Laurian Lungu: Creşterea pensiilor în realitatea economică actuală

de Laurian Lungu     analist economic
Marţi, 22 septembrie 2020, 16:21 Actualitate | Opinii


Laurian Lungu
Foto: HotNews.ro
Cu mai bine de un an în urmă, când legea pensiilor a fost promulgată, o serie de instituţii şi economişti au semnalat pericolul major reprezentat de creşterea accelerată a costului cu pensiile asupra bugetului. Referinţa deficitului bugetar era atunci de -3% din PIB într-o perioadă în care criza epidemiologică nu exista încă. Astăzi, referinţa deficitului bugetar este de -9% din PIB într-un context macroeconomic cu o incertitudine mult mai ridicată. Spaţiul fiscal pentru creşterea pensiilor, cu orice valoare mai mare decât rata inflaţiei, este non-existent. O mărire cu 14% a punctului de pensie, în varianta propusă de guvern, este oricum mult peste ceea ce permite bugetul la ora actuală. Insă, o augmentare cu 40%, aşa cum era prevazută iniţial în legea pensiilor, va creşte semnificativ probabilitatea unui derapaj fiscal în 2021, cu implicaţii profunde la nivel macroeconomic.

Este o realitate că foarte multe pensii sunt mici. Însă, într-o situaţie excepţională, cum este cea creată de această criză, obiectivul principal ar trebui sa fie menţinerea puterii de cumpărare a lor, i.e. indexarea cu rata inflaţiei. Urmând ca, pe măsură ce economia îşi revine, creşterea puterii de cumpărare a pensiilor să se facă etapizat, după un plan pe termen lung, bine gândit.

Astăzi, bugetul se află într-o stare semnificativ de tensionată. La şapte luni, cheltuielile cu salariile şi pensiile de stat reprezentau aproape 90% din veniturile curente, o valoare extremă. Chiar şi în apogeul crizei din 2009-2010 această rată a fost mai redusă, sub 75%, generând astfel spaţiu fiscal pentru alte tipuri de cheltuieli. O potențială creştere cu 40% a punctului de pensie ar menţine deficitul bugetar la o valoare apropiată de -10% şi în 2021. Cuantificând efectul net al creşterii punctului de pensie asupra bugetului, i.e. sumele care se întorc la buget, rezultate din impozite, TVA, etc. rezultate dintr-un consum marginal mai ridicat, va dura aproape doi ani până ce traiectoria deficitului bugetar ar putea, teoretic, să intre pe o pantă descendentă. Aceasta în condiţiile în care economia nu mai este supusă ulterior altor şocuri negative. Si în aceste condiţii însă, este puţin probabil ca pieţele să tolereze un asemenea deficit, cu această structură de cheltuieli, pe o perioadă atât de îndelungată. Astfel încât, corecţia se va face probabil anul viitor, din necesitate, prin creşteri de taxe şi/sau reducere de cheltuieli.

Situaţia este oarecum similară cu cea de mai bine de un deceniu în urmă, când creşterea nominală accelerată a punctului de pensie a dus, ulterior, la scăderea puterii reale de cumpărare a pensiilor. A durat aproape şapte ani până ce pensiile au putut sa achiziţioneze acelaşi coş de bunuri si servicii ca şi cel de la nivelul anului 2008. Mai mult, costul creşterii pensiilor a fost decontat atât de întreaga economie, printr-un TVA mărit, cât şi suplimentar de anumite categorii de angajaţi, cum au fost cei de la stat, care şi-au văzut diminuate temporar veniturile.

O trăsătură a politicii fiscale este caracterul ei puternic redistributiv, exemplificat cu prisosinţă în perioada 2008-2010. Obiectivul politic de creştere a puterii de cumpărare în salturi de amploare exagerată, pentru categorii de persoane care activează în sectoare care nu sunt supuse competiţiei, îngreunează semnificativ, complicând totodată, procesul de redresare a economiei. Bunăstarea trebuie generată mai întai, înainte de a putea fi redistribuită ulterior, într-un mod chibzuit, care să nu pericliteze echilibrele macroeconomice.

Situaţia complexă în care se află economia globală astăzi şi incertitudinea ridicată care planează asupra pieţelor ar trebui să îndemne la precauţie. Autohton, există chiar riscul scăderii nivelului bunăstării la nivelul întregii economii, dacă se depășește acea linie roşie care ar putea împinge economia României către un derapaj fiscal. In acest scenariu, creşterea reală a pensiilor va fi de scurta durată, ca şi in 2008, periclitând, în acelaşi timp perspectivele creşterii economice viitoare.

N.Red: Laurian Lungu este Co-fondator al CPAG. Deține un doctorat în economie obținut la Universitatea Cardiff, un master în economie la Universitatea din Liverpool și o diplomă de MBA. Anterior, a lucrat în mediul academic, predând cursuri în macroeconomie și metode matematice, atât pentru studii universitare cât și postuniversitare la departamentul de economie al Universității Cardiff. Domeniile sale de expertiză sunt cele vizând prognoza macroeconomică, modelarea politicilor economice, finanțe internaționale și energie. Este autorul mai multor articole și analize publicate în reviste și cărți profesionale de renume. A fost consilier economic de mai bine de 10 ani. Detalii despre articolele sale, aici.










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5578 vizualizari

  • +4 (42 voturi)    
    Legile sunt pentru ei,pentru cei ce ne exploateaz (Marţi, 22 septembrie 2020, 16:40)

    Entiu [utilizator]

    Pentru pensionari nu-s bani!
    Pentru ei, sunt!
    Pentru pensionari nu-s bani!
    Pentru privilegiati sunt!
    Legile sunt pentru ei, pentru cei ce ne exploateaza si ne dezumanizeaza!
    Trebuie o schimbare, atentie la votare!
    Despre pensii… o bataie de joc ! Lipsa de cuvant pana la lipsa de onoare si onestitate a decidentilor si vorbitorilor mai profesonisti sau mai putin profesionisti. Cei cu buzunarele doldora vin sa dea lectii de cum trebuie sa traiesti in saracie dupa ani buni de invatatura si de munca. Pensionarii sunt lasati sa astepte aceste drepturi care li se cuvin, ca si cum ar fi prescolari si mai au timp sa astepte.Toti acesti consumatori de bani si de timp pe la televiziuni, ba chiar si unii moderatori, se alatura impartitorilor de firimituri ce au mai ramas de la masa bogatilor.

    Cei care au construit, au adus plus valoare tarii, nu au furat, nu au pus pe butuci economia, acum sunt acuzati ca prin marirea pensiilor vor darima economia tarii.
    • +12 (26 voturi)    
      Asa a inceput si Venezuela..cu pomanageala (Marţi, 22 septembrie 2020, 17:43)

      mbratianu [utilizator] i-a raspuns lui Entiu

      Pensionari acum ar fi avut pensii triple, DACA din anii '90 incoace nu ar fi pus majoritatea lor prin votul lor HOTI la conducere. Hotii pusi de iei au furat banii tuturor.

      Iti mai aduce cand au avut de ales intre Ratiu, Campeanu si Iliescu si l-au ales pe Iliescu(PSD) care a dus inflatia anuala la 600%? Pensionarii de acum sunt tinerii care l-au votat atunci. Cinica viata?
      • +1 (7 voturi)    
        ai dreptate (Miercuri, 23 septembrie 2020, 9:06)

        codrean [utilizator] i-a raspuns lui mbratianu

        In Legea Pensiilor se prevedea ca valoarea punctului sa fie de 40%(initial chiar 45) din valoarea salariului mediu pe economie ! Salariul asta a crescut mereu iar pensiile mai putin ! Domnul Economist trebuia sa vada si aceasta problema ! Cine-i vinovat, cine a fost la guvernare si nu a armonizat lucrurile cand salariul mediu a tot crescut iar pensiile nu ? Sigur, 40% dintr-un sut e mult, nesustenabil chiar dar de ce s-a ajuns aici ? Si de ce nu se gaseste nici o solutie de nuantare, de crestere in functie de valoarea actuala ? Nu-mi veniti cu constitutionalitate, drepturi castigate si alte baliverne ! Gasiti solutii !
      • 0 (0 voturi)    
        Asa a inceput... (Miercuri, 23 septembrie 2020, 18:51)

