Opinie

De ce Magistrala 6 de metrou, până la Aeroportul Otopeni nu va fi finalizată în anul 2023

de Horia Banescu     Contributors.ro
Miercuri, 15 iulie 2020, 18:58 Actualitate | Opinii


Horia Banescu
Foto: Arhiva personala

Planului Național de Investiții și Relansare Economică, prezentat de Guvern, cuprinde în anexa nr. 3, la Proiecte de dezvoltare a noilor magistrale de metrou – București și proiectul Magistralei 6: 1 Mai – Aeroportul Otopeni, cu o lungime de 14,2 km, 12 stații si un orizont de realizare 2020 – 2023.

Modalitatea de prezentare a acestui proiect, ignorarea problemelor identificate până în prezent, lipsa de realism, inclusiv în ceea ce privește termenele, ignorarea criticilor Comisiei Europene evidențiază fie superficialitatea guvernului, fie o lipsă totală de înțelegere a problemelor acestui proiect.

În februarie-martie 2019, Comisia Europeană a formulat o serie de observații legate de proiectul Magistralei 6, conturându-se ideea că vor fi alocate fonduri europene numai pentru finanțarea tronsonului 1 Mai – Tokyo (zona comercială Băneasa), respectiv 6 stații.

Criticile formulate de reprezentanții Comisiei Europene au fost atât de natură tehnică (traseul magistralei, punctul de pornire, supraestimarea traficului de pasageri), cât și de ordin financiar (valoarea estimată a costurilor, în raport cu alte tronsoane de metrou). O altă critică a fost legată de nerezonabilitatea termenelor de finalizare a investiției.

Răspunsul autorităților române a clarificat o serie de aspecte, însă pe fond, Comisia Europeană și-a păstrat decizia de a finanța numai parțial proiectul Magistralei 6 de metrou, respectiv cele 6 stații dintre 1 Mai (stație existentă) și Tokyo.

Respingerea finanțării integrale a magistralei de metrou spre Aeroportul Otopeni de către Comisia Europeană evidențiază:

  1. Pregătirea superficială a proiectului de către autoritățile române, în perioada 2017 - 2019.
  1. Nerezonabilitatea costurilor și a termenelor de execuție.
  1. Colaborarea deficitară dintre Guvern, Ministerul Transporturilor, Primăria Municipiului București, Consiliul Județean Ilfov și Primăria Otopeni.

Reluarea proiectului de către Guvern, în anul 2020, tot cu termene nerealiste, fără o prezentare exactă a soluțiilor de finanțare a tronsonului Tokyo – Aeroportul Otopeni, riscă să transforme și acest proiect într-un eșec răsunător sau într-un proiect specific autorităților din ultimii 30 de ani: un proiect nefinalizat în totalitate, format din segmente neintegrate.

Este iluzoriu să ne imaginăm că Magistrala 6 de metrou, până la Aeroportul Otopeni va fi finalizată în anul 2023, având în vedere că nici măcar pentru primul tronson, până în zona Băneasa (stația Tokyo), nu a fost finalizată licitația pentru execuția lucrărilor.

Un aspect de natură tehnică, ce va avea un impact asupra termenului de finalizare a investiției este realizarea lucrărilor, parțial în zona adiacentă DN 1, unul dintre sectoarele de drum cu cele mai mari volume de trafic din România.

SOLUȚIA VIABILĂ: TRENUL URBAN

  1. Este necesară o regândire a proiectului sub forma unui tren urban, care să ruleze în subteran până la stația Tokyo (tronsonul din proiect aprobat de Comisia Europeană) și de acolo până la Aeroportul Otopeni să ruleze la suprafață (inclusiv pe pasaje supraterane și estacade, acolo unde calea de rulare nu se poate amplasa la nivelul solului).
  1. Este necesară fazarea proiectului în două etape, astfel:
  • Etapa 1 - realizarea tronsonului subteran 1 Mai - Tokyo (zona comercială Băneasa), acceptat de Comisia Europeană pentru finanțare;
  • Etapa a 2 a - pregătirea proiectului cu asigurarea ieșirii din subteran, după stația Tokyo și realizarea traseului suprateran până la Aeroportul Otopeni, cu analiza oportunității executării în subteran a stației de la aeroport.
  1. Completarea proiectului cu unul sau mai multe proiecte de creare a unor zone extinse de parcare, în proximitatea aeroportului (cu rol de a genera fluxuri locale de trafic până la aeroport și continuarea călătoriei spre București cu trenul urban).

Fazarea proiectului permite și demararea procedurilor pentru tronsonul suprateran dintre Băneasa și Otopeni, cu asigurarea tranziției proiectului în exercițiul financiar 2021-2027 și a finanțării din fonduri europene, inclusiv a etapei a 2 a.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2753 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    E o prostie (Miercuri, 15 iulie 2020, 20:36)

    nick24 [utilizator]

    E o zonă f dezvoltată a Bucureștiului, chiar până la Otopeni și se va mai dezvolta în viitor. Deci trebuie metrou subteran!
    Finanțarea poate fi făcută astfel:
    - se face tunelul de la Tokyo la aeroport și apoi toți cei interesați de pe traseul liniei, pot solicita construirea unei stații, DONÂND teren și contribuind financiar. Aceștia pot fi Mall Băneasa, Academia de Poliție, Primăria Otopeni.
    - se reface astfel proiectul prezentat pt a obține fonduri europene, mai ales că și aeroportul Otopeni va fi în viitor mai mare, cu mai mulți călători, prin construirea unui nou terminal.
    • -4 (4 voturi)    
      e o prostie prostia.... (Miercuri, 15 iulie 2020, 20:54)

      2ingineri [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Nu este deloc o zona dezvoltata a Bucurestiului. In sensul ca e departe densitatea pe km/2 din alte zone.

      Acum cateva argumente nu ingineresti (ca din alea am destule) ci de bun simt:

      1. Toti care locuiescu in zonele respective au vile scumpe si masini si mai scumpe. Ii vezi venind in oras cu metroul?
      2. Traficul de pe Otopeni e unul infim la nivel international.
      3. Regula Europeana si mondiala e ca fara metrou la Aeroport, ci tren urban. Exceptiile confirma regula. Barcelona a facut metrou dupa ce a avut muuulta vreme doar tren si dupa ce orasul a fost impanzit cu retea de metrou. Plus cu totul alt traffic pe aeroport.
      4. Legatura foarte buna auto si ieftina cu aeroportul. -Chiar crezi ca cineva care merge in vacanta de mii de euro se uita la 50 de RON cat e un taxi? Si prefera sa schimbe 3 legaturi la metrou si doua autobuse si sa mearga pe jos?
      - Chiar crezi ca aia in calatorie de bussines decontata de firma se vor uita la alti 50 de RON sa mearga cu metroul?
      • +2 (2 voturi)    
        Argumente false (Joi, 16 iulie 2020, 9:06)

        Anarb [utilizator] i-a raspuns lui 2ingineri

        ...cu siguranta nu ingineresti, dar hai sa-ti raspund:
        1. Nu toti, nici macar majoritatea nu au vile scumpe; sint oameni care traiesc din salariu si care s-au mutat in nord cu credite dupa ei; in Buc mergeau cu metroul si ar merge si aici;
        2. Traficul la Otopeni e de 15mil, la nivel cu Budapesta si aproape de Atena; o particularitate e ca Otopeni nu prea are tranzit, deci traficul de aici chiar se revarsa in exterior;
        3. Si Londra are metrou si multe altele. La RER sau trenul din Bruxelles care e diferenta, ca tot pe sub pamant sint si opresc in statii intermediare (de fapt despre asta vorbim).
        4. Sigur. Excelenta legatura; poti face si 3 ore, au fost si piloti care au intarziat la propria decolare.
        5. (Bonus) Sint f multi lucratori care vin la zona comerciala din Balotesti, Therme (plus clientii) samd asa ca ar putea chiar sa fie lungit cu o statie metroul.
        Dar hai sa vorbim ca sa ne aflam in treaba.
  • -4 (4 voturi)    
    Metroul la aeroport, proiect grandoman (Miercuri, 15 iulie 2020, 20:43)

    PowerIon [utilizator]

    In curand, vorbind in termeni astronomici, vor circula trenurile de la aeroport la gară.
    Trenuri care vor face nu mai mult de 20 minute, foarte utile celor care vin cu trenul din provincie, desi majoritatea vin cu autocarele direct la aeroport sau cu automobilul familiei.
    Si ca sa nu le vedem aproape goale, cadența lor va fi scazută.
    Și atunci vorbim de metrou de la aeroport la gară? Or fi așa de proști cei de la Bruxelles?
    Dar sa lasam metroul asta in planul de relansare din motive electorale.
    • +2 (2 voturi)    
      Vorbesti fara sa stii (Joi, 16 iulie 2020, 8:30)

      Anges [utilizator] i-a raspuns lui PowerIon

      Si la fel si UE, desi suspectez ca la ei mai sint motive politice. Trenul nu preis decat traficul din aeroport, in timp ce traficul din Otopeni, Baneasa, Expozitiei nu-l preia nimeni.
      Dimineata e coda de intrare in Buc de dincolo de aeroport, iar seara blocajul e de dincolo de Ch. de Gaulle. Asta inseamna ca practic si toate trasele cu care intersecteaza ruta Otopeni-Victoriei sint blocate.
      Mallul din Baneasa si Ikea sint tot timpul pline, iar trafic redus pe DN nu e practic niciodata. De asta trebuie metrou si trenul nu are nicio legatura.
  • +2 (2 voturi)    
    A corecta opinia (Miercuri, 15 iulie 2020, 22:20)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Cu observația ca intre statia Otopeni si statia Tokio ar trebui create/proiectate parcări de tip park&ride.
    Poate la Otopeni precum la Munchen parcări p&r cu zero € /zi.
    Auto de la Ploiesti se opresc aici si nu mai intra in Bukarest.

    Suprateran de la Tokio la Otopeni pentru ca nu are rost sa mai faca un deceniu cu un tunel si sa iasă cu el in curtea scolii de Miliție!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by