Din momentul în care s-a aflat că ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a fost victima unui accident rutier – care a avut loc duminică, 30 august 2020, în zona localităţii Dumbrăveşti (jud. Argeş) –, mesajele de blamare directă şi indirectă a demnitarului român s-au difuzat în cascadă în mijloacele de informare în masă din ţară şi pe reţelele de socializare. Prezumţia de nevinovăţie a domnului Lucian Bode – pasager în vehiculul respectiv – se pierde în comentariile negative ale cetăţenilor care, putem presupune, sunt mai curând nemulţumiţi de prestaţiile membrilor clasei politice din România, din ultimii 30 de ani, şi de aroganţa acestora.

Petre OprisFoto: Arhiva personala

Totodată, în scandalul apărut din senin sunt exprimate critici dure la adresa şoferului automobilului demnitarului, care a condus vehiculul în mod extrem de periculos, precum şi împotriva instituţiei din care acesta face parte: Serviciul de Protecţie şi Pază.

Cu totul întâmplător, în documentele consultate în urmă cu 12 ani la Arhivele Naţionale ale României am descoperit un eveniment oarecum asemănător, care s-a soldat cu pierderi de vieţi omeneşti. Ne-am reamintit despre descrierea acestuia când am văzut cazul accidentului ministrului Transporturilor, Lucian Bode, şi prezentăm în continuare documentul existent în arhive. Menţionăm faptul că elicopterul Mi-4, care a suferit o defecţiune tehnică la 18 iulie 1973, a fost adus din Uniunea Sovietică pentru Ministerul Energiei Electrice, fiind recepţionat la 21 aprilie 1961 şi înmatriculat YR-EMA. În aceeaşi zi a mai fost înregistrat un elicopter Mi-4 (YR-EMB), pentru utilizarea sa de către acelaşi minister.

Accidentul grav care a avut loc la Vatra Dornei, la 18 iulie 1973, a determinat autorităţile comuniste de la Bucureşti să renunţe definitiv la acel model de elicopter şi să îl scoată din dotarea Întreprinderii de Aviaţie Utilitară (unde se afla în acel moment).

Raportul întocmit la 30 iulie 1973 de generalul Ion Ioniţă, ministrul Apărării Naţionale, şi trimis lui Nicolae Ceauşescu, privind accidentul în care a fost implicat un elicopter Mi-4 la Vatra Dornei, la 18 iulie 1973.

De la Ministerul Apărării Naţionale

INFORMARE

privind accidentul de zbor produs cu un elicopter al Întreprinderii de aviaţie utilitară din cadrul Comandamentului aviaţiei civile – TAROM, în regiunea nord-est a oraşului Vatra Dornei.

REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA

MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE

Nr. M. 1482 din 30.07.1973

Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU

SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN

PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE STAT

În ziua de 18 iulie a.c. în regiunea de nord-est a oraşului Vatra Dornei s-a produs un accident grav de zbor, cu un elicopter aparţinând Întreprinderii de aviaţie utilitară din cadrul Comandamentului aviaţiei civile – TAROM.

Accidentul de zbor s-a produs ca urmare a ruperii în timpul zborului a unui organ de comandă al elicopterului, care a pus echipajul în imposibilitate de a-l mai pilota.

În accident şi-au pierdut viaţa primul secretar al comitetului orăşenesc Vatra Dornei al Partidului Comunist Român – Nedelea Ion, comandantul secţiei miliţiei oraşului Vatra Dornei – căpitan Moşneagu Vasile, directorul Întreprinderii Competrol şi locţiitor al comandantul execute un zbor de agrement cu ei deasupra oraşului Vatra Dornei, zbor în timpul căruia s-a produs accidentul.

De asemenea, în accident şi-a pierdut viaţa mecanicul de bord al elicopterului. Cei 2 piloţi au fost răniţi, se află în spital şi sunt în afara oricărui pericol.

Accidentul de zbor a fost anchetat de o comisie condusă de general-colonel Alexe Vasile, comandantul Apărării antiaeriene a teritoriului.

Cazul se cercetează de către organele procuraturii militare.

MINISTRUL APĂRĂRII NAŢIONALE

General de armată

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro