“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."

Teoria Egoismului si Teoria Bunului Simt sunt cele doua teorii simple pe care le folosesc oricand trebuie sa aflu rezolvarea unei situatii complexe. Deseori sunt intrebat de diverse persoane ce parere am despre anumite lucruri. Considera ei ca le pot da raspunsuri inteligente ;-) Trucul este ca pentru a raspunde aplic rapid aceste doua teorii (aproape) simpliste.

Teoria Bunului Simt suna asa: 99% din intrebari, provocari, probleme si dileme au o rezolvare simpla, evidenta atunci cand aplici filtrul bunului simt.

Desigur, pentru a afla rezolvarea de bun simt, este necesar sa (iti) pui cat mai multe intrebari. Raspunsurile lor sincere vor avea ca rezultat final rezolvarea mult asteptata. Pe langa asta, trebuie sa aplici cateva reguli simple (tot de bun simt).

Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face. Pe cat de vechi si de simplu e acest proverb, pe atat e ignorat ramane in practica. Ne asteptam ceilalti sa reactioneze bine la lucruri care pe noi de obosesc si deranjeaza. Putem lua exemple de la publicitatea omniprezenta pana la birocratia excesiva.

Orice este important pentru tine este important doar pentru tine. Celoralti nu le pasa. Stiu, greu de crezut. Chiar daca ne place ca noi sa vorbim si sa fim ascultati, ca problemele noastre sa fie cele mai importante, ca universul sa graviteze in jurul nostru, adevarul e ca asta nu intereseaza pe nimeni (exceptie fac, uneori, familia si prietenii apropiati). Teoria Egoismului functioneaza 24/7!

Pentru a intelege trebuie sa intelegi in primul rand contextul. Orice actiune, orice lucru se intampla intr-un context. Daca reusesti sa intelegi si sa-ti explici acest context, iti va fi foarte usor sa intelegi actiunile celorlalti. Spre exemplu: suntem indignati cand vanzatoarele nu ne zambesc si e coada la casierie. Totusi, cand noi interactionam cu ceilalti, nu suntem o mare de zambete. Ar trebui sa intelegem starea de spirit a vanzatoarei, modul in care e rasplatita pentru munca ei, cultura din care face parte, personalitatea si aspiratiile ei, organizatia in care lucreaza, nivelul de educatie samd. O gramada de lucruri de luat in consideratie despre un om inainte de a-i pune eticheta de prost, obraznic, idiot doar pentru ca nu a facut ceea ce ne doream noi (sau ar fi fost normal sa faca).

Daca ai fi tu? O sa-ti fie foarte usor sa intelegi totul daca faci acest exercitiu simplu: te pui in locul celor afectati de actiunile tale. E o postura in care-ti convine sa fii? Cum reactionezi acum? Fiind in postura celorlalti va fi usor sa iti dai seama de potentialele lor reactii.

In fine, ca de obicei, teoria e simpla si practica ne omoara. Nu e vreo mare filozofie in toate aceste teorii, doar niste sfaturi simple si practice ce te ajuta sa intelegi, pentru ca lipsa intelegerii e baza majoritatii problemelor si frustrarilor noastre.

Citeste si comenteaza pe blogul lui Dragos Manac.