Preluare: Sfarsitul legendei si inceputul normalitatii in sectorul imobiliar

de Dan Selaru     Romania obiectiva
Luni, 19 ianuarie 2009, 9:33 Actualitate | Opinii


O parere competenta despre piata imobiliara ii apartine economistului timisorean Cristian Orgonas, preluat de Dan Selaru pe blogul sau: "Sfarsitul legendei si inceputul normalitatii in sectorul imobiliar. La inceputul anului 2008, toti specialistii se intreceau in predictii optimiste in ceea ce priveste cresterea preturilor apartamentelor, cei mai pesimisti indicand doar o incetinire a ritmului de crestere a acestora.

Investitorii anuntau lansarea unor proiecte imobiliare cu valori ce depaseau sute de milioane sau chiar miliarde de euro iar sectorul constructiilor avea de departe cea mai importanta dinamica de crestere dintre toate sectoarele economice."

In doar sase luni insa, situatia s-a schimbat radical, piata incepand initial sa gafaie iar mai apoi sa se blocheze complet. Cum s-a ajuns aici? Pentru a intelege ce s-a intamplat, trebuie sa apelam la istorie.

Citeste si comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















7658 vizualizari

  • -3 (7 voturi)    
    nu chiar (Luni, 19 ianuarie 2009, 10:30)

    zenboy [anonim]

    din analiza lipseste factorul esential pt situatia actuala din imobiliare: reculul creditarii. faptul ca piata imobiliara nu s-a prabusit ci e blocata arata totusi ca oferta nu e suficient de mare.

    de asemenea comparatiile pe medii au o mare problema: imobilele nu sunt la fel; in primul rand locatiile sunt diferite, una e sa fi in oras, sau sa ai utilitati, alta e in camp

    mai exista mitul locuintelor ieftine din vest; a postat cineva mai demult pe un blog o statistica a unui notar din Paris - nu era zona sub 4 mii eur/mp iar in cele mai bune era 7 mii.

    as vrea sa mai putem cumpara un apartament de 2 cam la 50.000 eur in Bucuresti, dar cine cauta acum poate sa ne spuna cate a gasit sub 80.000.

    Un ultim calcul de eficienta a investitiei: inainte de criza financiara, cand dobanzile la depozit eur erau de 3%, pentru un randament de 5% investind in 2 camere care aduc chirie 350 eur/luna, un investitor ar plati pana la 84 000 eur. acum e adevarat e mai bine sa tii banii la banca...
    • +7 (13 voturi)    
      comparatie cu Paris (Luni, 19 ianuarie 2009, 11:18)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui zenboy

      Sa-mi fie cu iertare, dar daca tot "denunti" comparatiile din analiza, macar ai bunul simt sa nu compari orasul cu poate cel mai bun sistem de transport in comun, cu Luvru, turnul, Pantheon, zeci de muzee, mii de restaurante, mii de cafenele, cu un oras sufocat, gri, cu o gluma de muzeu de arta, cu metro doar in jumatate de oras, cu transportul de suprafata blocat, unde un snitel de pui bun e greu de gasit, unde un chelnarii se mira daca nu combini vinul cu cola.

      O comparatie intradevar inspirata. Daca vrei sa faci o comparatie neaparat, fa-o cu Belgrad sau cu Kiev. Nici macar cu Istanbul.
      • -2 (2 voturi)    
        poate ai citit prea repede... (Luni, 19 ianuarie 2009, 11:38)

        zenboy [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        nu am prestins ca Bucurestiul se afla in aceeasi liga cu Parisul, ci doar ca exista un mit al preturilor comparabile in alte capitale vest-europene...
        • +2 (2 voturi)    
          poate nu stii ce compari (Luni, 19 ianuarie 2009, 12:18)

          Andrei [anonim] i-a raspuns lui zenboy

          Pai sunt comparabile. Un apartament in zona Kiseleff se da (dadea) cu peste 4k/mp, nemobilat.

          Ca tu compari o garsoniera de 25mp de la capatul Drumului Taberii cu un apartament la 5 minute de Place de la Concorde e altceva.
          • -1 (3 voturi)    
            iti mai explic o data... (Luni, 19 ianuarie 2009, 12:33)

            zenboy [anonim] i-a raspuns lui Andrei

            daca vrei sa compari zona K. din Buc., adica de top, trebuie sa alegi si din Paris tot zona de top, unde am zis ca e minim minim 7k/mp; pt periferie compari cartierele noastre, de 1.5k/mp cu ale lor, de 4k/mp.

            tu ce vrei sa compari, cel mai mare pret din B cu cel mai mic din P ca sa-mi zici ca se intersecteaza?
            • 0 (0 voturi)    
              poti sa explici de cate ori vrei... (Luni, 19 ianuarie 2009, 13:03)

              Andrei [anonim] i-a raspuns lui zenboy

              Compar apartamente cu finisaje, intalatii, si confort comparabile.

              Iata pe Global Property Guide unde se plaseaza locatiile prime din Bucuresti:

              http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Romania/square-meter-prices

              Mai exact putin sub Spania si mult peste Austria, Belgia, Germania, Portugalia sau Ungaria.

              Daca vrei neaparat sa continui comparatiile tale, poti intradevar sa compari cu Londra sau chiar Monaco.
            • 0 (0 voturi)    
              mai, dar tu insisti (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:29)

              ovidiu [anonim] i-a raspuns lui zenboy

              Uite Zen, noi cedam de data asta....
      • 0 (0 voturi)    
        intreaba-l pe Ilie Nastase (Marţi, 20 ianuarie 2009, 1:19)

        MirceaA [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        Ilie a platit pentru un apartament cu 2 dormitoare in centrul Parisului cu 2 milioane de dolari. Nu cred ca aici era atat.
      • 0 (0 voturi)    
        Belgrad vs. Bucuresti? (Joi, 22 ianuarie 2009, 10:18)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        pardon stimabile , stau de 8 ani in Belgrad cu serviciul si gasesc ca nu exista termen de comparatie cu Bucurestiul . Ai fost vreodata aici ca sa vezi diferenta ? Daca sirbii au avut, spre deosebire de noi , in toata istoria lor , curajul sa mai spuna si nu hoardelor de invadatori ( de la turci pina la americani) , asta se vede si in diferenta dintre cele 2 capitale. Gaseste-ti te rog alt grad de comparatie cu orsul matale de cacao ...
        Un roman
    • 0 (0 voturi)    
      Pai.. (Luni, 19 ianuarie 2009, 13:20)

      rintintin [anonim] i-a raspuns lui zenboy

      Pai uita-te pe anuntul dot ro, sa vezi cate sunt sub 80. Multe.
    • 0 (0 voturi)    
      mere cu pere (Luni, 19 ianuarie 2009, 17:35)

      alex [anonim] i-a raspuns lui zenboy

      ce venituri medii au francezii, si cat au romanii? sau cat au parizienii, si cat bucurestenii? Cu o medie a veniturilor de 4.000 euro lunar, iti este mai usor sa platesti 1 salariu pe metrul patrat intr-o zona buna (sau 2 salarii intr-o zona excelenta), asta incluzand ce spune (mai jos) Andrei, incluziv parcare, paznic la bloc, etc.

      La un salariu mediu de 450-500 euro in Bucuresti, este groaznic sa platesti 5-6 salarii pe metru patrat pe p garsoniera de 35 mp p ecare vanzatorul pretinde 80-90.000 euro!!!

      si referitor la calculul de "eficienta a investitiei": iti lipsesc niste elemente importante, precum orizontul de timp in care investitia se amortizeaza, si factorul de discontare anual (sau lunar), adica sa tii cont si de inflatie.
      • 0 (0 voturi)    
        nu e chiar asa (Marţi, 20 ianuarie 2009, 23:10)

        goe [anonim] i-a raspuns lui alex

        Francezii nu au media veniturilor de 4000 de euro pe luna, au mai putin. 4000 e salar de middle manager cu experienta. Ca absolvent de facultate poti spera la vreo 2000, iar dupa vreo 10 ani de experienta poate ajungi la 3000 daca esti bun. Si Parisul e un oras scump. DAR... francezii cu venituri medii nu locuiesc in centrul Parisului! Ei locuiesc in suburbii. Foarte multi stau in chirie (tot in suburbii). Centrul Parisului nu e pentru oameni de rand, e chiar asa de greu de priceput?
        Eu zic mai bine sa comparam Dacia 1310 Sport cu BMW 330 Ci, cel putin ar fi amuzant.
    • 0 (0 voturi)    
      69.000 in Dr. Taberei (Luni, 19 ianuarie 2009, 23:31)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui zenboy

      Vezi ca la eroilor la metrou, iesirea spre Opera, era un anunt cu un ap de 2 cam semidec. in Dr Taberei la 69k discutabil. Eu cred ca e loc si de mai bine. Un coleg a gasit 3 cam la Gorjului cu 76k...Deci mai intereseaza-te;)
    • 0 (0 voturi)    
      nu ma las pana nu intelegeti (Marţi, 20 ianuarie 2009, 11:17)

      zenboy [anonim] i-a raspuns lui zenboy

      asa am spus si eu, B si P nu sunt comparabile din moment ce diferenta de pret este de peste 70% in zona centrala.

      pe situl citat trebuie sa te uiti la rental yields ca sa vezi in ce tari sunt dezechilibre. veti observa ca Ro/Buc. este in partea de sus a clasamentului.

      nu mai amestecati mere cu pere comparand medii nationale: exista RO rurala, Ro urbana si Buc care e alta tara.

      este adevarat, preturile din Ro urbana sunt peste puterea de cumparare a veniturilor medii comparativ cu alte tari. dar tot comparativ, oferta este mai mica, incat cererea relevanta consta in oameni care castiga peste medie - altfel nu s-ar fi ajuns la preturile actuale.

      cauza principala a blocarii pietei este prabusirea creditarii. daca aceasta ar fi continuat la acelasi nivel, preturile s-ar fi plafonat iar elementul speculativ ar fi disparut oricum pt ca nu mai erau posibile castiguri de peste 10% an.

      preturile mult mai mici care mai apar sunt conjuncturale: vinde cine are mare nevoie de banii respectivi; de asta sunt si asa putine si de asta e piata blocata. se poate si mai jos? sigur, daca aceasta criza economica ne da cu curu de pamant si se duce dracu totul. dar in conditii normale nu cred...

      imi pare sincer rau de cei care nu-si pot permite o locuinta, dar asta e capitalismul - de vina e statul pt ca nu are o strategie de dezvoltare pe orizontala a zonelor urbane, prin investitii in infrastructura.
      • 0 (0 voturi)    
        tu nu prea intelegi (Marţi, 20 ianuarie 2009, 22:49)

        goe [anonim] i-a raspuns lui zenboy

        Orice bula speculativa are acelasi destin: se sparge. Pe piata imobiliara s-au umflat bule speculative pe tot globul, iar acum asistam la spargerea lor zgomotoasa. Criza financiara prin care trecem este cauzata tocmai de spargerea acestei bule.
        Nu as spune ca blocarea pietei se datoreaza blocarii creditului. Natura speculativa a pietei a blocat piata, in acelasi mod cum s-a blocat si Caritasul inainte sa se faca praf. Piata se va debloca, dar nu la preturile actuale. In functie de calitatea proprietatii vom asista in urmatorul an la scaderi de preturi intre 20-75%. Unele proprietati sunt pur si simplu nevandabile (terenuri de 600-1000 mp in mijlocul campului).
        Vad ca tot comparati Bucurestiul cu Parisul. Parisul este un oras unic in lume, orice comparatie cu Bucurestiul este total deplasata. Pe langa faptul ca e incarcat de istorie, are o arhitectura superba, infrastructura moderna, mai e si celebru. Are Bucurestiul ceva din toate astea??? Bucurestiul poate fi comparat cel mult cu suburbiile Parisului (cu alea din nord), dar la capitolul infrastructura tot pierde rusinos.
  • +1 (1 vot)    
    adevarul... (Luni, 19 ianuarie 2009, 11:49)

    Maya [anonim]

    Datele nu sunt exacte, se vede ca cel care a scris articolul nu a fost implicat direct in tranzactii in perioada aceea. Personal, am schimbat 2 locuinte in perioada 1995-2000 si stiu mult mai exact situatia pietei.
    In perioada 1995 -1999 preturile la locuinte nu a fost nicidecum linerare, ci s-au dublat. Personal am luat o locuinta in 1995 (garsoniera, cartier Militari, spatioasa 40 m2, bloc relativ „nou” la acea data –an constructie 1989) cu suma de 5.000 dolari in 1995 si am vandut-o cu 9000 dolari in 1999 sept. La cateva luni dupa, si alti vecini au mai vandut tot cu 9000 dolari. O garsoniera mai mica (35 m2) se vindea in Dr Taberei cam cu 8500 dolari in aceeasi perioada. Nu am auzit de garsoniere de 6000 $, poate doar la capatul cartierelor si eventual in blocuri confort II sau ultimul etaj.. In aceeasi perioada , un apart de 2 cam intr-o zona similara se vindea cu 10 000-max 12 000 dolari, in fctie de amplasare, amenajari.
    Deci, nu se poate vorbi de linearitate, ci cresterea de aprox. 80-100% intre 1995 -1999.
    In toamna anului 1999 piata a intrat in declin (acesta a fost un trend general, este cunoascuta ca prima criza a imobiliarelor romanesti din 1999, contextul economic la acea data explica acesta situatie). Scaderea a fost de aproximativ 15-20%.Fata de acesta scadere, intervenita in toaman lui 1999, situatia a ramas stabila pana in 2003. In vara lui 2003 preturile au intrat intr-o curba acccentuata de crestere (aparitia creditelor nerelaxate inca, cresterea salariilor). Per ansamblu, pana la atingerea preturilor maxime din primavara 2008, pretul la periferie a inregistrat poate si cresteri de 800% -1000% (mazimul pt doar cateva luni, primele 3-4 luni din 2008) , in timp ce zona ultra-centrala a cunoscut cresteri de max. 600%-700%.
    Asta din perspectiva cuiva implicat direct in perioada aceea in tranzactii. Restul, amintirile sau informatiile luate de la divesri nu cred ca sunt relevante, doar bazate pe memorie, iar nu pe tranzactii reale.
    • 0 (0 voturi)    
      toate variabilele! (Luni, 19 ianuarie 2009, 13:12)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui Maya

      Adu-ti aminte si cat era venitul tau in acea perioda. Si care era valoarea USD/ECU (la acel timp) sau, DM.
    • 0 (0 voturi)    
      nu chiar (Marţi, 20 ianuarie 2009, 7:09)

      some [anonim] i-a raspuns lui Maya

      dupa 2001 cred au crescut, preturile din 2002 fiind mai mari ca in 2001 si la fel in 2003.
      Mai am inca anunturile, am vindut in 1999 apoi cumparat in 2002 si cumparat iar 2003.
  • 0 (0 voturi)    
    comparati, dar nu cumparati (Luni, 19 ianuarie 2009, 12:53)

    extruder [anonim]

    Comparatiile sunt inutile, apartamentele nu sunt marfuri fungibile, e inutil sa compari Bucurestiul cu alte capitale din toate punctele de vedere.

    Pretul se formeaza pe baza cerere-oferta. La noi exista o cerere foarte mare pana anul trecut in raport cu oferta, astfel ca vedem preturi cu mult peste orase cochete din SUA, chiar comparabile cu cele din capitalele europene, desi Bucurestiul ... mai bine ma abtin.

    Dar asta e, piata decide pretul. Iar acum nu mai exista cerere, fiindca romanul lacom e bagat in datorii pana in gat. Astfel, nu trebuie sa ne mire preturi de 500-600 euro metrul patrat. Fiindca sunt sanse mari sa ajungem acolo, asta daca scade foarte mult pretul materialelor de constructii si daca creste somajul, altfel piata se blocheaza.
  • 0 (0 voturi)    
    normalitate (Luni, 19 ianuarie 2009, 13:07)

    colombo [anonim]

    suntem inca departe de normalitate, uitati-va la preturi pe www.imobiliare.ro, dar ne apropriem de ea.
  • +2 (2 voturi)    
    turma (Luni, 19 ianuarie 2009, 13:09)

    Dedalus [anonim]

    Utilizand comparatiile, poti trage ce concluzii vrei. Intrebarile mele sunt urmatoarele:
    - cum era posibil ca pretul locuintelor sa depaseasca in mod clar si constant puterea de cumparare (incluzand creditele) si cu mult, si totusi sa existe vanzare?
    - cum era posibil sa se adauge la o situatie si asa umflata o marja de profit a "investitorului" - cel care cumpra in proiect sau la rosu si astepta sa creasca pretul pentru a vinde?
    - cum era - contabil vorbind- posibil ca utilizand numai 30% din venitul familiei sa iei un imprumut care sa-ti dea posibilitate - FARA vreun avans- sa cumperi o locuinta prin rate mai mici sau egale cu chiria?
    - cine putea (poate/doreste) sa cumpere cu preturi gen 500,000 EUR o casa modesta in Bucuresti, cand cu 1/2 din pret putea sa-si cumpere o casa decenta in Germania, Franta etc.?
    - de ce in mod cvasiconstant suprafetele construite in ultimii 10 ani depasesc un decent 100 m2 per familie de 3 membri? Cine avea nevoie de hipodrom in sufragerie si la ce foloseste?
    - cum poate cineva sa creada sincer ca in Romania utilitatile se pot construi in 2-3 ani, cand toata experienta demonstreaza ca e nevoie de cel putin un timp triplu?

    Eu am o singura explicatie la toate astea: cumpararea s-a produs pe baza "spiritului de turma"-: "Vecinul meu a luat 300,000 EUR pe apartament", "Ionescu a cumprat anul trecut un teren cu 5 EUR/m2 si acum l-a vandut cu 50 EUR/m2) samd.

    Combinat cu dorinta de a te imbogati doar asteptand, aceasta tampenie a devenit lege de comportament.

    Exact la fel cum in ROmania se cumpara numai anumite masini germane (nu dau numele, ca nu vreau sa fac publicitate negativa sau, ma rog. pozitiva intr0un fel), doar pe "sfatul" vecinului/prietenului, care fara a avea habar macar ce cuplu are masinutza lui, o lauda peste tot spunind ca e "buna". El nu a citit absolut nimic despre masini, habar nu are de evaluari independente si de caracteristici dupa care se fae evaluarea, dar spune cu aplomb prostii cat carul...
    • 0 (0 voturi)    
      ai dreptate (Marţi, 20 ianuarie 2009, 12:01)

      vyv [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      Ai dreptate cu explicatia, e absolut corecta!
      trebuie doar adaugat ca totul este un joc al nesimtirii.
      Romanul cum a agonisit ceva bani care i-au dat speranta la un credit s-a aruncat sa cumpere un apartament facand calculul ca plateste o rata ceva mai mare decat chiria, dar macar v-a scapa de o chirie indecenta care se cerea pe niste gunoaie de apartamente.
      Doresc sa aduc aminte ca o chirie care crestea odata la 2-3 luni de iti era jena sa te duci sa ii duci banii proprietarului, pt ca era regula ca la 2-3 luni sa iti actualizeze pretu bazandu-se in cererile lui pe ceea ce citea in gazeta.
      Sa nu uitam ca o mare vina are statul pentru ca 98% din activitatiile de inchiriere sunt la negru, nu se platesc taxe si impozite iar chiriasul nu este protejat. Daca te duci sa denunti un proprietar ca te tine ilegal, nu rezolvi nimic, si nici proprietarului nu i se intampla nimic.
      Aia e buna.

      In rest stiti cum se spune Nu e prost ala care cere, si ala care da!
      Asta este moto-ul speculantiilor, care au facut ce au facut si au speculat teama romaniilor de a sta in chirie la furia si dispozitia proprietariilor care modificau chiria si te aruncau in strada dupa bunul lor plac.

      Bancile de fapt au o ferit un instrument care a ajutat speculantii sa faca ceea ce isi doreau adica PROFIT!
      Din acest context au iesit pe profit si invingatori banciile si speculantii. Sigur ca au mai iesit pe profit cei care au cumparat imobile cu credit dar la inceputul cresterii sa spun prin 2002. Astia au terminat acum ratele si se pot relaxa.
  • 0 (0 voturi)    
    fara reguli (Luni, 19 ianuarie 2009, 14:58)

    Teodor Popescu [anonim]

    Singura regula pe piata in Romania e ca nu exista nici o regula , fiind putin probabil ca cineva sa prevada realitatea pietei in viitor. Parerea mea e .(ca la pescuit) Poate sa-mi spuna cineva macar numele a 3 persoane, (analisti , afaceristi , vizionari , ......etc) care sa spuna acelasi lucru despre situatia economica??? , Fiecare cu parerea lui, iar cand o situatie se potriveste cu ceea ce a spus aceea persoana, din 100 de analisti , va iesi unu ,care a nimerit-o , iar acela va fi "Nostradamus" al economiei Romanesti
  • 0 (0 voturi)    
    s-a blocat Caritasul (Luni, 19 ianuarie 2009, 19:30)

    goe [anonim]

    Din 2 motive: primul ar fi ca vanzatorii inca mai spera, iar al doilea ca nu avem o statistica oficiala a pietei imobiliare, cu preturi medii, nr de tranzactii, etc.
    In curand speranta va muri si atunci va fi vai de cei care au investit in scop speculativ bani imprumutati in imobiliare, in special terenuri pe camp in asa zisele "zone rezidentiale". Restul, daca au apartamente vor incerca sa le inchirieze, iar daca au terenuri vor produce cel mai scump porumb din lume pe ele.
    Era si cazul sa se termine isteria asta imobiliara care a fost un alt fel de Caritas. Ca si la primul Caritas, primii "investitori" au facut un profit gras, restul au luat teapa.
  • +2 (2 voturi)    
    Analize de piata (Marţi, 20 ianuarie 2009, 0:17)

    Dan [anonim]

    Ma amuza si ma intristeaza totodata toate aceste incercari de a analiza piata imobiliara din Romania ultimilor an.
    Vorba cuiva de mai sus, cum naiba sa compari pretul unei locuinte din Paris / Berlin / Londra ... cu cel 'similar' din Bucuresti?!
    Unii comentatori/analisti par damblagii...

    Piata imobiliara din Romania:
    - o jungla in care fiecare apuca ce poate si cauta sa obtina un profit de cel putin 100%
    - cultura si experienta in domeniu este zero. Inclusiv in ceea ce-i priveste pe asa-numitii directori de Agentii Imobiliare/ analisti economici etc. Toti imi par niste hiene in cautare de cadavre pe care sa la vanda la pret de raritati vii poleite cu aur.
    -prostul gust si kitch-ul ridicate la rang de arhitectura
    - infrastructura deplorabila (vezi de ex. Pipera-Tunari etc)
    - imbogatiti / parveniti peste noapte, gata sa plateasca oricat pe niste monstruozitati demne de cartea recordurilor prostiei.
    - un stat inexistent la capitolul urbanism/viziune/legislatie
    - arhitecti deventi anexe ale unora de teapa lui Gigi Becali. Unii si-au incropit adevarate porcarii chiar si ptr. uz propriu... Sa fie prostie sau le-a luat Dumnezeu mintile?!
    - o haita de cumparatori hamesiti, gata sa faca orice ptr. a avea o casa/apartament.
    - o alta gloata de 'investitori' , in cautare de afaceri cu profit de 20-50% in cateva luni... lucru de neimaginat in tarile lor de bastina (daca or avea asa ceva)
    - guvernanti ce anunta proiecte (pe hartie) de miliarde de EURO, cu gandul la o eventuala ciupeala de 5-10% din total... Pana si mita a ramas pe hartie :-)
    - ziaristi si blog-eri ce mai aduna si ei ce cade de pe mesele celor aflati in business-ul cu pricina si fac de-un articol...

    Agentiile de rating si analistii imobiliari / economici / fiantisti, toti cei ce prevedeau cresteri de doua cifre, locomotiva economiei etc., merita si ei un cuvant (doua):
    Hai sictir!
    • 0 (0 voturi)    
      Imobiliare... (Marţi, 20 ianuarie 2009, 10:33)

      JH [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Ca bine zici...

      La asta se mai poate adauga ca oricum finisarile si dotarile sunt mult sub cele ale unei case/locuinte similare din vest...
      Si asta in conditiile in care se solicita preturi de-a dreptul fabuloase nu numai pentru veniturile medii din Romania ci si pentru veniturile unui vestic...

      Eu nici acum nu reusesc sa pricep cum au avut unii curajul sa ia un credit de 150.000-200.000 de euro la un venit de sub 1000 de euro!
      In astfeld e cazuri probabilitatea ca in urmatorii 20 - 30 de ani (durata creditului) ceva sa mearga prost si sa nu se poata platii creditul e foarte mare....
      • 0 (0 voturi)    
        putin gresit spus (Marţi, 20 ianuarie 2009, 12:05)

        vyv [anonim] i-a raspuns lui JH

        intrebare este cum au avut curaj banciile sa dea credite unor astfel de persoane cu astfel de venituri pe o perioada asa de mare.
  • 0 (0 voturi)    
    Parere... (Miercuri, 21 ianuarie 2009, 0:50)

    Ion [anonim]

    Iata cum vad eu problema imobiliarelor(subliniez,este doar parerea mea!): Pana prin anul 2003 niste baietasi destepti si super bazati se imbogateau prin jocurile cursului valutar.Nu stiu daca va amintiti,dar leul se deprecia in fiecare zi.Probabil ca la un moment dat prin acel an,cineva a zis ca trebuie sa oprim jocurile astea pentru ca urmeaza sa intram in UE si nu da bine sa avem asa inflatie...Zis si facut,bun,dar unde ne bagam banii,cum mai castigam foarte multi bani,cum ne mai intretinem amantele,cum le mai cumparam la amante apartamente si masini scumpe,s-au intrebat baietasii destepti foc.Si atunci s-au gandit baietii sa bage banii in imobiliare.Bine,bine,dar amarasteanu de romanas nu are bani sa cumpere case,deci ce facem?Pai tragem frumusel niste sfori si dam liber la credite ipotecare,sa puna tzugurlanu botu' ! Si tzugurlanu a pus botu' si a imbogatit niste baieti foarte destepti care oricum erau foarte bogati si inainte.Preturile la case,apartamente si alte acareturi au crescut pentru ca baietii destepti si foarte destepti si-au vandut INTRE EI aceste proprietati,facand pretul sa creasca.Pe intelesul tuturor: Un speculant cumpara un apartament de la un fraier,vinde apartamentul unui speculant mult mai scump,iar acel speculant vinde apartamentul si mai scump altui speculant,pe considerentul ca oricum se vor scumpi,alimentat si de mass-media,pentru ca beieteii destepti,normal,de aia sunt si destepti,plateau banu' gros sa dezinformeze tzugurlanu de rand cu titluri de genul: "Preturile apartamentelor vor exploda la inceputul anului 2007"....etc. Ideea e ca niste baietei destepti s-au imbogatit in asa fel incat nici macar nu va imaginati,iar niste fraieri de tzugurlani( am auzit ca ar fi vorba de vreo 500.000 in toata tara...nasol!)au facut credite ipotecare pe la banci pentru vreo 20-25 ani ca sa bage banii in buzunarele baieteilor destepti! Ce credeti? De cand au murit imobiliarele,cursul valutar a luat-o iar razna! Sa fie coincidenta? Mai ganditi-va!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by