Basescu, pe pozitii antagonice cu Uniunea Europeana privind acordarea cetateniei romane mai multor moldoveni

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 15 aprilie 2009, 14:36 Actualitate | Opinii


Discursul presedintelui Traian Basescu referitor la situatia din Republica Moldova de marti, din plenul Parlamentului, a avut un element care poate deranja - si probabil ca deranjeaza daca e sa ne gandim la semnale care au existat pe aceasta tema - Uniunea Europeana. Presedintele insista pe ideea de accelerare a acordarii cetateniei romane pentru moldoveni, in conditiile in care in trecut au fost numeroase semnale din partea UE pentru a limita aceasta initiativa.

"Legea romana prevede redobandirea, la cerere, a cetateniei romane de catre fostii cetateni ai statului nostru si urmasii lor, care au fost privati de acest statut impotriva vointei lor. Constat insa ca procesul birocratic prevazut de aceasta lege limiteaza drastic numarul persoanelor care beneficiaza in mod real de ea.

Ca urmare, am solicitat Guvernului sa adopte, in regim de urgenta, modificarea legii cetateniei astfel incat sa putem facilita si urgenta procesul de redobandire a cetateniei de catre cei care si-au pierdut-o abuziv si de catre famiile acestora, pana la gradul trei. Astfel, romanii din Republica Moldova isi vor putea recapata in mod accelerat cetatenia romana si vor deveni din punct de vedere legal, nu numai moral, membri ai marii familii europene", a spus presedintele.

Aceeasi solicitare a avut-o presedintele si in urma cu doi ani, cand cerea Ministerului Justitiei condus de Monica Macovei sa simplifice conditiile prevazute de legea cetateniei si sa o adopte cat mai urgent, pentru a veni in sprijinul moldovenilor de peste Prut. In martie 2007 Macovei anunta simplificarea legii si faptul ca proiectul a fost trimis spre analiza Comisiei Europene.

Marti seara, la TVR, presedintele Basescu a precizat ca "in momentul de fata sunt depozitate la Ambasada romana din Chisinau 650.000 de plicuri cu cereri de cetatenie. In aceste plicuri sunt intre 800.000 si un milion de cereri de cetatenie, pentru ca multe contin cererile unor familii intregi. Printre acestia sunt si moldoveni de origine rusa".

Aceeasi cifra, aproximativ 800.000 - adica aproape un sfert din populatia Moldovei, a fost avansata de presedinte si in ianuarie 2007, cand solicitase presedintelui Vladimir Voronin - in cadrul unei vizite la Chisinau - acceptul de a deschide doua consulate in Republica Moldova, la Balti si Cahul. Seful statului le-a promis atunci moldovenilor ca vizele le vor fi acordate mai usor si ca legea se va modifica pentru a usura procesul de acordare a cetateniei romane.

Tot in 2007, Comisia Europeana trimitea semnale clare spre Bucuresti privind acordarea cetateniei romane moldovenilor. Rezolvarea cererilor acestora a avut un ritm lent, tocmai pentru a raspunde ingrijorarii Bruxelles-ului. Kalman Miszei, reprezentantul UE in Republica Moldova, a declarat intr-un interviu pentru NewsIn ca "Bruxelles-ul se asteapta ca Romania sa isi reformeze legea cetateniei intr-un fel in care sa restranga bazele de acordare a cetateniei. La Comisie exista o puternica preocupare privind posibilitatea de extindere a cetateniei la o mare proportie de cetateni din afara Uniunii Europene".

A fost singurul mesaj explicit pe aceasta tema, in contextul in care acuzatiile la adresa Romaniei privind "denaturarea conceptului de cetatenie" se inmultisera. Autoritatile moldovene cereau comunitatii internationale sa isi foloseasca influenta asupra Romaniei pentru a o determina sa nu se mai amestece in treburile sale interne. Insusi ministrul de externe al federatiei Ruse, Serghei Lavrov, a cerut Uniunii Europene sa se pronunte in privinta numarului foarte mare de solicitari de redobandire a cetateniei romane de catre moldoveni.

Adoptarea legii cetateniei a fost tergiversata tocmai din cauza semnalelor primite de la UE, preocupata de faptul ca se intampla tocmai ceea ce spune presedintele atunci cand se refera la cetatenii moldoveni deveniti, prin dobandirea cetateniei romane, cetateni ai UE: "Destul de putini raman sa munceasca in Romania. Este de fapt dorinta tinerilor din R. Moldova de a avea sansa europeana: de a invata sau de a munci in Europa".

Romania, potrivit declaratiei presedintelui roman din Parlament,  "acorda anual circa 120 de mii de vize, mai multe decat toate celelalte state membre ale Uniunii Europene la un loc".

Solicitarea de deschidere a unor consulate in Republica Moldova, la Cahul si Balti, a primit un raspuns negativ. Ministrul de externe moldovean Andrei Stratan a spus, in martie 2007, ca nu vede oportunitatea deschiderii a doua noi consulate romanesti in Moldova.

Aceasta a fost pozitia autoritatilor moldovene pana in vara anului trecut, in ciuda asigurarilor autoritatilor de la Bucuresti ca acele consulate ar fi infiintate pentru facilitarea acordarii de vize, in conditiile in care consulatul de la Chisinau este suprasolicitat (elibereaza 640 de vize pe zi), nu pentru primirea cererilor de acordare a cetateniei romane.

Insa in iulie 2008, in timpul vizitei ministrul de externe Lazar Comanescu la Chisinau, omologul sau moldovean s-a aratat dispus sa reia discutiile privind infiintarea celor doua consulate la Balti si Cahul. "Este posibil sa reactivam acest subiect, il vom discuta cu colegii de la Bucuresti", a afirmat Stratan, adaugand ca discutiile pe aceasta tema nu sunt conditionate de nimic.

HotNews.ro a solicitat Comisiei Europene o pozitie oficiala privind declaratiile de marti ale presedintelui Basescu, iar raspunsul este previzibil:

"In acest moment, nu avem niciun comentariu de facut. In mod normal reactionam fata de adoptarea unei legislatii, nu la intentiile si declaratiile politicienilor Uniunii Europene", a spus Comisia Europeana. "Va reamintesc ca dreptul de acordare a cetateniei este o putere exclusiva a fiecarui stat membru", a fost raspunsul.

Declaratia presedintelui Traian Basescu este, in mod evident, pentru uz intern si pentru cetatenii din Republica Moldova. Romanii trebuie sa vada ca presedintele ia o pozitie ferma in favoarea fratilor moldoveni, autoritatile de la Chisinau sa primeasca semnalul ca Romania sprijina populatia moldoveana, iar aceasta din urma sa vada ca romanii sunt alturi de ei si ca ii sprijina in a deveni cetateni europeni.

Pragmatic insa, presedintele nu il supara doar pe Voronin si Moscova cu astfel de afirmatii, ci si Bruxelles-ul. Numai ca, probabil ca si pana acum, situatia nu va evolua foarte mult in sensul acordarii mai accelerate a cetateniei romane. Probabil Bucurestiul va continua sa se comporte astfel incat sa nu deranjeze Bruxelles-ul, declaratiile presedintelui ramanand doar declaratii politice.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3955 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    este un drept al Romaniei (Miercuri, 15 aprilie 2009, 14:52)

    MG [utilizator]

    este un drept al Romaniei; plus ca mai multe cetatenii a dat Bulgaria decat Romania, asa ca restul e tacere
    • +8 (10 voturi)    
      Si Franta acorda in prostie pasapoarte UE (Miercuri, 15 aprilie 2009, 16:04)

      Un drept suveran [anonim] i-a raspuns lui MG

      Anual, in Franta se acorda zeci de mii de pasapoarte de "francez" la africani, arabi, caraibeeni, etc. Si n-am auzit de "ecouri" la Bruxelles.
      Recent, una din insulele din arhipelagul Mayotte (oceanul Indiana, locuita de musulmani negri) a votat "unirea" cu Franta si transformarea intr-un departament (judet) francez. N-am auzit pe nimeni la Bruxelles sa protesteze despre fabricarea a peste 150.000 noi cetateni din afara UE.
      UK acorda cetatenii pe banda rulanta la toti pakistanezii si hindusii care apuca sa intre pe teritoriu, sunt deja peste 1,2 milioane in situatia asta. Cine a protestat la Bruxelles?

      Kalman Miszei e doar un functionar, n-are nici un rol politic sau decizional in UE, am impresia ca presa romana exagereaza foarte mult uitandu-se in gura fiecarui birocrat care paraziteaza bugetul UE.

      Romania poate acorda cetatenie la 1 milion de romani din Moldova, asa cum Rusia a recunoscut oficial ca a acordat cetatenie la 147.000 rusi din regiunea separatista Transnistria (unde tot romanii sunt mai multi, 250.000).

      Iar in momentul in care comunistii vor incerca sa omoare sau sa bastoneze cetateni ai UE/NATO Romania va putea interveni, inclusiv punand mana pe jegurile alea de mancurti spalati pe creier de bolshevici.
      In 30 minute suntem pe Nistru si vom discuta direct cu Rusia, nu cu hodorogul de Voronin. Iar USA va aplauda, UE va sta si va face "apel la calm" ( e stilul poponarilor UE!).

      Prin acordarea masiva a cetateniei, R. Moldova va deveni legal si juridic un stat "romanesc" chiar si in ochii Moscovei. Rusia vrea o parte din Transnistria, nu vrea Basarabia. Rusia vrea business, South Stream, amici in UE/NATO, nu vrea Smirnof, Voronin si comunism !
      • +7 (7 voturi)    
        Europa cu doua viteze (Miercuri, 15 aprilie 2009, 17:41)

        goe [anonim] i-a raspuns lui Un drept suveran

        Asa este. Europa occidentala face cetateni pe banda din randul ne-europeenilor. Dar se bashica tare cand tarile din est fac acelasi lucru.
        Sa nu uitam ca state precum Franta, Belgia, Olanda au umplut europa cu "europeni" veniti de la dracu in praznic.
        Iar europa aceasta cu doua viteze, unde unii sunt mai egali ca altii, nu se limiteaza numai la asta: au descoperit si ei cum se face economie si acum vor sa o impuna la toti.
        Sa nu uitam ca 50 de ani, in timp ce estul europei stingea lumina, occidentul facea risipa. Acum au dat-o pe economie si ii obliga si pe cei care 50 de ani au economisit (a se citi "suferit") sa economiseasca (a se citi "sa sufere") in continuare cot la cot cu ei, ca doar trebuie sa fim solidari. Adica dreptul la risipa e numai pentru unii, pentru cei care sunt mai egali decat egalii. Si in plus, in prostia lor cea mare occidentalii organizeaza, din spirit "verde" cate o zi pe an unde se sting luminile timp de 2 minute. Se face economie si se salveaza Pamantul, cica. Pai noi am salvat un milion de Pamanturi in anii comunismului in care aveam lumina doua-trei ore pe zi si in rest ne curgeau frigiderele.
        • 0 (0 voturi)    
          foarte tare (Joi, 16 aprilie 2009, 9:26)

          nevermind [anonim] i-a raspuns lui goe

          RE: "Pai noi am salvat un milion de Pamanturi in anii comunismului in care aveam lumina doua-trei ore pe zi si in rest ne curgeau frigiderele." Foarte , foarte amuzant mai ales pentru cei care isi mai amintesc cum luau cina in familie la lumina aragazului.
      • +4 (4 voturi)    
        f (Miercuri, 15 aprilie 2009, 18:45)

        f [anonim] i-a raspuns lui Un drept suveran

        porcii de la Bruxelles vor sa umple UE de rase infecte gen negrii si sar in sus cand noi vrem sa reimprospatam populatia alba cu niste moldoveni...
  • +5 (9 voturi)    
    Ar trebui acordata cetatenia romana moldovenilor. (Miercuri, 15 aprilie 2009, 14:53)

    solutia [anonim]

    In acest fel daca vreunui moldovean i se vor incalca drepturile statul roman va putea interveni oficial.
  • -7 (15 voturi)    
    pt ca toti rusnacii aia tot in europa ajung (Miercuri, 15 aprilie 2009, 14:56)

    meh [anonim]

    nu ramin in ro.
    parca nu-s destui imbecili cu pasaport romanesc care fura, tilharesc si fac tot felul de mizerii in europa. acum o sa mai fie aproape un milion care vor descoperi ca europa civilizata e o prada usoara pt neandertalieni, pt ca in europa lumea se bazeaza pe incredere si civilizatie (chiar daca si in europa sunt citeva cartiere mai nasoale in orasele mari).

    in stilul asta in 2-3 ani nu vor mai fi doar stiri din italia cu cetateni romani care comit zilnic infractiuni, ci din toata europa. pina cind s-or plictisi si europenii astia si vor face un zid mare si frumos la granita cu ungaria cum fac americanii la granita cu mexicul.
    • +14 (14 voturi)    
      Maestre (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:11)

      flipper [utilizator] i-a raspuns lui meh

      Ce cuvant nu ai inteles din "fostii cetateni ai statului nostru si urmasii lor, care au fost privati de acest statut impotriva vointei lor"?
      E dreptul lor la cetatenie, asa cum e si al tau.

      In momentul asta "rusnacii" aia sunt mai romani decat multi romani "romani".
    • +6 (6 voturi)    
      Probabil si de tine se tem (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:30)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui meh

      Nu se tem numai de hoti ci si de prosti
  • +6 (6 voturi)    
    cetatenia romana (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:01)

    Ion [anonim]

    Nu cetatenia e problema UE, ci reformele din cadrul unui stat posibil membru. Unstat nedemocratic locuit de cetateni UE ar fi o garantie a patrunderii valorilor UE intr-un stat candidat. Practic, doar Rusia va fi enervata de acest lucru. UE nu are de ce. Acordarea cetateniei romane se face doar dupa o analiza foarte atenta, dupa o procedura complexa. De data asta, Rusia e in sah si nu prea poate muta decat isteric si ridicol.
    • 0 (0 voturi)    
      Ca o completare ... (Joi, 16 aprilie 2009, 10:41)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui Ion

      RO e unul din statele europene care acorda extrem de greu cetatenie. Asa ca eu nu vad vreun pericol in ce cere Base, in sensul de acordare de catetenie fara discernamant la o gramada de oameni care n-au de ce s-o ceara sau s-o primeasca.
  • +9 (9 voturi)    
    UE (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:04)

    lsm [anonim]

    sa ne lase in pace pe aceasta tema. Vorbim de romani aici chiar daca traiesc in Republica Moldova. Specialistii UE sa invete istorie mai intai, sa vada cum a fost rapita Basarabia si apoi sa se implice. Nu revendicam teritoriul altei tari ci doar ajutam romanii care s-au saturat de comunism in Republica Moldova.
  • -9 (13 voturi)    
    niet! (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:04)

    srpc [utilizator]

    cetatenia romana a ajuns deja o rusine! daca mai aprobam un milion (din care o parte insemnata are ca scop doar ajungerea usoara la prada din Vest) ne facem de kkt forever!
    • +4 (6 voturi)    
      ... (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:38)

      selim [anonim] i-a raspuns lui srpc

      Poate tu te simti "de kkt" (ca sa te citez) si crezi ca "cetatenia romana e o rusine". Cere renuntarea la cetatenie, cine te opreste?
      Sau emigreaza definitiv.
      Eu nu gindesc asa.
    • +5 (5 voturi)    
      Daca e o rusine (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:55)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui srpc

      de ce nu renunti la ea? Sunt destule tari in lumea asta care-ti dau cetatenie dupa 5-10 ani de resedinta permanenta.
    • +4 (4 voturi)    
      niet tie (Miercuri, 15 aprilie 2009, 16:48)

      hope [utilizator] i-a raspuns lui srpc

      o treime din MD deja e in Italia si Spania. Ai auzit tu de plangeri impotriva Moldovenilor. Oare crezi ca facem noi (moldovenii) poporul roman de ras mai mult decat tiganii? Toti tiganii si arabii iau cetatenie mai usor decat moldovenii
      • +2 (2 voturi)    
        asa e (Miercuri, 15 aprilie 2009, 18:48)

        fd [anonim] i-a raspuns lui hope

        asa este. ai 100% dreptate. ciorile astea fac tarii mai mult rau decat o sa faceti voi, moldovenii(albi) vreodata, pt ca voi daca faceti ceva rau nu e de vina sangele(de cea mai buna calitate romanesca) ci mediul, pe cand in cazul ciorilor... la ei/ele sangele e problema oricat ii educi. cum spunea un mare filozof roman "din kkt nu faci bici". QED
      • 0 (0 voturi)    
        Nu-i asa (Joi, 16 aprilie 2009, 10:43)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui hope

        Tiganii traiesc aici de multe sute de ani, ca ne place sau nu, si-s de-ai nostrii. Eu cred ca asa cum sunt, mai bine facem ca-i tinem, ca au cetatenie romana si ca au aceleasi drepturi ca oricare alti cetateni romani, decat sa facem ce-au facut nemtii (si partial si noi, mai ales in Moldova, pe ambele maluri ale Prutului) in WWII cu evreii.

        Arabii in schimb primesc greu cetatenie. Primesc in schimb usor drept de rezidenta, drept de munca si alte drepturi. Cetatenia insa se acorda greu, din ce stiu eu.
    • +2 (2 voturi)    
      Ma, boule .... (Miercuri, 15 aprilie 2009, 17:59)

      Marse [anonim] i-a raspuns lui srpc

      ... cetatenia romana, acum putini ani, era lepadata de multi. Acum, dimpotrivas, e dorita de multi, pentru ca e cetatzenia europeana. Este arma secreta a ROmaniei in conflicrul cu comunistii de la Chishinau. SI cu asta o sa le-o traga, handicapatule ! ...
  • +10 (10 voturi)    
    observatii (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:11)

    Alex [anonim]

    Rusii au acordat cu marinimie cetatenie osetinoilor si abhazilor si sa nu uitati si transnistrenilor. Dupa aceia invocau apararea drepturilor cetatenilor rusi. Asa o fac si in Rep.Moldova cu ajutorul lui Voronin.
  • +10 (10 voturi)    
    draga anne-marie (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:17)

    rumburak [anonim]

    aveti dreptate, basexu ar trebui sa pupe poala si bruxelles-ului si moscovei, sa nu cumva sa supere pe cineva, nu conteaza ca ideea de roman, da-l dracului sa stea cu spinarea curbata ce tupeu are, auzi sa dea cetatenie romana, romanilor de peste prut, nesimtit de-a dreptul basexu asta.

    noroc ca aia de la bruxelles nu au profil de pupincurist (oricare, tare sa fie ala pupatu'), adica spunand:"Va reamintesc ca dreptul de acordare a cetateniei este o putere exclusiva a fiecarui stat membru", da dreptate nesimtitului de marinel!
  • -10 (10 voturi)    
    Sa ramana Basescu in Liban (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:36)

    gigi [anonim]

    De ce nu ramane Basescu in Liban ?
  • +4 (6 voturi)    
    un drept suprimat; sa stergem cu buretele?! (Miercuri, 15 aprilie 2009, 15:37)

    dan [anonim]

    "poate", "e previzibil", presedintele a suparat UE, etc.... prea multe supozitii pentru un articol obiectiv... acordarea cetateniei este o prerogativa a statului nu a UE... aici e vorba de niste oameni ai caror bunici au fost cetateni romani, iar cetatenia aceasta le-a fost suprimata abuziv... de drept ei sunt inca cetateni romani... dar dreptul acesta trebuie pus in aplicare
  • +3 (3 voturi)    
    oare asa sa fie? (Miercuri, 15 aprilie 2009, 16:02)

    vuk [anonim]

    Concluzia articolului e ca Romania trebuie sa se teama si de reactiile Moscovei si de reactiile UE. Insa nu inteleg un lucru si anume ca ofiterul de presa al Comisiei Europene a declarat raspicat ca "... dreptul de acordare a cetateniei este o putere exclusiva a fiecarui stat membru", astfel cum se mentioneaza in cuprinsul articolului.
    Cred ca ar fi cazul sa stam si noi drepti in anumite situatii si sa luam atitudine, mai ales daca tinem cont de particularitatile istorice ce tin de redobandirea cetateniei romane de catre basarabeni.
    Ceea ce nu se mentioneaza in articolul de mai sus este ca UE se opune acordarii cetateniei romanie in regim de urgenta si nu se opune redobandirii cetateniei. Sunt doua lucruri diferite dintre care cel mai important ar fi ca pentru redobandirea cetateniei romane nu se solicita niciun termen pe cand pentru acordarea cetateniei romane este necesar ca solicitantul sa indeplineasca unele conditii, inclusiv sa fi locuit cel putin 5 ani in Romania. Ori Legea cetateniei este in vigoare din 1991 (cu unele modificari ulterioare) si, cu siguranta, daca Comisia Europeana nu ar fi fost de acord cu ea ar fi transmis notificari oficiale in acest sens.
    Asa ca nu vad niciun impediment in a accelera redobandirea cetateniei romane de catre basarabeni.
    Si inca ceva, multi dintre romanii de aici nu ii inteleg pe romanii din Basarabia si, prin urmare, nici nu au cum sa ii inteleaga, pentru faptul ca nu stiu cum intrun regim totalitar sa te revolti si sa iti aperi limba romana, istotia romanilor si cultura nationala. Aici oamenii s-au revoltat dar impotriva oranduirii politice, pe cand cei de acolo se revolta si pentru apararea valorilor romanesti.
  • +5 (5 voturi)    
    o miscare buna (Miercuri, 15 aprilie 2009, 16:04)

    Consonant [anonim]

    Eu vad aici o miscare buna: nu stiu daca este ideea lui Basescu sau a altora. Mai precis, UE n-a vrut sa se implice in democratizarea RM si uite ca Rusia isi face jocurile. Asa ca, solutia noastra este: sau va implicati in democratizarea RM sau acordam cetatentia catorva milioane de cetateni din RM. Sper ca UE sa inteleaga semnalul si sa reactioneze. Noi trebuie sa facem ceva fiindca nu putem tolera derapajele slugilor comuniste intr-o zona in care Romania are interese si obligatii fata de cetatenii romani. Punct.
  • +4 (4 voturi)    
    Unirea Principatelor Romane (Miercuri, 15 aprilie 2009, 16:08)

    msb [anonim]

    Daca imi amintesc eu bine din cartile de istorie, unirea principatelor romane s-a facut mai mult in pofida decit cu sprijinul marilor puteri.
    Ma gindesc ca in situatii care tin de un interes national fundamental ar trebui sa fim mai putin atenti la ce cred birocratii de la Bruxelles. Nu de alta dar n-am fi primii care ar actiona astfel.
  • +2 (2 voturi)    
    colaboarea ungariei cu comunistii din basarabia (Miercuri, 15 aprilie 2009, 17:22)

    turistul [anonim]

    acest "distins" domn Kalman Miszei este cetatean ungar si face o politica contrara intereselor nationale romane, ma indoiesc ca este pozitia oficiala a uniunii europene. pe langa el mai sunt si alti unguri care colaboreaza cu comunistii de la chisinau. de ex, centrul de vize ue la chisinau se afla la ambasada ungariei (la dorinta chisinaului, normal ca ungurii nu au spus nu!).
  • -4 (4 voturi)    
    pasapoartele ar intari cortina (Miercuri, 15 aprilie 2009, 17:44)

    ionel [anonim]

    Sincer nu inteleg de unde atata simpatie pt acordarea cetateniei. Daca 1 milion de moldoveni ar primi pasapoarte primii care si-ar freca mainile de bucurie ar fi Voronin, kaghebistii si rusii. Nimic mai frumos pt ei nu s-ar putea intampla. Nimic nu ar intari mai mult puterea lor, nimic nu ar intari cortina de peste prut si ar indeparta Basarabia de Romania si de Europa.

    Pt ca dacasi mai multi moldoveni (poate 25% din populatie) ar primi vize si ar parasi Basarabia, configuratia etnica de acolo s-ar schimba in defavoarea romanilor, si ar iesi castigati rusofilii. Nu doar comfiguratia etnica s-ar schimba ci si cea demografica, cei tineri activi, pro-occidentali pro-unire ar pleca si ar ramane pensionarii care nu au cum sa-i inlature de la putere pe kaghebistii de acolo.

    RM ar fi aruncata inapoi. O schimbare in Basarabia se poate intampla doar daca e facuta acolo, de catre moldoveni. Plecarea celor care vor schimbarea nu e nici o solutie, agraveaza problema.

    In al doilea rind ma distreaza ca acum marii nationalisti vorbesc de pasapoarte pt moldoveni, iar aceasi nationalisti, atunci cand Ungaria vroia sa faca acelasi lucru cu maghiarii din Romania tipau ca din gura de sarpe.
    • -1 (1 vot)    
      Scuze, da' esti prost (Joi, 16 aprilie 2009, 10:47)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui ionel

      Ideea e ca daca un milion de moldoveni capata pasaport romanesc, o sa poata face naveta cum fac si capsunarii nostri in Spania si Italia, si o sa duca informatie acasa. Chiar daca Voronin nu mai lasa sa intre romani in Moldova ex-sovietica, informatia n-o s-o poata opri. Si asta e ceea ce o sa-i aduca caderea. Ar fi o greseala sa tai si calea asta de comunicare a moldovenilor cu lumea exterioara, anume prin intermediul cetatenilor moldoveni care sunt si cetateni romani. Abia atunci ar fi moldovenii intr-adevar izolati, si doar izolarea e ceea ce-l sustine pe Voronin.
  • -1 (1 vot)    
    basarabenii nu isi vor parasi meleagurile natale (Miercuri, 15 aprilie 2009, 19:20)

    katrocz [anonim]

    puntul de la care ai plecat, ku 25% de basarabeni romyni ce parasesk tara odata ce primesk cetatenie romyna e greshit! akolo sunt tara, prietenii, rudele lor. Kiar crezi ca le vor skimba pe posibilitatea de a trai intr-un stat kum ar fi Italia, Spania, si de a se simti rob pe viata? x)) NOKO.
    La moment in basarabia foarte mult se speculeaza pe faptul ka romynii is minoritate, moldovenii fiind majoritatea ceea ce le vine pe myna celor ku teoria moldovenismului. Oamenii trebuie sashi indrepte spatele si sa declare deskis ca sunt romyni, vorbesk o limba romyna, au kultura sh traditii romyne, dar pentru asta trebuie dovezi x)
  • +2 (2 voturi)    
    1812-1918; 1940-1991 (Miercuri, 15 aprilie 2009, 19:58)

    ivanivan [utilizator]

    vezi la subiect, acestea sunt anii in decursul carora teritoriul de astazi al R.Moldova a fost ocupat de imperiul rus. 157 de ani russia a fost stapina. Numai noua generatie ce se ridica dupa 1991 incepe sa se elibereze de fobiile ocupatiei rusesti, ei nu au in subconstiinta complexul de KGB-Siberia-lagar-inchisoare. Creste o generatie libera in cujetari si actiuni. In anii 1991-2009 a crescut mult influenta Romaniei in viziunea sociala a cetatenilor RM. Vreau doar sa mentionez ca activitatea Romaniei in relatiile cu RM este foarte lenta; daca e sa compar cu activitatile russie in RM. Moscova mentine 1000functionari in ambasada sa din Chisinau, are TV, radiou, reviste si ziare. Russia mentine toti acesti ani un atac masiv si agresiv impotriva Moldovei. Russia lupta prin toate caile posibile si imposibile pentru asi mentine influenta in Moldova, si este gata la orsice act de agresie. Ticaloseniile spionilor KGB-ului rusesc nu stiu granite. In a.1992, ex-ministru rus Pavel Graciov, intr-o convorbire telefonica, la avertizat pe Mircea S negur ca daca Chisinaul nu se opreste la Nistru atunci Russia in 24 ore trimite forte armate in Chisinau. Pavel Graceov este acel ce a dezlantuit razboiul in Caucaz in 1994. Cred ca nu a spus vorbe gole si in 1991. Aduc acest exemplu ca sa intelegeti ca russia este gata la diverse actiuni de agresie impotriva Moldovei. Romania sa intilnit in teritoriu cu agresia ruseasca si din pacate pina ce victoria o are russia. Atacurile russiei sunt bine pregatite si planificate pentru multi ani inainte. Romania activeaza in Moldova fara un plan strategic si tactic. Romania nu are o politica externa determinata in relatiile cu RMoldova.Niste actiuni razlete si impulsive- asa este activitatea Romaniei. Romania nu tine cont de adversarul sau - Russia. Ramania face declaratii si nu intrepride activitati. Romania nu are o politica determinata in RM. Vectorul politicii Romaniei este batut de vint.
    • 0 (0 voturi)    
      Bine zici, dar ... (Joi, 16 aprilie 2009, 10:59)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui ivanivan

      ... Romania nu prea are variante de actiune.

      Data fiind diferenta de forta militara, economica si politica intre Rusia si RO, RO nu poate concura in mod direct cu Rusia.

      Ce poate face RO e sa aplice o strategie de genul cuiului lui Pepelea: sa nu-i lase pe moldoveni sa uite. Cata vreme moldovenii sunt pregatiti si au vointa sa schimbe regimul in MD, candva tot se va ivi o situatie favorabila.
  • -2 (4 voturi)    
    NU cetateniei (Miercuri, 15 aprilie 2009, 20:19)

    iulian [anonim]

    Eu nu sunt deaccord cu acordarea ceatenie romane Moldovenilor, sunt de acord sa-i ajutam sa le oferim drept de munca in romania sa le dam burse de studiu si ajutoare de stat dar nu cetatenie.
    Eu sunt student in italia ai am intalnit aici persoane cu pasaport romanesc car nu vorbesc o “iota” limba romana an vecini persoane din moldova care stau ilegal aici si au depus acte de catatenie dar nu pentru ca simt romaneste sau se se simt romani sau ca au ceva de aface cu Romania ci pentru a putea circula si a munci liber in ~UE si atunci la ce sa le oferim ceva ce nu li se cuvine si ceva ce nu merita? suntem atat de naivi?Pe moldoveni nu ii intereseaza de romania pentru ei cetatenia romana e doar un favor gratuit pentru care nu vor spune nici macar multumesc! Au avut timp suficient dein 1991 sa ceara cetatenie si nu au facut-o, dupa aderarea la UE sau depus 800.000 de cereri se stie clar ca 90% din cei care obtin cetatenia se duc la munca in UE nu cred ca e ok sa legitimam raketii din moldova cu pasapoarte romanesti. Sunt intradevar un popor cu probleme care trebuie ajutat dar NU PRIN ACORDAREA CETATENIEI ROMANE! in plus cred ca o astfel de decizie nu poate fi luata fara consultarea populatiei civile, ce ne facem cand o sa legitimam inca 2-3 milioane de persoane cu pasaport romanesc in UE? cine raspunde pentru ei si faptele lor? o sa patim la fe ca si cu RROMII?
  • +1 (1 vot)    
    pt Anne-Marie Blajan (Joi, 16 aprilie 2009, 0:13)

    stefan2008 [utilizator]

    Iti doresc o mama in Basarabia si un tata in Banat !
  • 0 (0 voturi)    
    ziaristii lu' peste (Joi, 16 aprilie 2009, 10:44)

    laura andresan [anonim]

    Oamenii care scriu aceste articole par, cum nu de putine ori le place sa spuna sefilor lor cand ii taie de la prime, incremeniti in proiect. Romania nu se poate afla pe pozitii antagonice cu UE, pt ca de la 1 ianuarie 2007 ROMANIA ESTE UE! E bine ca odata si odata sa intelegem ca Bruxelles nu inseamna UE, e doar capitala politica a unei constructii economico-juridice din care facem si noi parte. Cat despre ingrijorarile manifestate de nu-stiu-ce delegat UE in Moldova, e caraghios sa le echivalam cu vreo problema a Comisiei - omuletul ala sta acolo pe o caruta de bani, plus damezele si spriturile autoritatilor moldovene, asadar trebuie ca din cand in cand sa se faca auzit, si desigur ca devine vocal in favoarea statului gazda, ca doar n-o risca sa i se dea un sut in fund si sa se intoarca la Bruxelles, unde sta numai pe salar...
  • 0 (2 voturi)    
    nu sun deacord (Vineri, 17 aprilie 2009, 9:01)

    iulian [anonim]

    ma nu sunt deacord cu acordarea cetateniei asa usor, ce vrei sa spui ca daca strabunicul tau a fost roman inseamna ca si tu esti sa sim seriosi!
    legea cetateniei e din 1991 si pana cand romanii au primit drept de libera circulatie nu se inghesuia nimeni la cetatenie, din 2007 cand am intrat in UE au parut dintr-odata 800 mi de cereri, sa trezit spiritul romanesc in toti. cetatenia e un favor gratuit pentru care nu o sa spuneti nici multumesc. am intalnit destui moldoveni sa imi dau seama ce parere aveti voi de romani si romania, am intalnit si moldoveni cu pasaport romanesc care nu stiu o iota in limba romana, atunci de ce sa-i numim romani? pentru ce ca strabunicul lor a fost roman?
    sunt de acord sa ajutam romanii de peste tot sa le dam si cetatenie sar nu asa usor, cu declaratii pe propria raspundere ca nu au cazier. Asta e cea mai mare prostie o sa legitimam cu pasaport romanesc milioanele de moldoveni plecati deja inafara, nu avem noi problemele noastre cu tiganii si hotii? mai legitimam si raketii din moldova?
  • 0 (0 voturi)    
    Atitudine gresita a romanilor de atata timp !!! (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:40)

    roman [anonim]

    In ultima perioada a istoriei noastre moderne Romania se vede nevoita a pupa stim noi unde ... pentru a-si obtine drepturile legitime ale ei pentru poporul sau. De vina dragi romani (restul care comenteaza impotriva pe aici sunt total straini! sa va intre bine in cap, intereselor acestui stat si popor) este atitudinea total lasa a oricarui roman luat in parte. Un neamt, un englez ori un rus iti taie beregata daca ii vorbesti de rau, nu mai vorbim ca ei duc o politica sustinuta de PR pt tara lor si au programe bine inchegate pe tema data, iar la noi e o virtute sa zici ceva de genul "e o tara de cacao ", "fuck you Romania", "traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul", desi unele perfect legitime dupa cate ne convinge practica dar aceasta este taman viermele care mananca calitatea si demnitatea oricarui roman. E simplu de tot. Tre sa ne detasam de demagogii de genu cultului nationalist lansat de Ceusescu si sa vedem unde s-a gresit/s-a exagerat si unde a fost acel vector care ne-a tinut in picioare. Romania a fost in multe privinta un decident de reactie la politicile tarilor influiente si a vecinilor. Respectul tuturor fata de Romania va veni dintr-o atitudine, hotarare, verticalitate si CARACTER! Astea ne lipsesc vital pentru respectul tuturor. Responsabilitatea vine din cultura noastra si educatia demna. Avem multe exemple inclusiv la rusi sa stiti. Ei formeaza o "gasca" reactionara destul de consistenta cand e cazul, spre deosebire de romani, care traditional aproape ca un cliseu "romanii sunt neuniti", mitul "capra vecinului". Trebuie sa lasam in urma aceste atitudini. Sa luam exemplu de la austrieci, nemti, olandezi, nordici, care sunt demni de natia lor si au un patriotism consecvent si bine inradacinat. Vor fi excese dar bunul simt si intelepciunea trebuie sa ne conduca in decizii. Masurile incep cu noi insine, fratilor!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by