Componenta guvernului Ciolos ne garanteaza ca nu ne vom mai teme de celebrele Ordonante de Urgenta care distrug reformele facute, pun in pericol statul de drept si incearca sa creeze portite de scapare pentru penalii. Cei mai multi dintre ministri sint oameni pusi exact in posturile pentru care au competenta, au o agenda reformista si o experienta relevanta pentru ministerele lor. Prezenta lui Vasile Dancu, omul de incredere al lui Liviu Dragnea, arata ca premierul desemnat Ciolos a facut compromisul politic necesar pentru a-si asigura minimul dialog cu PSD, partidul care detine inca o majoritate functionala in Parlament.

Cristian PantaziFoto: Hotnews
  • UPDATE O exceptie notabila si de rau-augur pentru nota generala de profesionalism a fost propunerea Baciu de la Sanatate. Chiar si fara aparitia pozelor in lenjerie intima, nominalizarea unui tanar cu minima experienta a parut sfidatoare pentru sistemul de sanatate. Un semn de intrebare si pentru sistemul obligatoriu de verificare (vetting) in astfel de cazuri.

Raspunde guvernul Ciolos la nevoile Strazii?

Eu cred ca da. Dupa tragedia din clubul Colectiv, Strada a cerut ca lupta anti-coruptie sa continue, administratia si politica sa fie reformate, iar noul guvern sa fie unul care sa garanteze ca Romania va merge inainte.

Citeva observatii punctuale despre noul Guvern:

- Are oamenii potriviti in posturile potrivite in cele mai multe din cazuri. La Finante e Anca Paliu, cu experienta relevanta in domeniu. La Justitie e Cristina Guseth, care in ultimii 10 ani a fost, impreuna cu citiva colegi din societatea civila, unul dintre oamenii care au spriijinit statul de drept si lupta anticoruptie. La Economie e Cosmin Borc, un manager respectat in mediul privat. La Sanatate e tinarul chirurg Andrei Baciu, la Educatie Adrian Curaj - un manager cu viziune si experienta in domeniu, la fel la Mediu, Munca ori Fondurile Europene

- Multi ministri care au crescut profesional la Bruxelles (fie la Comisia Europeana, fie la reprezentanta Romaniei pe linga UE), cu tot ce inseamna asta: internalizarea unor valori europene, standarde de profesionalism bine stabilite, agenda reformista, legaturi la nivel european. Iata citeva exemple: Anca Paliu (Finante), Mihnea Motoc (Aparare), Lazar Comanescu (Externe), Achim Irimescu (Agricultura), Victor Grigorescu (Energie), Aura Raducu (Fonduri Europene), Cristiana Pasca Palmen (Mediu), Ioan Dragos Tudorache (seful cancelariei).

- prezenta lui Vasile Dincu intr-un post extrem de vizibil (vicepremier) si cu un buget urias (ministerul Dezvoltarii si Administratiei) este un compromis evident cu PSD. Cit de nociv e compromisul? Vom vedea ce agenda promoveaza Dancu, omul care are o influenta majora asupra lui Liviu Dragnea. Dar e clar ca, fara un asemenea compromis politic, activitatea guvernului Ciolos ar fi fost de la inceput sabotata de PSD, partidul care controleaza inca Parlamentul. Stim ca atit PSD, cit si PNL sint gata sa puna piedici dure activitatii guvernului, dar un astfel de compromis "ii cumpara" timp lui Ciolos si mai diminueaza ostilitatea evidenta a unui PSD distrus de pierderea guvernului

- in noul guvern apare si Lazar Comanescu, venit direct din postul de consilier al presedintelui Iohannis. Asta inseamna ca din punct de vedere politic ne apropiem de ceea ce Klaus Iohannis desemna prin sintagma "guvernul meu". Din punct de vedere al functionalitatii, prezenta lui Comanescu garanteaza un dialog continuu intre Palate si un punct de vedere comun pe politica externa, adica exact ceea ce Victor Ponta incepuse sa fractureze in ultimele luni din mandatul sau de premier

- nu toate numele de ministri reprezinta virfurile din domeniu, evident ca existau solutii mai bune. Dar trebuie sa fim realisti: unii din cei carora li s-a propus initial sa fie ministri au ezitat din cauza nesigurantei (guvernul Ciolos poate supravieui 2 luni sau maximum un an) si a salariilor mici (OUG care prevede cresterea salariilor pentru demnitari e pe muchie de cutit in Parlament).

- impactul asupra viitorilor sefi DNA si Parchetul General va fi masiv. Noul ministru al Justitiei, Cristina Guseth, va trebui sa faca propunerile in primavara viitoare, cind expira mandatul Laurei Codruta Kovesi (DNA) si al lui Tiberiu Nitu (Parchetul General). Guseth are o agenda reformista si nu cred ca va fi cazul unui nou tirg politic cu presedintele Iohannis, cum a fost cazul in 2013

- componenta Guvernului pare sa garanteze onestitatea ministrilor, lipsa unei agende ascunse. Nu vad in cabinetul Ciolos oameni despre care sa banuim apriori ca vin sa darime reformele facute sau sa-si bage mina in bugetele ministerelor sau ale companiilor din subordine. Sa nu uitam ca in guvernele anterioare am avut ministri precum Dan Sova, Relu Fenechiu, Elena Udrea, Gabriel Oprea. E mare diferenta.

- Echilibrele macro-economice nu par puse in pericol de personaje extravagante sau populiste. Anca Paliu, ministrul Finantelor, are o experienta mare la FMI si Comisia Europeana, ceea ce garanteaza o grija evidenta fata de buget. Aici, pericolul mare vine din Parlament, unde anul electoral va aduce nenumarate incercari de pomeni electorale

- nu e un guvern 100% tehnocrat asa cum anuntase presedintele Iohannis, din cauza stridentei numite Vasile Dancu, care e inca vazut ca om de partid si ca fost sef la propagandei in guvernul Adrian Nastase. Dar este, cum am explicat mai sus, compromisul necesar pentru a putea tine guvernul cit mai mult in functie

La ce sa ne asteptam deci?

Din punct de vedere politic, vom vedea un armistitiu fragil cu Parlamentul pina la primele incercari de reforma in administratie. Din acel moment se va dezlantui o lupta crincena, in care atit PSD, dar si factiunea nereformata din PNL vor incerca sa neutralizeze Executivul din punct de vedere politic.

In zona economica, vom vedea o lupta dura din primele zile. Ministrii care vor vrea sa reformeze companiile de stat si sa curete achizitiile publice vor avea de infruntat clientela politica mufata la banii publici.

Pe scurt, va veni o perioada agitata, asa cum e normal cind se infrunta refomistii cu anti-reformistii. Evident ca, intr-un mandat de maximum un an, guvernul Ciolos nu va putea face toate reformele cerute de Strada. Dar le poate securiza pe cele facute fie si partial si va putea incepe procese de schimbare. Buna credinta nu cred ca poate fi pusa la indoiala, dar capacitatea reala de a face, da. Parlamentul si partidele nereformate sint frinele in calea schimbarii.