Nu știu câți dintre copiii de astăzi mai cunosc direct de la sursă, adică dintr-o carte, celebra scriere a lui Ion Creangă despre tragedia caprei, a iezilor mâncați de lup și despre ceea ce a urmat imediat după. Nu cred ca povestea să existe într-o variantă care să fie accesibilă de pe mini-leptopurile pe care le au la dispoziție chiar și micuții ce de abia dacă au depășit vârsta de 2 ani.

Mircea MorariuFoto: Arhiva personala

Habar nu am (îmi recunosc spăsit deficitul de informație la acest capitol) cât de frecvent mai sunt reeditate scrierile lui Ion Creangă, altele decât Amintirile din copilărie. Aflu însă că ar fi apărut deja ediții cenzurate ale Caprei cu trei iezi, din care ar lipsi, ar fi fost eliminată prudent, scena atroce în care blândul humuleștean relatează în cel mai horror mod cu putință crima lupului. Care, după ce le-a făcut felul iezilor imprudenți, stropește pereții casei caprei cu sânge și pune capetele victimelor sale la ferestre. Pare-se că și aici și-a spus cuvântul gândirea politic corectă, concretizată prin grija de a nu-i afecta emoțional prea mult pe cititorii fragezi. Dacă nu cumva spre a-i scandaliza ori nedreptăți pe lupi.

Nu știu nici dacă povestea lui Creangă se mai studiază în școală. La liceu, predarea istoriei literaturii române știu bine că este varză (scuzați expresia!), aceasta sub pretextul de a nu pune prea mult la încercare memoria oricum zis suprasolicitată a tinerilor învățăcei, iar dintr-un editorial din nr. 36/2022 al României literare (cf. Nicolae Manolescu- “Cumplit meșteșug de tâmpenie”) aflu că, din dorința de a forma competențe comunicaționale, manualele de Română de clasa a cincea concurează cu un mini-tratat de naratologie.

Iată însă că regizorul Victor Canache și producătorul Luana Georgiță și-au asumat riscul de a face un lungmetraj inspirat din scrierea lui Creangă. Stimulați, pesemne, de succesul scurt-metrajului pe aceeași temă lucrat tot de ei în urmă cu vreo doi sau trei ani. Scenaristul și regizorul Victor Canache a accentuat valențele de thriller identificate cu grijă, inteligent și fără exagerări inutile, din opera literară. Iar în economia filmului secvența în care Lupul, metamorfozat în Nănaș, îi omoară pe iezii imprudenți, spre a se răzbuna astfel pe Capra ce i-a refuzat avansurile și cererea în căsătorie, mi se pare una exemplară. Cu o tensiune riguros reglată, fără ca aparatul de filmat să zăbovească inutil, exasperant de mult, pe detalii. Vârful de sarcină se înregistrează în momentele în care Lupul, adică Nănașul, a cărui interpretare a căzut în sarcina actorului Marius Bodochi, îl caută și pe cel de-al treilea ied.

Dacă primii doi iezi sunt bine jucați de copiii Răzvan Ilina și Silviu Corbu, găsiți din câte se pare din rândul locuitorilor din comuna dâmbovițeană Malu cu Flori, acolo unde s-au desfășurat filmările, acolo unde s-a organizat un inedit loc de filmare iedul cel mic are parte de o interpretare excepțională dată tot de un copil din partea locului. Care se cheamă Antonio Gavrilă. Ceea ce face acolo Antonio Gavrilă este demn de un premiu de debut. Antonio Gavrilă joacă de parcă ar fi un actor format la școala lui Hitchcock. Bună și secvența în care Capra (Maia Morgenstern) revine de la treburi și zărește de departe în ferestre capetele celor doi copii morți. Bine ritmată și pregătirea răzbunării, și ducerea ei la îndeplinire. Aparatul de filmat se oprește periodic, însă atât cât trebuie asupra scaunului care se clatină și mai apoi asupra gropii în care arde Lupul.

Nici Victor Canache (în tripla lui calitate de scenarist, de regizor și de semnatar al montajului), nici Lulu de Hillerin (autorul imaginii) nu au agreat moda devenită regulă sine qua non a filmului românesc de astăzi, modă în conformitate cu care aparatul de filmat zăbovește îndelung, sacrificând astfel dinamismul, acțiunea în favoarea descrierii. Tăietura e vie, rapidă, nervoasă. Reușește în bună măsură să compenseze un oarecum teatralism care este vizibil mai puțin în jocul Maiei Morgenstern și ceva mai mult în cel al lui Marius Bodochi.Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro