​OPINIE. Cazul Ditrău și nevoia de alfabetizare despre lumea în care trăim

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Sâmbătă, 1 februarie 2020, 12:00 Actualitate | Opinii


brutar Sri Lanka
Foto: Captura video
Oamenii se tem groaznic de ceea ce nu cunosc. Localnicii din Ditrău au luat la fugă doi brutari din Sri Lanka cu mâinile negre nu pentru că ar fi fundamental rasiști (probabil că nici nu știu ce înseamnă). I-au luat la fugă pentru că atât înțeleg ei din lumea în care trăiesc. Și nimeni nu și-a bătut capul să-i învețe.

Cazul localnicilor din Ditrău, Harghita, care s-au răsculat împotriva a doi brutari din Sri Lanka, ar fi doar trist dacă l-am privi ca pe un eveniment singular: niște oameni simpli, victime ale manipulării presei xenofobe din Ungaria, s-au speriat de patru mâini negre și muncite care le frământă pâinea.

Dar oamenii din Ditrău nu sunt niște extratereștri ajunși întâmplător în România, ci sunt locuitori ai acestei țări care arată că nu înțeleg nimic din lumea în care trăiesc. Iar dacă nu există nimeni care să-i învețe, atunci reacția lor nu ar trebui să ne mire.

În general, în România se aruncă vina pe manipulare și pe fake-news, dar nu se face nimic organizat pentru a o contracara. E foarte simplu să spunem acum că locuitorii din Ditrău, vai ce proști, se uită la televiziunile lui Orban, maghiarul, și cred toată propaganda extremistă care vine de acolo. Când un alt caz „Ditrău” va apărea în alt colț al țării- și va apărea mai mult ca sigur, în condițiile în care forța de muncă externă va veni în valuri în România în perioada următoare- o să zicem la fel și despre oamenii ăia. Vai ce proști, cum sunt manipulați ăștia de presa și de politicienii extremiști!

Iar de data asta, nici nu va mai exista această naivă consolare, pe care am văzut-o la unii, că „proștii” sunt maghiari. Românii nu-s, în mod evident, mai informați decât vecinii lor secui și doar întâmplarea a făcut ca brutarii singalezi să ajungă în Harghita și nu în Vasului, de exemplu.

Și aici ajungem la o întrebare legitimă: ce face statul român, ce fac instituțiile sale, pentru a-i educa pe oamenii din această țară în materie de imigrație, forță de muncă străină, refugiați, globalizare și așa mai departe? Unde anume sunt campaniile statului de informare într-o problemă atât de importantă și de actuală?

Și hai să mergem la cazul concret „Ditrău”. I-am văzut pe oamenii revoltați cum spun o grămadă de prostii: că singalezii sunt migranți ilegal, că sunt refugiați, că sunt musulmani, că au văzut în alte țări „cum fac violuri”. Ba chiar unii se temeau că cei doi străini din Sri Lanka le aduc coronavirusul în comună.

Preotul catolic din Ditrău se temea că după cei doi vor veni mai mulți și după aceea, îți dai seama grozăvie, vor vrea să-și facă „propria biserică” în sat. Concurența, bat-o vina.

Ca în bancurile cu Radio Erevan însă, situația este exact pe dos: cei doi nu erau musulmani, unul era catolic, celălalt budist, nu erau refugiați, nici migranți ilegal și, în mod evident, nici nu erau infectați cu virusul chinezesc. Erau doi muncitori aduși în România cu acte legale.

Și acum să facem un exercițiu de sinceritate și să vedem câți oameni din această țară știu cum ajung muncitorii străini în România. Sau știu să facă deosebirea dintre refugiați și muncitori cu acte în regulă. Sau ce înseamnă migrația forței de muncă.

Există cote anuale aprobate de Guvern de angajați extracomunitari, deci nu poți să angajezi străini când vrei și cum vrei. De asemenea, nu poți să aduci străini extracomunitari decât dacă nu ai putut angaja pe locurile respective cetățeni români sau comunitari și poți să dovedești acest lucru.

De asemenea, nu poți să angajezi decât oameni calificați și care nu au antecedente penale. Plus multe alte condiții, nu le mai enumăr aici.

Și, iar un lucru important, muncitorii străini plătesc taxe statului român, care în schimbul acestora este obligat să-i apere. Ați sesizat cumva vreo încercare a statului român să-și apere contribuabilii din Sri Lanka care au trebuit să se mute din Ditrău de frica localnicilor? Sau să-i apere pe angajatori de boicotul localnicilor care nu le-au mai cumpărat pâinea. Eu nu am văzut.

Am văzut în schimb un primar fricos care încerca să nu-și piardă voturile localnicilor și care tot convoacă ședințe de calmare a spiritelor, deși nu prea mai e nimic de discutat atunci când legea e clară. Discuția cu locuitorii trebuia s-o aibă înainte, pentru că știa că-i vin muncitori străini.

Și aici ajungem la treaba statului român și a instituțiilor sale. Imigrația, refugiații, forța de muncă străină sunt probleme actuale și serioase ale acestei planete. Din cauza migrației, tocmai am asistat la prima ruptură a unui stat european de Uniunea Europeană, Brexit. Nu sunt lucruri pe care să le tratezi cu superficialitate, pentru că se vor rostogoli și peste România, mai devreme decât ne așteptăm.

Ce învață copii la școală despre aceste probleme? Ce învață studenții? Ce programe și campanii de informare derulează statul român despre străinii care vin să muncească în România? Știu că e greu să vorbești despre informare când România a fost condusă până nu demult de Dragnea și de alții care strigau că străinii ne fură țara.

Problemele lumii sunt acum cu totul altele decât cred cei mai mulți dintre români: migrație, schimbări climatice, accesul la tehnologie avansată, iar când citești presa din România descoperi niște oameni dintr-o comună oarecare care spun exact așa:

„Noi avem cultura noastră aici, în zona noastră, aia secuiască, ungurească, românească, avem cultura noastră, să nu vină cu cultura din Nepal”.

Tatăl meu, Dumnezeu să-l ierte, a copilărit într-un sat izolat din nordul județului Galați. Mi-a povestit la un moment dat că, atunci când a apărut prima mașină modernă pe ulițele satului, copiii au aruncat cu pietre în ea. Nu mai văzuseră așa ceva.

Oamenii se tem groaznic de ceea ce nu cunosc. Localnicii din Ditrău au luat la fugă doi brutari din Sri Lanka cu mâinile negre nu pentru că ar fi fundamental rasiști (probabil că nici nu știu ce înseamnă acest lucru). I-au luat la fugă pentru că atât înțeleg ei din lumea în care trăiesc. Și nimeni nu și-a bătut capul să-i învețe.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















15781 vizualizari

  • -5 (33 voturi)    
    /// (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 12:11)

    GemstonePig [utilizator]

    Popa ala catolic trebuia sa le spuna ''vreti sa nu vina emigranti muncitori aici?mergeti si munciti pe salariul minim la brutarie! aaaa, nu vreti , e prea putin? pai pentru ei e superdestul
    • +17 (25 voturi)    
      imigranti (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:40)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      Deci e-migranti sunt aia care pleaca si imigranti sunt aia care vin

      Romanii care lucreaza in Spania sunt emigranti din punctul de vedere al romanilor si imigranti pentru spanioli.

      Cat despre salarii... si patronii aia au probabil niste costuri de productie si niste preturi de vanzare. Si intre cele doua trebuie sa existe si ceva profit, ca nu face nimeni munca patriotica.

