Pensie sau salariu. Cateva argumente

de Mihai Damian     Inventarul stricaciunilor politice
Vineri, 9 ianuarie 2009, 6:44 Actualitate | Opinii


Haideti sa incepem cu doua lucruri cu care suntem (mai) toti de acord. Primul este ca  autorizarea cumulului pensiei si al salariului public a dat nastere la numeroase abuzuri. S-a vorbit spre exemplu de fostii angajati MAPN iesiti la pensie anticipat care adauga unei pensii consistente un salariu la fel de consistent intr-o functie publica. Al doilea este ca  guvernul Boc nu trebuia sa reglementeze in mod global chestiunea cumulului pensiei si al salariului public printr-o ordonanta de urgenta. Ar fi trebuit sa inceapa prin a analiza impactul unei asemenea masuri si pe urma sa ne explice de ce o ia, care sunt sectoarele afectate si in ce masura,  cati bani pot fi astfel economisiti si asa mai departe. Stoparea abuzurilor era urgenta, dar reglementarea globala a chestiunii, nu.

Odata ce-am epuizat aceste puncte consensuale ajungem la chestiunea justetii acestei masuri. Si aici opiniile, chiar daca in mare masura critice, devin divergente. Unii spun ca e anti-social fiindca pensiile sunt prea mici si nu permit un trai decent. Altii spun ca e anti-economic fiindca se elimina astfel oameni competenti din sistem. In plus mai e si discriminatoriu fiindca ii impiedica pe varstnici sa munceasca. Si tot discriminatoriu este fiindca cumulul pensiei cu un salariu in domeniul privat este in continuare permis.  In fine, ca sa fie buchetul complet, Avocatul Poporului ne spune ca e si anti-constitutional. Inainte de-a analiza aceste acuzatii pe rand trebuie sa spun ca in opinia mea, confuzia care caracterizeaza aceasta dezbatere este generata de amalgamul care se face intre doua misiuni distincte ale Statului : in primul rand cea de garant al drepturilor si libertatilor tuturor cetatenilor, in speta a dreptului la pensie dupa o anumita varsta si a dreptului la munca, iar in al doilea rand cea de angajator.  Rolul Statului-angajator este de-a furniza cetatenilor un serviciu public de calitate, fie ca e vorba de educatie, ingrijire medicala, cultura, si asa mai departe. Sa analizam deci lucrurile din aceasta perspectiva :

Anti-social? Este acuzatia cea mai subreda. Sigur ca pensiile sunt prea mici, si uneori nu permit un trai decent. (Exista insa si exagerari precum cea a unui asa-zis “nedreptatit” din ultimul articol a lui Dan Tapalaga care, pensionat anticipat MAPN cu salarii compensatorii, a  inceput o afacere care a capotat, iar acum are un credit de consum pe care nu mai poate sa-l ramburseze. Nu inteleg de ce situatia sa e diferita de a oricarui cetatean care isi pierde slujba  si ca urmare are dificultati de rambursare a unui credit). Daca pensiile sunt prea mici, atunci se poate analiza oportunitatea cresterii lor. Dar a rezolva aceasta problema angajandu-i pe pensionari la stat este o aberatie, daca gandim in ideea ameliorarii serviciului public.

Anti-economic? S-a spus ca Ordonanta 230 elimina competentele din sistem. Profesori experimentati, medici renumiti si actori celebri vor fi obligati sa iasa la pensie. Aceasta teza, sustinuta de cativa reprezentanti renumiti ai teatrului romanesc a prins foarte bine. Cati dintre noi am vrea sa asistam la retragerea simultana a atatori mari actori ? Acest argument de ordin sentimental combate insa o regula pe baza unei exceptii. Fiindca nu poate fi adevarat ca cei mai multi profesori sau medici pensionari din sistem sunt profesionisti straluciti pentru acelasi motiv pentru care majoritatea actorilor nu se poate ridica la valoarea lui Victor  Rebengiuc. Sunt perfect de acord ca aceste exceptionale competente sa cumuleze pensie si salariu cu conditia sa mi se ofere o procedura  credibila pentru selectionarea lor. Altfel, inclin sa cred ca cumulul pensie-salariu genereaza mai degraba coruptie si gerontocratie. Sunt sensibil la argumentele “cei care ies acum din facultate nici nu stiu sa citeasca” fiindca ele vorbesc de calitatea (proasta a) sistemului public, dar nu vad cum pastrarea pensionarilor in sistem ar putea rezolva problema altfel decat ca solutie de avarie pe termen scurt. Ce se va intampla cand profesorii  analfabeti de acum vor ajunge si ei pensionari, vor fi recompensati la randul lor cu pensie si salariu? In acelasi timp se stie ca lipsa posturilor de titulari din invatamant a dus la disparitia din sistem a multor tineri absolventi de facultate. Se mai stie ca toti medicii tineri plecati prin strainatate se minuneaza ca sunt lasati sa-si faca meseria in spitale unde nu exista ca la noi o ierarhie pe baza de varsta. Iar aceste fapte nu pledeaza defel pentru cumulul salariului cu pensia in sistemul public.

Discriminatoriu? Ba chiar anti-constitutional? Pentru inceput trebuie spus ca e oarecum ironic sa acuzi de discriminare o masura care vizeaza pe toti angajatii publici, fara exceptie. Cum s-ar putea rezolva problema abuzurilor de care am vorbit la inceputul paragrafului in mod nediscriminatoriu? Si tot vorbind despre discriminari, cum se justifica discriminarea intre un profesor (sau medic) pensionar-salariat si unul debutant cu un salariu de mizerie?  

Discriminarile de care vorbesc cei care sustin acest lucru sunt bineinteles de alta natura. Este vorba de dreptul la munca al celor trecuti de varsta de pensionare. Dar daca adoptam aceasta teza, conceptul de “varsta de pensionare” apare dintr-o data foarte greu de definit. Fiindca varsta de pensionare nu este legata de numarul de ani de cotizatie. Daca Statul considera ca pensionarii sunt inca apti de munca dupa varsta de pensionare fixata de el insusi, atunci se afla intr-o contradictie logica evidenta. Este ceea ce a subliniat Doc in articolul sau. Independent de aceasta - presupunand deci ca pensia e un drept cuvenit dupa un anumit numar de ani de cotizatie -  se pune problema daca Statul poate impune o limita de varsta pentru angajatii sai. Avocatul Poporului spune ca aceasta echivaleaza cu  o “expropiere”. Nu sunt de aceeasi parere. Pentru orice activitate exista o limita de varsta. N-as dori un profesor de sport pensionar pentru copilul meu si as evita pe cat posibil un chirurg trecut de 75 de ani. Statul ca angajator trebuie sa ia deciziile in vederea asigurarii unui serviciu public performant si in aceasta idee o limita de varsta la angajare nu este ceva anormal. De altfel, astfel de limitari exista in state europene precum Franta sau Germania si dl. Muraru, Avocat al Poporului,  ar face bine sa citeasca o decizie in acest sens a Curtii Europene de Justitie, inainte de a-si pleda cauza.

Citeste si comenteaza pe Inventarul Stricaciunilor Politice.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2847 vizualizari

  • -3 (7 voturi)    
    pensie-salariu (Vineri, 9 ianuarie 2009, 7:33)

    virgil [anonim]

    Ce ai alege pentru copilul tau la scoala ? Un profesor pensionat ,serios si competent sau un absolvent semianalfabet ?
    • +7 (9 voturi)    
      sofisme (Vineri, 9 ianuarie 2009, 8:53)

      lawyer [anonim] i-a raspuns lui virgil

      vorbim de absolvetul semianalfabet pregatit de acelasi profesor pensionat serios si competent?
      • +3 (5 voturi)    
        De acord cu tine Lawyer (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:19)

        .Marius. [utilizator] i-a raspuns lui lawyer

        Foarte bine gandit. Chestia cu "profesor pensionat, serios si competent", la care as mai adauga ultra-depasit de timpurile actuale, iese din discutie in cazul nostru.
        • +1 (1 vot)    
          Deci dupa tine (Vineri, 9 ianuarie 2009, 12:41)

          un roman [utilizator] i-a raspuns lui .Marius.

          Matematica actuala este diferita de cea de acum 20 de ani?!

          Sau poate vrei sa spui ca profii de romana mai batrani sunt depasiti de vremuri pentru ca nu-i invata pe copii sa spuna "unii este"?!

