Dumnezeu rebrenduit

de Arthur Suciu     HotNews.ro
Miercuri, 22 aprilie 2009, 10:24 Actualitate | Opinii


Orice practician in domeniul relatiilor publice are multe de invatat de la sistemul de autopromovare al bisericilor crestine. In prezent, gama de promotionale este destul de variata, desi banala. Buticurile de pe langa biserici vand de la cruciulite, candele si icoane de diverse marimi pana la brosuri despre Fecioara Maria si tamaia adusa de la Muntele Athos. Ceea ce impresioneaza insa la PR-ul crestin este instrumentarul stravechi: oul vopsit si in special lumanarea, scrie Arthur Suciu pe blogul sau.

Nu exista probabil in toata istoria umanitatii obiecte de promovare mai durabile si mai simple. In plus, au intrat atat de adanc in constiinta credinciosului, incat nu este de conceput un Paste fara oua vopsite si fara lumanari.

Miracolul publicitar al crestinismului consta in identificarea sau crearea unor simboluri cu o semnificatie profunda si in repetitie. Luati toate tehnicile publicitare actuale, combinati-le pentru multimedia si tot nu veti reusi un efect mai puternic decat acela pe care un preot de tara il creeaza atunci cand spune: „Veniti de luati lumina!”. Explicatia nu consta numai in contaminarea psihologica a credinciosului, in faptul ca acesta este captiv al propriei disonante cognitive.

Efectul este creat printr-un sistem de PR, in care fara indoiala ca lumina si suportul ei (lumanarea) joaca un rol la fel de important ca si declaratia de credinta. Aceasta identitate intre continut si forma, specifica religiei, face ca obiectele promotionale sa aiba o forta neobisnuita. De asemenea, spre deosebire de publicitatea profana, bazata pe diversitate si pe atractia noului, publicitatea religioasa mizeaza pe repetitie, multiplicarea aceluiasi, accesul spontan la vechi si stravechi, altfel spus: la eternitate.

Aflandu-ma, in noaptea de Inviere, la o biserica din Drumul Taberei, l-am auzit pe preot citind punctajul primit de la Patriarhie, cel cu lumina de la Iersualim. Nu uitase sa introduca atributele de imagine necesare identificarii pozitive de catre public a Patriarhului Daniel. Ca urmare, gandul credinciosilor s-a mutat imediat de la Iisus Christos, cel care tocmai inviase, la Preafericitul. Oamenii discutau despre lumina si nu despre Lumina.

Ca practician in domeniul relatiilor publice, nu pot sa nu remarc ingeniozitatea cu care publicitarii Patriarhului s-au ingrijit de imaginea clientului lor. De asemenea, din perspectiva politicii publicitare, se poate spune ca actiunea Patriarhiei a reusit sa ia pe ultima suta de metri fata initiativei similare a Arhiepiscopiei Sucevei. Consilierii Patriarhului au gasit si argumentatia necesara pentru a motiva demersul: anul acesta se implinesc 650 de ani de la recunoasterea oficiala a Mitropoliei Tarii Romanesti (se stie ca asemenea potriviri sunt usor de gasit chiar si pe Internet).

Daca as fi activat insa in zona publicitatii religioase, i-as fi spus Preafericitului ca aducerea cu avionul a luminii divine de la Ierusalim la Bucuresti este o greseala strategica de imagine si, in plus, o greseala de ordin religios. Asa cum in armata nu te poti face remarcat decat respectand intocmai si la timp ordinul superiorului, in biserica totul tine de dragostea fata de Christos, de apararea imaginii publice a Mantuitorului, iar credinciosul, macar ca e Patriarh, ramane undeva in umbra.

L-as fi rugat deci pe Patriarh sa nu dea ouale si lumanarile pe charter! In al doilea rand, avionul este, crestineste vorbind, o erezie publicitara. Un hermeneut de talia lui Mircea Eliade n-ar putea intelege cum o epifanie este transportata cu avionul si elicopterele. Preafericitul vrea cumva sa spuna ca aceasta este singura cale prin care bunul Dumnezeu mai poate fi pogorat pe meleagurile noastre?

Citeste si comenteaza pe blogul lui Arthur Suciu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1346 vizualizari

  • -2 (6 voturi)    
    . (Miercuri, 22 aprilie 2009, 10:51)

    TRn [anonim]

    e usor sa atragi atentia cu un articol pe aceasta tema. unii habar n'au cum se scrie/pronunta PAŞTI. crezi ca are rost sa-i intreb ce reprezinta. or fi citit Biblia in "team building"?!!! probabiul ai sa te alegi cu zeci de comentarii pro si la fel de multe contra. aista'i lucru bun. m'as bucura sa'i conving pe oameni sa nu comentezi aici dar probabil ca sunt multi care au facut-o deja inaintea mea (asteptand acceptul Preafericitului Administrator de bi'Site). sau nu voi trece comentariul de acelasi prag (cum se intampla pe hot news adesea; defectul meu!). eu nu iau apararea Bisericii dar nici Credinta Omului nu ma deranjeaza!
    • +1 (7 voturi)    
      HAHA (Miercuri, 22 aprilie 2009, 12:14)

      Alex S [utilizator] i-a raspuns lui TRn

      Chiar nu ma intereseaza cum se scrie sau pronunta PASTI. Nu-mi foloseste la nimic sa stiu ce reprezinta o latura ale unei mari minciuni,
      • 0 (2 voturi)    
        re (Miercuri, 22 aprilie 2009, 13:04)

        TRn [anonim] i-a raspuns lui Alex S

        ...dar te-ar putea interesa de ce nu te intereseaza devenind interesant sau nu te intereseaza de ce nu te intereseaza ceeace nu te intereseaza?
        .
        daca nici modul de realizare al unei mari minciuni nu te poate interesa, trebuie sa-ti fie foarte neinteresant.
      • 0 (2 voturi)    
        :| (Miercuri, 22 aprilie 2009, 13:12)

        rakkone [utilizator] i-a raspuns lui Alex S

        Vad ca nici gramatica limbii romane nu te-a interesat foarte tare
        • 0 (2 voturi)    
          Nu dau 2 bani nici pe gramatica (Miercuri, 22 aprilie 2009, 14:43)

          Alex S [utilizator] i-a raspuns lui rakkone

          Stiu sa vorbesc stai linistit, am scris la repezeala. Dar in principiu daca tu ai fost capabil sa iti dai seama cum ar fi fost corect, atunci inseamna ca ai inteles ce am zis. Nu asta e scopul comunicarii? Crezi ca daca stii gramatica sau esti obsedat sa scrii corect inseamna ca esti mai destept? Eu este un om mai practic, nu dau 2 bani pe gramatica, capisci? Pun accentul pe lucrurile care conteaza, adica ce stiu eu practic sa fac pt societatea asta. Daca vorbesc sau nu corect nu te ajuta cu nimic nici pe tine si nici pe mine.
  • +1 (5 voturi)    
    Adevar grait-ai! (Miercuri, 22 aprilie 2009, 12:19)

    Mihai [anonim]

    Bravo, excelent articol. Nu si pentru cei 90% de bigoti care se cred credinciosi. De fapt, e si bigotismul o forma de credinta / sinistra, aducatoare de violenta si de prea putina interioritate!
    • +1 (1 vot)    
      Mult-Prea-Managerul Daniel (Miercuri, 22 aprilie 2009, 12:59)

      Oxigen [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Dupa mult-prea-fericitul Teoctist avem si un mult-prea-manager...

      Exploatare crasa a lacomiei romanului - eu ii zic "credinta la kilogram". Bataia de boboteaza sa ia cat mai multa aghiasma... parca daca bei un litru te sfintesti mai mult decat daca bei o picatura...

      Oare cat or fi luat televiziunile pentru povestea cu "lumina imateriala care se aprinde singura..." - TwinPeaks nu alta!!! Sa vorbeasca aia care au fost la Ierusalim daca e asa... Daca stau sa ma gandesc ca la TV lucreaza tot romani si care pun botu' la aceleasi mani-pulari - cred ca Mult-Prea-Managerul i-a "facut" si pe astia sa bage gratis reclama mascata (a patriarhiei, nu a religiei, nu ma intelegeti gresit)
  • 0 (2 voturi)    
    priveste spre viitor (Miercuri, 22 aprilie 2009, 12:34)

    licurici [anonim]

    ce nu intelegi tu este ca Dumnezeu este acelasi, numai ca tehnicile de promovare a credintei s-au schimbat in timp. Si este normal sa fie asa. Ca practician in domeniul PR ar trebui sa stii asta. Lumea se schimba, iar tu, ca practician trebuie sa tii cont de acest aspect si sa te adaptezi.
  • +2 (2 voturi)    
    Super (Miercuri, 22 aprilie 2009, 12:37)

    Daniel [anonim]

    o privire critica asupra bisericii...care la urma urmei este o intreprindere. Si ca orice intreprindere orientata pe profit (direct sau indirect) trebuie sa se promoveze. Iar atunci cand mai si exploatezi o disonanta cognitiva a oamenilor...ai castigat.

    super articolul. Asemenea articole se ridica la calitatea celor din reviste ca Spiegel, Zeit sau FAZ.

    keep up the good work.
  • +2 (6 voturi)    
    cine aprinde lumina la Ierusalim (Miercuri, 22 aprilie 2009, 13:03)

    George [anonim]

    Ma intreb de ce ne trebuie lumina de la Ierusalim? Cine stie cum se aprinde prima lumanare in mormantul lui Iisus de la Ierusalim?
    Cred ca este o mare minciuna raspandita de Biserica precum ca acea lumina vine direct de la Dumnezeu. Chiar nu mai gandeste nimeni in tara asta?
    • 0 (0 voturi)    
      ba da, (Vineri, 24 aprilie 2009, 23:05)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui George

      tu.
  • 0 (2 voturi)    
    "disonanta cognitiva" (Miercuri, 22 aprilie 2009, 13:07)

    Paul [anonim]

    OK, OK, "disonanta cognitiva". Dar sa stim si noi. Adica ce e aia?
    In fine, am o mica banuiala. Sa-i spunem un gest reflex, acele idei intiparite in constiinta noastra de catre parinti/bunici..., care se si s-au perpetuat generatii...(cam 2000 de ani) Si atunci cand indraznim sa gandim, sa ne depasim conditia si sa punem intrebari, atunci intervine vina(cognitiv=reflex) ca balele cainelui lui Pavlov la auzul clopotelului. Si tragem repede capul inapoi ca o testoasa. E aceeasi frica ca si cea care ne determina sa trimitem mai departe mailul cu "trimite la zece prieteni ca te trasneste/iti mor copii, etc"". Nu stiu.. Am nimerit-o cu explicatia?
    PS:
    Stiti oare ca daca mama m-ar auzi, m-ar renega? Dar tot e mai bine decat sa fiu ars pe rug ca acum 400 de ani.
    • 0 (2 voturi)    
      disonanta cognitiva (Miercuri, 22 aprilie 2009, 13:29)

      Arthur Suciu [anonim] i-a raspuns lui Paul

      daca esti un simpatizant al lui Baescu si te uiti la Sinteza zilei si vezi cum este atacat Basescu, intri in disonanta cognitiva. si atunci, ca sa te reglezi interior, dai pe realitatea tv, acolo unde basescu nu este atacat (sau nu era) si astfel ceea ce asculti iti place, nu te mai afli in disonanta cognitiva. scuze oricum pentru folosirea acestui concept.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by