Aseara (daca nu ma insel), la Guerrilla, Bogdan Serban discuta cu un nene despre potentialul unei idei. O idee de a pune la dispozitie bucurestenilor un mijloc de transport in comun alternativ, rapid si cu costuri relativ reduse: trenul urban. Pentru mine, ideea este cit se poate de binevenita si ar merita pusa in practica, scrie Alex Mihaileanu pe blogul Subiectiv.

Este vorba despre cinci linii plus o linie de centura a Bucurestiului (detalii aici) care ar necesita investitii, in marea lor majoritate, doar in trenuri si in statii. De ce? Pentru ca infrastructura feroviara este existenta in proportie de 90%. Avind infrastructura, toate celelalte lucruri ar trebui sa fie extrem de simple, iar proiectul TER (tren expres regional) ar trebui sa fie gata in maximum doi ani de zile. Ma rog, dupa umila mea estimare, desi cunoscind modul tipic românesc in care toata lumea vrea sa ia bani fara sa munceasca (ori furind, dupa preferinte), probabil ar dura vreo zece.

Frumusetea acestui proiect sta in primul rind in infrastructura deja existenta si nefolosita de nimeni, in care trebuie investit relativ putin si care nu necesita cumparare de terenuri sau acordare de despagubiri. Ar fi, printre altele, si o alternativa la ideea absurda a autostrazilor “suspendate”, “zburatoare” etc. si, de departe, mult mai realizabila. Proiectul este pus la punct de doi arhitecti, probabil ca ar mai trebui doar aprobat si alocati banii pentru investitii.

  • Argument pro

Vara trecuta, in concediu, am stat timp de doua saptamini in Barcelona. Ignor aspectul referitor la modul in care se circula in subteran (unde, printre altele, ti se afiseaza timpul ramas pina la urmatorul tren, boala de care Bucurestiul sufera crunt, dar si altele din aceeasi categorie) si ma opresc la ce ne doare. Pe linga statiile de metrou ale TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), un soi de ceea ce ar fi trebuit sa se numeasca AMT in Bucuresti (Autoritatea Metropolitana de Transport), care cuprinde inclusiv transportul de suprafata, exista statii Renfe. Ce este Renfe? Ei bine, un soi de… TER.

Avantajul Renfe in Barcelona este ca, dupa ce ai coborit din avion, daca nu vrei sa dai 60-70 de euro unui taximetrist ca sa te duca pina in centrul orasului, te urci in tren. Un bilet costa 2,60 euro, adica dublu cit un bilet de TMB, dar in 20 de minute (patru statii) ai ajuns la Passeig de Gracia, adica la cinci minute de mers pe jos de Placa Catalunya, practic cea mai importanta piata a orasului si centrul de facto.

Daca trebuie sa ajungi intr-un alt colt de oras, nu e nici o problema. Iesi din statia Renfe, mergi un minut prin tunel si ai intrat in statia TMB (bineinteles, alt bilet). Pentru doua persoane, cu 5,20 euro, e mai avantajos drumul de la aeroport pina in buricul tirgului decit cu taxiul.

  • Argumentul contra nu exista

Ma rog, daca nu il luam in calcul pe cel al autoritatilor.

Bucurestiul are nevoie de o astfel de retea. Problema insa nu tine de dorinta bucuresteanului, care nu doar ca sta in trafic de-i vine rau, ci se mai si inghesuie pe unde apuca in metrou. Problema tine de autoritati. As putea paria ca, daca cei doi arhitecti, care au pus la cale planul de bataie, ar veni si ar da gratuit primariei proiectul, daca ar mai aduce si un investitor dispus sa bage bani si sa si-i recupereze pe parcurs, cineva de prin conducerea Bucurestiului nu va fi de acord, iar TER va muri din fasa.

Revin obsesiv: ai 90% din infrastructura, nu ai trafic pe liniile de tren asa cum ai pe cele de tramvai, unde e problema? Pai… momentan, inca n-am fost anuntati. Dar pe cit pariem ca va exista o problema? Ba chiar una mare…

Citeste si comenteaza peblogul Subiectiv.