      Si in plus, pun pariu ca oamenii aia au fost adusi pe motiv ca nu s-au gasit suficienti angajati la noi. Nu cred ca aduce cineva straini doar ca sa ii plateasca cu 100 de lei mai putin.
      • -2 (8 voturi)    
        Șmecherie: Srilanchezii nu sunt angajați brutărie! (Duminică, 2 februarie 2020, 10:31)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Acești Srilanchezi nu sunt angajați ai brutăriei din Ditrau ci ai unei firme din Sri Lanka care primește bani de la patronii romani pentru furnizare de servicii și o parte din ei ii da ca salarii celor doi brutari.

        Afacerea este rentabila deoarece firma din Romania nu are bătăi de cap cu plata celor doi lucrători.

        Daca se continua aceasta șmecherie, se va ajunge ca în Romania sa nu mai lucreze decât asiatici iar firmele patronilor sa nu aibă nici un angajat deși în fabrica sunt 30, 100, 200 muncitori.
        • -2 (2 voturi)    
          Surpriza (Duminică, 2 februarie 2020, 13:47)

          andypandy [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Fix asta fac multe firme romanesti. Pe mine de exemplu ma trimite firma prin diverse state europene si chiar peste "balta" sa lucrez la clienti ... nu este ceva doar de "import" ci si de "export". Daca e mai ieftin sau mai usor (ca nu gasesti oameni in 6 luni de exemplu) sa inchiriezi forta de munca, ca si patron, nu vad de ce nu as proceda la fel caci toata lumea lucraza ca sa aiba o proverbiala paine de mancat ... nu prea lucram "pro bono" ci pentru profit. Si sa vina oamenii din zona sa tipe ca nu i-am angajat pe ei pe salarii mai mari (care ma lasa cu un profit de mai bine inchid fabrica) ... pai nici nu trebuie sa-i angajez. Angajez pe cine-mi place si cu cat vreau ... nu le place, sanatate. E piata plina de joburi si oportunitati si asta se aplica si pentru noi si pentru ceilalti. Orice moneda are 2 fete doar ca oamenii se agita numai cand sunt ei in categoria defavorizata. Ne place sa mergem prin tari straine si sa luam salarii mari in locul altora dar cand vin altii in Romania si fac la fel, mama mama ce tam tam iese. Nu cred ca trebuie cuiva educatie speciala pentru a intelege globalizarea ... cred ca ii trebuie corectitudine, dar sustin sa se faca niste prezentari referitoare la legislatie, la cum merg lucrurile intr-o economie globalizata, etc etc ... poate asta v-a minimiza sansa unei recidive de genul acesta
        • 0 (0 voturi)    
          ai si dovezi? (Duminică, 9 februarie 2020, 12:25)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Din cate scrie pe net, aia erau angajati ai brutariei, nu angajati ai vrunei firme din Sri Lanka. Nici nu cred ca e voie sa faci ce zici tu decat pentru perioade determinate scurte. Ca asha... la ce taxe sunt in romania, s-ar duce toti angajatii romani sasi faca carte de munca in tarile calde si sa lucreze in romania pe taxe zero.
      • +1 (1 vot)    
        putin gresit (Duminică, 2 februarie 2020, 16:33)

        iuflo [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        oamenii au fost adusi pentru ca la noi e plin de asistati social care refuza sa munceasca multumindu-se sa aiba ajutorul permanent de la stat!!!
        • -2 (2 voturi)    
          Da in unele regiuni (Duminică, 2 februarie 2020, 17:12)

          democtrates [utilizator] i-a raspuns lui iuflo

          Vezi statistica nationala privnd nr. de asitenti sociali di jud. Harghita(aproape zero-cei cu probleme reale) si vezi in judetul teleorman, Gorj si Dolj. Te sperii. Secuii o fi cum o fi dar lucreaza.
          • +1 (1 vot)    
            mda (Duminică, 2 februarie 2020, 20:40)

            iuflo [utilizator] i-a raspuns lui democtrates

            eu insa ma refeream in general....explicatia ta pe un judet si sa fie reala nu incalzeste pe nimeni!!!! si daca vrei inseamna ca harghita e lider in incultura, snobism, rasism in frunte cu acel preot idiot care pune judecata lui mai presus de societatea pe care logic ar fi sa o reprezinte prin intelegere unitate fara diferente!!!
        • 0 (0 voturi)    
          si asta e adevarat intr-o oarecare masura... (Duminică, 9 februarie 2020, 12:29)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui iuflo

          Dar, pe de o parte, asistatii sunt in general in alte zone decat locurile de munca, si e greu sa-i convingi sa se relocheze departe de casa pentru 2000 de lei net, pe de alta parte, chair daca ii angajezi, iti fac treaba de mantuiala si ajungi sa-i dai afara in cateva luni.

          Si da, ar trebui limitate si conditionate strict ajutoarele astea, dar e greu sa faci asha ceva cand asistatii voteaza in proportie de 90% iar angajatii au tot timpul de facut altceva decat sa mearga la vot...
          • 0 (0 voturi)    
            nu.... (Duminică, 9 februarie 2020, 15:13)

            iuflo [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            din nou gresesti...cei mai multi asistati social sunt tiganii si asta fara nici o ura.....si ei nu vor sa lucreze majoritatea......ba mai au si cate 4-5 sau si 12-14 copii de pe urma carora beneficiaza........apoi sunt alti la care probabil te referi insa si aici ar trebui o obligativitate minima de a lucra pentru a primi ajutoarele respective nu doar banala si ineficienta munca in folosul comunitatii........
            • 0 (0 voturi)    
              daca e sa fiu rau... (Duminică, 16 februarie 2020, 0:07)

              bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui iuflo

              ... te-as intreba daca ai cumpara paine framantata de niste muncitori tigani. Si sa zicem ca dupa framantat unrmeaza bagatul in cuptor, care omoara toti microbii, da' o paine ambalata de o piranda din aia care se spala maxim o data pe luna, sigur n-ai vrea sa cumperi. Bine, asta in conditiile in care ar reusi cineva sa-i faca sa munceasca.

              Cat despre beneficiat, da, aici e o mare problema... si e peste tot in Europa... prea multa lume prefera sa stea degeaba pe ajutoarele de la stat...
          • 0 (0 voturi)    
            hei (Duminică, 9 februarie 2020, 19:30)

            iuflo [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            asistatii or vota ei 90% insa sa stii ca niciodata nu au vreo logica sunt aiurea la vot deci nu te bazezi pe ei....doar in capul politicianului mai e asa ceva ca asistatul voteaza cu cine ii da......
            • 0 (0 voturi)    
              zici? (Duminică, 16 februarie 2020, 0:08)

              bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui iuflo

              Si atunci cu ciuma rosie cine a votat?
              • 0 (0 voturi)    
                ?? (Duminică, 16 februarie 2020, 12:38)

                iuflo [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

                la alegerile trecute?? simplu ..de 30 de ani pana acum....sper.... a tinut minciuna ca:va dam bani la pensie si salariu!! nimeni nu a stat sa spuna ca inflatia deficitul depaseste sumele alocate.... apoi iohannis a facut marea lui greseala ca l-a lasat pe ciolos un an la guvernare .....asa ponta doar a castigat cu dragnea cat timp s-a chinuit ciolos sa "repare" bugetul....si minciuna ca doar noi va dam astia va taie a mers!! acum lumea si-a mai revenit de asta trebuiesc anticipate rapid....de asta nu exista ...blat.. psd tragand de timp castiga iarasi din ce a pierdut...doar ca catu acum a dat cam totul pe fata vezi inflatia de 4.6%.....insa daca trece timpul cei ce sunt manevrabili majoritar moldoveni "regateni" si olteni cad din nou in plasa!!! uite diferenta ciumei rosii din 2016 si 2019 .......aici lucreaza baronii si primarii alesi intr-un tur majoritar inca psd......
              • 0 (0 voturi)    
                si.... (Duminică, 16 februarie 2020, 12:48)

                iuflo [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

                inca ceva... de ce crezi ca se lupta iohannis pentru ...."romania educata"??? fiind fara nici o cultura incapabili sa gandeasca putin logic si economic oamenii sunt cel mai usor de manevrat....musca orice prostie "aruncata" voit la televizor sau presa!!! cum de nu mai avem azi meseriasi cu acte?? conduc doar incapabili cu scoli fara rost si facute pe bani si pile si cand ii pui sa munceasca habar n-au!!! nu gasesti scoli pe meserii ... doar la noi a ramas idiotenia aia cu "meseria se fura"!! peste tot se invata!!!uite pana acum ministrul educatiei era sofer la economie era istoric la finante era biolog la industrie era actor sau alte de astea!!! si suntem ultimii in europa.......
    • 0 (2 voturi)    
      Cei doi si restul venitilor vor cere autonomie !!! (Duminică, 2 februarie 2020, 13:38)

      Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      2 astazi + 5 maine +++++ = Poimaine autonomie ?
  • +11 (25 voturi)    
    Nu mai bine primenim sectorul bugetar? (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 12:27)

    Tayen [utilizator]

    Și cu cele 500.000-600.000 de bugetari în plus umplem găurile din economie? Și mai peticim, cât de cît, și o gaură neagră de la buget.
    • +19 (23 voturi)    
      o idee fantastica (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:02)

      schumi [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      Sa-i angajezi tu pe aia...dupa zeci de ani de stat in fund la birou si asteptat sfarsitul celor 8 ore tu crezi ca ala are chef de munca? Sunt putini bugetari capabili sa fie absorbiti in mediul privat...restul o sa faca doar greva :))...probabil au primit deja cetatenie franceza :))
    • 0 (0 voturi)    
      ?? (Duminică, 2 februarie 2020, 16:37)

      iuflo [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

      de unde inventezi cifrele?? si vesnic veche meteahna a bugetarilor... inseamna ca voi sunteti obsedati!!!..si nu nu sunt bugetar!!! de ce nu pui problema celor asistati social ce nu vor sa lucreze??? acolo e problema!! angajatii la buget nu sunt mai multi in majoritatea locurilor ca nu se poate, simplu !! dar cei asistati social sunt sute de mii!!!
  • -18 (42 voturi)    
    hai că asta e tare (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 12:32)

    Mazeta [utilizator]

    De vină pentru alungarea sri-lankezilor din Harghita este... ați ghicit?.... Dragnea!

    Este natural ca omul să se teamă de necunoscut, domnu' opinie. Așa a supraviețuit. La fel cum este natural să aibă idei fixe.
    • -2 (28 voturi)    
      analfabetule (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:01)

      cristi_an [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      observ ca tragi concluzii dupa ai citit articolul pe sarite
    • -10 (22 voturi)    
      "Necunoscut" e daca nu stii pe ce lume traiesti (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:02)

      cenzuratul [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Este foarte cunoscut ce vor sa evite cei ce se opun imigratiei. Ca sa vezi pe viu acest "necunoscut", du-te la Molenbeek, du-te la Malmo, du-te sa vezi cum mormantul lui Charles Martel cel ce a oprit la Tours in 732 invazia araba a Europei se afla intr-un mod ce impune reconsiderarea rezultatului bataliei de la Tours intr-o catedrala Saint-Denis intr-o zona inundata de imigranti, du-te la un muzeu sa-l vezi pe omul de Neanderthal in singura ipostaza in care mai poate fi o specie extincta, adica sub forma unei reconstructii taxidermice virtuale.
      Nu e trist ca peste 500 de ani in muzee pe langa omul de Neanderthal vor fi reprezentati si un suedez, un grec si un ceh?
    • +7 (11 voturi)    
      Nu draga d le MA/RO/ zeta (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 20:59)

      constatator [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      dragnea, idolul tau nu are nici o vina in acesta situatie. El doar ca nu s a temut de ,,necunoscut,, cand a apus gumarul pe Romania. Si uitate la el e bine merci, are viata asigurata de catre statul roman. Cred ca iti plangi de mila c a nu esti in situatia lui!
  • -28 (44 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 12:49)

    [anonim]

    • +10 (24 voturi)    
      nepalez (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 16:34)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui

      ești tu și cu ăia de ți-au fost profesori la școală.
      Unde e Nepal și unde e Sri Lanka, luminatule, fi-ți-ar analfabatesmul funcțional să-ți fie.
      • +5 (13 voturi)    
        Era vorba si de nepalezi (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:40)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        Cica vor mai veni in brutarie inca un numar de srilanchezi, dar si nepalezi... informatia se gaseste in primul articol despre acest caz.
    • +6 (12 voturi)    
      oropsitule (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 19:13)

      domos [utilizator] i-a raspuns lui

      cum porti tu cruciulita ascunsa sub tricou ca sa nu te haituiasca liberalii....cum cumperi tu branza fara cruci pe ambalaj...cum esti tu discriminat si urat de openminded...victima sarmana...un safe space pentru domnul snowflake?
  • -21 (45 voturi)    
    Nu exista "cazul Ditrau" (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 13:00)

    cenzuratul [utilizator]

    ci exista cazul tarilor in care populatia bastinasa devine minoritara pe parcursul a 1-2 secole.

    Succesele progresistilor sunt: in UK in 2150 75% din populatie va fi mixed race, in 2050 majoritatea austriecilor sub 15 ani va fi musulman, in 2070 suedezii scad sub 50% din populatie.

    Daca Dalai Lama spune "I think Europe belongs to the Europeans", trebuie "alfabetizat".

    Pentru a nu exista opinii contrare, Mutti Multikulti Merkel ii cere lui Zuckerberg sa le cenzureze (https://www.washingtontimes.com/news/2015/sep/30/angela-merkel-caught-on-hot-mic-confronting-mark-z/).
    • +22 (34 voturi)    
      Lumea este si va fi mixta (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:13)

      visury [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

      Numai rasistii viseaza la suprematia alba.
      • -2 (8 voturi)    
        Suprematia?! (Duminică, 2 februarie 2020, 0:21)

        cenzuratul [utilizator] i-a raspuns lui visury

        Am teluri mai modeste, m-as multumi cu supravietuirea alba.
        • +1 (5 voturi)    
          Marea inlocuire (Duminică, 2 februarie 2020, 12:15)

          girea [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

          Extrema dreapta radicală a dezvoltat tematica distrugerii Europei de către o "colonizare" de imigranți africani după 1945, afirmând că este opera unui complot evreiesc, explică istoricul Nicolas Lebourg pentru Médiapart. După 11 septembrie 2001, partizanii săi au extreas "argumentele antisemite, pentru a face din ea un mit mobilizator rasist și islamofob".

