Pasapoartele biometrice, intre moderatie si pasiune

de Radu Carp     HotNews.ro
Miercuri, 11 februarie 2009, 20:05 Actualitate | Opinii


Radu Carp
Foto: HotNews.ro
Inceputul acestui an a fost marcat de o disputa in primul rand la nivelul laicilor si clericilor ortodocsi dar nu numai, aflata in plina derulare, pe tema introducerii pasapoartelor biometrice. Totul a inceput de la o scrisoare deschisa din 14 ianuarie adresata de parintele Iustin Parvu de la Manastirea Petru Voda, publicata in presa centrala, urmata de aparitia mai multor opinii pro si contra.

Dezbaterea organizata pe 22 ianuarie de AZEC - Asociatia Editorilor si Ziaristilor Crestini - nu a facut altceva decat sa constate ca in interiorul Bisericii Ortodoxe exista voci radicale care se opun pasapoartelor biometrice, dupa cum exista pozitii din interiorul ierarhiei care condamna acest demers.

In afara Bisericii, situatia este oarecum identica: o grupare care dispune de puternice mijloace mediatice puternice si o alta care se opune celei dintai, in timp ce categoria celor care au (deocamdata) rezerve sa se exprime public pe aceasta tema nu este deloc de neglijat.

Legatura intre pasapoarte si teologie

Biserica Ortodoxa nu a luat imediat o pozitie in aceasta privinta iar ulterior, dupa ce controversa publica a luat amploare (inclusiv prin organizarea unui miting de protest in fata Patriarhiei), a anuntat ca va avea consultari cu Ministerul Administratiei si Internelor, urmand ca o pozitie oficiala sa fie formulata la Sfantul Sinod de la sfarsitul lunii februarie.

Cum este posibil ca o tema care implica aspecte tehnice destul de complicate sa genereze atata patima in dezbaterea publica, iata o intrebare care apare in mod firesc. Pentru a formula un punct de vedere in legatura cu aceasta tema, se cuvine a incepe cu o alta intrebare : care este relatia dintre pasapoartele biometrice - si in general documentele de identitate ale persoanei - si religie?

Cei care se opun acestui tip de pasapoarte au invocat o serie de motive, cat mai indepartate de adevarata miza a dezbaterii in plan religios. S-a spus ca aceste pasapoarte sunt usor de falsificat, ca sunt un semn al apropierii Apocalipsei, samd. In general, s-a omis un aspect care ar fi trebuit sa stea in centrul luarilor de pozitie ale celor care pretind a trata aceasta tema din perspectiva religioasa : exista o legatura stransa intre persoana, asa cum aceasta este vazuta de teologia rasariteana si protectia datelor personale.

Toate atributele persoanei trebuie protejate din partea imixtiunilor oricarei autoritati, deoarece fiecare persoana este unica. Orice interventie nejustificata a statului in gestionarea datelor personale lezeaza deopotriva un drept individual dar si o valoare pe care religia o ocroteste si o proclama ca fiind fundamentul sau. Problema care se pune este ce inseamna in acest context interventie justificata (orice stat trebuie sa aiba o evidenta a cetatenilor sai) si respectiv nejustificata. Altfel spus, care este limita de interventie a statului in gestiunea datelor personale, de unde incepe abuzul si care ar fi raspunsul teologic adiacent.

Actuala dezbatere, pentru a nu condamna la derizoriu o tema importanta, ar trebui pusa in acesti termeni. Este necesara o reflectie teologica asupra persoanei in contextul social actual, in care protectia datelor personale ar trebui sa fie raspunsul celor care cred in Dumnezeu la intrebarile celor care nu cred. Inainte de a da un raspuns pe tema pasapoartelor biometrice, BOR ar trebui sa continue efortul de a adapta teologia persoanei la timpurile noastre prin atentia acordata protectiei datelor personale, fara ca prin aceasta sa se modifice datele unei asemenea teologii, ci doar sa se produca o adecvare, necesara pentru a raspunde unor temeri generate de confuzii.

Cum BOR si-a perfectionat in ultima vreme mijloacele prin care doreste sa-si transmita mesajele catre proprii credinciosi si nu numai (post de radio, televiziune, cotidian) se naste firesc intrebarea de ce pana acum nu au fost prezentate puncte de vedere teologice pe marginea problemei pasapoartelor biometrice. Studiul profesorului de teologie de la Iasi, Mihai Valica, oricat de multe imperfectiuni ar avea, ar fi putut sa constituie un punct de pornire in mass-media bisericeasca si sa nu ramana la stadiul de puncte de vedere exprimate pe Internet. Timpul nu este insa pierdut.

In anul 2002 am avut ocazia sa aleg un subiect de cercetare pentru un proiect care urma sa aiba loc la un prestigios institut din strainatate. Singura constrangere era ca tema sa aiba in vedere Uniunea Europeana. La acea data nu exista un Tratat constitutional, tema bunei guvernari de abia incepea sa fie dezbatuta, la fel ca si cea a protectiei drepturilor omului in cadrul UE.

Dorind sa dezvolt un subiect legat de rolul religiei in spatiul public european, am ales protectia datelor personale, existand la acea data un cadru normativ care avea sa se dezvolte in anii urmatori (rezultatul este cartea “Dreptul la intimitate si protectia datelor personale. De la acquis-ul comunitar la legislatia romaneasca” aparuta in limba romana in anul 2004).

M-am bazat pe o intuitie, anume ca aceasta tema si nu cea a dialogului intre religii si Uniunea Europeana sau a dialogului interconfesional va deveni prim-planul in care religiile si institutiile se vor situa pe pozitii opuse. Privind retrospectiv, intuitia se dovedeste a fi fost intemeiata.

Pentru ca dezbaterea pe marginea pasapoartelor biometrice sa fie cat mai substantiala si sa fie capabila a oferi raspunsuri adecvate temerilor difuze ale celor care se opun pasapoartelor biometrice, este necesar a face cateva precizari de ordin normativ.

  • Tema pasapoartelor biometrice in spatiul autohton a fost generata de impunerea in ordinea juridica interna a unui Regulament nr. 2252/2004 adoptat de Consiliul Uniunii Europene “privind standardele pentru elementele de securitate si elementele biometrice integrate in pasapoarte si in documentele de calatorie emise de statele membre”.
  •  Acest Regulament a fost adoptat ca urmare a modificarilor intervenite in legislatia SUA dupa atacurile teroriste de la 11 septembrie. Incepand cu 2002 a intrat in vigoare Enhanced Border Security and Visa Entry Reform Act care stipula ca statele ale caror cetateni nu au nevoie de a intra in SUA cu vize trebuie sa introduca pasapoarte biometrice in timp de 2 ani, in caz contrar urmand a fi introdus un regim de vize.
  • De fapt, 11 septembrie a fost folosit in acest caz de administratia de la Washington pentru a transa o mai veche disputa in relatia cu Uniunea Europeana.
  • In cadrul Consiliului Europei a fost semnata inca din 1981 o conventie privind protectia datelor persoanle, iar odata cu Directiva 95/46/CE Uniunea Europeana s-a dotat cu o legislatie care impune standarde extrem de ridicate in legatura cu stocarea datelor personale si transferul acestora in tari terte.
  • Directiva respectiva specifica faptul ca un transfer de date personale ale cetatenilor statelor membre poate avea loc doar daca statul care solicita transferul are un standard de protectie a datelor personale similar celui european.
  • Cum in Statele Unite nu exista asemenea standarde uniforme la nivel federal (singurul element de identificare a persoanelor fiind social security number), ci doar la nivel izolat, in cazul unor state din componenta federatiei, a aparut o disputa transatlantica pe aceasta tema.
  • 11 septembrie a fost folosit ca motiv pentru ca SUA sa ceara acces in bazele de date personale ale statelor membre UE, legea din 2002 fiind un prim pas in acest sens.
  • Au urmat mai multe dispute pe acest subiect, dintre care cele mai cunoscute sunt legate de acordul controversat Europol - FBI si gestiunea bazelor de date ale companiilor aviatice care efectueaza zboruri transatlantice. Cea mai vizibila parte a acestei dispute se poarta pe marginea pasapoartelor biometrice.
  • Este dealtfel singurul domeniu legat de protectia datelor personale in care exista un acord partial intre SUA si UE, Regulamentul 2252/2004 incorporand cerintele legii americane din 2002. Acest lucru a fost posibil datorita existentiei unei Rezolutii a Consiliului UE din 2000 prin care se solicita introducerea unor standarde comune in domeniul pasapoartelor, insa doar la nivel de recomandare pentru statele membre.
  • Regulamentul 2252/2004 a transformat caracterul acestor standarde din recomandari in norme obligatorii. Aceasta trecere s-a facut cu destul de multa precautie. In primul rand, pasapoartele trebuie sa includa o fotografie faciala si amprentele digitale, acestea fiind asa-numitele date biometrice, insa conditia includerii lor in pasaport este ca “suportul de stocare …sa aiba o capacitate suficienta pentru a garanta …confidentialitatea datelor”. In plus, se specifica foarte clar ca datele de identificare biometrice nu trebuie sa fie incluse in cartile de identitate emise de statele membre – cu alte cuvinte, in interiorul UE nu este nevoie de pasapoarte biometrice.
Chiar daca era evident ca Directiva 95/46/CE se aplica in continuare, Regulamentul 2252/2004 subliniaza existenta sa si faptul ca dispozitiile sale se aplica in paralel cu cele ale Directivei. Statele membre trebuie sa se asigure ca nici un alt fel de date personale, in afara de cele mentionate de Regulament, nu sunt incluse in pasapoartele biometrice.

Aceasta regula este justificata de Regulament prin aplicarea principiului proportionalitatii, ceea ce inseamna ca punerea in aplicare a Regulamentului nu trebuie sa depaseasca “ceea ce este necesar pentru indeplinirea obiectivelor urmarite”. Regulamentul specifica faptul ca trebuie transpus in legislatiile statelor membre in cel mult 18 luni pentru fotografia faciala (pana in iunie 2006) si in cel mult 36 de luni pentru amprentele digitale (pana la sfarsitul anului 2008).

Aceste termene au fost impuse pentru a stimula dezbaterea nationala pe marginea unui subiect controversat, iar diferenta intre cele doua termene de transpunere arata ca Uniunea Europeana este constienta de sensibilitatea foarte ridicata a includerii amprentelor digitale in pasapoarte.

Despre siguranta datelor private

O alta intrebare care se pune este daca includerea datelor biometrice in pasapoartele cetatenilor UE si circulatia acestor pasapoarte in tari terte poate duce la incalcarea interdictiei de a opera un transfer de date personale in state care nu aplica Directiva 95/46/CE.

Aparatorii Regulamentului 2252/2004 afirma ca un asemenea transfer nu se produce, dat fiind sistemul performant de criptare a datelor. Insa, din moment ce cheile de criptare sunt transmise autoritatilor vamale din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene si atata vreme cat nu putem afirma cu certitudine ca acest sistem de criptare nu poate fi decodat, intrebarea ramane deschisa.

Daca transpunerea Regulamentului 2252/2004 in ordinea juridica interna a statelor membre UE se va face fara mari incidente, disputa privind modalitatea de eliminare a vizelor de intrare in SUA pentru cetatenii statelor nou intrate in UE (printre care si Romania) va fi pusa in alti termeni: nu va mai fi nevoie in principiu de negocieri bilaterale, ci vor conta negocierile purtate in numele Uniunii Europene in cadrul carora va putea fi formulat un argument ce poate fi decisiv in directia unei decizii unitare a administratiei de la Washington legata de eliminarea vizelor pentru toate aceste state

In Romania nu a avut loc nici o dezbatere publica privind acest Regulament pana in ianuarie 2009, dupa ce normele interne de aplicare a acestuia au intrat in vigoare. Daca aceasta dezbatere publica ar fi avut loc, cu siguranta punctele de vedere pro si contra exprimate in acest moment ar fi aratat cu totul altfel.

Este vorba de o situatie mai generala : in Romania perioada de punere in aplicare a Regulamentelor nu este folosita pentru a genera dezbateri publice pe marginea continutului lor, pentru a gasi cea mai potrivita forma a legii interne ci, ca si in cazul de fata, Regulamentele sunt transpuse in legea interna, in cel mai fericit caz, nu cu mult inainte de expirarea perioadei indicata pentru transpunerea in legea interna.

Legea interna adauga la Regulamentul UE

Faptul ca nu a existat o dezbatere publica pe marginea legii interne prin care se transpune un Regulament este reprobabil, insa au mai existat cazuri similare. Ceea ce surprinde in privinta transpunerii acestui Regulament este ca legea interna adauga la acest Regulament, in ciuda interdictiei exprese in sens contrar despre care am mentionat anterior.

Astfel, potrivit art. 2, lit. d) din HG nr. 557/2006 privind stabilirea datei de la care se pun in circulatie pasapoartele electronice, precum si a formei si continutului acestora se specifica faptul ca prin date biometrice se inteleg “imaginea faciala, impresiunea digitala, precum si orice alte date ale persoanei care pot fi introduse in mediul de stocare electronica”. Printre aceste date ar putea figura si codul numeric personal, principala data personala care se bucura de protectie juridica la nivel national si european si care poate fi prelucrat si stocat in conditii extrem de restrictive. Prin HG nr. 557/2006 se mai stabilea ca pasapoartele biometrice vor fi puse in circulatie incepand cu data de 31 decembrie 2008.

Pe data de 4 decembrie 2008, inainte cu cateva saptamani de la data limita la care Romania trebuia sa transpuna Regulamentul 2252/2004, apare OUG nr. 206/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate.

Motivarea urgentei acestui act normativ este bazata tocmai pe necesitatea transpunerii acestui Regulament. OUG nr. 206/2008 prevede la art. 7 ca “datele biometrice incluse in pasapoarte sunt imaginea faciala si impresiunea digitala a doua degete”. Guvernul nu a consultat in vederea redactarii acestei OUG autoritatile care ar fi putut avea un punct de vedere intemeiat, cum ar fi Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Carcter Personal. Pentru ca prevederile Regulamentului 2252/2004 sa fie respectate intocmai, ar trebui ca legea de aprobare a OUG nr. 206/2008 sa precizeze ca numai aceste date biometrice sunt incluse in pasapoarte si sa se abroge explicit art. 2, lit. d) din HG nr. 557/2006.

In concluzie, transpunerea in ordinea interna de drept a Regulamentului 2252/2004 s-a facut fara dezbaterea publica necesara in intervalul de transpunere, fara a face diferenta intre cele doua categorii de date biometrice, prin doua reglementari succesive care se contrazic prin faptul ca una adauga la dispozitiile Regulamentului, iar cea de-a doua se rezuma la a le repeta.

Transpunerea prin HG, OUG si ulterior lege de aprobare a OUG creaza dificultati suplimentare de aplicare a acestor reglementari, ar fi fost firesc ca aceasta sa fie facuta printr-un singur tip de act normativ, iar cea mai indicata forma era o lege dezbatuta si votata in Parlament, precedata de dezbateri publice.

Principala problema care se pune in legatura cu pasapoartele biometrice se refera la prevederile Regulamentului 2252/2004. Includerea amprentelor digitale reprezinta fara nici o indoiala o incalcare a dreptului la viata intima, reglementat atat de Carta Drepturilor Fundamentale (art. 7), cat si de Constitutia Romaniei (art. 26).

Cat priveste posibilitatea de contestare a Regulamentului pe baza Cartei, nu se poate da un raspuns cert. Atata vreme cat Tratatul de la Lisabona (care ofera forta juridica obligatorie Cartei) nu este inca in vigoare, la prima vedere o asemenea contestare nu ar fi posibila.

Cu toate acestea, atat Curtea Europeana de Justitie, cat si instantele nationale si-au bazat unele decizii pe prevederile Cartei, prin urmare o contestare avand la baza o asemenea motivatie ar putea avea castig de cauza. Exista si un alt aspect in care Regulamentul este in contradictie cu Carta si prin urmare poate fi contestat : aceasta din urma recunoaste dreptul la obiectie pe motive de constiinta “in conformitate cu legile interne care reglementeaza exercitarea acestui drept” (art. 10, alin. 2). Regulamentul nu permite ca o persoana sa poata refuza un pasaport biometric pe motive religioase si sa i se ofere posibilitatea emiterii unui alt tip de pasaport.

Problema juridica

In ceea ce priveste contestarea in fata instantelor din Romania a dispozitiilor Regulamentului pe baza dreptului la viata intima consacrat de Constitutie, situatia este destul de confuza. In 2003 Constitutia a fost revizuita in asa fel incat s-a precizat ca reglementarile comunitare cu caracter obligatoriu (Regulamentele intra in aceasta categorie) “au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne” (art. 148, alin. 2). Intrebarea care se pune este daca prevederile constitutionale intra in categoria “legi interne”.

In lipsa unei jurisprudente a instantelor judecatoresti sau a Curtii Constitutionale, nu se poate da nici in acest caz un raspuns cert. Contestarea Regulamentului 2252/2004 in fata instantelor este utila pentru a oferi o interpretare a art. 148, alin. 2 care ar putea fi invocata si ulterior in cazuri similare. La momentul revizuirii Constitutiei, posibilitatea ca o reglementare a UE sa vina in contradictie cu drepturile fundamentale consacrate in Constitutie nu s-a pus, deoarece se credea la acel moment ca se va ajunge mult mai rapid la integrarea Cartei in tratatele constitutive.

Alte state membre UE au fost mult mai precaute in a acorda prioritate fata de legislatia interna a tuturor reglementarilor UE cu caracter obligatoriu. Unele dintre acestea au ratificat Tratatul de instituire a unei Constitutii pentru Europa (Franta) si, ulterior, Tratatul de la Lisabona (Republica Ceha) numai dupa ce instantele constitutionale au verificat compatibilitatea intre aceste tratate si Constitutie.

Daca ar fi existat posibilitatea ca reglementarile UE cu caracter obligatoriu sa fie integrate in legislatia nationala numai dupa ce eventuale cereri de verificare a compatibilitatii intre acestea si Constitutie ar fi fost solutionate in instanta, Regulamentul 2252/2004 ar fi putut fi contestat inainte de a fi transpus in legislatia interna

Prin urmare, introducerea in Constitutie a prioritatii dreptului comunitar care nici macar nu face parte din reglementarile comunitare cu caracter obligatoriu, ci rezulta din jurisprudenta a facut ca posibilitatile de contestare a unor asemenea reglementari contrare drepturilor fundamentale sa fie extrem de limitate. Din pacate, asa cum ne arata Regulamentul 2252/2004, o asemenea situatie este posibila, chiar daca este mai degraba exceptia decat regula in materie.

O a treia posibilitate de contestare a Regulamentului 2252/2004 se bazeaza pe faptul ca standardele minime de securitate pentru pasapoartele biometrice ar trebui sa nu aiba un caracter obligatoriu. Aceste standarde privesc domeniul justitie si afaceri interne definit, in marea sa majoritate, prin reglementari cu caracter de recomandare pentru statele membre UE.

Acesta reprezinta de fapt si modalitatea de contestare a acestui Regulament aleasa de unele state membre (Polonia) in fata Curtii Europene de Justitie. Argumentul folosit in acest caz este mult mai greu de combatut din punct de vedere juridic decat toate celelalte descrise mai sus si are mari sanse de a fi admis. Este prin urmare posibil ca prin decizia Curtii, pentru toate statele membre UE, pasapoartele biometrice sa nu fie emise sau sa fie emise doar in conditiile respectarii dreptului la obiectie pe motive religioase.

Pasapoartele biometrice reprezinta o problema care tine in primul rand de respectarea drepturilor omului, mai ales a unor drepturi care tin de libertatea religioasa (protectia datelor personale, obiectia de constiinta pe motive religioase) sau nu sunt legate de aceasta (dreptul la intimitate) si de raportul extrem de alambicat intre dreptul comunitar si dreptul intern.

Din pacate, argumentatia laicilor care contesta vocal introducerea acestor pasapoarte s-a indepartat de la o viziune bazata pe respectarea libertatii religioase, dupa cum autoritatile statului, inca de la revizuirea Constitutiei din 2003, au dovedit pana acum ca nu au inteles cum ar trebui sa fie configurat raportul dintre dreptul comunitar si dreptul intern. Pozitia BOR a fost pana acum de a se delimita de cele doua extreme, ambele avand drept consecinta blocarea oricarei dezbateri serioase privind elementele biometrice care fac parte din actele de identitate. Nu ne ramane decat sa speram ca Sfantul Sinod va continua aceeasi conduita de moderatie.

Nota: Intertitlurile apartin redactiei. Radu Carp, prodecan al Facultatii de Stiinte Politice a Universitatii Bucuresti, preda drept public si stiinte politice. Secretar stiintific al Comisiei de Analiza a Regimului Politic si Constitutional din România. Opiniile din acest articol sunt exprimate in nume personal si nu al vreunei institutii la care autorul este afiliat sau din care face parte.


Citeste mai multe despre   

















7002 vizualizari

  • +1 (7 voturi)    
    ce spune Apocalipsa despre politia politica? (Miercuri, 11 februarie 2009, 21:01)

    constantin [anonim]

    De ce se face atata tevatura in sanul bisericii pe tema pasapoartelor biometrice si apocalipsa? Sa fie asta o tema de disimulare a problemei de fond a BOR? Sincer cred ca pentru ortodoxia noastra, atat cat a ramas de putina de un real folos ar fi fost o lepadare de Satan prin confesiune publica in sensul deconspirarii informatorilor din interiorul bisericii. Dar azi ortodoxia a ajuns o afacere foarte rentabila cu marca inregistrata in dealul mitropoliei... vai de capul nostru o sa ajungem la fel ca la sinagoga; adica sa ne intalnim sa discutam afaceri. Nu pot sa cred ca linia ortodoxiei a ajuns o secta de nisa pentru paranoici cu teoria conspiratiei. Exista o inflatie pe tema sfarsitului lumii atat de mare incat eu personal m-am saturat. Iar cand circul este promovat pentru disimulare si in BOR ai impresia ca Dan Diaconescu este consilier de taina al preasfintiei sale....
    • -3 (5 voturi)    
      Constantine, (Joi, 12 februarie 2009, 0:04)

      releu [utilizator] i-a raspuns lui constantin

      fa lampa mai mica, ca tot nu intelegi nimic. NU e cazul sa arzi gazul de pomana...
  • -3 (9 voturi)    
    "Cifra Fiarei", cum probabil se poate intampla (Miercuri, 11 februarie 2009, 21:12)

    UnitateInDiversitate [anonim]

    Nimeni nu vorbeste despre amploarea magiei negre in fel si chip( de ex.chiar si boala denumita Alzheimar poate fi provocata relativ usor prn aceste "proceduri" ale magiei negre-se pot cauta manualele care invata pe oricine ) In aceasta situatie, se pot presupune urmatoarele:conform ritualului satanic , se "predau" unor "duhuri " unele " suflete insemnate in acest mod " pentru succesul absolut al satanistilor.In aceste "liturghii" sunt "predati" , in stil engross, acestor "duhuri" toti cei cu "cifra fiarei" adica toti cei care poseda aceste " documente" . In schimbul acestui "tranzactii" aceste "duhuri" indeplinesc dorintele satanistilor in toate cele. Se poate presupune ca interesele acestor satanisti nu sunt conforme cu interesele cetatenilor romani obisnuiti. "Cifra fiarei" din punct de vedere psihic reprezinta toate posibilitatile de constientizare ale fiintei umane .Daca toate aceste posibilitati sunt oferite unor " duhuri" , omului nu ii mai ramane nici o posibilitate de aparare si "independenta" , deci este terminat pe veci ! Se presupune ca omul nu se mai poate "concentra " suficient ca sa poata gasi o stare de constiinta "stabila" (pentru suficient timp) prin care sa se poata "scoate"din aceasta situatie. Nici macar sa se roage "eficient" nu mai este capabi neavand energia si rabdarea necesare. Probabil ca doar metodele utilizate de calugari mai pot ajuta cumva.
    • -3 (5 voturi)    
      Daca s-a sesizat BOR ,este o dovada ca "treaba".. (Miercuri, 11 februarie 2009, 23:50)

      UnitateInDiversitate [anonim] i-a raspuns lui UnitateInDiversitate

      Trebuie sa observam ca BOR si grupul lor s-au sesizat nu degeaba (asa cum am scris si mai sus), Deci , "treaba" tine si de domeniul lor...adica "lucrul" cu "invizibilul"...Sa ne fie clar! Vrem nu vrem sa recunoastem! Soarele este negat de orbi . Aici pe acest forum niste orbi incearca sa invete pe alti orbi despre lumina soarelui, asa se pare..
  • +2 (8 voturi)    
    pasapoarte biometrice (Miercuri, 11 februarie 2009, 21:42)

    Toma Necredinciosul [anonim]

    Ar fi timpul ca cei indreptatiti sa decida in sfarsit daca Romania este sau nu un stat laic,atunci astfel de pseudo-dezbateri ar deveni de prisos.Daca tinem cont de legaturile consistente dintre cler si Securitate (incluzand si organizatiile derivate),nu este greu sa ajungem la concluzii extrem de interesante in legatura cu originea si scopul inversunarii catorva baieti cu ochi albastri in sutana impotriva modernizarii institutionale a Romaniei.Ei executa o misiune.
    • +4 (6 voturi)    
      si inca ce misiune! (Joi, 12 februarie 2009, 9:24)

      eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui Toma Necredinciosul

      intr-o perioada in care pirateria informatica prospera pe tot globul, zanaticii si demagogii compromit prin protestul lor ideea de confidentialitate a datelor personale. ca un infractor este amprentat si inclus intr-o baza de date, ok, este corect! dar cand toti cetatenii care au nevoie de un pasaport sunt obligati sa-si introduca amprentele in baze de date despre ca caror siguranta am avea prea mult de discutat, mi se pare abuziv si periculos. nu aiurelile cu 6_66 (poarta-n casa) ma ingrijoreaza, (la vremea cand a fist scrisa apocamipsa numarul incriminat s-ar fi scris DCLXVI, daca e vorba de sase sute saiizeci si sase, si VIVIVI, daca este vorba de repetarea de trei ori a cifrei 6) ci faptul ca amprentele sunt o modalitate excelenta pentru organizatiile criminale de a substitui identitati. ce-ar zice orice cetateam care, dorind sa calatoreasca s-ar vedea retinut la granita, pentru motivul ca amprentele lui au ajuns (prin piraterie informatica) din dreptul numelui sau in dreptul numelui unui terorist sau infractor dat in urmarire internationala? la asta i-as invita sa reflecteze atat pe latraii in sutane cat si pe ceilalti cetateni!
      • -3 (3 voturi)    
        Depinde de alfabet ... (Joi, 12 februarie 2009, 11:50)

        Castravecior Fasolache [anonim] i-a raspuns lui eeeuuuu

        Daca esti un adept al globalizarii prin forta, atunci tentat sa crezi ca pamfletele de care vorbesti (zic pamflete pt ca altfel nu ai capacitatea sa intelegi despre ce e vorba si asa cum te distreaza pe tine lupta unor oameni pt apararea drepturilor, asa ma distraza pe mine naivitatea, incultura si ignoranta ta si a multora care obosesc inutil butoanele fara sa gandeasca) s-au scris in latina. Eu as lua in calcul si araba, aramaica, iudaica, greaca veche ...
        Sau tu stii direct de la autor :)
        • +1 (1 vot)    
          nu si glosolalia? (Joi, 12 februarie 2009, 20:53)

          eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui Castravecior Fasolache

          din cate stiu asa se cheama fenomenul "vorbitului in limbi", descris tot pe undeva prin biblie (te als pe tine sa descoperi unde). nu m-am interesat la autor, ca e cam racit, iar asta de mutisor, dar nici tu nu cred ca l-ai intrebat, daca esti un adevarat practicant al dogmei crestine (intreaba-ti confesorul de ce). in alta ordine de idei, globalizarrea nu mi se pare deloc fortata ci mai degraba franata de interese meschine, xenofobe, ale unor grupuri izolationiste si iresponsabile care speculeaza instincte gregare bazale si se bazeaza in demersul lor pe indivizi de tipul lui saul dn tars sau al tau care infiereaza totul inainte de a se documenta. daca nu itelegi termenii, vezi ca au aparut si dictionare online. dar un om "cultivat" ca tine (pariez totusi ca n-ai citit biblia) se va considera atotstiutor si va lasa impresia ca a inteles, numai asa, de "amorul... teologiei".
  • +2 (6 voturi)    
    NIMENI !!! (Miercuri, 11 februarie 2009, 23:16)

    Nicolae [anonim]

    1)Nimeni nu le-a introdus inca in EU si noi HOPA Chelul cu tichia de margaritar .
    2) Protectia datelor din chip ,asta da tema de discutie !!!!
    • 0 (4 voturi)    
      Rectificari (Joi, 12 februarie 2009, 9:21)

      Addy [utilizator] i-a raspuns lui Nicolae

      1. Romania este penultima tara care introduce pasapoartele biometrice:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Biometric_passport#European_Union
      Cunoasterea gresita e mai nociva decat necunoasterea. Urmatoarea data cand mai cautati pe net,sa nu va opriti la informatia care va convine. Exista indivizi care par foarte "generosi" prin oferi anumite "informatii", dar ei cauta doar sa-si faca prozeliti.

      2. Tema protectiei datelor este una cat se poate de ok. Dar nu uita ca baza de date a Politiei Bucuresti inca circula pe net.
      • -1 (3 voturi)    
        Ia citeste tu mai bine! (Joi, 12 februarie 2009, 14:15)

        mirunamara [utilizator] i-a raspuns lui Addy

        Daca citeai complet, erai si mai informat:
        # Romania (available since 31 December 2008): 266 RON (€67), valid for 5 years for those over the age of 6, and for 3 years for those under 6. This new passport includes both facial images and fingerprints.
        Unless otherwise noted, none of the issued biometric passports mentioned above include fingerprints as of 11 November 2007.
        Nu mai luam in considerare faptul strigator la cer ca pretul pasapoartelor romanesti este aproape egal cu cel din tari unde salariile sunt de 7-8-10 ori mai mari, dar ROMANIA ESTE SINGURA TARA UNDE SUNTEM AMPRENTATI DIGITAL SI FACIAL!
        Deci? SUNTEM PRIMII, SAU NU? DE CE NOI??? De iubiti si stimati ce suntem! Sure!
        • 0 (0 voturi)    
          Minciuna prin omisiune ! (Vineri, 13 februarie 2009, 10:42)

          Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui mirunamara

          Tarile care au deja pasapoarte biometrice, conform
          http://en.wikipedia.org/wiki/Biometric_passport
          sunt:
          UE
          * Austria
          * Belgia
          * Bulgaria
          * Cehia
          * Danemarca
          * Estonia
          * Finlanda
          * Franta
          * Germania
          * Grecia
          * Ungaria
          * Irlanda
          * Italia
          * Letonia
          * Lituania
          * Malta
          * Olanda
          # Polonia
          # Portugalia
          # Romania
          # Slovacia
          # Slovenia
          # Spania
          # Suedia
          # Marea Britanie

          NON-UE
          # 1.2 Albania
          # 1.3 Australia
          # 1.4 Bosnia and Herzegovina
          # 1.5 Brunei
          # 1.6 Canada
          # 1.7 Croatia
          # 1.8 Dominican Republic
          # 1.9 Hong Kong SAR
          # 1.10 Iceland
          # 1.11 India
          # 1.12 Iran
          # 1.13 Macedonia
          # 1.14 Malaysia
          # 1.15 Moldova
          # 1.16 Montenegro
          # 1.17 New Zealand
          # 1.18 Norway
          # 1.19 Pakistan
          # 1.20 Philippines
          # 1.21 Russia
          # 1.22 Serbia
          # 1.23 Singapore
          # 1.24 Somalia
          # 1.25 Switzerland
          # 1.26 Republic of China (Taiwan)
          # 1.27 Thailand
          # 1.28 Ukraine
          # 1.29 United States
          # 1.30 Venezuela
          • 0 (0 voturi)    
            mai (Vineri, 13 februarie 2009, 15:03)

            mda [anonim] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

            mai ritzi pitzi nu e vorba doar de pasapoarte biometrice punct, ci de ce date contin acele pasapoarte. amprenta si fotografia digitala nu sunt in toate pasapoartele biometrice. romania le are pe ambele. tzelegi
            • 0 (0 voturi)    
              Inteleg ca nu suntem primii (Vineri, 13 februarie 2009, 16:38)

              Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui mda

              These countries are obliged to implement machine readable facial images in the passports by 28.08.2006, and fingerprints by 29.06.2009.

              The German passports printed after November 1, 2007 contain two fingerprints, one from each hand, in addition to a digital photograph.
              • 0 (0 voturi)    
                obliged (Vineri, 13 februarie 2009, 19:08)

                mirunamara [anonim] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

                Obliged to do it doesn't mean they have already done it!
                La noi de sunt deja obligatorii?
                Pentru ca noi nu le-am facut de atata vreme biometrice fara amprentare, acum facem tot odata! Facem ca cei cara iau doza de medicament dubla pentru ca au uitat sa o ia odata!
  • +1 (3 voturi)    
    Din nou NU GANDIM PANA LA CAPAT (Joi, 12 februarie 2009, 0:27)

    Cristi Fader [anonim]

    Articol excelent.
    Felicitari Domnule Carp.
    Fiecare dintre noi ar trebui in mod ideal sa constientizam iar apoi sa ne pozitionam si militam pentru o anume rezolvare a problemelor ridicate. Asa si cu cedarea uneia dintre cele mai "intime" parti care ne definesc ca cetateni ai unui stat, datele personale: CNP/Amprente etc. As mentiona aici chiar si Istoricul Medical (care va ajunge poate in cativa ani intr-o dezbatere similara).
    Sunt impotriva acestei cedari.
    Si ridic/vad problema la un alt nivel, problema care apare si in alte "implementari" fortate ale unor directive: mai mereu argumentul suprem folosit este "ca asa este norma UE", sau ca "ne-am aliniat cerintelor UE". Intrebarea grava este: UE a ajuns simonimul binelui, a normei imperfectibile, a autoritatii supreme care postuleaza si nu trebuie sa demonstreze? Ne scuteste o fraza ca cele de mai inainte, de ganditul pana la capat? ne scuza in fata altora si in fata noastra, cand omitem a ne intreba: "dar UE cum a gandit-o asa, de ce trebuie sa fie asa, care sunt implicatiile pentru noi? NOI ne dorim asta?".
    Caci, nimeni nu contesta ca suntem in UE, dimpotriva tocmai de aceea imi pun problema: noi suntem UE, asadar, ne simtit definiti de aceste legi/directive emise?

    P.S. TEMA DE GANDIRE vis-a-vis de datele personale. Calculatoarala pe care scriu din ce in ce mai multi, keyboardurile, ne dau posibilitatea de a ne "loga" utilizand autentificarea cu amprenta. Noi "fani" de tot ceea ce e nou, acceptam pentru ca e util si comod. Dar mi-am pus intrebarea: datele astea pe care le dau eu cu mana mea de buna voie si semiconstient, astea nu sunt muuult mai usor de adunat intr-o baza de date la capatul internetului pe undeva, printr-un "backdoor" ori programel troian? Nu dau idei, ci ma intreb.
  • 0 (2 voturi)    
    CNP (Joi, 12 februarie 2009, 8:38)

    Sandu [anonim]

    Codul numeric personal se gaseste deja in pasapoartele romanesti actuale, inclus in sirul lung de cifre si litere de pe pagina principala. Este secret sau nu? Cine are voie sa-l cunoasca si cine nu? Ar trebui ca noile pasapoarte sa nu-l mai contina?
    • -1 (1 vot)    
      problema aici este ca... (Joi, 12 februarie 2009, 14:16)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui Sandu

      odata inclus in cip, va putea fi citit de la distanta,
      dat fiind ca tehnologia cipurilor RFID
      pentru asta a fost facuta: pentru a permite
      citirea [preluarea informatiei] de la distanta...
    • 0 (0 voturi)    
      Secretul lui Polichinele... (Vineri, 13 februarie 2009, 10:58)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui Sandu

      Cu o simpla cautare se poate afla formatul CNP, care nu e deloc secret, dar e mai comod sa spui asta, decat sa citesti 30 de secunde pe un site.
      Daca il intelegi, vei vedea ca este si extrem de simplu de tinut minte de catre fiecare.

      Uite aici ce "minune" ascunde CNP-ul !

      http://www.gabrielsolomon.ro/validare-cod-numeric-personal-cnp-folosind-php/
  • +2 (4 voturi)    
    mda... (Joi, 12 februarie 2009, 10:03)

    liviu_ [utilizator]

    eu nu sunt de acord cu pasapoartele biometrice si nu am nici o treaba cu religia...

    in legatura cu "cifra fiarei" sau cum era... e o aberatie totala...
    btw cica s-a descoperit relativ recent ca de fapt nu e 666 ci 616... asa ca idee...
  • -3 (3 voturi)    
    care capat? (Joi, 12 februarie 2009, 10:34)

    bogdanian [anonim]

    Mi se pare amuzanta chestia cu "ganditul pana la capat". Întrebarea mea e pana la care capat? Cate capete sunt? Dincolo de gluma as dori sa afirm ca unul caruia ii place sa studieze Biblia si fara a dori sa ma laud doar pt informatie spun ca o citesc (studiez) a 11-a oara si mi se pare destul de interesanta (cineva spunea ca si a 100-a oara a gasit lucruri noi) numarul 666 din Apocalipsa nu se refera la chipuri biometrice, ci la cu totul altceva. Este vorba de inchinare adevarata (Apoc. 14:6 de ex.), de ziua adevarata de inchinare (7 - nr. perfectiunii in Biblie) si repetarea treimica a cifrei 6 - nr-ul compromisului. Cei care gandesc profund (nu pana la capat :) vor intelege. M-am legat de chestia cu ganditul pt ca noi nu vrem sa recunoastem cat de limitati suntem si ca avem nevoie de revelatia divina pt a intelege. Sper sa nu supar pe nimeni. Am scris cu gand bun.
  • +1 (3 voturi)    
    Cititi aici (Joi, 12 februarie 2009, 11:33)

    Gigi Marga [anonim]

    Vedeti cum se pune problema acestor pasapoarte in UK.

    http://www.ips.gov.uk/passport/about-biometric.asp

    Sincer sa fiu, ma cam indoiesc ca ele nu pot fi clonate, sau citite de persoane neautorizate. (vedeti povestile cu cheia care trebuie citita optic si apoi poate fi citit radio continutul pasaportului) S-au clonat si se cloneaza carduri, SIM-uri etc., nu vad de ce nu s-ar putea clona si pasapoarte.
    • 0 (0 voturi)    
      Indoiala este intemeiata (Vineri, 13 februarie 2009, 10:53)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui Gigi Marga

      Nu este poveste...
      Pentru acces la datele de pe cip trebuie cunoscuta si informatia tiparita, deci trebuie sa DESCHIZI si SA VEZI pasaportul, nu se poate citi de la distanta un pasaport tinut in buzunar, ca in facaturile de pe youtube...
  • 0 (4 voturi)    
    Ratiune si Credinta (Joi, 12 februarie 2009, 13:01)

    Sorin [anonim]

    Daca in cele scrise de Sf. Ioan in Apocalipsa nu credeti va intreb alceva, va incredeti in calculatoare?! De cite ori nu fac lucruri inexplicabile? Sau in securitatea CIP-ului, ca doar a-ti vazut ce siguranta la copiere au si DVD-urile si CD-urile, nu trebuie sa sti prea multe ca sa treci de ele. De bine de rau acum avem CI, Pasaport, Carnet de conducere, CARD in viitor ei vor doar cipul, daca datele "din intimplare" sunt modificate, ce se intimpla? Realitatea nu mai conteaza, conteaza doar ce spune CIP-ul. Site-uri ca NASA, Casa Alba etc. sunt sparte si acest CIP nu?!
    Nu fiti naivi, cipul nu este pentru siguranta si folosul nostru ci pentru folosul LOR, sa stie cine esti, unde mergi, ce faci cit timp ... dar esti LIBER.
    Criminalii si hotii ies din puscarii pe motive medicale (drepturile omului) si noi intram de buna voie (tot din cauza drepturilor omului), totul e rasucit si privit din unghiurile ce le convin LOR.
    Eu vreau doar sa fiu lasat in pace, sa nu fiu monitorizat, sa fiu LIBER chiar daca asta inseamna sa-mi pierd din "drepturi".
    Oricit de destepti ar fi ei, mai bine gresesc eu prostul fiind liber, decit sa traiesc cu latul de git in dreptatea lor.
    Se zice ca mai de pret e o pace stramba decit dreptatea.
    • 0 (0 voturi)    
      ai perfecta dreptate (Vineri, 13 februarie 2009, 1:28)

      silviu [anonim] i-a raspuns lui Sorin

      Si felicitari domnului profesor Carp pentru articol
  • -1 (1 vot)    
    scandalul cip-urilo (Vineri, 13 februarie 2009, 10:35)

    florentina [anonim]

    Scandalul cip-urilor
    Pr. Savatie Baştovoi

    Recurgerea la cip-uri din partea statului este o înjosire a demnităţii umane, iar în sens invers, acceptarea acestor cip-uri de către cetăţeni este o robie de bună voie. Dacă în antichitate robilor li se aplicau inele în nări şi urechi, lanţuri cu plăcuţe sau tatuaje pe care era înscris numele stăpînului, acum aceste ştampile ale robiei vor fi cip-urile obligatorii. Iată de ce unii oameni din Biserică afirmă că acceptarea cip-urilor poate fi văzută ca o lepădare de Hristos, prin care trebuie să înţelegem renunţarea de bună voie la libertatea oferită prin jertfa crucii, pentru a ne robi unui sistem străin de scopul mîntuirii şi al împlinirii binelui pe pămînt.

    Desigur, este prematur să spunem că cineva care are un act de identitate, un carnet de şoferie sau un card bancar cu cip s-a şi lepădat de Hristos. Însă în mod cert unul ca acesta s-a lepădat de o parte a libertăţii sale. Este ca şi cum ai urca într-un tren care nu ştii încotro merge, pentru a te feri de frig sau de ploaie.

    Lepădînd la o parte orice panică şi tulburare, care nu fac cinste creştinilor, refuzul în masă a acestor experimente pe care Guvernul României le aplică în serie (vezi vaccinarea cu Gardasil), este un gest firesc de manifestare a libertăţii de opinie şi de acţiune în perfectă armonie cu Constituţia României.

    Vezi şi un documentar edificator de Katherine Albrecht

    Nota: acest articol este preluat de pe Blogul Pr. Savatie
  • 0 (0 voturi)    
    Opinie (Vineri, 13 februarie 2009, 15:07)

    Tudor [anonim]

    O analiza pertinenta, care face cinste autorului prin profesionalismul si moderatia (obiectivitatea) cu care a fost realizata. Multumiri autorului. Am ramas cu impresia ca pozitia Bisericii crestine si cea a societatii europene privind liberatea individuala se intalnesc in aceeasi abordare fundamentala. Observatie care ar putea da nastere unui alt subiect de analiza: in ce masura crestinismul ca valoare fundamentala a culturii europene se mai regaseste in principiile fundamentale de functionare ale societatii europene actuale. O analiza a acestui subiect ar implica insa o echipa in care sa fie implicati atat juristi cat si teologi. Multumiri inca odata autorului pentru aportul substantial la evolutia unei dezbateri care va trebui sa depaseasca superficialul si subiectivismul.
  • 0 (0 voturi)    
    Unde inteligenta se opreste (Vineri, 13 februarie 2009, 20:57)

    zack [anonim]

    ..incepe dictatura.
    Serviciile secrete au obligatia sa monitorizeze persoanele suspecte.Imi este clar ca aceste servicii sunt depasite sau,mai rau,expirate.
    In acest caz nu se mai monitorizeaza doar suspectii ci toata lumea devine suspecta.
    Nu stiu de ce aceasta lege vine in urma evenimentelor din 11 Sept. fiindca teroristii se aflau pe teritoriul SUA cu acte corecte,nu false.
    Cu alte cuvinte,chiar daca existau atunci pasapoartele biometrice,teroristii tot intrau,legal.
    Si atunci,care e logica acestor pasapoarte?
  • 0 (0 voturi)    
    Nesiguranta (Luni, 16 februarie 2009, 7:58)

    Ion [anonim]

    Asta pentru cei care pun boticul la ce le spun guvernantii . Si care zic ? Si ce daca - eu nu ma tem
    nu am nimic de ascuns ...

    "Paşapoartele biometrice, noi oportunităţi pentru furtul de identitate"
    Material furnizat de Gecad Net, 07 martie 2007 16:46


    http://www.chip.ro/stiri/diverse/pasapoartele_biometrice_noi_oportunitati_pentru_furtul_de_identitate/15192
  • 0 (0 voturi)    
    deschideti ochii (Luni, 16 februarie 2009, 23:27)

    credinta [anonim]

    mai oamenii buni de ce credeti ca se aude numai la noi despre aceste pasapoarte daca sau mai introdus in atatea tari?
    Nu credeti ca acesta ar fi un mare semn al intrebarii.
    Oamenii de dincolo nu mai cred aproape nici unul in Iisus Hristor de aceea accepta asa de usor aceste cipuru deoarece sunt maniplati din cauza lipsei de credinta sa faca cum fac adevaratii conducatori"masonii care conduc aceasta lume"nu va dati seama ca la noi in tara se mai stie ceva de credinta si normal ca diavolul loveste aici pentru ca stiu ca noi o sa ne opunem nu ca ceilalti care sunt deja adusi in stadiul de hamster de laborator.
    Toate acestea se pregatesc pentru ca omul sa se piarda de Dumnezeu si pentru ca ANTICRISTUL sa fie inscaunat.
    Nu va pierdeti sufletele pentru totdeauna pentru ca nimeni nu va va mai salva.
    Suntem in zilele de pe urma cautati sa va mantuiti si sa va curatati sufletele si sa ii ajutati pe ceilalti sa deschida ochii.
    E decizia ta de partea cui vrei sa fii dar gandestte la copii tai si la familia ta nu ii lasa sa se piarda pentru totdeauna .Dumnezeu sa va apere si sa va deschida ochii.
  • 0 (0 voturi)    
    Pasapoartele biometrice (Miercuri, 18 februarie 2009, 20:02)

    Dan Georgescu [anonim]

    Nu fazele intermediare conteaza ci scopul final. Vedem noi scopul final? Nu. Numai elita mondiala care a creat suferinta ultimelor doua secole are voie sa vada acest scop. Nici macar cei ce ii servesc nu au o imagine clara despre viitor. Restul sint opinii personale fara valoare bazate pe un adevar personal. Parintele Iustin are darul acela al intelegerii scopului final. Noi putem accepta sau nu mesajul sau. Tot asa este si pentru cel ce scrie articolul sau o forma ecleziastica organizata ca BOR. Daca mai sintem prin jur, hai sa mai discutam peste vreo zece ani fiindca lucrurile se modifica foarte repede pe plan mondial.
  • +1 (1 vot)    
    Drepturi Civice (Joi, 26 februarie 2009, 0:40)

    Bruce Lee [anonim]

    Acesti preoti se refera si la drepturile noastre civile care sunt atinse prin aceste pasapoarte biometrice

    Viaţa intimă, familială şi privată ARTICOLUL 26
    (1) Autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată.

    Credeti ca avand o antena in acte mai aveti viata intima , privata ?
  • 0 (0 voturi)    
    Pasapoartele biometrice si monitorizarea populatie (Joi, 26 februarie 2009, 21:53)

    Irena [anonim]

    Aceste pasapoarte sunt un pericol la adresa libertatii, datele ce le contin fiind foarte personale si existand posibilitatea de a fi furate. Daca ne uitam la niste statistici, peste 100 000 de oameni au fost victime ale furtului de identitate in Marea Britanie in 2008 si peste 10 000 000 in Sua.
    Se stie deja ca prin telefoanele mobile oricine poate fi localizat prin satelit iar convorbirile pot fi ascultate. In Mexico se introduce deja o lege prin care oricine doreste sa detina un telefon mobil trebuie sa isi inregistreze amprenta la politie.

    Cititi si urmatorul articol, aparut mai demult in Semnele Timpului
    "Sunt monitorizat deci exist"

    "Proiectul-pilot, testat pentru început (vara lui 2008) în câteva aerogări, va fi deschis cetăţenilor britanici şi ai UE care au în prezent paşaport biometric, urmând ca până în 2016, când ultimele paşapoarte nebiometrice vor înceta să fie valide, să fie aplicat în proporţie de 100%, acoperind şi frontierele terestre, şi cele maritime.
    Documentul precizează că programul guvernamental al frontierelor electronice face parte din proiectul controversat al UE, constând în crearea celei mai mari baze de date din lume, care include peste 70 de milioane de înregistrări biometrice. Amprente digitale şi geometria palmelor, ADN, voce, forma irisului, forma feţei, cicatrici, etc toate aceste informaţii (până la 19 pentru fiecare individ) vor intra în uriaşa bază de date a UE, unde vor fi păstrate pentru o perioadă de 13 ani şi vor putea fi accesate de poliţia din toate ţările Uniunii şi chiar din afara ei. Potrivit unei înţelegeri controversate la care s-a ajuns vara trecută cu Departamentul de Securitate Internă (DHS) al SUA, UE deja furnizează informaţiile colectate către Washington. Aici datele vor fi păstrate pentru 15 ani, informează Reuters (20 august 2008). http://semneletimpului.ro/html/Social/sunt-monitorizat-deci-exist.html


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version