Scandalul creat de Gabriela Firea în jurul eșecului în alegerile pentru primăria Capitalei a fost dominat de două voci la fel de stridente: a protagonistei și a presei. Jurnaliștii arondați cauzei, numiți de C.T.Popescu „hărmălăi”, au amplificat circul, producând o hărmălaie din care publicul nu avea ce să înțeleagă, fiind stimulat emoțional să preia mesajul de fraudă electorală. Victimizarea fostei primărițe, pe nimic bazată ca date, cifre, fapte cu care jurnalistul e obligat să lucreze, a fost însă insistent orchestrată, folosindu-se inclusiv imagini falsificate. Antena 3 difuza, la o zi după alegeri, imagini cu persoane care ar scotoci în sacii cu voturi într-o incintă a Biroului de Circumscripţie Electorală a Sectorului 1, pe sub nasul jandarmilor. Totul în tandem cu primărița furioasă de eșec, care a folosit imaginile pe Facebook pentru a lansa alerta de „fraudă” și pentru a cere renumărarea voturilor și, mai mult, reluarea alegerilor. Nici fostul primar Tudorache de la Sectorul 1 n-a stat degeaba cerând renumărare în prezența câtorva zeci de manifestanți. Verificările au arătat că imaginile erau de la numărarea propriu-zisă a voturilor, unde se găseau și observatorii partidelor. Autoritatea Electorală a respins, de altfel, toate solicitările de renumărare sau de repetare a alegerilor. Însă, răspunsul lipsit de promptitudine a autorităților a dat spațiu speculațiilor, isteriilor și manipulării cetățenilor.

Brindusa ArmancaFoto: Arhiva personala

Mai puțin dedicate, dar prezente, aceleași televiziuni de non-știri au avut grijă să lucreze la imaginea negativă a unor candidați din țară care puteau lua fața PSD-ului. Despre germanul Dominic Fritz, RTV a difuzat o așa numită „corespondență” de la Timișoara, plină de prostiile folosite de contracandidații săi în campanie, fără o minimă verificare sau respectare a regulii jurnalistice de a asculta și cealaltă parte.

Publicul își poate pune întrebarea de ce ar face jurnaliștii jocul unor personaje politice care au creat în ani multă zarvă și puține rezultate bune, cum este Gabriela Firea. Ziarul Libertatea a publicat în mai mult rânduri cheltuielile nesăbuite dispuse de Firea pentru o publicitate care nu are justificare reală, anumite instituții arondate primăriei, cum este Administrația Spitalelor și Serviciilor Municipiului București, nefiind în competiție de piață. Contractul-cadru prevedea aproape 5 milioane de lei de cheltuit între august 2019- decembrie 2021 pentru spoturi TV, radio și multimedia pentru 7 posturi TV ( ProTV, Antena 1, Antena 3, Kanal D, România TV, B1 TV, Realitatea TV, Digi 24), promovarea radio – difuzarea spotului radio pe minim 8 stații radio (Radio România Actualități, Digi FM, Kiss FM, Magic FM, Europa FM, Smart Radio, Radio Guerrilla, Radio ZU), promovarea online și difuzarea spotului în mediul online, minim 11 site-uri (www.adevărul.ro,www.digi24.ro , www.a1.ro,www.antena3.ro , www.stiripesurse.ro , www.psnews.ro , www.cancan.ro,www.prosport.ro , www.ciao.ro , www.dcnews.ro, www.digisport.ro ), iar o monitorizare citată de Libertatea, în plină campanie, în săptămâna 31 august-6 septembrie, au fost difuzate 635 de spoturi de reclamă, adică în medie de 20 de ori pe zi, cele mai multe pe televiziunile Antena 3, Realitatea Plus, România TV, Digi24 și B1 TV. Sumele au intrat în companiile media, spre prosperitatea patronatului.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro