Guvernul Ciolos a adoptat miercuri, 10 februrie, o serie de hotarari referitoare la alegerile locale. A stabilit data alegerilor, calendarul evenimentelor si a luat alte masuri organizatorice. Toate acestea vor intra in vigoare pe 22 martie, data inceperii perioadei electorale. De ce este important ca guvernul a adoptat toate aceste acte normative inca de pe acum? Partidele si viitorii candidati care doresc revenirea la alegeri in doua tururi de scrutin dispun de astazi incolo de un instrument prin care pot ataca la Curtea Constitutionala legea alegerilor intr-un singur tur printr-o metoda ceva mai ocolita. Este randul lor sa actioneze. Cum pot sa o faca?

Dan TapalagaFoto: Hotnews

HotNews.ro a scris pe 2 februarie ca daca Guvernul adopta rapid aceste hotarari de guvern exista o sansa sa se revina la alegeri in doua tururi de scrutin. Reiau aici o parte din argumentatie, cu precizari suplimentare.

  • Odata adoptate aceste HG-uri referitoare la organizarea alegerilor, se deschide o portita legala interesanta in contestarea legii 115/2015 privind organizarea alegerilor locale la Curtea Constitutionala. Adica fix ceea ce Avocatul Poprului refuza sa faca.
  • Acest lucru nu se poate face direct, ci in mai multi pasi. Orice partid sau potential candidat nemultumit de votul intr-un singur tur poate ataca incepand de astazi HG-ul care stabileste calendarul electoral in contecios administrativ. Acesta ar fi primul pas. Hotararea de guvern stabileste, de la punctul 100 incolo, ca in data de 5 iunie se desfasoara alegerile, in data de 6 iunie se predau la biroul electoral rezultatele votarii, in data de 7 iunie se totalizeaza voturile si se atribuie mandatele. 
  • Or, cei care nu doresc alegeri  intr-un singur tur pot ridica o exceptie de neconstitutionalitate in cadrul procesului din contencios pentru a contesta la Curtea Constitutionala legea in ansamblu. HG-ul care consfinteste acest calendar electoral este primul act normativ care produce efecte in temeiul legii 115/2015 privind organizarea alegerilor locale. 
  • Mai multe voci din societatea civila au argumentat deja pe larg de ce alegerile intr-un singur tur ridica probleme majore de constitutionalitate. De pilda, editorialistul Liviu Avram de la Adevarul scria, in decembrie 2015: " (...) in cazul primarilor, Constitutia lasa ca modul de alegere sa fie stabilit prin lege. Cu o conditie: ca legea insasi sa nu incalca Constitutia. Si oricat de libere, periodice si corecte ar fi niste alegeri, "organul" ales intr-un singur tur - care isi poate castiga mandatul si cu doar 15-25 la suta din voturi - are pacatoasa vocatie de a nu fi reprezentativ, adica de a nu indeplini rigorile articolului 2 din Constitutie. Avem aici un al doilea pas castigat: articolul care stabileste alegerea primarilor intr-un singur tur are un cert potential de neconstitutionalitate." 
  • Atacarea HG-ului in contencios ar trebui facuta cat mai repede - chestiune de zile - pentru ca intreg procesul, plus judecarea exceptiei la Curtea Constitutionala, sa se incadreze in timpul descurt de scurt ramas pana la alegeri, dar inca suficient pentru a mai repara ceva: patru luni. 
  • Intrebarea este daca HG-ul adoptat astazi de guvern poate fi atacat in contencios din moment ce el intra in vigoare doar din 22 martie incolo? Procesul poate fi deschis deoarece pana la obtinerea primului termen de judecata HG-ul va fi intrat deja in vigoare. 
  • In acest moment, Guvernul Ciolos nu mai poate fi acuzat ca n-a facut nimic pentru se reveni la sistemul in doua tururi. Din punct de vedere legal, cam atat se putea: adoptarea HG-urilor cu celeritate pentru a deschide calea unui atac la Curte impotriva legii 115 privind alegerile locale, pe care majoritatea parlamentara (PSD, UNPR si ALDE) nu doreste sa o modifice in sensul revenirii la doua tururi iar Avocatul Poporului refuza sa o conteste la Curte. 
  • In discursul sau din Parlament la "ora premierului", Dacian Ciolos a explicat de ce nu a intervenit prin OUG, dar a incurajat partidele sa gaseasca solutii. " (...) Si partidul sau partidele care doresc modificarea legislatiei acum trebuie sa-si asume si aceasta dezbatere si sa o conduca, asa cum fac si cu dezbaterea actuala, nu culpabilizand guvernul ca nu doreste sa foloseasca instrumente de modificare a legii, pe care, in urma cu ceva vreme, le contestau aceste partide, cand guverne precedente le-au folosit.  (...) Dar nu am considerat ca fiind util, in acest proces democratic, ca Guvernul sa vina prin ordonanta de urgenta si sa impuna aceste puncte de vedere, pentru ca acelasi comportament, atunci cand s-au modificat prin ordonanta de urgenta lege privind alegerea presedintelui sau lege privind primarii, migratia, trecerea primarilor de la un partid la altul, acest comportament al Guvernului in vremea respectiva a fost contestat, inclusiv din Parlament. Deci eu cred ca avem nevoie de un punct zero, de un punct de plecare, in care fiecare institutie sa-si asume, din punct de vedere democratic, rolul pe care il are in acest sistem democratic si asta, din acest motiv nu am vrut sa intru in acest joc. Dar inca o data, cred ca o discutie pe proiectele de lege privind votul in doua tururi care sunt in Parlament nu ar face decat bine democratiei din Romania."
  • De acum, responsabilitatea se intoarce la partidele si la candidatii care doresc alegeri in doua tururi. De astazi pot face mai mult decat sa someze Guvernul: pot actiona legal. Depinde de abilitatea lor juridica sa convinga instantele. In primul rand, trebuie sa convinga instanta de contencios administrativ sa le accepte exceptia de neconstitutionalitate a legii 115  si sa o trimita Curtii Constitutionale. Apoi, mai trebuie convinsa Curtea cu argumente juridice ca alegerile intr-un singur tur incalca legea fundamentala. Si toate astea in urmatoarele patru luni. Asta ar fi ultima sansa sa se revina la alegeri in doua tururi pentru a se evita un dezastru.