O zi la birou. Cu colegi din 40 de tari

de Emil Stoica     HotNews.ro
Miercuri, 20 februarie 2008, 11:37 Actualitate | Opinii


1. O zi la birou

Suntem 250 de angajati in biroul din centrul Londrei al firmei la care lucrez. Si 40 de nationalitati: englezi, romani, indieni, francezi, suedezi, rusi, evrei, suedezi, pakistanezi, jamaicani, ghanezi, unguri, etc, etc;

Crestini, musulmani, hinduisti, etc;

Mai multe fete decat baieti;

Albi, negri, mulatri, asiatici, etc.

Pakistanezii stau la pranz la povesti cu indienii, ungurii cu romanii si cu rusii, etc. Ne vedem fiecare de treaba lui, la 6 inchidem calculatorul si mergem fiecare la casa lui. Uneori la o bere sau la o cina impreuna. Si nu ne uitam stramb unul la celalalt, nici macar in delegatii. Si nici macar atunci cand cineva a baut cu o bere mai mult.

De ce sunt atat de multe nationalitati in firma la care lucrez? Pe de o parte pentru ca nu conteaza nationalitatea sau religia atata timp cat cineva stie sa faca bine un lucru. Pe de alta parte, un mix cultural ajuta firma sa gaseasca solutii creative mai rapide care sa raspunda astfel anumitor probleme. Si, impreuna, inseamna cresterea competitivitatii firmei.

2. Uniunea Europeana

Sunt doua milioane de romani care au renuntat definitiv sau temporar la Romania si care se afla acum in alte state ale Uniunii Europene. Sunt zeci de mii de cetateni ai altor tari membre UE care precum si alte zeci de mii de cetateni non-UE care locuiesc in Romania, iar numarul acestora va creste in anii urmatori, fie ca este vorba de cetateni din tari membre UE, din China, din R Moldova sau din Bangladesh, in functie de nevoile economiei si societatii romanesti. Iar acesti nou veniti in Romania vor respecta legile romanesti, care sunt legi europene, la fel cum romanii care locuiesc in alte tari UE respecta legea tarii de resedinta, care este o lege europeana.

Romanii au bisericile, ziarele si centrele lor culturale in strainatate. In Spania se cauta profesori de limba romana pentru copiii romanilor aflati la lucru acolo. Poate chiar discuta cu autoritati sau in scoli sau in spitale sau in alte institutii locale in limba romana.

La fel si strainii din Romania au dreptul la biserici, ziare si centre culturale, la scoli. Iar daca este mai eficient sa se vorbeasca in institutiile romanesti si o alta limba decat cea romana, atunci ar fi in avantajul tuturor sa fie si vorbitori de alte limbi straine, fie ca e vorba de franceza, engleza, italiana sau maghiara.

In timp, numarul romanilor in strainatate va creste, asa cum va creste si numarul strainilor in Romania. Va creste si numarul familiilor mixte.

Sa nu uitam ca suntem cu totii cetateni europeni. Iar asta inseamna toleranta, inseamna respect fata de cei care este diferiti de noi, care vorbesc alta limba sau sunt de alta religie.

Si daca nu ar fi existat aceasta toleranta, nu am fi avut azi posibilitatea sa ne miscam nestingheriti in cadrul UE si, peste cativa ani, sa lucram unde ne dorim in cadrul UE.

Depinde doar de noi sa facem din Romania o tara atractiva. Atat pentru straini, dar si pentru cele doua milioane de romani care au abandonat Romania in ultimii 15 ani. Iar asta inseamna si ca minoritatile din Romania, fie ca e vorba de maghiari, rromi, turci, etc sa se simta cetateni romani. Iar raspunsul dat puseului de nationalism (care a facut atatea milioane si milioane de victime in secolul trecut) este mai multa democratie. Iar mai multa democratie inseamna luarea deciziei cat mai aproape de cetatean: fie ca este vorba de primarie, de scoala sau de spitalul din localitate sau judet.

Romania trebuie sa fie una a valorilor. Iar experienta romanilor din strainatate sau cetatenii cu o alta cultura decat cea romana nu pot aduce decat un plus societatii si firmelor romanesti. Romania va fi mai competitiva, mai toleranta, mai normala si mai atractiva.

Pe aceeasi tema: editorialul lui Dan Tapalaga.


Ce crezi despre cele scrise de Emil Stoica? Comenteaza aici.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2774 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Diversitatea e privita dintr-un singur punct (Miercuri, 20 februarie 2008, 12:06)

    Bogdan [anonim]

    Mi-a placut articolul, dar spre final am avut senzatia ca privesti doar prin perspectiva romanilor. Ori nu cred ca pana acum am avut probleme cu scolile in alte limbi sau cu orice alte drepturi pentru minoritati. Ce ma fac in cazul in care ma duc la Sfantu Gheorghe si nu mi raspunde la primarie in romaneste. Sau daca ma duc la brutarie sa iau o paine si sunt ignorat atat timp cat vorbesc romaneste. Daca vorbesc ungureste sunt servit repede si mi se multumeste pentru ca am cumparat de la ei. Cred ca si minoritatile nu ar trebui sa uite ca traiesc in romania si sa ne respecte si ei pe noi asa cum au pretentia sa-i respectam noi pe ei. Ce am spus mai sus legat de Sfantu Gheorghe e din experienta pe care am avut-o in acea zona.
    Sunt de acord ca si minoritatile au nevoie de mai multe drepturi, dar nu trebuie sa ajungem in extremea cealalta a discriminarii pozitive si sa acordam mai multe drepturi minoritatilor, decat au ceilalti.
  • 0 (0 voturi)    
    London 4 Ever (Miercuri, 20 februarie 2008, 13:32)

    God Save the Queen [anonim]

    chiar daca http://www.thefua.com/2008/londra-lui-orwell Londra e cel mai tare oras
  • 0 (2 voturi)    
    nu sunt extremist, dar sunt prost de tot... (Miercuri, 20 februarie 2008, 13:43)

    eu [anonim]

    "Ce ma fac in cazul in care ma duc la Sfantu Gheorghe si nu mi raspunde la primarie in romaneste. Sau daca ma duc la brutarie sa iau o paine si sunt ignorat atat timp cat vorbesc romaneste. "
    "Ce am spus mai sus legat de Sfantu Gheorghe e din experienta pe care am avut-o in acea zona. "

    povestea asta = "urban legend" de doi bani

    sti varianta aia : "la sf. gheorghe ungurii decapiteaza romanii si joaca footbol cu capul lor"???
    e fain nu? tu crezi in asemena aberatii?
    mama, chiar esti asa de prost?
    • 0 (0 voturi)    
      bleah (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:33)

      ticaloasa [anonim] i-a raspuns lui eu

      prost esti tu mai "eu". pt ca intr-adevar asa stau lucrurile cu ungurii. au o greatza in ei cand le vorbesti in romana de parca ar fi pe mosia la ma-sa !
    • 0 (0 voturi)    
      nu sunt aberatii (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:45)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui eu

      Incearca sa mergi prin zona aia si o sa vezi despre ce vorbesc.
      Nu sunt legende urbane, chiar se intampla. Poate tu nu ai inteles mesajul meu. Sunt de acord ca si ei au drepturile lor, dar nu sunt de acord ca in Romania sa fiu tratat diferit pentru ca vorbesc romaneste. Incerca tu sa mergi la o intalnire de afaceri acolo si vezi cum te descurci daca nu vorbesti ungureste. Poate inainte de a da calificative mai scoti capul in lume si vezi ce se intampla. Nu am spus ca ungurii / secuii sunt rai sau altceva. Chiar sunt OK. Problema e ca nu stiu romaneste si o parte din ei chiar nu vor sa invete iar liderii lor ii indeamna sa nu invete romaneste,
      Eu nu te fac prost, ci doar spun ca esti prost informat sau experienta pe care ai nu-ti permite sa vezi mai departe de zona limitata in care te invarti. Toata lumea trebuie sa aiba drepturi egale. punct. Daca vrea sa invete maghiara e liber sa o faca, dar mi se pare de bun simt sa stii si romaneste atat timp cat esti cetatean roman.
    • 0 (0 voturi)    
      Limba romana in Sf. Gheorghe (Miercuri, 20 februarie 2008, 16:09)

      Klein Fueher [anonim] i-a raspuns lui eu

      Amice, esti...dobitoc! Si vorbesti fra sa stii despre ce este vorba!
      Slujba m-a dus de zeci de ori prin Covasna si Harghita.
      Pe oriunde am umblat (restaurante, hoteluri, magazine) mi s-a raspuns in romaneste. Stricat, cu accent, DAR intotdeauna politicos si amabil. Mai mult, partenerii nostri din Harghita si Covasna (unguri si ei, sau mai bine zis secui) au fost printre cei mai seriosi pe care i-a avut firma pentru care lucram. Cand ne-am cunoscut mai bine, acei secui (reci de felul lor) au dat dovada de o caldura sufleteasca cum rar intalnesti a sud de Carpati.
      Este adevarat ca si noi ne-am onorat promisiunile si am fost extrem de corecti cu ei.
      Iar in ceea ce priveste tratamentul pe care il primesti de la ei iti spun un singur lucru: daca te vei purta ca ultimul om vei fi tratat ca ultimul om!
      Concluzie: respecta, si vei fi respectat! Simplu ca buna ziua!
  • 0 (0 voturi)    
    refuz (Miercuri, 20 februarie 2008, 17:46)

    tatae [anonim]

