Ochii oficialilor europeni, mai degraba ai expertilor din institutiile UE, scruteaza statele membre. Acestia spun ca, de la Bruxelles, criza din Romania este vazuta ca fiind mai grava decat recunosc autoritatile romane sau decat o spun public, de aceea viitorul premier trebuie sa fie ferm in a lua decizii nepopulare. Ceea ce cred europenii ca ar trebui evitat de Romania este un imprumut de la FMI, cu monitorizarea aferenta.

Dincolo de toate negocierile, guvernul care se formeaza ar trebui sa aiba o puternica sustinere in Parlament. Sub 50% ii va fi foarte greu sa aiba puterea de a lua decizii importante, au spus surse europene. In plus, si premierul va trebui sa fie un "om care stie economie", sa fie "o personalitate puternica si ferma". "Ar putea fi un premier de sacrificiu, pentru ca va trebui sa ia masuri dure, nepopulare, insa va trebui sa le ia cu fermitate", cred europenii.

Se pare ca analizele specialistilor Comisiei Europene au constatat ca situatia economica din Romania este mult mai grava decat cea prezentata in Romania si ca noul guvern va trebui sa ia masuri extrem de dure. Fara ele, Romania risca sa intre sub monitorizarea FMI, in urma unui imprumut fortat pe care trebuie sa il ia. Leul va fi slab in 2009, spun specialistii comunitari, valoarea monedei europene urcand la mult peste 4 lei, iar faptul ca nu suntem in zona euro va face si mai dificile imprumuturile externe.

Europenii nu privesc cu ochi buni un imprumut de la FMI. Ar fi si o recunoastere a incapacitatii europene de a ajuta un stat membru, dar si o nedorita influenta americana, din punctul lor de vedere. Si ar fi o monitorizare dura a economiei romanesti si a masurilor guvernului.

"Banii FMI sunt insotiti intotdeauna de conditii foarte drastice", au spus sursele europene, amintind dintre acestea disponibilizari masive in sectorul public, inghetarea completa a salariilor bugetarilor si reduceri semnificative ale cheltuielilor bugetare.

Ce ar trebui sa faca guvernul? Sa vina cu masuri extrem de dure, spun surse europene, cu masuri anti-criza. In niciun caz nu isi permite sa faca mariri salariale - promise de altfel - intrucat "ele se vor intoarce imediat impotriva populatiei", din care si cei care le primesc fac parte.

"Am dubii ca doar un program de creare de locuri de munca si de sprijin a economiei este suficient. Cred ca e nevoie de o redefinire, o reorientare a cheltuielilor bugetare si de investitii inteligente, asa cum le spune Comisia Europeana. Trebuie clar reduse cheltuielile care se rasfrang in consum, iar acestea sunt cheltuielile pe mariri de salarii", spun sursele citate.

Asupra Romaniei planeaza si doua situatii potential "conflictuale" cu UE: prima este legata de taxa de prima inmatriculare, cealalta de deficitul bugetar.

Comisia analizeaza propunerile legate de taxa, triplarea acesteia pentru masinile second hand si eliminarea pentru masinile noi. Asa cum pare la prima vedere, taxa a devenit discriminatorie, spun surse din Comisie, dar expertii de la DG Taxare vor da verdictul. Iar cand o vor face, daca vor constata ca este discriminatorie, Romania va fi data in judecata la Curtea Europeana de Justitie. In urma procesului, conform unor situatii similare, Romania s-ar putea vedea nevoita sa plateasca niste bani. Alti bani cheltuiti, in conditiile unei visterii goale.

In privinta deficitului, situatia ar putea pare simpla: Comisia permite un deficit bugetar mai mare de 3%, dar doar pentru un an de zile, cateva zecimale si bine justificat. O libertate riscanta pentru Romania, stiind ce apetenta pentru cheltuieli exista, in sectoare total opuse celor recomandate de UE.

Ministrul economiei Varujan Vosganian spunea, in 4 decembrie, ca din cauza cresterii cheltuielilor bugetare din ultimele doua luni, deficitul pe 2008 ar fi ajuns la 2,9% si ca se incearca mentinerea sub 3% pana la sfarsitul anului, sau o depasire cu doar 0,1-0,2%. Exista insa informatii care il contrazic, in sensul ca el ar fi depasit deja 3%.

"Comisia permite un deficit peste 3% si analizeaza fiecare stat membru in parte. Exista state UE care au o marja de manevra si ele nu vor avea probleme. In schimb, sunt elemente care ne fac sa credem ca marja de manevra este egala cu zero in Romania, prin urmare Comisia Europeana va fi mult mai dura in evaluari", spun sursele comunitare.

Provocarile noului guvern

Sigur ca, din punctul de vedere al celor din institutiile europene, principalele provocari tin de lupta anticoruptie si de utilizarea buna a fondurilor europene.

Intreaga clasa politica din Romania trebuie sa coopereze pentru eliminarea mecanismului de cooperare si monitorizare pe justitie. E nevoie insa de progrese, dar si de negocieri la nivel european.

Criza economica de la nivel european are un efect paradoxal, benefic asupra Romaniei. Avansurile din fonduri sunt eliberate mai repede si in sume mai mari, dar riscurile pentru Romania sunt enorme.

"Trebuie sa evitati la maximum asocierea fonduri europene-coruptie", a fost opinia unui oficial european, care sustine ca atentia Comisiei si a statelor membre asupra Romaniei este foarte mare, mai ales avand in vedere precedentul Bulgariei. Situatia in Romania este diferita, in mod evident, dar pentru a ne determina sa luam masurile dorite in lupta anticoruptie, se poate gasi o legatura intre administrarea fondurilor si acest fenomen. Si atunci Romania va pierde bani, intrucat Comisia - sustinuta de state membre, Germania, Marea Britanie, Olanda - nu va ezita sa ne reduca fondurile alocate.

Noul guvern are responsabilitatea de a creste influenta Romaniei in institutiile comunitare, in contextul alegerilor europene din iunie 2009.

"Romania trebuie sa se bata pentru pozitii importante in Parlamentul European, pentru a obtine pozitii in comisiile de specialitate, in acelea implicate in procesul de codecizie - mediu, buget. Trebuie sa existe un grup de 5-7 persoane in delegatia Romaniei, din toate partidele politice, pregatite sa ocupe pozitii importante in PE", spun sursele europene.

In acest moment insa, parlamentarii europeni au perceput extrem de prost faptul ca 6 membri ai delegatiei romane au preferat sa paraseasca PE in favoarea parlamentului national. Mare parte dintre ei erau oameni cu conexiuni, fosti euroobservatori, cunoscuti in grupurile lor politice.

Gestul romanilor nu este o noutate, sunt multi eurodeputati care au preferat politica interna, insa romanii au avut alegeri acum un an si exista intrebari cat de preocupati de chestiunile europene sunt si cat de doritori de a-si asigura un loc caldut pana la alegerile nationale.

Pe de alta parte, noul guvern ar trebui sa fie activ in negocieri in privinta noului comisar european. Este clar acum ca alegerile din 2009 se vor face sub Tratatul de la Nisa, care prevede reducerea numarului de comisari. Insa este la fel de clar si sunt semnale la nivel european ca niciun stat membru nu va fi de acord sa renunte la propriul comisar.

Prin urmare, in conditiile in care Comisia va avea tot 27 de membri, Romania poate negocia un portofoliu important, "cu componenta financiara", sugereaza sursele HotNews.ro.