Amendamentele, acceptate sau nu de catre premierul Boc reprezinta ultima sansa de a-si tine promisiunea: "facem reforma sau plecam acasa". Atragem atentia ca actualul proiect, Legea Educatiei Nationale, nu a rezolvat, cel putin, urmatorele probleme:

1. Depolitizarea nu este rezolvata, numirea si activitatea directorilor depinde in continuarea de Inspectorul General, care este factor politic.

2. Descentralizarea curriculara este departe de varianta Miclea, in forma actuala curriculum la decizia scolii reprezinta doar 10%, iar profesorii pierd libertatea de a decide 25% din curriculum.

3. Resursa umana este gestionata in continuare de catre minister si inspectorate, la angajarea cadrelor didactice un rol prea mare il au inspectoratele.

4. Structura invatamantului preuniversitar, in varianta Codului Andronescu, condamna 20-25% dintre elevii de clasa a VIII-a la abandon scolar, in lipsa resurselor materiale necesare continuarii invatamantului obligatoriu la liceu.

5. Lipsa scolii profesionale, post invatamant obligatoriu, lipseste piata muncii de forta de munca calificata, condamnand economia tarii la stagnare.

6. “Finantarea urmeaza elevul” nu se aplica si gradinitelor private, o alternativa la incapacitatea statului de a construi gradinite de stat.

7. In proiectul actual nu exista o parte variabila a salarizarii personalului din invatamant, functie de performante, de rezultatele muncii, convertite in progresul scolar al elevilor.

8. S-a renuntat la capitolul “Competitie”, din varianta Miclea, singura generatoare de calitate.

9. Nu s-au prevazut mecanisme clare de cheltuire eficienta si fara fraude a fondurilor destinate educatiei. Oare de ce?

10. Raman in continuare un numar imens de structuri, organisme si consilii in subordinea ministerului, platite din bani publici, care pana in prezent au functionat cu urmatoarele rezultate: plasarea scolii romanesti pe ultimele locuri in evaluari internationale, fonduri uriase cheltuite fara rezultate vizibile, absolventii nu au competente cerute pe piata muncii, fraude la bacalaureat si tezele cu subiect unic.

11. Nu se prevede admiterea la liceu, astfel incat tot notele si evaluarile obtinute prin fraude si coruptie vor fi criteriul de admitere la liceu.

12. Organizarea bacalaureatului nu prevede mecanisme care sa puna capat fraudelor evidente din ultimii ani, asa incat acestea se vor repeta si in anii urmatori.

13. Nu exista in proiect prevazuta functionarea Directiilor Judetene de Invatamant, care sa preia de la inspectoratele scolare administrarea si activitatea economico-financiara a scolilor. In aceste conditii ce mai inseamna descentralizare?

14. Lipsa indemnizatiilor de sedinta pentru membrii Consiliilor de Administratie trimite in derizoriu participarea parintilor si reprezentantilor autoritatilor locale la activitatea acestor consilii.

15. Nu sunt prevazute mecanisme credibile de evaluare activitatii cadrelor didactice, bazate pe progresul scolar al elevilor.

16. Numarul de ore pe saptamana, 30 la gimnaziu, este prea mare, nu este limitat numarul de discipline la 7-8, asa cum se intampla in alte tari cu un sistem educational performant.

Chiar si numai aceste aspecte arata ca actualul proiect este departe de cel asteptat de cei 4,5 milioane de elevi si studenti, care doresc sa obtina la scoala si facultate competentele necesare pietei muncii.