Mirajul statului maximal

de Andreea Vass    
Luni, 21 aprilie 2008, 10:02 Actualitate | Opinii


Andreea Vass
Foto: Hotnews
In scandalul supermarketurilor, producatorii si furnizorii se grabesc sa solicite noi reglementari si structuri birocratice. Din lamentarile lor confuze si, uneori, contradictorii razbate nostalgia statului maximal. Or, solutiile ar trebui cautate nu doar la regulatorii pietei si in justitie, ci si la antreprenori si la consumatori. Pe scurt, dezbaterea publica manifesta un dispret suveran fata de piata libera. Argumentul tine de interesul consumatorului final, adica de nivelul pretului, diversitatea si calitatea produselor oferite. Armele statului nu raspund direct acestui interes, intrucat regleaza cu precadere conturile dintre producatori, furnizori si supermarketuri.

Pana acum, pe fondul dinamicii extrem de accentuate a cresterii preturilor mondiale la alimente, doua lucruri sunt sigure.

Pe de o parte, stim ca actualul deficit comercial este puternic alimentat de importurile mai ieftine, incurajate in mod evident si de catre retelele de retail. Absenta reactiei transforma piata romaneasca in scena celor mai dure experimente in materie de preturi de consum. Producatorii agricoli si fermierii romani acuza vehement „embargoul" supermarketurilor. Ei considera ca preturile alimentelor la noi sunt printre cele mai mari din UE din cauza lipsei concurentei deschise intre produsele romanesti si cele de import, dictata de politicile marilor magazine.

Pe de alta parte, in lipsa unei baze de date amanuntite, analistii nu au dat inca un raspuns la o intrebare fundamentala: care sunt preturile de echilibru pe piata romaneasca.

In aceste conditii, retinem doua dintre scenariile posibile:

  • Daca pretul practicat de supermarketuri este pretul de echilibru, suportat de piata (asa cum spun asociatiile de producatori), atunci abuzurile tin strict de distributia neloiala a profiturilor intre producatori si distribuitori. Comportamentele de pe piaţă ar trebui deci normalizate de catre Consiliul Concurentei, Parlamentul urmand sa acopere la nevoie carentele legislative.
  • Daca pretul practicat de supermarketuri este superior nivelului de echilibru, atunci intrebarea devine: cum reactionam pe o piata libera? Asteptam cu mana intinsa, blocati in gandirea conventionala a statului maximalist, sau cautam noi solutii antreprenoriale? La o adica, consumatorii ar putea beneficia de alternativa magazinelor mici, de cartier, a pietelor traditionale de desfacere sau a achizitiilor on-line. Dar nu numai.

Perceptia generala este ca supermarketurile abuzeaza si practica scumpiri artificiale. Numai ca abuzul apare in conditiile unor pozitii dominante care deformeaza negocierile corecte. Or, in Romania, supermarketurile nu detin inca pozitii dominante clare si, ca o consecinta, nu au cum abuza de ele. Anul trecut primele cinci lanturi de supermagazine detineau abia 35% din piata romaneasca. De ce au cazut distribuitorii romani cu ridicata victime, pana nu demult atat de pasive, practicilor internationale abuzive?

In plus, initiativele legislative nu rezolva problema nivelului preturilor, ci pe cea a transparentei contractelor. Chiar si intr-o situatie de oligopol, interventia regulatorului nu garanteaza diminuarea preturilor. Avocatii marilor lanturi de magazine vor deveni rapid experti in eludarea barierelor legale. Micii producatori si consumatorii nu vor avea nici un beneficiu. Solutiile reale tin tocmai de limitarea birocratiei, de crearea conditiilor necesare aparitiei concurentei, astfel incit producatorii si distribuitorii cu ridicata sa aiba o alternativa la vanzarea prin intermediul supermarketurilor.

Posibila solutie: magazinele de proximitate

De pilda, asociatiile de producatori romani ar putea sa dezvolte o retea de magazine de proximitate, care sa atraga simpatia cumparatorilor si, eventual, chiar sa practice preturi competitive fata de cele ale supermarketurilor. Calitatea exceptionala a produselor sub avantajul specializarii poate justifica si preturile superioare celor din supermarketuri – vedeti, de pilda, buticurile de ciocolata, vin sau branzeturi din toate marile orase ale lumii impanzite de supermarketuri.

Costurile necesare infrastructurii si logisticii ar putea fi evitate prin dezvoltarea unor centre de distributie on-line. Desi momentan procentele ne dezavantajeaza, 70% dintre romani neutilizând deloc internetul, perspectivele comertului electronic sunt optimiste. In plus, peste jumătate dintre europeni sunt utilizatori constanți ai internetului. Ei reprezinta peste 250 milioane de potentiali consumatori.
 
Alte posibile strategii:
  • Interzicerea interdictiilor absurde impuse comerciantilor si asigurarea dreptului producatorilor de a vinde produsele direct oricarui magazin de cartier. Cum? Apeland la forta persuasiva data de asocierea tuturor asociatiilor de producatori in batalia comerciala a negocierilor.
  • Extinderea spatiilor alocate pietelor taranesti la orase de catre administratiile locale.
  • Modelarea culturii de consum: francezii si japonezii sunt constienti ca in fata optiunii intre produsele nationale si cele straine, bunastarea lor tine de achizitia primelor. Calitatea ofertei ramane o conditie esentiala si ea poate prima in fata pretului.

Din pacate, agricultorii si fermierii, de fapt mare parte a producatorilor romani, pot fi acuzati de neadaptare la principiile concurentei libere, de incapacitatea de a furniza constant volume mari de produse, de lipsa aptitudinilor de negociere si oferta a unor discounturi atractive. Poate fi stimularea fiscala o masura utila a cooperarii producatorilor agricoli in ferme puternice sau in organizatii care sa propuna o oferta comuna? Ar reactiona piata la un astfel de imbold?

Din contra, initiativele romanesti precum cele legate de reducerea TVA la produsele alimentare de baza la 5% se rasfrang in mare parte asupra importurilor si mult mai putin asupra producatorilor locali. Si asta pentru ca am reusit „performanta” de a deveni importator net de produse alimentare. Apoi, vanzarea produselor alimentare primare restrictionate in pietele traditionale locale doar la producatori sau la rudele de gradul I si II ale acestora continua sa limiteze libertatea economica. Masura este justificata ca o lupta impotriva bisnitarilor.

Birocratia suplimentara primeste rapid aplauzele presei, cu totii stiind ca mass-media insasi traieste din publicitate. Supermarketurile aloca fonduri in acest sens, iar micii intreprinzatori nu. Tandemul asociatiilor de producatori poate sa intervina si in acest sens.

Nota: Andreea Vass este cercetator la Institutul de Economie Nationala si consilier la Parlamentul European








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1622 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Comert electronic (Luni, 21 aprilie 2008, 10:43)

    Marcel [anonim]

    Cumparaturile on-line ar fi o binecuvantare si pentru timpul nostru, si pentru furnizori. Ma gandesc ca asta merge bine la orase, adica exact unde segmentul supermarketurilor este mai mare si unde populatia se inghesuie mult mia mult la cumparaturi decat in orasele mici. La tara e exclusa povestea asta. Cu ei la piata de desfacere traditionala cu purcei, vitei, ouasi alti patrunjei.
  • 0 (0 voturi)    
    Solutie impracticabila (Luni, 21 aprilie 2008, 11:03)

    Domshoara Voss [anonim]

    In Romania solutia online nu este o solutie. De exemplu 70% din populatie nu are access la internet, deci din start 70% din oameni ar deveni marginalizati.

    In al 2lea rand Romania este pe locul 2 in lume la fraude cu carduri, Dumneavoastra aveti incredere sa va dati datele de pe card la un magazin virtual romanesc?

    Online inseamna incredere principala problema e ca una iti zice/arata pe internet alta e produsul, dupa ce ti-a luat banii...

    In momentul de fata publicitatea online in ro este la nivelul de 8M euro... care este extrem de putin, am vreo 5-10 prieteni din USA care castiga mai mult decat toate castigurile din Romania din domeniu.

    Asta este o solutie de viitor, dar mai trebuie dezvoltata infrastructura pana una alta.
  • +1 (1 vot)    
    adica traiasca multinationalele (Luni, 21 aprilie 2008, 11:08)

    sempere [anonim]

    D-na Vax propune crearea magazinelor de proximitate de parca ar fi asa de usor si nimeni nu si-a dat seama pana acum. Se vede ca nu a avut niciodata un magazin de administrat ca sa inteleaga ce inseamna sa te luptii cu colosii care domina supermarketurile.

    D-na Vax, care pe deasupra mai si lucrati la Parlamentul european, ma mir ca nu stiti ca in toate tarile europene Statul ia masuri pentru contracararea abuzurilor comise de multinationale, nu doar in Ro.
    Ba mai mult chiar, producatorii romani sunt cam lasati de izbeliste de autoritati in fata multinationalelor, in comparatie cu producatorii din tari precum Franta sau Germania.
    • 0 (0 voturi)    
      Incercati sa vedeti si punctul comsumatorului (Luni, 21 aprilie 2008, 13:21)

      eee [anonim] i-a raspuns lui sempere

      Atitudinea dumneavoastra fata de multinationale este gresita. Atata timp cat multinationalele isi respecta contractele nu vad cum anume puteti cere protectie fata de acestea. Producatorii locali nu au nici un drept sa-si impuna produsele pe piata prin intermediul guvernului. De unde au acesti producatori dreptul sa refuze consumatorului dreptul de a alege de unde sa cumpere? Iar Franta si Germania aluneca incet spre comunism sub retorica socialista a politicienilor care doresc putere absoluta in stat.
    • 0 (0 voturi)    
      IMM (Luni, 21 aprilie 2008, 13:34)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui sempere

      Magazinele private ar trebui incurajate de stat: deducerea cheltuielilor de publicitate, scutiri de TVA, etc. E "asa" de usor, dar nimeni n-are interesul: guvernantii au nevoie ca oamenii sa aiba locuri de munca (voturi favorabile, CAS, impozite pe venituri) si supermarketurile angajeaza mii de gogomani si jigodii corporatiste (stiu ei de ce le spun asa!), cumparatorii nu au incredere in micii patroni si ii urasc, distribuitorii en-gros vor sa fie platiti cash si la timp

      ~Nautilus
    • 0 (0 voturi)    
      Traiasca multinationalele (Marţi, 22 aprilie 2008, 10:08)

      Sargon [anonim] i-a raspuns lui sempere

      Evident ca " Traiasca multinationalele", problema este ca statul cind impune o regula noua favorizeaza supermarketurile in raport cu magazinele mici. De exemplu, o regula noua care necesita un salariat TESA nou, reprezinta pentru o multinationala un cost infim, dar pentru un magazin mic, o cheltuiala enorma.

      Vedeti dumneavoastra, cu cit sint mai multe reguli birocratice, cu atit corporatiile sint mai favorizate in competitia cu firmele mici.
  • -1 (1 vot)    
    adevaruri elementare (Luni, 21 aprilie 2008, 12:55)

    Vlad Ionescu [anonim]

    Stimata doamna, am citit doar primele randuri din articolul dumneavoastra si am simtit nevoia sa va felicit pentru adevarurile elementare pe care le rostiti si care sunt ignorate cu mare usurinta de aproape toti cei care comenteaza si analizeaza aceste fenomene. Cred ca aceasta este esenta problemei: "dezbaterea publica manifesta un dispret suveran fata de piata libera".
  • 0 (0 voturi)    
    Ma bucur.. (Luni, 21 aprilie 2008, 13:10)

    eee [anonim]

    Ma bucur ca citesc un articol pro piata libera pe hotnews.ro mai ales dupa articolul de ieri ""Atacuri fara precedent la adresa multinationalelor: lacomie si genocid silentios".
  • 0 (0 voturi)    
    bineinteles (Luni, 21 aprilie 2008, 13:59)

    Dorin [anonim]

    ca intr-un an electoral interesul privat nu are cum prinde radacini. evident ca mesajele populiste ne arcuiesc urechile. cum sa gandeasca cineva rational intr-o cursa incredibila pentru voturi cumparate cu spaga, cu cadouri electorale, cu masuri de rahat. dar asta nu inseamna ca trebuie sa doarma producatorii pe ei si sa se duca la aceiasi guvernanti pe care ii critica crunt in alte cazuri sa cerseasca mila. hai la treaba.
  • 0 (0 voturi)    
    achizitiile on-line (Luni, 21 aprilie 2008, 21:42)

    Horea [anonim]

    In ce priveste ideea cu online-ul, sa nu uitam ca pe Edison contemporanii il luau de nebun cand spunea ca vrea sa inventeze un aparat care sa "capteze sunetele" iar altii inca nu stiu cum face Google bani nici dupa ce a ajuns la 500 miliarde € capitalizare bursiera.
  • 0 (0 voturi)    
    on-line (Marţi, 22 aprilie 2008, 0:35)

    Psycon [utilizator]

    Magazinele on-line sunt mai sigure decat ATM-ul de la colt de strada... daca stii ce e ala un browser si ce este un site nu ar trebui sa ai probleme. Majoritatea furturilor de carti de credit pe net se bazeaza pe pacalirea utilizatorului in a divulga pinul/nr cardului si pentru cei cu adevarat paranoici unele banci au carduri speciale.

    Trebuie doar putina educatie cu privire la net si n-o sa ai nici o problema
  • 0 (0 voturi)    
    Second Live (Marţi, 22 aprilie 2008, 1:35)

    Usier la Parlamentul European -main exit [anonim]

    Imi pare rau pentru tine dar sunt bucuros pentru cariera ta.Mai incearca 2 mazgalituri la Hotnews poate o sa devii analista fara proiecte implementate(=completed).Daca din Bru. ai ajuns sa-ti "web"-cumperi ciocolata Godiva si sa uiti de magazinele ieftine de cartier (GB, Delhaize,macelarii arabe) de la scara blocului atunci intoarce-te acasa.Sigur nu-ti platesti chiria decat consiliata web-based in mediu Java, sau poate locuiesti in cartierul de Bru-Nord si concurezi Amsterdam Red Light District? Iti doresc sa ai parinti, bunici si nu origine vegetala iar daca-ti paltesti chiria cu banii castigati onest, atunci te rog sa o consiliezi pe tanti Aglaia cu pensia de 60E, in topica managementul pietei libere vs sula-n coate la romani. Draga nostra specialista in retail si preturi cu amanuntul (sa nu fie ridic-ata), eminenta blonda de la rasarit, bai tuto...are you mental?
    Chiar atat de inepta ai devenit de nu vrei sa explici unui om simplu ca bucuria unor preturi mici are in spate falimentul lui fii-su si nora-sa, angajati la un SRL obisnuit? Spune-le madam celor tineri ca singura sansa de a trai neingenunchiati este sa faca politica,fotbal ori sa emigreze pentru munca, adica sa lase miliardarii de maine fara sclavi de limba romana.Nu intelegi ca aceasta "SUVEICA" este un alt boom pentru baietii destepti din administratia de stat, media si retail?Vrei sa-ti confirm ca produsele Delhaize din RO (Megaimage) sunt mai scumpe decat in NL.la aceeasi firma?Misca-ti poponetzul pana la Bursa-Bru. si intra in primul magazin 365. Sau esti intretinuta(nu doar ca bursiera) a statului RO si-ti este jena sa cumperi real pentru ca esti doritoare de plata on-line si virtualitate?..unde esti “Second Live”?! Crezi d-na Vass ca Micky SPAGA, Popescu DIP, D-na Tamara o sa-si tranzactioneze castigurile si cheltuielile printr-o banca RO ca sa poata cineva sa-i faca cash-flow-ul? D-na Vass dormiti linistita, statul sunt ei, iar bursa d-voastra va fi transferata electronic on-line.
  • 0 (0 voturi)    
    sunt sigur ca ati auzit de oligopol... (Marţi, 22 aprilie 2008, 3:32)

    zvezda [anonim]

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Oligopol
    In Romania s-a creat un oligopol in domeniul vanzarii cu amanuntul de produse alimentare, reprezentat de marile lanturi de supermarketuri, un numar redus de firme. Oligopolul este, prin definitie, o forma a concurentei imperfecte, la un pas de monopol. Oligopolul in nici un domeniu nu este in avantajul consumatorului.
    Piata controlata de un oligopol nu este libera, asa cum fals pretindeti!
    Sugestia dvs legata de crearea de mici magazine nu are nici o legatura cu subiectul, micile magazine nu mai exista nici unde in Europa decat pentru produse de nisa, care nu se gasesc in supermarket.
    Exista in Romania o lege a contractelor abuzive, insa ea nu se aplica decat pentru contractele incheiate intre comerciant si consumator (legea 193/2000). Aceasta mica "scapare" face ca supermarketurile sa poata abuza in orice fel doresc de furnizori, care nu se pot lupta in nici un fel cu un oligopol.
    De ex Carrefour impune furnizorilor sa nu livreze nimanui produse la un pret inferior celui afisat de Carrefour la raft! Cu alte cuvinte Carrefour a rezolvat problema concurentei. Rezultatul: furnizorul va putea lucra numai cu Carrefour, care stiind lucrul asta il va impovara cu taxe de tot felul. Furnizorul va include acele taxe in pretul produselor, la care se adauga adaosul supermarketului, iar consumatorul final plateste tot. Carrefour a eliminat concurenta, i-a pus cizma in gat furnizorului si il jupoaie pe client. Iar dvs considerati ca e ok. E libertate, deci e permis orice, nu? Sigur, o sa spuneti ca furnizorul nu e obligat sa semneze un contract care nu-i convine. Asa ar fi daca nu ar exista oligopol pe piata si toti ceilalti posibili parteneri de afaceri nu ar practica acelasi joc, obligand practic furnizorul sa accepte conditiile unuia dintre ei.
    In conditiile existentei unui oligopol interventia statului nu mi se pare doar binevenita, ci de-a dreptul necesara. Nu pentru a stabili preturi ci pentru a stabili reguli.
    • 0 (0 voturi)    
      De unde scosesi oligopolu' ?? (Marţi, 22 aprilie 2008, 10:11)

      Atomicitate [anonim] i-a raspuns lui zvezda

      Pai pe piata retailului din RO, multinationalele reprezinta 30-35 % , restu' is o groaza de magazinashe mici.

      Mai studiaza niscaiva economie!
      • 0 (0 voturi)    
        fals (Marţi, 22 aprilie 2008, 12:25)

        zvezda [anonim] i-a raspuns lui Atomicitate

        Daca vorbim de tot retailul si de toata tara s-ar putea sa fie cum spui tu, 30-35%. Numai ca nu vorbim de tot retailul ci doar de produsele alimentare si nu de toata tara ci doar de orasele mari. Ia mai calculeaza odata.
    • 0 (0 voturi)    
      Sprijinim aparitia mai multor magazine/piete (Marţi, 22 aprilie 2008, 10:16)

      Valentin [anonim] i-a raspuns lui zvezda

      Adevarul este ca aceasta polemica nu este decat reluarea unei “dezbateri” care anima de mai multa vreme societatea romaneasca. Este vorba de ideea asa zisilor “speculanti” din piete care sufoca pe micul producator, ii impun preturi mici la vanzarea en gross si il trimit acasa. Discursul era de sorginte populista (din comunism venita) si avea cel putin urmatoarele carente:
      - producatorii agricoli nu pot – si nu trebuie – sa fie si vanzatori deoarece de la lectiile de istorie stim ca dupa trecerea de epoca primitiva omenirea s-a specializat, prin aparitia diviziunii muncii – primul si cel mai fenomenal motor de crestere economica din istorie; un agricultor nu poate fi simultan la munca campului – solicitanta si vara dar si iarna, de dimineata pana seara, dar si in piata ca sa vanda produsele muncii sale;
      - comertul nu este o simpla vanzare – a unor cantitati mici de produse – ci implica procedee si costuri pentru depozitare, ambalare, prezentare.
      - problema preturilor mari din piete (mari fata de veniturile mici ale unei parti importante a populatiei) avea si are la baza oferta insuficienta de produse alimentare; in fond pietele erau si sunt MAGAZINE si este anormal ca ele sa fie controlate de primarii. Culmea este ca nimeni si nimic nu impiedica crearea de piete private. Au si fost create cateva asemenea piete in Romania dar, in general, proprietarul unui asemenea teren a inteles potentialul crescut pe care il aducea realizarea unor constructii cu suprafata desfasurata mai mare. In loc sa discute de introducerea de mercuriale, politicienii si opinia publica ar fi trebuit sa sprijine aparitia mai multor magazine/piete, inclusiv prin punerea la dispozitie de terenuri din domeniul statului sau al consiliilor locale.
  • 0 (0 voturi)    
    Solutia exista :) (Marţi, 22 aprilie 2008, 10:03)

