Anuntata cu surle si trambite simplificarea Declaratiei 088 numita "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" s-a concretizat in noul proiect de ordin ANAF publicat pe site in data de 11.05.2016. Desi pe site-ul Guvernului maisimplu.gov.ro propunerea de eliminare sau simplificare reala a acestui formular a avut cele mai multe aprecieri si comentarii favorabile aceasta "simplificare" in fapt s-a redus la faptul ca nu mai sunt 20 de intrebari ci 17.

Cornel Grama, consultant fiscalFoto: Hotnews

Cele 3 intrebari la care s-a renuntat sunt:

1.Intrebarii de la pct 20 : "Au mai fost depuse, pentru aceasta persoana impozabila, declaratii 088 pentru evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA?" Intrebarea oricum nu-si avea rostul pentru ca cine nu stie mai bine decat ANAF ce documente au in propria visterie?

2. Eliminarea intrebarii referitoare la cazierul fiscal de la pct 8 : "Exista asociati si/sau administratori*) care au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventionala sau persoane impozabile*1) la care acestia detin calitatea de asociati si/sau administratori*2) care au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventionala? (DA NU)

Exista fapte de natura contraventionala inscrise in cazierul fiscal al persoanei impozabile analizate ? (DA NU)

La fel, e o intrebare la care raspunsul era la un click distanta in serverele ANAF deci nu-si avea rostul .

3. Si in cele din urma pctele 4 si 5 au fost comasate intr-unul singur devenind pct 4 ce le cuprinde pe ambele .

Cam asta a fost simplificarea formularului de la 20 intrebari la 17.

Daca pana acum la pct 7b intrebarea referitoare la faptul daca au existat datorii la alte firme la care au fost asociati se bifa prin DA sau NU acum dupa "simplificare " trebuie sa faca un efort de memorie si sa incadreze in anumite transe cuantumul acestor datorii , deci nu mai e de ajuns un simpu DA sau NU .

Si aici ma gandesc ca ANAF ar trebui sa aiba o evidenta a acestor sume nu sa il puna pe contribuabil sa scotoceasca prin memorie dupa sume de acum 5 ani . Era suficient sa bifeze ca pana acum daca a avut datorii sau nu si ANAF sa se ocupe cu cautarea acelor date care se afla in posesia serverelor sale.

In acest caz simplificarea formularului s-a facut prin complicare.

Inainte intrebarea era asa:

"7b Exista asociati si/sau administratori*) care au detinut in ultimii 5 ani fiscali incheiati anterior depunerii prezentei declaratii, calitatea de asociat si/sau administrator*1) la persoane impozabile*2), care inregistrau obligatii fiscale restante*3) la bugetul general consolidat al statului, potrivit evidentei financiar contabile?

DA NU "

Acum suna asa la 6b

6b In cadrul pct. 6. b) au fost introduse praguri/intervale prestabilite in interiorul carora sa se incadreze totalul obligatiilor fiscale principale restante inregistrate de catre persoanele impozabile la care actionarii si/sau administratorii persoanei impozabile analizate au detinut in ultimii 5 ani fiscali anteriori depunerii declaratiei, calitatea de asociat/administrator/persoana fizica autorizata/titular intreprindere individuala/membru intreprindere familiala, astfel :

- totalul obligatiilor fiscale principale restante este cuprins in intervalul 0 ¬ 9.999 lei;

- totalul obligatiilor fiscale principale restante este cuprins in intervalul 10.000 ¬ 99.999 lei;

- totalul obligatiilor fiscale principale restante este mai mare sau egal decat 100.000 lei.

In rest au fost aduse reformulari textelor care nu schimba nimic in fondul formularului de ex :

Text actual :

10. Cu acordul acestora, puteti specifica datele de contact a 3 persoane din Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorul/ administratorii societatii?

Prin reformulare e asa :

"Specificati, cu acordul acestora, datele de contact a 3 persoane rezidente in Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorul/administratorii persoanei impozabile analizate:"

Sau

11 . Exista deschis/deschise in tara/strainatate cont/conturi bancare in numele persoanei impozabile, care sa fie active la data depunerii prezentei declaratii?

"Precizati daca exista deschise in tara/strainatate conturi bancare in numele persoanei impozabile, care sa fie active la data depunerii prezentei declaratii."

Una din asa zisele "imbunatatiri" aduse acestei proceduri de inregistrare in scop de TVA cu care se lauda ANAF cum ca acest formular nu se va mai depune la schimbarea asociatior sau sediului social decat in urma unui risc fiscal ridicat rezultat in urma unei analize efectuate, in fapt exista si in prezent in sensul ca acest formular se depune in cazul schimbarii asociatilor sau sediului DOAR la solicitarea organelor fiscale, solicitare care era rezultatul evident a unei analize efectuate in vederea stabilirii riscului fiscal. Deci, nimic nou sub soare !

Lucrurile bune sunt ca veniturile asociatilor se declara prin alegerea unui interval in care s-ar incadra aceste sume pentru confidentialitate si ca apostilarea documentelor este necesara doar in cazul in care exista cel risc fiscal ridicat in urma analizei, in continuare punctajul ramanand secret neadus la cunostinta contribuabilului lasa loc la interpretari si subiectivism in evaluarea acestuia in urma depunerii acestui formular.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de ordin ce modifica formularul 088 , analiza de risc ar presupune aplicarea, in mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc, precum:

¬ gradul de conformare la declarare si plata a persoanei impozabile;

¬ existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea pentru care s-a obtinut autorizatie de functionare;

¬ existenta angajatilor in vederea realizarii obiectului de activitate;

¬ neconcordante intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de catre partenerii persoanei impozabile (adica diferente intre datele declarate prin 394) , in conditiile in care si acest formular a fost "simplificat" de la 9 pagini la 18 pagini recent .

Prin urmare exista foarte multi factori subiectivi care vor duce la notificarea contribuabilului sa depuna acest formular chiar daca e inregistrat deja avand cod de TVA valid si in plina activitate , existand mari sanse sa se trezeasca cu codul anulat , avand obligatia apoi DOAR a colectarii taxei si neavand DREPT DE DEDUCERE A TAXEI PE VALOARE ADAUGATA.

In cazul firmelor noi sau a celor care au ajuns la plafonul de 220.000 lei , in urma refuzului dreptului de inregistrare in scop de TVA pe acelasi motiv ca : persoana impozabila NU justifica intentia si NU are capacitatea de a desfasura activitate economica, pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA ¬ce contravine Codului Fiscal ( legea 227/2015 ) art 11 alin (11) cat si Jurisprudentei Curtii Europene de Justitie , atata timp cat nu se aduc elemente OBIECTIVE ca acel contribuabil va folosi acel cod de TVA in scop de frauda.

Cod fiscal : art 11: In domeniul taxei pe valoarea adaugata si al accizelor, autoritatile fiscale si alte autoritati nationale trebuie sa tina cont de jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene.

Cauza C527-11 - Valsts ienemumu dienests impotriva Ablessio SIA :

"Articolele 213, 214 si 273 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata trebuie interpretate in sensul ca se opun refuzului din partea administratiei fiscale a unui stat membru de a atribui un numar de identificare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata unei societati pentru simplul motiv ca aceasta nu dispune, in opinia respectivei administratii, de mijloacele materiale, tehnice si financiare pentru a exercita activitatea economica declarata fara ca administratia fiscala in cauza sa fi stabilit, avand in vedere elemente obiective, ca exista indicii serioase care permit sa se suspecteze ca numarul de identificare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata atribuit va fi utilizat in mod fraudulos. "

N.red: Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj, serviciile sale acoperind urmatoarele domenii: intocmirea declaratiilor de impozite si taxe, asistenta pe probleme fiscale si in materie de creante bugetare, reprezentare in fata organelor fiscale, instruire si perfectionare in domeniul fiscal. Opiniile exprimate in acest rticol apartin in exclusivitate autorului.