In curtea Curtii, efigia presedintelui 

de Claudiu Saftoiu     HotNews.ro
Marţi, 12 februarie 2008, 17:57 Actualitate | Opinii


Claudiu Saftoiu
Foto: HotNews.ro
Comunicatul Curtii Constitutionale a Romaniei cu privire la cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Guvernul Romaniei si Presedintele Romaniei, formulata de primul-ministru al Guvernului Romaniei, nu a fost completat nici pana azi cu textul de motivare a deciziei. In lipsa acestuia, fel de fel de analize, supozitii si pareri s-au substituit fundamentarii Curtii. Ma rezum astazi sa abordez doua fraze ale comunicatului CCR, care dezvaluie - pentru prima data explicit, din 2003, de la intrarea in vigoare a textului constitutional - un avantaj de tip „perpetuum mobile” in favoarea presedintelui Romaniei, in relatia acestuia cu Executivul, cat priveste numirea ministrilor cabinetului.

Doua fraze care indica superioritatea de decizie a institutiei Presedintelui Romaniei, in comparatie cu institutia Premierului.

Textul constitutional, redactat la vremea respectiva – 2003 - de cel mai bun prieten al presedintelui de atunci al Romaniei,  Ion Iliescu, si anume raposatul Antonie Iorgovan, acorda „ultimul cuvant” sefului statului, si nu primului ministru, in numirea ministrilor cabinetului. Mai mult, Constitutia da suficienta putere presedintelui, pana acolo unde presedintele poate prezida sedinte de guvern, la fel ca primul ministru.

Dau citire textului comunicatului din 7 februarie 2008 al CCR: "in urma deliberarii, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, constata: (..) 2. in exercitarea atributiilor prevazute de art.85 alin.(2) din Constitutie, Presedintele Romaniei poate refuza, o singura data, motivat, propunerea primului-ministru de numire a unei persoane in functia vacanta de ministru. Primul-ministru este obligat sa propuna o alta persoana."

Interpretat in cheia CCR, art.85 alin.(2) ii pune la dispozitie presedintelui Romaniei un mecanism “perpetuum mobile”: posibilitatea de a refuza, motivat, o singura data, propunerea primului ministru. Asta inseamna ca, literal, de fiecare data cand premierul propune o persoana, presedintele refuza propunerea, o singura data. Automat, premierul este obligat sa propuna o alta persoana. Si tot asa, la nesfarsit. Sau pana cind, prin “colaborare” si “consultari” recomandate de Constitutie intre premier si seful statului, acesta din urma e de acord cu propunerea. Daca nu, premierul o ia de la inceput. Cu o alta propunere. Astfel, interpretarea Curtii Constitutionale da Premierului o singura posibilitate – de a veni cu o alta propunere, si de a face la loc comanda, daca Presedintele o refuza. Iar presedintelui, posibilitatea de a intoarce mereu, o data, si motivat, propunerea Premierului.

In acesta logica, premierul propune continuu, iar presedinte poate refuza continuu. In lipsa consensului presedinte-premier, Constitutia permite presedintelui sa blocheze numirea unui ministru, pe o perioada nedefinita.

Pentru cei care se intreaba ce fel de republica este Romania, Constitutia - la acest capitol al numirii ministrilor - le da un raspuns clar: este o republica prezidentiala. Si mai apoi parlamentara. Pentru ca ministrii pot fi trecuti prin Parlament, fara ca presedintele sa mai influenteze cumva votul in plen la o eventuala restructurare a cabinetului.

Lacunele Constitutiei dau batai de cap politicienilor, analistilor politici, expertilor juridici deopotriva. Dar un lucru este sigur: presedintele nu e chiar atat de legat de maini si de picioare in relatia cu premierul, dupa cum pare la prima vedere.

Recentul refuz al lui Traian Basescu de a semna revocarea lui Teodor Melescanu de la Aparare este inca un argument in favoarea fortei intruzive a Presedintelui Romaniei in exercitiul guvernarii.  

Desi nu poate conduce direct Executivul, Presedintele poate bloca activitatea acestuia sau redirectiona deciziile premierului, cu mana pe Constitutie si cu CCR mai aproape ca niciodata.

Sa fie primit!