        gillda_47 [utilizator] i-a raspuns lui mbratianu

        El era stindardul revolutiei/ loviturii de stat din '89, cam cum ar fi azi fikusz shapca, sica mandolina, catu partu, mucishor ban, petrov, etc., sesizati diferenta de calitate??!!
    • +4 (26 voturi)    
      multe semne de exclamare si atat (Marţi, 22 septembrie 2020, 18:39)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Entiu

      Ce nu intelegi tu e ca intr-un buget de venituri si cheltuieli, ca si intr-un buget familial, ca sa dai cuiva mai mult, trebuie sa tai din alta parte, sau sa maresti niste taxe.

      Daca PSD venea si spunea ca taiem de la banii de autostrazi, spre exemplu, suma x, plus impozitam hipsterii de IT-isti plus bagam impozit progresiv, si de suma x adunata la buget marim pensiile cu x% pentru sarmanii pensionari, era o baza de discutie.

      Da' sa dai o lege cum ca toate pensiile cresc cu 40%, fara sa vii si cu sursa de finantare, e populism in forma pura, fix pentru fraierii care se bucura ca statul mai da ceva. Fraieri care nici macar nu realizeaza ca daca pensia lor de 1000 de lei creste cu 400 de lei, pensiile smecherilor care ridica 5000 de euro, cresc si ele cu 2000 de euro. O fi bine, o fi rau?

      Si ce nu mai inteleg fraierii care pun botul la statul care tre sa le dea de unde-o fi, e ca prin masuri din astea pe de o parte va creste inflatia, pe de alta serviciile si asha proaste vor deveni si mai proaste si banii in plus ii vor da peste cateva luni pe medicamente compensate care nu se vor mai gasi, pe spitale cu servicii si mai proaste, si tot asha. Si pe langa asta, cei care muncesc si platesc taxe, satui de cardasia dintre PSD si pensionari / asistati / bugetari, vor decide sa emigreze in masa, lasand o gaura si mai mare la buget.

      Si sa fie clar, pensionarilor de azi li se cuvine ceea ce produc salariatii de azi, cum si pensionarilor de acum 30 de ani li se cuvenea ce produceau salariatii de atunci. Pentru ca pensia de acolo vine, din contributia alora care platesc taxe azi, nu din ce au contribuit ei acu 30 de ani. Si ar trebui sa inteleaga ca pensii mai mari se pot obtine, in realitate, doar prin cresterea numarului alora care contribuie, prin infrastructura care sa atraga investitii si locuri de munca. Altfel, cu 40% in plus de la PSD o sa isi ia teapa ca si de 30 de ani incoace prin cresterea proportionala a preturilor
      • -1 (15 voturi)    
        Cineva care intelege (Marţi, 22 septembrie 2020, 18:55)

        C0tilli0n [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Nu sunt multi care vor sa gandeasca si multi nici nu au cu ce
      • -3 (23 voturi)    
        colectare taxe Ro 25% din PIB (Marţi, 22 septembrie 2020, 21:08)

        di livio [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        media UE 40% din PIB...o fi treaba guvernului colectarea taxelor?...poate nu, poate BOR, CCR, av poporului tră să colecteze taxe, ăia care nu lasă guvernu să lucreze...și cînd se măresc bugetele serviciilor securiste de unde se taie?...la orice rectificare se măresc bugetele srisiesppstskgbetc...pt ăștia sînt bani, pt alocațiile copiilor nu...Dragnea a tăiat de la sri și a dat la medici, iaca unde îi...mai îndrăznește careva?...nu cred
        • +1 (17 voturi)    
          Mai citeste (Miercuri, 23 septembrie 2020, 0:48)

          C0tilli0n [utilizator] i-a raspuns lui di livio

          A dat la medici incat au plecat si mai multi din tara. Ce a taiat de la SRI a bagat PSD in buzunar, la medici s-a marit din ac buget sau un pic mai mare care era pt sanatate, au taiat fonduri pentru medicamente si toate cele necesare in spitale si astfel si mai multi medici au ales sa plece din tara. Mai documenteaza-te
        • 0 (8 voturi)    
          Vezi ca ai gresit postarea (Miercuri, 23 septembrie 2020, 10:03)

          all23 [utilizator] i-a raspuns lui di livio

          Aici e loc doar pentru cei care preamaresc Guvernul si latra la comanda. Daca nu sunt bani , de ce nu opreste guvernul si alte plati? Dreptul pensionarilor romani , este mai mic decat dreptul unor firme de afara? Sau a unor retrocedari fantastice ?
        • 0 (0 voturi)    
          cand te uiti la 40% (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:32)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui di livio

          te uita nu numai la veniturile colectate ci si la cheltuielile bugetare -

          exista o corelatie din care nu poti sa iesi...

          poti sa maresti cheltuielile de abia dupa ce ai imbunatatit colectarea semnificativ, dar inca nu s-a ajuns aici desi se vede luminitza de la capatul tunelui si aici este vina guvernului condus de Sica! Na, ca ti-am zis!

          Imbunatatirea colectarii s-a facut sub guvernul lui SIca - de aceea stam mai bine deccat se asteptau unii dupa 6 luni de pandemie - pentru ca asta este chiar culmea performantei colectarea a intrecut asteptarile, chiar daca unele firme au primit derogari si amanari de la plata taxelor dar cei care au inteles ce se intampla cu adevarat si au putut au platit taxele si impozitele datorate- indrazneste sa intelegi!

          Coane poti cuprinde cu mintea ce inseamna 6% din PIB???

          Nu vorbim despre niste cresteri infinit mici pentru unele institutii ale statului - vorbim despre 6% din PIB - repeta dupa mine coane!

          Iar prostia cu cresterea salariilor acordate medicilor este ca nu a oprit plecarea din tara a acestora si nici nu a redus incidenta bolilor sau a deceselor in RO fata de alte state membre ale UE - asta este adevarul si asta este justa valoare a cresterii salariale nemeritate pentru medici!
      • +1 (1 vot)    
        si mai este ceva (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:21)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Dai de unde ai...

        dar daca nu ai de unde sa dai ce faci???
        NU DAI - este simplu...

        Este cea mai mare prostie sa dai o lege fara sa ai acoperita sursa de finantare si asta o stie fff bine si CCR-ul si stie ca legea aceea care prevede clar si explicit mentionarea sursei de finantare este o lege constitutionala.

        PEsedistii se joaca si acum cum s-au mai jucat si alta data si cand, culmea neobrazarii, CCRul le-a dat dreptate.

        Nu este vorba despre un procent mic - este vorba despre 6% din PIB - enorm!!!!!

        Ii va ajuta pe pensionari faptul ca primesc o crestere nominala a pensiei dar cresc toate preturile si in loc sa aiba alimente, medicamente si acces mai facil la tratamentele medicale lucrurile acestea nu se vor imtampla ci din contra ele vor costa mai mult si deci de ce aceasta bucurie a cresterii pe hartie a unei iluzorii sume???

        pensionarii nu sunt prosti - prosti sunt politicienii care nu explica marunt si des ce se intampla cu adevarat, care sunt consecintele dar si nesimtitii de la CCR care tolereaza toate aberatiile pesedistilor.
  • +6 (30 voturi)    
    Indexare (Marţi, 22 septembrie 2020, 16:44)

    marcelp55 [utilizator]

    Măi flăcău, văd că explicații pentru ca pensiile să se mărească ai, vreau și una pentru neindexarea lor cu rata inflației la 1 ianuarie 2020 când nu era pandemie !!!
    • 0 (8 voturi)    
      resesti (Miercuri, 23 septembrie 2020, 8:13)

      mongolul [utilizator] i-a raspuns lui marcelp55

      la 01.01.20 pensiile au fost indexate cu 4,..%
      la 01.01.19 nu au fost indexate si apoi s-a revenit cu o indexare de 1,3%, cand inflatia a fost de 3,6%.
      Senilitatea?
      • +2 (6 voturi)    
        Citesti doar titluri ? (Miercuri, 23 septembrie 2020, 10:32)

        all23 [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

        Indexarea presupune mai mult decat rata inflatiei , tine cont si de salariul mediu brut .... dar daca e mult de citit ametesti, si oricum nu intelegi decat indemnul stapanului Galben : " Sho pe ei !"
  • -13 (17 voturi)    
    rezolvare exista (Marţi, 22 septembrie 2020, 16:56)

    falcoind [utilizator]

    E cinic da sunt chiar doua solutii:

    prima 4,85+4,85*40/100=6,79 pentru un euro sau

    a doua 5180000-5180000*40/100=3108000 pensionari ramasi si acum cu Covidu au si cum .
  • -2 (18 voturi)    
    opriti-va din furat banul public... (Marţi, 22 septembrie 2020, 17:26)

    demaGOGU [utilizator]

    ...si vor fi bani ptr dublarea pensiei!
    • 0 (16 voturi)    
      hehe (Marţi, 22 septembrie 2020, 20:10)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Pai pesedistii #penali tai fura, demsgogule. Tu si ai tai trebuie sa va opriti din furat. Oricum o sa infundati puscaria in curand.
      #NUscapati
  • +10 (18 voturi)    
    Crețterea pensiilor (Marţi, 22 septembrie 2020, 18:25)

    ratonel [utilizator]

    Orișice creștere a pensiilor , cu procente egale pentru toți pensionarii (mai ales și pentru cei ”speciali”), este o bătaie de joc la adresa celor prin conribuțiile lor asigură bugetul .Nu face altceva decât crește inegaliratea socială și practic anulează legea care prevede pensie după CONTRIBUȚIE .
    • 0 (0 voturi)    
      Cresterea pensiilor (Miercuri, 23 septembrie 2020, 19:50)

      gillda_47 [utilizator] i-a raspuns lui ratonel

      Daca cei cu pensie mai mare primeste o crestere mai mica si cel cu pensie mai mica, o crestere mai mare, abia atunci se creaza o inegalitate sociala pentru ca cel cu pensie mai mare are o contributie mai mare la fondul de pensii decat cel cu pensie mai mica, pensie mai mica din varii motive, ex. ani de munca mai putini,o pregatire profesionala mai slaba, ani de studii mai putini, taiat frunze la caini, etc, inseamna ca primul il va tine in carca / il sponsorizeaza /ii da de pomana celuilalt, situatie absolut incorecta / nefireasca ce ne-ar intoarce la epoca comunismului schiop, vorba lozincii...spre comunism in zbor!!! Pentru pensiile speciale, pensii acordate din pix, trebuie vointa politica, sociala, sange in instalatie, o lege speciala ( sic )...pentru anularea sau micsorarea lor...eventual bonuri de masa sau parti sociale la fondurile de investitii, etc..
      • 0 (0 voturi)    
        mi-a placut enorm (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:40)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui gillda_47

        Chestia asta cu bonuri de masa sau parti sociale la fondurile de investitii - dar nu poci sa imi imaginez cum tov general Iordanescu, de exemplu, o sa primeasca aceasta stire-veste...

        el ca el dar ceilalti ghenerali care inca mai pot manui cate o arma - ce ne facem soro??? Te bagi???

        Vazusi ce facu papa Macron cu legea pensiilor in France??? ce mai zici soro???

        Ecuatia este complexa trebe lucrat in timp, finutz, nu asa cu barda, ca baietii astia sunt sensibili dar daca le zici ca incet, incet raman fara chiar toti banutzi in 10 anizori cred ca ...
      • +1 (1 vot)    
        Creșterea pensiilor (Joi, 24 septembrie 2020, 0:00)

        ratonel [utilizator] i-a raspuns lui gillda_47

        Cele mai mari pensii au cei care au ieșit la pensie de la funcii publice de la stat , tot ei au și pensii speciale . Contribuția lor de fapt nu a fost niciodată băgată la fondul de pensii , militarii și polițiștii au primit soldă și au primit pensia de la bugetul de stat nu din fondul de pensii . Contribuția bugetariilor la fel tot din banii celorlalți contribuabili sunt asigurați , care de fapt nu a fost virat la fondul de de pesii niciodată. Statului nu-i convenea să blocheye banii în fondul de pesii. . Pensie mare nu înseamnă 3 - 4 mii de lei a celor care chiar au plătit bani la fondul de pensii , ei merită pensia mărită. Problema este că mulți au primit pensia după contrinuția calculată din ultima lună sau ultimul an lucrat , în momentele când și-au dat legi cu dedicație De exemplu cel care primește 70000 lei pensie de nu a contribuit de fapt niciodată și a primit și salariu din cuntribuția celorlali . În ultima lună au fost băgate bani de concedii restate , sporuri și minuni pănă cănd au avut un salariu de aproape 100.000 . Aici este problema ...... merită acesti indivizi mărire de pensie de 40% !?
  • +8 (20 voturi)    
    In realiatatea economica actuala (Marţi, 22 septembrie 2020, 18:45)

    Ibit [utilizator]

    Nu vorbeste nimeni din guvern si nici Iohannis despre cresterea incasarilor la buget , despre diminuarea economiei negre si gri ?
    Deranjeaza , nu ?
    • -1 (1 vot)    
      nu conase dar a venit, s-au implinit (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:43)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Ibit

      Chestiilea asta si guvernul asta rau nu le da pensiile majorate pentru ca are de unde???

      ^6% conase, nu este chiar de gluma...

      vreo 3-4 strangi din economia neagra dar cam dupe un 1 an de la automatizarea fluxului si inca de abia a pornit masina...Dar restul coane, de unde??? aduci matale de acasa de la tine???
  • +9 (15 voturi)    
    Majorare pensii (Marţi, 22 septembrie 2020, 19:08)

    ISoli [utilizator]

    Cum poti trata cu atata usurinta subiectul pensiilor? Probabil pentru a acoperi o mare delapidare cu o alta!
    Iata despre ce este vorba: pilonul 1 a fost epuizat prin sifonare la buget si acum li se spune contribuabililor ca nu mai sunt bani pentru marirea pesiilor! Cum poti sa spui asemenea aberatii, cand este este vorba despre generatiile de pensionari care in anii 1990 si 2000 au platit contributii de 120% RAPORTAT LA SALARIU (aproape 20 de ani) si apoi de 70%. Acestor generatii care i-au tinut in spate prin contributiile lor si care prin marimea contributiilor platite au sperat ca isi vor asigura pensii decente, acestora li se spune ca n-au dreptul la ceea ce au platit dinainte?
    Apoi luati in calcul ca, datorita mediei scazute de viata (73 ani), un pensionar nu primeste in medie inapoi, ca total pensii, din contributiile pe care le-a platit timp de 35 de ani, nici 35%, deci grosul de 65% ramane, dupa decesul lor, la fondul de pensii (iar de acolo, sifonat la bugetul statului din care se indestuleaza cu totii).
    In plus, in bataie de joc, guvernele din 2016 (Ponta) si 2018 (PSD) au comis ilegalitatea de a nu indexa pensiile, desi aveau obligatia legala de a o face.
    Iar daca legea a tot fost incalcata si inainte, spre batjocorirea pensionarilor, de ce sa nu o faca si acum?!
    De ce nu auzim pe nimeni punand in discutie aceste aspecte si cerand masuri reparatorii pentru pensionari?!
    • +3 (3 voturi)    
      pentru ca si atunci si acum (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:44)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui ISoli

      Legea a fost prost conceputa.
  • +8 (24 voturi)    
    Pt copii si batrani nu sunt bani (Marţi, 22 septembrie 2020, 20:36)

    mihaipricop [utilizator]

    in schimb sunt bani pt pensii speciale pt marirea bugetelor serviciilor si pt tot felul de achizitii dubioase.
  • +3 (23 voturi)    
    Majorare Pensii (Marţi, 22 septembrie 2020, 21:04)

    dc49 [utilizator]

    Pensionarii de astazi sunt cei care au construit soselele acestei tari, caile ferate, hidrocentralele etc, au cules porumbul, au montat utilaje in fabrici la -30 grade Celsius. De multe dintre ele beneficiaza generatia de azi. Chiar si doar pentru atat oamenii astia isi merita banii...
    • -1 (1 vot)    
      probabil asa cum merita (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:52)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui dc49

      Si magistratii si altii cu pensii speciale care au luptat pe treatrele de lupta adevarate...

      Si tot la fel cum merita si medicii, si profesorii si parintii/copiii alocatile majorate...

      Si toti am vrea sa avem salarii ca in franta/germania dar sa muncim ca in RO - aicisa este problema si fl. LL are un frumos studiu in care arata cum stam cu productivitatea in tarisoara noastra si cum salariile ca si pensiile au crescut cu mult mai repede decat productivitatea si ca, in ciuda acestor cresteri salariale si de pensii suntem tot pe la coada UE... Curat ghinion!

      secretul insa consta in cresterea productivitatii= adicalea investii la greu, educatie din plin - si

      dupe ce toate acestea se implinesc, adicalea dupe vreo 4-5 anisori, sa cerem salarii/pensii majorate si nicidecum cu 40% cresterea pensiilor...

      sa ne vedem lungul nasului sau poate sa citim, psre educare, studiile domnului Laurian Lungu ca poate, poate...
  • +1 (9 voturi)    
    degeaba le tineti lectii de economie (Miercuri, 23 septembrie 2020, 8:17)

    mongolul [utilizator]

    ei vor sa abureasca electoratul, sa-i revoteze. Nu-i intereseaza decat puterea si cum s-o obtina.
  • +8 (10 voturi)    
    plangeti la mormant strain (Miercuri, 23 septembrie 2020, 8:26)

    dezamagitul [utilizator]

    Toti specialisti va vaitati ca majorarea pensilor de altfel legitima , ar prabusi Romania.Dar nimeni nu se intreaba ca toti fara exceptie: nastase, tariceanu,basescu,ponta dragnea si chiar si liberali ne mai vorbin de udmr ,nu au dat cel putin drepturile legale de majorare conform inflatiei. Toti cei care se dau mari specialisti nu au sarit in sus cand s-au dat pensii speciale ( nu numai imorale ,ci si ilegale . Unde in lumea asta se dau pensii mai mari dect ai contribuit.Si toti au o amnezie totala cand este vorba ca bani adunati de la noi ar trebuii sa ne aduca si dobanzi de la cei care i-au folosit in aceasta perioada a muncii fiecaruia . In orice tara civilizata banii stransi de la fiecare ar trebui sa fie in contul lor care au contribuit.Acestia ar trebuii dati celor in drept la batranete iar in caz de deces sa se dea familiei. Tot noi cei care ii tinem cu taxe si impozite pe toti trantorii . Trebuie sa platim ajutoare sociale si pensii pentru trantorii carora nu le place munca. Cei din Europa care zic ca nu putem mari pesiile la un nivel decent ca in europa , iar atunci cand au adus preturile la nivel din occident dar veniturile au ramas ca la noi nu zic nimic..
    • -2 (4 voturi)    
      Nu Europa (Miercuri, 23 septembrie 2020, 10:59)

      C0tilli0n [utilizator] i-a raspuns lui dezamagitul

      A adus preturile in ROmania la nivel de occident, si multe preturi in Romania nu sunt la nivel de occident, multe servicii de ex
    • 0 (0 voturi)    
      sunt teme diferite (Miercuri, 23 septembrie 2020, 17:21)

      mongolul [utilizator] i-a raspuns lui dezamagitul

      - iar confunzi merele cu perele si o iei pe linia de partid ("cireasa, fruct, cireasa"...);
      -de unde stii ca nu am protestat impotriva pensiilor nesimtite si a neindexarilor? (opera PSD...); dar protestele au fost limitate -ca si acum- doar in postari; mai mult e voie? nu te gazeaza "eroii"?
      -nu vezi ca am scris -foarte putin si decent- despre interesele politicianiste ale PSD si mi-au sters postarea? (pe linga minusurile postacilor pesedisti).
    • +1 (1 vot)    
      pai... (Miercuri, 23 septembrie 2020, 23:58)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui dezamagitul

      Parca cineva spunea ca noi reusim sa creeam locuri de munca in afara RO, in UE, pentru ca de acolo importam...

      ce mai producem acasa???
      Poate doar cate ceva in industria auto, ceva echipamente si un praf de IT...In rest made in EU si dai si importa ca de produs nu ai cu cine, nu ai cu ce, produci putin si slab, samd

      Noroc cu amaratii aia care au fugit de ro dar mai trimit ceva in tara...
  • +3 (7 voturi)    
    ASTA E PROBLEMA (Miercuri, 23 septembrie 2020, 12:50)

    jidanul [utilizator]

    Problema nu este ca nu sunt bani pentru dublarea alocatiilor, cresterea salariilor si a cresterii punctului de pensie, problema este ca tot felul de legi care dezechilibreaza extrem de mult bugetul care a creat privilegiati si "speciali". Aceste legi care au dezechilibrat liniaritatea si ierarhizarea sistemului de salarizare si de pensii trebuie defiintate. Cum sa ai pensii 20000-30000 si de 70000 de lei cand ai pensia sociala de 600 de lei sau pensii de 1000-1500 de lei provenite din sistemul bugetar ? Cum poate Statul Roman sa plateasca doua venituri si salariu si pensie, cumulat ? Cum poti sa ai salarii nemernic de "de nesimtite" in anumite institutii ale Statului Roman, autoritati si companii de stat ? Nicio pensie, provenita din sistemul bugetar, nu trebuie sa depaseasca, cu nici um leu si nici un ban maxim 10000 de lei, nici un salariu de baza in absolut nicio institutie a Statului Roman nu trebuie sa depaseasca salariu de baza al presedintelui Romaniei, nicio persoana angajata intr-o institutie a Statului Roman nu trebuie sa i se plateasca doua venituri, salariu si pensie sau indemnizatie si pensie, ori salariu, ori pensie si daca lucreaza dupa varsta de pensionare sa primeasca numai salariu si dupa ce iese la pensie sa i se recalculeze pensia si sa i se plateasca doar pensia. Aceste privilegii si legi speciale dezechilibreaza, extrem de mult bugetul, produc discriminari socio profesionale extrem de grave. Trebuie eliminate privilegiile legislative anti-sociale si discriminatorii, aceste legi "speciale" si banii sa fie redistribuiti de jos in sus. Un exemplu ar fi Suedia unde salariile in sistemul lor bugetar cuprind 10 trepte salariale si 5 trepte de pensii, provenite din sistemul bugetar al institutiilor de stat. In Romania trebuie reinstaurat echilibrul, liniaritate si ierarhizarea sistemului de salarii si pensii pana la ultimul detaliu, fara privilegiati si fara "speciali".
    • -2 (2 voturi)    
      Pensii (Joi, 24 septembrie 2020, 0:20)

      ratonel [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Ai perfectă dreptate , dar 90 % din cei care comentează habar nu au de unde vin banii de pensii , aici vorbesc de banii adevărați . Bugetarii nu au habar că contribuția lor nu prea este virat de la buget la fondul de pensii, dar și dacă ar fii tot din bani privațiilor provine , așa că .....


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by