Enel Distribuție Muntenia promite că nu mai face, pentru a scăpa de amendă

Mihai PetroffFoto: Arhiva personala

Săptămâna trecută Consiliul Concurenței a supus dezbaterii publice angajamentele propuse de către E Distribuție Muntenia, fostă E Distribuție Muntenia, pentru a scăpa de o amendă. Pare trivial, însă amenda care planează asupra fostei Enel Distribuție Muntenia ar trebui să fie undeva în jurul sumei de 30 milioane lei, adică peste 6 milioane euro, la o evaluare sumară. Te-ai aștepta ca angajamentele propusepentrua înlătura îngrijorările concurenţiale,așa cum ne anunță Consiliul Concurenței să fie substanțiale și să ofere garanții serioase.

Clienții au așteptări. Se așteaptă ca distribuitorul să îi ajute să se racordeze la rețeaua electrică sau măcar se așteaptă ca distribuitorul lor să nu-i încurce. În relația cu fosta Enel Distribuție Muntenia, așteptarea clienților va fi înșelată. Angajamentele propuse de Enel sunt hilare și lipsite de substanță. Copiii de la grădiniță au promisiuni mai frumoase, mai inventive și totodată mai serioase decât promisiunile Enel.

Consiliul Concurenței se face că anchetează de vreo trei ani

Și totuși, cum a ajuns Enel aici? Timp de patru ani, Enel a reușit să blocheze racordarea a doi consumatori la rețeaua de energie electrică. Veți gândi probabil că racordarea era complicată, că cei doi consumatori erau în câmp sau în vârf de munte și că a fost firesc ca racordarea să dureze atât. Cine știe ce au vrut cei doi consumatori și cine știe unde și-au ridicat construcțiile… În realitate, cele două firme care au solicitat racordarea la rețeaua electrică se află în București, pe o șosea cu mijloace de transport în comun, iar rețeaua de energie electrică se află la poarta ambilor consumatori. Și ce dacă?! Prima soluție de racordare primită se ridica la suma de 767.825 euro. Cea de-a doua soluție de racordare a fost de 554.362 EUR. Abia cea de-a treia soluție, primită după o așteptare de încă un an și jumătate a fost de 330.596 euro. Ținând cont de diferența între prima și ultima ofertă, s-ar putea spune că așteptarea a meritat.

Poate că nu e clar ce reprezintă aceste sume. Sunt sume pe care consumatorii le-au plătit către Enel pentru a se putea racorda la rețeaua de energie electrică pe care o aveau la poarta proprietății aflate în București.

În 2013, Consiliul Concurenței a fost sesizat cu o plângere pentru abuz de poziție dominantă împotriva Enel Distribuție Muntenia. Întrucât a refuzat să dea curs reclamației, Consiliul Concurenței a fost chemat în judecată de către reclamant, iar Curtea de Apel București a obligat Consiliul Concurenței să răspundă reclamației. Astfel, în 25 martie 2015, Consiliul Concurenței a declanșat investigația, adică o procedură prin care se analiza comportamentul Enel întrucât existau bănuieli temeinice de încălcare a legislației de concurență.

Simpla comparație între cele trei oferte e suficientă pentru orice persoană de bună credință să aprecieze dacă este sau nu abuzivă purtarea Enel Distribuție Muntenia SA. Pentru Consiliul Concurenței au fost necesari încă doi ani pentru a extinde investigația. Nu înainte ca inspectorii Consiliului Concurenței să dispună și o inspecție inopinată. Vă dați seama că a fost inopinată inspecția facută la doi ani după declanșarea investigației! Ce om normal se mai așteaptă la o inspecție la doi ani după declanșarea anchetei? Probabil că dacă nu formula Enel angajamentele, după încă doi ani se încerca și un flagrant.

Amenda pe care Enel vrea să o evite este în jur de 30 milioane lei

Distribuitorii de energie și în special Enel au bilanțuri care fac orice manager sau antreprenor să pălească de invidie. E Distribuție Muntenia, fostă Enel Distribuție Muntenia, a avut în 2017 o cifră de afaceri de 750 milioane lei si un profit net de 85 milioane lei. Profitul e în scădere, între 2012 și 2015, Enel Distribuție Muntenia a avut un profit care a depășit în fiecare an 200 milioane lei.

Și totuși, acest profit nu este suficient. Nu ajunge nici pentru racordări făcute în termenul legal, nu ajunge nici pentru soluții de racordare care să nu fie împovărătoare pentru noii consumatori.

Dacă investigația declanșată de Consiliul Concurenței s-ar finaliza cu o decizie de sancționare, amenda pentru E Distribuție Muntenia SA ar fi în jur de 30 milioane lei. Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi contravenţionale în valoare totală de 73,1 milioane lei (aproximativ 16 milioane euro) 5 întreprinderi furnizoare de contoare şi echipamente conexe pentru măsurarea energiei electrice (Energobit SA, Elster Rometrics SRL, Landis+Gyr AG, Ecro SRL, Electromagnetica SA), precum şi o întreprindere organizatoare de licitaţii publice (Electrica SA), care a acţionat în calitate de facilitator al uneia din înţelegerile anticoncurenţiale constatate.

Ce propune Enel pentru a scăpa de amendă

Enel propune să deseneze semafoare pe site și să facă traininguri cu angajații la fiecare șase luni,pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor Enel.

Ce spuneți, v-ați simți că aveți o experiență îmbunătățită dacă ați vedea un semafor pe site-ul Enel? Dar de un pistol cu apă ce spuneți? Credeți că Dedeman Constanța sau Park Lake și-ar fi dorit un semafor sau energie electrică de la rețea?

Nu există nicio garanție reală propusă de Enel. Nu există nicio sancțiune pentru cazul în care termenele legale nu vor fi respectate. Nu există nici măcar o scuză pentru consumatorii care au fost ținuți de Enel fără energie electrică în mijlocul Bucureștiul.

Citeste intreg articolul si comenteaza pecontributors.ro