Gratuitățile oferite de Gabriela Firea și nota de plată pentru bucureșteni

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 15 octombrie 2018, 17:05 Actualitate | Opinii


Catiusa Ivanov
Foto: Facebook
În ultimul an, Primăria Capitalei, la propunerea primarului Gabriela Firea, a acordat nu mai puțin de 14 stimulente financiare și vouchere: 450 de lei, o dată pe an, pentru achiziţionarea de rechizite elevilor bucureşteni cu vârsta cuprinsă între 6 şi 14 ani, 2.000 de lei pentru femeile gravide și 13.800 lei pentru fertilizare in vitro, 1.000 lei/lună pentru copiii cu handicap, 2.500 de lei pentru fiecare nou-născut, 1.500 lei pentru căsătorie, până la 800 lei/lună pentru familiile monoparentale cu venit redus, 500 lei pe lună pentru adulții cu handicap, 25.000 de vouchere de 500 lei pentru biciclete, 250 lei pentru ochelari pentru pensionarii cu venituri reduse, primă între 1.000 şi 3.000 de lei pentru cuplurile longevive, vouchere în valoare de 17.000 de lei pacientelor cu cancer la sân pentru testele genetice, între 750 și 1.500 de lei elevilor de până în 16 ani din şcolile din Capitală pentru a-şi pune aparat dentar.
În plus, tinerii din Bucureşti diagnosticaţi cu cancer vor putea primi ajutor pentru prezervarea fertilităţii prin proiectul „Newborn – Oncofertilitate”, bugetul proiectului fiind de 880.000 de lei.

La următoarea ședință de Consiliu General, primarul vrea să acorde încă două stimulente:  vouchere de 990 de lei pentru montarea de aparate dentare fixe copiilor între 10 şi 17 ani și să deconteze combustibilul până la valoarea de 500 de lei pe lună pentru părinții din zona București-Ilfov care folosesc în comun mașinile proprietate personală pentru a-și duce copiii la școlile din București.

Încă nu știm ce impact financiar vor avea aceste ajutoare asupra bugetului municipalității în 2018, însă, potrivit potrivit raportărilor făcute de Direcția Generală de Asistență Socială pentru stimulentele pe care le dă, situația de la începutul anului până pe 4 octombrie este următoarea:
  • ajutor nou născut  - plăți de circa 37 milioane lei;
  • copii cu handicap - plăți de circa 38 milioane;
  • adulți cu handicap - păți de circa 180 milioane lei;
  • stimulent familii monoparentale - plăți de circa 73.000 lei;
  • 11.800 carnete vouchere Materna ori 1000 lei - plăți de circa 11.800.000 lei;
  • 185 dosare aprobate pentru rechizite ori 450 lei - plăți de circa 83.000 lei.
În concluzie, doar această direcție pentru cele 6 ajutoare oferite a plătit în 2018, până acum, circa 266 milioane lei. Pentru voucherele pentru biciclete s-au alocat 12,5 milioane lei.  Dacă facem o aproximare, până la finalul anului pentru toate stimulentele, suma sare lejer de 500 milioane lei.

Acestor gratuități se adaugă  subvenția la căldură și pentru transportul public: jumătate plătesc bucureștenii care folosesc serviciile, jumătate primăria. În total 1,2 miliarde lei. Bugetul estimat al Primăriei Capitalei pe anul 2018 este de 5,7 miliarde lei.

Nu contestă nimeni că, cel puțin în privința ajutoarelor care vizează sănătatea, oamenii au nevoie de ele și sunt binevenite, însă o veche zicală spune: ”Dă-i omului un pește și va avea de mâncare o zi. Invață-l cum să pescuiască și va avea de mâncare toata viața”.

Sigur, este mult mai simplu să dai bani ca să câștigi capital electoral, să tratezi efectele și nu cauzele. 

De exemplu, este mai simplu și mai rapid să ajuți familiile nevoiașe decât să creezi locuri de muncă, astfel încât ele să câștige suficient de bine și să nu aibă nevoie de ajutoare. Este mai ușor să dai bani persoanelor cu handicap decât să le integrezi, să ai infrastructură dedicată. Este mai la îndemână și fără bătaie de cap să dai bani pentru biciclete decât să faci benzi pentru biciclete. Dar asta înseamnă să tai din spațiul destinat șoferilor sau pietonilor.
În administrație însă, ca în viață, dacă alegi drumul cel mai ușor, confortul va fi unul de moment, iar rezultatele superficiale.

În mod clar aceste ajutoare conving o parte dintre votanți, toată lumea se bucură când primește ceva gratuit, însă pe termen lung nu este o abordare sustenabilă, sunt bani îngropați, care nu aduc alți bani.  Iar nota de plată va fi decontată în următorul mandat, de următorul primar și de bucureștenii care acum se bucură de câteva mii de lei.

Acum Primăria Capitalei are bani să dea aceste stimulente fiindcă are foarte puține proiecte de investiții. Potrivit execuției bugetare până la 30 septembrie, din capitolul cheltuieli de investiții s-au cheltuit circa 18%, adică 325 milioane din 1,7 miliarde alocate pentru această perioadă. În traducere liberă, asta înseamnă fie lipsa de voință, fie incompetența administrației de a cheltui banii, proiecte blocate, lipsa proiectelor noi, etc.

Pentru o parte din electorat poate cele 400 de autobuze și cele câteva lucrări de infrastructură moștenite de la Oprescu și finalizate (Pasajul de la Piața Sudului, Pasajul Ciurel și Pasajul Nicolae Grigorescu (încă în lucru), plus stimulentele primite, vor fi suficiente pentru cât a mai rămas din cei 4 ani de mandat,  însă orașul are nevoie de mult mai mult ca să prospere, să se dezvolte, iar dacă Gabriela Firea vrea să fie un primar bun, așa cum afirmă, trebuie să ia deciziile corecte, care de cele mai multe ori sunt nepopulare.

Reducerea poluării și implicit traficul reprezintă cea mai mare provocare. Este nevoie de investiții masive în transportul public, cele 400 de autobuze fiind doar o picătură într-un ocean, benzi unice (aici primăria a făcut un pas important și a prioritizat câteva linii de tramvai), conexiune bună cu zona metropolitană, integrarea transportului feroviar,  extinderea liniilor de tramvai, parcări park&ride, o rețea de piste de biciclete, în total investiții de zeci de miliarde euro. Acestea trebuie asociate cu măsuri nepopulare pentru reducerea traficului - limitarea numărului de parcări în zona centrală, creșterea tarifelor (realizat), taxă de acces în centru, ridicarea mașinilor parcate neregulamentar).

O altă bătălie pentru reducerea poluării este viabilizarea sistemului de termoficare, unde sunt necesare investiții de câteva miliarde de euro și convingerea populației printr-un preț atractiv să renunțe la centralele de apartament. Totodată, Bucureștiul trebuie să răscumpere parcurile retrocedate și să amenajeze altele noi ca să crească suprafața de spațiu verde.

Apoi, orașul trebuie să investească bani pentru a atrage investiții majore, care generează locuri de muncă și bani din taxe și impozite.

Iar când Primăria Capitalei va începe să facă aceste investiții, va fi nevoie să taie toate ajutoarele și chiar să se împrumute. În acest moment nu se poate spune nici pe departe că orașul are tot ce are nevoie, nu mai are ce să facă cu banii și poate da aceste ajutoare.

Miza este să îi convingi pe oameni să meargă cu bicicleta, să împartă mașina, să folosească transportul public prin servicii de calitate, printr-o infrastructură adecvată, prin campanii de educare, nu cu niște vouchere pentru biciclete care ajung oricum pe OLX, fiindcă în București trebuie mare curaj să folosești acest mijloc de transport, sau bani ca să împartă mașina.
 
Iar bucureștenii degeaba se bucură că au primit câteva mii de lei de la Primărie dacă respiră un aer poluat care îi îmbolnăvește, merg claie peste grămadă în mijloacele de transport, care circulă pe străzi pline de gropi, iar parcurile în care își duc copiii sunt neîngrijite.


















5860 vizualizari

  • +12 (14 voturi)    
    pina si .. (Luni, 15 octombrie 2018, 20:18)

    exilatul [utilizator]

    cismarul ar fi fost invidios pe taranaca psd ista asta pt "cadourile" care le ofera pt a cumpara voturile saracilor din bucuresti....capitala ro s a "intors" in comunism....
    • 0 (2 voturi)    
      dimpotriva, (Miercuri, 17 octombrie 2018, 10:11)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui exilatul

      eu sunt de acord cu aceste vouchere, cu conditia sa ajunga la cei care au nevoie de ele cu adevarat.
  • +5 (7 voturi)    
    capitala (Luni, 15 octombrie 2018, 20:24)

    gpavel [utilizator]

    oare daca bucurestiul nu ar fi capitala,nu s-ar fi investit bani pentru a fi legat de restul tarii mai bine decat alte orase,nu ar avea aeroporturi de mare capacitate, ar mai avea firea atatia bani pentru a produce tot mai multe discriminari intre bucuresteni si restul romaniei,se poate uita ca practic toata tara a muncit pentru aceste avantaje ale capitalei!
    • +2 (4 voturi)    
      da, ar avea. (Miercuri, 17 octombrie 2018, 10:16)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui gpavel

      Firea culege taxe locale de la peste 2 milioane de oameni si de la cele mai multe firme, nici un oras din tara nu mai poate strange impozite de la atatia oameni.
      Bgetul de peste 1 mld euro al orasului e dat de marimea orasului, de numarul mare de contribuabili. Nici Clujul, al doilea oras al tarii, nu se poate compara cu Bucurestiul.
      • +1 (1 vot)    
        nu e chiar asa (Miercuri, 17 octombrie 2018, 23:50)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        in primul rand, ar trebui clarificat ca vorbim de un buget pe deficit. adica se cheltuie mai mult decat se incaseaza. inca din primul plan de buget pe 2018 s-a introdus un deficit de 500 de milioane.. la final e posibil sa ajunga la 7-800 milioane. cu SRLurile clanului Pandele care vor face imprumuturi garantate de primarie, e posibil sa fie si dublu...
        in fiecare an guvernul da bani in plus pentru bugetul PMB. ca sa nu mai vorbim de relaxarea cu care sunt tratate datoriile companiilor publice. altfel nu ar supravietui RADET, RATB, METROREX.

        de banii astia sunt convins am putea construi in 4 ani un oras de la zero. apoi putem sa lasam Bucurestiul cadou electoratului PSD... oricum la primul cutremur se va face liniste.
  • +7 (9 voturi)    
    ..ca de obicei.. (Marţi, 16 octombrie 2018, 7:59)

    Observatore [utilizator]

    ..se mulge provincia .
  • +3 (3 voturi)    
    Gabriela firea este o mincinoasa (Miercuri, 17 octombrie 2018, 12:27)

    Frankie [utilizator]

    Gabriela firea este o mincinoasa, a mintit ca va face revolutie in trafic si ca va face RATB (actual STB) gratis.
  • +2 (2 voturi)    
    discriminare? (Miercuri, 17 octombrie 2018, 16:03)

    Dizidentul [utilizator]

    populatiile din alte orase sau din mediul rural sint discriminati,daca locuiesti in Bucuresti ai mai multe drepturi? In viitor au sa fie locuitori din alte orase care vor cere acceste facilitati de care beneficiaza bucurestenii. Constitutional fiecare cetatean Roman in drepturi si obligatii sint egali fata de Stat
    • +1 (1 vot)    
      si locuitorii din Bucuresti sunt discriminati (Miercuri, 17 octombrie 2018, 23:38)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Dizidentul

      aceste gratuitati nu sunt pentru toti, dupa cum probabil te-ai prins deja. sunt in numar limitat. primul la coada are mai multe drepturi decat ultimul. cel care nu are timp sa stea la coada in timpul programului de lucru al primariei, nu primeste nimic. evident, avantaj major pentru cine lucreaza in primarie sau are rude/prieteni acolo.
      se merge pe sistemul romanesc - cine da din coate "se descurca". metoda se aplica de mult timp - locurile de parcare din jurul blocurilor se acorda fix in acelasi stil - primul sosit, primul servit. pana acum nu am mai intalnit asa ceva in tarile civilizate.
  • +1 (1 vot)    
    e ok cu bicicleta (Miercuri, 17 octombrie 2018, 16:41)

    ColdNews2013 [utilizator]

    eu ma bucur ca ne a dat voucere pt biciclete...asa am renuntat la masina pana la metrou...ma duc pe bicicleta. pacat ca marea sistematizare a traficului din sectorul 4 nu a inclus si piste pt biciclisti


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version