Pensie sau salariu. O decizie corecta dar frolimica a guvernului Boc

de Doc     Inventarul stricaciunilor politice
Miercuri, 7 ianuarie 2009, 13:54 Actualitate | Opinii


Trebuie sa admit ca, desi aveam sperante la inceput, guvernul Boc se dovedeste a fi un guvern frolimic. Perfect frolimic. Faptul e indubitabil, imposibil de negat. Tineti cont de ordonantele de urgenta date la finalul anului trecut, si de impactul lor, precum si de componenta pe sexe a membrilor cabinetului. Asa e ca am dreptate? De altfel, daca tinem cont de proiectul de buget si de masurile preconizate, frolimia guvernului Boc va continua sa…

Habar n-aveti despre ce vorbesc, nu-i asa? Perfect. In acest caz, as putea sa continui pret de cateva paragrafe si sa duc apoi rezultatul la un tocsou, unde sa intrerup invitatii vreme de doua ore cerandu-le vehement sa fie de acord cu punctul meu de vedere foarte avansat, foarte sofisticat si complet neinteligibil.

Cand eram copil aveam obiceiul de a inventa cuvinte. Mi s-a spus ca eram amuzant, probabil pentru ca eram destul de mic iar fabulatiile mele nu ii opreau pe cei din jur sa se inteleaga cu mine. Cu varsta am renuntat aproape cu totul la acest joc infantil. Rau am facut!! Daca l-as fi continuat, probabil ca as fi ajuns un anume soi de analist, foarte pretuit in dezbaterea noastra publica. Genul de analist care nu da doi bani, nu doar pe realitate, ci si pe dictionar. Cat timp habar nu are nimeni ce inseamna “frolimic”, nu vad cum ar putea cineva sa conteste orice fel de afirmatie facuta pe baza lui. Geniul meu analitic va fi incontestabil, voi fi o stea a emisiunilor de la Realitatea TV.

Sigur, am exagerat de dragul exemplului, termenul ales de mine face atat de greu de inteles pasajul incat devine extrem de usor de inteles faptul ca e inventat. Pe cat de obscur e cuvantul, pe atat de clara intentia. In realitate, metoda este absolut similara doar ca e mult mai subtila. Nu se inventeaza cuvinte, in schimb se inventeaza intelesuri straine de dictionar pentru cuvinte care exista deja. Am vazut deja destule exemple, unul in plus nu mai e nicio surpriza.
Daca vrem sa analizam in ce masura este corect ca pensia sa nu mai poata fi cumulata cu salariul de la o institutie de stat, asa cum a decis guvernul Boc, atunci trebuie sa stabilim exact intelesul termenilor, realitatea din spatele cuvintelor. Daca ar fi sa ne luam doar dupa dezbaterea din presa, pensia e un fel de premiu pentru intreaga activitate, ai carui bani cad direct din ceruri, de buna seama. Iar de la asta se ajunge apoi la un dialog al surzilor, cu exemple scandaloase apropo de cine si cat merita, exemple si pro si contra si absolut paralele cu subiectul discutat. Nu se poate discuta in ce conditii se poate acorda pensia si daca e corect sa fie cumulata cu salariul de la stat decat daca stabilim exact ce anume inseamna termenii implicati in dezbatere.

Sistemul de pensii de stat(nb!) o forma de asigurare sociala pe baza de solidaritate. Statul spune potentialului pensionar asa, “recunosc faptul ca, dupa o anumita varsta, nu-ti pot cere sa ai o activitate permanenta, care sa iti asigure un venit permanent. Prin urmare, in virtutea dreptului tau, voi asigura eu un astfel de venit, colectand bani de la cei care continua sa lucreze. Iar ulterior acestia vor beneficia de acelasi drept, in principiu in conditii similare”. Asta inseamna sistemul nostru de pensii, repet, de stat. Imi pare rau sa-l contrazic pe Bleen, care pune pensia in aceeasi categorie cu salariul si in opozitie cu ajutorul social. Pur si simplu nu e asa. Pensia e platita in functie de cat ai contribuit la acelasi sistem in trecut, e adevarat si e normal – conditii similare se pun in cazul altor ajutoare sociale. Dar e absolut fals ca la pensie s-ar plati inapoi aceiasi bani cu care ai contribuit la acelasi sistem in trecut, cum ar fi in cazul unui sistem de pensii private sau al unui salariu. Daca sistemul ar functiona dupa acest din urma principiu, presupunand ca ar fi posibil, situatia intregii categorii ar deveni tragica!

Or, odata acest lucru stabilit, devine evident ca noua regula nu face decat sa corecteze o situatie absurda in care statul aplica un principiu doar ca sa-l contrazica ulterior. Statul angaja si platea un om pentru o activitate permanenta, dupa ce tot el ii asigurase un venit in virtutea faptului ca omul nu vrea si el nu poate sa-i ceara sa mai faca asa ceva.

Sunt de acord cu Bleen si cu altii care critica modul pompieristic, rapid si fara dezbatere in care s-a luat o astfel de decizie. E un mod rau de a proceda, fara indioala. Dar sa facem o diferenta intre fond si forma. Poti sa iei o decizie foarte buna intr-un mod foarte prost. Si poti sa iei, dupa luni de analiza si dezbatere incinsa, o decizie cat se poate de proasta. Mai ales daca dezbaterea ignora realitatea si dictionarele.

Citeste si comenteaza pe blogul lui Doc.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2224 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    parerea mea (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 14:23)

    cata [anonim]

    Pensia ar trebui sa fie o forma de protectie sociala a persoanelor care nu mai pot profesa din cauza varstei. Totusi unii ar vrea sa mai profeseze din cauza cuantumului mic al pensiei. Mie mi s-ar parea corect sa se aplice pe alte considerente legea. Adica daca salariul net(+sporuri) sau pensia depasesc o anumita valoare atunci persoana aia probabil nu mai are nevoie de protectie sociala si trebuie sa aleaga intre ele...si sa se aplice si pentru mediul privat nu doar pentru stat.
    • 0 (0 voturi)    
      mediul privat (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:08)

      elis [anonim] i-a raspuns lui cata

      in acest sector statul nu trebuie sa aiba nici o putere decat pentru a si incasa taxele.Poti sa lucrezi cat vrei in mediul privat sa castigi cat vrei cat poti dar cu plata din bugetul statului este cu totul altceva este corect cel pus de BOC dar problema suntem noi cei ce lucram.Ne am obisnuit sa scoatem bani de la stat sub orice forma.Sacul se goleste si trebuie reorganizat.
    • 0 (0 voturi)    
      pensii si salarii (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 23:28)

      otonel [anonim] i-a raspuns lui cata

      cum indeobste se intampla in tara asta, ne facem toti de stanga pe te miri ce motive, ba mai mult, nici macar nu studiem problema in toate aspectele inainte de a ne da cu parerea.
      Exista doua situatii deosebite in discutie dintre care doar una e smecherita. Cea mai banala este ca omul a juns la varsta pensionarii, indeplineste toate conditiile ptr pensionare, se pensioneaza, dar ulterior, ori institutia are nevoie de oameni cu experienta, ori omul simte nevoia sa mai lucreze din diverse motive pe care n-are rost sa le discutam aici. In cazul asta este o magarie sa-i spui omului ca trebuie sa aleaga, dar uite ca acum statul este magar.
      Cealalta, si asta este cea smecherita, dar ca sa poti fi facut asta trebuia sa fii smecher oricum, este sa te pensioneze fortat institutia si sa-ti dea plati compensatorii pe baza unui plan general aprobat, dar tu de fapt sa stai bine mersi in continuare la servici. Aici deja e caz penal, e frauda, ptr ca si-au aranjat de fapt poarta-n casa.
      Daca institutia da plati compensatorii inseamna de fapt ca se restructureaza si, ca sa nu te dea afara, zice ca te pensioneaza. Ceea ce in realitate nu se intampla. E o smecherie simpla, departe de vazul lumii si greu de aflat daca nu esti in miezul lucrurilor. E, cu asta sunt de acord ca trebuie sa aleaga intre salariu si pensie si sa dea inapoi platile compensatorii daca alege salariul.
      Ca sa nu zic ca de fapt se pune problema unei infractiuni.
  • +1 (1 vot)    
    cu alte cuvite... (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 14:30)

    sorinflorea [anonim]

    Daca esti batran stai in pensiea ta si bucurate de ea si lasa-i si pe cei tineri sa lucreze sau daca nu stai in functie pana la 80 de ani si pensionat de 15 .Foarte bine domnule Boc.O decizie foarte inteleapta.Au furat de la stat o viata sau bucurat de privilegiile functiilor dar nu lasa si pe alti ajung sa moraracu functia in chiloti dar si cu pensia in ciorapi.
    • -1 (1 vot)    
      cu alte cuvinte... (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 15:10)

      eu [anonim] i-a raspuns lui sorinflorea

      ...sa dea Domnul sa ajungi la pensie (una cat mai mica posibil) si sa mai vrei si sa mai si poti sa dai ceva lumii si nimeni sa nu te mai vrea...sa te trimita acasa cu un sut in...si sa iti spuna ca esti un fraier si un neputincios si un vai de capul tau! Chiar iti doresc asta din tot sufletul...si tie si celor care mai gandesc ca tine!
      P.S. As vrea sa ii "felicit" pe toti pensionarii care i-au votat pe cei care au luat aceasta decizie "minunata"!
      • +1 (1 vot)    
        - (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 15:24)

        qwe [anonim] i-a raspuns lui eu

        Daca chiar poti sa mai muncesti cu adevarat atunci te angajezi la privat, daca nu, atunci ai pensia, nu e corect fata de cei care pot sa munceasca sa mai stai angajat la stat doar pentru ca practic nu mai poti sa muncesti.
  • +2 (2 voturi)    
    Corect (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 15:21)

    xew [anonim]

    Si eu sunt de acord cu decizia, exista multe salarii exagerate la stat, culmea, cumulate si cu pensia. Adica sa ai la 65 de ani un salar de 40 de milioane plus vreo 15 pensie pentru o functie de operator calculator si tu nu stii sa trimiti un mail sau sa copiezi un fisier mi se pare strigator la cer.
    Situatia e simpla. Statul e un mare angajator care iti mai da si pensie in plus. Ce ar zice cei ce striga in disperare impotriva acestei masuri daca ar ramane sa primeasca salar+pensie dar li s-ar taia toate sporurile prin care se ajunge la salarii lipsite de bun simt. Spor vechime 25% ? De ce? Eu care lucrez la privat nu primesc nici un spor de vechime nici acum si nici la 65 de ani, dar totusi eu le platesc celor de la stat atat salariul cat si pensia !!! Si nu-mi convine ca altii sa huzureasca pe impozitele platite de mine.
  • +3 (3 voturi)    
    cel mai bine (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 15:58)

    florin [anonim]

    cred ca ar fi sa se dea o limita, ca la mame; ceva gen salariul+pensia sa nu fie mai mare de x Ron. Nu cred ca un amarat care are o pensie de 7 milioane si mai e angajad undeva (sa zicem portar la primarie, electrician sau instalator la un spital, etc ) inca 5 mil pentru a putea plati intretinerea si medicamentele se "huzureste"
    Parerea mea
  • +1 (1 vot)    
    si in acelasi timp (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 16:01)

    florin [anonim]

    in care i se ia amaratului de pensionar dreptul de a mai lua un banut (cazurile cu cei care au si pensie f mare si salar f mare in ac timp sunt putine si ar trebui tratate individual), raman valabile salariile de sute de milioane din agentiile de stat (limita de 4800 ron e doar pentru directori, angajati cu contract de management, toti cei din subordine remanand ca inainte)
  • +2 (2 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 16:40)

    [anonim]

  • 0 (0 voturi)    
    "frolimic" (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 17:08)

    Eu [anonim]

    ce inseamna "frolimic" ???
    • 0 (0 voturi)    
      bai prutenilor (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 18:09)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui Eu

      voi cititi ce comentati?
  • +1 (1 vot)    
    dex (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 17:14)

    cristian [anonim]

    ce inseamna "frolimic"?
  • 0 (0 voturi)    
    DEX (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 17:41)

    ADA [anonim]

    Stimate "Doc"....
    poate inainte de a folosi cuvinte ca "frolimic", ar trebui sa verifici daca chiar exista.
    Eu as fi foarte curioasa sa stiu ce inseamna....
    Dex-ul nu a fost inventat degeaba.... si (culmea !) exista in plus o varianta on line foarte folositoare...
    • +1 (1 vot)    
      mai (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 18:42)

      irina [anonim] i-a raspuns lui ADA

      Inteleg ca tu nu ai citit articolul inainte de a comenta. Daca il citeai aflai si ce inseamna "frolimic". Sau tu intii comentezi si dupa aceea, eventual, mai si citesti.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by