De ce avem nevoie de trenul urban?

de Alex Mihaileanu     HotNews.ro
Marţi, 20 ianuarie 2009, 13:58 Actualitate | Opinii


Aseara (daca nu ma insel), la Guerrilla, Bogdan Serban discuta cu un nene despre potentialul unei idei. O idee de a pune la dispozitie bucurestenilor un mijloc de transport in comun alternativ, rapid si cu costuri relativ reduse: trenul urban. Pentru mine, ideea este cit se poate de binevenita si ar merita pusa in practica, scrie Alex Mihaileanu pe blogul Subiectiv.

Este vorba despre cinci linii plus o linie de centura a Bucurestiului (detalii aici) care ar necesita investitii, in marea lor majoritate, doar in trenuri si in statii. De ce? Pentru ca infrastructura feroviara este existenta in proportie de 90%. Avind infrastructura, toate celelalte lucruri ar trebui sa fie extrem de simple, iar proiectul TER (tren expres regional) ar trebui sa fie gata in maximum doi ani de zile. Ma rog, dupa umila mea estimare, desi cunoscind modul tipic românesc in care toata lumea vrea sa ia bani fara sa munceasca (ori furind, dupa preferinte), probabil ar dura vreo zece.

Frumusetea acestui proiect sta in primul rind in infrastructura deja existenta si nefolosita de nimeni, in care trebuie investit relativ putin si care nu necesita cumparare de terenuri sau acordare de despagubiri. Ar fi, printre altele, si o alternativa la ideea absurda a autostrazilor “suspendate”, “zburatoare” etc. si, de departe, mult mai realizabila. Proiectul este pus la punct de doi arhitecti, probabil ca ar mai trebui doar aprobat si alocati banii pentru investitii.

  • Argument pro

Vara trecuta, in concediu, am stat timp de doua saptamini in Barcelona. Ignor aspectul referitor la modul in care se circula in subteran (unde, printre altele, ti se afiseaza timpul ramas pina la urmatorul tren, boala de care Bucurestiul sufera crunt, dar si altele din aceeasi categorie) si ma opresc la ce ne doare. Pe linga statiile de metrou ale TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), un soi de ceea ce ar fi trebuit sa se numeasca AMT in Bucuresti (Autoritatea Metropolitana de Transport), care cuprinde inclusiv transportul de suprafata, exista statii Renfe. Ce este Renfe? Ei bine, un soi de… TER.

Avantajul Renfe in Barcelona este ca, dupa ce ai coborit din avion, daca nu vrei sa dai 60-70 de euro unui taximetrist ca sa te duca pina in centrul orasului, te urci in tren. Un bilet costa 2,60 euro, adica dublu cit un bilet de TMB, dar in 20 de minute (patru statii) ai ajuns la Passeig de Gracia, adica la cinci minute de mers pe jos de Placa Catalunya, practic cea mai importanta piata a orasului si centrul de facto.

Daca trebuie sa ajungi intr-un alt colt de oras, nu e nici o problema. Iesi din statia Renfe, mergi un minut prin tunel si ai intrat in statia TMB (bineinteles, alt bilet). Pentru doua persoane, cu 5,20 euro, e mai avantajos drumul de la aeroport pina in buricul tirgului decit cu taxiul.

  • Argumentul contra nu exista

Ma rog, daca nu il luam in calcul pe cel al autoritatilor.

Bucurestiul are nevoie de o astfel de retea. Problema insa nu tine de dorinta bucuresteanului, care nu doar ca sta in trafic de-i vine rau, ci se mai si inghesuie pe unde apuca in metrou. Problema tine de autoritati. As putea paria ca, daca cei doi arhitecti, care au pus la cale planul de bataie, ar veni si ar da gratuit primariei proiectul, daca ar mai aduce si un investitor dispus sa bage bani si sa si-i recupereze pe parcurs, cineva de prin conducerea Bucurestiului nu va fi de acord, iar TER va muri din fasa.

Revin obsesiv: ai 90% din infrastructura, nu ai trafic pe liniile de tren asa cum ai pe cele de tramvai, unde e problema? Pai… momentan, inca n-am fost anuntati. Dar pe cit pariem ca va exista o problema? Ba chiar una mare…

Citeste si comenteaza pe blogul Subiectiv.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2443 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    inghesuiala (Marţi, 20 ianuarie 2009, 14:12)

    gigi kent [anonim]

    Daca nu va suparati, la cat veniti Dvs la job de nu trebuie sa va inghesuiti "pe unde apucati" in metrou?
  • -1 (1 vot)    
    romania (Marţi, 20 ianuarie 2009, 14:16)

    gigioc [anonim]

    romania....tuuuu ttuuu tuu tuu tuu tuu.
    romania....tuuuu ttuuu tuu tuu tuu tuu.
  • +2 (2 voturi)    
    daaaa (Marţi, 20 ianuarie 2009, 14:35)

    sempere [anonim]

    Si nu polueaza.
    Si m-as putea muta intr-o casuta la marginea Bucurestiului, fara sa ma tem ca fac 2 ore pana la munca.
    Ar fi zuper.
  • -1 (3 voturi)    
    Ha! (Marţi, 20 ianuarie 2009, 14:37)

    Ionut [anonim]

    Argumentul contra ar fi faptul ca pe langa aglomeratia, tampitii si semafoarele traficului auto ar trebui asteptat sa treaca si trenul. Ce repede ar ajunge oamenii la servici
    • -1 (1 vot)    
      destept raspuns (Marţi, 20 ianuarie 2009, 14:54)

      razvan [anonim] i-a raspuns lui Ionut

      las greselile gramaticale la o parte, dar cate strazi se intersecteaza in bucuresti cu astfel de sine Domnul Ionut? iti spun eu daca nu stii raspunsul....le numeri pe degete si alea nu sunt importante....

      Bravo un proiect care merita toata lauda si cine e bucurestean de bastina stie si pe unde trec si ca ar usura intr-adevar traficul plus ca ar face un oras mai frumos mai atragator....
      Dar argumentul contra pe care-l scot in evidenta eu este ca sunt prea putini oameni destepti cu o cultura urbana in Romania, resp Bucuresti...deci probabil ca niciodata nu se va face, iata si exemplu raspunsului lui Ionut..
    • 0 (2 voturi)    
      taranul de la oras (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:03)

      margot [anonim] i-a raspuns lui Ionut

      uite, tu esti dovada ca e greu sa gasesti in bucuresti oameni cu cultura urbana.

      ma, tu te-ai nascut cu posteriorul in masina? rolul unui transport in comun civilizat si rapid este tocmai de a-i face pe oameni sa-l foloseasca, nu sa mearga in continuare toti taranii cu masina. in nicio tara civilizata nu vezi in marile orase atatea masini in care se lafaie o singura persoana.

      deci, ca sa intelegi si tu: trenurile alea inseamna mai putine masini pe strada. mai putine masini pe strada inseamna mai putina aglomeratie. duh!
    • 0 (0 voturi)    
      dar daca.... (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:09)

      tibi [anonim] i-a raspuns lui Ionut

      ai fi tu in trenul ala? dho..
  • +1 (1 vot)    
    aeroport (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:04)

    MIhai [anonim]

    apropo de aeroportul din barcelona, un TER catre Otopeni s-ar putea face mult mai usor decat metroul lui orban sau autostrada suspendata a lui oprescu, deoarece exista o linie de cale ferata si chiar o halta la nici 2 km de aeroport
    • +2 (2 voturi)    
      Cale ferata la Aeroprtul Henri Coanda (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:27)

      DAN [anonim] i-a raspuns lui MIhai

      aveti mare dreptate domnule mihai!cu cheltuieli minime se poate prelungi linia existenta pana in fata aerogarii, unde se poate face un terminal, iar trenuri tip sageata albastra, aflate destule in dotarea cfr calatori , pot face legatura cu gara de nord, pentru pasagerii companiilor aeriene, pentru personalul care lucreaza pe aeroport( destul de numeros), vizitatori,etc in maxim 30 minute(circuland fara oprire pana in gara de nord).astfel s-ar da o lovitura importanta companiilor de taximetre care practica tarife ametitoare, dar s-ar descongestiona si dn 1.cursele ar putea avea o ritmicitate de 15-20 de minute si sa acopere 24 de ore pe zi, functionand pe baza de cartele magnetice, ca la metrou, iar in gara de nord un peron ar putea fi desemnat special acestei linii.dar nu se vrea, si se inventeaza solutii bizare, cum este aceasta noua linie rapida 780, care insa circula tot pe supraaglomeratul dn1 si nu este accesibila decat celor care detin card activ ( deci bucuresteni!).fara motiv, ratb nu vrea sa aplice si acestei linii sistemul de taxare pe baza de cartela magnetica,cu toate ca tariful este acelasi cu cel al liniei 783, pe care sistemul se aplica !dar asa este in romania, fiecare face ce vrea, fara a avea in vedere interesul general.
  • +1 (1 vot)    
    Utopie (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:27)

    Hetzer [anonim]

    Utopie pe fata, mai bine se extinde, bine-merci, infrastructura de metrou.

    Personal fac 10-15 minute cu metroul pe o ruta care ia 1.5-2 ore cu masina in orele de varf. Nu cred ca-mi doresc mai bine de atat.

    As fi curios cum rezolva trenul asta problema din Dr. Taberei care este total blocata la 9-10 dimineata. Pe unde trece trenul ala?

    Trenul urban pare un proiect la fel de dubios ca si parcarile suspendate. Om trai si om vedea...
    • 0 (2 voturi)    
      Bine ca esti tu destept! (Marţi, 20 ianuarie 2009, 19:39)

      alexu [anonim] i-a raspuns lui Hetzer

      Peste 10 ani , cand nu o sa mai sari peste liniile de tramvai ca sa nu te curentezi, o sa vezi o linie ( se num Cotroceni ) care trece exact pe unde trebuiea dica pe la Cora Militari. Stiu o sa spui ca aia nu e in Drumul Taberei. Pai asa cum o spune si numele , mutati tabara , lichidati unitatile militare care va incadreaza iesirile spre alte cartiere si veti avea cum sa circulati. Asta daca nu cumpara vreun mafiot terenurile puse la vanzare de cfr si armata ....
  • 0 (0 voturi)    
    o propunere super! (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:40)

    AB [anonim]

    Acesta ar fi un proiect nemaipomenit!

    Englezii, maestii necontestati ai infrastructurii de transport public, au lasat in urma lor cele mai bune exemple reale.
    In Toronto, metroul este suprateran cat si subteran; se leaga in multe din statiile sale de transportul public cu autobuzul si tramvaiul (in downtown) si culmea ingeniozitatii, cu gara centrala (trenuri) . Poti calatorii, in costul unui bilet, cu toate mijoacele posibile de transport public in oras.

    Evident, ca nici un sofer canadian nu face mutre ca nu-si poate muta pretiosul dos altfel decat cu automobilul personal! Mai degraba foloseste sistemul public de transport daca iese mai "ieftin" si face economie de timp.
    Aici avem o problema! romanii "cu coada pe sus' parasutati in mediul urban de marea tranzitie si care nu au staif, dragii de ei, decat daca nu stau cu covrigul in brate.
    • 0 (0 voturi)    
      esti destept (Marţi, 20 ianuarie 2009, 16:21)

      eu [anonim] i-a raspuns lui AB

      stai unde stau eu, sa te vad cum vii cu mijloacele de transport in comun, desteptule, stii decat sa acuzi si sa arati cu degetul, crezi ca eu nu vreau sa ma urc in metrou si sa ajung in 15 minute ? dar nu am metrou, si nici autobuz decent. Sa faca metrou hotii care ne-au furat 20 de ani, si sa vina si la noi metrou ca in orice oras adevarat la intervale scurte si fixe, nu sa stai 10 minute sa-l astepti, si atunci o sa-mi urc "coada" in metrou sa merg la servici, desteptu lumii
  • +1 (1 vot)    
    Gara Odai e f. aproape de aeroportul Otopeni (Marţi, 20 ianuarie 2009, 16:28)

    Mircea [anonim]

    uite harta
    http://www.wikimapia.org/#lat=44.5674495&lon=26.0642052&z=15&l=0&m=a&v=2
  • 0 (0 voturi)    
    Statiile trenului ar fi... unde? (Marţi, 20 ianuarie 2009, 16:54)

    Carcotasul de serviciu [anonim]

    Stiu de gara Titan si de Gara Baneasa, neutilizate in prezent pentru traficul de calatori, la care s-ar mai adauga Gara de Nord si Gara Obor. In rest, cam unde ar fi statiile acestei retele de transport feroviar? Sa zicem ca la gara Titan ai alaturi metroul, statia Republica, mai ai metrou la Gara de Nord iar la gara Obor... trolee. in rest care ar fi conexiunile cu transportul in comun?
    Si apropo, in septembrie 2008 taxiul in Barcelona de la aeroport la hotel zona Placa Catalunya a fost fix 18 Euro plus bacsis - impartit la patru oameni, plus bagaje (nu mi se pare comod sa plimb bagaje cu Renfe, nu mai spun cand ai si copii mici)...
    • 0 (0 voturi)    
      statiile ar fi... (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 11:12)

      razvan [anonim] i-a raspuns lui Carcotasul de serviciu

      Intra pe net si vezi cate statii are Heathrow Express pana la gara Paddington in Londra si cum s-a conectat linia expresului cu terminalele aeroportului. Relevant este ca dupa ce iese din perimetrul aeroportului, expresul circula pe linii comune cu trenurile normale.
      Ideea cu legatura Gara de Nord - Otopeni nu este o utopie ci un proiect realizabil cu bani putini si rapid.
      Mai ramane un amanunt: CINE SA DECIDA SI SA REALIZEZE ASTA? Ma indoiesc sincer ca exista atata vointa si minte....
  • 0 (0 voturi)    
    SUUUUPER!!!!!!! (Marţi, 20 ianuarie 2009, 17:03)

    Boier Bibescu [anonim]

    CE uimit sunt, chiar mai gandeste cineva in tara asta...Incredibil , cat de simplu si ce mult seamana cu RER Paris sau Munchen...incredibil, infrastructura este sub nasul nostru...dar ce ne facem cu compania de taxi a lui mitrea, care nu mai castiga si banii se vor duce pe RER? Dom' Oprescu suna desteptarea si lasa soseaua suspendata, ideea acestori arhitecti e super geniala. BRAVO! Ma inchin la ideea voastra si va felicit, caci vedeam cum murim cu totii in acest oras, fara sa deranjam pe nimeni!
  • 0 (0 voturi)    
    se poate face ceva : "lobby" (Marţi, 20 ianuarie 2009, 17:04)

    Mircea [anonim]

    Cine are destula ambitie sa trimita mesajul de mai jos la cat mai multi politicieni de toate culorile fara garantie de rezultat?

    Buna ziua,

    Am o sugestie legata de imbunatatirea transportului in Bucuresti si in mod special legatura cu aeroportul Otopeni.
    Noua linie 780 care face legatura intre aeroport si Gara de Nord circula tot pe supraaglomeratul dn1 si nu este accesibila decat celor care detin card activ ( deci bucuresteni!).

    Se intampla ca gara Odai e la doar 2km de aeroportul Otopeni:
    harta : http://www.wikimapia.org/#lat=44.5674495&lon=26.0642052&z=15&l=0&m=a&v=2

    Eu cred ca cel mai simplu ar fi un autobuz care sa faca legatura intre terminalul otopeni si gara odai. La aeroportul CDG din Paris (si banuiesc si in alte parti) sunt autobuze gratuite pentru astfel de legaturi.

    Iata si mersul trenurilor in acest moment in gara Odai
    http://www.mersultrenurilor.ro/Statie/Odaile_h
    Sunt sigur ca se poate suplimenta fara probleme.

    Eu cred ca solutiile simple sunt cele mai bune, cel putin in asteptarea solutiilor complete.
    As vrea sa stiu ce pot face pentru a stimula implementarea acestei sugestii.

    Multumesc,
    ...
  • +1 (1 vot)    
    odai - otopeni = 2km (Marţi, 20 ianuarie 2009, 17:09)

    Mircea [anonim]

    http://www.wikimapia.org/#lat=44.569284&lon=26.0648918&z=15&l=0&m=a&v=2&gz=0;260517597;445680610;0;0;262213;24764
  • 0 (0 voturi)    
    60 EUR taxiul in Barcelona?! (Marţi, 20 ianuarie 2009, 17:54)

    Zsolt Bodola [utilizator]

    Am fost la Barcelona in iunie si am mers cu taxiul de la aeroport pe Avenida Diagonal, in cartierul nou. Cu un detur printr-un satuc, costul taxiului a fost 35 EUR.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by