta cu PDL-ul, care sa il sustina la urmatoarele alegeri.
    Singur, PNL-ul, nu are puterea sa-si transforme candidatul in presedinte. S-atunci, cine sa-l sprijine? PSD-ul lui Vanghelie? Nu stiu care-i durata de timp pe care gandesc liberalii si Crin Antonescu.
    • +9 (9 voturi)    
      Corect, iulia... (Vineri, 20 noiembrie 2009, 12:12)

      Batranul rege Lear [anonim] i-a raspuns lui iulia

      Si eu am aceeasi opinie. Antonescu va castiga alegerile urmtoare cu sprijinul PDL. O guvernare de dreapta are sanse sa fie de durata, pentru ca tara trebuie reformata din temelii. Altfel, vom fi mereu la "marginea" UE, in timp ce Polonia, Cehia, Ungaria, Slovenia, Slovacia si tarile baltice vor fi tot mai reprezentative si mai avantajate in UE.
      • -5 (5 voturi)    
        Corect . Dar sa promita Basescu personal ! (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:25)

        MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui Batranul rege Lear

        sa promita solemn ca il sustine
        pe crin antonescu la presedintia romaniei
        in 2014.
        daca mai exista un reper de onorabilitate in romania acela este cuvantul lui basescu .
        *
        atentie , bibicilor !
        crin este repetent , omul lui patriciu, bla bla...
        ....daca ziceti ca ar fi bun peste 5 ani admiteti ca nici acum nu exista impedimente...
        *
        abia astept sa il vad pe crin in turul 2
        contra lui basescu sa vad cum
        dati la intors toata argumentatia asta cu ”dreapta”.
        pentru ca in ce ma priveste o sa va ciocanesc doua saptamani doar cu lozinca
        vreu un presedinte care nu a fost membru in partidul comunist.
    • -2 (2 voturi)    
      ultima suflare (Vineri, 20 noiembrie 2009, 16:26)

      Ioan Gura de Aur [anonim] i-a raspuns lui iulia

      Pozitia PNL este destul de ingrata;
      Are de ales intre doua variante:
      -functionarea ca partid, singurul partid real de dreapta:
      -distrugerea partidului de catre Traian Basescu, in momentul in care ar face o alianta cu PDL-ul pentru ciolan.
      Exista antecedente...
  • +14 (14 voturi)    
    si atunci,antonescu vb prostii? (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:36)

    frank zapa[king] [anonim]

    personal si eu cred ca,penelistii din esalonul doi se vor indrepta spre pedelisti.
    asa se si explica atitudinea ingaduitoare fata de crin antonescu,practic menajat de basescu,pt a nu jignii sensibilitatile liberalilor.
    sigur ar mai fi un argument,cum sa te gindesti ca nucleul dur,liberali autentici,oameni de afaceri,clasa de mijloc sa-l voteze pe geoana,haiducul care,sa fim sinceri abia astepta sa puna hamul fiscal pe firme ptr a putea sa-si hraneasca flamizii votanti,BUGETARII?
    cum ar putea liberalii autentici,sa accepte sa-l voteze pe geoana,baiatul cu bona din primaverii,care ii prigonea pe venerabilii liberali?
    adica victima si bestia ori calul,vor face amor?
  • -3 (13 voturi)    
    foooarte frumoasa.... (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:39)

    bango [anonim]

    analiza. doar ca:
    - s-a tinut cont doar de partide, nu si de voturi. din cate stiu, voturile hotaresc cine va fi presedinte.
    - s-a luat ca premisa ca sondajele sunt corecte, deci antonescu nu intra in turul 2. aceleasi sondaje spun ca 50-60% din electoratul lui antonescu va vota cu geoana iar 25% cu basescu. pnl, alegand sa-l sprijine pe basescu, va ofusca 2/3 din electoratul sau iar rezultatul nu va fi absolut deloc sigur cum pretinde autorul.
    - pnl nu are o structura f puternica in teritoriu asa cum au psd si pd. deci va fi foarte greu sa-si influenteze votantii in sensul dorit de conducere.
    - geoana a declarat ca daca va castiga, il va sustine pe johannis sa ajunga prim ministru. daca, zise fiind acestea, pnl il va sustine totusi pe basescu, isi va da cu tesla in c---e. nu cred, pentru ca, ma gandesc, doare.
  • +5 (5 voturi)    
    asa sa fie!? (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:43)

    gogu politologu [anonim]

    Strategia a fost discutata la PNL si, in masura in care candidatul liberal va intelege care este strategia win-win cu maximizarea rezultatului, se va deslusi din seara asta, macar in termeni de inclinatie/probabilitate. Atitudinea candidatului social-democrat la ciocnirea televizata a marcat teama pentru logica politica a liberalilor, iar fostul prim-ministru nu a adus ad-hoc tema aliantei cu PDL, ci pentru a lansa un mesaj. Faptul ca actuala conducere PNL nu este strict legata de guvernarea care a antagonizat PNL si PDL este alt element favorabil logicii politice, resentimentele si orgoliile reziduale (care nu au ce cauta in politica la acest nivel si moment) fiind un obstacol mai putin. Si un argument de partea cealalta: din nefericire pentru gradul de predictibilitate, logica jocului este hotarata mai putin de conducerea la vedere si mai mult de cei care nu se vad, nici ei, nici interesele lor...
  • +8 (10 voturi)    
    Dilema PNL? (Vineri, 20 noiembrie 2009, 11:51)

    nune [utilizator]

    E cea a caprei: sunt animal sau pozitie?
  • +6 (6 voturi)    
    PNL, drum cu sens unic (Vineri, 20 noiembrie 2009, 12:25)

    adi [anonim]

    Cred ca mai trebuie introduse doua variabile in joc: 1. diferenta dintre Basescu si Geoana in turul 1.
    2. faptul ca PNL e influentat din extrapolitic (de Dinu Patriciu).

    1. Daca diferenta va fi mare, PNL nu va merge cu PSD. Ori va sta pe bara, ori va merge cu PDL. Daca diferenta va fi mica, va fi mult mai inclinat sa mearga cu PSD.

    2. Vom avea ocazia sa vedem in curand daca aceasta influenta e determinanta. Daca da, PNL nu va actiona conform logicii politice, ci pe alte criterii.

    Si o observatie de final: PNL nu s-a dat inca batut in Razboiul Dreptei. PNL crede inca - amagindu-se, zic eu - faptul ca infrangerea lui Basescu ii va permite sa recastige locul de principal partid al dreptei.
  • +6 (10 voturi)    
    Io cred in Traian Basescu! (Vineri, 20 noiembrie 2009, 12:28)

    BogdanPetrescu [anonim]

    PNL are comportamentul papusii unui ventriloc, nu poate face alegeri.

    Ma intreb daca urmatoarea strategie este posibil cistigatoare (pentru TB), pornind de la ipoteza sondajului prezentat aseara la B1TV: B37, G27, A20.

    Pe reteta EBA, PDL ul, urmarind atent tendintele in ziua votului, pompeaza, spre seara, 5% din voturi in directia Antonescu, in ideea ca intilnirea din seara aceasta va reduce oricum distanta G-A la mai putin de 5%.

    Astfel, in turul al doilea am avea in fata o scena politica dezechilibrata, prin noutate:

    PSD pe cale de destructurare, masina electorala in pana, cu Geoana lasat iarasi singur in cort, cu partidul in afara jocului, cu conducerea obligata sa explice unui electorat deja demotivat, de ce trebuie sa isi dea voturile unui candidat de dreapta;
    TB porneste din pozitia de Outsider, care ii convine atit de mult, in fata unui adversar de categorie inferioara;
    CA se gaseste, in premiera, in situatia de a incerca o constructie, avind in vedere ca arta lui este eminamente verbal-distructiva (cu saliva nu prea poti lipi nimic);

    Multumesc.
  • -5 (5 voturi)    
    Unde bate d-l Aligica... (Vineri, 20 noiembrie 2009, 12:47)

    pelin [anonim]

    ...era clar inca de cand i-a sfatuit "dezinteresat" pe liberali sa rupa frontul anti-Basescu.
    Acum se vad consecintele, Basescu pare a avea din nou sanse, iar Antonescu, evident, nici una. Asa ca vine si continuarea sfatului.
    PNL abia a scapat cu viata - dar serios ciuntit - dintr-o alianta cu Basescu, o a doua i-ar fi probabil fatala.
    Interesant ca d-l Aligica a devenit un nou TRU, chiar mai bun. Mai pe larg aici: http://rational-idealist.blogspot.com/2009/11/si-pentru-ca-panza-s-rupt-ro.html
    • +4 (4 voturi)    
      Esti imposibil, colega! (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:23)

      Andu [anonim] i-a raspuns lui pelin

      Nu se poate ca si in fata unor astfel de argumente atat de seci, fara urma de subiectivismpoti ajunge la a ataca AUTORUL, OMUL si nu IDEEA! Daca cumva esti liberal, atunci nu faci decat sa-i confirmi autorului tipul de logica nr. 2: Modul de gandire PNL = joc secund, de natura economica si personala... caz in care mi-e mila de PNL ( un partid foarte drag mie ca ideologie).

      Sper, domnule Pelin, ca veti avea puterea de a reveni la o logica normala, macar pentru ultimii liberali din tara asta.

      Respect,

      Andu
      • -1 (1 vot)    
        Argumente (Vineri, 20 noiembrie 2009, 16:21)

        pelin [anonim] i-a raspuns lui Andu

        Stimate domn,
        Imi pare rau daca a parut ca raspunsul meu e la persoana. De fapt, daca vizitati linkul pe care l-am postat, veti gasi argumente cel putin la fel de seci ca ale d-lui Aligica (plus un alt link in final si la o alta sursa care discuta tot pe argumente).
        Initial l-am considerat pe d-l Aligica de buna credinta. Acesta este insa al treilea dintr-o serie de articole (primul - cel cu tactica electorala a lui Antonescu, la care am raspuns la linkul de mai sus; al doilea, privind relatia cu Rusia - la care de asemenea am raspuns pe blog) care intr-un mod subtil propaga in fond un mesaj care serveste electoral PDL-ului. Urmarind aceasta serie, veti intelege ca am motive sa nu-i mai acord "benefit of the doubt". Nu am nimic impotriva preferintei d-lui Aligica pentru candidatul Basescu. Dar ar trebui sa si-o asume explicit si onest. Ma deranjeaza ca incearca sa o mascheze sub forma unor sfaturi binevoitorare catre PNL.
        Vorba romanului: "Apara-ma, Doamne, de 'prieteni', ca de dusmani ma apar singur" :)
  • +1 (3 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:34)

    [anonim]

  • -4 (6 voturi)    
    Gargara aiurea (Vineri, 20 noiembrie 2009, 13:52)

    Pantera Roz [utilizator]

    Liberalii nu-l vor vota pe Basescu in nici o situatie.Pt. ca stim si nu uitam cum s-a comportat cu noi.Daca Antonescu nu intra in turul 2,ori nu vor merge la vot in turul 2-majoritatea,ori il vor vota pe adversarul lui Basescu-cei inversunati impotriva matrozului.Daca Base pica,se poate face lejer guvern cu PDL.In care fiti siguri ca nu vor mai intra Ridzi,Nutzy,Sulfina si alte fenomene paranormale de genul asta.Asa ca-rabdare si tutun.Vom trai si vom vedea.Cum cade Basescu.
    • +1 (3 voturi)    
      poate da! poate nu! (Vineri, 20 noiembrie 2009, 14:17)

      dodu [anonim] i-a raspuns lui Pantera Roz

      Deci vrei sa spui ca in pofida logicii, membrii unui partid de dreapta vor vota cu stanga, ca liberalii vor vota cu comunistii???? Daca la centru ideea are sutinatori, ma indoiesc ca in teritoriu se va intampla asta...
      • +1 (1 vot)    
        Stau in teritoriu. (Vineri, 20 noiembrie 2009, 14:25)

        Pantera Roz [utilizator] i-a raspuns lui dodu

        Asa ca nu te mai indoi.Numai bine.
    • 0 (2 voturi)    
      100% de acord cu Pantera roz (Vineri, 20 noiembrie 2009, 18:43)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui Pantera Roz

      PSD ul este suficient de diluat.
      O colaborare a PNL ului cu ”comunistii”
      intr-un cadru bine definit, care sa contina
      mentinerea fiscalitatii si politici de incurajare
      a sectorului privat e de preferat , macar o vreme
      , oricarui contact cu liota de Udrea tupeiste.
      *
      PDL ul fara interventia malefica
      ramane un partener natural al PNL ului.
      Poate ca isi face Basescu un partid
      al lui in care sa se adune toti care-i mai raman fideli dupa o viitoare infrangere.
      Mai mult de 2 - 3 nu pot
      fi ...ca Emil Bobiu si Manea Manescu in elicopterul lui Ceasca
  • 0 (2 voturi)    
    Minciunile lui Crin (Vineri, 20 noiembrie 2009, 15:24)

    Duduveche [anonim]

    Uite ce remarca revista Romania Mare:

    "Sîmbătă după-amiază, în timpul farsei penibile de la Cluj, Crin Antonescu i-a zis lui Traian Băsescu: «Eu n-am fost la guvernare!». În clipa aceea, milioane de telespectatori au scuipat ecranul tembelizorului. Cum n-a fost Mireille Mathieu, la guvernare? A fost ministru pe timpul Regimului Ţapului în toate cele 3 guverne: Victor Ciorbea, Radu Vasile, Mugur Isărescu. Adică din 1997 pînă în anul 2000. Iar PNL-ul lui a fost la guvernare 10 ani din cei 20 care s-au scurs de la aşa-zisa revoluţie: 1991-1992, 1996-2000 şi 2004-2008. A dracului carnea aia pe tine Crine! Minţi fără să clipeşti."
    • 0 (2 voturi)    
      ”Nu am fost la guvernare CU PSD” (Vineri, 20 noiembrie 2009, 18:33)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui Duduveche

      Asa suna afirmatia completa
      a lui Crin.
      Se referea la ”marea coalitie”
      despre care Basescu spunea mai an ca
      e ”visul ” lui dintotdeauna.
      Acum si urechile va functioneaza cu pauze ?
  • 0 (0 voturi)    
    Dilemele PNL (Sâmbătă, 21 noiembrie 2009, 14:23)

    Ruxandra Michaela Vidrascu [anonim]

    Din ecuatii este eliminat lectoratul PNL. Chiar nu are nici o importanta ce reactie are acesta ca urmare a solutiei alese pt rezolvarea dilemelor?
    Eu cred ca opozitia trebuie sa fie onorabila si puternica. Nu se pate ca politica trandafirie de sorginte FSN sa fie vesnica in Romania! Desigur contemporanii care nu iubesc trandafirul rosu, dar nici culoarea orange trebuie sa se resemneze, pt ei nu exista in prezent decat opozitia.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by