Criza declanșată în Wuhan, de către un virus necunoscut, riscă să sufere o mutație, în sensul că această criză nu este doar una umanitară, dar are potențialul de a se tranforma și într-o criză economică. Ne confruntăm așadar cu două crize, ambele cu impact major la nivel global. Blocarea activității economice într-o regiune ce cuprinde 60 de milioane de locuitori, concomitent cu oprirea zborurilor în și dinspre China, poate afecta grav întregul sistem economic global, prejudiciind vaste sectoare de activitate de pe toate continentele.

Claudiu VutaFoto: Arhiva personala

Este o reeditare a crizei SARS din 2003, cu mențiunea că în prezent economiile lumii au un grad de interconectare și de dependență mult mai ridicat.

În cursul zilei de 29 ianurie 2019, compania aeriană Lufthansa a oprit zborurile din și spre China continentală. Momentan, această decizie nu include și aeroportul din Hong Hong. De asemenea, compania aeriană indoneziană, își va suspenda toate zborurile spre China. Țara vecină, Kazahstan, a suspendat transportul din și spre China. De asemenea, guvernul kazah a luat și decizia de a suspenda toate vizele acordate cetățenilor chinezi.

În tot acest timp, Președintele chinez Xi Jinping a declarat că „prevenirea și ținerea sub control a virusului rămâne o sarcină dură și complexă”.

Criza se desfășoară sub ochii noștri și are potențialul de a afecta economia mondială.

Republica Populară Chineză exportă bunuri de peste 2,5 trilioane dolari/an, principalii beneficiari ai mărfurilor produse în China fiind Statele Unite (480 de miliarde USD), Japonia (147 de miliarde USD), Coreea de Sud (110 miliarde USD), Germania (80 miliarde USD), India (77 miliadre USD), Olanda (74 miliarde USD) și lista poate continua.

China este al doilea cel mai mare exportator pe plan mondial, după Uniunea Europeană, luată în ansamblu.

Undele de șoc se propagă deja pe piețe. La ora scrierii acestui articol, prețul petrolului se situa sub 60 USD/baril, cotația WTI înregistra valoarea de 53,48 usd/baril, petrolul Brent era cotat la 59,51 USD/baril. Moneda EUR se tranzacționa la cursul de 1,10 USD.

Prețul cuprului a scăzut cu 8,5%. Prețul minereului de fier din Singapore s-a prăbușit cu peste 6%, iar al cotațiilor Brent cu aproape 10%.

Este foarte greu de spus la cât se va ridica valoarea daunelor economice produse de răspândirea coronavirusului, dar presiunea în ceea ce privește traficul de mărfuri este în creștere. Aceasta va duce la impunerea de măsuri stricte în ceea ce privește nu doar transportul aerian, ci și cel terestru, dar și maritim.

Dacă pentru moment există stocuri de mărfuri importate din China, atunci când acestea se vor epuiza, se va produce o blocare a activității economice în țările care depind de exporturile chinezești. Scăderea traficului de bunuri și a schimburilor comerciale va avea ca efect majorarea prețului bunurilor, dar și restrângerea activității în acele sectoare ce depind de importurile din China.

Țările care exportă bunuri în China vor avea de suferit din cauza blocării transportului de mărfuri. Cei mai importanți parteneri, în ceea ce privește volumul de bunuri exportat, în China, sunt Coreea de Sud (204 miliarde USD), Japonia (180 miliarde USD), Statele Unite (156 miliarde USD), Germania (110 miliarde USD), Australia (110 miliarde USD).

Dar cum se poziționează România în ceea ce privește relațiile comerciale cu statul asiatic?

Importurile din China au înregistrat la nivelului anului 2019 valoarea de 5,5 miliarde USD. Statul asiatic se află pe locul 5, în urma Germaniei, Italiei, Ungariei și Poloniei în ceea ce privește valoarea bunurilor importate de către țara noastră.

În ceea ce privește valoarea bunurilor românești exportate în China, aceasta a înregistrat la nivelului anului trecut, valoarea de 900 milioane USD, China aflându-se de abia pe locul 20 între partenerii ce contează în ierarhia generală a exporturilor românești. Valoarea deficitului comercial, înregistrat de România în relația cu statul asiatic, depășește 4,6 miliarde USD.

În cursul zilei de 27 ianuarie 2019, investitorii și-au plasat lichiditățile în active tradiționale sigure, efectul fiind de creștere a valorii yenului japonez, a dolarului american și a aurului. Efectul asupra prețului petrolului a fost important, valoarea acestuia a scăzut pe piețe, din cauza temerilor că frânarea activității economice va genera o cerere în scădere pentru combustibili. Pe scurt, investitorii au reacționat la o criză în creștere, într-o țară cu 1,4 miliarde de locuitori, în care consumatorii și întreprinderile reprezintă un motor principal al creșterii economice din întreaga lume și au ales să-și reducă expunerea la risc.

Valoarea acțiunilor din Japonia și Europa au scăzut cu peste 2 la sută. În New York, S&P 500 a scăzut cu 1,6 la sută, valoarea cumulată a acțiunilor companiilor ale căror vânzări depind în special de China a scăzut cu peste 8%.

Dacă legăturile aeriene, feroviare și rutiere din China vor fi limitate, deoarece guvernul chinez încearcă să oprească răspândirea virusului, activitatea economică va fi blocată și va afecta grav acele companii ce depind de facilitățile de producție de pe teritoriul statului asiatic. Valoarea PIB-ului produs în Wuhan depășește 250 de miliarde USD/an. Combinând industrii tradiționale precum producția de automobile, punctul de plecare al liberalizării economice a Chinei, cu noi industrii hi-tech, Wuhan se poziționează ca unul dintre cele mai pro business orașe din Asia. Principalele industrii din Wuhan includ producția modernă (industria auto, a oțelului) și industriile de înaltă tehnologie. Dongfeng Motor Corporation este al treilea mare producător auto din China, având facilități de producție comune cu firme precum Honda, Nissan și producătorul auto francez PSA Peugeot-Citroen.

Extinderea interdicțiilor spre alte regiuni din China va bloca vaste sectoare de activitate, iar PIB-ul Chinei, în valoare de peste 13 trilioane de dolari, se estimează că va scădea cu cel puțin 1%., acest procent este vehiculat în condițiile în care criza se va termina până în luna martie.

Dacă activitatea fabricilor din China va fi oprită, efectele se vor propaga la nivel global. Ar putea lovi minele de minereu de fier din Australia și India, care alimentează materiile cu materie primă combinatele siderurgice din China. Ar putea fi limitate vânzările de cipuri de computer, realizate la fabricile din Malaezia și Coreea de Sud, dar și bunurile provenite din Germania sau produsele agricole importate din Statele Unite.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro