Administrația Biden a anunțat că va sprijini o inițiativă pentru suspendarea brevetelor vaccinurilor de Covid-19 printr-o înțelegere la nivelul Organizației Mondiale a Comerțului. Măsura, refuzată anterior de Uniunea Europeană, Marea Britanie și precedenta administrație americană, poate duce la accelerarea producției vaccinurilor și reducerea inechităților globale.

Roland KristóFoto: Arhiva personala

Ursula von der Leyen, Președintele Comisiei Europene, a anunțat că Uniunea Europeană rămâne deschisă la posibilitatea suspendării brevetelor, iar Parlamentul European a decis să voteze o rezoluție pe această temă în luna iunie. În contextul în care mai multe țări europene încă iau în considerare importul de vaccinuri rusești și chinezești, Uniunea Europeană ar avea de câștigat din susținerea unei inițiative ce ar asigura un surplus de vaccinuri pentru statele membre și aliate.

Prin intermediul Comisiei Europene, Uniunea Europeană a reușit să aprobe și să obțină în total 4 vaccinuri ce protejează împotriva Covid-19. Statele membre au primit dozele de vaccin în cantități proporționale cu populația și nevoia lor, iar mai multe state membre au dat dovadă de solidaritate donând doze și mai multor state din afara Uniunii Europene. Conform ultimelor date ale Comisiei Europene, deja peste 40% din populație UE a primit cel puțin o doză, iar până în Iulie se va putea atinge ținta de 70%.

În același timp, nevoia de vaccin va exista în continuare. Trebuie produse vaccinuri noi pentru a proteja mai bine împotriva tulpinilor emergente de coronavirus și pentru a sprijini țările din afara Uniunii Europene care încă au nevoie de doze de vaccin. Accelerarea producției de vaccinuri prin suspendarea brevetelor rămâne astfel un deziderat, mai ales dacă Uniunea Europeană va dori să-și mențină influența în Vecinătatea Estică.

Uniunea Europeană a avut până acum o campanie de vaccinare mai lentă decât Marea Britanie și Statele Unite. La sfârșitul lui martie, Marea Britanie își vaccinase aproape jumătate din populație, Statele Unite mai mult de un sfert din populație, iar Uniunea Europeană doar o zecime din populație. Dintre cele trei, doar Uniunea Europeană a exportat vaccinuri în cantități semnificative, iar COVAX, o inițiativă susținută de OMS ce vizează accesul echitabil la vaccinuri, a avut o performanță slabă și a lăsat fără vaccin țările în curs de dezvoltare.

Rusia și China au primit astfel ocazia de a exporta vaccinuri atât țărilor membre ale Uniunii Europene ce doreau să-și accelereze campaniile de vaccinare, cât și țărilor din vecinătatea estică a Uniunii Europene ce nu au primit destule doze prin COVAX sau alte donații. Rusia și China nu au exportat pentru că ar fi avut un surplus de doze. Propriile lor campanii de vaccinare au fost mai comparativ lente: Rusia, până în acest moment, a reușit să-și doar vaccineze o zecime din populație, iar China abia acum a început să-și accelereze campania sa de vaccinare rămasă în urmă.

În schimb, duo-ul autocratic a fost motivat de câștiguri financiare sau diplomatice și posibilitatea slăbirii influenței Uniunii Europene. Într-o oarecare măsură a și reușit să facă acest lucru. Chiar dacă Agenția Europeană a Medicamentelor nu a aprobat niciun vaccin rusesc sau chinezesc, mai multe țări europene, printre care se numără Moldova, Serbia și Georgia, dar și țări membre ca Ungaria, Cehia și Slovacia, au importat și apoi aprobat vaccinurile duo-ului prin înțelegeri individuale și autorități medicale naționale.

Pericolele Rusești și Chinezești ale diplomației vaccinurilor

Înțelegerile cu Rusia și China pentru vaccinuri au implicat guvernele statelor europene în diverse controverse politice și medicale. După ce a aprobat vaccinul rusesc Sputnik V, Moldova a primit jumătate din dozele pe care Rusia a spus că le-a trimis, apoi a realizat că a primit doar serul ce pot fi folosit pentru prima doză. Mare parte a livrării a fost de asemenea destinată Transnistriei, regiunea separatistă a Moldovei controlată de Rusia.

Slovacia și-a remaniat guvernul după ce prim-ministrul a comandat vaccinul rusesc fără a înștiința partenerul de coaliție, doar ca să afle ulterior că autoritatea medicală a Slovaciei nu are date suficiente pentru a evalua vaccinul. Ministrul Sănătății al Cehiei care s-a opus aprobării vaccinului rusesc a fost demis, iar surse afirmă că persoane din rândul autorităților Cehe au dorit să primească doze ale vaccinului în schimbul tăcerii asupra implicării Rusiei în explozia din 2014 a unui depozit de armament.

Țările ar trebui să fie precaute și față de vaccinurile chinezești pentru că datele despre eficacitatea vaccinului au fost adunate selectiv, în special în cazul vaccinului Sinovac. Iar deși unul din celelalte vaccinuri chinezești populare, Sinopharm, a primit aprobare de urgență din partea OMS, autoritatea medicală a observat o lipsă de date cu privire la siguranța și eficacitatea vaccinului pentru persoanele vulnerabile și în vârstă. Republica Seychelles, o țară care s-a bazat în mare parte pe vaccinul Sinopharm, a început să treacă printr-un noul val de infecții, chiar dacă în jur de 60% din populația sa este vaccinată.

Ungaria, un beneficiar al inițiativei chinezești de infrastructură Belt and Road, a arătat cum încercarea de a face parteneriate cu Partidul Comunist Chinez nu aduce beneficii țărilor în afară de câștigurile de PR ale conducătorilor cu tendințe autocratice. De când a aprobat mai multe vaccinuri chinezești, Ungaria a blocat prin dreptul său de veto numeroase declarații ale abuzurilor de drept internațional ale Chinei. Ungaria a anunțat apoi că va folosi un împrumut de 1.25 de miliarde de dolari acordat de China pentru a construi în Budapesta un campus al unei Universității Fudan.

Guvernul Ungariei a aprobat și utilizarea vaccinului rusesc, iar apoi a refuzat să expulzeze diplomați Ruși chiar dacă Cehia a solicitat un semn de solidaritate față de implicarea Rusiei în explozia din 2014 de la Vrbětice. Asta arată că dacă influența Chinei și Rusiei continuă să se amplifice, există riscul creșterii conflictelor ideologice între membrii grupului de la Visegrád și ai Inițiativei celor Trei Mări. Cooperarea internațională ar avea de suferit, iar sprijinului acordat de către Statele Unite și Comisia Europeană s-ar putea să nu mai existe dacă țările nu se distanțează suficient de Rusia ori China.

Suspendarea brevetelor. Sau cum poate fi redusă influența Rusiei și Chinei

Există mai multe semne că Uniunea Europeană are potențial de producție neexploatat din cauza brevetelor de vaccin. În timp ce mai multe companii ce ar putea produce doze de vaccin afirmă că nu au reușit să facă înțelegeri de producție cu dezvoltatori ai noilor vaccinuri, fondul rusesc de investiții responsabil pentru vaccinul Sputnik V a încheiat mai multe astfel de înțelegeri cu companii europene din Italia, Franța și Spania.

Rusia și China, având vaccinuri a căror proprietate intelectuală este a statului, nu au avut probleme în a permite producția vaccinurilor în afară. Pe de altă parte, producătorii occidentali au permis producția vaccinurilor doar atunci când au ajuns la acorduri de licență pentru producerea prin companii terțe. Aceste înțelegeri sunt posibil costisitoare, deci riscă să lase pe dinafară țări în curs de dezvoltare ce altfel ar putea să producă singure vaccinuri.

În același timp, suspendarea brevetelor de vaccin ar rezolva numai jumătate de problemă pentru că producătorii terți ar trebui să fie sprijiniți în învățarea know-how-ului a celor mai noi tehnologii de producție, inclusiv cele de tip mRNA folosite în producția Pfizer și Moderna. Pentru a garanta că vor fi dezvoltate în continuare vaccinuri care să contracareze tulpinele emergente ale virusului, va fi nevoie și de înțelegeri financiare cu dezvoltatorii și producătorii vaccinurilor.

Din acest motiv, Uniunea Europeană ar trebui să devină mai implicată detaliile producției de vaccinuri. Ar trebui să urmeze exemplul Marii Britanii și al Statelor Unite, două țări care au susținut financiar cercetarea și dezvoltarea vaccinurilor. Dacă Uniunea Europeană nu va face la fel, este posibil ca producătorilor să li se pară mai ușor să producă vaccinuri chinezești și rusești ce folosesc tehnologii mai vechi dar și mai consacrate. Influența autocrațiilor ar crește, împreună cu amenințările pe care le-ar aduce.

Uniunea Europeană este deja pe drumul cel bun. Pentru a garanta că în viitor se vor produce doze de vaccin care vor ajunge la țările membre, Uniunea Europeană a rezervat 1.8 miliarde de doze prin producătorul de vaccinuri Pfizer pentru perioada 2021-2023. Un alt demers semnificativ îl reprezintă „Incubatorul HERA” prin care Uniunea Europeană va susține în mod activ dezvoltarea vaccinurilor care vor putea fi folosite pentru a proteja mai bine împotriva tulpinilor emergente ale coronavirusului.

Oportunități ratate?

Totuși, conducerea Uniunii Europene a fost criticată în mai multe rânduri, în special pentru campania sa de vaccinare. De altfel, decizia statelor membre de a negocia cu producătorii de vaccin prin intermediul Comisiei Europene a dus la evitarea haosului și al prețurilor mari ce ar fi rezultat din negocieri individuale. Agenția Europeană a Medicamentului, la rândul ei, a aprobat mai multe vaccinuri decât autoritățile medicale ale SUA sau UK, fără să facă compromisuri în evaluarea siguranței și eficacității vaccinurilor.

Uniunea Europeană a fost acuzată și de „naționalism al vaccinului” atunci când a introdus un sistem de control al exporturilor de vaccin. Nu a contat că majoritatea covârșitoare a exporturilor au fost aprobate, nici că o mare parte dintre acestea au fost trimise Marii Britanii și Statelor Unite – două țări care până acum nu duceau nici lipsă și nici nu exportau doze de vaccin. Uniunea Europeană a fost și încă este un lider mondial în exportul de doze de vaccin.

În plus, chiar dacă Uniunea Europeană s-a axat până acum pe contribuțiile către COVAX, dar nu a uitat nici de țările vecine ce nu au reușit să obțină vaccinuri din alte surse. Inițiativele individuale prin care țări ca Lituania și România au donat doze de vaccin țărilor din Parteneriatul Estic sunt binevenite. De altfel, donațiile de vaccin completează celelalte ajutoare financiare și medicale pe care Uniunea Europeană le-a oferit țărilor din Europa de Est.Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro