Lucian Croitoru: PNL, irelevant politic în 2024?

de Lucian Croitoru     HotNews.ro
Duminică, 24 octombrie 2021, 17:18 Actualitate | Opinii


Lucian Croitoru
Foto: Hotnews
Care ar putea fi implicațiile pe termen lung ale crizei politice începute în septembrie pentru viitorul Partidului Național Liberal? Se va angaja PNL pe o cale ce-l va face irelevant politic în 2024? Și ce implicații ar putea fi pentru liberalism, democrație, politica fiscală și politica monetară?, se întreabă Lucian Croitoru pe blogul personal. Când dai la o parte tot zgomotul din jurul acestei crize politice nu rămâne decât un factor esențial, cred eu, care să informeze judecata, și anume faptul că PSD guvernează, direct sau prin interpuși, numai în perioadele de expansiune economică (cu excepția celor nouă luni din 2009 în coaliție cu PDL) și promovează de fiecare dată politici fiscale prociclice care amplifică expansiunea și duc la acumularea de dezechilibre.

Am remarcat practica pe care tocmai am descris-o acum aproape 4 ani într-un articol intitulat „Cu o politică fiscală permanent prociclică, am putea pierde democrația și politica monetară”, publicat pe blogul meu pe 29 octombrie 2017. Acolo am precizat că o astfel de practică este rodul unei strategii care nu ar putea apărea fără ca anumite condiții să fie îndeplinite, între care slăbiciunea instituțiilor înțelese ca reguli este esențială. Cred că regulile continuă să fie slabe în țara noastră, iar practica de mai sus va continua până când tânăra noastră democrație se va mai maturiza.

O consecință importantă a faptului menționat este aceea că administrarea costurilor unei politici fiscale prociclice va cădea întotdeauna în sarcina adversarilor politici în perioada de recesiune, pe care îi va slăbi. După ce PSD sau partidul pe care îl sprijină în perioada de ascensiune economică implementează o politică fiscală prociclică, obținând beneficii pe termen scurt, politica fiscală este condamnată să rămână prociclică și în timpul recesiunii care urmează. Aceasta adâncește în exces șomajul și pune presiuni suplimentare pe politica monetară să reducă rata dobânzii pentru a stimula economia, ceea ce poate duce fie la deprecierea leului și inflație, fie la pierderea de rezerve valutare, fie la ambele, depinzând de circumstanțe.

Publicul asociază efectele astfel amplificate ale recesiunii cu partidul sau coaliția de partide care gestionează recesiunea. În final, partidele politice care au o masă de votanți suficient de mare pentru a fi adversari politici reali ai PSD dispar de pe scena politică dacă gestionează o recesiune fără a avea posibilitatea să folosească politică fiscală contraciclică.

Acest rezultat al strategiei PSD de a guverna numai în fazele expansioniste ale economiei și mereu cu politici fiscale prociclice apare indiferent dacă strategia respectivă este rodul unei intenții (pe care eu nu o afirm) de a-și elimina adversarii politici (caz în care am vorbi de ipoteza cinismului fiscal) sau nu. Așa au devenit irelevanți politic PNȚCD și PDL. Din fericire, o condiție pe care o menționez la final, a fost îndeplinită astfel că PNL nu a devenit irelevant politic odată cu PNȚCD și, pentru că PNL reușise să rămână un partid relativ mare, mai târziu, scena politică nu s-a dezechilibrat masiv în favoarea PSD după ce PDL a dispărut.

Încă din 2017 am arătat că dacă practica PSD de a guverna numai în faza expansionistă și de a promova de fiecare dată politici fiscale prociclice va continua, va rămâne fără adversari politici reali în 2024. În actualul context, aceasta înseamnă că în 2024 PNL s-ar putea să devină irelevant politic. Partidele politice care se gândesc cu adevărat la viitorul lor au nevoie să înțeleagă că relevanța lor politică depinde de modul în care își asigură în prezent sprijin pentru guvernare.

Concret, va fi foarte greu pentru PNL și UDMR să păstreze o politică fiscală contraciclică sau aciclică dacă va guverna cu sprijinul PSD în perioada următoare. Până în 2024 s-ar putea însă să apară o criză economică la nivel global, pe care România o va resimți din plin, de data aceasta în special în sectorul public, dat fiind că are un deficit de cont curent relativ mare, a cărui magnitudine este dată în proporție covârșitoare de deficitul bugetar al guvernului.

Experința ne arată că atunci când are probleme în sectorul bugetar, guvernul tinde să le rezolve prin transferarea acestora către sectorul privat, prin creșterea impozitelor, în loc să-și reducă cheltuielile curente. Toate partidele care au guvernat în crize au procedat la fel. Au protejat sectorul public. A fost o singură excepție, în 2010. În plus, au redus investițiile publice, sacrificând dezvoltarea infrastructurilor.

PNL nu va putea să iasă de la guvernare, în caz că ar dori să evite astfel de probleme, iar PSD nu va dori să guverneze în timpul unei crize economice, așa cum a dovedit în 32 de ani și în niciun caz într-o perioadă care ar preceda alegerile. În acest scenariu, PNL are toate șansele să devină irelevant pe scena politică după elegerile din 2024. Este foarte probabil ca diminuarea sa spre irelevanță să alimenteze creșterea excesivă a PSD sau a unor potențiali sateliți ai săi, după modele pe care le-am mai văzut, nu a altor partide. Fără o scenă politică echilibrată, consecințele pentru liberalism și, pe această cale, pentru democrație, pot fi catastrofale. În plus, scad șansele ca politica fiscală să se debaraseze de caracterul prociclic și, astfel, să reducă presiunea pe politica monetară.

Mai este o lecție pe care am subliniat-o în articolul meu din 2017: dintre partidele care alcătuiesc o coaliție de guvernare într-o perioadă de criză, doar cel perceput ca lider al coaliției va dispărea. Aceasta este condiția la care mă refeream mai sus. În perioada 1997-2000, în primii trei ani a fost recesiune, iar PNȚCD a fost perceput ca liderul coaliției de guvernare intitulată CDR, din care făcea parte și PNL. Numai PNȚCD a plătit însă cu ieșirea de pe scena politică.

Din această perspectivă, pare că Președintele Iohanis a făcut o mișcare cu bătaie pe termen lung atunci când l-a numit pe Dacian Cioloș candidat de prim-ministru. PNL ar fi prezervat șansele să facă un scor bun la alegerile din 2024, în timp ce USR s-ar fi erodat la guvernare, condiționată de îndeplinirea unor cerințe ale PNL, PSD și UDMR. Avantajul USR ar fi fost acela de a arbitra, cu multe reglaje fine, între preferințele celor trei partide în încercarea de a trece cât mai multe reforme. Numai că decizia de a vota guvernul Cioloș a aparținut partidelor parlamentare, care par fie să nu fi înțeles, fie să nu fi crezut într-o astfel de strategie.

Cei ce gândesc alianța politică ce va da guvernul în perioada următoare până în 2024 trebuie să țină cont că PNL nu va intra la guvernare decât ca lider. Astfel, în virtutea argumentelor de mai sus, interesul acestui partid este să facă o alianță politică care să nu rezulte în politici fiscale prociclice pe care, în eventualitatea apariției unei crize economice, să fie obligat să le continue și, astfel, să accentueze recesiunea, ceea ce-l va forța pe panta care îl va face irelevant politic în 2024.

Politica fiscală are șanse să rămână într-o poziție adecvată, care să nu scoată PNL de la guvernare, dacă ar exista o coaliție care să răspundă direct în fața electoratului. Altminteri, o politică fiscală condiționată de un partid care nu va deconta politic va deveni factorul principal al scoaterii PNL de pe scena politică. Investitorii privați, agențiile de rating și partenerii europeni vor avea forța să impună revenirea la o politică fiscală disciplinată, dar ar fi totuși naiv să credem că ei vor reuși să prevină apariția unui derapaj fiscal sau, în cel mai bun caz, amânarea corecțiilor ce sunt deja necesare.

Altfel spus, un guvern minoritar al coaliției PNL-UDMR, cu sprijin din partea PSD are mari șanse să producă o politică fiscală care să scoată PNL de pe scena politică în 2024, în cazul încare ar apărea o recesiune cu suficient timp înainte de alegeri. Am explicat această perspectivă în detaliu într-un articol din 11 octombrie 2019, adică la o zi după căderea prin moțiune de cenzură a guvernului Dăncilă, că „PSD va continua să dețină o pondere importantă pe scena politică românească și, mai mult, ar putea să atingă dimensiuni pe care nu le-a mai avut niciodată” (pe blogul meu vezi articolul „Va fi PSD din nou ce a fost și mai mult decât atât?”). Cred că PSD deja este în această poziție și asta explică de ce unii membri ai săi vorbesc de alegeri anticipate.

În schimb, un guvern condus de PNL cu majoritate în parlament va crea premisele ca PNL să rămână un actor puternic pe scena politică în 2024. Un astfel de guvern nu va fi nevoit să „plătească” fiscal dependența de votul opoziției formate de PSD. Teoretic, această soluție poate apărea în două variante: fie PSD intră la guvernare (ceea ce este ilogic din perspectiva practicii de până acum), fie PNL reface coaliția cu USR și UDMR.

N.Red: Opiniile exprimate în acest articol sunt responsabilitatea exclusivă a autorului și nu implică în nici un fel instituțiile cu care acesta este afiliat.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















7190 vizualizari

  • +9 (15 voturi)    
    Se vede simpatia domnului Croitoru fata de PNL (Duminică, 24 octombrie 2021, 18:04)

    sile_v [utilizator]

    Dar spera in zadar.

    De aproape doua luni, PNL/Iohannis au facut toate eforturile imaginabile si inimaginabile sa elimine total USR din coalitia de guvernare. Au taiat toate puntile dintre ei si USR. Calculele initiala au pornit de la ideea ca e imposibil sa guveneze impreuna cu USR-ul. Cel mai probabil au avut si o intelegere solida cu PSD-ul (sau asa credeau ei la finalul verii)

    PNL trebuie sa mearga pana la capat pe calea pe care a plecat. Cred ca in acest moment este cel mai bine pentru toata lumea. Inclusiv pentru votanti, care primesc exact ce au votat, fara suparare: PNL+PSD+UDMR au aproape 70% din parlament. Aceasta alianta are acum o sustinere solida in parlament si paoet face ce trebuie pentru tara. Sau nu. Dar depinde de ei.
  • +7 (7 voturi)    
    frumos (Duminică, 24 octombrie 2021, 18:06)

    kostake [utilizator]

    Exact asa gandeam si eu, dar aici este expusa logic si frumos, Foarte adevarat!
  • -3 (13 voturi)    
    Moahaha (Duminică, 24 octombrie 2021, 19:01)

    yol [utilizator]

    Ce practici maculatoare!?!?!
    Doar o criza economica poate face pnl-ul irelevant?!! Altfel toata mascarada asta nu??!
    Ba esti prost!
  • +4 (4 voturi)    
    doar (Duminică, 24 octombrie 2021, 19:55)

    codrean [utilizator]

    cateva teme "de meditatie' pe care mi-ar face placere daca Dl Croitoru, cu competenta si buna credinta recunoscuta de toti ar binevoi sa le trateze :
    - in conditiile actuale, cu o polarizare tot mai accentuata a veniturilor, credeti ca mai este cazul sa continuam politica "cotei unice"? Un impozit progresiv bine conceput, inclusiv pe proprietati, in beneficiul comunitatilor locale, nu s-ar impune ? Stiu, ar fi amenintate investitiile dar totusi, nu s-ar putea gasi "o formula" ?
    - se spune ca in regimul comunist TOTI aveau loc de munca. In realitate exista un "somaj ascuns" care a explodat dupa '90 si multi, tot mai multi romani au plecat pe alte meleaguri sa-si castige existenta; mai buna adesea. Tot auzim apeluri politicianiste care-i cheama acasa. Ce s-ar intampla daca maine 1-2 milioane de romani s-ar intoarce? Unde si ce ar putea lucra ?
    - ce s-ar alege de economia noastra si de balanta de plati daca n-ar intra in tara anual miliarde bune de valuta, bani pe care (unii dintre, nu toti) acesti romani ii trimit familiilor sau ii investesc in tara ?
    Sunt subiecte pe care nimeni, nici presa, nici politicienii, nu le discuta. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa meditam asupra lor si, daca putem, sa facem "ceva"!?
  • +1 (1 vot)    
    mi se pare ca intrebarea indeamna la reflectie (Duminică, 24 octombrie 2021, 22:42)

    ..13 [utilizator]

    Cel putin pentru cei din PNL si cei care cred in democratie ar putea acorda cateva minute pentru a reflecta asupra temei puse in discutie.