    Statul minimal [anonim]

    Mai Andreea, dar sa nu uitam ca avem ECONOMATELE! ;)

    Agricultorii si fermierii, ca majoritatea populatiei Romaniei, destul de inculta d.p.d.v. economic, nu iteleg conceptul abstract "piata libera" si , bineinteles, asteapta ca politicienii sa le rezolve problemele precum in opera lui Caragiale, Conu Leonida fata cu reactiunea!

    Eu mi-am scris parerea aici:
    http://calarasiblog.wordpress.com/2008/03/15/razboiul-preturilor/
  • 0 (0 voturi)    
    continuare (Marţi, 22 aprilie 2008, 10:18)

    Valentin [anonim]

    A propos, de vanzarea de catre tarani a produselor lor la pret mic, orice vanzare en gross presupune un discount semnificativ, cu atat mai mult cu cat “speculantul” preia si costurile de comercializare dar, mai ales, riscurile ca marfa sa se deprecieze inainte de a fi integral vanduta.
    Culmea este ca tocmai aparitia marilor supermagazine a aratat ca domeniul privat poate asigura preturi mai mici in conditii de comercializare mult superioare (ar trebui sa ne gandim si la asta, ca si la costurile implicate de respectarea normelor mult mai stricte din domeniul sanitar-veterinar!).
    Exista evident riscul ca marile magazine sa profite la un moment dat de pozitia lor, cum au profitat si producatorii (aparent respectabili) din industria romana a cimentului cand s-au inteles asupra preturilor pe piata!
    Sunt insa in Romania proiecte concrete care pot remedia o parte din probleme, nesustinute insa corespunzator, cum este Piata de Gros, care, in prezent, (pe cuvant!), comercializeaza in principal banane (!!) – fruct national, nu? Un alt proiect se refera la inregistarea, promovarea si sustinerea produselor traditionale iar potrivit chiar declaratiilor ministrului agriculturii – Dacian Ciolos – membrii guvernului nu inteleg de ce este necesar.
    Originea problemelor – prezente sau anuntate – legate de comercializarea in supermarket-uri, nu este neaparat in vecinatatea imediata iar lantul de evenimente care duc la scumpirile din astfel de spatii comerciale, porneste de mult mai departe. Cei cu putere de decizie in Romania au, prin traditie, vedere scurta si actioneaza asupra efectelor (ca sunt mai aproape de noi!) decat asupra cauzelor.
  • 0 (0 voturi)    
    cartelul producatorilor? (Marţi, 22 aprilie 2008, 15:58)

    360 de grade [anonim]

    din pacate nu se poate face mare lucru din perspectiva furnizorilor cu retailul traditional! why not? pai avem exemple pe piata; CBA-ul romanesc nu fucntioneaza (in Cehia si Ungaria merge de rupe), mult trambitatul proiect ROMDIL (5 firme de retail puternice) a sucombat brusc la 6 luni de la infintare...Mega Image a cumparat LaFourmi si mai nou inca un lant din Bucuresti(nu e oficila inca), asa ca la nivel de reatil traditional e slaba speranta! O solutie ar fi sa se uneasca mai multi producatori, distribuitori, importatori puternici (top 3-5 pe industriile importante din FMCG) si sa-si faca centrala de vanzari catre retailerii internationali! altfel ar sta lucrurile daca la masa de negociere ar fi cineva care ar reprezenta 25-40% din cifra de afacere a unui retailer. din pacate e o solutie, dar interesele si batalia pt market share vin inaintea acestui plan... si in + nu sunt sigur daca atunci n-ar tipa retailerii, ca vezi Doamne s-a facut un cartel!? :))
  • 0 (0 voturi)    
    Sigur solutia "CBA" nu merge? (Marţi, 22 aprilie 2008, 20:21)

