Opinie

Singura solutie reala este reducerea personalului bugetar

de Claudiu Minea     Jeopardy
Miercuri, 12 august 2009, 13:13 Actualitate | Opinii


Romania are prea multi bugetari. Nu in mod absolut, ci dupa alte 2 criterii, ca pondere in populatia activa si ca pondere a impozitelor si taxelor in PIB.

Punctul de plecare al discutiei ar fi ce fel de stat vrem sa construim. Daca vrem sa construim unul mai degraba liberal (cu pondere a impozitelor si taxelor sub 30% din PIB), trebuie redus rolul statului si ajustat numarul de bugetari in consecinta.

Daca vrem sa construim un stat social (spre socialist), cu pondere a impozitelor si taxelor spre 40% sau mai mult din PIB, atunci trebuie crescute taxele. In primul rand, cele pe proprietate si pe poluare.

Daca plecam de la nivelul actual al taxelor, suntem mai degraba un stat liberal. Mai mult, declaratiile premierului si ministrului de finante, care nu au in vedere o modificare a cotei unice sau a TVA (cu toate zambetele pe care au inceput sa le starneasca declaratiile celor 2 personaje) indica necesitatea reducerii cheltuielilor sectorului bugetar. Este si varianta pe care guvernul zice ca actioneaza.

Lasam la o parte cheltuielile pentru investitii si cele de functionare. In aceasta postare voi aborda doar cheltuielile de personal. Si atunci solutiile sunt trei:

1. Reducerea salariilor in sectorul bugetar

2. Reducerea timpului de lucru (o solutie temporara, care nu poate fi impusa unilateral pe actuala legislatie)

3. Reducerea personalului bugetar

Dupa parerea mea, varianta 2 este una doar pe termen scurt, care nu rezolva problema de fond. Variante reale sunt 1 si 3. Si atunci, reducem personalul sau salariile?

Optiunea mea este, fara echivoc, de reducere a personalului. Reducerea salariilor nu produce decat demotivare. In schimb, o reducere de personal are, pe langa efectul direct (reducere de costuri cu salariile), si un efect secundar, eliminand costurile asociate locului de munca.

Daca dorim sa pastram un stat liberal, reducerea personalului bugetar va trebui sa se produca, cu sau fara criza. Alternativa este cresterea fiscalitatii. Ce alegem?

Intr-o postare viitoare, despre cum putem reduce personalul bugetar.

Citeste si comenteaza pe Jeopardy.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2274 vizualizari

  • +4 (8 voturi)    
    Nu atata timp cat PSD e la putere (Miercuri, 12 august 2009, 14:02)

    ddanescu [utilizator]

    PSD e un partid care traieste din bugetari - nu o sa fie niciodata de acord cu asta. Cum sa isi mai adune ei voturile altfel?
  • 0 (4 voturi)    
    abia astept (Miercuri, 12 august 2009, 14:25)

    papillon_gs [anonim]

    sa concurez cu ei in mediul privat unde multi veaneau in control cu niste aere ........oricum majoritatea nu sunt in stare sa treaca strada fara semafor. sa vezi ce de medicale se vor acorda si pensionari anticipate. e romania . mamaliga nu explodeaza niciodata. macar se vor desumfla si ei putin si o sa ii doara curu cand vor plati ratele pt ca multi dintre ei au luat credite urmand ca ratele sa fie platite de altii asa nu pot fi acuzati de spaga
  • 0 (2 voturi)    
    epurari (reduceri de personal). (Miercuri, 12 august 2009, 16:23)

    odorica ion [utilizator]

    Am trecut prin epurarea din 1972. Mi-a schimbat definitiv viata. Uitindu-ma in urma nu-mi pare rau.Am avut parte de experiente noi, oameni noi, noi locuri de munca mai putin plictisitoare si mai interesante. Am plecat in aventura vietii. Si atunci tot asa s-a spus ca ,aparatul birocratic este obez. S-au dat exemple din anii interbelici, ca tot asa se faceau epurari, adica reduceri de personal. Admimnistratia are mereu tendinta de a se mari cu neamuri, cunostinte, obligatii, acum obligatii de partid.. Asa a fost, asa v-a fi. Au mai trait si alte generatii situatia asta, dar parca nu asa de dura. Curaj gaina, ca te tai !!! papapa
  • +2 (6 voturi)    
    despre bugetari..... (Miercuri, 12 august 2009, 17:03)

    mariana [anonim]

    Chiar astept sa vad daca se vor opera reduceri in acest sector care este supradimensionat. Mi-e sila de lamentarile lor acum cand li se mai taie din privilegii, as dori sa-i vad lucrand in sectorul privat, sa nu beneficieze decat de un slariu fix, fara prime, bonus-uri, fara prime de vacanta, fara plata orelor suplimentare, fara alte "atentii"; fara bani de chirie, fara bani de tinuta fara tot felul de sporuri, unele din ele care iti aduc zambetul pe buze, ce mai .. FARA TOATE beneficiile de care s-au bucurat ani de zile fara a presta o munca eficienta, fara o munca in folosul nostru, celor care platim taxe si impozite, MULTE, ca ei sa o duca bine, si noi sa vedem un zambet sau sa primim o indicatie in momentul in care avem ceva de rezolvat in nenumaratele institutii de stat., fara sa dam spaga ca sa primi ceva ce ni se cuvine, sa nu mai fim umiliti.

    Haideti sa mai invatam si ceva de pe dincolo, studiati putin cum este si prin alte parti, cum arata acolo bugetarul si apoi sa mai discutam.
    • -2 (4 voturi)    
      corect 100%! (Miercuri, 12 august 2009, 14:32)

      ioan [anonim] i-a raspuns lui mariana

      Foarte adevarat ce spuneti! Din pacate,chiar daca s-ar lua masurile care se impun (si nu sunt deloc sigur ca se va intimpla acest lucru, in contextul alegerilor care se apropie si a fragilitatii " coalitiei"!), aceasta nu va face decat sa alimenteze populismul crescand,fanatismul si extremismele de tot felul. Mi-e teama ca, in curand, socialismul cu fata umana al lui Iliescu va parea foarte atractiv pentru prostime (multi!!) si pentru cei afectati de criza (destui!).Doamne fereste!
    • +2 (6 voturi)    
      pentru cunoscatori (Miercuri, 12 august 2009, 14:33)

      homo homini lupus est [anonim] i-a raspuns lui mariana

      // Daca tot trambiteaza marele guvern ca ”e prea multi bugetari”, de ce refuza cu incapatanare sa accepte un audit extern, facut de o firma mare, independenta, care sa arate cu exactitate care e situatia in sectorul public. Si nu mai bagati in aceeasi oala toti bugatarii.........ca am observat ca toti /, atunci cand vorbesc de bugetari si ii injura cu abnegatie, de fapt au in minte functionarii publici......care sunt doar 200.000, nu 1,4 milioane. Asta inseamna un raport de 1 functionar public la 100 de locuitori. Ia vedeti voi, de curiozitate, cam ce raport e in state precum Franta, Germania, Belgia, etc. si nu mai zbierati la unison ca oile. Si nu mai credeti tot ce va spun nemernicii astia de la guvernare, ca ei isi vad doar interesul lor. Daca acum 10-15 ani era invrajbirea intelectuali vs. clasa muncitoare, acum au bagat bugetari vs. privati. Si fraierii au pus botul. .....pentru cunoscatori, vorba aia, ”divide et impera”. Sunt sectoare bugatare supradimensionate si sectoare mult subdimensionate......tocmai de aia refuza cu incapatanare un audit extern. Se va merge la disponibilizari dupa ureche, adik pe interese (personale, de grup, de partid, cum vreti), vor fi dati afara tot fraierii (adik aia fara ”spate”) si nu se va rezolva nimik......sistemul bugetar va fi la fel de ineficient. Un sfat pentru toti cei care citesc declaratiile incendiaro-pompieristice ale neputinciosilor care ne conduc si ale celor care le canta in struna : GANDITI. E o vorba ”cogito, ergo sum”......ar trebui aplicata, macar din cand in cand. Sa nu-i mai lasam sa-si bata joc de noi la nesfarsit.
      • 0 (2 voturi)    
        pentru ignoranti! (Miercuri, 12 august 2009, 14:51)

        ioan [anonim] i-a raspuns lui homo homini lupus est

        TU ce propui, ca de gandit vad ca gandesti?!
        • +4 (4 voturi)    
          cat priveste ingnoranta...cred ca ti se potriveste (Miercuri, 12 august 2009, 15:20)

          homo homini lupus est [anonim] i-a raspuns lui ioan

          in rest, dupa cum spuneam, un audit extern, realizat de o firma mare, extrem de riguros, urmat de o restructurare a sistemului bugetar pe o baza reala, nu pe vorbe, gargara ieftina si ineptii. abia atunci vom avea un sistem bugetar eficient si corect dimensionat. prefer ca statul roman se dea cateva milioane de euro unei firme de audit pentru asa ceva decat sa puna ceasuri aurite, perdele si draperii, sa cumpere pixuri, brichete si umbrele promotionale, sa faca aranjamente florale de sute de mii de euro (si lista poate continua la nesfarsit......e suficient sa deschizi un ziar si vei gasi macar o stire privind risipa nesimtita a banului public). si, apropo, daca nu ai observat, deja traiesti ”socialismul cu fata umana” al lui iliescu......de la tatuca au invatat si astia cum sa manipuleze si sa invrajbeasca oamenii unii impotriva altora. si in loc de comentarii meschine, mai bine ai casca un pic ochii si ai vedea marea bataie de joc a astora de ne conduc.....vorba unui clasic in viata ”suntem uzi leoarca....astia se pi.sa pe noi cu nesimtire”. eu inteleg ca au clientela lor politica, aia care i-a sprijinit prin campaniile electorale, si acu trebuie sa-i rasplateasca.....dar ar putea, totusi, sa fure mai putin, ca-i criza. ei arunca in stanga si-n dreapta cu zeci de milioane de euro, bani publici, si vin la mine sa-mi spuna ca e criza. ei, pe bune?....ca vad ca la unii nu prea se cunoaste......deci, revin la invitatia initiala.....incearca sa mai si gandesti......s-ar putea sa-ti prinda bine candva.
      • -1 (3 voturi)    
        avem si noi dreptate "privatii" (Miercuri, 12 august 2009, 15:01)

        mariana [anonim] i-a raspuns lui homo homini lupus est

        homo homini, nu vorbesc in necunostinta de cauza si nu aplec urechea la incompetenta clasa politica care ne conduce. Stiu ca sunt si sectoare subdimensionate, sistemul sanitar de exemplu, politia, dar facand o analiza globala tot la acelasi rezultat ajungi, SUNTETI PREA MULTI SI PREA SCUMPI. Sunt de acord cu tine pentru auditul extern si cu faptul ca da, vor fi dat afara fraierii, dar si noi "privatii" suntem satui sa muncum ffff. mult stim noi cum, noi si daca vrem nu putem accede la un post in aparatul de stat ca nu avem" pile" chiar daca avem competente.

        Asa ca degeaba zici ca "fraierii pun botul" nu e chiar asa.
      • +2 (4 voturi)    
        bravo (Miercuri, 12 august 2009, 15:32)

        Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui homo homini lupus est

        Mai bune comentariile tale decat intreg articolul, mai ales ca merge impotriva parerilor "unanim acceptate". Greu sa convingi oamenii ca dusmanii nostri sunt guvernantii nostri...
      • -2 (2 voturi)    
        Dintre 2 rele... (Miercuri, 12 august 2009, 15:32)

        chataros [anonim] i-a raspuns lui homo homini lupus est

        Teoria cu raul cel mai mic impune varianta 3)
        Sau, intr-un context mai larg:
        decat sa retina la populatia activa 40% sau mai mult pt a plati "cafeaua" unor bugetari este aberant (unii chiar si-o merita, majoritatea nu).
        Problema este ca partidul care va face asta isi va semna sentinta... Asta daca nu o sa se faca campanii pt a cere populatiei active, pentru care se iau aceste masuri, sa vina la vot.
        Sa isi sprijine punctul de vedere.
        pt. ca in momentul in care vor fi atatia disponibilizati, presa va face dupa interes propaganda, si rezultatele se vor vedea la vot.
      • -1 (3 voturi)    
        mai baiatule (Miercuri, 12 august 2009, 21:12)

        ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui homo homini lupus est

        tu esti naiv?
        Astia nu mai au bani de azi pe maine si tu vrei un audit extern, care, in afara de faptul ca ar dura 3-4 luni de zile, poate mai mult, si ar costa milioane de dolari tot nu ti-ar numi somerii, n-au de unde sa stie randamentul real al fiecaruia. Esti cunoscator mare, ce sa-ti spun !
        • +1 (1 vot)    
          Ploiesteanu ?...Nelu Ploiesteanu ? (Miercuri, 12 august 2009, 22:45)

          homo homini lupus est [anonim] i-a raspuns lui ploiesteanu

          Ploiestene, vezi de cantat, taica. Sau esti cumva vreunul de prin subsolurile cu pritzina (nu spui care...dar de la partide emportante)...din aia pusi sa latre ca sa dea bine partidul. Imi pare rau ca nu am scris suficient de citet pentru tine...o sa ma repet, ca poate asa intelegi si tu.Auditul extern se cere de multisor, nu de azi.Faptul ca presa nu a scris despre acest lucru, ca sa afli si tu, ne arata cat de "independenta" este presa de fapt.Deci alea 3-4 luni puteau fi deja acoperite dpdv al auditului...poate ar trebui sa te intrebi de ce nu s-a vrut ?Si auditul (daca tot esti asa istet),ar trebui sa se ocupe de corecta dimensionare a aparatului bugetar, nu de randamentul lui Gigel si Gigica...Pana aici am fost suficient de clar pentru tine ?Sa continuam...incepi si tu cu ineptiile ca "nu sunt bani" ?Pai cum naiba sa fie,daca astia dau 700.000 de euro pe ceasuri aurite,milioane de euro pe publicitate,pe "stiri pozitive",pe festivaluri de 1 mai,pe ronduri de flori si fantani arteziene, etc,etc ?Care parte n-o intelegi....se arunca bani publici in stanga si-n dreapta,catre clientela politica.Sa se fure mai putin si o sa vezi ca sunt bani....macar de auditul asta inutil, asa cum ii spui tu.Dupa tine,ar trebui sa-i dam pe toti afara,tineri sau batrani,competenti sau incompetenti,care fac treaba sau care nu fac treaba.....sau,si mai bine,eu zic sa-i deportam pe toti in Siberia, de ce sa ne mai batem capul sa reformam administratia, sa vedem unde merge si unde nu merge. Mai bine ii deportam pe toti si desfiintam si statul.....de ce sa mai platim taxe, sa mai mergem la scoala, etc, etc. Eu zic sa revenim la comuna primitiva si sa incepem sa reutilizam trocul.....e cel mai fain......mai da-l incolo de stat. Mergem pe puterea muschiului....ce ne mai trebe noua si minte. Ne facem si haremuri, care-i cel mai tere-n muschi ii face sclavi pe ailalti,etc,etc...mai bagam o epoca de piatra sau una de bronz... ce zici? Cu putin noroc invie si dinozaurii !!!!!! Vai de capul tau.
  • +2 (4 voturi)    
    din partea unui bugetar frustrat (Miercuri, 12 august 2009, 17:21)

    cosmin [anonim]

    Mama lor de bugetari! Dati-i afara pe toti!!!....Am senzatia ca unii se lauda in privinta numarului de disponibilizati. Pare un fel de..competitie...FIE CA CEL MAI BUN SA CASTIGE!
    Sunt de acord ca in sistemul bugetar se gasesc destule uscaturi, dar treaba asta cu disponibilizarile incepe sa devina "sport national". Nu-i intereseaza ca oamenii respectivi au familii, nu cauta solutii pentru ei, vor doar sa-i dea afara. Intre timp, cheltuielile multor institutii cresc, in loc sa scada. Eu as propune, mai degraba, sa dam afara "sugativele" alea de sus....
  • -1 (3 voturi)    
    salariile bugetarilor (Miercuri, 12 august 2009, 17:36)

    calin [anonim]

    Hm... Propun sa lasam la o parte numarul de bugetari si sa calculam ce salarii au ei. EI au salar pe an echivalent la 9% din PIB. 9% din 150 miliarde EUR = 13.5 miliarde RON salar pe un an pentru 1.4 milioae bugetare ceea ce inseamna 9600 EUR pe un an de zile pentru un bugetar deci un salar mediu de 800 EUR lunar pe cap de bugetar. Cam mult nu credeti?
    • +1 (1 vot)    
      wrong (Miercuri, 12 august 2009, 22:15)

      naufragiatul [utilizator] i-a raspuns lui calin

      In acei 800 euro pe luna intra salariu brut (inclusiv contributiile ce se retin din salariu), contributiile platite de unitate tot cheltuieli cu personalul sunt (5,5 %, 20,8%, 0,5%, etc.), plus articolul bugetar 10.02 , plus diurnele, plus ........

      Invata clasificatia bugetara si apoi arunca pe piata bombe de astea, nu te transforma in Realitatea TV.

      Cei care arunca cu pietre ar fi bine sa studieze anuarul statistic 2009 ca sa vada cum sta treaba cu bugetarii si cu privatii.
  • 0 (2 voturi)    
    Visul unui leader (Leadership azi, in Romania) (Miercuri, 12 august 2009, 21:48)

    dookuhaka [utilizator]

    Eu nu sunt de acord nici cu concedierea, nici cu diminuarea salariului sau a timpului de lucru a niciunui bugetar. Dimpotriva: visul meu este reproducerea, multiplicarea bugetarilor. Cresterea poate fi sustinuta doar printr-o multiplicare exponentiala a impozitelor. Propun bagarea in penal a tuturor oamenilor de afaceri si punerea lor la munca silnica in aceleasi intreprinderi confiscate in prealabil de la ei, odata cu punerea in miscare a plingerilor penale. Din pacate astea sunt gindurile ascunse ale fiecarui leader din Romania. Niciunul n-are a face cu economia reala!
    • 0 (0 voturi)    
      Visul unei nopti de vara (Miercuri, 12 august 2009, 22:50)

      Homo homini lupus est [anonim] i-a raspuns lui dookuhaka

      Eu zic sa desfiintam statul.......sa-si vada leaderii din Romanica de trebile lor. Ce ne mai trebuie stat ? Mai fain e in comuna primitiva.....epoca de piatra....ice age 4, ce mai. Asta-i visul tuturor bugetarilor. Si totul are de-a face cu economia reala......Liderule......"care esti". Am impresia ca ati invatat se fiti LIDERI din "almanahe".
  • 0 (2 voturi)    
    vrem locuri de munca (Miercuri, 12 august 2009, 21:49)

    mery [anonim]

    stimati guvernanti,redati poporului fabricile si uzinele,sa avem un loc de munca si apoi o sa aveti si bani la buget.
    • -1 (1 vot)    
      bugetarii? (Miercuri, 12 august 2009, 23:15)

      corina [anonim] i-a raspuns lui mery

      Fara suparare unii merita sa mai ajunga si cu picioarele pe pamant, pana acum taiau si spanzurau dupa bunul plac. Erau intre ei si exceptii dar in general erau foarte nesimiti aveau salarii mici, dar niste stimulente, de ....
  • 0 (0 voturi)    
    DE bine! (Joi, 20 august 2009, 9:20)

    zina [anonim]

    indiferent care este ponderea inclinatia spre o conducere ;liberala.conservatoare ...republicana sociala... statul isi are rolul lui bine definit de a supraveghea fericirea TARII care are populatie ce lucreaza in unitati de stat, particulare si mixte .Tot ce se intreprinde intr-o tara este orientat ca cetatenii sa o duca bine spiritual si material.Pt. aceasta la fiecare loc de munca ;bugetar sau nu ,trebuie sa fie controlat daca sia dus la bun sfarsit obligatiile daca nu sa fie instruit cum se cuvine Daca continua in rau se pot schimba.cu altii instruiti in acel domeniu.Cei din jur nu trebuie sa stea ca sacalii si sa vaneze. ci sa vagheze la bunul mers al tarii.Nimeni nu vine sa ne ajute ci sa-si atiga scopul pt. tara lui.
  • 0 (0 voturi)    
    Nedreptate (Duminică, 20 decembrie 2009, 16:54)

    Nurca [anonim]

    Pensionarii angajati la stat,sa lase locurile libere pentru tineri,care ar munci dar nu au loc de munca,sa nu mai fie obligati sa paraseasca tara,pentru a-si putea creste copii.
  • 0 (0 voturi)    
    asigurari auto si bugetari (Duminică, 17 ianuarie 2010, 22:08)

    piratul [anonim]

    Sunt fericit sa pot citi asemenea comentarii suculente
    Indicele optimismuli creste ,sa iasa din termometre si mai ales rad ,rad cu pofta de nenorocirea noastra.Cum se face ca cei prosti ne conduc si cei cu minte la cap , stau pe internet si fac comentarii.

    As vrea sa ma plang si eu despre asigurarile obligatorii auto
    Au ajuns la o cifra colosala: aprox 600 lei noi pe automobil!
    Eu lucrez in administratia locala,la impozite si stiu ca impozitul mediu pe casa ,teren,auto este aprox
    350 lei(la posesorii auto).Va dati seama dragi cetateni ce Buget Urias se face pe tara cu aceste asigurari.Va dati seama cum umflam noi cetatenii buzunarele unor privati,dar sub Obligatie de Stat
    In acest domeniu cica nu activeaza bugetarii-ei nu sunt afectati de reformele fondurilor bancare mondiale.Sunt bugete mascate,secrete,cu bugetari secreti.Acestia nu lucreaza in economia subterana,ci in economia extrabugetara.
    Doar noi suntem monitorizati la detaliu ,cu tot ce bagam in gura si in buzunare, noi cei care repezentam Statul si adunam impozite pentru el si autoritatile locale . Institutii care au sute de atributii administrative,de nebiruit. ,incomparabile cu domeniul asigurarilor auto. Intelegeti dvs. aceasta focalizare.Toti inlusiv Statul , in dimensiunea lui absurda , lupta impotriva chintesentei acestei natii-Functionarii Publici.
    Va trebuii sa fim mandrii de noi insine .Altfel nu putem merita aceasta invidie generala,aceasta escaladare si asediere perpetua,din partea tuturor puterilor separate din Stat: legislativ.executiv.masmedia,justitia,si marele electorat manelist in care si noi insine din pacate disparem ca magarul in ceata, din cand in cand.
  • 0 (0 voturi)    
    ECONOMII LA BUGET (Marţi, 18 mai 2010, 12:00)

    Candea V [anonim]

    reducerile de personal ar trebui facute la parlamentari(sa ramina maxim 100 de patrioti restul afara cu ei)


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by