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















796 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    anti saftoiu (Marţi, 12 februarie 2008, 18:36)

    alin [anonim]

    cred ca ti-au mai spus si altii dle Saftoiu: nu mai scrie nene ca spui numai prostii; mai bine taci ca pari mai destept.
    Deci Basescu e de vina de toate tampeniile spuse si facute de razgandeanu?
    Halal analist de kko! Bine a facut Basescu ca a scapat de fam Saftoiu
  • -1 (1 vot)    
    saftoiu (Marţi, 12 februarie 2008, 19:03)

    anda [anonim]

    Dle. Saftoiu, suferi de urmatoarele: 1. viciu de logica- o singura data inseamna o singura data si nu "perpetuum mobile"
    2. Lipsa de stil si condei- mai bine gaseste-ti o alta meserie, ca asta presupune ceva talent si idei.
    3. viciu de caracter- dupa ce l-ai slujit pe Basescu atitia ani, trebuie sa ai niste veritabile gauri negre in caracter ca sa te apuci sa-l injuri, pe la spate si prost.
    4. Nu stiu prin ce mister ai ajuns sa publici la HotNews, dar e clar ca pici ca musca in lapte pe site-ul asta.
    • 0 (0 voturi)    
      gresesti (Marţi, 12 februarie 2008, 19:27)

      The Wisest Fool [anonim] i-a raspuns lui anda

      Nu vad de unde tragi concluzia ca l-ar injura pe Basescu pe la spate.
  • +1 (1 vot)    
    STAT PARLAMENTAR daca CC obliga numirea Noricai (Marţi, 12 februarie 2008, 20:34)

    Eugen [anonim]

    Scuze Claudiule, dar de cand scrii nu am vazut o idee sclipitoare - toate sunt deja vechi cand le abordezi. Iar comentariile tale ... le stiu deja de la TV sau de pe acest site.
    Incerci sa fii echidistant si sfarsesti in a fi banal.

    Sa revenim la subiect:
    ------------------------
    CC NU PUTEA sa dea alta decizie decat cea data pentru ca altfel ar fi incalcat Constitutia. De ce?
    1. stat parlamentar => premierul revoca, propune si numeste ministrii sai (eventual cu ajutorul Parlamentului), constata locul ramas vacant, etc. => Presedintele e o ... mascota.
    2. stat prezidential => Presedintele face toate lucrurile de mai sus iar Premierul/Parlamentul nu (prea) au nici o putere

    CUM Constitutia noastra prevede ca nu suntem nici stat parlamentar si nici prezidential acele actiuni de mai sus sunt impartite intre cei 2:
    - Premierul: revoca si propune ministrii cabinetului sau
    - Presedintele: constata vacantza postului de ministru si numeste noul ministru propus de Premier.

    DACA CCR ar fi obligat pe Presedinte sa o numeasca pe Noricutza => incalcarea Constitutiei pentru ca SE TRECEA in MOD TACIT (cum vor ANAListii Antenelor) la STAT PARLAMENTAR de facto.

    CONCLUZIE:
    Da, Presedintele poate refuza la infinit o propunere a Premierului ==> Premierul are ALTE mijloace:
    a) remaniere - guvernul este NUMIT/ales de Parlament -->vezi cazul Cioroianu cand Base l-a numit imediat fara a mai astepta pronuntarea CCR
    b) Parlamentul respinge propunerea de guvern a Premierului ==> ALEGERI ANTICIPATE si dizolvarea Parlamentului si a Guvernului (vezi Italia)

    Asa ca, CE E asa de GRAV in DIZOLVAREA unui GUVERN INCOMPETENT/marioneta a PSD ???

    -----
    - daca abordai asa subiectul, mai aveai o sansa sa eviti articolele plate
    - iar Norica ... e PENIBILA -- asta voia sa fie Ministrul Justitiei cand ea NU intelege Constitutia?????
    In plus, se duce la CEDO??? Cu ce? Ca e F.KLAR ca CC nu va justifia decizia prin amanuntele dosarului ei "profesional"
  • +1 (1 vot)    
    tip de republica (Marţi, 12 februarie 2008, 20:59)

    SG [anonim]

    Nu stiu daca dl Saftoiu citeste comentariile din pagina asta insa mi-ar place daca ar raspunde la intrebarea: intentionat sau neintotionat pune problema gresit ? [adica unde ar trebui pusa efigia: la presedintie sau la prim ministru?]

    Intrebare ajutatoare: Parlamentul Romaniei are dreptul sa refuze propunerea de ministru facuta de prim ministru ? Are.
    Are voie sa refuze mai multe propuneri intr-un "perpetuum mobile" ? Are. [In mod normal nu o face fiindca se presupune ca un guvern e sprijinit de Parlament altfel pleaca si lasa pe altii .. insa asta e alta poveste].

    Bazandu-se pe actuala Constitutie CCR a incercat [mai mult sau mai putin partinitor] sa echilibreze balanta intre Parlament si Presedentie. Nu s-a pus niciodata problema in constitutia .ro despre vreo egalitate intre prim ministru si parlament sau presedentie. Primul ministru e doar o persoana numita acolo si nu aleasa .. iar constitutia actuala [asa proasta cum e ea] pare sa-i prefere pe cei alesi in fata celor numiti.

    Deci .. dl Saftoiu ce raspuns aveti pt intrebarea adresata dvs ?

    ps: Faptul ca CCR inca nu a publicat motivatia deciziei spune ceva despre respectul fata de noi precum si despre cat de fragila constitutie avem: adica la momentul in care decizi ceva deja ai si motivatia - faptul ca nu publici motivatia unei decizii [ca esti CCR, ca esti CSM, ca esti instanta din Urlatii de sub Codru] simultan cu decizia te descalifica din postura de neutru.
  • 0 (0 voturi)    
    ce fel de republica ? (Miercuri, 13 februarie 2008, 16:59)

    cricri [utilizator]

    Ori suntem republica parlamentara, ori suntem semiprezidentiala, important este ca nu suntem republica guvernamentala. Asta ar trebui sa stie si Tariceanu. Dupa parerea mea puterile acordate primului ministru sunt exagerate, pentru simplul fapt ca nu este votat de electorat. Sa-mi spuna mie Tariceanu, daca ar fi candidat la presedintie, cat la suta ar fi obtinut ? 3 poate 5 %. Deci ar trebui sa tina cont de parerea presedintelui care i-a dat cheia de la Palatul Victoria.
    Daca tot vorbim de constitutionalitate, sa-mi explice si mie cineva cum e cu separatia puterilor in stat ? De ce are voie guvernul sa dea ordonante si hotarari ? De ce are voie sa treaca peste cuvantul Parlamentului? Pentru operativitate ? Pentru ce am ales noi parlamentari si presedinte daca suntem condusi de cineva care nu este ales ? Daca suntem republica guvernamentala, atunci sa ne alegem primul ministru. Daca votul nostru nu conteaza si ne-am ales cu un Parlament bine platit care doarme in papuci si cu un Presedinte bun de dat decoratii si (eventual) de retras, sa ma lase-n pace, sa nu ma mai cheme la vot, sa-si aleaga ei pe cine vor.
  • 0 (0 voturi)    
    Saftoiule, n-ai inteles nimic, ca de obicei (Vineri, 29 februarie 2008, 14:29)

    anti [anonim]

    Bre nene Saftoiule,
    1) Motivatia Curtii a aparut, n-ai fost tu pe faza, si se explica decizia prin evitarea unui blocaj institutional care ar aparea daca ambele parti ar ramine inchistate pe pozitie.
    2) presedintele poate refuza prima data propunerea premierului, premierul trebuie sa propuna alta persoana, iar presedintele trebuie sa semneze numirea acelei persoane.
    perpetuum (i)mobile e doar in capul tau, nene.
    bre Saftoiule, vii in articolele tale cu formulari incilcite si greu de inteles , da' nu esti in stare sa citesti un comunicat de presa.
  • 0 (0 voturi)    
    si inca ceva ... (Vineri, 29 februarie 2008, 14:44)

    tot io [anonim]

    ... bre Saftoiule, Base nu a refuzat sa semneze revocarea lui Mele, pentru simplul motiv ca Tari nici pina azi nu a trimis la Cotroceni noile numiri.
    si-a exprimat doar ingrijorarea, justificata dupa parerea mea, ca toata pleiada de demnitari prezenti la summit ar putea fi derutati sa vina la Bucuresti sa stringa mina unui ministru de interne dupa ce cu o saptamina inainte poate au avut contacte sau colaborari cu ALTUL.
    de ce nu recunoastem ca a schimba asa ministrii in preajma unor astfel de evenimente poate amplifica in exterior imaginea instabilitatii politice de la noi.
    si de ce sa nu recunoastem de asemenea ca Base e singurul (din pacate) politician de calibru pe care-l avem, cu idei sanatoase si clar exprimate, care trec cu mult in fata iesirilor si altor defecte .
    ca ne-am saturat bre de politicieni a la Ilici, care isi justifica prin "diplomatie" ocolirea sistematica a raspunsurilor, si despre a carui "diplomatie" ne-am lamurit pe deplin in ultima vreme, "mai animalule"


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by