          Cu astfel de tampenii mai bine taceai.
          • 0 (0 voturi)    
            Raspuns pentru "un roman" (Vineri, 9 ianuarie 2009, 16:02)

            .Marius. [utilizator] i-a raspuns lui un roman

            Desi poate ca nu meritai sa iti raspund datorita agresiunii din limbajul pe care il folosesti, o voi face totusi pentru a te lamuri: cand am utilizat termenul "ultra-depasiti" ma refeream la metodele de predare si abordare a celor pe care ii pregatesc. Nu m-am legat de competentele lor in domeniu ( la comentariul la care am raspuns, precizasem "la care as mai adauga"; competentele erau descrise deja in comentariul lui lawyer). Astea si le cunosc fiecare pe ale lui.
            Pe de alta parte, daca ar fi sa dam ascultare rationamentului tau, ar insemna ca cei "vechi" ( in cazul Romaniei comunistii), sunt de preferat celor care au urmat dupa. Tu ai fi de acord probabil ca "dinozaurii" sa domine in continuare in structurile bugetare dinRomania.
            O zi buna
      • +3 (5 voturi)    
        ! (Vineri, 9 ianuarie 2009, 10:00)

        ileana [anonim] i-a raspuns lui lawyer

        M-ai atins!
        De cand strig asta!
        Mai adaug ca tot acest profesor a institutionalizat si medidatia/pregatirea inca din clasa I!
    • +6 (8 voturi)    
      intrebare aiurea (Vineri, 9 ianuarie 2009, 8:54)

      A Dandanache [utilizator] i-a raspuns lui virgil

      intrebarea ta e aiurea fiindca pleaca de la premisa, complet falsa, ca doar profesorii pensionari au competenta sa predea la scoala. Asa ca ti-ai dat singur raspunsul. Profesorul tau pensionar nu a inceput si el odata ca si proaspat absolvent? Sau crezi ca a iesit din facultate direct pensionar. Teza ta suna cam asa: toti medicii, profesorii, actori trebuie sa fie doar pensionari-salariati ca vezi doamne numai aia pot face meserie. Pina la 65 de ani se petrece timpul in somaj.
    • +6 (8 voturi)    
      @virgil (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:01)

      Peter [anonim] i-a raspuns lui virgil

      Absolventul smianalfabet a rezultat cumva dintr-o institutie de invatamant unde predau profesori care cumuleaza pensia cu salariul ?
    • +2 (4 voturi)    
      asta as alege (Vineri, 9 ianuarie 2009, 10:06)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui virgil

      as alege un absolvent bine instruit care a trecut de un concurs de titularizare si pe care sa-l platesc cu salariul profesorului pensionat..
      pentru a evolua trebuie sa oferim absolventilor de facultati salarii mari de profesor si sa aratam ca a fi profesor inseamna nu numai o vocatie dar si o meserie profitabila
    • +1 (1 vot)    
      Tanar (Vineri, 9 ianuarie 2009, 17:31)

      IonCan [anonim] i-a raspuns lui virgil

      Eu as alege un profesor TANAR, serios si competent. Mai ales daca e vorba de informatica ( acum 35 de ani erau probabil ABAC-urile) sau economia ( sa predea economia comunista???) samd.

      Faptul ca un profesor este pensionat, nu inseamna neaparat ca e si serios sau competent. In plus, am observat ca dupa zeci de ani de predare, multi profesori o cam iau razna pe plan psihic.
  • +6 (8 voturi)    
    Pensii , Salarii din bani publici , Abuzuri , etc (Vineri, 9 ianuarie 2009, 8:42)

    Gheorghe Buhac [anonim]

    Sunt un pensionar care am condus una din cele mai mari intreprinderi din economia romaneasca pana in 1990 .Am o pensie de 1500 lei , iar colonelul dela garzile patriotice din Vaslui are un salar de la Statul roman de 3000 lei si se duce in pensie care " nu poate sa o spuna ca e confidentiala si ca este mult mai mare decat actualul salar de 3000 lei ".Care este de fapt importanta sociala a muncii si de ce un colonel trebuie sa ia de la Statul Roman o pensie si un salar , care cumulat dau peste 7000 lei . L-ati vazut cu totii .Va las sa judecati Dumneavoastra .
    Dreptul la munca si dreptul la pensie nu sunt simultane cronologic , problema este decenta acestora cand este vorba de banul public si de importanta sociala a muncii.
    Pensiile actorilor si ale oamenilor de stiinta sant o rusine a Guvernelor de dupa 1990 .
    Pensiile militarilor si a altora sunt de fapt o actiune de tip mafiot impotriva Bugetului Statului Roman .
    In aceste conditii se impune revederea urgenta a sistemului de pensii romanesc , refacerea legislatiei in acest sens .- si nu vad dece eu care am lucrat 20 in grupa I-a de munca si 20 de ani in grupa a doua de munca , sa am o pensie de rasul lumii . Cine a conceput un astfel de sistem de pensie , astfel incat cei din sfera muncii efective sa aiba pensii mai mici decat cei care au lucrat in sfera neproductiva .
    Hai sa fim seriosi , un astfel de Parlament s-a descalificat singur .
    Puneti-l pe Radu Beligan cu 7oo lei pensie , langa colonelul de Vaslui cu o pensie de peste 4000 lei si un salar de alti 3000 lei .
    Este ca si cum ai compara Muntele Ceahlau cu o gaura de tistar de la Vaslui .Cum poti sa dai salarii din bani publici mai mari decat salarul presedintelui tarii . Este munca acestora mai importanta ca cea a presedintelui .
    Numai in Romania producatorii de Buget au salarii si pensii mai mici decat consumatorii de Buget .
    Cu stima
    Gheorghe Buhac
  • +4 (6 voturi)    
    Adica !? (Vineri, 9 ianuarie 2009, 8:46)

    Florin [anonim]

    Adica profesorii pensionati sunt "seriosi si competenti" si absolventii tineri "semianalfabeti" ?
    Daca absolventii sunt "semianalfabeti" cine are o mare parte din vina?
    Mi se pare ca este vorba chiar de profesorii pensionati "seriosi si competenti".
  • +5 (7 voturi)    
    aleg tineretea (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:07)

    popa [anonim]

    Le multumim pensionarilor pt cat au muncit, daca s-au pensionat si f multi anticipat sa stea acasa sau sa munceasca la privat, tinerii nu sint incompetenti , ei nu sint pusi la treaba , pt copil prefer profesori tineri, energici, dornici de performanta, deschisi, fara false orgolii, nu profesori obositi, egoist, adepti ai meditatiilor, plini de ifose, pt toti vine o zi in care trebuie sa lasam locul celor tineri, iar nu sa fim o povara pt ei
    • +1 (1 vot)    
      Alege tineretul (Vineri, 9 ianuarie 2009, 17:16)

      Moshul [anonim] i-a raspuns lui popa

      ...bine pregatit sa lucreze in invatamant pentu un salariu de mizerie?
      Ordonanta in discutie a fost data cu gandul la anumite persoane dar are efecte mult mai largi; asta dovedeste lipsa de profesionalism a celor din guvern.
      Daca din incapatanare guvernul nu vrea sa renunte la aceasta ordonanta, ar putea sa desfinteze pensile speciale, care intr-adevar nu se platesc din fondul de pensii. Cel care a muncit un numar de ani a cotizat la acest fond iar pensia reprezinta rambusarea banilor pe care acesta i-a dat statului.
  • +3 (5 voturi)    
    Fara cumul (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:14)

    gabifm [anonim]

    Sunt de acord cu spiritul ordonantei emisa de guvern. Evident ca nu se poate aplica la actori pentru ca nu are cum interpreta un rol al unui personaj de 60 de ani un actor de 30 de oricat de talentat ar fi dar, in toate celelalte cazuri - politie comunitara sau nu, invatamant, sanatate, etc. TREBUIE acordat credit tinerilor. Ganditi-va ca sunt persoane care stau acasa fara serviciu, au studii superioare, au copii de crescut iar pensionarii ocupa locurile de munca cumuland pensie - salariu.
    Aplicandu-se ordonanta se reduce somajul, se reduce numarul familiilor care sunt in ajutor social, se face economie la buget, dispar inechitatile sociale (pensie+salariu vs somaj.
  • +6 (6 voturi)    
    actorii (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:16)

    actorul [anonim]

    Mai lasati-o frate cu actorii, m-am saturat sa vad fosile pe ecran, daca isi asa de buni sa plece la Hollywood. Daca sunt buni ii cauta firmele sa faca spectacole cu ei sau filme, si sunt platiti n-o fac degeaba. Da de sa ia salariu de la stat, nu iau pensie odata? NU SUNT BUNI de aia o freaca la stat, unde e caldut.
    • -3 (3 voturi)    
      Care-i problema? (Vineri, 9 ianuarie 2009, 10:40)

      TomaN [anonim] i-a raspuns lui actorul

      Ai telecomanda? Schimba postul si uita-te la Nicoleta Luciu, ca nu te tine nimeni. Exista pentru fiecare cat este in stare sa inteleaga.
      Si inca ceva: unii dintre actori chiar au fost la Hollywood si nu sunt tineri.
  • +3 (3 voturi)    
    interventie (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:18)

    adrian [anonim]

    trebuia facut ceva pentru ca sistemul bugetar sa nu se prabuseasca nu sutem in stare sa platim decat performanta nu pensii si salarii de lux
  • +5 (5 voturi)    
    nerusinare (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:20)

    sorin florea [anonim]

    Super pensionarii de azi care predau dupa manuale din '60 in universitati acapareaza tot prin atitudine prin maretia lor de neegalat la pensie de 3000 si salar de 7000 ,unde un doctorand un preparator un lector nu castiga mai mult de 1200 ,acestia din urma ii face munca fosilei de neinlocuit.Nu preda nici o ora dar figureaza cu toate platite(tinute de doctoranzi,preparatori si lectori).Rusine,rusine ,rusine sa va fie !!!Nu se lasa in pensie sa vana un alt profesor mai tanar mai scolit pentru ca ei, fosilele sunt o haita si o parte dintre aceste fosile conduc tara si manipuleaza prostimea.Impozitul omului cinstit se regaseste in fosilaria corupta a universitatilor de stat .Bravo domnule Boc sunteti cu adevarat primul cu tupeu din gloata asta adormita Romania
  • +4 (6 voturi)    
    sa se modifice, primesc, dar ... (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:25)

    Stapanu [utilizator]

    ... sa nu se schimbe nimic, nu-i asa?
    Ce-i asa greu de inteles?
    Daca lucrezi la stat, ori pensie ori salariu !!!
    Restul sunt rahaturi absolut sofistice, care incurca deliberat termeni, concepte si situatii.

    Cat despre marii actori, astia m-au spart. S-a terminat maretia cu ei, frate. Marii actori milogi!
    • +5 (5 voturi)    
      Care actori? (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:43)

      .Marius. [utilizator] i-a raspuns lui Stapanu

      Care mari actori domnule? Vorbim de acestia in cazul in care valoarea lor a fost si este recunoscuta aproape in unanimitate la nivel national, si mai mult decat atat, la nivel mondial. Deocamdata la noi, pe acestia ii putem numara pe degetele de la cele doua maini. Voi incepe cu Mungiu, Maia Morgenstein, si inca cativa. Restul, ii gasesc putin "umflati" adica exagerati.
  • +3 (5 voturi)    
    A apus timpul cumulului de pensie si salar (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:39)

    .Marius. [utilizator]

    Nu v-ati gandit nici o clipa ca aceasta masura "radicala" cum o numesc unii, are rolul de fapt de a pune putina ordine in situatia bugetarilor. Binenteles ca cel care castiga pana acum cateva mii de lei bune din cumulul salariu-pensie va sustine ca aceasta masura este total nedreapta, inoportuna etc. E normal, fiecare se gandeste sa traga focul la oala lui. Privind impartial lucrurile, masura este binevenita deoarece va avantaja o parte mult mai semnificativa a populatiei, decat cei care au de pierdut prin aceasta masura. Ne este des prezentat acum in acest moment cum se practica in statele dezvoltate a UE. Noi nu ne incadram in aceasta categorie. Suntem o tara in curs de dezvoltare. Daca in aceste tari gasim multe situatii in care "seniorii" sunt inca in functii, cu toate ca au depasit varsta pensionarii, este intr-adevar pentru ca lipsesc specialisti in domeniile respective. La noi nu este cazul , decat intr-o masura foarte mica. Asta presupune ca va fi nevoie de oameni tineri, care fiind mai neexperimentati, sa acumuleze experienta si sa puna in valoare noile cerinte si cunostinte ce sunt necesare la momentul actual. De ex cum vedeti voi faptul ca cei de "scoala veche" sunt infiltrati astazi in toate structurile si sunt de nezdruncinat, in conditiile in care vremurile s-au schimbat, tehnologiile de asemenea, lumea a progresat, insa ei au ramas la nivelul cunostintelor undeva suspendati ( de ex traim in epoca calculatoarelor). Altfel spus este nevoie ca cei care au facut studii de specialitate cu preponderenta un ultimul deceniu, sa ajunga in functiile pentru care sunt specializati. Ca si un mare rol secundar aceasta masura va face mult mai piosibila ca atat pensiile cat si salariile sa creasca si sa ajunga la un nivel corect, corelat cu specificitatea fiecarui post.
    • +4 (6 voturi)    
      Se incearca manipularea opiniei publice (Vineri, 9 ianuarie 2009, 9:54)

      .Marius. [utilizator] i-a raspuns lui .Marius.

      Cei care va spun altfel, puteti fi siguri ca ei cauta sa dezbine opinia publica, sa o zdruncine, si astfel sa poata contracara mai usor aceasta decizie care desi corecta ii dezavantajeaza. Daca nici acum nu ajungem sa fim uniti si sa privim in aceeasi directie (cea noua, aparuta acum) cum doriti sa se schimbe ceva in bine in tara asta? Cum doriti ca intr-o buna zi sa se ajunga la un nivel de trai strans legat de munca pe care o depunem? Deocamdata suntem in situatia in care exista o mare discrepanta intre munca depusa-salar-pensie. Daca ar fi sa tragem o concluzie simpla, si obiectiva binenteles, nu-i asa ca si acest tandem salariu-pensie a contribuit mult la formarea si adancirea acestei discrepante?
    • 0 (0 voturi)    
      Completare (Vineri, 9 ianuarie 2009, 17:54)

      .Marius. [utilizator] i-a raspuns lui .Marius.

      In sprijinul celor ce am scris azi dimineata vin cu completarea facuta de Boc: "Dacă noi permitem acest dezmăţ şi desfrâu pe bani publici, cum ne-am putea îndeplini obligaţia de a putea asigura resurse minimale pentru toate categoriile sociale"...
  • +2 (4 voturi)    
    pensii (Vineri, 9 ianuarie 2009, 10:23)

    dan popescu [anonim]

    ce se face in acest caz cu tinerii, Oare tot ce produc facultatile , in care preadau acesti eminenti profesori de care nu se poate desparti invatamintul sunt analfabeti. Li sa dat vreo sansa. sa se angajeze, unde daca peste tot lucreaza pensionari.
    Cum capata experienta. Sa se dea concurs , si sa fie angajati tineri, dar nu concursuri care sa demonstreze cit de prosti sunt dupa ce au facut doua facultati, mastere.
    • -1 (3 voturi)    
      Incredibil cata prostie (Vineri, 9 ianuarie 2009, 12:52)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui dan popescu

      Cata limitare in gandire.

      Bai frate, daca guvernul vrea sa dea o sansa tinerilor de ce nu isi bate capul sa creeze un cadru legislativ care sa duca la crearea de noi locuri de munca.

      Voi astia care sariti in sus si va bucurati credeti ca vor primii toti tinerii absolventi un post de functionar public?!
      O sa devenim o tara de bugetari si pensionari?!

      Tinerii ar trebui sa se orienteze catre sectorul privat, productiv pentru realizarea unei economii performante! Nici vorba de asa ceva in Romania, tinerii de abia asteapta sa dea un picior in spate unei persoane in varsta si sa-i ia locul gata incalzit.

      Cu astfel de tineri nu aveti nici un viitor!
      De fapt cu tineri lenesi a ajuns la putere cine a ajuns la aproape 20 de ani de la revolutie, cu tineri care nici macar nu se sinchisesc sa mearga la vot!

      Daca asa arata generatia tanara in Romania atunci nu se va schimba nimic nici peste 100 de ani.

      Sa traiti bine popor de lesnesi si de bugetari!
      • +2 (2 voturi)    
        Vezi restul Europei (Vineri, 9 ianuarie 2009, 13:33)

        ha [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Vezi ca era un articol mai devreme, in care se spune cum e in restul Europei. Iti recomand lectura placuta. Iar dupa ce-l citesti, daca inca iti mentii pozitia, mi-e mila de tine.

        In alta ordine de idei: propun ca statul sa infiinteze noi posturi de munca prin: re-activarea CAP-urilor, crearea de inteprinderi de stat in care toti noii absolventi sa fie angajati, eventual sa li se dea si o locuinta intr-un bloc facut tot de stat. Iti suna cunoscut?

        Eu am 28 de ani si nu lucrez la stat. Si nici nu as vrea sa lucrez la stat. Pentru un salariu de cacao sa ling toti pensionarii in fund?! Merci, prefer privat. Poti veni in privat? Dupa vorba, presupun ca stat scrie pe cartea ta de munca.
  • +2 (4 voturi)    
    O lege pt toata lumea! (Vineri, 9 ianuarie 2009, 10:56)

    Anca [anonim]

    Trebuie ca pensiile sa se calculeze dupa aceeasi lege pentru toti salariatii. Cunosc politisti de 50 de ani care care cumuleaza o pensia anticipata de 3500 RON cu salariul de 4000 RON. si au beneficiat si de salarii compensatorii de zeci de mii de Euro !!! Sau de salarii compensatorii pt "instalareala pensie" dar apoi s-au intors in scaunele lor.
    Eu zic sa se pensioneze la 65 de ani ! Sa vedem atunci daca ii mai tin curelele! Inteleg sa ocupi in mod exceptional un post de consilier in cel mai fericit caz, dar aici e vorba de un fenomen de masa, o practica a sistemului. S-a vazut cat sunt de corupti prin exemplele de la varf!. Insa nu stiu cine va fi atat de tare ca sa faca dreptate in tara asta???
  • +3 (3 voturi)    
    discriminatoriu!? (Vineri, 9 ianuarie 2009, 11:00)

    radu [anonim]

    Pentru cine este discriminatoriu? Poate pentru angajatii din mediu privat, care nu se pot pensiona la 45-50 ani, si nu primesc salarii compensatorii ca la Mapn sau Mai. Cum poti fi si pensionar si angajat daca nu ai implinit varsta de pensionare? Legea nu este una pentru toti? Daca te pensionezi anticipat, la 60 ani din mediul privat dupa, nu primesti nici salarii compensatorii si in plus nu ai voie sa muncesti pana nu implinesti 65 ani (pt barbati).
  • 0 (2 voturi)    
    Unde intra valoarea in Ordonanta? (Vineri, 9 ianuarie 2009, 11:54)

    Iuliu [anonim]

    Sunt pensionar, am pensie mica si mi-o rotunjesc muncind. Cred cu sinceritate ca daca in Ordonanta ar fi existat o prevedere de tipul " Cumulul de pensie si salariu nu poate depasi 4(sau 2 sau 5 sau cate vreti) salarii medii." indiferent de pozitia ocupata, discutiile acestea n-ar fi asa de aprinse, iar cei cu pensii astronomice si nesatui ar fi pusi pe tusa.(Doamne da!)

    Este adevarat ca nu toti pensionarii/angajati profesori, medici, actori, cercetatori etc sunt suficient de valorosi ca sa fie tinuti pe posturi, SI este adevarat ca din cauza unora dintre ei nu-si pot face experientza tinerii.
    Dar tot asa de adevarat este ca unii sunt cu adevarat valorosi si acestia trebuie pastrati , si cadrul legislativ ar trebui sa permita acest lucru,iar tinerii ar putea invatza de la ei.
    VALOAREA si nu varsta te recomanda pt o pozitie.
    • +2 (2 voturi)    
      las-o balta (Vineri, 9 ianuarie 2009, 12:51)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui Iuliu

      mosule las-o moarta, daca ai valoare du-te la privat si nu la stat...la stat o frecati si luati o gramada de bani
      • -1 (1 vot)    
        dragule (Vineri, 9 ianuarie 2009, 13:25)

        Iuliu [anonim] i-a raspuns lui bogdan

        la varsta mea o sa ajungi si tu.......ca legea imbatranirii chiar ca se aplica fara exceptii!!!!!
        De unde sti tu unde lucrez eu......ca n-am spus. Esti sigur ca la muncesc "la stat" ? Ei, ei......
    • 0 (0 voturi)    
      salarii mici (Vineri, 9 ianuarie 2009, 13:25)

      radu [anonim] i-a raspuns lui Iuliu

      Sunt destui care nu au pensie, doar salariu mic (vezi salariu minim). Puteti sa ne spuneti daca:
      V-ati pensionat de la stat si acum sunteti angajat tot la stat? La ce varsta v-ati pensionat? Ati dat concurs pentru a doua angajare?
      • 0 (0 voturi)    
        da pot, (Vineri, 9 ianuarie 2009, 13:44)

        Iuliu [anonim] i-a raspuns lui radu

        ca nu mi-e rusine nici de varsta mea, 62.5 ani si nici de faptul ca lucrez la o firma privata......da, am dat un interviu, profesional, si am luat pozitia pt ca am fost si sunt bun si la curent in domeniul meu.
      • 0 (0 voturi)    
        raspuns (Vineri, 9 ianuarie 2009, 15:08)

        eu [anonim] i-a raspuns lui radu

        da
        sunt cazuri in care au dat examen si ocupa posturi UNICAT in care este nevoie de cadre cu experienta in domeniul bugetar.ex postul de auditor public intern
        • 0 (0 voturi)    
          E plin cimitirul de unicati (Vineri, 9 ianuarie 2009, 19:16)

          englezu [anonim] i-a raspuns lui eu

          Si cand mor unicatii ce se intampla, dispar auditorii?
  • +2 (4 voturi)    
    Si eu am cunostinta de auzuri de acest gen (Vineri, 9 ianuarie 2009, 12:00)

    gigi [anonim]

    Cunosc cazuri de cadre militari care cumuleaza o pensie de 3500 lei (stie toata lumea ca pensiile din armata sunt mult mai mari decat pensiile pentru restul tarii. Se poate plange cineva ca are pensie "doar" 3500 de lei pe luna) cu salarii de 4000 lei (tin ocupat un loc care ar putea fi ocupat de un tinar) si care mai desfasoara "activitati specifice" diverse pentru alte firme particulare pentru care mai primesc alti 3000 lei.
    Activitatea lui tine maxim 4-5 ore pe zi.

    Mie unul nu mi se pare corect!
    Voua?
  • +2 (4 voturi)    
    pensii +salarii (Vineri, 9 ianuarie 2009, 12:20)

    vippopa [anonim]

    articol excelent,inteligent, logic deci, competent
    si de bun simt!
    Prea multi au ramas cuplati de ugerul bugetului de stat formandu-se astfel clanuri pe familii multi fosti activisti, militieni, militari si securisti care anterior, pt a inainta in grad si functie s-au specializat in drept trecand prin Stefan Gheorghiu, iar dupa 89 ,,s-au ascuns" unii pe altii in toate domeniile publice. De acolo s-au pus servil la dispozitia noilor autoritati, multi, tot dintre ei, formand celule de promovare si mentinere reciproca, a lor si a copiilor lor sau ai celor care i-au servit si pe ei candva, acum pensionari ce trebuie recompensati cu o sinecura si, apoi ai lor pe ei si apoi acestia pe ai lor...,
    Pana vor disparea fizic acestia si ai lor, competenta va deranja, dreptatea, echitatea morala si binele public mai au de asteptat cam inca 20 de ani.
    In finante, administratie, inspectii de stat, descentralizate si, mai ales in justitie-procuratura-avocatura-notariat e o adevarata serpuiala de astfel de increngaturi de licheni care paraziteaza aceste institutii ce'ar trebui sa fie de control si mentinere a democratiei prin lege, folosindu-le ca mijloc de inavutire nerusinata.
    Multi indivizi mediocri dar cu pretentii, tupeisti ce exceleaza doar in nesimtire si abuz, pupin'breep-isti de cariera la vremea lor, au ajuns astfel conducatori, se inconjoara urgent de pupin'beep-istii lor, tot mediocrii lipsiti de demnitate, prin care-i talpuiesc pe cei mai competenti. Ei vor vrea si vor crea mereu exceptii pentru ei si gasca lor legata prin ,,nasiri" cu alte gasti, perpetuandu-si specia infecta peste un neam de brucanisti (cei 80%) prasit din "scursurile Romei", adulatori de stapani nemernici cu altii dar milostivi cu ei, pentru care au tradat, au furat, au ucis sau ,, doar" au defaimat pe cei mai buni din neamul sau.
    Obtinerea puterii prin gasca, pentru a prelua capra laptoasa, nesimtirea sefului bazata pe lipsa demnitatii supusilor intretin criza morala, frica.
  • 0 (2 voturi)    
    sa se faca (Vineri, 9 ianuarie 2009, 12:29)

    hic sunt leones [utilizator]

    DAR... sa se respecte legile in vigoare si momentan o astfel de masura este neconstitutionala!!!
    Dupa modificarea acesteia mai vorbim. (nu lucrez, nici n-am lucrat vreodata la stat).
    • 0 (0 voturi)    
      Constitutia (Vineri, 9 ianuarie 2009, 17:37)

      IonCan [anonim] i-a raspuns lui hic sunt leones

      Te rog sa ne explici si noua, ce articol/paragraf din Constitutie e incalcat?
      Exista vreun articol de genul: "Orice actiune de combatere a abuzurilor care afecteaza Avocatul Poporului e anticonstitutionala"?
      • 0 (0 voturi)    
        art. 40 (Luni, 12 ianuarie 2009, 12:04)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui IonCan

        asta pe langa Lg muncii (este si un articol despre asta tot pe HN).
  • 0 (0 voturi)    
    civilizatie (Vineri, 9 ianuarie 2009, 15:41)

    octavian [anonim]

    toti isi dau cu parerea ca nu costa nimic.sa intram odata in lumea civilizata
  • 0 (0 voturi)    
    intreabare (Vineri, 9 ianuarie 2009, 17:39)

    corina [anonim]

    de ce la TV nu vin si actorii tineri sa-si spuna parerea, vedem doar pe cei in virsta? Virsta este o realitate, nu o calitate. La mine la serviciu (intr-un minister lucrez) avem o gramada de pensionari care vin din 2 in 2 zile, stau 3 ore, plimba 2 hirtii si iau banii, nimeni nu zice nimic, sa respectam virsta! Inteleg sa o respectam, dar sa fim si noi ceilalti respectati. Felicitari d-le Boc ! Sper sa se aplice legea asta!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by