    Padures [anonim]

    Andreea, discutam la Bruxelles ca apreciez in mod special corectitudinea informatiilor din articolele tale. Acum, observ si o identificare mault mai exacta a problemei, poate si prin amploarea capatata de fenomen. Pericolul pe care il vad acum este deviat din mesajele cu caracter de fronda "sa ne asociem" sa fixam reguli...
    Departe de noi gandul de a ingradi piata libera si clar functionarea ei poate fi doar pe reguli bazate pe concurenta.
    Sigur solutia "CBA" nu merge, dar oare nu implementarea ei a fost problema?
    In toata Europa baza productiei primare o reprezinta "Cooperativa" in sensul de asociere, chiar si unele dintre marile lanturi au fost la inceputuri asociatii de producatori pentru desfacere. Cred ca timpul asocierilor pentru a face si agricultura si productie si desfacere, a cam trecut. Exista deja specializari pe domeniu si care chiar functioneaza.
    Problema apare la cadrul legislativ concurential ce a ramas la nivel de producator si nu a avansat si la comerciant. Probabil ca in urmatoarea perioada si la noi se vor aplica cateva modele din UE, poate chiar venim si cu ceva nou pentru ca in jocul concurential sa nu se mai poata folosii "pozitia dominanta".
  • 0 (0 voturi)    
    mai usr cu Bruxellesul... (Miercuri, 23 aprilie 2008, 11:20)

    pafnutie [anonim]

    Se stie ca Bruxellesul, recte Comisia Europeana este un "barlog" la liberalismului in formele sale cele mai aberante. Bruxelleselui ii datoram atatea privatizari facute impotriva intereselor poporului roman. Tot lui, un sir intreg de restrictii care nu pot fi respectate peste noapte. Deci, mai usor cu Bruxellesul...
    Statul minimal este una din marotele Bruxelleselui si ale doamnei autoare. Ghinionul lor este ca nu sunt bagati in seama nici de Anglia, nici de Franta, nici de Gremania. Cand a izbucnit criza subprimelor au dat fuga la " satul Minimal" sa-i scoata din rahat nu social -demovratii, nu oamenii saraci, ci mari presedinti de banci: Bearn Sterns, Northern Rock. De unde se vede ca statul este bun doar sa sa-ti faci treaba cu el, pe urma te apuci sa-l denigrezi. Teoria cu statul minimal este pentru praf in ochi la fraieri, aruncat atunci cand vrei sa-ti faci de cap.
    E uimitor cum doamna cu pricina nu vede monopolul multinationalelor. Chiar si atitudinea lor in acest scanadl a fost concertata. Iar una dintre consecintele acestui monopol este distrugerea producatorilor romani. Poate unul din putinele sectoare economice autohtone, care incearca sa mearga. Deci, in spatele expresiei" distributia profitului" se ascunde o politica de eliminare a producatorului intern. Supermarketurile sunt unul din canalele prin care se alimenteaza importuri de calitate indoielnica, si care au dezechilibrat in ultimul hal contul curent. Chiar si Parlamentul European ancheteaza Carrefour, Auchan si Leclerc de cartelare
    'Pretul de echilibru" este o notiune teoretica, buna doar sa desenezi corect curba cererii. N-am auzit niciodata vreun cumparator sa spuna vreunui vanzator ca "pretul de echilibru...'' Supermarketurile pot practica orice pret si practica, batandu-ne la cap cu insolenta ca ele fac praf preturile. De fapt, fac pref consumatorul.
    Romania nu are legi in acest sector. De aceea isi fac de cap supermerketurile.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by