Text:

Ioan StanomirFoto: Hotnews

Minutul 01:00 Raportarile cetatenilor la stat in Europa sunt foarte diferite. Aceasta criza a repus in discutie relatia dintre cetateni si stat, in special protectia cetatenilor.

​Chestiunea fundamentală este următoarea: in ce masura creșterea rolului statului de furnizor de securitate poate deveni o limita a drepturilor cetatenesti, nu va deveni un pericol.

Această criză a dovedit că modelul chinez, aceasta combinatie între ”economie capitalistă” și totalitarism de tip orwelian, este nociva nu doar pentru cetatenii chinezi, ci pentru întreaga umanitate. Daca pandemia ar fi inceput intr-o tara occidentala, reactia ar fi fost diferita, nu am fi avut de-a face cu secretomanie. Această secretomanie este în mare măsură vinovată de modul în care a reacționat OMS si unitățile statale.

Astfel de crize de obicei intaresc increderea in institutii si in lideri. In Germania si Franta cotele de incredere ale liderilor au crescut destul de mult.

La noi in Romania nu putem decat sa bălăcărim si sa discutam pe Facebook intr-o “cloaca de insulte”. Încrederea în stat depinde de capacitatea leadershipului de a transmite anumite semnale. Dacă privim la marile democrații, observăm că ele operează pe principiul comunicării directe, în timp real, comunicare care revine președintelui statului sau șefului de guvern. In democratiile consolidate nu exista triumvirate de tipul Vela-Despescu-Arafat. Acolo lucrurile sunt abordate direct de către personalități care au legitimitate democratică. Nici Macron, nici Merkel sau Trump nu se ascund in spatele unor oameni care sunt un fel de imagine falsă a statului. Indiferent de natura juridică a stării de urgență, legimitatea democratică nu dispare. Cei care au fost aleși trebuie sa raspundă compatrioților lor și trebuie să găsească acel echilibru fragil dintre protectia cetatenilor si declinul economic

Nu trebuie în numele siguranței sanitare să periclitam nici echilibrul social, nici echilibrele economice. Cea mai dificila va fi perioada de reajustare la o viata normala, iar cooperarea dintre stat și cetateni este esentiala.

​06:00 În fața starii de urgență, necesară, reacția guvernului ar trebui să treacă trei teste, necesitatea măsurilor, transparența și proporționalitatea. Cat de transparente au fost masurile luate de guvernul roman?

Marea problema a administratiei curente este incoerența în comunicare si aparența de improvizatie. Marea problemă este că acestă administrație se bazeză pe un stat care, după toate aparențele, este incaăabil să-și îndeplinească una dintre funcțiunile esențiale, acea de a proteja sănătatea cetățenilor.

Atunci cand ai presedinti de Consiliu Județean iresponsabili, cand ai manageri de spital numiti politic (unii condamnati cu suspendare), cand ai o astfel de structura, starea de urgenta nu poate să crescă performanța statului. Putem acum vedea cat de incompetent si de nereformat este statului nostru. Iata rezultatul numirilor politice.

08:00 Faptul că am lăsat administrațiile locale să opereze în impunitate și să pună în aplicare acest plan de politizare nebunească ne duce la rezultatul de acum. La fel, faptul că acum avem nevoie de medici militari care trebuie sa inlocuiasca managamentul medical. Faptul ca ne bazăm pe Politie si Jandarmerie este iarăși o problemă. Jandarmeria și Poliția au îndeplinit la evenimentele din 10 august misiuni de represiune si reprimare politică, iar cetățenii nu își pot alunga din minte faptul că aceleași persoane care sunt astăzi chemate să îi ocrotească sunt aceleași care ăi hăituiau pe stradă. Aceleasi persoane care astazi sunt chemate sa-i ocroteasca acum cativa ani ii fugăreau pe strada.

Răspunderea președintelui și a prim ministrului este enormă, ei trebuie să transmită celor din subordinea lor că organismele militarizate nu incetează să fie sub control civil. Starea de urgență înseamnă doar îngradirea temporară a exercițiului unor drepturi cetatenesti, nu abandonarea lor. Asta înseamnă că aceste exigențe ale transparenței și proporționalitîții nu sunt abandonate, doar că autoritatile de politie si jandarmerie capată niște atribuții suplimentare si mai multă libertate de actiune.

10:00 Presedintele declară starile exceptionale, iar Parlamentul ratifică. Refuzul Parlamentului de a ratifica deciziile președintelui ar insemna revenirea la o stare normala a societatii, incetarea starii de urgenta. Intr-o astfel de situatie, refuzul de a ratifica continuarea starii de urgenta ar echivala cu transpunerea Romaniei în situației a gestiona efectele crizei total nepregătită. Important e sa nu arunci intreaga societate intr-un haos institutional. In comisiile juridice de specialitate au fost aduse anumite clarificari cu privire la modul in care aceasta stare ​de urgenta urmează să opereze.

Oare după aceasta criza se vor reforma instituțiile UE?

Starea in care se afla UE suntem obligati sa o acceptam ca atare. Ca ne place sau nu, statul națiune ramane principala cărămida pe care se construieste edificiul politic. Fiecare stat UE si-a gestionat separat criza generata de pandemie. E necesară o regândire a felului cum UE se raportează la stat și la cetățeni. Cetateni europeni nu exista, ei sunt doar pe hartie in rapoartele Comisiei. In momentul acesta, cetatenii se repliază către singura cetățenie care le asigură protecție, se intorc la statul națiune

E nevoie de consolidarea unui mecanism pentru situatii de urgenta, la nivel european. Si acceptarea faptului ca doar statele natiune pot gestiona crizele interne.

16 00 PSD-ul tace si face, asteapta ca aceasta criză să iși producă efectele, pentru a apărea apoi revigorat la viitoarele alegeri. Să nu ne facem iluzii asupra forței PSD-ului de a se revigora.

Executivul are în starea de urgență puterea de a-i conduce pe cetateni spre un liman al salvarii si spre o stare de calm care sa ne permita reconstructia.

​17:00 In privinta presei, stiam că televiziunile de stiri sunt una dintre rațiunile crizei profunde în care se află societatea romaneasca. Dar acum ele s-au intrecut pe sine si au devenit un amestec

de ciocli si de demagogi. Nu avem analize sobre si echilibrate pe televiziuni. Cetatenii stau izolați și ei sunt supusi unui bombardament mediatic. Liberul arbitru al cetatenilor este ingradit prin această manipulare a sentimentelor.

​Starea de urgenta nu este nici vacanta, nici relaxare, nici picnic. Este un moment în care anxietatea crește și este un moment în care indivizii din care e alcătuită societatea se pot atomiza.

19:00 Rolul comunicării publice în criză este acela de a ii ”suda” pe cetățemi, de a-i galvaniza si a de a-i asigura ca societatea va continua. Această fermitate a comunicării unește de fapt competența cu capacitatea de a genera speranță. Acesta este rolul principal al unei personalitati care isi asuma misiunea de a conduce. Iar acest test ne arată că după 30 de ani statul este nereformat iar elita nostră politică este pe masura acestui stat, o caricatură a ceea ce ar fi putut să fie elita unui stat european.

​20:00 Dați-mi voie să fiu eu pesimistul de serviciu. Eu ma intreb cum se va administra problema spitalicească? Cum vom taia acest nod gordian si cum vom reusi sa separam profesionistii de politruci? Cum vom avea oameni in spitale oameni care sa nu dea bir cu fugitii împreună cu calculatoarele lor. Să ne gandim cum vom putea trăi într-o țară în care Sorina Pintea sa își dorească să fie din nou director de spital? Raspunsul este simplu,a celași pe care l-am rostit dupa tragedia de la Colectiv sau dupa reprimarea manifestațiilor îndreptate împotriva regimului Dragnea: reforma statului!

​Constituirea de institutii publice oneste, nu perfecte, ci oneste și transparente. Partidele politice să nu mai recomenseze pe militanții lor cu poziții care sunt în mod vădit nepotrivite cu competențele lor. Sunt lucruri atât de dramatice, încât ele nu mai pot suferi amânare. Credeti că problemele legate de infecțiile din spitale vor disparea, dupa terminarea stării de urgență? Ne amintim de felul in care au fost tratati victimele de la Colectiv? Ne amintim cum același stat român, uneori prin miniștrii săi, ne asigura că avem tot ce trebuie ca să-i tratăm pe marii răniți. Iar astăzi, dacă ne uităm, multe facilități spitalicești sunt minate de incompetență. În județele și orașele României, unde șefii se lafaie in mașini uriașe, pe cand mulți compatrioți de ai lor lor se chinuie cu pomenile pe care aceștia le oferă, vom avea puterea să schimbăm ceva Ne putem imagina un viitor în care. unui medic căruia să nu-i mai fie frică de managerul numit politic sau de șeful de Consiliu Județean?

Eu însumi am dat dovadă de imensa naivitate. Am crezut, după Colectiv sau dupa uriașele manifestații din Piața Victoriei, că vom ajunge la un liman. Nu am ajuns, pentru că limanul nu e oferit de o instanță exterioară, limanul e căutat de către cetățeni, uneori împotriva statului care-i domină și îi asuprește. si nu vom ajunge fara cetatenii care sa isi ceara drepturilel

Cititi intreg articolul si comentati pe Contributors.ro.