    Da, mi se pare ca PNL risca sa devina irelevant daca se alatura/insoteste cu PSD-ul. Pentru decidentii politicilor monetare este importanta directia in care se va merge pe plan fiscal, deci ce si cum va face guvernul, cel care va fi pana la urma.

    Nu cred ca pesedistii sau cei de dinaintea lor au gandit prea departe si analizeaza in detaliu consecintele promisiunilor lor. De cele mai multe ori ei au promis desi au stiut ca ingropa tara la nivel macroeconomic - nu le-a pasat. Cetatenii au fost bucurosi ca au mai primit o 100 de lei, asa cum a incercat sa le promita si Ceasca, fie la salariu fie la pensie dar prea putini au inteles ca toate acestea au consecinte. Si incepem sa ne apropiem de problemele specifice romanilor...

    Prima problema nu este de natura politica ci de natura sociala cu consecinte economice - romanii inca nu au intels de unde vin banii, incotro se duc deci educatia lor financiara nu prea exista si de aceea ei sunt o prada usoara in mainile sarlatanilor politici. AIci inca s-a facut putin si este loc sa se faca mai mult. Sigur ca nu se va intampla peste o noapte ca romanii sa realizeze ca atunci cand doresc salarii sau pensii mai mari, fie ca lucreaza/au lucrat la stat sau in sectorul privat, aceea disponibilitatea financiara trebuie sa existe - nu ca statul sau firma sa se imprumute...

    Romanii care au plecat din RO si care se integreaza in marea lor majoritate bine in afara sunt prea putini reprezentati in parlamentul RO si chiar daca partidele au incercat sa faca cate ceva altii s-au opus fie prin desfiintarea unor sectii de votare in loc sa le creasca numarul acestora, fie prin neacceptarea cresterii alocarii de locuri pentru cei din diaspora - este o masa mare de romani in afara tarii - sa fie 4-5 mil de diasporeni, deci cca.10-15% in parlament, dar...

    Cel mai dificil aspect - liderii. no more comments
  • +1 (1 vot)    
    ce este schimbat in RO acum fata de 1997-2000 (Duminică, 24 octombrie 2021, 23:04)

    ..13 [utilizator]

    1. Ro in 1997 era intr-o criza maxima. Presiunea era maxima atat pe plan intern cat si pe plan extern. Acum RO a revenit relativ repede din criza economica generata de pandemie, sigur ca pot sa apara consecinte si sa fie extrem de serios afectata de o criza mondiala, dar a inceput sa isi faca ordine in finante si in sectorul financiar-bancar- este un lucru care poate parea simplu dar s-a realizat in mare masura si este iarasi in mare masura meritul clar al unui ministru liberal la finante si al unei persoane cu o viziune discret afirmata dar clar liberala aflata la conducerea BNR. Deci un plus net acum fata de atunci.

    2. In 1997 erau extrem de putini specialisti care sa inteleaga si sa patrunda sensurile economiei de piata - acum sunt cu mult mai multi si sunt extrem de multi tineri care lucreaza in RO sau in afara tarii care au pozitii importante dar si au o cunoastere cu mult mai larga fata de cea existanta atunci. Educatia multor tineri a fost desavarsita in afara tarii si este mult peste cea din tara. Cu caracterul este mai greu dar se poate lucra/slefui usurel, cu rabdare de catre cei care au mult mai multa experienta si sunt de buna credinta. Iar net plus acum fata de atunci.

    3. Atunci Ro dorea sa fie in NATO si UE, astazi RO este acolo si asta are o insemnatate deosebita. Romanii sunt prezenti in structurile de conducere de la Bruxelles sau din NATO si aceste mici detalii pot sa faca o diferenta mare acum...

    4. ce este la fel de nefericit este asemanarea dintre Presedinti - atunci vs acum. Atunci era un personaj care credea textele scrise pe un servetel la o cina oficiala si isi incheia mandatul spunand ca sistemul l-a invins, astazi avem pe cineva care izbeste cu paltonul de masina oficiala, crede ca daca primeste premii internationale chiar face si treaba buna acasa, isi aranjeaza discursul electoral dresand presa dar recunoastea oficial ca statul a esuat-ghinion!Numai acu 2 zile un text critic la adresa ultimului a disparut de pe platforma contributor


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by