Înțelegere justă și moderată a libertății religioase

de Cătălin Raiu     HotNews.ro
Luni, 11 mai 2020, 6:43 Actualitate | Opinii


Catalin Raiu
Foto: Hotnews
În perioada următoare va fi nevoie de mult calm și mai ales de efortul comun, al statului, cultelor religioase, presei și publicului de a înțelege pe de o parte că orice agresiune la adresa libertății religioase poate avea efecte foarte nocive pe termen lung, iar pe de altă parte că suntem cu toții responsabili nu doar de reconstrucția socială post-pandemie, dar și de a contribui la consolidarea capitalului social, atât de vital în perioade de criză. Într-un regim politic democratic și bazat pe domnia legii, politicile statului în materie de viață religioasă nu trebuie generate nici de un exces de protecționism bisericesc, nici de secularism exacerbat, ci de principiul libertății religioase.

Atunci când statul reglementează viața religioasă trebuie să aibă ca prioritate accesul cetățenilor la exercitarea libertății religioase, atât în dimensiunea ei privată (forum internum), cât și în dimensiunea ei externă sau asociativă (forum externum).


Conform standardelor internaționale (ale ONU, OSCE, UE, Biroul pentru Libertatea Religioasă Internațională din cadrul Departmentului de Stat al SUA etc), statele nu pot suspenda libertatea religioasă nici în stare de război și nici în stare de urgență. Însă, libertatea religioasă în dimensiunea ei externă poate fi restrânsă pentru restabilirea ordinii și securității publice sau în situații de pandemie ca măsură excepțională și cu îndeplinirea următoarelor condiții:
  • 1. să fie prevăzută de lege;
  • 2. să servească unor scopuri ale corpului politic în integralitatea lui (protejarea securității, a ordinii publice, a sănătății etc.);
  • 3. să fie nediscriminatorie în limbaj și aplicabilitate;
  • 4. să servească strict scopului și perioadei anunțate.
În afara acestor principii minimale, intruziunea statului în viața bisericească este o atitudine anti-democratică și are potențialul de a crea pe termen lung atât precedente periculoase, cât și gesturi de ură la adresa membrilor comunităților religioase.

Principiul exercitării libertății religioase: Raportarea statului la fenomenul religios trebuie făcută prin unicul element cu potențial universalist, aplicabil și credincioșilor și necredincioșilor, anume libertatea religioasă - un drept care ne leagă pe toți și nu exclude pe nimeni. Libertatea religioasă este unul dintre cele mai vechi drepturi consemnate la nivel constituțional în regimurile democratice. Desconsiderarea acestui principiu poate deschide fereastra unor abuzuri și comportamente autoritariste foarte periculoase pentru libertatea de conștiință și de expresie, ca de altfel și pentru libertatea de asociere și întrunire. Statul nu are căderea de a recomanda neexercitarea libertății religioase prin evitarea accesului la anumite practici liturgice (ex: euharistia). Modul în care ritualul euharistic se desfășoară ține strict de responsabilitate individuală și comunitară a membrilor unei organizații religioase, care trebuie să implementeze singură, în limitele cadrului juridic general stabilit de către autorități, cele mai sigure măsuri de protecție împotriva răspândirii virusului.

Principiul neutralității statului: Statul român nu este laic, ci neutru din punct de vedere religios, conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă. Neutralitatea religioasă a statului este unul dintre principiile liberalismului politic și este împărtășită de majoritatea statelor democratice europene. Acestea nu au căderea de a utiliza un referențial teologic în politicile publice și nici dreptul de a reglementa reguli de cult sau/și comportamente liturgice. Utilizarea linguriței la împărtășanie, specifică cultului Bisericilor Ortodoxe și Bisericii Greco-Catolice, este un act litugic a cărui materializare depinde strict de responsabilitatea privată a preoților și credincioșilor, cenzurarea acesteia nefiind atributul statului.

Principiul nediscriminării: Reglementarea vieții religioase nu poate fi făcută pe principii discrimatorii. Faptul că prin recomandările emise recent statul țintește doar anumite practici liturgice specifice Bisericilor răsăritene (practici complet diferite față de cele islamice, mozaice, evanghelice etc.) poate avea efecte foarte periculoase pe termen lung generând relații tensionate între cultele religioase, precum și între culte și stat. Statul are datoria de a facilita accesul cetățenilor la drepturi și libertăți și de a crea consens, nu tensiuni și clivaje sociale.

Principiul domniei legii: Atunci când formulează reglementări privind viața religioasă, statele guvernate de principiul domniei legii în sens democratic (rule of law, nu rule by law) trebuie să utilizeze concepte cu putere juridică, consemnate și definite ca atare de practica legislativă națională și europeană. Reglementările trebuie să fie uniforme din punct de vedere juridic și aplicabile întregului spectru al vieții religioase, nu aleatorii și țintite către anumite comunități religioase. „Slujitori bisericești/religioși” sau „binecuvântare” nu doar că nu sunt termeni juridici cu care statul de drept nu are căderea de a opera, ci sunt termeni particulari care au potențialul de a genera discursuri și practici ale urii pe termen lung.

Principiul autonomiei cultelor: Conform legislației românești, organizațiile religioase sunt entități private întemeiate pe asocierea voluntară a cetățenilor pentru a-și exercita o credință religioasă comună. În calitate de organizații private și autonome față de stat, cultele religioase trebuie să arate responsabilitate și discernământ social în timpul pandemiei actuale. Gesturile excentrice și iresponsabile, declarațiile belicoase al membrilor cultelor nu fac decât să acutizeze insensibilitatea publică față de libertatea religioasă, drept fundamental așezat la temelia oricărei democrații.

În logica democrației, Biserica nu trebuie să abdice de la responsabilitatea civică și socială care-i revine, iar statul nu are dreptul să întreprindă gesturi de agresiune la adresa libertății religioase în afara cadrului standardelor internaționale. Totodată, solidaritatea, unitatea și compasiunea generate de dimensiunea asociativă a exercitării libertății religioase sunt și vor fi resurse extrem de importante în reconstrucția socială a României post-pandemie.

N.Red: Cătălin Raiu este doctor în științe politice și reprezentantul României în panelul de experți pe libertate religoasă al OSCE.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5014 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    ar trebui si niste lectii de autonomie (Luni, 11 mai 2020, 7:47)

    eucomentez [utilizator]

    Libertatea religioasa, autonomia regionala - concepte care sunt folosite in Transilvania de sute de ani.

    Ar trebui sa educati cititorii si despre formele de autonomie si utilitatea lor in loc de dezinformare pe acest subiect creand ura fata de minoritati si unele regiuni ale tarii.
  • +6 (10 voturi)    
    Libertatea religioasa, fie (Luni, 11 mai 2020, 8:11)

    t_beriu [utilizator]

    Cu conditia ca religia sa nu intervina pe domeniul stiintei.
    Euharistia e esentiala in libertatea religioasa, dar RITUALUL in sine nu e imuabil, pentru ca nu e stabilit in biblie. Pot fi facute adaptari temporare si chiar permanente pentru a tine pasul cu secolul acesta. Biserica credea ca soarele se invarte in jurul pamantului, ba chiar a executat oameni care sustineau altceva. Dar vremurile s-au schimbat.
    Sa servesti cu aceaisi lingurita sute de oameni e inconstienta pura. Si convingerile religioase ale unora ca practicantii piosi sunt feriti de boli incalca stiinta practica acceptata de cel putin tot atatia cetateni (mai multi chiar) ai tarii.
    Nu poti permite genul asta de incalcare a normelor de igiena. Pentru ca acel cineva cu libertate religioasa va infecta aproape sigur pe altcineva care nu a facut acest gest.
    NU cred ca esenta euharistiei sta in faptul ca a fost folosita aceiasi lingura. Nu cred ca schimbarea minora a ritualului afecteaza libertatea religioasa. Doar daca pretindeti ca orice schimbare (cat de mica) afecteaza libertatea religioasa. Ceea ce e absurd. Libertatea religioasa nu e suprema, sta pe acelasi nivel cu libertatea de a fi sanatos.
    • -1 (7 voturi)    
      Absolut... (Luni, 11 mai 2020, 8:43)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

      ...corect! Una e Biblia si cu totul altceva sunt ritualurile aparute la sute de ani mai tarziu.
    • -2 (6 voturi)    
      Iar le amesteci (Luni, 11 mai 2020, 9:54)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

      "Biserica a executat oameni.." Da un exemplu in care biserica ortodoxa a executat oameni. Cat despre pericolul utilizarii linguritei de impartasanie in doua mii de ani, la cate pandemii au fost, ortodoxia ar fi disparut demult daca aceasta ar fi fost agent de infectare. Acum mai bine de o luna toti liber-cugetatorii prevedeau apocalipsa dupa ce 200 de persoane s-au impartasit la Cluj. N-a fost. Dar infectarea populatiei a continuat in spitale din lipsa masurilor de protectie, in centre de carantina si prin indivizii care n-au declarat ca vin din zone rosii. Statul are datoria de a facilita accesul cetățenilor la drepturi și libertăți, de a crea consens, nu tensiuni.
  • +8 (12 voturi)    
    libertate (Luni, 11 mai 2020, 8:25)

    gpavel [utilizator]

    libertatea religioasa a unuia ,nu trebuie sa dauneze celuilalt!
    • +5 (5 voturi)    
      Libertatea fiecaruia (Luni, 11 mai 2020, 9:57)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui gpavel

      se intinde pana la limita libertatii celuilalt.
  • +1 (5 voturi)    
    O ȘANSĂ (Luni, 11 mai 2020, 8:51)

    un2020 [utilizator]

    Biserica Ortodoxă are o șansă de a se apropia de proprii credincioși dar și de celelalte Biserici Creștine în ceea ce privește împărtășirea.
    Cu sau fără pandemia SARS-CoV-2, ritualul de împărtășire cu aceeași linguriță este din ce în ce mai greu de acceptat (dealtfel, nici Iisus nu a împartășit Apostolii cu lingurița...).
    Din totalul creștinilor de pe glob (aprox. 2.3 miliarde), 50% reprezintă romano-catolici, 37% protestanți&neoprotestanți și 12% ortodocși și monofiziți (include Biserică Coptă din Egipt), 1% pseudo-creștini.
    Dintre Bisericile Creștine, doar în Biserica Ortodoxă (și - în unele cazuri - în Biserica Greco-Catolică) se practică împărtășirea cu lingurița. Merită analizat ritualul împărtășaniei la celelate Biserici Creștine, care nu implică utilizarea unei singure lingurițe (nu detaliez).
    Dealtfel, nici preoții din Biserica Ortodoxă nu se împărtășesc cu lingurița: primesc împărtășania în mână și, într-adevăr, beau din același potir, pe care îl șterg (și îl și rotesc) când îl dau următorului preot. E adevărat, că preotul care va ”consuma” tot ce rămâne în potir – la finalul slujbei (după împărtășirea credincioșilor) – folosește lingurița. Trebuie să ai credință tare să faci acest lucru...
    În această perioadă au fost preoți care au practicat împărtășirea cu lingurița ”fără atingere” în vremuri de epidemie, după modelul liturgic folosit în Biserica Ortodoxă a Greciei, în Muntele Athos - este similar împărtășirii bebelușilor: prin răsturnarea conținutului linguriței în gura credinciosului (nici aceasta nu este cea mai adecvată soluție).
    Așadar, identificaea unei modalități adecvate de ÎMPĂRTĂȘIRE ESTE, ÎNTR-ADEVĂR, RESPONSABILITATEA BISERICII. Are această șansă.
    • +1 (3 voturi)    
      Cel putin temporar (Luni, 11 mai 2020, 18:13)

      Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui un2020

      Am sugerat practica bisericii greco-catolice: impartasirea prin intinctie (nu stiu exact care ar fi traducerea corecta in romana): preotul, tinand painea euharistica intre degete, o inmoaie in potir si o pune in gura credinciosului.
      • +1 (1 vot)    
        varianta pe care a-ti propus-o este viabila (Luni, 11 mai 2020, 18:30)

        un2020 [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

        Intr-adevar, varianta pe care a-ti propus-o ar fi un ”compromis” viabil. Desigur, se va pune problema referitoare la igiena preotului. Totusi, exista ritual al spalarii mainilor in diverse momente in timpul Liturghiei, Acest ritual poate fi repetat/introdus si inainte de impartasirea credinciosilor.
        Aceasta modalitate de impartasire va fi similara cea a impartirii anafurei.
        Nu cred ca este realista solicitarea ca preotul sa poarte manusi de unica folosinta (cu toate ca nu cred ca ar fi imposibil acest lucru - pe perioada limitata). Am intalnit preot care slujea cu manusi pe perioada de iarna...(desigur, le scotea in anumite momente).
  • -2 (4 voturi)    
    O ȘANSĂ (continuare) (Luni, 11 mai 2020, 8:52)

    un2020 [utilizator]

    Pe de altă parte, împărtășirirea dintr-un singur Potir este discutabilă. Sunt deja Biserici Ortodoxe din România (în special Catedralele) unde împărtășirea credincioșilor în cadrul unei Liturghii se realizează din mai multe potiruri. Totodată, gândiți-vă la Catedrala Mântuirii Neamului, unde capacitatea este de 5.000 credincioși. Pentru împărtășirea a 1.000 credincioși va fi necesar puțin 2 ore și jumătate. Nu mai discutăm despre ce volum trebuie să aibe Potirul... Astfel, dacă într-o Biserică împărtășirea nu va fi un singur Potir (ci vor fi cel puțin două), înseamnă că există deja un precedent în ceea ce privește adaptarea acestui ritual, precedent care poate fi utilizat și în ceea ce privește lingurița.
    ALTE COMENTARII
    Conform unor date statistice din 2015 (realizate de către Pew Research Centre), creștinii reprezentau aproximativ 32% din populația globului (Islam – 24%, Hinduși – 15%). Așadar, creștinii ordodocși (declarați) reprezintă aproximativ 3.5% din populația globului.
    În România există o (mare) diferență între creștinii ortodocși declarați (81.4% conform Recensământului din 2011) și cei practicanți (?%). Utilizând un raționament deseori întâlnit la unii preoți din Biserica Ortodoxă Română, doar o parte din creștinii ortodocși vor avea parte de Împărăția Cerului (”mulți chemați – puțini aleși”; trebuie neapărat lingurița să fie o barieră sau un mijloc pentru a fi ”ales”?).
  • +2 (6 voturi)    
    Vrem autonomie fiscala a bisericii (Luni, 11 mai 2020, 10:43)

    Albertus [utilizator]

    Tipul asta e un habotnic, mi-a fost profesor si nu inteleg de ce toti se uita in gura lui. Expert religios e ca si cum ai fi expert in taiat frunza la caini.
    Vreau sa nu mai platesc taxe pentru a intretine niste oameni ce cred in basme, sa-si plateasca singuri propriile afectiuni psihice.
    • -2 (6 voturi)    
      De acord (Luni, 11 mai 2020, 11:34)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui Albertus

      Cei 98% declarati ca apartinand unuia din cele 18 culte recunoscute de stat sa-si intretina bisericile si centrele de cult si salariile personalului clerical iar cei fara niciun dumnezeu(2%-cf INStatistica-2011) sa plateasca salariile si pensiile de lux ale comunistilor, securistilor, a zecilor de mii de militieni atei precum si toate ONG-urile ateiste.
      • +2 (4 voturi)    
        MINTI! (Luni, 11 mai 2020, 12:19)

        Alui [utilizator] i-a raspuns lui Altiro

        La recensamantul din 2011 6,5% din polulatia de atunci a Romaniei, fie nu a declarat nici o religie fie s-a declarat atee.
        http://www.recensamantromania.ro/wp-content/uploads/2013/07/sR_TAB_13.xls
        Cu mincinosii discutiile sunt inutile!
        • -1 (3 voturi)    
          Un 'mincinos':"Ziarul Financiar" (Luni, 11 mai 2020, 13:57)

          Altiro [utilizator] i-a raspuns lui Alui

          Potrivit datelor prezentate de INS,86,5% dintre persoanele care au declarat religia sunt de religie ortodoxă, 4,6% s-au declarat de religie romano-catolică, 3,2% de religie reformată, iar 1,9% penticostală,
          greco-catolică (0,8%), baptistă (0,6%) şi adventistă de ziua a şaptea (0,4%). Persoanele de altă religie decât cele prezentate mai sus reprezintă 1,8% din total. Fără religie" sau atei s-au declarat 0,2%.(Autori: Laura Mitran si Livia Ispas)
          • 0 (2 voturi)    
            Eu ti-am dat si link-ul la site-ul oficial (Luni, 11 mai 2020, 14:53)

            Alui [utilizator] i-a raspuns lui Altiro

            al recensamantului.

            Cine are mai multa credibilitate? Nici macar n-ai dat link-ul la articolul tau.
            Tu ai zis ca 98% s-au declarat religiosi. Nici in ziarul financiar nu scrie asa ceva.
            Romanii au o vorba: “mincinosul dracului”. Chiar un popa sa faca asta?
            • -1 (1 vot)    
              Esti confuz (Luni, 11 mai 2020, 18:38)

              Altiro [utilizator] i-a raspuns lui Alui

              Care popa, baietel? Ti-am dat si numele jurnalistelor iar tu le zici, Alui,"mincinosul dracului".
    • 0 (2 voturi)    
      Asta e ca fariseii din Biblie! (Luni, 11 mai 2020, 15:00)

      Alui [utilizator] i-a raspuns lui Albertus

      Daca euharistia e esentiala pentru mantuire, atunci moartea pe cruce a lui Isus, in mod logic, nu are nici o valoare!
      Si fariseii insistau pe ritual, chiar daca ducea la moarte de om, vezi tentativa de omorare cu pietre a prostituatei. Asta insista ca oamenii sa riste sa MOARA! Intr-un fel, sa comita sinucidere! “Anticrist” e un termen care i se potriveste astuia, la fel ca si feriseilor!
      • +1 (1 vot)    
        De la Luther incoace (Luni, 11 mai 2020, 18:17)

        Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        Hai sa dezbatem teologie sacramentala ortodoxa vs. protestanta.
        "Si le-a zis Iisus: Adevarat, adevarat zic voua, daca nu veti manca trupul Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu veti avea viata in voi."
        • 0 (0 voturi)    
          De cate ori? (Marţi, 12 mai 2020, 9:22)

          Alui [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

          O data in viata nu ajunge? De ce?
          Si chiar trebuie data impartasania din gura-n-gura? Unde a zis Isus asta?
  • +1 (3 voturi)    
    Faceti cum vreti! (Luni, 11 mai 2020, 11:08)

    Alui [utilizator]

    Cine are urechi de auzit sa auda!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by