In Romania s-au consumat aproape simultan, la vedere si in subteran, cateva mineriade juridico-politice cu efect letal asupra statului de drept. Unele si-au atins scopul, cum s-a intamplat in cazurile Nastase-Mitrea, altele au esuat la limita si in tacere. Mineriadele ascunse au provocat ingrijorare in cancelariile occidentale. Daca ar fi reusit, ar fi completat sinistrul tablou din Parlamentul care a luat locul justitiei. Pe scurt: imediat dupa locale, deputatii au fortat trecerea modificarilor la codul de procedura penala cu una dintre marile aberatii necorectate: perchezitia cu voie de la inculpat. Asta ar fi una. A doua este o tentativa inghetata temporar de a infiinta un DNA paralel, care sa se ocupe de administratia locala – in special primari – plasat strategic in directa subordine a unui ministru liberal.

Modificarile la codul de procedura penala. Pe data de 17 iunie, deputatii au votat pe articole modificarile la codul de procedura penala urmand ca votul final sa fie dat a doua zi. Daca ar fi trecut de plenul Camerei, seful statului ar fi fost obligat sa le promulge pentru ca Traian Basescu le-a respins odata in noiembrie 2007. Intrate in vigoare, noile reguli ar fi diminuat din puterile procurorilor. A fost nevoie de un puternic lobby extern si de interventia directa a reprezentantilor Comisiei Europene pe langa deputatii din comisia juridica pentru a-i convinge sa renunte.

Reprezentantii UE au intervenit direct la Comisia Juridica, dupa cum reiese chiar din declaratiile deputatului PSD Eugen Nicolicea, consemnate in stenograma sedintei din 17 iunie: “au venit niste reprezentanti ai Comisiei Europene si au avut o discutie cu membrii Comisiei Juridice, de disciplina si imunitati, au avut patru obiectii de fond si le vom discuta la timpul respectiv”. Un alt deputat PSD, Florin Iordache, insista ca modificarile la Codul de Procedura Penala sa treaca totusi de Parlament: “intre timp, s-a discutat cu reprezentantii Comisiei Europene, la patru aspecte si la toate aceste patru aspecte noi suntem dispusi si avem solutie sa acceptăm ceea ce propun dumnealor”.

Nicolicea si Iordache sunt autorii mai multor modificari la Codul Penal, care diminueaza drastic din puterile procurorilor. Tot ei ii apara cu inversunare de procurori pe Adrian Nastase si Miron Mitrea. Si tot ei s-au batut pana in ultima clipa sa mutileze legislatia penala.

La sfarsitul sedintei din 17 iunie, cand deputatii au votat in plen pe articole modificarile la codul de procedura penala, Valer Dorneanu anunta ca votul final urma sa fie dat a doua zi. Din fericire, n-a mai fost dat. A fost rezultatul unui puternic lobby extern, in absenta caruia deputatii ar mai fi batut un cui in sicriul luptei anticoruptie si ar fi adaugat o caramida la edificiul unei constructii institutionale favorabile infractorilor fara sa le pese de consecintele in plan intern si extern.

Este posibil ca deputatii sa fi abandonat si de teama raportului de tara din iulie. Cazurile Nastase si Mitrea au complicat deja lucrurile si se asteapta ca Parlamentul sa fie criticat pentru ca s-a substituit puterii judecatoresti blocand anchetele de mare coruptie. Presati de UE si cu satarul raportului de tara deasupra capului, deputatii juristi par sa fi renuntat temporar la ofensiva impotriva justitiei dusa in plan legislativ. Dar nimeni nu-i va opri sa o reia in toamna, mai ales daca noile Coduri (penal si de procedura penala) nu vor fi gata pana atunci.

Ce relevanta are insa acest episod in peisajul politic descompus de astazi? El se adauga altor tentative de subordonare, castrare sau desfiintare a unor institutii cheie intr-o democratie, care pot tulbura linistea unui sistem politic osificat in coruptie. Asaltul impotriva respectarii unor minime standarde democratice a inceput cu tentativele de anihilare a procurorilor DNA, cu desfiintarea CNSAS, continuate de mineriada parlamentara impotriva justitiei. Actiunile in forta impotriva statului de drept n-ar fi fost posbile fara coalizarea fortelor antireformiste din PSD-PC si PNL, incurajata de un PD-L care si-a distrus imaginea de partid alternativa.

Infiintarea unui DNA paralel. Prin urmare: avem conjuratia penalilor care ii scapa pe Nastase si Mitrea de procurori, avem o tentativa ratata de a promova legi in favoarea infractorilor si mai avem o idee indrazneata din partea Directiei Generale Anticoruptie, subordonata ministrului de interne Cristian David. Ideea lor este ca DGA sa-si extinda atributiile si sa poata ancheta fapte de coruptie din administratia publica. Altfel spus, sa poata ancheta primari, nu doar politisti. Mai multe ONG-uri i-au atras marti atentia ministrului de interne ca extinderea atributiilor DGA este periculoasa, cata vreme institutia ramane in subordinea unui ministru politic.

Riscul este ca liberalii sa utilizeze DGA ca arma politica si sa dirijeze anchetele impotriva unor primari, ca metoda de presiune si santaj in campania electorala. Or, la parlamentarele din acest an, mobilizarea in circumscriptiile uninominale va depinde in mai mare masura de primari decat pana acum. Ordonanta este scrisa deja dar ministrul David pare sa fi facut un pas inapoi incercand sa linisteasca societatea civila. Nu pare sa fi renuntat insa si la ideea ca dosarele de coruptie din administratie sa fie instrumentate de DGA-ul din subordinea sa, nu de Directia Nationala Anticoruptie, cu argumentul ca procurorii lasa aceste cazuri nelucrate in fiset.

Si in acest caz, pandeste riscul ca proiectul infiintarii unui DNA paralel sa fie reluat dupa raportul de tara din iulie, care va evalua reforma in justitie si mersul luptei anticoruptie. Exista o singura solutie pentru a domoli avalansa de proiecte si idei ciudate si ea trebuie cautata tot in afara Romaniei. O tara in care atmosfera si institutii democratice se degradeaza in ritm accelerat mai poate fi strunita cu mecanisme de presiune externe. S-a vazut ca democratia are limitele ei iar votul popular, discernamant discutabil.

Uniunea Europeana are obligatia sa mentina mecanismele de monitorizare si sa inventeze altele noi si mai eficiente daca nu doreste sa se trezeasca in interiorul ei cu un stat scapat de sub control.