În urmă cu doi ani dinspre Moldova se solicita asumarea de către autoritățile centrale a construirii autostrăzii A8, Iași-Târgu Mureș. Se pregătea votarea unei legi (viitoarea 291/29 noiembrie 2018) și mulți parlamentari declarau că o susțin. Mai puțin cei de la PSD.

Dorin DobrincuFoto: Arhiva personala

Confruntați cu criticile tot mai extinse din partea oamenilor regiunii, pesediștii s-au dus la Liviu Dragnea și au solicitat insistent să poată vota legea. Așa s-au regăsit alături peneliști, useriști, pesediști, pemepști, udemeriști etc.

Tot atunci, în diverse discuții, li s-a spus celor care erau în opoziție că testul lor va veni atunci când vor ajunge la putere. Iar noi, militanții în favoarea autăstrăzilor Moldovei, în favoarea dezvoltării regiunii îi vom trata fără menajamente în cazul în care nu-și respectă promisiunile.

Acel timp a venit pentru PNL!

Veștile în legătură cu neglijarea de către Guvern/PNL a autostrăzii A8 sunt alarmante. În mediile guvernamentale se discută despre renunțarea la tronsonul montan, Târgu Neamț-Târgu Mureș, despre schimbarea priorităților, despre favorizarea altor proiecte pentru care există înțelegeri subterane.

Știm prea bine că nu poți face mari proiecte cu o instituție profund coruptă, așa cum este Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Însă guvernul actual – din acest punct de vedere în continuitate cu cele dinainte – nu face nimic pentru pentru reformarea acestei structuri, loc de sinecuri politice, trafic de influență și afaceri dubioase. Și totul în defavoarea dezvoltării. Inclusiv – chiar în primul rând – în dauna dezvoltării Moldovei.

Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei a adresat o scrisoare candidaților PNL din județele Moldovei la Senat și Camera Deputaților. Li s-a cerut acestora să răspundă la mai multe întrebări cu privire la implicarea lor în susținerea autostrăzii A8, în reformarea CNAIR, în susținerea proiectelor de interes regional, ce vor face pentru a obține împărțirea echitabilă a bugetului și a fondurilor structurale pentru investiții între regiunile țării etc. Oamenii aflați pe acele liste să se ducă in corpore la Ludovic Orban să-i ceară să țină cont de interesele Moldova. Altfel...

Candidații au fost informați că în funcție de răspunsul și seriozitatea lor în chestiunea autostrăzii A8, vom adresa o scrisoare deschisă societății civile din Moldova. Iar asta se va întâmpla înainte de alegerile din 6 decembrie 2020. Și vom face un apel și recomandări de vot electoratului pentru a da sau nu credit promisiunilor unei viitoare guvernări în jurul PNL.

Avem în vedere inclusiv organizarea de proteste publice. Pandemia nu va fi un adăpost perpetuu pentru politicienii indiferenți, amatori și/sau iresponsabili.

Textul scrisorii care a ajuns astăzi la candidații partidului aflat la guvernare poate fi citit mai jos.

___________

Scrisoare adresată candidaților PNL din județele Moldovei la Senat și CameraDeputaților

Doamnă/Domnule candidat,

Am luat la cunoștință cu revoltă de faptul că autostrada A8, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș nu se află inclusă pe lista de investiții a programului NextGenerationEU, în valoare de 30,4 miliarde de euro, propusă de Guvernul PNL Ludovic Orban.

Am aflat cu stupoare că în mediile guvernamentale se vorbește despre renunțarea pe tăcute la tronsonul Târgu Neamț-Târgu Mureș din A8 (de care poate beneficia întreaga Moldovă) și înlocuirea cu A13, Bacău-Brașov de care pot profita doar județele din sudul regiunii, pentru traversarea Carpaților Orientali.

Constatatăm cu indignare că Guvernul Orban nu face nimic pentru reformarea CNAIR, o instituție incapabilă să gestioneze construcția proiectelor de infrastructură în România,

Luând în considerație toate acestea, solicităm ca în termen de o săptămână să precizați public care vor fi reacțiile dumneavoastră, care vor fi pozițiile politice la care vă gândiți și modalitatea concretă de acțiune pentru a resuscita proiectul autostrăzii A8, pe care guvernarea liberală și l-a asumat și s-a lăudat de-a lungul ultimilor ani, prin declarații publice, prin afișaj electoral etc. că-l va finaliza.

În mod cât se poate de clar, vă întrebăm:

01. Ce ați făcut până în momentul de față pentru susținerea proiectului A8?

02. Aveți vreo reacție față de neglijarea autostrăzii A8 de către autoritățile centrale?

03. Ce discuții aveți cu membrii guvernului în această privință?

04. Cum vă gândiți să vă implicați în reformarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere?

05. Cum îi veți reprezenta pe alegătorii din județul dvs. dacă acum asistați pasiv la trecerea pe linie moartă a acestui proiect vital pentru dezvoltarea regiunii?

06. Ce acțiuni aveți în vedere pentru a obține împărțirea echitabilă a bugetului și a fondurilor structurale pentru investiții între regiunile țării?

Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro