Criza economica si universitatile romanesti

de Andrei Parvan     Jeopardy
Marţi, 10 februarie 2009, 8:38 Actualitate | Opinii


In discutia despre impactul crizei financiare asupra invatamantului romanesc se vorbeste aproape exclusiv despre salarii, despre chestiunile ce privesc personalul didactic sau despre costurile de functionare a sistemului. Iar in toata povestea asta exista niste actori institutionali ce stralucesc tocmai prin absenta. Dar paradoxala nu este doar lipsa de reactie sau de atitudine cat faptul ca respectivele organizatii au chiar un rol cheie in peisajul economic al vremii.

Semnalam cu ceva vreme in urma doar una dintre fetele problemei. Bugetul de stat a fost generos iar universitatile n-au ratat momentul. S-au facut investitii serioase in modernizarea spatiilor de invatamant, achizitii de material didactic, mobilier sau instrumentar de specialitate etc., ba chiar cunosc locuri unde practic s-au reabilitat localurile aproape de la 0. Motiv suplimentar de mandrie pentru administratorii universitari, pe langa accesarea finantarilor externe, au inceput sa functioneze mecanisme de tip antreprenorial prin care „s-au facut dotari”.

Dar putine dintre cheltuieli au vizat cresterea performantei universitare… Preocuparile reale pentru insertia socio-profesionala a absolventilor sunt sporadice si lipsite de consistenta. Rezultatele cercetarii concretizate in productia de continut stiintific sunt mediocre. Brevetele de inventii sau patentele comerciale (in cazul specializarilor tehnice) putine si foarte putine. Reusitele academice, absente. Iar daca se intampla cumva sa existe, atunci sunt rodul eforturilor personale, nicidecum al unuia de tip institutional, arareori strategic. Si oricat ne-am amagi, cresterea vizibilitatii internationale ramane doar un obiectiv de realizat…

Functioneaza insa legea compensarii. Chiar zilele trecute citeam despre noi dosare penale deschise pe numele unor profesori universitari. Sau despre cazuri castigate la Curtea Europeana a Drepturilor Omului de alti profesori impotriva institutiilor din care provin. Sau despre practicile incorecte sau lipsite de onestitate ce abunda in institutiile noastre, indiferent ca este vorba despre fraude intelectuale, despre politici manageriale, despre proceduri de achizitii, de gestiune a resurselor financiare si umane. Si nu in ultimul rand, despre un iluzoriu act didactic de calitate. La care se adauga exercitii de imagine si desuete campanii de relatii publice.

Nu ascund ca mi-as fi dorit sa urmaresc o dezbatere inca inexistenta in mediile romanesti apropo de subiect. Sau o discutie despre consumul (haotic) ce depaseste capacitatea si profitabilitatea unui serviciu public asa cum este sistemul de invatamant.

Cu una sau doua exceptii, inca astept sa aud/citesc despre administratori universitari ingrijorati si de altceva decat de inghetarea posturilor sau a concursurilor pe pozitii didactice. De pilda, ar fi fost interesant sa aflam care sunt rezultatele ce justifica actualul consum (investitiile patrimoniale)… Sau in ce fel numarul si capacitatea profesionala a absolventilor au un aport la mentinerea unei slabe productivitati in domeniile de specializare. Sau, pe de alta parte, care sunt acei absolventi valorizati si valorificati in Romania? Si, in conditiile date, cum justifica membrii corpului academic capitalul de incredere de care se presupune ca au nevoie?

Pentru ca (nu numai) la vreme de criza, investitia in credibilitate e singura care conteaza.

Citeste si comenteaza pe Jeopardy.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1820 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Lipsa de consistenta logica (Marţi, 10 februarie 2009, 10:41)

    mihaiu [anonim]

    Ca de obicei legile noastre ascund efecte nebanuite (L invatamantului superior). Va rog sa analizati urmatoarele:

    "Obiectivul strategic al sistemului national de învatamânt superior este sa
    coordoneze, sa controleze, sa dezvolte si sa conduca asigurarea unei înalte calitati a
    educatiei de nivel universitar si postuniversitar"

    "Universitatea are ca misiune crearea, transmiterea si valorificarea cunoasterii. În
    acest sens, ea promoveaza învatarea, predarea, cercetarea si creatia"

    "Misiunea asumata de universitate este predominant orientata spre cercetare sau
    creatie, spre oferirea de programe de studii sau în mod echilibrat spre ambele".

    Din 3 articole diferite ale legii noi intelegem ca:
    - natiunea considera ca functie principala a inv univ educatia.
    - predarea (educatia ?) este totusi secundara, fiind clasata dupa invatare.
    - dar, misiunea asumata [care dupa forma articolului consta in mai multe misiuni-nn] este predominant orientata spre cercetare.
    Insa, se poate intelege de aici ca universitatile pot opta pentru una din 3 sarcini:
    - CERCETARE (predominant)
    - oferire programe de studii (predare, predominant)
    - cercetare + programe de studii, echilibrat
    Se pare ca la noi, universitatile au optat pentru prima varianta si tot cerceteaza, si tot primesc granturi de la stat. Ei, bine, universitatile nu prea fac cercetare aplicata care ar produce efecte imediate. Si daca fac cercetare nu mai au vreme de predare.
    Banii sunt cheltuiti, totusi.
    Incep sa cred ca lipsa de logica in proiectarea legilor este uriasa. Logica mintii (a simtului comun) este mai mult psiho-logica si poate gresi, daca nu este dublata de stiinta logicii.
    EXEMPLU:
    De curand am auzit o fraza "Incidentul de la Veszprem s-a produs datorita unei chelnerite" Parea logic in mintea acelei persoane. Adica, cauza subinteleasa a crimei era chelnerita, nu violenta si bestialitatea agresorului. Vedeti, aceasta este o psiho-logica, este o explicatie falacioasa.
  • 0 (0 voturi)    
    reforma in invatamint(societate) I (Marţi, 10 februarie 2009, 18:27)

    un fost elev,student,sa [anonim]

    din ce cauze scade calitatea invatamintului an de an ?
    1.expansiunea universului, cresterea entropiei,decadentei lumii
    2.cei sapte ani de acasa, din cauza disocierii importantei celulei de baza a societatii-familia(neajunsuri,programe tv,site-uri deocheate pc,publicitate relatii sexuale,inclusiv perverse,etc)
    3.lipsa unui nou sistem de educatie sociala organizat pt. a inlocui educatia sociala de stat dinainte de '89, care incepea de la gradinita cu soimii patriei si continua pe toate palierele de invatamint-pionieri,sa pina la scoala de meserii, liceu sau facultate. chiar si in armata se scolariza vezi: soferi, bucatari, radiotelegrafisti, etc.? urma, apoi, educatia concreta prin munca la locul de munca si familia tinara...
    4.renuntarea, de astazi,la competitii sportive si artistice scolare si studentesti
    5.nedefinitivarea educatorilor,invatatorilor si profesorilor pe post
    6.explozia mijloacelor de comunicatie electronice
    7.lipsurile pedagogice a unor dascali la clasa si incurajarea astfel a meditatiilor particulare si a micii coruptii, care constiutue in mare parte evaziune fiscala
    8.renuntarea la uniforma si matricola in invatamintul preuniversitar si incurajarea arderilor unor etape in dezvoltarea tinerilor(limuzine si alte produse si obiceiuri de lux,etc)
    9.bussinesul anumitor profesori cu studenti si coruptia pentru promovarea examenelor,a titlurilor stiintifice,sa
    10.inflatia de universitati si facultati, fara a tine seama de un necesar de studenti-cifre de scolarizare pe specialitati reale si obiective
    11.neajungerea niciunei universitati in top 500 pt. a crea modele si emulatie
    12.lipsa de munca organizata in intreprinderi industriale stabile sau santiere nationale pt. a se forja prin munca caracterul tinerilor de orice meserie sau specialitate si reducerea vagabondajului si a abandonului scolar
    13.raminerea in urma a dezvoltarii satelor si agriculturi pt.meserii si specialitati specifice
  • 0 (0 voturi)    
    reforma invatamintului(societatii) II (Marţi, 10 februarie 2009, 18:28)

    un fost elev,student,sa [anonim]

    14.slabirea vigilentei si preventiei fortelor de ordine.nu se vad pe teren, pt.a intimida eventuale derapaje infractionale
    concluzie: trebuie reformata intreaga societate
  • 0 (0 voturi)    
    universitatile... (Marţi, 10 februarie 2009, 20:36)

    mihaela [anonim]

    Trebuie sa fim realisti ca universitatile nu vor avea foarte mult de suferit si nici proiectele lor pt dotari si laboratoare, chiar daca nu se vede mare lucru in urma.Acum, fara referire la subiect direct, nici profesorii universitari nu se pot plange. Primesc de la decanate 1500 de euro pe luna pt 3 doctoranti pe care ii are cica la indrumare.Si binenteles sa nu uitam mosii de 75 de ani care vin sa predea nu stiu ce materie si in fata carora orice ai zice oricum nu e bun.Mie personal, universitatea, invatamantul superior, imi lasa un gust amar...pacat de studentii care au calitati si inclinatie spre obiectul studiat


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by