Nu mai merg in fiecare duminica la Biserica. Desi cu cativa ani in urma o faceam, astazi imi este greu. Predicile sforaitoare si rupte de realitate ma innebunesc. Gesturile ritualice, care sunt practicate cu o rutinare vadita de multi dintre preoti, ma descumpanesc. Babele cu ochi goi si buze mecanice ma enervau si inainte, dar acum nu le mai pot ignora. Maica, ale carei cuvinte ma luminau, a plecat dupa trei ani in alt oras.

Nu mai merg in fiecare duminica la Biserica, in primul rand dintr-o slabiciune personala. Dar il astept pe pastor sa vina si sa ma caute. Pe mine, oaia ratacita. Da, il astept pe preot sa ma salveze, dar vine doar popa sa-mi demoleze usa. Are o mana ingreunata de cele 100 de kilograme de post si saracie. Si-mi zdruncina usa cu taria celui care stie ca are in spate cea mai de incredere institutie din Romania. De fiecare data, dupa ce pleaca, dau cu aspiratorul. Pentru ca intotdeauna „salvatorul” intra incaltat.

Biserica Ortodoxa Romana (BOR) este una dintre putinele institutii romanesti neatinse de vreuna dintre schimbarile care ne-au influentat in ultimele decenii. Caderea regimului comunist, deschiderea dosarelor Securitatii, acceptarea Romaniei in Uniunea Europeana, toate au trecut peste BOR fara sa lase nicio zgarietura. Este cu adevarat o stanca de nezdruncinat, in care investim in continuare, conform tuturor sondajelor, un uluitor capital de incredere. Daca a fi conservator este o virtute, atunci da, Biserica Ortodoxa Romana practica din plin aceasta virtute, mentinandu-si toate reflexele dobandite in cei cincizeci de ani de dictatura comunista. Si cele bune, si cele rele...

Prea-Fericia Sa „Urmaritul Penal”

O investigatie publicata in aceste zile in cotidianul „Romania Libera” dezvaluie, cu ajutorul unor inregistrari video, ca simonia este un pacat de care sufera chiar si cei mai inalti dintre Prea-Fericitii Romaniei.

Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, a fost dat in urmarire penala de catre Parchetul Tribunalului Constanta pentru luare de mita si fals intelectual. Imaginile jurnalistilor de la „Romania Libera” dezvaluie cum inaltul prelat este dispus sa intermedieze intocmirea unor documente false care urmau sa serveasca inscrierii la Facultatea de Teologie din Constanta si, ulterior, unei hirotoniri rapide. Simonia pare a fi practicata si de catre staretul manastirii Cozia, surprins si el de catre camerele jurnalistilor aflati sub acoperire.

Acest scandal continua seria negativa a loviturilor de imagine care au muscat in ultimii ani din prestigiul BOR. Astfel:

* Au fost dezvaluite legaturile dintre Securitate si mai multi inalti prelati. Unii si-au cerut iertare (IPS Corneanu sau IPS Andreicut), altii din contra. IPS Teodosie „Urmaritul Penal” spunea ca: „am fost de acord sa semnez un angajament cu Securitatea” dar “a fost un juramint de credinta fata de tara, nu ca sa fac rau cuiva”. Motivatia cea mai frecvent invocata de catre cei care au semnat colaborari este ca nu li se permitea sa plece cu burse in strainatate. Si atunci au ales intre vocatia de sfant si vocatia de bursier...

* Sfantul Sinod a permis intrarea preotilor in viata politica, luandu-se decizia ca acestora sa li se permita sa candideze pentru functii de consilieri locali sau judeteni.

* Mai recenta este neinspirata alocare a unor fonduri din bugetul de criza pentru construirea de noi biserici. Unul dintre efectele colaterale este, se pare, anularea Festivalului National de Teatru de la Bucuresti. De altfel, Theodor Paleologu, ministrul Culturii si Cultelor, a invitat la o dezbatere pe tema oportunitatii construirii de noi biserici cu fonduri extrase dintr-un buget de criza. Reactia Patriarhiei, prin purtatorul sau de cuvant, a sunat asa: „Exista 200-300 de sate care au nevoie, pe langa spitale si scoli, si de biserici, pentru ca acestea nu exista si suntem in secolul 21”.

Adaugarea simoniei pe aceasta lista neagra nu face altceva decat sa dezvaluie goliciunea „intailor pastori” ai ortodoxiei romane. As inchide ochii si m-as preface ca nu vad. Dar bunul-simt ma impiedica...

Un scandal si mai dureros

De-a lungul anilor, rolul Bisericii Ortodoxe Romane de a pastra vie traditia si spiritualitatea crestina a trecut in plan secund, lasand loc functiei de simplu prestator al unor servicii ritualice. Incercand sa supravietuiasca comunismului, evolutionismului, consumismului si altor „-isme”, BOR s-a transformat din stanca in salcie.

Cand pastorii sufera si turma sufera. Un studiu interesant, realizat in acest an de catre Eurodata Management, a analizat corelatia dintre obiceiurile alimentare ale romanilor si perioada Postului Mare. Concluzia este ca doar 3% dintre romani mai tin postul. Mult mai elocventa in ceea ce priveste influenta Bisericii asupra vietii romanului obisnuit este o alta statistica, de aceasta data realizata de Consiliului Europei: dintre toate tarile europene, Romania inregistreaza cea mai crescuta rata a avorturilor.

„Orice pom bun face roade bune, dar pomul rau face roade rele” (Matei, 7:17).

Investigatia jurnalistilor de la „Romania Libera” poate aduce insa un mare serviciu Bisericii Ortodoxe Romane. Dezvaluirea ipocriziei ascunsa sub mitra arhiereasca reprezinta in acelasi timp sansa unei reimprospatari in randul clericatului ortodox. Salcia poate redeveni stanca, cu ajutorul monahilor si preotilor drepti de care Romania nu duce lipsa.

Dar inainte de toate este nevoie de o recunoastere punctuala si sincera a greselilor prezente si trecute. Or, pana astazi, astfel de gesturi sunt prea rare. Aceasta absenta este in fapt cel mai dureros scandal din istoria recenta a Bisericii Ortodoxe Romane.