Romania in criza cifrelor

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:05 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: HotNews.ro
Vosganian era cand cavalerul apocalipsei, cand gardianul unei economii infloritoare. Stolojan era cand mesia pentru profesori, cand profetul cataclismului economic programat fix la 1 ianuarie 2009. Marti seara la GDS s-au infruntat doi finantisti plini de lozinci contradictorii. Putea fi o dezbatere excelenta, intrebarile au fost bune. Dar raspunsurile au fost proaste, asa ca dezbaterea a parut si ea slaba. Nu vom afla niciodata exact cand ne va lovi criza pentru ca Romania traieste o continua criza a cifrelor. N-avem repere clare, ci statistici discutabile si discursuri politice paralele. Un singur lucru pare sigur: stim ca nu stim nimic.   

Varujan Vosganian n-a reusit sa explice de ce Guvernul nu poate majora salariile profesorilor daca cifrele cu care s-a inarmat de la Institutul National de Statistica sunt corecte. A fluturat ca de obicei cresteri ametitoare de PIB, productie industriala. Romania a castigat masiv, a mai spus Vosganian, inclusiv din datoria externa: “cei 40 de miliarde de euro au adus un plus de 200 de miliarde de euro, fiecare 1 euro imprumutat a adus 5 euro in plus”. Uluitor, nu?

De laptele si mierea guvernarii liberale, tot Vosganian a spus-o, s-au infruptat toti: cultura, pensionarii, universitatile (mai ales Universitatea din Iasi unde el insusi preda, dupa cum a admis cam neinspirat). Pai daca e asa, cum de nu s-au mai gasit bani pentru profesori? Il asculti pe Vosganian, tinzi sa-l crezi, vorba lui Andrei Cornea, dar n-ai cum sa inghiti explicatia ca salariile profesorilor majorate cu 50%, tocmai ele, vor sabota prosperitatea Romaniei.

La fel cu Stolojan. Vitaminizat si vindecat de surmenajul campaniilor trecute, fostul premier a inclus in softul sau contabil doua operatiuni pur si simplu incompatibile: o majorare cu 50% a salariilor profesorilor, deci o cheltuiala masiva, si un program anticriza, deci austeritate bugetara.

O incoerenta logica speculata rapid de Vosganian: mariti salariile profesorilor si apoi veniti cu program anticriza? Veti aplica 50% in prima saptamana de guvernare? Va asumati public demisia in caz ca nu puteti? N-a primit un raspuns clar.

Pe Stolojan tinzi sa-l aprobi din nou. Pare de bun simt cand acuza Guvernul PNL de cheltuieli iresponsabile, Loganuri, bani pentru clientala din primarii. Sare perfect justificat in apararea profesorilor. Dar nici pe el nu-l poti crede pana la capat. Tot Stolojan profeteste sumbru ca “petrecerea s-a terminat, de la 1 ianuarie vom avea altfel de Romania”. Si atunci, mai cheltuim cu profesorii sau tinem banii la pusculita?

Din cifrele sale aflam ca firmelor a inceput deja sa le mearga prost. In schimb, Vosganian ne spune ca totul a mers extraordinar si ca, daca liberalii vor ajunge din nou la guvernare, economia va dudui mai incetisor, dar va fi tot bine: “ultimii ani de crestere economica sunt reteta pentru perioada urmatoare”.

Din categoria retorica politica, am retinut explicatia lui Vosganian: m-am opus majorarii cu 50% pentru ca eu sunt garantul securitatii financiare a Romaniei. Si replica lui Stolojan: de ce n-ati mers atunci in parlament, in ziua votului, sa le explicati asta? Doar sunteti gardianul securitatii financiare. Din retorica lor, n-am aflat insa mare lucru.

La fel cum fara un raspuns coerent a ramas o alta intrebare adresata lui Vosganian: de ce ati trecut peste decizia Curtii Constitutionale? A fost insa randul lui Valeriu Stoica (PD-L) sa atace: “Guvernul a infirmat si vointa Parlamentului si vointa Curtii Constitutionale. Este un act de dictatura a Executivului, fara precedent in Romania. Este cel mai grav abuz de putere din ultimii ani.” Scurt, clar, evident dar contemplativ.

De la SAR, o intrebare buna catre amandoi: vor creste taxele? Vor creste impozitele? N-am aflat precis, nici de la unul, nici de la altul, desi pentru mine, cetatean, asta e o problema fundamentala. Alfel spus, n-am aflat cum e posibil ca PNL sau PD-L sa nu creasca taxtele daca toti sunt de acord ca, inevitabil, criza ne va lovi si pe noi.

In fine, au fost si alte interventii foarte bune: Cristian Preda, Ilie Serbanescu, etc dar n-avem loc aici. Pe fond, am asistat la doua discursuri schizoide, PNL si PD-L, perfect paralele, din care au lipsit cifre si repere clare.

Final simbolic dupa doua ore de discutii: Stolojan spune ca productia industriala a scazut, Varujan ca a crescut. Sanatate si la revedere.

Ce putea ilustra mai bine nebunia in care traim? Falsificarea continua a realitatii, distorsionearea adevarului, interpretarea abuziva a faptelor – acestea sunt marile noastre probleme. In Romania, totul poate fi pus la indoiala. In tara aparentelor, totul e nesigur. Nu stim daca avem crestere economica adevarata sau falsa, daca avem putere sau opozitie, e tot mai greu de deslusit cu cine joaca societatea civila, nu stim daca productia industriala a crescut sau a scazut sau daca marea criza vine sau a trecut deja.

Un singur lucru pare sigur: stim ca nu stim nimic. Ei, insa, stiu. Fiecare altceva, dar stiu, ca de aia vor sa ne conduca. 

Pentru cei care se vor grabi sa acuze: nu, nu toti sunt o apa si-un pamant. Eu inca mai cred ca sunt diferente intre negru si alb, intre un partid si altul, si ca Romania trebuie sa voteze pe 30 noiembrie.

Chiar daca diferentele sunt tot mai greu de sesizat, alte solutii n-avem. Cred ca nu vom alege simple partide. Cred ca Romania va face peste cateva saptamani o mare optiune: intre Vest si Est.

P.S. Lui Pavel Lucescu de la Cotidianul ii miroase a mucegai la GDS, ca si cand acolo ar fi problema, nu la politicieni. Accentul mi se pare gresit pus. Altii au mirosit marti seara a mucegai la sediul GDS din Calea Victoriei. Au existat toate premisele unei dezbateri de calitate. Calitatea dezbaterii insa l-a dezamagit crunt pe domnul Lucescu. De acord, slaba. Dar m-as fi asteptat sa-l bucure ca scapa de icnetele si onomatopeele dezbaterilor televizate si ajunge pe un taram mai articulat. Lucescu spune ca regreta cele doua ore petrecute la GDS. Asta inseamna ca, dupa fiecare emisiune TV la care participa, domnul Lucescu e distrus, ravasit, incapabil sa scrie trei zile. Nu i se pare ca acolo, in primul rand, se degradeaza pe zi ce trece dezbaterea publica, ca acolo nivelul discutiilor coboara periculos? Iar daca la GDS i-a mirosit a mucegai, la Realitatea sau Antene nu-i muta nasul candidatii si jurnalistii coprofagi? 



















2003 vizualizari

  • -5 (5 voturi)    
    Marx are dreptate. Capitalism=Exploatare (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:31)

    Engels [anonim]

    Exploatarea omului de catre om. Mai puneti mana pe carte si cititi Capitalul lui Marx.
    • +3 (3 voturi)    
      "Engels are dreptate", omul exploateaza omul (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 16:21)

      Marx [anonim] i-a raspuns lui Engels

      Si in Marxism, nu numai in Capitalism omul exploateaza omul.
      Nu au trecut prea multi ani ca sa fi uitat cum era in Comunism, omul era exploatat. Desigur, in numele altor idei si ideologii decat cele capitaliste.
      Sper ca nu ai uitat nici tu, Engels. Nu cred sa fii atat de tanar incat sa nu fi trait in acei ani de totalitarism.

      Din pacate marxismul aduce si totalitarismul. Oricat ar dorii unii propagandisti sa ascunda aceasta, Marxismul este asociat cu impunerea omului de catre om. Impunerea de idei, de ideologie, de mod de productie, de mod de gandire. Adica lipsa de LIBERTATE.
      ...
      ... plus indobitocire.
    • +1 (1 vot)    
      Hayek are dreptate. Socialism=Sclavie (Vineri, 14 noiembrie 2008, 8:43)

      Adi [anonim] i-a raspuns lui Engels

      Eu va recomand sa cititi Friedrich A. Hayek - "Drumul catre servitute". E o carte ceva mai subtire decat Capitalul si daca nu sunteti complet batut in cap poate va vindecati de microbul comunist. Dupa aceea puteti incerca cu Karl Popper - "Societatea deschisa si dusmanii ei", daca doriti sa aprofundati. Va urez succes si multa sanatate! Mentala, binenteles.
  • +1 (1 vot)    
    Campanie (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:41)

    Jon [anonim]

    Din pacate e imposibil sa obtinem o analiza lucida de la doi politicieni de varf in aceasta perioada. Libertatea lor de expresie este limitata de cerintele campaniei electorale, si, de ceea ce e cel mai trist, de reactivitatea electoratului indreptata aproape exclusiv spre cei ce vor da pomeni mai mari. Nu isi poate permite nici unul sa fie pesimist, pentru ca pur si simplu pierde voturi. In Romania nu se premiaza electoral competenta si luciditatea, ci doar promisiunea/acordarea de bani DEGEABA. Nu conditionat, ca nu ne place.

    Cu multa atentie se poate observa ca ambii au incercat sa strecoare niste avertismente despre aceste limitari. De exemplu, Vosganian si PNL-ul in general pun accentul pe ceea ce AU FACUT, nu pe ceea ce vor face. Cand promit, baga intotdeauna un "daca" si o fac pe baza extrapolarii ultimilor ani.

    Daca datele de intrare se schimba, si se vor schimba, pot oricand sa spuna ca predictiile lor erau valabile doar intr-un anumit context...

    De partea cealalta Stolojan e unul dintre putinele personaje publice ce are curajul sa vorbeasca despre riscul urias dat de dependenta fata de imprumuturile acordata de bancile vestice filialelor locale, si sa spuna deschis ca urmeaza o perioada dificila, in nici un caz una de dezmat. Nu imi place absolut deloc individul si nu votez cu Basescu nici daca ar candida de unul singur, dar nu pot sa nu recunosc ceea ce este adevarat.

    Insa si el e fortat sa carpeasca pentru a motiva aberatia cu cresterea imediata de 50%, un act imposibil de sustinut cu argumente economice. Si asa isi pierde credibilitatea si coerenta.

    Eu as recomanda celor ce vor sa faca dezbateri pe tema crizei economice sa apeleze exclusiv la personalitati independente. E contraproductiv si jenant pentru invitati sa le ceri unor politicieni aflati in plina campanie electorala (in Romania, cu electoratul "care este") sa discute lucid si echilibrat despre o problema atat de delicata si de trista pana la urma.
  • 0 (0 voturi)    
    Bine punctat (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 15:42)

    Dani [anonim]

    Acum sunt de acord. Cred ca, daca as fi fost chiar un simplu cetatean venit sa asist la o dezbatere, m-as fi simtit cam ca doamna profesoara universitara cu florile in mana, care nu a apucat sa-si spuna pasul.
    Intreaga discutie a fost o constructie aproape regizata pentru a transmite mesaje politice de pozitionare. Iar daca ar fi fost si PSD acolo, ar fi iesit o competitie in 3. Ti-am spus si aseara, nu pot sa inteleg cum isi permit sa vina in fata unui public interesat care "stie cum functioneaza si motorul" - ca sa fac aluzie la domnul Parvulescu - si sa spuna aceleasi platitudini pe care le auzim peste tot.
    Ma rog, asta a fost cu nemultumirile mele si ale tale. Cel putin la nivel simbolic, vor trece pe la urechile politicienilor la fel cum treceau comentariile Anei Sincai sau ale doamnei de mai sus despre imaginea Romaniei si solidaritate in clasa politica. Noi suntem cei de care se face misto.

    P.S. grija mare la baterii data viitoare :)
  • 0 (0 voturi)    
    Mai mult (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 16:03)

    Rave [anonim]

    Are dreptate Dan.
    Puteti vedea galceava in extenso pe site-ul Rvistei "22", la www.revista22.ro.
  • +1 (1 vot)    
    Si totusi: UNDE SUNT CIFRELE ? (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 16:10)

    - [anonim]

    Bun, de-acum totul se falsifica in romania, opozitia e la putere, dreapta conduce guvernul cu politici de stanga si-i salveaza pe comunisti de lustratie, voiculescu vine pe cal alb in timp ce Mona Musca e alungata cu pietre - si totul, fara niciun CASTIG.

    E poate pentru prima oara cand aud de la cineva acest lucru spus cu atat de multa autoritate. Este CEL MAI GRAV LUCRU care se intampla din 1990 incoace, Dan, si poate ar trebui sa mergi mai departe sa ne ajuti sa-ntelegem spre ce ne indreptam in ritmul asta.

    Ce-am castigat noi daca ne-au fost sterse si relativizate toate valorile?
    Ce-au castigat cei care le-au sters ?
    Ce mai inseamna "opinie publica" in Romnaia in aceste conditii ?
    Sau derivatul ei, "vointa poporului" ?
    Sau cum se poate descrie Noul Establisment "Statul prietenos" care a fost construit in locul statului agresiv arogant si autoritar al lui nastase - dar care in realitate - se vede astazi - este la fel de agresiv arogant si autoritar ca si chipul celor care l-au creat, PSD+PNL

    Si in final, chiar asa, au disparut pana si CIFRELE ?

    De cand au inceput dezbaterile despre legea profilor toata lumea ii cere lui tariceanu CIFRE.
    Oamenii astia nu se inteleg tot pe CIFRE.

    Unde au disparut CIFRELE ?

    Este seful Instit. de Statistica numit de PNl dupa 2007 ?
  • +1 (1 vot)    
    Adevarul nu este in cifrele INS... (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 16:15)

    FSHO/YFS [anonim]

    ci in piata, acolo unde va faceti cheltuieleile zilnice. Acolo se vede performanta unei guvernari. Si totusi, sunt prea multe articole de lux in Romania pentru tara in care 30% din populatie face foame. Nu sunt social-democrat, dar nici asa nu mai pot continua lucrurile.
  • +3 (3 voturi)    
    dl Lucescu (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 16:54)

    katy [anonim]

    faptul ca acest domn se simte bine la tel amintite explica de ce-i miroase a mucegai la GDS-ala e mediul lui!
  • 0 (0 voturi)    
    iasi? (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 18:21)

    marian [anonim]

    vosganian nu preda la univ. din iasi. cel putin nu la cuza. de unde ati scos-o???
    • 0 (0 voturi)    
      o fi la particulare... (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 21:23)

      Psycon [utilizator] i-a raspuns lui marian

      Imi vine greu sa cred ca in Iasi exista o singura universitate.
  • 0 (0 voturi)    
    Din merceolog (Joi, 13 noiembrie 2008, 7:18)

    Aron Deleanu [anonim]

    ajuns profesor universitar?Mai sa fie!.La Iasi,nu la Sorbona?Poate la Universitatea din Ciofliceni.Preda in versuri?sau la pian?
  • 0 (0 voturi)    
    Bunul simt (Vineri, 14 noiembrie 2008, 17:04)

    Adrian [anonim]

    Marirea salarilor bugetarilor cu cel putin 50% (probabil in medie mai mult, ca efect de domino) pe fond de ceea ce pare a fi un inceput de recesiune ar fi o crima impotriva Romaniei. Nu-ti trebuie doctorat in economie pentru asta ci bun simt, picioarele pe pamant si un minim interes pentru mersul lucrurilor. Faptul ca sunt cohorte de oameni in plina campanie electorala care nu mai dau doi bani nici macar pe propriul interes (Romania in criza economica n-o sa ierte pe nimeni, nici macar pe ziaristi) e doar un semn de miopie intelectuala, si, oarecum paradoxal, de lipsa totala de scrupule.

    Nimeni nu a avut nimic de zis despre faptul ca Tariceanu este in plin proces de sinucidere politica pe care si-o asuma din principiu si cred in interesul unei Romanii pe care de bine de rau o administreaza. Nu cunosc niciun alt politician in viata care sa mai faca asta. Jos palaria.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version