    Pot adauga si eu un comentariu privitor la lb romana in Targu Mures, da este adevarat ca nu mai esti discriminat in totalitate daca esti roman, acum cativa ani am fost in Targu Mures pt prima oara in viata mea si am vazut cum "economia de piata" a adus politetea pe buzele majoritatii aflate acolo. Exemplu, ma duceam la magazin si in mod normal ma intrebau ce doresc bineinteles in lb maghiara, cand vedeau ca ma uit ca vitelu la poarta noua, ma intrebau din nou ce doresc de data asta in lb romana. O singura data mi s-a intamplat intr-o piata sa nu mi se raspunda, insa l-au luat imediat la boscorodit vecinii de taraba si s-au scuzat cu toate ca toate ca nu era necesar, pt batranul acela incapatanat.
  • 0 (0 voturi)    
    urban legend (Joi, 21 februarie 2008, 0:14)

    anonim [anonim]

    sunt un moldovean din neamt care a avut ocazia sa lucreze in zona gheorghieniului in perioada 2002-2003. nu pot spune ca eu si colegii mei am fost tinuti ca in puf (lucram in amenajari forestiere), dar nici ca aveau o atitudine ostila sau tendentioasa la adresa noastra. am avut impresia mai degraba ca se uita la om, la cum se comporta, la cum se prezinta vestimentar, la ce spune si la cat de serios e. faza cu paine poate o fi reala, dar nu e generalizata, ni ci macar frecventa, iar mie unuia si colegilor mei nu li s-a intamplat niciodata. prin natura profesiei am fost mai mult prin sate izolate, unde intr-adevar proportia de vorbitori de limba romana era apropiat de zero, dar nici acolo nu ni s-au intamplat lucruri de astea marete. daca ar fi sa fac o comparatie, am fost tratati poate un pic mai bine decat in restul tarii. iar cand se stabilea un lucru ramanea stabilit. spunea omul ca vine la 8 sa mergem in padure, venea la 8 fara un sfert. in fine, oameni seriosi si muncitori. in suceava, printre moldovenii mei, alta poveste. oameni neseriosi, ne tratau cam de sus domnii de la ocoale, ca de, noi eram doar niste bieti amenajisti. acum eu ce ar trebui sa gandesc, pe cine ar trebui sa apreciez mai mult? eu zic sa lasati prostiile deoparte si sa luati ce e mai bun de la unguri, ca sunt multe de invatat. sunt mai pragmatici, mai seriosi, mai muncitori. si daca sunteti suparati ca sunt unii care se uita de sus la romani, ganditi-va cum va ganditi voi la moldovenii de peste prut.
    cred ca acum, cu uniunea europeana, ar trebui sa lasam odata pentru totdeauna niste chestiuni istorice depasite si sa ne gandim cum facem sa mergem impreuna mai departe. nu putem avansa ca tara daca nu colaboram si daca nu ne respectam reciproc. episoade delicate vor mai fi, dar nu ar trebui sa aruncam anatema pe un grup din cauza unor indivizi. ar trebui sa invatam din cazul mailat.
    spor la treaba
  • 0 (0 voturi)    
    Despre nationalitati diverse (Joi, 21 februarie 2008, 0:59)

    Anca [anonim]

    Mi-a placut articolul, as avea insa un mic comentariu, a fi evreu desemneaza apartenenta la un cult, nu la o natiune....
    • 0 (0 voturi)    
      er:Despre nationalitati diverse (Joi, 21 februarie 2008, 6:48)

      adi [anonim] i-a raspuns lui Anca

      A fi evreu chiar inseamna apartenenta la o natiune...
      • 0 (0 voturi)    
        Evreu vs israelian (Joi, 21 februarie 2008, 12:07)

        Anca [anonim] i-a raspuns lui adi

        Ma indoiesc. Cetateanul statului Israel poarta numele de israelian si nu toti cetatenii israelieni sunt evrei, exista si musulmani...
  • 0 (0 voturi)    
    Englezi avansati (Joi, 21 februarie 2008, 11:33)

    Multicultural [anonim]

    Domnu' Stoica, daca englezii sunt asa de buni, deschisi, democrati si multiculturali, de ce si-au batut joc atatia ani de Irlanda de Nord? Dar de Scotia? - incat oamenii aia nici nu au mai avut dreptul sa vorbeasca propria limba materna, iar azi chiar daca ar vrea, nu o mai cunosc.

    Argumentul Dvs nu prea tine...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by