          Manifestul ucigașului din Christchurch, intitulat "Marea înlocuire", face referire la "genocidul alb", o formulă folosită de 40 de ani de extrema dreapta radicală anglo-saxonă.
          https://www.hotnews.ro/stiri-international-23031834-este-mare-inlocuire-invocata-asasinul-din-christchurch-teza-complotista-origini-naziste-care-acuza-colonizare-musulmana-europei.htm
        • +2 (6 voturi)    
          Subscriu dar ... (Duminică, 2 februarie 2020, 14:00)

          andypandy [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

          ... sincer nu cred ca vreo rasa e in pericol de disparitie. Daca e sa disparem, o vom face ca specie ... si in timp, evolutia decide ce rasa umana e mai rezistenta (alba, neagra, galbena, mov, roz-bombon-cu-picatele, etc). Eu personal sunt un mare iubitor de "panda" ... si alb si negru si asiatic :)))))) Nu-mi pasa de culoarea pielii, daca ma duc la bronzat ma fac roz cu picatele deci zau daca conteaza. Personal sustin 3 schimbari care sa inceapa de prin scoala: sa se faca cursuri de "schimbare globala" in scoli care sa pregateasca copii mental pentru ce se intampla in lume + niste cursuri de educatie religioasa (NU religie) care sa le explice copiilor diferentele intre religii si cum ca nu e obligatoriu sa se urasca unii pe ceilalti, ci ca e vb de respect reciproc etc, etc ("acceptance beats hate") + niste cursuri de edicatie "medicala" unde sa afle despre cum se face igiena corect, practici bune daca sunt raciti, cum sa reactioneze la urgente medicale etc de baza (cum ar fi sa nu ia antibiotice la raceala de ex., cursuri de prim ajutor) si niste notiuni de baza despre "albinute si bondari" ca poate reducem nivelul de nasteri-abandon la adolescente.
    • +13 (23 voturi)    
      E plin de troli rusi (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:30)

      Zimbru [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

      Cum apare un articol pe tema migrantilor, UE, NATO, cum se activeaza trolii rusi sa ne explice ca e vina lui Merkel, ca Viktor Orban, prietenul lui Putin ajuta Europa crestina, ca UE e rea.
      Nu vedeti cate minusuri luati, mai lasati-o balta, rasismul nu se vinde bine in Romania.
      • +1 (5 voturi)    
        Si nici macar nu sunt "albi" (Duminică, 2 februarie 2020, 9:40)

        Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Zimbru

        sunt secui. Asta ca sa le raspundem cu aceiasi moneda imigrantilor mongoli din Transilvania :-)))
    • +2 (6 voturi)    
      Iar n-ai inteles nimic din articol (Duminică, 2 februarie 2020, 0:09)

      banel [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

      Nu inteleg insistenta asta in a fi pe langa subiect...treaba e simpla. Ungurii n-au vrut sa munceasca, patronache a adus de peste granita. Ce poti face, lasi miloaga si pui osul la treaba...parca voi astia "de dreapta" erati pro munca si anti lene...sau v-ati prins si voi ca e mai rentabil sa fii milog?
    • +3 (5 voturi)    
      Ha ha ha adica secuii sunt bastinasi (Duminică, 2 februarie 2020, 9:38)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

      iar Romanii sunt imigranti. Ce e trist nu e ca un grup de sateni rudimentari manipulati de un popa propagandist (oare ce parere are Vaticanul?) se tem ca sunt invadati de imigranti ci comentariile "docte" ale celor (inclusiv si aici) se cred superiori semenilor lor doar pentru ca au fost nascuti intr-un loc sau altul.
  • -11 (35 voturi)    
    De fapt, oricare educație înseamnă îndoctrinare (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 13:07)

    Geirge [utilizator]

    Citez din articol: „Și aici ajungem la o întrebare legitimă: ce face statul român, ce fac instituțiile sale, pentru a-i educa pe oamenii din această țară în materie de imigrație, forță de muncă străină, refugiați, globalizare și așa mai departe? Unde anume sunt campaniile statului de informare într-o problemă atât de importantă și de actuală?”
    Apare întrebarea poate statul român ar trebui nu să educe oamenii, ci să facă astfel ca românii să emigreze mai putin, să crească salariile pentru ca proprii cetățeni să muncească în țară? Imigranții de regulă aduc cu ei problemele lor și pe termen lung nu rezolvă nimic, iar educația asta pe care o cere autorul în numele nostru este aceiași îndoctrinare și manipulare a creierilor.
    V-a trecut măcar pentru o clipă prin gând ideia că acești oameni ar putea avea și dreptate? Că nu de nu de alfabetizare avem nevoie, ci de locuri de muncă bine plătite.
    • -19 (31 voturi)    
      Lol (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 13:29)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Geirge

      Ai uitat ca esti pe HN, unde s-au adunat toti dreptacii si tradatorii de neam si tara.

      Important e sa faca banul gros companiile straine, "investitorii".
      • +8 (18 voturi)    
        cu (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 16:37)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui HP

        stângaci ca tine, nu e greu, patrihoțule.
    • +8 (18 voturi)    
      Pai... (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:57)

      POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui Geirge

      Nu avem locuri de munca bine platite??
      -ministere
      -regii de stat
      -companii de stat ori cu statul actionar majoritar
      politie, parchet, instante judecatoresti,
      -ambasade
      Mai vrei exemple ori ti-e deajuns...
    • +7 (19 voturi)    
      . (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:47)

      Simbad [utilizator] i-a raspuns lui Geirge

      Adică dacă nu muncim noi, că nu ne convine salariul, nici alții să nu vină. Gandire de români creștini
      retrograzi!
      • +1 (11 voturi)    
        Ba bine ca nu (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 20:26)

        POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

        Asemenea revolte au fost peste tot in Europa , cind au vazut invazia esticilor. S-a lasat pe alocuri si cu schilodiri din partea 'capetelor rase' prin Germania.
        Apoi au inteles ca emigrantii le sunt de folos, si-i explateaza. Asa se v-a intampla si la noi ....
  • -11 (35 voturi)    
    Gabriel Bejan: (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 13:15)

    Rahan5 [utilizator]

    România liberă (2010-2015) și a mai lucrat pentru Evenimentul Zilei, Realitatea Tv, ProTv .

    Zice Bejan ca el e ,,afabetizatu'' si secuii sunt ,,analfabetii".
    Secuii au lupta si la batalia de la Vaslui si la cea de la Calugareni.
    Sa dovedeasca Bejan ca neamurile lui au fost in Romania (macar de la 1600 incoace), si dupa aia sa-si dea cu parerea de cat de ,,alfabetizat" este el.
    Uite, neamurile lui Iohannis nu au participat la Batalia de la Calugareni (pe la 1600), dar Iohannis poate dovedii macar ca familia lui era in Cisnadie pe la 1600 !.
    • -10 (22 voturi)    
      Si mai zice (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:23)

      mopsu [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

      alfabetizatul că-i va lua el pe toți arabii și le va da de lucru pe moșia lui , iar noi vom astepta sa vedem urmarea...
  • -2 (22 voturi)    
    cerere si oferta (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 14:02)

    gelu antigelu [utilizator]

    mai este o latura a situatia. Din ce-am vazut la interviuri oamenii au reticente in a manca painea ”lucrată” de nepalezii. Li se pare lor asa ceva nefiresc. Oameni de la tara ce vrei. Eu personal n-as avea nici o problema. Pentru ca nu e facuta intr-un sopron ci intr-o brutarie moderna.
    Idee ca din 5000 de locuitori 300 sunt nemultumiti e falsa. Nemultumirea e clar mai mare, aia 300 sunt doar mai hotarati, atat. Varful de lance ca sa zic asa.
    Daca clientii lor obisnuiti nu vor mai cumpara de la ei iar vanzarile vor scadea fie si cu 30% sa zicem, exista posibilitatea sa incerce sa vanda in alta parte, sau patroana va decide ca alegerea facuta nu a fost buna si va angaja pe altcineva. Pana la urma cati nepalezi lucreaza in industria panificatiei? ca eu nu am auzit de o astfel de tendinta dar cine stie?
    Deci deviza functioneaza: clientul nostru stapanul nostru!
    Pentru ca poa` sa faca mitinguri sa se impace sa semneze declaratii, daca vanzarea scade pe termen mediu treaba e clara.
  • +7 (17 voturi)    
    Secuii... (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 14:33)

    Andreas1256 [utilizator]

    ...pe care i-am cunoscut (nu putini) recunosteau ca-i in dezavantajul lor autoizolarea. Dar asa au fost de fapt cam toata istoria lor... In rest, sunt oameni faini.
  • +17 (31 voturi)    
    schimb (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 14:49)

    BlueX [utilizator]

    sunt foarte curios sa ne spuna cineva cati din copiii celor din respectiva comuna sat sau pestera ce este.. DITRAU - sunt plecati in alte orase sa munceasca... cati au rude in alte tari sau cati au plecat ilegal in alte tari sa munceasca.
    desigur ca nu trebuie o asemenea statistica, pentru ca primeaza dreptul la libera circulatie si latutra civilizata si ospitaliera a poporuluii roman pana la urma... dar asa ca imagine ar fi buna o statistica
    • +6 (14 voturi)    
      OH. (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:21)

      letsoc [utilizator] i-a raspuns lui BlueX

      Copiii si rudele lor sunt albi , asta-i argumentul lor .
    • -8 (12 voturi)    
      nu e nici o ocntradicite (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:49)

      martel55 [utilizator] i-a raspuns lui BlueX

      sunt plecati sa munceasca printre omaen9i din aceeasi cultura....problema aici e amestecul de culturi , care doar in tezele marxiste e un succes, in isotrie s-a dovedit de fiecare data ca cea mai toleranta va disparea si va fi inlocuita de cea mai agresiva
  • +17 (27 voturi)    
    Nu sunt rasisti (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 14:55)

    chirul [utilizator]

    Sunt doar xenofobi.
    • -6 (16 voturi)    
      Cumparati produsele romanesti (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:38)

      serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui chirul

      Indienii nostri conationali de ce nu va mai plac si vreti sa vina altii straini?
  • +15 (23 voturi)    
    "sa nu ne rada lumea" (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:24)

    Remarque [utilizator]

    Foarte bun articol, surprinde cauza tuturor evenimentelor. Localnicii de acolo traiesc in secolul trecut.
    • +13 (19 voturi)    
      E efectul propagandei lui Viktor Orban (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:33)

      Zimbru [utilizator] i-a raspuns lui Remarque

      Asta scrie in presa maghiara 24/24 si 7/7 ca ne cotropesc ne europeni. Daca vrei sa vezi rasism si xenofobie, citeste presa maghiara.
      • 0 (6 voturi)    
        Sincer? (Duminică, 2 februarie 2020, 10:06)

        democtrates [utilizator] i-a raspuns lui Zimbru

        Ia citeste si presa romaneasca, aceleasi idei le gasesti in publicatii gen Romania Mare, Noua dreapta si in alte publicatii online, numai cauta si vezi gasi.
  • +15 (23 voturi)    
    exista cineva in Romania... (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:49)

    StefanAlin [utilizator]

    ...care sa nu aiba rude sau prieteni buni plecati la munca prin lumea larga?? cred ca daca sunt, sunt foarte putini.. Pai si atunci?? chiar nici un pic de empatie..? oare ce simte un om daca afla ca acea ruda sau acel prieten este tratat acolo unde munceste precum sunt tratati cei doi oameni din Sri Lanka...?
    • -9 (13 voturi)    
      nu despre asta este vorba (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 20:16)

      vali2 [utilizator] i-a raspuns lui StefanAlin

      uita-te la cazurile tarilor gen germania, franta, belgia.. etc
      Romanii unde merg nu-si impun cultura, se adapteaza. Musulmanii isi impun cu strictete cultura, du-te un pic in franta/germania/anglia si o sa intelegi despre ce vorbesc
  • +13 (19 voturi)    
    Sa spunem lucrurilor pe nume (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 15:52)

    chhe [utilizator]

    Daca unul din Remetea pune piciorul in Ditrau, e deja suspect si risca sa fie taiat. Majoritatea localnicilor sunt cutitari si au mentalitati cu radacini tribale. Sa ma contrazica cei ce cunosc zona!! Pentru binele lor, srilankezii ar trebui sa plece singuri de acolo, nimeni nu le poate asigura securitatea si se poate ajunge la un scandal monstru.
    • +4 (12 voturi)    
      Asa e in HarCov (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:35)

      Zimbru [utilizator] i-a raspuns lui chhe

      Exact asa e.
      • 0 (4 voturi)    
        Oare ? (Duminică, 2 februarie 2020, 10:08)

        democtrates [utilizator] i-a raspuns lui Zimbru

        Sunt ferm convins ca nici macar pe harta nu stii unde este nu sa mai fi fost acolo !
  • +10 (18 voturi)    
    Apusul unei genratii (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 16:08)

    tontu [utilizator]

    In mediu rural cu o populatie preponderent imbatranita e greu sa mai schimbi mentalitatea fie ca vorbim de unguri, romani, nemti, etc. Nu toate lucrurile se pot schimba in mare viteza, pentru unele e necesar sa apuna o generatie... probabil pe asta se bazeaza si PSD-ul.
    • -9 (23 voturi)    
      Și care e mentalitatea bună? (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 16:39)

      serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui tontu

      Sa le zicem bătrânilor sa lase locul indienilor?
      • +14 (22 voturi)    
        Cine a lasat locul? (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:34)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

        Ca indienii am vazut ca munceau, prin poze, nu dormeau, betzi!!!
      • +12 (16 voturi)    
        Bati campii! (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:55)

        Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

        1. Batranii nu mai sunt in campul muncii, in schimb au nevoie sa manance paine, implicit, de cineva care sa o faca!
        2. Nu era vorba de indieni! Sau tu esti atat de xenofob incat nici nu mai conteaza nationalitatea... nici nu te intereseaza de unde sunt muncitorii cat timp nu sunt din Ungaria (precum seful brutarilor din aceeasi brutarie, care a venit din Ungaria, nu are cetatenie romana, deci si el este imigrant... ala e ok, nu?)!
        • -6 (14 voturi)    
          Poate ca e cineva sa o faca (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 21:54)

          serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

          Doar ca se cerea peste salariu minim si in niste conditii de munca decente.
          Poate nu trebuie sa vina indienii, cand avem acum case self checkout la hypermarket. Sunt necalificatii lor sunt mai buni decat ai nostrii? Doar ca vin dintr-o regiune in care s-au inmultit ca iepurii si aici li se pare paradis si sunt gata sa accepte sa lucreze 12 ore pe zi ca altfel sunt amenintati ca-i trimit inapoi?
          2. Ce sunt aia din Sri Lanka? Ia baga un google sa vezi unde e Sri Lanka.
      • +4 (6 voturi)    
        Pai "indienii" platesc (Duminică, 2 februarie 2020, 9:44)

        Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

        prin impozitele platite din munca lor pensiile batranilor. Solutia e deci "indienii" inapoi acasa la ei si pensiile taiate la "batrani" aici. Ca asa e ordin de la Buda (pesta).
  • -9 (25 voturi)    
    Alfabetizare... (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 16:43)

    serbanTeodor [utilizator]

    Alfabetizare însemnând spălare pe creier cu multiculturalis. Nu vi se pare deplasat ca va dați cu părerea ca aia care se știu între ei de o viata acolo în sat ar trebui sa facă cum ziceți voi ca e bine?
    • +15 (23 voturi)    
      Exact, sa bea palinka intre ei acolo in sat (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:33)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

      Si sa doarma, ca painea se face singura!!!
      • -13 (17 voturi)    
        Pai or stii ei ceva (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:28)

        serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

        Or avea masini automate de paine. Or stii ei ceva oamenii aia deacolo, s-or descurca si fara sa le faca indienii paine.
  • +7 (19 voturi)    
    bla-bla-bla (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:36)

    codrean [utilizator]

    Vorbesti sa te afli in treaba. Daca tipii erau din Vaslui sau Botosani aia tot asa reactionau ! C-asa sunt ei si vor sa li se respecte "proportia etnica" !
    Capisci ?
    • 0 (4 voturi)    
      Altul de la postacii rusi (Duminică, 2 februarie 2020, 10:10)

      democtrates [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      Cand ai fost acolo ? Macar stii unde este pe harta?. Stiu oameni care au mers din Moldova sa lucreze in secuime.
  • +12 (24 voturi)    
    neoamenii (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:41)

    abcd5 [utilizator]

    Titlul corect este " Neoamenii din Ditrau". Poate ca nu inteleg multe din lumea in care traiesc acesti localnici din Ditrau dar, intr-un mod evident, sunt rai, au o rautate adanc infipta in inima lor.
    • 0 (4 voturi)    
      RAI? (Duminică, 2 februarie 2020, 10:07)

      eci [utilizator] i-a raspuns lui abcd5

      AI dreptate ,au fost rai.Dar cei care au facut zid in BAIA MARE in fata unor CETATENI ROMANI,cum au fost?Au fost probleme si in alte parti!Necazul e ca xenofobia apare si dispare din cauza EDUCATIEI!in speranta ca........
  • -3 (19 voturi)    
    deci o tara fara trecut colonial... (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 17:53)

    demaGOGU [utilizator]

    ...ar fi trebuit sa fie alfabetizata(sic) - de catre cine, cand, cum, de ce? - in contactul cu si primirea ciuhapilor.

    allez chercher l"erreur.
  • -9 (17 voturi)    
    nu ati vrea (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 18:47)

    martel55 [utilizator]

    voi astia care scrieti astfel de articole sa faceti voi intai o alfabetizare prin cartierele de imigranti din toate orasele vest europene (nici macar nu trebuie sa mai zic mari orase, ca nici cele mici nu au fost ocolite), sa incerfcati sa le spuneti imigrnatilor alora cum e cu drepturile omului, nediscriminarea, drepturile femeilor, egalitate si altele asemenea? si sa veniti apoi sa ne povestiti , daca mai scapati intregi, ce mari succese ati repurtat....eu unul m-am lamurit ca e o diferenta uriasa intre propaganda pe care o faceti in media sorosita (is hotnes intra cu brio aici) si realitatea dura din Europa de Vest, unde in privat angajatorul mi-a spus clar si direct ca anumite zone sunt interzise de facto nativilor europeni, daca intri aoclo o faci pe propria rapsundere ca nu mai vine nimeni sa te slaveze, ca in anumite alte cartiere, neinterzise inca, nu ai voie sa te duci imbracat oricum ca risti sa fii agresat si c ain general trebuie sa te feresti de orice grup mai numeros non europeni pe oriunde ai fi ca nu poti stii niciodata cand te vor agresa fara motiv, si la politie nu are sens sa suni ca nu te baga in seama, ca asa au ordine sa nu supere infractorii imigranti, ca ii fac apoi praf si pulbere ziaristi ca celk care scrie astfel de articole aiuritoare si fara legatura cu libertatea.....de cand am auzit astfel de cuvinte, cuvinte care in spatiul public angajatorul respectiv nu ar avea curaj sa le spuna niciodata pentru ca tot risca sa fie condamanat doar pentru ca spune adevarul, am privit mai atent dincolo de propaganda bruxelleza si am constatat ca realitatea de la fata locului era chiar mai rea pentru nativii europeni decat cuvintele auzite....asa ca va sugerez ibca o data sa urmati un stagiu de cateva luni asa zisele zone sensibile de care s-a umplut europa gratie neomarxistilor de la Bruxelles si slugilor lor din presa, sa ii alfabetizati pe ei cu privire la nediscirminare, toleranta si alte prostii progresiste
  • -9 (15 voturi)    
    Democratie teleghidata (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 20:26)

    Vlad-I [utilizator]

    Asta ne lipsea sa ne spuna noii stapani cum trebuie sa gandim si sa votam. Sarim de la socialismul stiintific la valorile democratice bagate cu forta pe gat.
  • +2 (6 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 20:30)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    in micimea mentalitatii locale, ungurii au totusi viziunea lor: lumea va fi amestecata si sri-lankezi si nepalezi, da' numai pe-aici, nu si pe la ei ...
  • -7 (15 voturi)    
    Fetisul educatiei (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 20:55)

    Setalcott [utilizator]

    Ce generozitate ca am renuntat la invectivele familiare - xenofob, instigator la ura, cu care ne-au obisnuit presa si politicienii, si am trecut la condescendenta docta atotstiutoare a cauzelor si solutiilor! Sarmanii ignoranti, le lipseste doar lumina cunostintei intelepciunii elitelor citadine. E de apreciat totusi sinceritatea autorului de a recunoaste ca asta nu e decat inceputul - al imigratiei pe plaiurile mioritice si a propagandei necesare pentru a o sustine.

    Dar ce ar fi sa renuntam la acuzele arogante fie de ordin moral, fie intelectual, si sa realizm ca daca satenii secui sunt needucati, la fel sunt si cei care nu-si pun macar urmatoarele intrebari, printre care se pare ca se numara si autorul:
  • -7 (15 voturi)    
    Fetisul educatiei IV (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 21:08)

    Setalcott [utilizator]

    Daca, in spatele argumentelor stangace si incorecte de ordin economico-social pe care se screm sa le aduca acei dispretuiti, se ascunde adevaratul argument, mai profund si tocmai de aceea mai greu de articulat, dar foarte usor de intuit? Un om educat ca domnul Bejan ar trebui sa fie familiarizat cu piramida nevoilor a lui Maslow, in varful caria sta nevoia de indentitate si de apartenenta. Poate simt nevoia sa vina cu astfel de argumente incorecte pentru ca cine enunta adevaratul argument, acela al omogenitatii etnice si al legaturilor milenare cu ai tai, este denuntat ca Hitler in persoana, nestiind ca pentru argumente socio-economice, care eventual se dovedesc incorecte, esti un Hitler si mai rau.
    Aici trebuie sa recunastem: cei care-si spun anti-rasisti au pe undeva dreptate, ca argumentele de ordin socio-economic al neoconilor sunt un paravan straveziu pentru reactia viscerala la amenintarea identitara, ceea ce ei ar numi rasism. In fond, "instigatorul" n-a fost cel mai bogat om din sat - poate chiar patronul brutariei, ci preotul catolic.

    Daca, in intelepciunea lor ancestrala, satenii au o clarviziune de perspectiva lunga care le lipseste hiper-educatilor? Dar de fapt, nu este vorba de nici o clarviziune si nici o perspectiva, este suficient sa te uiti la admirabilul Occident. Cu ce sau ales occidentalii de pe urma ospitalitatii lor? Cu predici moraliste si acuzatoare din partea veneticilor despre privilegiul de majoritar, despre deficientele morale ale rasei albe, acuzatii pentru toate crimele istoriei, prelegeri savante despre diversitate si incluziune cu insinurea invariabila ca esti deficitar la aceste capitole, iar cand cineva incearca sa schiteze un raspuns, alte acuzatii de "white fragility" pe deasupra.
  • -7 (15 voturi)    
    Fetisul educatiei V (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 21:13)

    Setalcott [utilizator]

    Au ajuns astfel in situatia in care a fi englez e un construct social, a fi alb e o iluzie optica. Au ajuns in situatia: esti pierdut daca zici da, esti pierdut daca zici ba. Zici ca Londra e un oras englez, esti xenofob. Zici ca nu e, esti iar xenofob (John Cleese). Zici unui imigrant ca e englez, esti rasist. Zici ca nu e, esti tot rasist (Gary Younge).
    Daca esti liberal si tratezi oamenii ca indivizi, nu ca grupuri privilegiate sau marginalizate, esti vinovat. Daca esti iliberal si-i tratezi ca pe un grup indistinct, esti vinovat.
    Esti vinovat, ca bastinas, ca nu stii sa dansezi, ca capitalistii albi si rasisti nu te lasa sa porti piercing in nas, ca vrei punctualitate la serviciu, ca-l alegi pe Trump ori Orban (Viktor), ca imigrantii indeni hartuiesc fetele, ca imigrantii nu se simt bine printre straini, ca ai o limba pe care vrei s-o invete copiii, ca inteligenta artificiala releva statistici neplacute.

    Daca vor doar sa spuna: acesta este satul nostru neschimbat de o mie de ani, si noi hotaram cum il lasam copiilor nostri? Vor o lume in care intrebarea "ce inseamna a fi secui?" nu e o intrebare incuietoare, pentru ca nu e necesara. Stie toata lumea cine e si cine nu e

    https://www.youtube.com/watch?v=-pP3EcdC1VU&t=9m20s
  • +7 (11 voturi)    
    Orban destabilizeaza Romania (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 22:11)

    nginx [utilizator]

    Efectul de contagiune este periculos si maghiarii sunt cei mai vulnerabili. Romania trebuie sa actioneze ferm impotriva rasimului si xenofobiei.
  • +5 (13 voturi)    
    Ungurii nu sunt rasisti. Buna gluma (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 22:27)

    adrianhn [utilizator]

    Romania ar trebui sa intervina mai mult in zonele unguresti depline xenofobe, altfel o sa vedem stiri ca astea tot timpul si o sa faca o imagine ingrozitoare Romaniei, mai ales in Europa.
  • -6 (16 voturi)    
    Fetisul educatiei III (Sâmbătă, 1 februarie 2020, 22:43)

    Setalcott [utilizator]

    Cand are o comunitate inchegata vreme de milenii careia i se pregateste ceva dreptul de a spune: stati putin, am avea si noi o obiectie? Cand guvernul a batut palma cu corporatistii pentru importul de imigranti? Nici un politician nu a lasat sa se inteleaga ca ar avea vreo urma de indoiala. Cand au aparut doi sri-lankezi intr-un sat de secui? Sunt dati in judecata pentru instigare la ura. Cand bastinasii devin minoritari in Bucuresti? Domnul Boia ne informeaza, foarte corect, ca orasele romanesti n-au fost romanesti de-a lungul istoriei. Cand se cere inlocuirea portretelor lui Petofi Sandor din secuime cu poeti sri-lankezi? Aprecierile literare trebuie sa reflecte noile realitati demografice. Cand ultimul secui va disparea din Ardeal sau ultimul roscat din Irlanda? Unul ca domnul autor va varsa poate o lacrima in numele diversitatii pierdute, fara a-si recunoaste nici o clipa vinovatia. Ecuatia este din start formulata cu borne mobile, iar in aceasta ecuatie n-ai decat sa adopti metafizica ciobanului mioritic.

    Daca, in naivitatea si ne-educarea lor, bastinasii au din instinct si intuitie primitiva o intelepciune care ii scapa dlui Bejan? Au inteles, fara diplome academice, ca aparitia strainului intr-o comunitate care dainuieste neschimbata de o mie de ani, nu aduce nimic bun, decat in fanteziile cosmpoplite cu mancaruri si muzici exotice ale elitelor citadine, lucru probat de istorie, contemporaneitate, si mai nou studii stiintifice (cf Putnam).
    • +4 (6 voturi)    
      Ro, Hu sunt in NATO, asa-i?! (Duminică, 2 februarie 2020, 1:35)

      Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Cand NATO a bombardat Libya, ce-au zis cetatenii din Romania ori Ungaria, Polonia ori Slovakia etc, au protestat cumva, au cerut guvernelor lor sa se dezica de apartenenta la Organizatie?! Dimpotriva, mercenariatul e foarte convenabil, lucrativ!
      "Valorile ancestrale" ale identitatii (?!) bastinase, haida-deh!
      Ipocrizie est-europeana de zile mari, dubla masura ori a fi cu fundul in doua luntri...
    • +1 (7 voturi)    
      Inchegati vreme de milenii? (Duminică, 2 februarie 2020, 9:46)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Secuii? Delir nationalist mongol
    • -1 (5 voturi)    
      Perfect de acord (Duminică, 2 februarie 2020, 10:21)

      democtrates [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      Problema mai este cea a reactiei preotului(deci al bisericii). Daca el nu se baga nimeni nu ar fi comentat nimic.Si luand in considerare si declaratiile oamenilor de la adunarea de sambata se pare ca acesti patroni s-au comportat foarte rau cu oamenii care lucrau la brutarie (cei din Ditrau). Mie problema mi se pare destul de simpla:
      1. Inainte de momentul cand conducerea tarii se angajeaza sa autorizeze intrarea in tara a unor imigranti(chiar daca sunt legal autorizati ) ar trebui facut un referendum national despre acest aspect, ori la noi nu s-a facut s-au luat in considerare doar cerintele UE.
      2.Acel preot trebuie automat demis din biserica pentru ca preotii sunt cei mai mari manipulatori avand in vedere ca credinciosii merg la Biserica macar la sfarsit de saptamana. Este incredibil la toate religiile cum pot influenta situatiile dintr-o comunitate.
      3.Eu stiu din proprie experienta ca daca intrii intr-o comunitate (gen casa de vara la tara) trebuie sa fii foarte atent la legile nescrise ale acelei comunitati.
      • +2 (6 voturi)    
        total de acord (Duminică, 2 februarie 2020, 11:09)

        revo [utilizator] i-a raspuns lui democtrates

        Popa ala ungur nu are ce cauta in biserica, a incalcat porunca fundamentala a crestinismului: iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti. Prin aproape, noi, ortodocsii, intelegem "semen", "om". Niciun fel de intelegere, de toleranta, de bunatate, de spirit crestinesc, nicio farama de constiinta si cunoastere a propriului rol pe care trebuie sa-l aiba in comunitate.

        Pe de alta parte, nu prea trebuie sa ne miram: biserica catolica a adus numai violenta, pedeapsa, moarte, discriminare, intoleranta si abuzuri sexuale impotriva copiilor.
        • +2 (4 voturi)    
          Paiul din ochiul altuia... (Duminică, 2 februarie 2020, 16:09)

          Namaste [utilizator] i-a raspuns lui revo

          Nu l-au adorat ortodocsii dvs pe raposatul papa Ioan Paul al doilea, ori, recent, pe actualul papa Francis, venit in Romania sa beatifice cativa "martiri" greco-catholici?! Fatarnicie fanariota/bizantina?!
  • -3 (11 voturi)    
    Fetisul educatiei II (Duminică, 2 februarie 2020, 3:39)

    Setalcott [utilizator]

    Cum de antidotul pentru tot ce nu le place inteleptilor nostri e educatia? Simplu: prin educatie ei inteleg indoctrinare in dogmele liberale. Sigur, ei n-o sa intrebuinteze acesti termeni la adresa propriilor convingeri; doar stie oricine ca indoctrinare si dogme au doar bigotii conservatori si obscurantistii religiosi. Dar daca prin educatie dl Bejan ar intelege lectii cu preotul si dascalul din sat, fara supraveghere de la Bucuresti, ar tuna si fulgera impotriva educatiei. Educatia nu e transmiterea naturala a intelepciunii ancestrale si a normelor comunitare de la parinti si comunitate la copii, ci eludarea acestor surse prin interpunerea statului direct in mintea copilului, dupa sloganul: "get them while they're soft and yielding". Sigur, statul in sine fiind la fel de intelept ca taranul din sat, el nu face decat sa canalizeze ideile nascocite in inaltele aule academice, unde acestea au cu atat mai mult succes cu cat sunt mai traznite. Prin educatie nu se intelege abstinenta practicata de bunica, ci educatia sexuala de la Bruxelles via Bucuresti. Bunica trebuie impiedicata cu orice pret sa se interpuna. Nu va lasati amagiti de apelurile insistente la descentralizare; prin descentralizare se intelege cedarea deciziilor Bucurestiului catre Bruxelles - exact opusul. Bunica reprezinta chintesenta educatiei descentralizate - nucleul familial.

    Unde au fost apelurile la educarea clasei politice, cand guvernul a batut palma cu corporatistii pentru importul de imigranti, peste capetele celor guvernati? Unde au invatat ei ca se pot juca cu destinul demografic al unei natiuni, fara macar s-o intrebe? Raspuns simplu: in comunism, iar acum in capitalism.

    Turcii din Berlin fac parte din peisajul natural al unui oras german?
    • +3 (9 voturi)    
      Vai..... (Duminică, 2 februarie 2020, 12:12)

      girea [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

      O ciorba lunga pentru ceva ce puteai exprima in 2 cuvinte: sunt rasist.
      • -3 (7 voturi)    
        Alfabetizeaza-te (Duminică, 2 februarie 2020, 13:22)

        Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui girea

        Toti albii sunt rasisti, nu te mai ascunde dupa deget.
        https://ratemyracistprofessor.com/professors/emory/george-yancy/
        • +2 (2 voturi)    
          stii vorba aia (Luni, 3 februarie 2020, 2:02)

          albik [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

          nu toti albii sunt rasisti dar toti rasistii sunt albi :)
  • +3 (5 voturi)    
    asta e harcovu (Duminică, 2 februarie 2020, 7:56)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    Domne ca idee mentalitatile in harcov sunt altele acolo e cu Tinutul Secuiesc cu Ardealul cu Trianon cu chestii istorice. Oamenii aia ar trece la Ungaria maine daca ar putea. S-ar putea sa vina o zi cand s-o putea ca nu se lasa. Mentalitatea asta natonalista cu apartenenta clara si precisa nu accepta outsideri. Cu romanii e altceva noi nu avem mentalitatea asta imperialista ca n-am fost imperiu niciodata. Daca veneau niste unguri din Ungaria sa le framante aluatu n-aveau nici o problema. Sigur ca mai e si aspectul asta ca la noi n-o sa vina niciodata nemti danezi suedezi sa emigreze sa dea cu lopata sa care saci de nisip vor veni altii mai saraci ca noi si care n-apuca sa treaca in vest ca nu s-ar opri nimeni aici. Ce se intampla in harcov nu stiu cat e de reprezentativ pentru noi ca popor. Iar chestia cu fakenewsurile e supralicitata, oamenii trebuie sa fie invatati sa citeasca sa stie sa invete nu sa ia de bune tot ce li se spune de unu sau de altu. Nu poti sa dai vina pe unu care vine si-ti spune balarii acum cand ai net treijde tv mobil si altele. Informeaza-te.Invata sa filtrezi sa deosebesti oamenii sursele stirile.
  • -3 (11 voturi)    
    tu autorule (Duminică, 2 februarie 2020, 9:16)

    Kosmos [utilizator]

    N-ai invatat nimic din Brexit? N-ai aflat ca elementul principal al Brexitului a fost imigratia ? Comunitatile au refuzat sa mai accepte imigranti , au protestat ca nu mai pot beneficia de o operatie in sistemul lor de sanatate din cauza supraglomerarii ..
    Si daca totusi ai inteles de ce tii sa fie ROEXIT?
  • -3 (9 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 2 februarie 2020, 10:43)

    [anonim]

    • +5 (7 voturi)    
      alfabetizare =spalare pe creier? (Duminică, 2 februarie 2020, 12:18)

      girea [utilizator] i-a raspuns lui

      Cineva a prezis deja propaganda voastra domnilor rasisti
      “War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.”
      George Orwell 1984
  • +2 (8 voturi)    
    cum nu i-au invatat?! (Duminică, 2 februarie 2020, 10:59)

    revo [utilizator]

    Domnule Bejan, dumneata incerci sa fii civilizat, sa respecti corectitudinea politica, sa nu tulburi apele spunand raspicat adevarul si asa ajungi sa minti: nu este adevarat ca nu au fost invatati cum sa se comporte in enclava lor nenorocita de unguri - ASA AU FOST INVATATI! ASTA ESTE CULTURA LOR CIVICA! PENTRU ASTA INVESTESTE UNGARIA IN ROMANIA!!

    De fiecare data ma mir cat de xenofobe sunt natiile care, in istorie, au venit de aiurea si au colonizat cate un teritoriu cu forta: si ungurii, care au venit aici neinvitati (nu ca brutarii), si italienii, urmasii romanilor, care au stapanit un sfert din glob.
  • +1 (7 voturi)    
    Demascare (Duminică, 2 februarie 2020, 11:39)

    Omics [utilizator]

    Muncitorii asiatici sunt aduși ca o presiune psihologică a patronilor pentru a ține salariile pentru localnici jos (asiaticii sunt plătiți destul de bine, cel tânăr se gîndește să obțină cetățenia și să zboare spre zone europene mai prospere).

    Mie mi s-a spus în Franța că francezii nu au nimic cu românii, dar sunt deranjați de presiunea de scădere a salariilor prin folosirea muncitorilor români.

    Orbanismul, mentalitate medievală, izolationistă sunt doar fumigene pentru fraieri.
  • +5 (5 voturi)    
    ...... (Duminică, 2 februarie 2020, 16:45)

    iuflo [utilizator]

    e plina tara de asistati social, iar aici se da vina obsedant pe politie locala si bugetari!!! e plina tara de studii superioare cu idioti licentiati si incadrati doar pentru salarii mai mari si noi vrem cultura si alfabetizare.....sunt mii sau zeci de mii de licentiati in domenii fara rost, absolventi de facultati fantomatice ori neacreditate ce nu stiu scrie 3 fraze si ajung pe pile si politic in functii de decizie si ne miram de ditrau???


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by